login |

El Embarcadero / The Pier / A móló: vége az 1. évadnak — írta Kisanna

2019. 03. 19. 21:21 - Írta: vendegblogger

5 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika, ,

A spanyol Movistar+ csatornán bemutatott El embarcadero teljes első évada nemrég került fel az HBO GO-ra. Őszintén szólva, spanyolos létemre nem láttam sok spanyol sorozatot, inkább a filmes vonalon mozogtam, így nincs is összehasonlítása alapom.

A móló azonban rögtön magába szippantott, mert bár a sztori lehetett volna sablonos is, mégse ment el teljesen a szappanos irányba, amitől féltem, hanem végig izgalmas maradt, fenntartotta a figyelmemet. A pilotkritika után most az első évadról szólnék kicsit részletesebben.

A történet szerint egy befutott építész nő az éjszaka közepén kap egy telefonhívást, hogy a férjét vidéken holtan találták, és oda kell utaznia, hogy azonosítsa. A rendőrök megállapítják, hogy öngyilkos lett, ami azonban sok kérdést felvet: miért nem voltak erre utaló jelek, miért terveztek gyereket a feleségével, ha közben meg akart halni, és miért nem üzleti úton volt, ahogy azt a feleségének, Alexandrának mondta, hanem az Albuferán, egy Valencia melletti mocsárvidéken?

A tovább mögött folytatom nagyjából spoilermentesen.

Alexandra nyomozásba kezd, és hamar kiderül, hogy a férje kettős életet élt, évek óta volt egy szeretője, illetve egy komplett élete az Albuferán, házzal, kutyával, gyerekkel. Mivel a nőnek válaszok kellenek, összeismerkedik a másik nővel, Veronicával, és végül bérlőként beköltözik a házába, természetesen inkognitóban.

Lassan, rengeteg flashback-el tarkítva bontakozik ki a múlt; a férj, Oscar közös élete a két nővel a városban és a vidéki kis közösségben. Nyomon követhetjük a házasságukat/megismerkedésük történetét, Oscar belső vívódásait, veszekedéseket, örömöket. Végig a lelkiségen van a hangsúly, ami nekem nagyon tetszett: arra lyukad ki a történet, hogy a férfi mindkét nőt ugyanúgy szerette, ezért egyiket sem tudta elhagyni, mindkettővel együtt akart lenni, családot alapítani, boldog lenni. És hangozzák ez bármilyen nyálasan, tényleg szépen fel van építve, és nem tűnik sablonosnak a sztori. Végig fent tud tartani egyfajta feszültséget, ami a titokzatos karakterekből és a helyszínből is fakad.

Műfaját tekintve a már említett szappanoperás fordulatok mellett, amiket szerencsére nem vittek túlzásba, de azért érezhető a hatás, egy nyomozós-thrilleres szál is fut Oscar halála miatt, de a nyomozás teljesen háttérbe szorul. Gyakorlatilag az utolsó részben indul el a valódi kutatás Oscar halálával kapcsolatban, addig a karakterek kibontása van a középpontban.

Kicsit idegesítő a rejtély kibontásának halogatása, mert a néző várja a nyomozást, ha már a bűnügy vagy thriller műfajába sorolták a sorozatot. Persze azért elvétve csöpögnek a háttér információk Oscar piszkos pénzügyeiről, így nagyjából ki lehet találni, hogy valamilyen pénzmosós-maffiás ügybe keveredett, ezért eltették láb alól, de semmi konkrétumot nem tudunk meg. A nyomozás hiánya mellett számomra a másik negatívum a zene volt. Bár apróságnak tűnik, de egy autentikus, Spanyolországban játszódó, spanyol nyelvű sorozatnál teljesen idegennek hat az angol nyelvű zene, nekem zavaró volt. Pedig remek zenéik vannak a spanyoloknak is, ezt érdemes lett volna kihasználni.

A sorozat egyik nagy pozitívuma a helyszín: Valencia mellett a közeli partvidék és az Albufera a fő helyszín, ami gyönyörű, és amit a fényképezés szépen visszaad. A város kontra vidék, a vad táj és a városi elegancia a két nő karakterében is visszaköszön. Veronica Sanchez a visszafogott, elegáns Alexandra karakterét, Irene Arcos pedig a tüzes, nyitott, vad vidéki lányt formálja meg, mindkét színésznő tökéletes választás. Ahogy egyre jobban megismerik egymást és Alexandra belelát férje másik életébe, úgy kezd a két nő szinte összeolvadni, eggyé válni.

A spanyolok a szexualitást meglehetősen nyitottan kezelik, itt is elég sok a meztelenség, azonban nem a fizikaiságon, hanem a lelkiségen van a hangsúly. Épp ezért a két nő közti szexuális feszültség, annak feloldása is egy szép, intim jelenet, amit nem hiszem, hogy sok sorozatban látni, legalábbis amerikaiban biztosan nem.

Érződik egyébként, hogy a női karaktereken van a hangsúly, itt is több típus jelenik meg: a kiégett írónő anya, aki a lánya tragédiájából akar sikerkönyvet csinálni, a kapcsolatfüggő, (nős) pasiról-pasira járó legjobb barátnő, és annak tinédzser lánya, akiknek mind megvan a maguk bánata a magánéletben. Ők segítő, vigasztaló barátnőkként vannak jelen Alexandra és egymás életében, mind erős nők, akik megállnak a saját lábukon – ez a karakter is egy spanyol sajátosság, a 21. századi emancipált erős nő, akinek nincs szüksége férfira ahhoz, hogy boldogulni tudjon. A férfi szereplők közül Oscar mellett a nyomozón van több hangsúly, aki elég nagy karakterfejlődésen megy át, és saját múltbeli tragédiájából merít erőt ahhoz, hogy segíteni tudjon Alexandrának az igazság felderítésében.

Az évadzáró nyitott kérdésekkel búcsúzik, így nem meglepő, hogy lesz második évad, kár lett volna itt abbahagyni. A móló az apró hibáival együtt egy nagyon jó első évadot kapott, nálam simán bekerül az idei legjobbak közé. Több ilyen kellene még, hogy erősítse az európai frontot. Kíváncsian várom a folytatást.

5 hozzászólás Ne habozz!

mondo - 2019. 03. 20. 11:28

Az utóbbi idők egyik kedvence lett nálam, talán mert teljesen más, mint a többi sorozat. Én kifejezetten örültem neki, hogy lényegében nem a nyomozásról szólt a történet, hanem az mintegy mellékszálként futott. Lényegében mindegy is, hogy ki volt a gyilkos, talán még a feleséget sem igazán érdekelte, miután választ kapott az őt sokkal jobban izgató kérdésekre.
Annyit szeretnék még megjegyezni, hogy a nevezett terület, -ahol a másik nő háza áll- szerintem se nem mocsárvidék, se nem lenyűgöző (pilotkritika), hanem kifejezetten mezőgazdasági terület, ahol az emberek a strandolás mellett bizony keményen dolgoznak a megélhetésért, ami nem is olyan könnyű. Az ott zajló jelenetek mindegyike egy szűrővel került forgatásra, ezzel idealizálva az amúgy romos házat, a termőföldeket. A sörétes puska sem dísznek lóg a falon, mert a munkát is van, aki másként értelmezi. Talán ezért is nem akart a férfi végleg ottmaradni, teljesen feladni a nagyvárosi létet és feleséget, jobb volt mindenből kiélvezni a jó dolgokat, aztán egy időre lelépni, amikor már elég volt.
Egyedüli karakterként az anyóst találtam irritálónak, talán a hangja miatt?

kisanna - 2019. 03. 21. 06:47

@mondo: nekem is idegesítő volt az anyós, szerintem karakterre ő ilyen tipikus szappanoperás színésznő, nekem kilógott a többi szereplő közül.

egyébként tudtok más jó spanyol sorozatokat ajánlani?

winnie - 2019. 03. 21. 06:52
speranza - 2019. 03. 22. 21:12

@kisanna: Victor Ros!!

http://www.sorozatjunkie.hu/2016/02/02/victor-ros-irta-hodoree/

A spanyol Sherlock Holmes. :)
Kosztümös, nyomozós, hangulatos, két évadot megért sori, szintén erős női karakterekkel. :)

Ami pedig az írásodat illeti: nagyon tetszett. :)
Sajnos, még nem volt időm végignézni mind a 8 epizódot, de az biztos, hogy az El embarcadero egy üdítő színfolt a sorozatok között. :)

kisanna - 2019. 03. 24. 14:04

@speranza: köszönöm szépen, bele fogok nézni! :) :*

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz