login |

Manifest: kezdett a 2. évad

2020. 01. 15. 21:45 - Írta: winnie

Szólj hozzá | kategória: kritika,

Remek kezdés, kevésbé folytatás és komoly csalódást jelentő zárás jellemezte az NBC tavalyi high concept sorozatát. Azt, hogy miért volt csalódás a szezonfinálé, bőven kifejtettem a linkelt kritikában, nem csak az ócska cliffhanger miatt, azonban azt is el kell ismerni, hogy bedobtak egy érdekes csavart (vagy nevezzük fejleménynek), ami fenn fogja tartani a nézők zömének az érdeklődését erre az évadra is.

A készítők elég hamar feloldották a cliffet, ráadásul mindezt némi meglepetés kíséretében, s bár pontosan tudtuk, hogy minden csak kamu és mi nem fog történni, azért az korrekt megoldás, hogy a történteknek némi következménye azért lett (nem a folytonos hasfogás), még ha csak személyes viszonyok terén is. Persze mindez több lelkizést és szappant ígér (a szerelmi háromszögnek talán végre lőttek), de kicsire nem adunk.

A tovább mögött folytatom spoileresen.

Még mindig a testvéri dinamika a legjobb a sorozatban, legyen szó akár Michaela-ról és Ben-ről, akár a gyerekekről, Olive-ról és Cal-ről, a gond az, hogy bár együtt ezek a karakterek jók, önmagukban még mindig fájóan seszínűek. Nem mondom, hogy nem szimpatikus a két felnőtt testvér, de annyira jó lenne, ha izgalmasabb lenne a karakterük. Lehet, hogy az a baj, hogy nem tudtak leakadni az írók arról, hogy “szerelmi” háromszögekben és látszat- vagy muszájdrámákra használják őket?

Talán ennek most vége, hiszen kaptunk haragszomrádokat, meg egymásra találásokat (azért ez nem lesz ilyen sima…), a gond az, hogy azok az érzelmek, amiket a pilotban olyan jól sikerült megmutatni, most valahogy nem jönnek át, mintha minden valami előre megírt recept, sablon szerint történne.

Persze egy ilyen sorozatot a rejtélynek, az átívelésnek kell mozgatnia, és arra eddig lehetett mutogatni, azonban a sok heti ügy miatt elég lassan halad előre az esemény. Igen, vannak mérföldkövek, és lesznek is a folytatásban, de az olyan olcsó, “nincs más ötletem”-húzások, mint az engem világból kikergető látomások, és az azokba mindenfélét való beleképzelés nem egy magabiztos író eszköztárába tartozó dolog.

Persze nem csak a repülőgépes utasok kapcsán van rejtély vagy átívelő komponens, hanem ott vannak a “rosszfiúk” és Zeke is, de mindkét oldalon, főleg a pszichológusnál túlságosan kényelmesen történnek a dolgok. Kényelmesen, mint kiszámíthatóan, és kényelmesen, mint komótosan. Tudjuk, hogy mire megy ki a játék, de csak lassan, nagyon lassan jutnak el odáig.

A végén pedig kaptunk egy feltámadást. Jó.

Igen, ezek azok a tipikus húzások, amik miatt nem tartottam ki a Manifest mellett, de persze többet nyomott a latban, hogy bár van rejtély a sorozatban, legyen szó akár a haláldátumokról vagy arról, hogy mi van Zeke-kel, és mik azok a látomások, amikor a gépen van, valójában számomra ezek nem olyan kaliberű kérdések, amikre túlságosan érdekel a válasz. Mármint bőven beérném azzal is, hogy a szezon végén valaki szóban közölje a “megoldást”. Valahogy nem érzek elég tartalmat a hozzájuk vezető útban.

Mert ahhoz, hogy a sorozattal maradjak, olyasmire kellene az a heti 40 perc, ami vagy izgalmas, vagy csavaros, vagy gondolatébresztő. A családi dráma elfér (a terhességes “rejtély” nagyon nem, de szerencsére nem húzzák) De kevés kivétellel a calling-ok nem voltak túl érdekesek, a rejtélykomponensük pedig végképp nem létező. A 2×01-ben is teljesen abszurd volt az egész az öngyilkosságra kész duóval, valamint a “hirtelen ott termő” másik autóval. Nem tudom, hogy melyik a rosszabb: az, ha tényleg csak ennyire futja a készítőknek, vagy az, ha ennyire nem feccölnek energiát ezekbe a szálakba.

Ez nem egy jó story engine, mert a karakterek is könnyen kiismerhetik. De a 2×02 alapján a calling-ok maradni fognak, ráadásul olyan kiemelt jelentőséget kapnak, hogy az egyik új szálat is ezek miatt indítják el, hiszen miután Grace is elkezdi hallani őket, a lánya teljesen elszigetelődik, ami remek lehetőséget adott a készítőknek egy mérges és/vagy hülye döntéseket hozó tinédzser szál elindítására. Annyira adja magát, hogy ezen az úton induljanak el, és szurkolok, hogy cáfoljanak rám.

A Manifest-ben még mindig ott egy jobb sorozat lehetősége, de itt tényleg azt érzem, hogy az írók tudása jelent korlátot a magasabbra töréshez. Túl sok high concept konspirálást láttunk az elmúlt években, és a Manifest ezekből túl sok mindent kölcsönöz, és hiába csavar némelyik ismerős elemen, összességében nem lesz annyira más, hogy kitartsak mellette.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz