login |

Pilot: Chernobyl

2019. 05. 07. 21:31 - Írta: human

151 hozzászólás | kategória: Anglia lecsap, kritika, minisorozat, pilot-mustra,

Olyan gyönyörű, mondják a környék lakosai miközben radioaktív hamu hullik rájuk, és nem is tudják, mi történik igazából. A pusztítás néha gyönyörű?

Az HBO és a Sky koprodukciója a 86-os csernobili katasztrófát mutatja be, és azt, ahogy a kisemberek dolgoztak a nagyobb hatás elhárításán.

A történet tényleg ennyi, robbanás történik egy atomerőműben egy éjszakai teszt során, és elsőre senkinek sem nyilvánvaló mi történt. Ugye nem biztos, hogy rögtön egy mag robban fel. Egy kisebb hibát remél a műszak vezetője is, de persze mi tudjuk, hogy nem erről van szó, és a baljós jelekkel van tele ez a pilot is.

Na meg azzal, ahogy jönnek a tűzoltók, szépen lassan mindenki felismeri, hogy mi történt, és elindulhat a két fő szál: a probléma megoldása, és közben a politika korruptsága, hiszen az orosz felsőbb vezetés nem kicsit akarta titkolni a dolgokat, nagyjából a “kisember törődjön a munkájával, és semmi mással, vágjuk el a külvilágtól, ne terjedjenek a hamis hírek” módon. Miközben a közeli város felé tartott a felrobbant reaktor füstje.

Őszintén szólva azt sejtettem, hogy érdekes lesz a sorozat, de azt nem, hogy ennyire le fog kötni. Mármint eltalálták az arányokat, és persze, nézőként tudjunk a nagyobb bajról, mégis izgalmas, és valahol elborzasztó, ahogy kibontakozik a szereplők számára is. Remekül adagolták a feszültséget.

Mondjuk az már most látszik, hogy hiába fontos a politikai szál, egy filmként, ami csak a reaktorra és környékére koncentrál, talán még jobban ütött volna az anyag. De így se semmi, amit látunk.

Ami nekem egy kicsit kérdésesebb, és a 13 Reasons Why-nál is hasonló aggályaim voltak: tényleg elő kell venni ezt a témát? Nyilván tanulni kell a múlt hibáiból, és a pilot alapján még nem egyértelmű hova futtatják ki, de ha csak az atomenergia iránti félelmet növeli majd az emberekben, akkor lehet, hogy nem kellett volna nekiállniuk. Majd meglátjuk a végén.

Az biztos, hogy a pilot simán 8/10 volt. Indítottam volna a következő részt rögtön, de ugye hetiben jön. Szerencsére amúgy.

151 hozzászólás Ne habozz!

dexike3 - 2019. 05. 07. 21:55

én is erre jutottam, mint human. szépen kivitelezett és érdekes is, főleg azoknak, akik korszakot kevésbé ismerik. korhű, nem tudom hány százalékban de valósnak tűnik (nyílván a dramaturgia miatt ferdíetenek ebben is). a helyszín is pariban van, meg az egységek, vezérlők, stb.
viszont bennem is ugyanaz fogalmazodótt meg mi szükség van erre témára?
nem az emlékezéssel van fő problémám, hanem ahogy a pilot is remekül bemutatja a folyamatos felelőség hárításról. a mai napig rengeteg gondot okoz a sugárzás és nem csak ott Csernobil környékén. viszont (ha jól tudom) nemzetközi vizsgálatok/probléma megoldás sem volt, pedig az a felhő, amit láttunk bizony nem maradt helyben. a cézium és stroncium a mai napig bejut az emberi szervezetbe (nyílván ott helyben magasabb dózisban) és -ennek oká n- egyértelműen több szívritmuszavart és gyenge immunrendszert mutattak ki a gyerekek között, és több az érrendszeri megbetegedés a felnőtteknél, sőt halálozási arányuk is magasabb a középkorúaknak. és ez sem ismeri a határokat, így mi is elszenvedjük a következményeit.
sokkoló látni az eseményeket, de a történet nem ott fog végetérni.
de meglepődnék, ha ez a téma is előkerülne a záróepizódban. ha így is lesz, az viszont biztosan meg fog állni Pripjaty határánal, vagyis a zóna végénél…

jenga - 2019. 05. 07. 21:56

Jo volt. Varom a folytatast.

lukamagic - 2019. 05. 07. 21:57

Fura volt ebben a kornyezetben az angol nyelv,orosszal szerintem sokkal hatasosabb lett volna. Erdekes sorozatnak tunik mindenesetre

Python - 2019. 05. 07. 22:01

Nálam 9/10, mert teljesen hitelesen adja vissza eddig a történetét a balesetnek, realisztikus, stb.! Nagyon berántja az embert, és az különösen tetszik benne, hogy nem csak magáról az atomkatasztrófáról szól, hanem a pártállam és a politbűró totálisan rugalmatlan, inkompetens, erkölcstelen, stb. működését is bemutatja az események eltusolására tett kísérletén keresztül.
Már csak az érdekel, de nagyon, hogy hol szereztek ennyi egykori szovjet technikát (Volga, Lada, GAZ-66, Latvija, ZIL, Ural, stb.!) és hol forgathatták?!

Python - 2019. 05. 07. 22:15

lukamagic: Volt benne orosz. Gyanús, hogy a tűzoltókhoz befutó hívás az eredeti hangfelvétel lehet, így emléket állítva Csernobil valódi hőseinek! Hisz ők voltak az elsők a helyszínen, és sokuk meghalt 3 hónapon belül.
De a későbbi részekben a 3 búvárról is megemlékeznek, aki a halálba merültek le!
Itt már láthatóak: https://www.youtube.com/watch?v=z3D8twcaJJ0

Ancsa - 2019. 05. 07. 22:15

Köszi az ajánlót, meg fogom nézni!

Mikilós - 2019. 05. 07. 22:16

Engem is lekötött. Durva volt nézni, ahogyan ilyen helyzetekben is csak a politika és az ideológia számít. És, hogy ennyire mondhatni testközelből láthattuk ami zajlott, hihetetlen. Főleg a magos jelenet sokkolt engem. Durva.

Annyi negatívumit fűznék hozzá, hogx ez a túl brit akcentus, annyira nem illik ehhez az orosz környezethez. Bezsélnek angolul, közben orosz neveket skandálnak, nagyon rossz. Legalább vittek volna bele orosz akcentust, de nincs. Meg egykét színész tök idegesítő volt, számomra az igazgató volt a legirrítálóbb, mellé ment a választás. A túl brit hangja, nagyon, de nagyon nem.

Persze várom a folytatást, tuti kitartok a végére. Meglepő, hogy ez amúgy HBO-s sorozat. Tökre Netflixesnrk tűnik. :)

Zsombi2002 - 2019. 05. 07. 22:18

Nekem nagyon tetszett a pilot, bár nehéz megértenem, hogy a pártvezetés, az erőmű felső vezetésével karöltve, hogy-hogy nem akartak szembenézni a tényekkel? Tényleg durva. Plane, h atomtudósok. A józan eszüket felülírta a szocializmusba vetett hit? Tényleg ennyire elvakultak lettek volna? Persze Lenin így, meg úgy, dehát a saját embereik sugárzástól leolvadó arcával néztek szembe. Nem értem. Vároma folytatást.

ADMG - 2019. 05. 07. 22:18

PYthon : forgatási helyszínek :

Kiev , Litvánia (nagy része) és csernobil egy két jelenetnél.

Python - 2019. 05. 07. 22:21

Mikilós: Sky – HBO közös produkció, és a 2. trailerben látható, hogy a későbbiekben a már réges rég evakuált, pusztuló Pripjatyban beszélgetnek főbb karakterek. Szóval a vége felé arra lesz ez kihegyezve, hogyan próbálta eltusolni, majd kisebbíteni a katasztrófa következményeit az egykori Szovjetunió politbűrója.

Python - 2019. 05. 07. 22:28

Zsombi2002: Ha jól emlékszem, az atomerőmű vezetője hőerőművi mérnök volt, a főmérnök pedig a VVER nyomot-vizes reaktorokra specializálódott mérnök.
Itt meg ugye RBMK, grafitmoderátoros reaktor volt üzemben. Az már egy más kérdés, hogy az ilyen reaktortípust üzemeltető erőművek a Védelmi Minisztérium felügyelete alá tartoztak, hisz ezek voltak a technikai sajátosságaik miatt a plutónium termelés alapjai. Míg a VVER reaktoros erőművek az Energiaügyi Minisztérium alá tartozta.
Szóval nem volt véletlen, hogy ennyi katona volt az adminisztrációs épületben már a pilot epizódban, meg az sem, hogy volt atombunker is, ahol a Védelmi Bizottság tárgyalt.

Python - 2019. 05. 07. 22:29

ADMG: Köszönöm, így már értem. ;)

jessm - 2019. 05. 07. 22:31

Nagyon jó volt és annak ellenére lekötött , hogy az ember késztetést érez, hogy le keverjen egyet a vezetőknek.
Viszont ilyen az emberi természet. hogy nem akar szembenézni azzal ha nagyon nagy baj és mondogatja , hogy nem jól láttad, nézd meg méggyszer, nem jó a műszer stb.

Zsombi2002: Nem a szocializmusban hittek ennyire, hanem sárosak voltak , abban ami történt és nem akartak felelőséget vállalni. Plusz elhangzott, hogy ha elismerik hogy ekkora baj akkor elég sokuk halálra van itélve.

Python - 2019. 05. 07. 22:37

dexike3: Szerintem Fukusima Daiicsi atombaleset után a téma máig aktuális, sőt, aktuálisabb mint valaha. (Ugye itt máig a Csendes-óceánba ömlik a radioaktív víz egy része.)
Csernobil pedig teljesen jól dokumentált atomkatasztrófa, a SzU felbomlása után az egész iratanyag kutatható lett, szinte minden részletre pontosan fel van tárva; és így 33 év távlatából talán nem tép már fel annyi sebet sem.

des - 2019. 05. 07. 22:50

Láttam már jópár dokut chernobyl-ről, de még így is élvezetes volt. Kár, hogy csak 5 rész. :/

Kacsa - 2019. 05. 07. 23:14

Nekem nagyon tetszett az első rész. A témáról pedig igenis beszélni kell, mindannyian ezen a bolygón érezzük a hatását.

szk - 2019. 05. 08. 01:05

Azért azt le kell szögezni, hogy Csernobil előtt az átlagember nem sokat tudott a sugárzásról, reaktorokról. A bunkerben összegyült emberek közül csak párnak volt fogalma ezekről a dolgokról. A technológiába vetett hit is nagyon erős volt, lásd amikor Fomin megkérdezi Sitnikovot hogy hogyan tud felrobbanni egy RBMK reaktor. És persze Djatlov, aki tisztában van viszonylag hamar a következményekkel (grafitdarabok), folyamatosan tagadásban van és elhallgatja a többiek elől az igazságot. Számomra egyébként Legaszov karaktere a legérdekesebb, erről viszonylag kevés szó volt az általam látott és olvasott filmekben és könyvekben.

Gegory - 2019. 05. 08. 04:58

Nagyon durva a sugárzás hatásainak bemutatása.

Sigismundus - 2019. 05. 08. 05:24

Zsombi2002 – 2019. 05. 07. 22:18 “A józan eszüket felülírta a szocializmusba vetett hit? Tényleg ennyire elvakultak lettek volna? ”
Semmi köze ennek szocialízmushoz, ez bármelyik tekintélyuralmi, magát legjobbnak hívő és hirdető rendszer sajátja, ami nem tűri, nem birja a kritikát. Manapság is láthatsz ilyen mentalitást, ha szétnézel, akár itthon is.

Magáról a sorozatról, szerintem ki fog derülni a következő részekből hogy a pártvezetés, egyéb hibáira is jobban rámennek, vagy csak az elhárítássérülések/következményekre? Mert valóban, az ilyen sorozat tovább mélytíheti a atomenergiától való félelmet, de okosan lehet ezt kezelni, bemutatni is.

dexike3 - 2019. 05. 08. 06:49

mikor ért el bennünket a sugárzás?
(érdemes Észak-kelet Magyarországra figyelni):
https://www.youtube.com/watch?time_continue=135&v=AohOLOlcNgg

hogyan kezelték a hírét nálunk?
“Április 28-án a Magyar Rádió hírszerkesztőségének turnusvezetője a BBC híre alapján bejelentette a katasztrófát a rádió 21 órai híradásában. Az adást a felsőbb vezetés letiltotta. Magyarországon csak május 1. után hangzottak el az első érdemi információk a katasztrófáról.”

Platschu - 2019. 05. 08. 08:20

A téma engem inkább felkavar, így inkább kihagyom. Szerintetek miért van halmozottan ennyi rákos beteg nálunk és ebben a régióban?

SpentRocket - 2019. 05. 08. 09:13

@Platschu: szerinted csak a csernobili baleset hatásai miatt? Épp most olvasok egy könyvet erről a témáról, aminek épp az a célja, hogy eloszlassa a rémhíreket. Ebben a könyvben szerepel: “A sugárzás keltette rákkal összehasonlítva megvan az a különbség, hogy genetikai hatást eddig még senkinek sem sikerült kimutatni, még a Hirosimában és Nagaszakiban sugárterhelést kapott emberek 90 ezer utódjában sem.”
(https://moly.hu/konyvek/szatmary-zoltan-aszodi-attila-csernobil)
Persze, óriási katasztrófa volt, és borzalmas következményekkel járt.

A sorozat első része viszont nagyon tetszett, ha ilyen marad, akkor (számomra) többször nézős lesz.

mildi - 2019. 05. 08. 09:29

hát ez krvjó volt

kár, h nem netflixes. simán lenyomtam volna egy levegővel.

zsombi, pontosan ez történt pedig. tudom, nehéz elhinnie a kéesi Y, a Z gennek meg pláne, de ezek ilyen emberek voltak.

szk - 2019. 05. 08. 09:42

Platschu:

Úgy gondolom ezért nem Csernobil felelős. A baleset utáni években persze más a helyzet. Szerintem az alacsonyabb jövedelműek számára elérhető élelmiszerek minősége rosszabb a 80-as évekbeli szinthez képest. Nekem legalábbis ez a tapasztalatom. Ehhez még hozzájön az alkohol- és dohányfogyasztás, magasabb stressz. És ez az egész régióra jellemző.

Kopasz gyerek - 2019. 05. 08. 09:50

lukamagic#
Orosz nyelven kevesebb embert érdekelne.

winnie - 2019. 05. 08. 10:00

” Orosz nyelven kevesebb embert érdekelne.”

ez nem szokott gondot jelenteni a nézőknek máskor, az viszont igen, ha angolokat (svédeket) beszéltetnek oroszul konstans jelleggel, az nagyon megölné. szóval ez bőven a legjobb megoldás, főleg, hogy nemzetközi forgalmazásban úgyis szinkronos sok helyen, így nem számít. az ember megszokja az általa értett nyelvet.

(oké, én elfogult vagyok, mert egyrészt én a falra mások a rossz orosztól (az az anyanyelvem), másrészt nekem az efféle öszvér megoldások sosem jöttek be. az sem, amikor angolajkúak beszélnek külföldiül a hitelesség kedvéért akcentussal, az sem, amikor az eredeti nemzetet képviselők angol nyelven, de saját akcentussal nyomják, mint talán a gésa emlékirataiban. ha másképp beszélnek, az talán a játékra is kihathat. szóval hiszem, hogy a fő nyelv a színészek többségének a nyelve kell, hogy legyen, esetleg olykor, dramaturgiai szempontból alkalmazható helyen átváltani.)

SpentRocket - 2019. 05. 08. 10:49

@winnnie: arról nem tudni, hogy valóban eredetiek voltak-e a tűzoltóságra beérkezett hívások az epizódban, ahogy azt már fentebb valaki említette? Ha igen, ha nem, azzal, hogy ott nem csak a beszélgetés cirill betűs szövegét láttuk a képernyőn, nagyon erős dramaturgiai hatást értek el.
A másik számomra legerősebb jelent az volt, amikor a két funkcionárius ordibál a tetőre általuk felküldött mérnökkel, akinek az arca már megégett, és valószínűleg napjai/órái vannak hátra. Az ordibálást itt sem halljuk, mert aláfestő zene van. Ez a jelent számomra elmondott mindent az akkori szokásos tájékoztatási rendről és szokásokról.

SpentRocket - 2019. 05. 08. 10:51

“azzal, hogy ott nem csak a beszélgetés cirill betűs szövegét láttuk”

goodjohnwin - 2019. 05. 08. 10:56

“tényleg elő kell venni ezt a témát?”
Már ez a kérdésfeltevés jelzi, hogy igen. A kommentek között is volt pár, akinek korából fakadóan új infó, hogy a politika hogy bánik a tényekkel, a tudással és a veszélyekkel. Populista, fake news-ot kiabáló és terjesztő kormányok korában fontos, hogy minden generáció találkozzon történetekkel a múltból, amikor megpróbálták átírni a valóságot.
Az atomenergia megítélésében is segít egy ilyen sorozat, ami szintén aktuális akkor, amikor egy SZU-hoz hasonló, inkompetens hatalom szándékozik új erőművet építeni az országban.

dexike3 - 2019. 05. 08. 11:05

@SpentRocket:
egy pár tanulmányt is érdemes lenne átnézni a témában.
pl:
https://www.sortirdunucleaire.org/IMG/pdf/greenpeace-2006-the_chernobyl_catastrophe-consequences_on_human_health.pdf

de böngészhető több is itt különböző témakörökben:
https://www.researchgate.net/search.Search.html?type=publication&query=chernobyl

van benne pár közelmúltbeli orvosi anyag is és van egy nagyon érdekes herbárium a mutáns növényekről (igaz az ottani gyűjtés).

SpentRocket - 2019. 05. 08. 11:46

@dexike3: és ezzel mit szeretnél mondani? :) Biztos “érdemes lenne átnézni” ezeket, és valószínűleg még ezer más dolgot is ugyanannyira érdemes lenne, de mégis mire utalsz?

turosz - 2019. 05. 08. 12:58

Nagyon jó és nagyon nyomasztó volt. Szökőévente egyszer merül fel nálam a 10/10 gondolata, de erre kiosztanám. A fényképezés nagyon eltalálta a kor hangulatát, a szereplők hitelesek voltak – talán a Lenines beszédet éreztem kicsit soknak -, és pont sikerült megmaradni a maximális érzelmi hatás, de még nem giccs határán.

Sulo - 2019. 05. 08. 13:04

A sorozat egyelőre maximálisan realista és tökéletes minden részletében. Események megjelenítése, politikai háttér etc. Egy dolog zavarja az én fülemet is mint itt a legtöbbeknek, az angol… Sokkal autentikusabb lett volna oroszul, de ezt leszámítva rendben van. Reggel már találtam orosz alámondásost, azzal újranézve nálam már 10/10. Következő résztől így nézem. Leghatásosabb jelenet a mozgó felhő és az alatta elterülő erdősáv megégése.

dexike3 - 2019. 05. 08. 13:23

@SpentRocket:
csak annyit akartam, hogy az eseménynek több vetülete van, mint amivel foglalkozik a közvélemény. nem olvastam a könyvet, de látom, hogy fizikus és atom(gépész)mérnök a szerzőpáros. nyilván körbejárták a témát (2010 előttig), de felderíteni és bizonyítani mindent akkor (és lehet most) sem lehet, annyira szerteágazó a dolog.
pl. egy 2018-as publikáció Románia folyóiban többek között a Dunában (is) és a Fekete-tenger vízében/medrében a cézium 137-es izotópját mutatták ki (az elmúlt évben is, 32 évvel az esemény után). az, hogy a kutatások (és persze a statisztika) nem találnak összefüggést a sugárzás és azóta eltelt időszakban megbetegedettek száma, aránya között nem jelenti azt, hogy nincs (nem volt) ránk hatással a radioaktív felhő (lsd. a jelenleg is jelenlévő izotópok).
kicsit olyan ez számomra, mint (a már említett) Zharkov elvtárs (csak nem az enyém) Lennin-es szövege = hagyjuk, hogy a szakemberek végezzék a dolgukat (úgy, hogy nem hisznek pl. a mag robbanásában). szóval árnyaljuk egy kicsit a dolgot ;)

SpentRocket - 2019. 05. 08. 13:57

@dexike3: akkor teljesen ugyanazt gondoljuk a témáról. :) Az eredeti hsz-em pont arra vonatkozott, hogy nem lehet azt mondani, hogy emiatt van sok rákos megbetegedés, ahogy azt sem, hogy nincsenek hatással a katasztrófa következményei a megbetegedésekre. Valószínűleg sosem fogják tudni sem azt, sem azt bizonyítani.
Ja, egy dolog zavart: a “Vlagyimir I. Lenin”. Angolul nem lehet kimondani, hogy Iljics, jobb ha az szerepel, hogy “áj”? Legalább a feliratban kiírhatták volna…

dexike3 - 2019. 05. 08. 14:32

@SpentRocket:
mi legalább igen. most rágtam át magam a Craig Mezin podcast-en (aki a sorozat creator).

https://www.youtube.com/watch?v=rUeHPCYtWYQ

ők, inkább csak az esemény körüli anyagokkal foglalkoztak és az utóéletét, hatásait nem igazán éreztem ki a mondanivalójából. (biztos lesz majd egy hatásvadász jelenet a sorozat végén a jelenlegi állapotról. de a nem lokális hatásokról kétlem.)

pár infó még:
-igen az telefon beszélgetés az eredeti felvétel.
(azért volt fontos, mert tető tűzről van benne szó, holott látták, hogy a tető összeomlott.)
-egy szinte megegyező Litván városban forgatták a Pripjaty-i részeket.
-sok minden a dokumentált dolgok alapján készült el, sok párbeszéd is
-de van amit kiszínezett, vagy átalakított Mazin, pl. hogy a tűzoltók egy részének még felszerelése sem volt (sisak, kabát, stb.)
-lesznek még visszautalások az 1:23:45 előtti eseményekre.
-a szovjet probléma kezelés (propaganda, álhírek, stb.) és persze a katasztrófa bemutatása jelenti a gerincét a minisorozatnak az egyéni sorosok mellett.

Never - 2019. 05. 08. 17:00

mindenki Chernobylrol beszel de Fukushima 10x rosszabb es a mai napig egy mainstream media sem foglalkozik az ottani helyzetel

Janika - 2019. 05. 09. 17:18

Python : Litvániában forgatták!És valami elképesztően korhű minden ehez érzenek az Amerikaiak!Nagyon jó sorozat jöhet a második rész 10/9

ngear - 2019. 05. 10. 07:55
ngear - 2019. 05. 10. 08:32

lehet, bennem van a hiba és dokumentum-filmszerűséget vártam, de a 13. percben iszonyat szar. egyből szembe hányja a katasztrófa 2. percében?

ngear - 2019. 05. 10. 09:01

és mielőtt még az “üzenetet” megfogalmazná, kér egy cigit, mert az menő.
és amúgy tetszett a rész, mert én is a hollywood-ot éltetem sajnos :)

winnie - 2019. 05. 10. 09:02

“minden ehez érzenek az Amerikaiak”
“én is a hollywood-ot éltetem sajnos”

pedig próbáltuk a posztban és a kategóriákkal is jelezni, hogy a sorozat nem amerikai. hanem angol:) mármint a produkció angol, és a színészek, mert a rendező svéd, a készítő pedig valóban amerikai. (és a készítő kapcsán érdemes elgondolkodni azon, függetlenül attól, hogy bejön-e a chernobyl vagy sem, hogy bizonyos szkriptek alapján bárkit is leírjunk. mert amellett, hogy craig mazin olyan filmeket írt, mint a másnaposok 2-3 vagy horrorra akadva 3-4, a superhero movie-t még meg is rendezte.

dexike3 - 2019. 05. 10. 09:28

@winnie:
elég sok minden kiderült a podcastból Mazinnel. kb. minden, amit Te is említesz.
sőt próbálták orosz akcentussal (talán oroszul is), de leugrott a képernyőről, azért maradt ez az angol, svéd akcentusos vonal. de van igazság ebben az amerikai szemléletben, attitűdben. pl. mondja is benne, hogy az amerikaiaknál ilyen nem történhet meg, mint a sorozatban. náluk hazardous zone-ként lezárnák és kiürítenék azonnal. szóval van benne valami.

ngear - 2019. 05. 10. 09:36

angliában is pont annyira van jelen “hollywood”, mint bárhol máshol. a “hollywood”-it a szenzációhaszásásra értettem

ngear - 2019. 05. 10. 09:42

ja és winnie: lekakilom amúgy, hogy amerikai vagy angol. ha nem jó, akkor nem jó :)

szk - 2019. 05. 10. 12:07

ngear:

Hidd el, ha kapnál egy nagy sugárdózist te is rögtön hánynál. Ugyanis ez általában a sugárbetegség első jele.

isotope235u - 2019. 05. 12. 02:52

Nekem az nem tetszett, hogy in medias res belevágtak a katasztrófába. Jó lett volna némi felvezetés, pl. egy átlagos nap Pripjatyban, aztán elkezdik a tesztelést a grafit szabályzó rudakkal, hogyan lehet energiát visszanyerni a leállított reaktorból. Utána jöhetett volna egy hibajelzés a kezelőben, szépen felépíteni, ahogy elindul a láncreakció. Így nekem túl zanzásított volt a pilot, 9/10 (pedig lehetett volna 10/10)

Rapguruz - 2019. 05. 12. 08:28

Never, egyáltalán nem ‘rosszabb’ Fukusima, ha nagyobb katasztrófat szeretnél vizsgálni mint a Csernobili, akkor az a Majaki, amit sokkal inkább titokban tartottak!

dukyka - 2019. 05. 12. 14:17

Rapguruz: Több helyen azt írták, de nem volt nagyobb katasztrófa a Majaki. Csernobili és a Fukusimai baleset súlyossága volt 7es fokozatú, a Majakié “csak” 6os.

Egyébként rég tetszett ennyire egy pilot, remélem a többi rész is ilyen jó lesz.

pumpika666 - 2019. 05. 12. 16:42

most jutottam el csak a nézéséig 10/10!
szabályosan libabőröztem az 1 óra alatt, sokat olvastam róla, de itt azért eléggé az arcunkba tolták a hatásokat
az angolul beszélés engem abszolút nem zavart, nem hiszem hogy egy orosz(ukrán) területen játszódó angol és/vagy amcsi filmben oroszul/ukránul kellene a szinészeknek beszélniük, remélem majd az hbo-s szinkront nem szúrják el valami kamuorosz akcentussal :D

félek a további részektől mindezek ellenére, annyira telibe talált ez a pilot, hogy úgy érzem, csak lefelé megy majd a szinvonal, de ne legyen igazam :)

mondo - 2019. 05. 12. 18:01

A castingot elszúrták. Én néztem a Friday Night Dinnert, ezért Paul Rittert nem tudom komolyan venni ebben a szerepben. A téma súlyossága miatt nem idézem a leggyakoribb mondását a szitkomból, de aki követte azt, az bizonyára tudja, hogy mire gondolok.

Peti - 2019. 05. 12. 20:08

Jóhiszemű kérdés, ne haragudjatok ha hülyeség, de amikor azt mondjátok, kár, hogy nem oroszul beszélnek… nem ukránul kéne beszélniük? Vagy mindenki aki ott dolgozott orosz nemzetiségű volt?

@Python – “hanem a pártállam és a politbűró totálisan rugalmatlan, inkompetens, erkölcstelen, stb. működését is bemutatja az események eltusolására tett kísérletén keresztül.” Remekül mutatja be ezt a részét is, ez kifejezetten tetszett nekem is.

szk - 2019. 05. 12. 20:11

mondo:

Ennyi erővel Cranstont sem lehetne komolyan venni a Breaking Bad-ben a Malcolm in The Middle miatt.

szk - 2019. 05. 12. 20:30

Peti:

Bár a dolgozók többsége ukrán volt, de a magasabb poziciókban levők nagy része szerintem orosz. Djatlov biztosan, de Bruhanov és Fomin is valószínűleg. Mint ahogy már korábban mások írták, a RBMK rektorok azért is speciálisak hogy az áramfejlesztés mellett plutónium termelésre is alkalmasak voltak (atomfegyverekhez). Bár ez Csernobilban nem történt (https://aszodiattila.blog.hu/2016/04/26/csernobil_201), de éppen azért más országokba ezeket nem engedték (gonndolok itt KGST vagy egyéb “baráti” arab országokra).

mondo - 2019. 05. 13. 16:19

@ szk

Igazad lehet, bár nem tudom, hogy szabad-e ilyenféle párhuzamot vonni egy kitalált történetű, drog témájú, több évados sorozat, illetve ezen valós nukleáris katasztrófahelyzetet történetileg hűen bemutatni hivatott minisorozat között.

Martin szerencsétlen figurája tökéletes mém alapanyag, szerintem nem illik ebbe a szerepbe, de a következő részeknél megpróbálok nem erre gondolni. :I

_Peter - 2019. 05. 13. 20:36

Nagyon jó. Mindig agyalok a témában nem is a katasztrófa a “főszereplő” hanem az emberi természet ahogy az elvtársak tagadják a valóságot először a teszt buheráláskor, aztán a baj után cenzúra. Erre kell emlékeztetni a világot, hogy az alkalmatlanság, felelőtlenség, félelem kimondani a kínos igazságot, politika, propaganda, a romlott rendszer hova vezet. (Az ember nem tanul, Fukusima előtt is figyelmeztettek mérnökök egy nagy földrengés nagy bajt okozhat.) Nem az autó a hibás mert a sofőr 150-nel akarta bevenni a kanyart és fának ment. Igenis elő kell venni a témát főleg az új generációnak.
Még két évvel később is Legasov öngyilkossága kellett javítsák a többi ilyen reaktor tervezési hibáját beismerve és leállítani az újak építését, néhányat bezártak. A javított maradék RBMK reaktorokat a következő két évtizedben tervezik leállítani.

Don Fanucci - 2019. 05. 14. 19:18

Hogy kell-e ez a sorozat?

1987 márciusban születtem: nekem például úgy, mint egy falat kenyér. Ez egy nagyon erős reveláció: valóban a tisztelgés legmagasabb foka a hősök előtt, és éppen azáltal, hogy nem igazán enged meg magának tabukat vagy alkukat (minimális dolgokban, legfeljebb – például Gorbival meglehetősen óvatosan bánik, legalábbis a második rész alapján), kivéve persze bizonyos mennyiségű, szükséges és ennél a témánál elengedhetetlen fikciót és “finomítást”.

A másik kérdés: miért nem oroszul beszélnek a szereplők?

Hát ez az: ezt a témát az oroszoknak (esetlegesen az ukránoknak) kellene feldolgozniuk: az ő feladatuk volna, mert az ő történelmük, elsődlegesen mégiscsak nekik kell szembenézni vele. Ehelyett egyszerűen elképesztőnek tartom, hogy az orosz történelmi köztudat munkáját angoloknak, svédeknek és amerikaiaknak kell elvégezniük, ráadásul ilyen megdöbbentően magas színvonalon, 33 évvel az események után: és úgy, hogy a legutolsó hamutartó is a helyén van, és a Ladák, a függönyök és egyáltalában minden éppen olyan ütött-kopott, nyomorúságos és “szocialista” amilyennek lennie kell.

A harmadik viszont nem kérdés, hanem észrevétel, és ez már szorosan kötődik az alkotás sorozat-műfajához: nagyon ritka az, hogy egy pilot szintjénél magasabbat ugorjanak meg a második részben: szinte mindig van valamekkora minőség-deficit, visszaesés-érzet. Az tényleg a műfaj magasiskolája, ahol ezt ki tudják küszöbölni (mindennek sok oka van, amiről fentebb és máshol már sok szón esett).

Na most: ez a második rész még sokkal erősebbre sikeredett, mint az első: éppen úgy, ahogyan a robbanás hatása is a brutális következményekben mutatkozott meg igazán. A baleset, ahogy maga a pilot is, mélyen felkavaró: de a második rész még ezerszer felkavaróbb – és ha nem rontják el – márpedig ezután nem szabad, a pofonoknak egyre erősebbnek kell lenniük, részről részre és a zárásnál ott kell lennie annak a bizonyos katarzisnak.

Ha ezt végig fogják tudni vinni, akkor ez nem, hogy az évtized sorozata lesz (a pilot 9/10-es volt, a második rész egyértelműen 10/10), hanem a téma elképzelhető legmélyebb, legkíméletlenebb és legerőteljesebb feldolgozása.

Szóval, igen, kell – nagy kár, hogy nem az oroszok készítették el – de annál nagyobb szerencse, hogy akik viszont igen, olyan komolyan vették a dolgukat, amennyire az csak elképzelhető.

Csak bírjam idegekkel a végéig: szívesen írok róla akár vendégírást is – ha egy ilyen ritkán látott, hűtlen junkie-tól elfogadják az oldal szerkesztői. Van még miről beszélni a színészi alakításoktól a történetvezetés elképesztő színvonaláig…

_Peter - 2019. 05. 14. 19:21

2. rész úristen:

Amikor a cipőgyári munkásból lett párttitkár elvtárs leszólja az atomfizikus professzornőt. Akinek virágnyelven kell valós információt szereznie.
Amikor sorolják az országokat, fél Európa kaputt ha felrobban a másik három reaktor is.

winnie - 2019. 05. 14. 19:47

Don Fanucci: Elfogadjuk!:)

Zsombi2002 - 2019. 05. 14. 20:25

Megnéztem az ep2-t. Továbbra is tetszik a sori. Az elején meglepett, hogy a főtitkárt félretájékoztatják a meetingen. Mintha szándékosan kicsinyítenék a történéseket. A másik vezetőnek meg konkrétan halálvágya volt, hogy a szakértő szava ellenére a reaktor felé akart repülni? Ez számomra érthetetlen. Viszont amikor a józan paraszti eszét használata, az tetszett, amikor az erőmű vezetői tereltek neki. :D Amikor kiderült, hogy 15k röntgen a sugárzása, az nagyon epic volt. A vezérezredest sajnáltam, látszott rajta, ahogy leesik neki, hogy ezt bebukta, nem sok van már neki hátra. A minszki cipőgyári munkásból lett fővezér a másik. Konkrétan elzavarja a tudós nénit (aki gondolom nem véletlenül van a posztján), p/csméregetésbe megy át, miközben az atomtudós elmondja, hogy milyen súlyos hatások érhetik a népet. Neki is az elemi érdeke lenne, hogy megtegyék a lépéseket. Ha másért nem a saját egészségéért…
Oltás közben a helikopter miért zuhant le? Műszaki hibát okozhatott a füst, vagy a pilóta rosszul lett a dózistól?
A kontraszt drámai volt, miután kitudódott a dolog és a szállodában beszélgettek. Frankfurtban konkrétan nem engedik a gyerekeket az utcára, 50k-s városkában az erőmű mellett meg minden megy a szokott módon. Utána a kiürítés meglepően hatékonyan és gyorsan zajlott. A wikin kerestem, de nem találtam infót, hogy kártalanították e a lakosokat.
OFF: elkezdett érdekelni a téma, bátyám mondta, hogy nézzek bele a The Americans soriba is, ott is be lehet tekinteni jobban az akkori orosz mentalitásba. Túlzással persze, de a szárazabb történelmi ismereteimen kívül oroszország = a medvén lovagoló putyinos mémekkel. :)

Zsombi2002 - 2019. 05. 14. 21:02

Jah, azt kifelejtettem, hogy sokkot kaptam amikor a végén előadták, hogy milyen következményekkel járhat, ha a láva eléri a víztározót. Nem értem, hogy lehettek ilyen felelőtlenek tervezéskor, mentés tűzoltás közben. Bele se merek gondolni mi lett volna ha.

szk - 2019. 05. 14. 21:55

Az ilyen mértékű sugárzás azonnal tönkretesz minden gépet, ezért zuhant le a helikopter. Majd amikor takarítják a törmeléket a reaktorról, a robotok is elromlanak és ezért kénytelenek lesznek emberekkel elvégeztetni.

Ha jól tudom a kitelepített lakosok új lakóhelyükön egy kisebb összegű újrakezdési segélyt kaptak.

Aki az ottani emberek akkori tapasztalatairól szeretne többet tudni annak ajánlom ezt a könyvet:
https://moly.hu/konyvek/szvetlana-alekszijevics-csernobili-ima

ace05 - 2019. 05. 14. 22:00

A netflix bekaphatja, hogy nem ő csinálta ezt a sorozatot. Nagyon ledarálnám az egészet egy hajtásra. De mindegy, kivárom a június elejét.

Amúgy egyetértek, a második rész csak emelte a minőséget. Rég élveztem ennyire sorozatot.

dexike3 - 2019. 05. 14. 22:26

@Don Fanucci
fentebb írtam. minden epizódhoz lesz(van) podcast a készítőkel. Mazin próbálta orosz interpretációval is, de “leugrott a képerynőről”.
a mai epizód legalább közelebb vitte a laikusokat a sugárzás mibenlétéhez. ebből két fontos momentumot emelnék csak (többire már fenntebb céloztam):
-Khomyuk pontosan bemutatta, hogyan kellett volna (itt nálunk is) kezelni a sugárzás kérdését (pedig ő Minszkben volt) – sajnos ez a felelőséghárítás, vagy inkább “homokba dugjuk a fejünket” attitűd a mai napig megvan (hiába a tudományos kutatások eredményeinek napjainkból)
ehhez kapcsolódik, amit Shcherbina mond az orvos “tavarisch”-ról, hogy szerinte nincs gond a sugárzás élettani hatásával…
-a másik, hogy a Németországban felhívták a lakosság figyelmét a radioaktív felhőre (a baráti országokban – így nálunk – nem)

magáról a részről, kellően tudják adagolni a feszültséget és a zárójelenet szerintem minden klausztrófób embernek a horror mélybugyra.
a szovjet/orosz maszatolást jól tükrözi, amit látunk. és ez aki ismeri/vagy látta a Kursk belesetet, az tudja, hogy ezek a dolgok a Szovjetunó összeomlása után is megmaradtak.

szk - 2019. 05. 14. 23:22

dexike3:

Azért ne felejtsük el hogy 1986-ot írunk és hidegháború van. Plussz diktatúra. Gorbacsov még csak egy éve főtitkár. Ne képzeljük azt hogy kihírdeti a glasznosztyt és a peresztrojkát és mindenki egyirányba húzza a szekeret. Ekkor még több az ellensége mint a barátja a hatalomban. Ma már tudjuk hogy bizonyos információkat elhallgattak előle és néhány utasítása pedig elveszett a bürokrácia útvesztőjében. Ami pedig a maszatolást illeti szerintem más, demokratikus államban is találunk példát erre.

clegane - 2019. 05. 14. 23:59

Zsombi: jaj ne legyél már ilyen naív, ez nem csak az “akkori orosz mentalitás”. ma is pont ugyanez megy.
és nem csak a poszt-szovjet országokban, mint nálunk…
pl nézd már meg, hány vezető hallgat a tudósokra klímaváltozás-ügyben.

Zsombi2002 - 2019. 05. 15. 05:22

Szk: köszi, tényleg a lámpak is elromlottak a víztározóban a végén.
Sandor vagy a Hegy: oksa, az igaz, de azért legalább próbálnak csin valamit, elektromos autók, kevesebb ipari kibocsátás stb.

dexike3 - 2019. 05. 15. 06:20

@clegane:
abszolút egyetértek.

Ayrons - 2019. 05. 15. 08:18

Nagyon erős sorozat, nálam is 10/10.
Gorbacsov szerint a Szovjetunó felbomlása itt kezdődött meg a katasztrófával. Plusz mai napig nem tudják, hogy emberi tévedés történt vagy eleve az erőmű rosszul volt megépítve (KGB aktákból kiderült, hogy az épület több helyen rosszul lett szigetelve stb) vagy pedig a kettő együttesen.

_Peter - 2019. 05. 15. 11:00

Zsombi2002

Sajnos ez is korhű, ilyen rendszer volt nem fikció akármilyen hihetetlen és érthetetlen. Május elsejei felvonulás se maradhat el pánikból holmi atombaleset miatt. Pontosabban nem csak a komcsi rendszertől függ, hanem emberi természet bárhol a világon előfordulhat a hibázás, felelőtlenség. Baj esetén az agy úgy védekezik le akarjuk tagadni a valóságot és kicsinyíteni a bajt, nem a mi hibánk. Ha nem beszélünk a klímaváltozásról akkor nem történik, ha betiltjuk a hajléktalanságot akkor nem létezik, ha erővel nem engedjük szóhoz az okosabbat akkor nem látszik a baj.
Erin Brokovich filmben a jelenet amikor vitte a tárgyalásra a vizet, ha a gyár szerint nem mérgező igyák meg a tisztelt igazgató urak. Nálunk a vörösiszap balhénál is azzal kezdték nem veszélyes anyag. Elmondjuk évtizedeken át víznagyhatalom vagyunk kivéve amikor ólmos csövön folyt vagy ahol arzénes. Most a lezuhant két Boeing Max ügy is milyen. Csernobilból se tanultunk, Fukusimából se fogunk.

A helikopter lezuhanás a valóságban később volt, beakadt egy darukábelbe eredeti felvétel is van róla. Folyamatosan dolgoztak váltásban, lehetséges két forduló közt rókáztak egyet és vitték az újabb adagot szórni és kimerülve nem figyelt már úgy. A sorozat készítői mondták kevés dolog amit kicsit változtattak a drámai hatás kedvéért, megtörtént ugyanígy a valóságban is csak előrehozták a sorozatban, hogy lássuk a súlyát egy percre rá parancsolták menjen a következő helikopter. Azért az oroszok, ukránok nem vacakoltak ha meg kell tenni akkor meg kell tenni kerül akármennyi életbe. Az az ezredes aki bement a teherautóval mérni a sugárzást elég jó arc volt, küldhetett volna egy bakát is, vállalta ő. Az a három önkéntes is a végén. Később a robotokat hiába próbálták a sugárzás miatt nem működtek, muszáj volt beküldeni a biorobot kiskatonákat takarítani.

Az egyik csernobili tudós azt is nyilatkozta 1988 végén örmény földrengéskor az ottani erőműben a helyi elvtársak vakarták a fejüket, az oroszok küldtek saját szakembereket felügyelni a reaktort nehogy baj legyen. Nem lett, évekre be kellett zárni így is és titkolni. Újranyitották, még évekig működni fog és új építését is tervezték az örmények amit csak Fukusima miatt napoltak el. Szólni kell a földrengésnek ne jöjjön arra megint! :(

Python - 2019. 05. 15. 12:08

A 2. epizód szerintem is 10/10. Ahogy karakterfejlődik a hatalmas nyomás, és az emberiségnek is vége lehet Európában végítélet lehetőség alatt Stellan Skarsgård által megszemélyesített Borisz Scserbina, az valami zsigerileg brutálisan van megcsinálva. A színészi játék mindenkinél magas fokú!

Zsombi2002: Itt több valós eseményt gyúrtak egybe a sorozatban a helikopter lezuhanásával. Egy: Ilyen sugárzásnál kb. percek alatt rosszul lesz a repülőszemélyzet ólompáncélzat nélkül. Kettő: A sugárzás percek alatt kinyírja az elektronikát. Ezt szemléltették a recsegő rádiókommunikációval, és a búvárok lámpáinak tönkremenetelével. Három: 1986. október 2 -án egy Mi-8 -as rotorja beleakadt az reaktornál lévő daruba, és lezuhant.
Ezeket gyúrták itt össze egy jelenetsorrá. Ettől mág kb. 90% -ban hiteles a sorozat.
Bővebben: http://www.kerozingozos.hu/2010/04/06/helikopterek-csernobil-felett/

dexike3 - 2019. 05. 15. 14:58

az epizód elején az HBO-n nem lefordított rádiós adás (thx HBO :( ) Konsztantyin Szimonov verse
https://allpoetry.com/Smolensk-Roads
ezzel akarták az alkotók felvezetni, miken mennek majd keresztül az ártatlan civilek.

Yggdrasil - 2019. 05. 15. 15:07

Zsombi2002 – 2019. 05. 14. 20:25

A helikopter azért zuhant le, mert tönkretette az extrém sugárzás. Volt egy szög, ahonnan mutatták (felülről lefele nézve) a helikoptereket, én ott gyanítottam, hogy eredeti lehet a felvétel, ugyanis létezik egy ugyanilyen eredeti. De nem az, mert az eredeti felvételen a szalag konkrétan felhólyagosodott, szintén a sugárzás miatt. Ugyanezért szálltak el egyébként a végén a búvárok lámpái is.

Scserbina karaktere egyébként nekem nagyon bejön. Az elején, ahogy próbálja kioltani Legaszovot, hogy ne dumáljon és ne riogassa a felsővezetést, pláne mit dumál a grafitról – aztán, ahogy leesik neki, hogy Legaszov nem a levegőbe beszél (“Megyek és szerzek magának ötezer tonna bórt meg homokot”), és a végén a totális megtörés, amikor Legaszov csak úgy mellékesen odaveti neki, ami eddig nem volt számára nyilvánvaló: öt éven belül halottak lesznek ők maguk is.

A búváros szál tudom, még nincs lezárva, de nagyon kíváncsi leszek, mit hoznak ki belőle, ugyanis a három férfiról közismert, hogy két héten belül valóban belehaltak a sugárbetegségbe, ahogy azt Legaszov is megjósolta. Testüket a magas sugárzás miatt lehegesztett koporsóban kellett eltemetni. Viszont, van egy 2016-os könyv, ami azt állítja (elvileg hitelt érdemlően, de én ezt képtelen vagyok elfogadni, elhinni), hogy mindhárman életben maradtak, ketten még 2018-ban is éltek és a szakmájukban dolgoztak, a harmadik búvár pár évvel ezelőtt halt meg. (De ha ez így van, hármuk közül senkinek nem jutott eszébe 30 évig kiállni a világ elé, hogy hahó, élünk?)

Köles András - 2019. 05. 15. 15:44

A sorozat sokkolóan valóságosnak tűnik, több tekintetben is. A családomban történt események is rávilágítanak a történések hátterére. A téma ráadásul fontos, hiszen húsbavágó, mégha hajlmaosak is vagyunk elodázni. A holokausztról szóló dömping és emlékezés mellett egy újabb fájó és az ott helytállók előtt is emléket állító sorozat! Feleségem nővérének párja, az akkor 24 éves Tibor élettörténetének fájó szakaszát rajzolja meg számomra, akit fiatalon vezényeltek katonaként az atomerőműben történt események okán a helyszínre úgy, hogy fogalma sem volt róla, mi lesz a célállomás és a tevékenység. A sugárzás szintje a reaktor területén ekkor néhol 20 000 R/h fölött volt; a halálos dózis 500 röntgen körül van 5 óra alatt! Mindez napokkal a szerencsétlenség után történt. Hazatérve elmondta, hogy nem beszélhet róla, hol járt és miben vett részt. Pár héten belül fájlalni kezdte a fogait, melyeket ki is húztak, a beavatkozást követően azonban nem állt el a vérzése, majd a hemofíliája után leukémiát állapítottak meg nála, miközben sokszor érzett fémes ízt a szájában. Utóbb kiderült, hogy Csernobilban járt azzal a közel 800.000 (nyolcszázezer!) sorkatonával egyetemben, akik mind huszonévesek voltak. Ők voltak az ú.n. “Likvidátorok”. Tibort öt hónapon belül eltemette a családja. Akikkel érintkezett, mindannyian a temetőben vannak, illetve rákos betegséget diagnosztizáltak másoknál. Feleségem nővére esetében is mellrákot állapítottak meg később, ahogy az édesanyjuknál is. Apósom leukémiában halt meg, és a faluban további két esetben vált bizonyítottá a fehérvérűség, ami állítólag a rákos megbetegedések csupán 3%-át jelentik. Mindez Borsodbótán történt egy kicsiny, Ózdhoz közeli településen. A borsodi, nógrádi területeken -tudomásom szerint Észak-Kelet Magyarország fölött vonult át az atomfelhő- rengeteg hasonló esetet regisztráltak, nyilván nem véletlenül! Nem gondolom, hogy nincs összefüggés Csernobil és a között, hogy a jelenlegi 40-50-60-as generáció zöménél rákos betegség volt/van a betegségek döntő hátterében, mi több, csak az én mikro/makro környezetemben nemhogy a legtöbben, hanem minden általam ismert illető rákban halt meg az említett generációkon belül. Köztük az édesanyám is, oszteoszarkómában. AZ évtizedekkel ezelőtt használt DDT ahogy beépült a géntérképünkbe, és a gyerekeink gyerekeiben is kimutatható lesz, ugye nem gondolja senki, hogy a csernobili katasztrófa következményeiként a szervezetünkbe kerülő sugárszennyezés onnan kiürülne és távozna? Az már ott van és a gyerekink is elszenvedik a múlt hibáit! Már csak ezért is aktuális a sorozat léte. Ileána nevű barátnőm (bukaresti lány) 1986-os iskolai nyári osztálykirándulásuk során a Fekete-tenger partján minden nap jódkapszulákat kaptak a tanáraiktól, bár nem tudták a diákok, miért is kell bevenniük. Ahogy itthon, úgy náluk is alkalmazták a “megnövekedett naptevékenység miatt a napfény árthat a gyerekeknek” hamis és megtévesztő információt. A tengervíz, Ileána állítása szerint, csípett és bőrpírt váltott ki… Mi nem kaptunk jódtablettákat, nem tudom kellett volna-e, de a film alapján indokolt lehetett és belefért volna, különös tekintettel a későbbi pajzsmirigyrákban szenvedők kórelőzményeit megelőzendő! Tudniillik a jódtabeltta csupán a pajzsmirigyet védi a sugárzó jóddal szemben. Most 47 éves vagyok, és családom anyai ágát tekintve mindenki rákban ment el. 2013-ig ehetetlen volt a német vadászterületeken kilőtt vaddisznók húsa a sugárszennyezettség miatt! 1986. április 26. szerintem vésődjön be a tudatba!!! Mihail Gorbacsov akkori SZKP főtitkár szerint: “Csernobil volt talán a Szovjetunió öt évvel később bekövetkező összeomlásának igazi kiváltó oka”. A sugárszennyezettség mértéke 320 ezer négyzetkilométert érintett csak a volt Szovjetúnió tagállamainak területén. 2065-ig a csernobili katasztrófa további körülményeként 41 000 rákos megbetegedéssel lehet kalkulálni a jelenben és a jövőben.

szk - 2019. 05. 15. 16:03

Yggdrasil:

Az epizód végén volt egy riport az egyik készítővel, az is említette hogy túlélték.

_Peter - 2019. 05. 15. 16:05

Yggdrasil – 2019. 05. 15. 15:07

A helikopter elakadt egy daru kábelében, azért zuhant le. A valóságban októberben. Az először kijelölt pilóta el is utasította a felszállást amíg nem rakják el az útból a darut, a beugró pilóta zuhant le.
És később is történt a sorozathoz képest, a készítők csak előre hozták a katasztrófa elejére hogy lássuk a helikopterekkel is a drámát. Mert be kellett küldeni a következőt.

Mi-6 és lezuhant Mi-8 típusok helyett Mi-26 pilóták szerencsések voltak, nagyobb gép több anyag volt benne kevesebb dózist kaptak. A többieknél fordult elő több megbetegedés. És akik az első két hétben szolgáltak. Még mindig inkább pilóták “szerencsések” a tetőre küldött bakák csak egyszer max. 40 másodpercet tölthettek ott, viszont sokan 4-5 kört is mentek.

http://www.collectivemag.com/chernobyl-helicopters/

https://www.menshealth.com/entertainment/a27458324/chernobyl-helicopter-crash-hbo/

A három búvár úgy tudom túlélte, Ananenko évekkel később nyilatkozott sok mítosz és legenda lett. A figyelem középpontjába se mindenki akart kerülni.

https://tinyurl.com/yy7e4rrp

napocskin - 2019. 05. 15. 20:30

Nem olvastam végig a kommenteket (még), de van orosz/ukrán feldolgozása az eseményeknek, bár nyilván totál más megközelítésből, de hátha valakit érdekel:
Raspad (1990) – Youtube, angol felirattal
És egy könyv, ami érdekes és félelmetes, Szvetlana Alexijevics Csernobili ima c. könyve. Nem tudom szavakba önteni, milyen érzés volt olvasni (nagyjából olyan, mint itt Köles András hozzászólását), mint ahogy azt sem, hogy milyen nézni ezt a sorozatot.

des - 2019. 05. 15. 20:57

Zsombi2002: A helikopter a sorozatban is a darukábelbe akadt bele, az meg letörte a rotorlapátokat. És vele együtt esik a daru kampós emelőszerkezete is lefele.

Árpa Károly - 2019. 05. 15. 21:38

Köles András leírása jó nagy kamu.
“Akikkel érintkezett, mindannyian a temetőben vannak, illetve rákos betegséget diagnosztizáltak”
Ez nettó hülyeség, a sugár betegséget csak a köznyelvben hívják fertőzésnek nem olyan, mint egy fertőző betegség amit el lehet kapni.

edg - 2019. 05. 15. 22:49

Nekem tetszett, nagyon hatásos és nyomasztó volt az első rész, a zenéje is passzolt hozzá.
Ütős kis cucc, a 2. is rész is jó.

szk - 2019. 05. 16. 00:17

Árpa Károly:

Azzal gondolom tisztában vagy hogy a sugárzást elszenvedő személy átadhatja rádióaktív izotópjait más embereknek? Ruháján, bőrén, haján keresztül, stb. (SPOILER: pl. a tűzoltó és a felesége a korházban) Volt olyan likvidátor aki csak otthon dobta ki a ruháját, de a sapkáját odaadta kisfiának akit két évvel később agydaganattal diagnosztizáltak. Nem szabad azt hinni hogy min a több százezer embernél betartották a szabályokat és folyamatosan ellenőrízték a kapott dózist. Csak egy apró történet illusztrációként: amikor Scserbina és csapata (nem csak Legaszov, más tudósok is voltak velük a kezdetektől fogva) elérte az engedélyezett sugárterhelés határát, egy másik csapat vette át feladatukat, őket pedig egy kivétellel (Scserbina, ki más) kopaszra nyírták mielőtt elhagyták a zónát. Érdemes elolvasni Alekszejevics könyvét, benne van egyébként a sorozatban szereplő tűzoltófeleség története is.

Rapguruz - 2019. 05. 16. 09:24

Évek óta érdekel a téma, mégpedig annyiRa hogy idén tervezem is hogy elmegyek szervezett túra keretén belül a Zónába… Ki az esetleg közületek aki már járt kinnt?

Yooha - 2019. 05. 17. 12:51

Hú, ez a 2. rész elég kemény volt. Néhány gondolat:
– Az jó, ha a búvárok túlélték. Nem tudom a sorozatban mi lesz, de ahogy ott állnak vaksötétben egy labirintusban a halálos dózis közepén, nem sok esélyt adok nekik.
-Scserbina “útja”, ahogy a kockafejű bürokrata rádöbben, hogy mivel is állnak szembe, az nagyon jól be lett mutatva. Ahogy elvezetteti az erőmű vezetőit (gondolom nem teázni mentek a pártszékházba), meg a munkásoknak, miután a tudós terelne, hogy nem veszélyes a dolog, stb., ő áll ki, hogy “igen, a jelentkezők meg fognak halni, cserébe nem hal meg többmillió ember” az elég ütős volt.
– “És mennyi idő múlva következik be, amitől meghal 50 millió ember? 48, 72 óra múlva” Basszus, ennyin múlt a mi életünk is tényleg, hogy gyorsan cselekedjenek?!

Többenetes, hogy az emberek mennyire nem voltak, és ma sincsenek (én sem) _ténylegesen_ tudatában a veszélynek csak azért, mert nem látszik!
A tudós a gépen hogy bepánikolt, amikor el akartak repülni a reaktormag felett, meg a fehérorosz fizikusnő is nagyon határozottan látta, mi a valós veszély és alig akartak hinni neki. És valóban, hiába tudja az ember, mégsem “érzi” a kockázatot, olyan elméletinek tűnik az egész.
Nincs is ott semmi, csak aztán meg hánynak, megégnek és meghalnak az emberk, látszólag ok nélkül.

szk - 2019. 05. 17. 21:11

Yooha:

A veszélyekről: 1983-ban csak szovjet légierő egy okosabb tisztjének köszönhettük hogy az atomháború nem történt meg.

https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Soviet_nuclear_false_alarm_incident

_Peter - 2019. 05. 18. 13:59

Yooha, igen érdekes a láthatatlan gyilkosok pszichológiája. Az ősember is tudta rögtön a medve nem játék mert látszik nagy és erős, vírusok és veszélyes anyagok esetén ma is sokan legyintenek.
9/11 tűzoltók és romeltakarítók közül is kb. ezer ember meghalt azóta és csak nőni fog a szám. Azbeszt, üzemanyag és minden ami égett ott.

_Peter - 2019. 05. 19. 21:57

Nehéz várni a következő részt. Ezt a sorozatot egy este alatt elfogyasztanám. Addig is feltettem a kérdést magamnak akarom-e tudni hogyan készül a kolbász és egyik Wiki cikkről a másikra olvasom a sok érdekességet. Hány száz reaktor a világon, milyen típusok, melyiknek előnye és hátránya, hányat zártak be, hánynak hosszabbították meg a működését, a hulladék feldolgozás, melyiket építették veszélyes helyre földrengés, áradás előfordulás, terrorizmus veszély, milyen kísérletek, melyiket használták fegyvergyártásra. Milyen kisebb-nagyobb balesetek, ezekről eltérő vélemények milyen szintű. A hivatalos kezeltük a helyzetet szinttől a mázlink volt nem olvadt le ellenvéleményig. Hol utasítják el az atomenergiát, vagy vezetik ki, hol építenek sokat. Nagyon érdekes téma.

Ausztriában 70-es években szoros népszavazáson leszavazták, hiába már kész volt az erőmű és még Csernobil előtti idő és hiába úgy fújt a szél akkor olajválság után ez a jövő. Másfelől nézve feleslegesen zárkóztak el, mert ha baj van szomszédos országban cseheknél vagy nálunk őket is érinti, áramuk meg nincs. Olaszoknál Enrico Fermi (egyik) hazájában leszavazták, persze Csernobil és Fukusima után tartottak népszavazásokat, közben mégis panaszkodnak az energia jó lenne mert látják franciáknál és spanyoloknál. Németek kivezetik, franciák építenek. Nálunk a harminc évre tervezett paksit hosszabbították húsz évvel amíg épül az új. Tőlünk elviszik vonaton az oroszok. A hőskorban volt olyan belgák, angolok, amerikaiak, oroszok meg bárki akinek volt tengere csak beöntötték az óceánba a mellékterméket, hát köszi! Kanadában Ontario tóba folyt nehézvíz nem egyszer. Svédeknél szünetmentes állt le. Amit bezárnak az ott marad emlékműnek? Amit szárazföldön kezelnek anyagok évtizedekig, évszázadokig ellenőrzés alatt kell tartani?

Sok előnye van ha mindent normálisan csinálnak, viszont természeti katasztrófa, emberi felelőtlenség esetén komoly baj is lehet. Nem tudja az ember mit gondoljon és nem is értünk hozzá.

Wikipedia: List of nuclear power accidents by country
(nem teljeskörű, például a 2003-as paksi eset rajta sincs)

itchap - 2019. 05. 20. 10:58

A témában (nagyon) ajánlom Frederik Pohl – Chernobyl c. könyvét.

Frankred - 2019. 05. 20. 23:52

Atom sorozat :D

_Peter - 2019. 05. 21. 17:16

Az biztos. Sugárzik belőle a minőség.

des - 2019. 05. 21. 17:58

Óh! … már csak két rész. :(

Luther - 2019. 05. 21. 19:32

Mennyi névtelen hős…

panav3 - 2019. 05. 21. 22:02

Harmadik rész után továbbra is nagyon brutál. Az egyetlen ami zavar hogy ordít róla hogy amerikaiak csinálták…. de legalább megcsinálták.

winnie - 2019. 05. 21. 22:17

panav3: lehet, hogy trollkodás, de hátha nem, és leírom még egyszer: brit a sorozat, angolok csinálták, európai helyszíneken, az egészben szinte alig van amerikai az írón kívül, svéd és angol főszereplő (van benne amerikai színész?), izlandi zeneszerző, brit és német producer, svéd operatőr, angol vágó, angol díszlettervező, angol jelmeztervező, angol castingos, stb.

ez kvázi egy sky sorozat, amibe beszállt az hbo is.

Geza Kovacs - 2019. 05. 21. 22:50

Olvasván a 22:17-es kommentet: a 3. részben már ordít róla, hogy amerikai ízlés szerint, amerikai nézőpontból készült, ha nem is amerikai a gyártás.

Ez elég kínos, mert az első két részben ezt jóval kevésbé érzékeltem. Ezért a 3. rész kissé csalódás is volt, mert amúgy nagy kedvenc lett 2 rész alatt. De ha egy szovjet bányász fenyegetően beugat egy szovjet miniszternek 1986-ban fegyveres katonák jelenlétében, akkor az a Vörös zsaru színvonala, és ilyen filmekben simán Bukarestnek hívják utána a magyar fővárost, szóval ez nagyon gáz.

Bélabá - 2019. 05. 22. 00:57

Hát ez a harmadik részre se tud semmit romlani minőségben!

Azt hittem hogy mostanában a Trónok harca lesz a legvárósabb sorozat, de ezt várom már 2 hete.

Tragikus ahogy leépülnek a megbetegedők, szerencsétlen tűzoltót sajnáltam.

Egyet nem értek, ha a mag alá akarják folyatni a likvid nitrogént, akkor miért nem azokba a víztartályokba folyatják amit a rész elején leengedtek? Az a core alatt van, nem? Azt nem kéne kiásni sem.

winnie - 2019. 05. 22. 05:25

Geza Kovacs: így már más:) de szerintem itt egyszerűen arról van szó, hogy nincs olyan, hogy amerikai ízlés, amerikai nézőpont, hanem van egy kommon nívó, elképzelés, mérce ami alapján mindenhol próbálnak mozgóképet készíteni, csak mivel az emberek folyton amerikát néznek, ezért az amerikával azonosítják. rengeteg angol, amerikai, francia és magyar cucc hasonlíthat egymásra bizonyos szempontok miatt, ami egy amerikainak eszébe jut, az nemzettől függetlenül másnak is eszébe juthat. de az biztos, hogy az executive producerek, akik az urak voltak a forgatásnál, nem tették fel maguknak a kérdést, hogy what would hollywood do?

dexike3 - 2019. 05. 22. 08:08

szerintem is megmaradt a színvonal. és megjelent a korrupció és a megfigyelés. viszont az emberi életek, sorsok semmibevétele megmaradt. aki figyelt az már tudja meddig lehet (kell!) beszélnünk Csernobil következményeiről. korábban is írtam, hogy a mai napig ott vannak a folyókban és a Fekete-tengerben a cézium 137-es izotópok. (szóval amit láttunk nem teljes mértékben lehetett kordában tartani a globális következményeket.)
ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Khomyuk karaktere soha nem létezett. csak voltak személyek és cselekmények, amelyeket képvisel.

szk - 2019. 05. 22. 08:16

Geza Kovacs:

Azért pontosítsunk, akit a bányász leordít az nem miniszter, hanem Pikalov tábornok, a hadsereg vegyvédelmi részlegének vezetője. Én webes verziót néztem, annak végén van egy 2 perces werkfilm, amiben mondják hogy a bányászok többet engedhettek meg maguknak, mivel a SZU-nak égető szüksége volt a szénre.

kisfizikus - 2019. 05. 22. 08:38

A magnál megkezdődő leolvadás esetében a legnagyobb veszély az volt, hogy a vizet elérve jön létre a másodlagos robbanás, ami aztán viszi a többi 3 reaktort is – és az emberiség kvázi kipusztítja önmagát.
Az a 12 méter földtömeg fölfelé, és a kazamata, amit kiástak segített nagyjából abban, hogy mint egy tartály segítse a folyékony nitrogént a hűtés megkezdésében. Így az elkezdhetett hűteni, míg a mag alá behelyezéssel a folyékony és sugárzó láva egyenesen belefolyt volna a nitrogénbe. Így is lutri volt, de mi mással próbálkozhattak volna?

Egyébként én rosszul lettem, ahogy megmutatták a tűzoltót, hogy sejtszinten teljesen szétesett, meg amikor mondta Khomyuk, hogy Akimovnak nem volt arca.
És az ólomkoporsós bebetonozós temetés is kifejezetten tarkón verős volt. Vagy épp mellbe vágós – ahogy tetszik. Ez egy elképesztően erős sorozat.

dexike3 - 2019. 05. 22. 08:41

akit érdekel, annak ebből a podcastből tényszerű dolgok derülnek ki (pl. a szénbányászok kontra miniszter, vagy a folyékony nitrogénes hűtés):

https://www.youtube.com/watch?v=6uLpY1TSAwI

Rapguruz - 2019. 05. 22. 12:58

Mai napig ott vannak a tűzoltók eldobott ruhái a kórház pincéjében

https://youtu.be/C4g3FkXUhx0

_Peter - 2019. 05. 22. 20:51

Lehet nem alszom ma, kikészített ez a rész! A tűzoltó és a felesége története, hogy nézett ki, a speciális koporsó és beton és a tudat a kisbabának esélye se volt ezek után. (a körülmények tudatában talán nem spoiler leírnom azt olvastam pár órát élt csak a kislány baba) El is olvastam a feleség beszámolóját, úgy ment be a kórházba azt hazudta van már gyereke kettő is. Akkor egye-fene beengedték. Természetesen nem tudta miért kérdezik. Napi 10-20 alkalommal becsinált, a végén már a tüdejének darabjait köhögte fel. Első napokban bajt humorral kezelve még viccelődtek hogyan fognak élni, nincs már haja nem kell samponra költeni. Legasov leírása a szenvedésről még durvább volt. Iszonyatos.

Nem értem nem kínálták fel a lehetőséget amikor a kártyázás után kezdődik a vég inkább egy gyors golyó a fejbe?

Dyatlov arroganciája abból eredt korábban érte már komoly sugárzás egy atomreaktoros tengeralattjáró építésekor, de túlélte és később a kisfia meg is halt leukémiában, ő még ezek után is arrogáns maradt és lebecsülte a sugárzás veszélyét. A sors furcsa fintora ő még megúszta ezt is élt 1995-ig.

Az is komoly volt ahogy a két tudós kezd rádöbbeni a tökéletes hitt reaktor mégis tervezési hibás. Amennyi ilyen típusú reaktor volt, van még ki tudja mennyivel nagyobb katasztrófát előztek meg az átalakításokkal és bezárásokkal.

A KGB szál is nagyon jó volt, hogy nem is a baleset miatt aggódtak hanem megtudta a világ és gyengének látszik a Szovjetunió. Komoly a végén a kiskatonák behívása. Gorbi mondta bármi áron oldják meg.

Vajon ha nincs titkolózás akkor hány ezer idősebb önkéntes jelentkezett volna a melóra? Egy 50 éves ember a tények tudatában vállalja a 20 éves fia helyett, ne a fiatalok életének legyen vége az elején halál vagy súlyos betegség miatt. Talán azt is felhozhatnák mivel ukrán és fehérorosz terület volt érintett, az orosz elvtársak Moszkvában könnyebben rámondták persze küldjék be őket?

Geza Kovacs – 2019. 05. 21. 22:50

Még atomenergia mellett is a szén kiemelkedő volt a szovjet iparnak. A sorozatban is jelezték még a kemény miniszterhelyettes is azt javasolta Legasovnak a bányászoknak nem lehet a szokásos propagandát nyomni, bullshit nélkül kötelességből vállalják. A bányászvezér mondta is tüzet nyithatnak viszont egy túlélő elég agyonverni őket. Ezek bányában melóztak generációkon át, halálos küldetésre vinné őket mivel lehet fenyegetni őket? Elküldik büntetésből bányába? :)
Másik irányba emlékezzünk amikor a búvárokat toborozták először mennyi rubelt ajánlottak fel és hablatyoltak a veszélyről senki nem fogadta el nem motiváció. Mert kommunizmusban mit csinálsz egy kis extra pénzzel, nem tudsz BMW-t venni. Amikor világosan elmondták 50 millió ember a tét, akkor kötelességből önként vállalták.

Talán 100% így nem történt meg a miniszter-bányász jelenet, mégis az atomdurva részbe kellett egy jópofa jelenet ahogy összekoszolták az elvtársat. Lehet akármilyen rendszer, mindig vannak olyan emberek akiket nem tudnak megfélemlíteni semmivel és még a hatalmon lévők is tudják szükség van rájuk.

speranza - 2019. 05. 22. 22:34

Én nem érzem amerikainak a sorozatot, ellenben minden részletében látszik a brit drámák alapossága és minősége. Szerintem semmit sem túloztak el benne, sőt, inkább egy kis távolságtartást érzek rajta. Megrázó és szívszorító az egész, de nem hiszem, hogy túllőttek volna a célon. Ugyanez orosz tálalásban egészen másképpen nézne ki, és megkockáztatom, hogy több dolgot kihagytak volna belőle, amit ebben viszont fontosnak tartottak elmondani. Sokkoló tudni, hogy egész Európa jövője egy rakás hozzá nem értő pártfunkcionárius kezében volt, még szerencse, hogy győzött a józan ész és hallgattak a szakemberekre.

Sulo - 2019. 05. 23. 10:41

@Rapguruz a videón a pripjaty-i kórház látható, viszont a sorozatban a 6-os számú moszkvai kórházban dobják a földre mely a valóságban is az egyetlen kórház volt akkor, amely képes volt (valamennyire) ellátni bármiféle sugárbetegséget.

Danzig - 2019. 05. 23. 12:07

Sulo: Nekem úgy rémlik, hogy a sorozatban is a helyi kórházban dobják le a tűzoltók ruháit az alagsorban,mert oda vitték be őket, és majd később a tűzoltókat onnan szállítják el a moszkvaiba. (Az durva lett volna, hogy Moszkváig rajtuk van a szennyezett ruha, mondjuk itt kb minden durva)

Bányászokhoz: ha lelövik őket ki mást találnak aki kiássa az alagutat, így azért volt valamennyi alku pozíciójuk. Pl Romániában voltak bányászjárások ahol azért tartottak tőlük rendesen.
Ha meg kiássák és nem élik túl, na puff pár feltételezhetően akár rendszerellenes felbújtóval kevesebb.

Nekem a Lenint idéző, önmagukat tapsoltató botos fszkalap buszra pakolásakor vágott feje is egy plusz pont, az ilyenek miatt is tökéletes ez a sorozat.
Ha már sorozattörténelmet meg meghatározóságot emlehetnek a GOT-nál, akkor ezt mimimum mellé kell állítani példaként, de inkább fölé.

_Peter - 2019. 05. 23. 17:18

Teljesen berántott a téma, az év sorozata. Este még megnéztem YouTube-on egy Discovery dokumentumfilmet is: The Battle of Chernobyl címmel. Milyen hatással volt a hidegháborús nukleáris fegyverek leszerelésére, a Szovjetunió gazdaságára és összeomlására. Ennek dokumentumfilmnek a vége komoly, hogy nincs vége. Mai napig szedi az áldozatokat, mindegy akkor ott dolgozó likvidátorok segélyen tengődnek komoly betegségekkel vagy tíz évvel később deformáltan született gyerekek Ukrajnában, Fehéroroszországban, Oroszországban. Akik a szennyezett területeken céziumos krumplin nőttek fel.
A második óriási modern szarkofágot, amely 2018 végén készült el nemzetközi összefogással száz évre tervezték. Még hány évszázadig probléma marad.

Egyik Wikipedia cikkről a másikra ugorva Csernobil és Fukusima nagy katasztrófák mellett a nem híres esetek is megdöbbentők. Itt-ott szerte a világban veszélyes anyagok csendben, lassan. Wikipedia: “Hanford site” USA-ban szivárgott egy folyóba valami, repedeznek az 50 éves konténerek. A “Three Mile Island accident” hetes skálán ötös szintű baleset. Olaszországban ki tudja urban legend vagy megtörtént eset: a maffia dobált hordókat a tengerbe korrupt politikusok elfordított feje közben

dexike3 - 2019. 05. 23. 21:29

@_Peter:
látod az igazág több mint az egyéni tudásunk (és ez vonatkozik az aktuális vizsgálódásokra is):
érdemes a facebook posztokat is böngészni,
MERT
a mi Paksi Erőművünk Hős Munkásai
a 3. rész után döbbentek rá, hogy legrosszabb esetben az vár rájuk mint Vasily Ignatenko-ra. és még a mérnökök is “megsíratták” a kockázat végkimenetelét.
szóva ennyit a (radioaktív)tudásról amit elsajátítottak ezek a dolgozók.

kicsit OFF
nemhiába volt az a Angels&Demons könyv mikor az ember istent játszana…

pez - 2019. 05. 23. 22:48

“In fact, the fly ash emitted by a power plant—a by-product from burning coal for electricity—carries into the surrounding environment 100 times more radiation than a nuclear power plant producing the same amount of energy.”

https://www.scientificamerican.com/article/coal-ash-is-more-radioactive-than-nuclear-waste/

pez - 2019. 05. 23. 22:53
Shannen - 2019. 05. 23. 23:45

Most néztem meg egymásután a 3 részt, lehet nem kellett volna. Ez így nagyon gyomorbavágó.

Az első két rész alatt többször elgondolkodtam, hogy kikapcsolom és nem nézem végig. Nem azért mert ne lenne jó, sőt, simán 9/10-es, mint sorozat, hanem az a tudat, hogy itt nem fikciót látsz, hanem a kőkemény valóságot, az borzasztó. Belegondolni, hogy mennyi ártatlan embert halt meg, a hősök, akik maguk vállalták, hogy segítenek és az a sok ezer, aki tudatlanul ment oda…Miközben ökölbe szorul az ember keze, amikor a pártelit tagadását és hazudozásait nézi és belegondol, hogy mennyin múlott, hogy nem lett még nagyobb katasztrófa az egészből.

És itt megint csak elő lehet hozni azt a klisét, hogy életnél brutálisabb drámát nem lehet kitalálni.
A 3.résznél, amikor láttuk a betegek felismerhetetlen testét azért is volt szörnyű, mert az ilyesmin a rutinos tévénéző hamar túllép, mondván ez pl.csak maszk meg smink, stb., de itt egyszerűen nem lehet elvonatkoztatni, mert az egész sorozat annyira reális és élethű, hogy nem engedi meg, hogy elvonatkoztass. És igen, hallottunk arról, hogy acélkoporsóba temették el őket, de látni az egész folyamatot… na jó, inkább abba is hagyom, szörnyű az egész.

Amiért igazán fantasztikus a sorozat az a tisztelet és figyelem, amivel a témát feldolgozzák a készítők. Máshogy ezt nem is lehetne.

_Peter - 2019. 05. 24. 10:14

@pez:
A cikk erőművek közvetlen közeléről ír. A szénerőmű problémája a légszennyezés, nem az a minimális radioaktivitás ami egyébként is kevesebb a természetes háttérsugárzásbál.
Az atomenergia nagyon jó, ha jól csinálják. Olyan hasonlat jut eszembe hiába autóbalesetben halnak meg sokkal többen, az emberek a repüléstől félnek mert a hírekben két lezuhant szoftverhibás Boeing Max nagyobb téma. Az atomenergia tisztább mint még száz évig szenet és olajat égessünk és a felmelegedés miatt az Északi sarkvidék alatti készleteknek is egymásnak feszüljenek a hatalmak. 2050-re leszünk 10 milliárdnyian ilyen energiaszükségletet csak szélerőművel és napelemmel nem lehet kielégíteni. Viszont benne van ha egy szénerőművel tőlem 100 km-re gond van, olyan nagy baj nem ér. Ha egy atomreaktor tőlem 1000 km-re elpukkan viszi a fél kontinenst és évszázadokra élhetetlenné teszi, vagy ha a melléktermék lerakóból szivárog valami folyókba. Ezért kell tanulni a katasztrófából soha ne történhessen meg újra. Legasov és a többi tudós munkájának hála módosították az RBMK reaktorokat és az újaknál átálltak jobb típusra.

A sorozatra visszatérve: Jared Harris nagyon nagy király! Mindig olyan jó szerepekbe nyúl bele és remek alakítás. Mad Men, The Crown, The Expanse, The Terror ami hirtelen eszembe jut tőle.

pez - 2019. 05. 24. 21:41

@_Peter

A feketeszen erosen szennyezett urannal es toriummal, egeteskor ez feldusul 10x. A kieregetett hamunak nem minimalis a radioaktivitasa, es fennall a veszely, hogy az lehullik termenyre es megeszi valaki. Ha kiszorzod, hogy mennyi energiat allitottak elo szeneromuvekben akkor egy igazan meglepo mennyiseget kapsz, amit nem kellene elhanyagolni. Nem tudom van-e tudomanyos cikk arrol, hogy a hattersugarzas mekkora resze az aminek emberi tevekenysegek a forrasai akar kozvetlenul akar kozvetve.

A masik oldalon nem kellene felnagyitani a kockazatat annak, hogy milyen hatasa van egy sulyos atomeromuvi balesetnek most a 21. szazadban. Azert Csernobilban elegge mellenyultak, de megsem halt ki Europa.

Tulajdonkeppen a mentesre forditott penz vitte csodbe a Szovjetuniot es vezetett a felbomlasahoz. Ha nem lett volna Csernobil eselyes, hogy mindenki kotelezoen oroszt tanulna meg most is.

Helyre kell tenni a dolgokat, hogy minek mekkora a kockazata. Szamomra elegge visszatetszo, amikor mondjuk egy dizelautot vezeto lancdohanyos frequent flyer sipakol az atomenergia ellen.

_Peter - 2019. 05. 25. 20:50

“Tulajdonkeppen a mentesre forditott penz vitte csodbe a Szovjetuniot es vezetett a felbomlasahoz. Ha nem lett volna Csernobil eselyes, hogy mindenki kotelezoen oroszt tanulna meg most is.”

Ez túlzás szerintem. Sok pénzükbe került igaz, viszont Csernobil nélkül is megtörtént volna a Szovjetunió és a kommunista rendszerek szétesése.
A hidegháborús, technológiai versenyt nem bírták gazdaságilag főleg Reagan fegyverkezésével. (The Americans sorozatot ajánlom)
Már korábban is erővel kellett leverniük Budapestet és Prágát, a dicsőséges vöröshadsereg szenvedett Afganisztánban. Reagan a szaúdiakkal levitette az olaj árát gyengítve a rubelt. Már a 70-es években is csak stagnált a gazdaság.
A 80-as évekre keletnémeteknek, lengyeleknek, balti államoknak és a többieknek már nagyon elege volt mindenhol erősödtek a kapitalista, függetlenségi mozgalmak. Kádár is csak tankokat kapott a ruszkiktól nem pénzt, nyugati hiteleket vett fel.
A Brezsnyevhez hasonló vén vaskalapos utódok egy-két évig húzták, ezért a fiatal reformokba kezdő Gorbacsov elvtárs jött.
Ez mind Csernobil előtt történt és a katasztrófa nélkül is ugyanoda fut ki a helyzet: a Szovjetunió felbomlása. A valóságot tagadó egypártrendszerek sorsa ahol a hivatalos propaganda hírek abszurditása elveszi a hírcsárda humoristák kenyerét általában ez, a kérdés csak annyi mi a vége, fokozatos enyhe átmenet rendszerváltás vagy véres forradalom.

Coimbra - 2019. 05. 25. 22:38

Ma ledaráltam a 3 részt, nagyon leköti az embert. A harmadikban kissé el lett nagyolva a búvárok szerepe, kijöttek meglepően jó állapotban a vízből, és annyi? A következő részekben sem tudunk meg róluk semmit? Furcsa, hogy miközben mindenki elhull, ők ennyire túlélik, még az is, aki közben megfürdött a vízben, mikor megbotlott.

Kissé érthetetlen, hogy terjed ez az egész radióaktivitásosdi, én pl. Gorbacsov helyében nem engedném magam közelébe Legaszovékat. A nagy utazgatás kissé szokatlan a SZU-ban, Minszkből Csernobilba, Csernobilból Moszkvába? A tűzoltó felesége már 1-2 hete folyamatosan radioaktív közelségben, és semmi baja?

Vagy megnéztem a fenti videót, ahogy a német srác lemegy a kórház alagsorába, és megméri a tűzoltóruhák sugárzását, és kiakad a mérő, közben a srác kesztyű nélkül hajol oda. Nem lesz semmi baja, csak ha hozzáért volna?

A színészi játék nagyon jó, a brit akcentus tényleg furcsa, semleges angol jobb lett volna. Skarsgardot nem ismertem fel, sokat öregedett a Good Will Hunting óta.

Kicsit spoileres, hogy a tűzoltó mind az 5 részben benne lesz Imdb szerint, tehát valami visszatekintésszerűen még lesznek jelenetei.

_Peter - 2019. 05. 26. 14:02

Coimbra – 2019. 05. 25. 22:38

Sajnos nem vagyok atomtudós :D van alfa, béta, gamma erejű sugárzás. Az alfa 1 centi alatt és egy papírlap is elnyeli. Időtől, mértéktől is függ milyen kitettség, ruhával érintkezés vagy pusztakézzel. A tűzoltó a grafitot fogta, a felesége csak az ő kezét. Még a kézfogás és egy puszi közt is nagy különbség, mert a végtagoknál a bőr jobban véd. Lett baja a feleségnek, nem véletlenül kérdezték ugye nem várandós és a minszki tudós teljesen kiakadt amikor meglátta simogatja a hasát.

Gorbi biztonságban volt. Legaszov is. Amire jelentkeztek volna nála a DNS károsító hatások már egyébként is meghalt volna kora miatt és még akkor is egyéneknél kérdéses XY-nál a rák mennyiben a sugárzás és mennyiben az évtizedeket élt egy szmogos városban azbesztos panelben napi két doboz cigivel, fél üveg vodkával szalonna kolbász diétán.
Marie Curie is úgy lett beteg amikor még nem volt ismert a hatás éveken át a zsebében és fiókjában tartotta kísérleti anyagokat, és védelem nélkül röntgenezett katonákat a háborúban. Megfigyelés alapján jöttek rá ezekre régen, bedugták a kezüket a röntgencsőbe észrevették éget. Az idő, távolság és terhelés tényező: valaki évente elmegy tüdőszűrésre rendben, mert a test képes annyit elnyelni, terhesen nem szabad mert a magzat még nem tudja, a vizsgálónak pedig kell ólomkötény hiszen nagyobb a kitettsége.

A srác aki lement a kórház pincébe pár percre ha jól láttam 3,4 mSv a maximum amit a mérő mutatott a cipőnél és a keze távolabb is volt mint a mérő. (centik is számítanak) Nem lett ebből baja, ha nem költözik oda, esetleg a saját cipőjét megmérhetné mennyit szedett össze.
3 mSv-nél több egy mellkas CT, az éves természetes háttérsugárzás 2-3 mSv.

_Peter - 2019. 05. 26. 20:27

Csernobil mellett a Majak katasztrófának is nézzetek utána. Súlyosabb szennyezés Csernobilnál.
Az első szovjet atomfegyverhez ott csinálták az anyagot, őrülten teljesen mellőzve emberi, természeti biztonsági szempontokat. Folyóba és tóba öntötték egyszerűen a reaktorok szennyezett hűtővízét éveken át. Máig a leghalálosabb hely a Földön. Egy földalatti tároló hibás hűtés miatt felrobbant 1957-ben. Tízezer embert evakuáltak, többet kellett volna lehetetlen megmondani hány ezer embert érintett. Mivel a Szovjetunió belsejében volt és a szél a radioaktív felhőt nem fújta ki az országból, Nyugaton alig észlelték csak két sor hír volt valami történt. Nem úgy volt ahogy Csernobil esetében a svédek tudták nagy baj van és a KGB nem tudta eltussolni. Majakot eltitkolták a szovjetek a lakosság elől, a CIA állítólag megtudta két éven belül viszont ők is titkolták. Először 1977-ben egy disszidens orosz tudós írt róla Londonban.

Peti - 2019. 05. 27. 07:03

Kevesen tudják, de Legaszov professzort annyira megindította a bányászok hősies helytállása, hogy a későbbi karrierje során szívügyének tekintette az érdekképviseletüket egy másik helyszínen is. A testén áthaladó cézium-137 izotópok egy mutáció miatt olyan módon változtattak a DNS-szerkezetén, hogy megállították az öregedését. 1991-ben az USA-ba emigrált, a NASA-nál kezdett dolgozni mint rakétahajtómű-mérnök, és felvette az Anderson Daws nevet…

Rapguruz - 2019. 05. 27. 09:20

Peti, Legaszov két évvel a tragédia után akasztotta fel magát

Peti - 2019. 05. 27. 12:05

@Rapguruz(…)
Tudom, hisz első rész így kezdődik lényegében.
Anderson Daws egy karakter a “The Expanse” c. sci-fi sorozatban, akit ugyanez a színész játszik. :)

polarbee11 - 2019. 05. 28. 09:17

@Peti: akkor miért irják, hogy 2év múlva felakaszotta magát és meghalt?

Peti - 2019. 05. 28. 10:04

@polarbee A nevedtől kb. 2 centivel északra lesz a megoldás.

Albu - 2019. 05. 28. 16:01

De bakker, néhány perc után robban. Az odavezető út legalább ennyire érdekes. Én csalódtam is a sorozatban (de király persze, csak nem értem).

szk - 2019. 05. 28. 17:45

Albu:

Ha az első rész elejére gondolsz, az utolsó részben részletesen ki lesz bontva hogy mi vezetett a robbanásig. Gondolom nem akarták kétszer bemutatni.

_Peter - 2019. 05. 28. 19:37

4. rész is jó lett. Minden szál érdekes volt. A katonák mindennapjai, robotok és biorobotok a tetőn. (a dózismérő hangja!)
A tűzoltó felesége, a minszki elvtársnő küzdelme a KGB-vel. 5-6 hónappal a baj után is még ugyanúgy dühöngtek a felettes elvtársak valósághajlító propagandája és titkolás miatt. Saját kármentő tudósaik előtt is. Hiába tudták anyagilag is beleroppannak, ez is közrejátszott később a rendszer összeomlásában.
Az nem lehet rossz szovjet tervezés, az nem lehet felrobbant, az nem a mi hibánk. Elég könnyű átérezni ezt a dühítő párhuzamos valóság hülyítést magyar nézőként. :D

Egy apró hiányom volt: az időugrás miatt a bányászok kimaradtak. Azt hiszem amit ástak mégse hűtésre használták, hanem kiöntötték betonnal megerősíteni a reaktor talapzatát.

“Tell that to fucking Gorbachev!”
“We need a new phone.” :)

Coimbra - 2019. 05. 28. 20:29

Már most is egyre többet tudunk meg, miközben kezd lassulni a sorozat. Jók ezek az új karakterek, élethelyzetek, de ilyen erővel lehetne 15 rész is, és akkor megmutathatnák, ahogy a vadállatokat lövik ki az erdőben, meg hogy X család, akit kiköltöztettek a szomszéd városból, anyakönyvi kivonat nélkül bolyong, mert azt nem vitték magukkal.
Talán el lett nagyolva az eleje, és most nem sok minden történik. A tetős jelenetek lehetettek volna izgalmasabbak, és ha már annyit reptetik a kamerát, mutathatták volna a magot, ha még valami látszik belőle, így csak olyan, mint egy kút. Sőt, ezzel az erővel a mag melletti ajtón is lapátolhattak volna valami anyagot a magra.

Nagy nehezen megtaláltam a legfontosabb wikis cikket az előzményekről, és ez alapján tényleg sokkal több mindent bemutathattak volna – vagy be fognak mutatni az utolsó részben. A robbanás utáni veszekedés csak kis részlete annak, ami a kísérletezgetés közben történt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Individual_involvement_in_the_Chernobyl_disaster

Coimbra - 2019. 05. 28. 20:34

_Peter: a 3. rész podcastjában volt szó róla, hogy a bányászok munkája felesleges volt, a mag nem “ette át” magát a talapzaton, így nem lett fontos, hogy fel van-e töltve az alagút. Mikor megrendelték a bányamunkát, csak feltételezték, hogy szükség lesz rá, és inkább legyen alapon indult meg a munka. Ebből a szempontból tényleg jó lenne egy szál, hogy milyen élet várt rájuk, mert ha rossz, akkor feleslegesen lettek sugárkárosultak.
Na, és ugye az előző rész tartalmából mindig azokat a jeleneteket mutatja, amiknek folytatása lesz, a bányászokkal ez most elmaradt.

Még egy kérdés a tetős megoldáshoz: az eszükbe se jutott, hogy a börtönből vigyenek fel bűnözőket?

Geza Kovacs - 2019. 05. 28. 22:52

Elképesztő volt a 4. rész. Nyomasztó jellegben szerintem rekordot döntött, nagyon komolyan összerakott jelenetek voltak, pl. a tetőn lapátolós vagy a több kutyairtós. És a korlátolt, ostoba vezetők bemutatása: hihetetlen.

ikelemen5 - 2019. 05. 29. 09:31

Én úgy tudom, hogy vittek életfogytiglant töltő elítélteket oda dolgozni. De persze lehet, hogy urban legend, és természtesen elképzelésem sincs, hogy hol olvastam.

_Peter - 2019. 05. 29. 10:36

Azon én is gondolkoztam már nyugdíjas katonákat, akár civil önkénteseket hívni akiknek már mindegy ha tíz év múlva rákosak lennének. Arra jutottam szovjet rendszerben biztosan gyorsabb és egyszerűbb volt parancsra a kiskatonákat és tartalékosokat behívni. A rendszerben pár dolgot megélt öregebb az megkérdőjelez és akadékoskodik ahogy a bányászoktól láttuk nem lehet őket hülyíteni. 18-20 éves kiskatonának egyszerűbb parancsba adni ott a lapát, 90 másodperc, kérdés nincs helyes, hajtsd végre a parancsot, pofa lapos mert katonai hadművelet, tessék egy medál és 800 rubel.
Az Afganisztánból átcsoportosított veteránoknak pedig két perc tetőn dolgozás vagy kutyákra vadászás jó cserének tűnt a háborúhoz képest.

Olvastam Csernobil mellett még egy bazinga nagy radarállomás is volt mélyen az erdőkben, a megalázó beismerés mellett ezért sem engedte a KGB a nyugati segítséget. Inkább beledöglünk, de nem ismerjük el elrontottuk. Lásd a Kurszk tengeralattjáró esete. (Matthias Schoenaerts és Colin Firth szereplésével film jól bemutatja)
A tagadáshoz is még fun fact: a hírhedt amerikai sorozatgyilkosok amatőrök néhány szovjethez képest, csak ott eltitkolták mert a párt szerint a Szovjetunióban olyan nem fordulhat elő.

pumper - 2019. 05. 29. 15:55

Kimagasló minőségű sorozat. A valóságot megkísérli teljesen hűen tükrözni. Roppant mód odafigyelnek a részletekre. Az evakuáláshoz használt buszok típusa, színe pl. tökéletesen azonos a korabeli fotókon látottakkal. Több ilyen részletet is összehasonlítottam az epizódok nézése közben, s megdöbbentően alapos munkára vall.
A színészek játéka is jó, s bár valóban zavaró, hogy nem ukránul beszélnek a filmben, még így is nagyon élvezhető. Lehet, hogy találtak volna a készítők jó ukrán/fehérorosz/orosz színészeket, de így is nagyon hitelesre sikerült. Meg ugye ez mégsem dokumentumfilm…

Fentebb többen írtátok, hogy miért aktuális vagy nem aktuális ez a téma. Véleményem szerint ez a téma, illetve bármely olyan téma, ami az egész emberiség sorság ily mértékben veszélyeztetheti, folyamatosan aktuális. Tűnhet akár az atomerőművek ellen hangoló kampány részének is, de felhívhatja arra is a figyelmet, hogy a már világszerte meglévő erőművek biztonságára nagyon oda kell figyelni. A fő probléma sajnos azonban az, hogy két dolgot nem lehet kizárni:
– emberi mulasztás
– természeti csapás (pl. földrengés)
Lehet csökkenteni a hatást, de ezeket a kockázatokat teljesen kiküszöbölni nem lehet. Ezért orosz rulett, ami a fissziós és fúzius reaktorok működtetése miatt zajlik.
Hasonlóan hazárdjáték a CERN hadronütköztetője, de ha ott valami balul sül el, lehet, hogy nem lesz aki sorozatot készítsen róla, ill. megnézze azt…
Ne akarjon az ember Istent játszani

kinezer - 2019. 05. 29. 21:11

A sorozat valoban remek, le a kalappal, gyonyoruen hozza a szurke, kilatastalan, velejeig gonosz es hazug kommunizmust.

Buszok – nekem hianyoznak az Ikarusok, a legtobb korabeli kepen azokat latni :)

Ukran semmikeppen sem lehetett volna a film nyelve, mert a szereplok toredeke volt csak ukran a valosagban (nyilvan pl a szerencsetlen tuzolto es felesege igen), akkor mar inkabb orosz. Amibek viszont orulok, hogy nem probaltak meg az orosz akcentust hozni angolul. Az anyag annyira jol van osszerakva, hogy nem hianyzik, es csak rontott volna a hitelessegen

_Peter - 2019. 05. 29. 22:29

Abban is jó, hogy a rendszer hibáit is érzékeltetik, és azt is, hogy bátran megfizetik a legmagasabb árat is:

Szovjet problémára szovjet megoldás!

Miért írjátok többen is azt hogy zavaró nem ukránul, oroszul beszélnek? Ez egy HBO produkció a világpiacra logikus az angol, ha nem így csinálják sokkal többen panaszkodnának hogy végig feliratot olvasni kell?!

Csináltak az ukránok maguk is sorozatot Csernobilról, ukrán színészekkel, ukrán, orosz nyelven. Valószínűleg pont ezért nem hallott arról a sorozatról a világ!
Az HBO angolnyelvű sorozata világszerte köztudatba hozza a mai generációnak az eseményeket HBO minőségben.

Aki mégis inkább ukrán nyelvleckét akar, másolja be YouTube keresőbe ezt:
Мотыльки. Фильм. Inseparable. Movie. (With English subtitles).

“a már világszerte meglévő erőművek biztonságára nagyon oda kell figyelni”

És a nukleáris arzenálra is. Fegyverek mellett az atommeghajtású tengeralattjárók és repülőgéphordozók. Biológiai fegyverek. A következő generációk öröksége is ez.

HBO-nak következő minisorozat ötlet: Lehetne Andrei Sakharov atomfizikusról és a legnagyobb atombombáról a hidegháborús politikával. 1000 km-re látszott a villanás, 60 km magas gombafelhő, több száz km-re kicsapta az ablakokat, megremegtek a falak. Hogy a két repülőgépnek (egyik szállította, másik filmezte) legyen 50% esélye túlélni, a 27 tonnás bombát egytonnás ejtőernyővel oldották ki 10 km magasból, 4 km magasságban robbant, ekkorra a Tupoljev elhúzott 50 km-re és így is a lökéshullám 1 km-en át tehetetlenül sodorta a gépet mire visszanyerték az irányítást. A tervező Sakharov a teszt után azt mondta ez már túl nagy és egyébként sincs katonai értelme, nem tudnák célba juttatni. Olyan nagy rakétára nem lehet tenni, nincs olyan repülőgép ami elbírná üzemanyaggal Amerikáig. Eltitkolni se lehetett akkorát szólt a teszt. Hiroshima és Nagaszaki ahhoz képest kicsi lufidurranás. Az atomfegyverkezés ellen fordult, Nobel békedíjat kapott (Nobel dinamitjához képest az atomfegyverek mennyivel durvábbak), a KGB Andropovval rászállt, száműzték olyan városba ahova külföldiek nem utazhattak be interjúért, erővel etették amikor éhségsztrájkolt hogy a feleségét engedjék Amerikába szívműtétre, később Gorbacsov engedte vissza Moszkvába.

Durva korszak volt a hidegháború. Nemcsak a vöröshadsereg extrém dolgai legnagyobb bomba, legnagyobb tengeralattjáró, más területeken is csináltak extrém dolgokat, sportban a kelet-német elvtársak állami doppingprogramja. Az oroszok lefúrtak 12 km mélyre máig rekord, az legalább értelmes tudományos projekt volt az űrprogramokkal együtt. Nagy durvulás volt az amerikaiak részéről Vietnám, Laosz, Kambodzsa bombázása, Agent Orange hatásai. Pozitív oldalon a NASA sikerei.

Csernobilra visszatérve, egy galéria rengeteg képpel: imgur.com/a/TwY6q

Rapguruz - 2019. 05. 30. 00:04

_Peter, így van az pedig nem más mint a duga nevű radar, amiből kettő is volt egymás mellett..

https://youtu.be/aOMVdOc9UbE

kahlan - 2019. 05. 31. 13:24

Csak ismételni tudom az előttem elhangzottakat, zseniális, szívbemarkoló sorozat…
Ennek hatására igyekeztem utánaolvasni jobban a témának, megdöbbentő az egész történet, főleg, hogy itt történt a szomszédban, ijesztően közel hozzánk, a mi időnkben, és a mai napig ki tudja milyen hatással van az életünkre.
Azért is nagy elismerés a sorozatnak, hogy mennyire odafigyeltek a részletekre, tegnap elolvastam a tűzoltó és felesége történetét a Csernobili ima című könyvből, és tényleg apró részletekig szinte ugyanazt láthattuk a sorozatban. Iszonyat végigolvasni, mit éltek át ezek az emberek.
Ja és a reaktor igazgatója szinte egy az egyben úgy nézett ki, mint az őt játszó színész, wow! Gyatlov is nagyon hasonlít, tehát tényleg erre is hangsúlyt fektettek.
Egy kérdés felmerült bennem: az első rész végén, amikor Toptunov és Akimov lemennek kinyitni a csapokat, és térdig gázolnak a vízben, az gyakorlatilag tök felesleges volt, nem? Mivel akkor még mindig az volt a hivatalos álláspont, hogy a mag nem robbanhatott fel, ezért azt akarták volna ezzel az akcióval hűteni. Gyanítom, hogy ők is elég hamar meghaltak ezután.

_Peter - 2019. 05. 31. 19:24

kahlan – 2019. 05. 31. 13:24

Igen, az már veszett fejsze nyele próbálkozás volt. Két hét múlva belehaltak.

Zsu - 2019. 06. 01. 12:12

Erről hallott valaki annó: https://atomcsapda.blog.hu/2018/04/23/tudtad_hogy_paks_miatt_15_eve_majdnem_kitelepitettek_a_fel_orszagot
Most találtam rá, a sorozattal kapcsolatos kutakodás közepette. Nekem nem rémlik, hogy 2003-ban ez vezető hír lett volna a lapokban…Mintha nem sokat tanult volna az emberiség még Csernobilból sem.
A sorozat egyébként kihagyhatatlan.

todie - 2019. 06. 03. 11:28

@Zsu: “csak” fel evig volt vezeto hir folyamatosan MINDENHOL. konnyu volt elsiklani felette.

Perseus - 2019. 06. 03. 13:03

Srácok, nem olvastam végig a kommenteket elnézést ha már korábban felmerült, de azt tudja valaki hogy mi lett a 3 “búvárral” ? Egyes források azt mondják pár hét után meghaltak, de vannak források amik azt állítják kettő még mindig él, egyikük pedig 2005-ben halt meg szívinfarktusban.

scz - 2019. 06. 03. 15:41

@Perseus: kettő él, egy nemrég halt meg – valósak az információid.

liberatore - 2019. 06. 04. 04:29

Az utolsó rész megtekintése után… ez az első sorozat, amit 10/10-re értékelek. Lehet az utolsó is, ki tudja. Még mindig speechless módban vagyok.

des - 2019. 06. 04. 11:12

liberatore: Egyetértek. A nagyra értékelt GOT elbújhat szépen.

Ayrons - 2019. 06. 04. 12:02

Ha van sorozat amire azt lehet mondani, hogy kötelező akkor ez az. Hét idézetbe mehet az utolsó mondat, hogy Mi az ára a hazugságoknak.

Tyranno - 2019. 06. 04. 13:15

…and the Emmy goes to

noinipo - 2019. 06. 04. 16:40

menő a fikció, de az élet sokkal durvább

(és persze hajrá putyin, hajrá paks2)

Laja - 2019. 06. 04. 20:34

Na ez tényleg 10/10, nagyon jól megoldották, kihozták a témából, amit lehetett, és jól adagolták a fikciót, és az “akciójeleneteket” is. Az 1. rész berántott, a 2. is nagyon jó volt. A 3. és 4. rész kicsit durva volt még nekem is, hát még egy fiatalabb, vagy női nézőnek lehet, az 5. nagyon szép befejezés lett. Tetszett ahogy a végén archív felvételeket mutattak, és hogy a szereplők mennyire hasonlítottak az eredeti karakterekre.

Laja - 2019. 06. 04. 20:38

És tetszett az is, ahogy mindent megmagyaráztak. Sok mindent tudtam, és ránéztem a Wikipédiára ahogy elkezdtem nézni (ott tűnt fel nekem is a paksi baleset, annak idején tényleg tele voltak vele a hírek egyébként), az utolsó részben a lépésről lépésre rekonstruálás nagyon jó volt, és nagyon érthetővé tette az események látszolatát szinte mindenki számára. Az erőmű és a baleset teljesen akkurátus képi rekonstrukciója se lehetett kis munka.

ace05 - 2019. 06. 04. 20:51

Kiváló sorozat lett. Szerintem ha azt mondom, hogy mestermű, senki nem fog ellenkezni.
Amúgy csak nekem idézte fel az utolsó rész az American Crime Story, első évad utolsó részét?

Coimbra - 2019. 06. 04. 20:56

https://www.youtube.com/watch?v=42dLFI2jD5A

Ukrán sorozat Csernobilről, remélem, hogy csak fikciós a cselekmény fő része. Angol felirattal, ha még valaki nem unná a sztorit, bár egy-két szereplő garantáltan ki fog készíteni. És egyúttal a kérdésre a válasz, hogy miért kellett angol szinkron: mert ukránul a kutyát nem érdekli.

Ja, de, mégis egy spoiler: akinek hiányzott a sárga Ikarusz, itt kap eleget!

Trader - 2019. 06. 05. 07:20

10/10
Ha a néző nem tudná hogy igaz történet akkor is 10/10 és lenne de így még pláne!
Hihetetlen milyen kevesen múlt hogy nem pusztult ki Európa.
Itt van egy remek fotó album Csernobilról.
https://m.imgur.com/a/TwY6q

Sulo - 2019. 06. 05. 19:30

@Coimbra a Мотыльки (Motylki) itthon is elérhető Lepkék címmel, felirat is van hozzá (bár nem a legtökéletesebb).

Chilokus - 2019. 06. 05. 19:32

10/10

egyvalami azért nekem hiányzott belőle.
1986. Május 1-jét eléggé figyelmen kívül hagyták, kvázi semmi szó sem esik róla. Pedig történelmileg utólag kiderült, elég nehéz Párttitkári döntések sorozata vezetett ahhoz, hogy az emberek márpedig menjenek csak az utcára. Ha nem Skandinávia felé viszi a légáramlat, hanem Európa közepe felé, akkor is.
Én akkor 9 évesen lufival a kezemben vattacukroztam egész nap a majálison.

Aztán egyetemi éveim alatt volt egy erről szóló szeminárium, ami miatt a levéltárból előkerestem az aktuális erről szóló újságcikkeket. Wow! Érdemes megnézni.
A legeslegelső cikkek kb. 5cmx10cm hasábok voltak. Szinte semmi.
Kíváló sorozat volt: még azért 2 epizód nekem belefért volna (nem feltétlenül az epilóg után)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz