login |

9-1-1: kezdett a 3. évad

2019. 10. 21. 15:00 - Írta: winnie

7 hozzászólás | kategória: kritika,

Lehet, hogy nemsokára a 9-1-1 lesz a legnézettebb (országos) sorozat a fiatalok körében ősszel.

A This Is Us csökkenget, a The Walking Dead zuhan, a The Big Bang Theory pedig már nincsen. Emésszük. Sor fog kerülni a hatalomátvételre? (És milyen jó, hogy a FOX pont idén indítja el a spinoffot, a 9-1-1: Lone Star-t, amikor a csúcson van a sorozat, nem akkor, amikor hanyatlik, mint azt sok más esetben láthattuk.) De vajon mi a siker titka?

Egyesek a fiatalok tévézésről való távol maradását nem csak a szokásos dolgokkal indokolják (más platformok), hanem azzal is, hogy a YouTube-generáció koncentráló képességének időtartama nagyon lecsökkent, és többek között erre alapoz a Quibi streaming szolgáltatás modellje is, ami kvázi a fentről szerkesztett YouTube-pótlék lehet. És a 9-1-1 pont erre a szegmensre csap le a szerkezetével. (És ezzel nem azt mondom, hogy főleg fiatalok nézik, vagy hogy a YT-immúnisok nem imádhatnák, csak épp tesz azért a sorozat, hogy a fiatalok rátaláljanak.)

A korábbi írásaimban már kifejtettem, hogy nekem pont a YouTube-os szerkezetnek köszönhetően nem jön be a sorozat. Hiába jók ugyanis az 5-8 perces mentési szegmensek, nem szoktam 5-8 perces YouTube-videókat nézni, hát még nem 3-4-et egymás után. De hogy ne magamat ismételjem (mert eddig azt tettem), a tovább mögött folytatom spoilerekkel a 3. évad első részeiből.

Mert ugye ismét eljátszották a készítők, hogy a nagy, 2 részes eventet csak a második részben lőtték el és ezért csak megsüvegelni tudom őket, mert szerintem piszok profi és figyelemfelkeltő módon prezentálták a cunamit. A 3×01 cliffhangerje után szerintem nem volt néző, aki ne tért volna vissza (kár, hogy tudtuk előre…), az pedig, hogy a 3×02 végére “bajba sodorták” a cuki gyereket, megint csak rutinos húzás volt.

Az évadnyitó egy szuper jelenettel, mentéssel nyitott Phil Collins-ra, ami mögé még sztorit és érzelmi hátteret is pakoltak (mondom, hogy nagyon értik a dolgukat), a gond csak az volt, hogy utána, évadnyitó lévén, elmerültek a karakterekben, akik számomra továbbra is nagyon, nagyon kevéssé érdekesek, így mondanom sem kell, hogy a szappan és a közös drámázásuk nem nagyon tud lekötni. (És igen, nézhetné az ember, ha akarja, csak az akciókat is, de akkor visszalyukadok a YouTube-os elveimhez.)

A gond az volt, hogy a rész vicces esete és komplexebb ügye sem volt kiemelkedő (azért korrektek voltak), szóval a jó kezdés után némiképp csalódást keltő volt a start. Viszont a folytatás!

Először is nagy pacsi a készítőknek, hogy nem lineárisan álltak neki a dupla részhez, hiszen volt visszaugrás az időbe, és akadtak események, amiket több szemszögből is megmutattak – az efféle trükközéseket mindig szívesen veszem. Másrészt pedig, bár féltem, hogy a pár random mentési eset a nagy vízben nem lesz túl izgalmas, de itt is sikerült úgy tálalni a dolgokat, hogy szinte végig érdekesek maradjanak.

Illetve helyesbítek, ez javarészt Buck-ra volt igaz, mert Athena szálát kicsit erőltetettnek éreztem, az pedig kifejezetten meglepett, hogy Maddie-t ennyire keményen táplálták saját történetszálakkal – a második évadban is ennyire komolyan foglalkoztak vele? Lehet, hogy ha Connie Britton kap hasonló történeteket, akkor meghosszabbítja a szerződését.

Összességében pár nagyon jó jelenettel is elérte a 9-1-1 kezdése azt, hogy erősnek ítéljem meg – 50%-ban (a mentések terén), viszont a főleg a 3×04-ben túlburjánzó semmitmondást már nem nagyon tudtam tolerálni, egész egyszerűen egyik szereplő sztoriját sem érzem olyannak, amit ki lehetne emelni. Igen, lehet, hogy Buck partvonalra állítása és új posztja hoz némi dinamikaváltást pár részre, de nyilvánvaló, hogy a 9-1-1-t azt fogja csak maradéktalanul élvezni, aki szerint a karakterek is izgalmasak.

7 hozzászólás Ne habozz!

juhaszvik - 2019. 10. 21. 16:17

bocs az offért, de szerintem ez a fenti indoklás, amit idézel winnie, hogy “a YouTube-generáció koncentráló képességének időtartama nagyon lecsökkent”, egy nagy b, és ezt mint kívülálló mondom.
Jócskán 30+-os vagyok, nem YT generáció, de míg a velem egykorúak és az idősebbek kevésbé vannak képben a kábeles/streaming sorozatokkal, helyette néznek inkább országos (40 perces) sorozatokat, addig a fiatalabb kollégáim/ismerőseim (folyamatosan a telefonon lógnak, tőlük tudom mi az a tiktok) kenik-vágják a 50-60-perces epizódokkal operáló sorozatokat. Persze ez egy közvetett kapcsolat, és sok minden más is beleszól, de logikailag eléggé hazavágja a fenti okfejtést.

Benjy - 2019. 10. 21. 16:38

Én azért ezt megcáfolnám. Gyerekekkel dolgozok nap, mint nap, és azt veszem észre, hogy nagyjából 30 perc a maximális határ, ameddig koncentrálni tudnak. De az lenne a legjobb, ha valaki egy tanulmányt tudna linkelni ehhez kapcsolódóan, mert addig mindez csak szubjektív megnyilvánulás marad.

winnie - 2019. 10. 21. 16:49

juhaszvik: azt aláírom, hogy nem lehet általánosítani, de a kivételek pedig erősítik a szabályt, nem?:)

oké, viccen kívül, azt nem lehet elvitatni, hogy népszerű a youtube, és pont tegnap, amikor ezt már megírtam, olvastam egy hosszabb cikket a mozifilmek jövőjéről, amiben például ava duvernay említette ezt:

“My nieces and nephews don’t really care about produced content in the way that we do traditionally — my niece can sit there and watch IGTV for hours, which is on her phone, on Instagram, and it’s basically little clips of nothing. That’s why, when I hear people being so rigid and so strict about certain forms and presentations, it just reminds me of that “Simpsons” cartoon, “Old Man Yells at Cloud.”

a lényeg az az eltolódás. egyrészt a változások mértéke, az arányok megváltozása, másrészt azt sem lehet elvitatni, hogy miközben mind a mozi, mind a tévé veszít a jelentőségéből (a filmek és a sorozatok), addig pár tentpole darab azért felüti a fejét. ld. marvel szuperhősök, star wars, stranger things vagy game of thrones. csak épp nem szabad, hogy a pár kivételből az egész iparágra vonjunk le következtetés.

számomra egészen döbbenetes például, hogy itthon milyen nézettségeket lehet generálni sajátkontenttel a youtube-on, és nem tudok nem hinni a fentieknek, miszerint az instagram és a többi dolog is elég népszerű a maga kis semmiségeivel.

winnie - 2019. 10. 21. 17:31

mondjuk a kérdés még valid ettől: mi a siker titka? és ebben nincs hitetlenkedés vagy ilyesmi, egyszerűen csak annak a keresése, hogy mi kell manapság egy valóban sikeres sorozat létrehozásához? 911, roseanne felélesztés, this is us, masked singer, yellowstone – mindegyiknél gondolom más és más.

heidfeld - 2019. 10. 21. 17:39

Remek első évad után, megpróbáltak utolsó utáni esélyt adni, CW-ről kibukott, drámát erőltető íróknak, ami / dobpergés/ nem sikerült nekik…
Mintha két írói gárda lenne, csak itt nem titkolóztak egymás előtt.
Vagy nagyon jó volt, vagy nagyon nem. Felesleges, néha semmiből jövő drámát toltak be, egyébként remekül működő gépezetbe. Természetesen, magánéleti vonalon.
Színészek, karakterek teljesen korrektek. Oké, Athena elviselhetetlen, sokszor. Ilyen hölgy várna itthon, bizony gyorsan távoznák is az ablakon, vagy gyorsan bekerülnék a hírekbe:D
Azért működhet jól, mert itt megoldani, segíteni kell, néha egymáson, magukon is. 7/10 járhat érte.

Tyberius06 - 2019. 10. 21. 18:08

Első 3 rész pöpec volt. Jó volt a dráma, jók voltak a mentések és vizes részek is.
3×04 meg nálam kb hazavágta az egészet. Buck szála mégha valahol érthető is, plusz nem az eszéért szeretjük, nálam totál elvágta a sorozatot. Megnézem az 5-dik részt, hogy mennyire rugóznak ezen a témán, de ha ezt húzni fogják az évadon keresztül, akkor ki is szálltam és majd vmikor visszatérek, amikor már túl vannak ezen a balfaszságon.

Tyberius06 - 2019. 10. 28. 10:22

3×05-ben futottunk pár kötelező kört, hogy aztán a végére nagyjából visszaálljon a csapat egysége+1 fő. Azért az “érdekes” volt, hogy ebben a részben baromi sok volt a karakterizálás és sokkal kevesebb idő ment a mentésekre. Elég sok minden bele lett itt zsúfolva, kezdve Buck szálával, meg Athena exférje igazoltatásával és csipetnyi rasszizmussal. Nekem ez így túlzsúfolt lett eléggé. Kicsit ilyen tudjunk le két kényes témát gyorsan… Buck szálának a lezárásának örülök, azt írtam fentebb is, hogy annyira átlátszóan mesterkélt volt, hogy fájt nézni, persze rávilágított egy-két dologra.
Viszont a másik szálat nem kellett volna ide zsúfolni.
És akkor harmadik szálon Maddie és “domestic violence”, amiből szinte alig van meg valami, mert az utóbbi két részben ezeket simán átpörgettem. Értem én, hogy valamit kezdeniük kell a karakterrel, ha már összehozták Chimney-vel, de ez így pont nem érdekel.
Viszont remélem köv. héttől megint jönnek a youtube videó hosszúságú mentések… :D :D

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz