login |

Pilot-mustra: The Society – 1×01

2019. 05. 10. 19:15 - Írta: winnie

9 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

There’s like a hundred scared-shitless idiots running around.

Délután letudtam az elmúlt hetek kiemelt Netflix-es újoncait (Dead To Me (hopp, ez majd jön hétvégén, csak megindultak a kaszahírek), Chambers, Tuca & Bertie), így lássuk, hogy mi a helyzet a mai kiemelt Netflix-bemutatóval, a The Society-vel, ami az előbbiekkel ellentétben sajnos nem érkezett magyar felirattal, de talán van már olyan, aki a 10*60 perces szezon végére ért. Ha igen, szokás szerint érdemes általánosságban kommentelni róla – vagy jelezni a spoilert.

Mert abban biztos vagyok, hogy a The Society stílusa eléggé spoilerérzékeny, még akkor is, ha nem a mitológia van a középpontban. És éppen ezért a kíváncsi természetűeknek nagyon is kapóra jöhet, hogy Netflix-es a premier, hiszen már délelőtt 9-kor elolvashatták a könyv utolsó oldalát (csekkolhatták az 1×10 végét), hogy lássák, érdemes-e belevágni a sorozatba. Ez csak pro tipp, én nem tennék ilyet, de így legalább egyrészt valaki nem fárasztja magát, ha (számára) baromság, másrészt nem sokat spoilerez el, mert a rejtély tényleg csak másodlagos.

THE SOCIETY – 1×01 – 6/10

De miről is szól a sorozat? Mielőtt bedobnám William Golding-ot és a Lord of The Flies (itthon: A legyek ura), két 2014-es sorozat jutott eszembe a The Society-ről, amikről 5 éve egy hónap különbséggel írtunk: az egyik a The 100 (amiben 100 fiatal kerül vissza a Földre, hogy aztán kialakítsák a maguk társadalmát), a másik pedig a Nowhere Boys, amiben a gyerekek egy kirándulásról egy alternatív világba érkeznek haza, ahol senki sem ismeri őket.

A The Society-ben is kábé 100 gyerek a főszereplő, és itt is valami kirándulásról érkeznek haza, hogy arra döbbenjenek rá, hogy egy lélek nincs rajtuk kívül a városukban. Sem a szüleik, se senki. Mi a franc történhetett? Mindenki nyom nélkül eltűnt? Vagy elrabolták a lakókat? Vagy nem a lakók tűntek el, hanem ők? Esetleg nem a saját városukba kerültek, hanem valami hasonmásba? Vagy valami alternatív dimenzióba?

Gőzünk sincs, de előre jelezném, hogy bármennyire is izgalmasnak tűnhet az alaphelyzet és a központi rejtély (mondanom sem kell, hogy nem tudnak kifele telefonálni, sem netezni, és a külvilágtól is el vannak zárva), minden jel arra mutat, hogy a The Society nem erre a kérdésre fog koncentrálni. Nyilván az iskolások is kíváncsiak, és lesznek, akik próbálnak infók után kutatni, az első két részben mindez csak nagyon mellékesen van jelen, meg is lepődtem, hogy a pilotba nem dobtak be belső emberrel vagy összeesküvéssel kapcsolatos utalásokat, nem volt semmi extra cliffhanger, hogy disznóságról van szó.

Valami persze biztos van, de a készítők (és szerintem a nézők) számára is sokkal érdekesebb az a kérdés, hogy vajon mihez kezdenek a fiatalok teljesen magukra hagyva? Miképp kezdik élni mindennapjaikat azok után, hogy kitombolták magukat? Hogy vajon felszabadultság tör ki belőlük, vagy úrrá lesz rajtuk a kilátástalanság, a honvágy, a kétségbeesés? Hogy miképp teszik le saját társadalmuk alapjait.

Az első részben csak az első nap eseményeit látjuk, szóval megy az ereszdelahajam, minden ingyen van, az üzletek, az autók, az intézmények és a lakóházak gazdátlanok (ezt az aspektust nem is érdemes túlgondolni). Idővel persze civilizálódni kell, meg felelősséget vállalni, kérdés, hogy a tizenévesek mennyire lesznek képesek erre, és ha valaki az élükre akar állni, akkor vajon mindenki beáll-e a sorba?

Hát, fura lenne, ha így történne, szóval maga a szituáció alapból megágyaz az ellentéteknek, feszültségforrás van és lehet is bőven, mondhatni bármi megtörténhet (és meg is történik…), s miközben nézzük, hogy kulminálódik a helyzet, egyre csak azt várjuk, hogy a mitológiát miféle furcsaságok bedobásával görgetik előre a készítők. És hangsúlyozom még egyszer, hogy az első két részben nem túl jelentős dolgokról van csak szó.

Nyilván, aki könnyen felidegesíteni magát a tinédzser karaktereken, az nyugodtan lapozhat is tovább, hiszen a The Society másféléket nem is kínál. És értelemszerűen a karakterek csinálnak buta és okos dolgokat is, bár nem hiszem, hogy olyat tennének, amiket egy tini ne tenne meg. Egyszerűen csak fiatalként viselkednek, a komolyodás, a helyzet valóban komolyan vétele szerintem csak a részek előrehaladtával várható.

Főleg a pilot elején elég nagy gondban lehetünk a sok, javarészt ismeretlen arc láttán (a 100-ból 20-at legalább kiemelnek jobban), időbe fog telni, míg a karaktereket el tudjuk különíteni egymástól, de menni fog, probléma maximum akkor van, amikor időnként behoznak új mellékszereplőket, hogy kicsit előtérben legyenek. Ellenben a nevekkel már jóval nagyobb bajban voltam, és amikor az 1×02-ben egy fuck, marry, kill-t játszanak, 80%-ban azt sem tudtam, kikről van szó. (Az angol felirat ilyenkor segít, mert a képen kívül beszélők nevét kiírják, így hamarabb rögzülhet pár név.)

Aki a Netflix-en nézi a sorozatot, az látja, hogy két tematikus kulcsszó van kiemelve a The Society mellé: a teen és a soap. A tini és a szappan. Egyiktől sem kell megijedni, hiszen az életkor adott, és mi mást láthatnánk, mint rengeteg személyes kapcsolatot és egymáshoz való viszonyok okozta kuszaságot. Szerelmes párok, szerelmi háromszögek, rivalizálások, titkok, betegségek, ágendák, vágyak, minden jelen van – a The Society elsőre egy izgalmas gondolatkísérlet, egy “Mi lenne, ha…?”-sorozat, egy szokatlan helyzet feldolgozása.

A pilot és a második rész között 10 nap telik (szóval a vártnál nagyobb léptékben haladunk), és bármennyire is szeretem a formátumot, jó volt látni, hogy ez nem az a sorozat, ahol flashback-ekkel szeretnének történetet mesélni. A srácok múltjáról, egymáshoz való korábbi viszonyaikról, illetve hozzátartozóikról semmit sem tudunk, és eddig nem is derült ki sok minden, nem traktálnak minket infódumpokkal. (Bár az új status quo-t felvezették pár jelenettel, amikben felnőttek is voltak, és ezeknek tippre van valami közük az összképhez – lehet, hogy újra kéne néznem őket, hogy mi derül ki belőlük, ami az elején még nem tűnt fontosnak?.)

Az efféle sorozatok kezdését mindig nehéz osztályozni, mert tudom, hogy alapból érdekelnek a koncepciójuk miatt. Az ugyanis mindenképp 8/10-es, viszont hiába volt a kezdésben (és a folytatásban) nagyjából korrekt minden, nem robbantott akkorát, mint azt mondjuk reméltem. De ez nem jelenti azt, hogy egy középszerű, 6/10-es krimi szintjén viszonyulnék hozzá, és azt sem, hogy valaminek mindenképp felvágósan kell kezdenie ahhoz, hogy jó legyen. A visszafogottság sokszor erény. És azt A legyek urából is tudjuk, hogy a csend sokszor csak vihar előtti.

9 hozzászólás Ne habozz!

unrealnoise - 2019. 05. 11. 13:40

Az összes ilyen érdekel, más kérdés, hogy nem mindenki képes Damon Lindelof szintjén fokozni a dolgokat, mert ennek a felütése, hangulata tuti rohadt erős lehet, csak hát mire mennek a felütéssel, ha az nem pattan vissza…

De persze belekezdek mindenképp.

Aztán max majd kaszálom.

Gyerekkorom egyik nagy filmélménye volt a The Langoliers, amit bár nem tartanak sokra, de én és sokan mások is tudjuk, hogy a sejtetés, a titokzatosság sokszor félelmetesebb, mint valami konkrét valami, amit aztán legyaknak…

Ott is voltak olyanok, hogy a gyufa nem gyulladt meg, stb… Imádtam, mert misztikus volt, félelmetes, elgondolkodtató… A vége nem lett az igazi, de mai napig örömmel gondolok vissza rá. :)

Quantumleap - 2019. 05. 12. 11:34

Koncepció alapján érdekel. De már felvetődik egy lényeges kérdés: Miért nem utaznak vagy zarándokolnak el a legközelebbi lakott településre, hogy megnézzék, onnét is eltűntek-e az emberek? :)

Critica007 - 2019. 05. 12. 11:53

Quantumleap: megoldották ezt a kérdést, az már más kérdés, hogy kinek hogyan jön be az ilyen megoldás. (De nem ez az érdekes a sorozatban, hanem a szereplők közti interakciók, az eseményekre adott reakciók és döntések, stb.)

winnie - 2019. 05. 12. 12:25

jaja, írom is a kritikában, hogy kvázi el vannak zárva (nem lövöm el, mert részben sztorielem), de persze ez az első dolguk, hogy elinduljanak, bár nyilván a második napon nem fognak 10-20 kilométeres gyalogtúrát szervezni maguknak.

cherockee - 2019. 05. 12. 15:21

5. résznél tartva: erős jó, olyan 7/10. Érdekes az alaphelyzet, a karakterek is, nagy újdonság nincs annak, aki nézett már hasonlókat, de engem eddig leköt, és nem az történik, amit gondoltam volna elsőre.

(Új ízként rendszeresen előjön, hogy a férfiak aggresszívek, toxikusak, az is aki nem, van olyan férfi karakter aki ezért utálja is magát :), mert ki tudja mire lesz ő még képes. Van friss terhes lány, aki eddig nem mondta, hogy erőszak áldozata lenne, de állítja, hogy hát ő nem dönthetett erről :), de egyúttal a lacrosse csapatban játszó srác csak barom lehet szerinte. Szóval vannak iszonyú ostoba hangok benne, amik egybecsengenek a korszellemmel.)

cherockee - 2019. 05. 12. 19:19

kiegészítés 6. rész után: akinek egy kicsit is tetszik az első rész, az nézze tovább, erőteljesen jobb később, nagyon sok minden javul, nekem az első rész volt a legrosszabb, bőven nézhető, de utána minden rész egyre erősebb.

wellwellwell - 2019. 05. 13. 00:38

hogy a fenebe castingoltak be ezt az okoskodo rohadt ellenszenves 30nak latszo csajt foszereplonek? 🤬🤬🤬

Liszur - 2019. 05. 13. 19:25

Nekem elsőre nem a The 100 ugrott be, hanem a Leftovers, de kinek mi. A koncepcióba ugyanúgy beleszerelmesedtem, valószínű viszont, hogy ugyanúgy kiábrándulok belőle és csak a muszáj marad majd meg, mint a Leftoversnél. Erős kezdéssel, jó ötletekkel gyenge folytatást várok itt is. Remélem cáfol majd.

keats - 2019. 05. 17. 01:03

Végignéztem, nekem egyértelműen 10/10, okos, sablonokat kerülő a történet nagyon jó karakterekkel.

Akiknek ugyanennyire tetszik majd mint nekem és nem idegenkednek az animéktől azoknak ajánlom az Infinite Ryvius-t, hasonló legyek urás alapfelállás, hasonló kiemelkedő minőségű sztori.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz