login |

Pilot: Too Old to Die Young

2019. 06. 25. 21:20 - Írta: human

15 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

A nők az okai mindennek! Ezzel indít Nicolas Winding Refn és Ed Brubaker sorozata. Amire nem tudom, miért adtak pénzt (konkrétan az Amazon szállítja), de nem is érdekel, mert annyira más, mint az átlagsorozatok. Vigyázat, nem azt mondtam, hogy jobb, mert nem mindenkinek való, az biztos.

Persze Refn is azzal jön, amivel nemrég Lynch, ez egy hosszú film, konkrétan 13 óra. Amit történetileg biztos el lehetne mesélni 3-4-ben is.

A történet? Hogy is mondjam, két zsaruval indít, akikről kiderül, hogy nem túl tisztességesen játszanak. A 17. percre pedig a következmények is utolérik az egyiket. A másik pedig ahelyett, hogy a rendőrökre bízná a tettes elkapását, inkább visszatart pár információt, de nem a bosszú miatt, hanem inkább a saját érdekeit nézve még mélyebbre merül a mocsokban, hogy jó esetben kikerüljön abból.

Ködösen fogalmazok, mert hiába történnek dolgok a másfél órás pilotban, igazából két dolog áll fenn: nem akarok sok mindent lelőni, és nem is annyira a történet lényeg. Mármint zsánerdarab a Too Old To Die Young, de aki egy pörgős, korrupt zsarus szériát vár, az nem kapja meg. Ami nem meglepő Refn munkásságát ismerve. Most jöhet a hangulat duma?

Érdekes amúgy a Refn-jelenség, mert a Pusher-trilógiával befutott rendező sokaknak a Drive című filmmel került fel a radarjára. Nem ok nélkül. Viszont messze az a legkommerszebb film, amit készített, igazi hőssel. És a Drive miatt érkezett rajongókat gyorsan igyekezett le is pattintani az Only God Forgive-vel, amiben a “wanna fight” hős baromira nem hős, hiába adták el annak a trailerek, és a film teljes művészieskedésbe torkollott.

Ezek a tények, hogy kinek mennyire tetszettek az előbbi filmek, az meg a ráadás. Meg az alapozás ehhez a sorozathoz. A Too Old To Die Young az előbb említettek közötti skála közepére érkezett nagyjából. Legalábbis a pilot alapján.

Minden a hangulatról szól. Meg az ürességről? Üresek a díszletek, üresek a párbeszédek a rengeteg szünetükkel, minden a végtelenbe ki van tartva, hogy legyen időnk befogadni, átérezni ezt az ürességett, amit csak az erőszak hirtelensége, tempója ráz fel. És fogalmam sincs, ez mit jelent.

A kérdés, hogy érdekes-e mindez… 13 órán át. Nem tudom. Most épp megnézném a 2. részt, de csak holnap lenne rá időm, akkor meg már lehet, hogy el kéne engedni. Kijöhet ebből valami jó? Sőt, a kérdés inkább az, hogy tartotta-e a minőséget? Az Amazon ugye az egész első évadot a netre tette, és nem az foglalkoztat, hogy tart-e valahova a történet, hanem hogy a hangulattal mi lett a végére, ha valaki ködösen válaszolna.

Pontozni? Nem tudom. Egy filmként nézve 8/10, pilotként értékelve viszont kérdőjelek, mondom, a tipikusság semmiképp nem süthető rá. De a közönségkedvencség sem, szóval érdemes bepróbálni, de ha nem üt, akkor hagyni kell a fenébe valószínűleg.

15 hozzászólás Ne habozz!

winnie - 2019. 06. 25. 21:29

ez az a sorozat, amiből a sajtónak. 4. és az 5. részt küldték ki a sajtónak, ami elég lol.

nekem az első három snitt is elég volt. Innen úgyis csak lefele vezet az út. Tömör, Refnes elektronikai gyönyör színes fėnypászmákkal. nem tudom, hogy mikor állok majd neki.

van 97 perces része is és szinte minden epizód 70 fölötti, de az évadzáró, az 1×10 csak 31 perc.

human - 2019. 06. 25. 21:39

a nálam második 97 perces, de az első is 92 volt. remélem tényleg az volt az első.

heidfeld - 2019. 06. 25. 23:29

Általában próbálok egy szimpatikus, vagy érdekes karaktert keresni a sorozatokban, de itt borzasztóan nehéz lesz…És nagyon lassú, történet alakulása.
És mégis működik a dolog, érdekel a folytatás.

kuktin - 2019. 06. 25. 23:54

4. résznél tarok s hagyom a fenében ( már a második után éreztem hogy ez egy nagy nulla de vagyok annyira sznob hogy ezt nekem muszáj megnéznem ) ….. pedig nálam nagyon város volt!

Winkie - 2019. 06. 25. 23:55

Nekem nagy kedvencem Refn. Szerintem érdemes tovább nézned (a 6. rész közepén járok), határozottan érdekesnek néz ki a sorozat íve, ahogy eddig alakult. Néha fájdalmasan lassú, de a hangulat az, ami továbbra is a legsúlyosabban jelen van. Érződik, hogy jó lenne egyben megnézni, de ahhoz nagyon pihenten/felkészülten/nyitottan kéne leülni hozzá.
Ha van rá igény, írok évadkritikát (csak jövő héten tudok végezni a sorozattal).

kuktin - 2019. 06. 26. 00:03

már az első 5 percben meg volt a hangulat és az érzés nekem …..ez nem eszköz a rendező kezében hanem totális nihilizmus !

winnie - 2019. 06. 26. 05:04

Winkie: ” Ha van rá igény, írok évadkritikát (csak jövő héten tudok végezni a sorozattal).”

természetesen van!

mildi - 2019. 06. 26. 06:54

az 1. reszben baldwin jeleneteinel levettem a hangot. más tett így? olyan szinten volt idegesítő…aaaa
amugy elvoltam vele.
a 2. reszt viszont halalosan untam.
erdemes folytatni?
nincs bajom a muveszfilmekkel, de ez muveszieskedo, nem muvesz. szerintem

merow - 2019. 06. 26. 10:25

@mildi

Érdemes folytatni, a második rész a “legkeményebb”.
A hangulat továbbra is ez marad, de annyira lassú, mint a második nem lesz.

scholes75 - 2019. 06. 26. 10:55

Azt nem tudom, mit keres itt Brubaker… Az egyik kedvenc képregény-íróm volt pár évvel ezelőtt, azt hittem ő lesz az új Ellis… Pont a feszesség, a fordulatok, a nagyon meglepő és átgondolt dramaturgia volt rá jellemző. De hogy Refn mellé? Nem értem.

mildi - 2019. 06. 26. 12:41

@merow
köszi

Swordfish - 2019. 06. 26. 23:41

Na végre, szuper! Kb. 10 napja végeztem ki a TOTDY-ot, nagy Refn fanként ahogy megjelent, 2 nap alatt végignéztem mind a 10 NEM epizódot, hanem Volume-ot, ahogy hivatalosan jelent meg. És ez eléggé fontos, hiszen Refn azt is nyilatkozta, hogy ez egy olyan sorozat, hogy bármelyik résszel elkezdheted nézni, nem fontos az elsővel. Ezért sem epizódok lettek, hanem volume-ok. Az egész egy nagy sztori, de valahogy tényleg úgy lett összeállítva, hogy be lehet csatlakozni bármelyik részébe bármikor. Ha valakit érdekel, írhatok az egészről egy részletes összefoglalót, aztán publikálhatjátok.
4. vol.-nál indul igazán be, a második és még egy rész szinte teljesen spanyol, így azokat az angol felirat elkészüléséig meg se bírtam nézni, csak tekergettem. Nem írom le a képi és hangi világot meg a tempót, mert ez az egész pont úgy Refn-ös, mint ahogy Lynch Lynch-es. Tipikus Lynch vagy tipikus Refn, szóval ha valaki választ egy Refn filmet ma már alap, hogy bármit is látva belőle tudja, hogy lassú lesz, fantasztikus szinematográfia lesz, Cliff Martinez féle filmzenés lesz, és ultraviolent lesz. Szerintem Refn eddigi legjobb munkája, itt tényleg minden benne volt, Lynch féle humor is az 5. vol.-ban, amit eddig nem lehetett tapasztalni Refn alkotásban, talán azt Ed Brubaker írta bele.
A 4. és 10. vol.-ban van az egész sorozat lényege, a két monológban a jelenlegi világról. Erről talán írok később bővebben. A sorozatból elég csak annyit megemlíteni, ami körülírja az egész jelenlegi mocskot a világban, amire épül: “25000 new followers for 1 killing? We need to make a CartelTV channel.”

Swordfish - 2019. 06. 27. 00:08

Azt elfelejtettem, hogy a 8. vol.-ban összedől minden, amiről durván mondva addig a sorozat szólt, nem hatalmas csavar, nem ez lenne a jó kifejezés, hanem egy léggömb, amit kilyukasztanak. A 8. és 9. vol. nem is tetszett igazán. Refn filmek jellemzői, hogy amit adsz, azt vissza is kapod. És itt mivel mindenki ad, mindenki vissza is kapja. És a legvégén a 9. vol-ban a sorozat ugyan oda tér vissza, ahonnan elindult, csak más szereplőkkel, más történettel. Az elején és végén is azt mondja, “tisztelni kéne az induló és a befejező két-két karakter párost, de romlottak”. A 10. vol. egy különálló fél órás elgondolkozás.

troc - 2019. 06. 28. 16:43

Swordfish: köszi, ezek elég hasznos infók!

M - 2019. 07. 23. 03:09

Egy agyfasz az egész tele szimbolikával és igazán az utolsó 2 vol.-ban tisztázódik le, hogy mit is szeretne átadni Refn. Szerintem érdemes rövid időn belül megnézni az összes részt, hogy még emlékezzünk az apró utalásokra amivel könnyebb zongorázni, pl. a fasizmus felirat a kapitányságon stb. Jesus és Magdalena sem véletlen, persze inverz mivoltában, morbid az egész. Martin is sokféleképpen értelmezhető; a maga elcseszettségével hiába “gonosz” karakter mégsem eredendően az. Apostoli lovast nem látok bele, de tény, hogy sokszor azt sugallták, hogy Ő szemlélő és hiába egy üres lélek, a lányt szerette. A kritikus jelenetben pedig nem véletlen mondja a lány, hogy anya. Rengeteg kérdést tud felvetni az emberben az egész “sorozat”… Ez csendben, nyugiban nézendő, kell némi művészi sznobság és nyitottság; de valóban magával tudja ragadni az embert és odavág az atmoszférája. És nem úgy ahogy a trailerben nem egy Only God Forgives neonfényes szépségében az csak ráadás, de ez másképp húz be és így van jól. Egyébként jókat lehet nassolni a hosszú, naaagyon hosssszúúú jelenetek közben.:) Nem való mindenkinek az tény, de ha a 4. rész után még nézi valaki akkor érdemes végig tolni, én most végeztem vele és nem bántam meg. Bár én a A ház, amit Jack épített-et sem pedig az kemény dió. :D

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz