login |

The Victim

2019. 12. 18. 15:50 - Írta: gromit

12 hozzászólás | kategória: Anglia lecsap, kritika,

A BBC becsületére válik, hogy nem félnek nagyon kényes témákat is feldolgozni tévéfilmes vagy sorozatos formátumban. A skót The Victim című idei sorozat is komoly morális kérdéseket vet fel, mindezt nagyszerű érzékkel, nem szájbarágósan, hanem elgondolkodtatóan, fordulatokkal és igazán kiemelkedő színészi alakításokkal.

A The Victim alapvetően jogi dráma, egy bűnesetet és az azt követő büntetőjogi tárgyalás történetét meséli el – természetesen több szemszögből, az érintetteket mindkét oldalról bemutatva, így sokkal több egy egyszerű jogi drámánál.

A helyszín Skócia (ez inkább csak az akcentusok miatt érdekes). Craig Myers-t támadás éri az utcán, miután felkerül a netre az az állítás, hogy ő tulajdonképpen egy korábbi gyerekgyilkos, aki (még gyerekként elkövetett tette és) szabadulása után új személyazonosságot kapott, és gyakorlatilag vígan élheti az életét. Vagy nem. És egyébként egy ilyen szintű netes kampány, vádaskodás (ha igaz, ha nem) mekkora kihatással lehet bárki életére is.

A másik oldalon a kisfia elvesztését mai napig gyászoló anya, aki a tragédiát képtelen feldolgozni, valamint azt a tényt, hogy az elkövető (a tett idején maga is fiatalkorú) új személyazonosságot, gyakorlatilag szabad életet és védelmet kapott.

Az anya szemében ez a még mindig elég fiatal ember potenciális veszélyforrás lehet a társadalomra nézve. Mégis milyen dolog az, hogy csak így elbújhat a világ elől, miközben a világ (szomszédai, munkatársai, esetleg ifjú családja) közben mit sem sejt. Az anya azért küzd, hogy az elkövető kiléte nyilvános információ legyen.

A sorozat egyik központi témája a felelősség kérdése. Az, hogy ki az elkövető (esetleg felbujtó) és ki az áldozat mindig az adott bűncselekménytől függ. Háttérinformációk ismeretében zavarhatja az igazságérzetünket a felállás, a vádlott személye, és természetes, hogy együtt tudunk érezni az anyával, de így nagyon nehéz lehet objektíven véleményt alkotni. (Bocs, hogy így meg én emelem ki azt, amiről írtam, hogy nem szájbarágós.)

Érdekes módon többen panaszkodtak a szokatlan kamerakezelésre, de nekem csak az 1×03 lözben tűnt fel, hogy tényleg, van benne igazság. Engem abszolút nem zavart, hogy a háttér, a háttérben felbukkanó alakok homályosak. A fókusz, nemcsak a fényképezésé, hanem a sorozaté is, egyértelműen a két főszereplőn volt, rájuk koncentráltak a készítők – és nézőként én is. Számomra az egyetlen negatívum, hogy John Hannah nyomozó karakterével nem nagyon tudtak mit kezdeni.

Ezt a csupán 4 részes sorozatot a BBC idén tavasszal, 4 egymást követő estén vetítette, ami számomra is tökéletes adagolásnak bizonyult. Elég nehéz darab egy együltőhelyes darához, heti nézősen viszont túlságosan szét lett volna nyújtva (persze mindenki maga döntheti el, mi neki a megfelelő tempó). A téma, a kérdésfelvetések és érzékeny feldolgozás, valamint a két főszereplő, Kelly Macdonald és James Harkness remek alakítása miatt is ajánlom.

12 hozzászólás Ne habozz!

zero - 2019. 04. 12. 09:57

Nos, megnézve!
Aztamindenit! Ez valami egészen kurvajó dráma. Kemény sztori, elképesztő fordulatokkal, szerencsére nem sok látható vérrel. Többen szidták a kamerakezelést…nekem alig tűnt fel.
A színészek egészen fantasztikusan játszanak, Kelly Macdonaldot több másik filmből ismertem(Trainspotting, Intermission).
Annyira szépen kikerekedik a sztori, hogy a végére minden hibáját megbocsátottam.
Még remegek az élménytől….

kulup - 2019. 04. 14. 22:04

Na ez kemény volt. Első osztályú dráma, sok ilyet még !

Geza Kovacs - 2019. 04. 14. 22:47

Szépen megcsinálták. Ebben aztán van színészi teljesítmény.

bela43nj - 2019. 09. 10. 11:58

Parádés. A skót accent meg tiszta trainspotting.

Cili - 2019. 12. 18. 16:54

Jó sorozat. Érdemes végig nézni.Elgondolkodtató.

Réka - 2019. 12. 18. 19:48

En is ajanlom

Eszti - 2019. 12. 18. 21:01

Mindenképpen ajánlom, nagyon jó sorozat!

Geza Kovacs - 2019. 12. 18. 22:07

“He wanted to be big!” Ez megmaradt végszóként belőle :-(

Anna - 2019. 12. 18. 22:47

Nagyon jó volt.

gromit - 2019. 12. 21. 02:21

Megjegyzés: a tévéfilmes formátumot azért említettem meg, mert pont most volt megint egy, hasonlóan ütős és elgondolkodtató történet a BBC-n, az ráadásul megtörtént eset alapján. a Responsible Child is jogi dráma, ami persze sokkal több, mint jogi dráma, de arról külön cikk itt nem lesz, mert nem sorozat, de az adott lökést, hogy a The Victimről végül lett (és hogy most lett) hosszabb írás.

napocskin - 2020. 01. 04. 17:36

Ezt nagyon keserves volt végignézni, főleg az utolsó részt. Annyira nem tudtam aztán nem arra gondolni, hogy “és azután, mi történt…?” Nagyon komplex történet, és pont azért csodás, hogy így csinálták meg, és nem bontották ki jobban, mert továbbgondolható sokféle irányba, és sok szálon.
Fantasztikusak voltak a színészek, különösen a két főszereplő. Amúgy én sem nem nagyon értettem, hogy a nyomozóval mit akartak kezdeni, mert annál hangsúlyosabb volt a szerepe, mintha csak megjelent volna, mint szükséges sakkfigura, de mégsem lett a történetéből semmi. De ez nem von le semmit a sorozat értékéből.

Horace - 2020. 01. 06. 23:37

Most értem a végére és nem tudom hogy fogok elaludni. Egyszerre volt lenyűgöző és megrázó. A színészek fantasztikusan játszottak, főleg Kelly Macdonald.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz