login |

Rekorderünk van!

2019. 04. 10. 18:20 - Írta: winnie

6 hozzászólás | kategória: az év híre, hírek,

Az NBC berendelte a Law & Order: SVU (Law & Order: Special Victims Unit) 21. évadját.

(Tudom, hogy már pár napja sor került rá, de mindenképp külön posztot akartam szánni a hírre, és csak ma tudtam megírni. A lényegen nem változtat, mint ahogy azon sem, hogy gyakran olvasni azt, hogy nincs manapság jó országos sorozat, amire én mindig felvonom a szemöldökömet, és megkérdezem, hogy aki ezt mondja, az nem nézi az látta a LO:SVU 18. vagy 19. vagy 20. évadját? Vagy a For The People-t?)

És hogy miért a kiemelés? Azért, mert eddig Amerikában még egy főműsoridős heti sorozat sem érte meg a 21. szezonját. A rekordot eddig a Gunsmoke és a Law & Order tartotta 20 évaddal (igaz, előbbi 600+ epizódot hozott, míg utóbbi 400+-ot) – utóbbit az NBC képes volt elkaszálni a 21. évadja előtt. A sors viszont igazságot szolgáltatott Dick Wolf-nak, a Law & Order első spinoffja döntötte meg végül a rekordot. És elnézve a számait, simán benne vannak még újabb szezonok, kérdés, hogy kikkel.

A Law & Order: SVU legnagyobb érdemes ugyanis az, hogy ezt a 20 szezont sikerült elérnie úgy, hogy a főszereplőjét végig megtartotta, sőt, Mariska Hargitay aláírt a 21. évadra is. Igen, ehhez az is kellett, hogy idővel produceri státuszt kapjon, a karaktere pedig előléptetést, hogy kevesebbet kelljen dolgoznia, meg magánéleti sztorit, de így is példa nélküli ez az elkötelezettség, amit a tévés akadémia a 6. és a 13. évad között 8 egymás utáni legjobb főszereplős Emmy-jelöléssel (és egy győzelemmel) hálált meg.

A többiek közül a jelenleg a Happy!-ben pusztító Christopher Meloni 12 évad után szállt ki, a saját alapfogalmat kapó Munch-ot alakító Richard Belzer és Dann Florek 15 évad után (bár Belzer 23 évig alakította a karaktert) – a második legrégibb motorosnak Ice-T számít, aki a 2. évadban szállt be és még most is nyomja. (Mindenki más pár szezonos volt, élükön a 9 évados BD Wong-gal és a 6 évados Tamara Tunie-vel.)

A lényeg, hogy le a kalappal. És ha bárki érdeklődne a sorozat iránt, van egy jó hírem: bármelyik részt meg lehet nézni belőle, epizodikus krimi, így akármelyik szezonnal vagy random epizóddal is el lehet kezdeni, akár egy toplistással, akár egy jó vendégszereplőssel.

A (az olykor felkavaróan durva és lehúzós, simán korhatáros) sorozat lényegéről az elmúlt években elég sokat írtam:

Itthon a sorozatot 2007-ben mutatta be (teljesen elvetélt ötletként) a TV2 Különleges ügyosztály címen, hogy utána Esküdt ellenségek – Meggyalázott áldozatok címen folytatódjon a Hallmark-on, majd pedig az 5. évadtól a 10. évadig a VIASAT3 adta Esküdt ellenségek: Különleges ügyosztály-ként. Azóta a 4-7. évad felkerült az Amazon Prime-ra, de hogy a többi miért nem, arról lövésem sincs.

(Azt már csak zárójelben jegyzem meg, hogy az idei a rekordok évadja, hiszen a Grey’s Anatomy a legtöbb epizódot megérő kórházas sorozattá vált, míg a The Big Bang Theory a legtöbb epizóddal rendelkező szitkommá.)

6 hozzászólás Ne habozz!

Piros11 - 2019. 04. 10. 19:09

Nagyon örülök a rekordjának,igazán megérdemli,ezt a színvonalat nem lehetett könnyű tartani,nagy taps az íróknak.
A legnagyobb örömhír viszont számomra az,hogy Philip Winchester nem tér vissza,már a Justiceban sem működött nekem a karakter és itt is kifejezetten utáltam,bár lehet az se segített,hogy Raúl Esparza Barbája at abszolút kedvencem volt és pont őt váltotta,kiváncsian várom az új ADA castingját.

kplesz - 2019. 04. 10. 21:02

A további évadokkal kapcsolatban annyi, ugye h ebben az évben este 9-ről 10 órára rakták át az SVU-t, így nagyban csökkent a nézettsége is (30%-ot, ami pl az előtte lévő évadban csak 6,5%-os csökkenés volt) de ugye 10-órás sávban kevesebb is a követelmény és a csütörtöki 10-órában mindenkit ver ha jól tudom. Másrészt az NBC 20 sorozata közül még mindig 7. helyen van ami nagyon jó. Mariska is mondta, hogy akár marad 25. évadig is. Másrészt iszonyat sok pénzt hoz, valószínűleg így jobban megéri kisebb nézettséggel is berendelni (bár nem tudom melyik cég kapja a netflix+utosugárzási bevételeket, itt sok sorozatnál/csatornánál kavarás szokott lenni).
A lényeg hogy remélem sokáig elmegy még (relatíve), mert valószínűleg ennél hosszabb sorozat nem fog készülni manapság, mert mostanában a rövidebb sorozatok mennek, de kitudja. (jójó tudom, Doctor Who meg egyéb nem amcsi sorozatok, de most főműsoridős amcsi soroatokról beszélünk).
Mindenképp hihetetlen amit elértek. Gratulálok nekik. Ice-T meg jön az új Body Count albummal szóval minden király.

winnie - 2019. 04. 10. 21:39

elvileg a pénzt a gyártó stúdió kapja (az nbcuniversal és a dick wolf productions), mármint a reklámbevételen kívül minden az övék, így tudnak gazdálkodni a költségvetéssel és az nbc csatorna fele a licencdíjjal, szóval a nézettség őket nem érinti, csak az nbc-t, aminek akkor éri meg kisebb számokkal berendelni, ha kevesebbet kell fizetni a sorozatért, és a stúdiónak meg ugye megéri olcsóbban adni, kérdés, milyen szintig, mert ezt ki is használhatná a csatorna, és zsarolhat, hogy akkor ”ingyen” kérik, és ugye a law and ordernél is ez volt (mínusz streaming)…

egyébként érdemes elolvasni a law and order linkjén a deadline linket. én is most olvastam először az update-jét, ahol leírják, hogy mekkora nagy szívás volt a LO kaszája a gyártónak.

Raynes - 2019. 04. 12. 06:34

Wow, ez a sori még mindig megy. Nem is tudtam. Több mint 10 évvel ezelőtt is csak egy részt próbáltam be belőle a Viasat3-ról (akkor még néztem tévét meg szinkronos sorozatot), de valami rém középszerű, unalmas, epizodikus nyomozósorozatnak tűnt. Nagyon senkit nem is ismerek, aki rajongana érte, mégis a 21. szezonját tapossa. Nem hittem anno, hogy ez a sori fog rekordot dönteni. Egy Gray Anatomyból, ER-ból, esetleg valamelyik helyszínelős sorozatból kinéztem volna, de nem ebből.

Persze az is igaz, hogy jenkik furcsa népség. Van, hogy középszernek nagy a nézettsége végtelen évadig, cserébe meg egész jó, sok potenciállal rendelkező sorikat elkaszálnak méltatlanul 1-2 évad után.

winnie - 2019. 04. 12. 06:38

HAHAHA! ez telitalálat:)

Igen, a Law and Order bármilyen fokú sikere számomra is nagy talány volt. Ha van didaktikus és egy kaptafa krimi, akkor az a Law and Order. Minden rész ugyanúgy néz(ett) ki (anno), kikérdezés, infó, új helyszín, kikérdezés, infó, új helyszín, és ez loopban, de még az is fix volt, hogy az első, téves gyanú 10 percnél jön, majd a megoldás 20 percnél. Én sosem lettem rajongója az anyasorozatnak, viszont a többiben megtanultam felfedezni az értékeket. Mármint a Criminal Intentben (ami zseniális, némiképp Columbós volt Vincent D’Onofrióval), és a Special Victims Unitban – a többit azonnal kaszáltam.

(a másik tényező. ami miatt sokakat taszíthat (engem meg vonz) a LO, az a karakterizálás hiánya. itt (az első évadokban) nincs szappan, nem mennek haza a karakterekkel, szinte minden párbeszéd az ügyre koncentrálódik, nincs csevegés, amit tudunk a szereplőkről, az csak és kizárólag a színészek játékának köszönhető. ez nekem imponált – másokat totál elidegenít, mert gépiesnek fogják találni.)

ami nagy erénye a law and ordernek, az a második 20 perc. ugyanis egy krimi végén elkapják a gyilkost és kalap, hepiend. a LO “feltalálta” azt, hogy nem elég elkapni, még el is kell ítélni, így a részek második fele a tárgyalással és a bűnösség bizonyításával foglalkozik, és nem egyszer kiderül, hogy hiába kapják el a gyilkost, ha annak jó az ügyvédje.

viszont, adja magát a kérdés, hogy mitől lesz jó egy kaptafa (vagy mondjuk így: fix szerkezetre építkező sorozat). szerintem a témáktól, valamint attól, hogy milyen érzelmi reakciókat vált ki a nézőből. és ez a sorozat, amellett, hogy piszok jó színészi alakításokat hoz (vendégszerepekben), hihetetlenül képes hatni a merev szerkezete ellenére az érzelmekre. plusz kérdéseket tesz fel, erkölcsi dilemmákat prezentál, és ami a legfontosabb, ELGONDOLKODTAT. és ezt nem sok krimisorozat teszi meg.

az svu tényleg a legjobbak között van (ezt ki merem mondani, mert nem csak egy részét láttam:). többször is leírtam, hogy itthon furcsállottam a premierjét, mert tudtam, hogy nem jönne be sokaknak. mert annyira sötét, annyira erőszakos, annyira durva és lehúzós. és mert minden sztori valós életbeli történeten alapul, ami elég felkavaró. és ami a legfontosabb: nagyon sokszor nincs bennük hepiend. nagyon nem való mindenkinek.

az ilyen történetekhez a többségnek nincs gyomra. nemrég az egyik kritikámat úgy kezdtem, hogy az sem értem, hogy miért akar valaki ilyesmit nézni, válogatott szörnyűségeket. nem értem, hogy én miért akarok ilyet nézni. de valamiért akarok. valamiért lenyűgöz. szembesít a világ mocskával, és talán azzal is, hogy van némi remény.

szóval, ha valamit, akkor azt tökéletesen megértem, hogy valakinek nem tetszik, sőt, én csodálkozom a legjobban, hogy mások is imádják. az is tiszta sor, hogy valaki gyengének vagy középszernek tartja (én is annak tartottam mindig a law and ordert), de egyetlen rész alapján csak az derülhet ki, hogy kit érdekel, annyiból nem sok minőségi következtetést lehet levonni. és ez nem csak negatívra vonatkozik, hanem pozitívra is. egyszerűen az epizodikus műfaj egy rész alatt szinte semmi infót nem ad, csak és kizárólag az adott rész sztoriját tudjuk értékelni. sztori (és tanulság) meg lehet egyik héten remek, a másik héten meg csalódás. ez lutri.
—-
a meglepődéshez még annyit (és tekintsünk el attól, hogy az 1×01-1×03 megnézése után gőzöm sincs arról, hogy milyen most a 15. évadban a greys anatomy – lehet, hogy zseniális), ha azon ütközöl meg, hogy valami középszerű megy: szinte bármelyik epizodikus nyomozós sorozatot nézel meg, annak egy epizódjából nem fogsz sok mindent megtudni. mivel minden epizód saját sztori, egy mini film (nem véletlen, hogy ez a legnehezebb műfaj – egy átívelős sorozatnál elég egy történetet kitalálni, és elnyújtani sok részre, itt évente 22 történetet kell kitalálni, és 40 percben elmesélni), a sztori minősége sokszor ingadozik, a fix néző a gyengébb sztorikon a karakterekbe kapaszkodva tud átevickélni. egy castle 74. része lehet ugyanaz, mint az ncis 181. része vagy a law and order 212. része. törvényszerű. hacsak nem ugranak ki a képernyőről a karakterek, az ember nem nagyon fogja tudni megmondani, hogy melyik jobb. és, mint írtam, a law and orderekben nem igazán vannak karakterek, ellentétben a karakterizálós castle-lel vagy ncis-szel, szóval, aki random belenéz, annak nem lesz mankója. (szerintem nekem is sokadik nézésre maradt meg.)

winnie - 2019. 04. 12. 07:18

raynes: és, ha már kommentben vagyok, akkor egy általános sorozatelméleti dolog, mert sokan futnak ebbe a hibába. amit írtál, annak a többi része ugyanis sajnos nagyon, nagyon üres (és részben téves, mrt egyedi esetből általánosítasz úgy, hogy a sokkal több ellenpéldáról nem veszel tudomást), ilyeneket inkább laikus oldalon szokás. mármint nem bántásból, de a következőre gondolok:

“Van, hogy középszernek nagy a nézettsége végtelen évadig, cserébe meg egész jó, sok potenciállal rendelkező sorikat elkaszálnak méltatlanul 1-2 évad után.”

ez sajnos így üres kijelentés, a világon semmit nem mondasz vele, mert bár az igazságtartalmát nem vitatom, de épp ugyanígy igaz a következő is:

“Van, hogy egy egész jó, sok potenciállal rendelkező sorozatoknak nagy a nézettsége és a világon csak náluk sikeresek, sok középszert sorit meg elkaszálnak 1-2 évad után.”

ez is igaz, de ezzel sem mondunk a világon semmit.

ergó. nagyon jó sorozatok vannak, hogy sokáig mennek és vannak, hogy csak egy évadig. és rossz sorozatok is vannak, hogy sokáig mennek és vannak, hogy csak egy évadig. sajnos/szerencsére nincs semmi törvényszerűség, csak annyi, hogy általában a legelismertebb sorozatokat amerika teszi sikeressé, hiszen nemzetközileg általában nem az elismert darabok lesznek sikeresek.

a másik, amit én nagyon sajnálatosnak tartok így és itt olvasni, az a

“az is igaz, hogy jenkik furcsa népség”

azon kívül, hogy az olyan sorozatok, mint (hasamra csapok, de írhatod a te kedvenceidet is) a mad men, a breaking bad, good wife és társaik csak amerikában lettek nagy sikerek, mennyiben furcsábbak, mint a belgák, a peruiak vagy a magyarok?

arra célzok, hogy Belgiumban, Peruban vagy Magyarországon az igazán jó sorozatok hatalmas sikernek örvendenek, a középszerűek meg eltűnnek?

én, azon kívül, hogy amerika jobban értékeli a remek sorozatokat, nem látok semmi furcsát a jenkikben. a világ minden nemzetére jellemző lehet az, amit írtál. nincs kivétel, nem hiszem, hogy a mongolok vagy a svájciak vagy a gaboniak esetében annyira más lenne a helyzet. de akkor miért az amerikaiak kipécézése?

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz