login |

Quicksand / Störst av allt: az 1. évad

2019. 04. 13. 18:34 - Írta: winnie

15 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika, ,

Nem egyszerű sem fogyasztani a Netflix múlt heti premierjét, sem pedig írni róla. Nem csak azért, mert nem is annyira könnyen megfogható a tömeggyilkosság anatómiáját boncolgató sztori, de rébuszokban is kellene beszélni, nehogy valamit elkotyogjak belőle. Nem mintha olyan nagy rejtélyek lennének ebben a svéd sorozatban, de sokkal jobban működik, ha az ember hagyja, hogy a rétegek mindenféle előtudás nélkül bomlanak le előtte.

A pilot elején nincs kukoricázás, pár képtöredéket látunk, és jó pár halott diákot: valaki egy osztályteremben lőfegyverrel lemészárolta őket. Súlyos téma, sokan biztos, hogy nem is szívesen néznek ilyesmiről tévésorozatot, de alapvetően maga a történet abszolút nem erőszakos, mindössze belengi egy sötét felhő, hiszen tudjuk, hogy az események mészárlásba fognak torkollni.

A nyitó képsorok után megismerkedhetünk egy őrizetbe vett fiatal lánnyal, az egyetlen túlélővel és feltételezett tettessel, aki nem nagyon emlékszik arra, hogy mi történt (ld. még infóhiány és vajon megbízható a narráló?), csupán emléktöredékek villannak fel előtte. És a Quicksand pont erre koncentrál, hogy a rendőrségi vizsgálat és kihallgatások segítségével kiderüljön, hogy mi történt, illetve milyen események vezettek el a történtekig – persze mindez a főhős szemszögéből értendő.

Nem is késlekednék, rögtön az elején bedobnám a Quicksand kapcsán referenciának a The Sinner-t, mert nagyon sok mindenben hasonlít annak első szezonjára. Egyrészt mindkét sorozatnak könyvalapja van, másrészt mindkettő érthetetlennek tűnő gyilkossággal/gyilkosságokkal indít, és a (feltételezett) elkövető letartóztatása után a börtönben próbálja felidézni a tettéig vezető okokat, illetve a számára sem egyértelmű motivációt, miközben zajlika vád alá helyezése.

A Quicksand-ben Maja az egészet egy sráccal, Sebastian-nal való megismerkedésére vezeti vissza: a kőgazdag, apja által kvázi teljesen szabadon eresztve lébecoló fiú szemet vet rá, nem sokkal később pedig francia Riviérás yachtos nyaraláson folytatódik a kapcsolatuk, mely egyre szilárdabb lesz, bár azért akad benne némi érzelmi hullámvasutazás. Mondanom sem kell, hogy nem az otthoni együttlétet kultiválják, hanem inkább a bulikat.

A sorozat középpontjában természetesen az ő kapcsolatuk áll, és az, hogy jutunk el a végkifejletig, bár akad az életükben pár kiegészítő karakter, talán három ismerős/barát – mivel elég kevesen vannak, ezért kicsit fura (és erőltetett meg kiszámítható is) volt, hogy szinte minden történetszálban felbukkannak. És itt jön elő az, hogy mikor van funkciója a flashback/flashforward technikának.

Önmagukban a múltbeli események nem túl lenyűgözőek, a karakterek sem nagyon izgalmasak, viszont azzal a réteggel, hogy tudjuk, mi lesz a sorsuk, hogy sor kerül a mészárlásra, máris más szemmel nézzük azt, ami történik. Kérdés, hogy ez vajon jobbá teszi-e a banálisnak tűnő múltsztorit? Azért páran biztos, hogy nem lesznek oda, hogy nem túl szimpatikus gazdaggyerekeket életét (és szenvedéseit) kell elviselni a visszaemlékezések során, de a jelen eseményei kapcsán azért elgondolkodtatnak a képsorok. Adják is magukat a kérdések, hogy mi munkált a gyilkosban? Gyűlölet vagy valami más?

A Bonnie és Clyde-os történetben, ahogy közeledünk a vége felé, a feszültséget egyre jobban feltekerik, ami jót tesz a nézői élménynek, és kissé feledtetheti velünk azt, hogy korábban a fiatalok önfeledt élete kapcsán látszólag folyton a “drog rossz, értem?”-üzenetet próbálják a fejünkbe verni, holott egyáltalán nem ez van a középpontban.

Jó volt a Quicksand, a premier után elég hamar a végére jutottam, szóval végig nézős marad, de nem került az idei kedvenceim közé. Aminek csak és kizárólag egy, elég szubjektív oka van, mégpedig az, hogy a két főszereplő kapcsolata fölött képtelen voltam napirendre térni. (Már maga a kapcsolatuk is fura volt, de elfogadtam, mert nem nagyon kaptunk alapozást, így nem tudtam a karaktereikből következtetni a viselkedésükre, inkább Maja viselkedéséből, a vonzalmából következtettem a karakterére.)

Tudom, hogy béna indok, és hülyén hangzik, hogy ha az nem lett volna, akkor magasabban értékelem (és épp ezért írom le, hogy akit ez nem izgat, az nyugodtan tekintse az értékelésemet még erősebbnek), de engem egy idő után kifejezetten zavart, hogy mi a frászért “megy vissza” Maja Sebastian-hoz. Tudom, hogy érzelmi téren az ember hajlamos irracionálisnak lenni, de egy idő után a lány a viselkedésével a “Megérdemled”-reakciót érte el nálam, ami nem túl empatikus részemről, és nem segítette elő azt, hogy bármit is érzelmileg invesztáljak a végkimenetelbe.

És még egy dolog, ami kicsit rontott számomra az összképen: a végkimenetel. A sorozat krimiként sajnos nem működik. Szó se róla, a sorozat tematika szempontjából elég sokkoló és felkavaró, és ez tartott végig mellette, azonban a nagy “leleplezés” (az utolsó pár másodpercben látjuk, hogy mi történt valójában), a kérdések végső megválaszolása kapcsán (bármennyire is lekicsinyli a borzasztó tettet) a “nagyobb volt a füstje, mint a lángja“-mondás jutott eszembe, valahogy nem érte el nálam a várt hatást a finálé.

Ettől függetlenül még a Quicksand erős darab volt, a Netflix idei legjobb újoncai között ott a helye, de az biztos, hogy sokáig kihagyott ziccerként fogok tekinteni rá.

(A sorozat, mint a Netflixes saját gyártások többsége, angol szinkronnal is elérhető, aminek az az érdekessége, hogy a főszereplők sajátmagukat szinkronizálták, így a végeredmény elég hiteles. És többé-kevésbé angolul is svéd akcentusú.)

15 hozzászólás Ne habozz!

Nyulomán - 2019. 04. 07. 23:42

Szombat éjjel kezdtem el nézni és vasárnap este be is fejeztem. Teljesen beszippantott a hangulata és a történet is, imádtam. Persze azért eléggé lehúzott, amikor nem néztem, akkor is a történteken kattogtam, ami nálam elég ritka. Nyilván sokat számít az is, hogy azért ez sajnos a való életben is megtörténhet, számomra teljesen életszerű volt a sztori..
Ajánlom mindenkinek, számomra meglepetés volt, hogy ennyire jó volt ez a sorozat, de aki megnézi, azért számítson rá, hogy lehet, hogy lesz miatta néhány álmatlan éjszakája.

lalakov - 2019. 04. 08. 20:27

Nagyon érdekes volt.

Piros11 - 2019. 04. 13. 19:59

Teljesen egyetértek a leírtakkal,nekem is elég hamar lement,mindig nézette magát a kövi rész,bármennyire is felkavaró volt látni a történteket.Összességében tetszett,viszont az általad is kiemelt hibák engem is zavartak,teljesen más végkifejletet képzeltem el,és volt egy jelenet,amikor megkérdezték Majat hogy miért maradt Sebastiannal,és ha jól emlékszem az volt a válasz,hogy mert senki más nem tette.Én pedig ültem a képernyő előtt és kérdezgettem,hogy és szerinted miért nem?Számomra nem sikerült meggyőzően átadni ezt a kapcsolatot,és ezek szerint nem voltam egyedül.

Ghostika - 2019. 04. 13. 19:59

En is a hetvegen ledaraltam. Erdekes darab volt, tetszett osszesegeben, de nalam is hianyzott a vegen a katarzis. Plusz voltak olyan dolgok, amik tippre a tortenet vezetes miatt tortentek, mert el nem tudom kepzelni, (nem ismerem) hogy igy mukodjon a sved igazsagszolgaltatas. Kezdve ott hogy a hogy a vedougyved nem mondhat semmit a csajnak, pedig O vedi, a masik ilyen meg a teljes elszigeteles. Szerintem ez meg MOn sincsen.
Ami elfert volna meg, az egy picit az datumok jelzese. Mikor hirtelen karacsony volt, komolyan el kellett gondolkodnom, hogy akkor most tel fele kozeledve volt az bunteny vagy ugrottunk egy jo nagyot?! Tudom ez szorszalhasogatas, de nekem ezek ugrottak be egybol, nezve a sorozatot.

winnie - 2019. 04. 13. 20:08

a dárumokon én is filóztam, talán pont a télnél, de valamikor beugrott, hogy az elején szó volt arról, hogy június 10-e körül történt talán az eset, és később meg mintha 14-ét említettek volna? a fene tudja, egy hete láttam, de igen, egy ideig én sem éreztem, hogy napok, hetek vagy hónapok teltek el.

Leander - 2019. 04. 13. 22:14

Van hozzá magyar felirat?

winnie - 2019. 04. 13. 22:26

szoktam írni, ha van, de itt vezetjük a listát: http://www.sorozatjunkie.hu/2017/03/08/magyar-feliratok-a-netflix-en/

Ghostika - 2019. 04. 13. 22:50

Igenigen, ugye suli ev vegen tortent a lovoldozes es azert volt fura a hirtelen karacsony, (sved hang+angol felirattal neztem) mert en ugy ertettem, hogy 14 naponta felulvizsgaljak, hogy meg mindig elszigetelve kell-e lennie meg hogy egyaltalan elozetesben tartjak-e vagy nem, aztan errol semmi jelzes nem volt es egyszer csak karacsony.

Vitalea - 2019. 04. 15. 23:41

Szerintem ez nem krimi és nem iskolai lövöldözős sorozat, hanem egy kőkemény (nyugat) európai társadalomkritika, lélektani drámába ágyazva. Nem a bűncselekmény vagy az ahhoz vezető út az igazán hangsúlyos, hanem a világ és a kapcsolatok amiben a karakterek mozognak.
SPOILEResen
Mivé válhatnak a gyerekek ha nincs szeretet, csak pénz, paripa, fegyver és lekezelés? Esetleg súlyos mentális beteggé, öngyilkossági kísérletet elkövető kamasszá, mint Sebastian?
Mi történhet, ha az amúgy szeretett, jó gyerektől a fontos dolgokat sosem kérdezik meg, de teljes szabadságot adnak neki és a szülei csak jófejek akarnak lenni vele? Pl. az hogy nem mondja el amikor baj van, és olyan helyzetbe kerül, amit egy 17-18 éves gyerek nem tud egyedül megoldani és az eszkalálódik. Amikor a felnőttek szembesülnek vele ők sem tudnak tenni semmit, épp hogy elkezdenek gondolkodni, de már elkéstek.
Néhol még azt is sikerült megcsípnie a készítőknek, hogy hol és hogyan is csúsznak össze a rasszizmus és az integráció valódi nehézségei, miért lehet erre most bármit/mindent ráépíteni.
Szerintem egy nagyon jól felépített, minden percében iszonyatosan átgondolt, megtervezett és jól megalapozott történet, amibe meglepően sok kérdést sikerült különösebb szájbarágás nélkül, de mégis nagyon nyilvánvalóan belerakni és még csak állást sem foglal, amiért külön hódolat.
Pszichológiai szempontból szerintem semmi irreális nincs a cselekményben. Egyszerűen az ember ilyen. Nem tud és nem is akar mindig tisztán gondolkodni, sokszor nem tudja mikor kell kiszállni, főleg ha tizenéves. Vagy sejti, tudja, mint Maja is érzete, csak visszarántja valamilyen körülmény (itt az öngyilkossági kísérlet) és a felülbírálásnál inkább feláldozza magát. Egyszerűen hagyja hogy átmenjenek rajta az események. Csak várja a végét, főleg az erőszak után, amikor apuka is odateszi a magáét. Sebastian a maga elcseszettségében minden rossz szándék nélkül, merő szeretetből megrágja, kiköpi és szétcseszi a lány egész életét. Az is csodálatos, hogy Sebastian jó barátja mindenért Maját okolja, de Amanda anyja, aki Maja második anyjaként gondol magára, védi és támogatja Maja szüleit mindezek ellenére. A menekült gyerek egyből vetődik a padok közém halottnak tettei magát, a svéd lány a falhoz áll… Mind, mind finom árnyalatok, pillanatok. Valódi karakterek, pedig némelyiket szinte csak pillanatokig látjuk.
Plusz még valami, ami nagyot dob az egészen, a Majat alakító színésznő arca. Biztos baromi jól sminkelhető is, de jól is játszik vele, mert elképesztően sokféle volt. Időnként mintha nem is ugyanaz a nő/lány lenne.

winnie - 2019. 04. 16. 05:45

“Szerintem ez nem krimi és nem iskolai lövöldözős sorozat,”

ez így van. előbbinek nincs nyoma (más kérdés, hogy reménykedtem benne, de ezért is emelem ki, hogy senki ne keresse), bár van minimális rejtély, utóbbit én is írom, de nem annyira a társadalom kritizálását látom benne, ez sokkal mikróbb dolgokra koncentrál.

viszont szerintem ez kissé demagóg: “Mivé válhatnak a gyerekek ha nincs szeretet, csak pénz, paripa, fegyver és lekezelés? ” – vagy legalábbis az ellenkezőjét is fel lehet tenni kérdésként, mert az efféle nem előfeltetétel, és nem is fonalas következmény az, hogy valaki eljusson oda. sokkal hamarabb kezdődhetnek a dolgok.

Vitalea - 2019. 04. 16. 08:32

Persze hogy fel lehet vetni az ellenkezőjét, igazából fel is vetik. Ezek csak azok a dolgok amik engem ragadtak meg. Biztos mást láttam volna benne 10,20 és 25 évvel fiatalabban is, mint most. Az én nézőpontom most a szülőé, ott keresem a hibákat, a megelőzési lehetőségeket, azon kattogok most majd még pár napot. Nyilván nem azonos a közeg a magyar közép/felső közép elit állami gimis közegével, de vannak szívenütő átfedések. A jólét kockázatai és mellékhatásai itt is megvannak a gyerekeink életére nézve… Direkt szinten a drog, egy réteggel lejebb a felfelé kapaszkodás vágya, hogy nem akarjuk észrevenni az aggasztó jeleket, hogy kevés és alkalmi az együtt töltött idő és hogy keveset beszélgetünk. Még sokáig tudnám szálazgatni és fogom is magamban, ebből látszik hogy nagyon jó kis darab ez. De valóban, aki nem egy jó kis drámát vár az könnyen lehet, hogy csalódni fog.

winnie - 2019. 04. 16. 08:46

adott a két fiktív műfaj: egy komédiától mindenki jó komédiát vár, egy drámától pedig jó drámát, ez nem hiszem, hogy bárkinél is másképp lenne.

(én is ezt tettem, és ahogy írtam, ezt is kaptam. ami csalódás volt, az a krimis aspektus használata. ez ugye a szerkezetből fakadt. itt valamiért elég nagy feneket kerítettek annak, hogy titkolóznak, rejtélyeskednek, hogy nem árulják el, hogy mi történt, nem mondják meg, hogy ki a túlélő – ezek mind olyan dolgok, amikre nem biztos, hogy szükség lett volna. ha már nagy “reveal”-re mennek, akkor annak érdemes reveal-nek lennie. itt nem érzem, hogy bármit is elvett volna az erejéből a sorozatnak az, ha minden infót a tudomásunkra hoznak, és a végén ugyanúgy megmutatják, hogy mi történt. sőt, esetleg nem is kellett volna tartogatni a képsorokat. ez így öszvérmegoldásként elég fura volt. persze lehet, hogy a könyv is így működött, nem tudom.)

viszont azt azért fontos megjegyezni, hogy amit írsz drogtól kezdve a beszélgetésig mind olyan dolgok, amik talán alakíthatják az emberek személyiségét, de egyik megléte vagy hiánya sem teremt tömeggyilkost – a hanyagoltak és drogozók elég nagy része teljesen normális ember lesz. a jólét sem jelent veszélyt. mármint nem általánosíthatunk, főleg azért, mert néhány milliárd emberből csak pár csinál ilyesmit fiatalon, iskolában. minden az ember természetéből fakad, ami azért egy hosszú folyamat eredményeként alakul. nyilván az egyedi, elszigetelt esetekből mind egy szálig le lehet vonni tanulságokat, de általánosítani nem lehet (simán lehet, hogy valaki idilli gyerekkor után befolyásolható lesz és drogmentes rossz társaságba keveredik), hiszen minden példa egyedi, még akkor is, ha némelyikben akad közös szövet.

Vitalea - 2019. 04. 16. 13:30

Én nem is azt írtam, hogy ezt teszi, csak azt hogy teHETi, ez is egy kimenetel a sok lehetséges közül. A jólét olyan mint a víz, nem önmagában veszélyes, hanem azzá lehet bárki számára bármikor ha nem ésszel él vele… Persze, hogy lehetne ilyen sorozatot/filmet csinálni más anyagi helyzetű családokról, fiatalokról is, csinálnak is. Ez a darab viszont arra az életvitelre céloz amire a legtöbben vágynak. Kényelmes élet, jó iskola, szép ház, jó autó, minőségi cuccok, családi nyaralás egy francia butik hotelben, londoni kiruccanás. Nincs ebben semmi rossz vagy elítélendő, csak éppen ez sem véd meg a bajoktól. Sebastian tankönyvi eset. Anya és szeretet nélkül nőtt fel egy rideg, őt megvető apa mellett, világos őt mi tette olyanná amilyen. Nem a gazdagságtól szállt el, de gazdagság határolta be a sorsát. Maja viszont pont az a lány, akiről mindenki azt gondolja, hogy vele és körülötte minden rendben van, csak éppen tinédzser. Nehéz elképzelni és elfogadni hogy hova jutott. Szerintem azért vártak a készítők a végéig azzal, hogy feltárják mi történt valójában, mi is volt az ő szerepe az egészben és valójában hova is jutott, mert így közben inkább azon agyalunk, hogy mi miatt tette… nem azon, hogy valójában mit is tett és mi is történt vele. Ha ez az első részben kiderül, akkor szerintem inkább mentségeket keresünk neki és izgulunk érte azt hiszem.

winnie - 2019. 04. 16. 13:46

” Ha ez az első részben kiderül, akkor szerintem inkább mentségeket keresünk neki és izgulunk érte azt hiszem.”

Igen, ez meglehet.

wanderlust - 2019. 04. 22. 12:54

@Vitalea, teljesen egyetértek! Köszi, hogy leírtad ezeket! Nagyon erős darab volt a sorozat. Engem végig az zavart ESZMÉLETLENÜL, hogy hol vannak a felnőttek itt? Senki ne várja már el egy 17 éves lánytól, hogy kezelni tudja ezt a helyzetet, amibe belekerült. Felnőttből is keveset ismerek, aki tudná, mit csináljon egy Sebastiannal. Persze, Maja csinált hülyeségeket, sok helyzetben buta volt. Engem is irritált eszméletlenül a viselkedésük, de fokozatosan megértettem, hogy miért viselkednek úgy, ahogy. Kérdezitek, hogy miért ment hozzá vissza? Láttatok már közelről abuzív kapcsolatokat? Nagyon könnyen beleakad az ember, és nagyon különböző okai lehetnek. Itt pl. Maja magára vette, hogy majd megváltja a gyereket. Nyilván nem sikerült, csak ezt ő nem tudhatta. Viszont a felnőttek, akiknek nevelnie kéne, megmondhatták volna neki, ha mondjuk havonta 5 percnél többet foglalkoznak vele. Hogy a tárgyaláson fel se merült a szülők felelőssége… attól ki voltam akadva teljesen.
És persze, hogy nem lesz mindenkiből tömeggyilkos, aki ilyen körülmények között nő fel. Ez egy történet, egy sors. Ennyit tud elmesélni egy sorozat (vagy film), nem? Nem mondhatja el az összes hasonló hátterű gyerek történetét, meg az összes lehetséges végkifejletet. De nekem gyengém a pszichológiai megközelítés, lehet, hogy elfogult vagyok a hasonló történetekkel.

A Maját játszó színésznő pedig kitűnő volt szerintem is.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz