login |

Chilling Adventures of Sabrina: vége a 3. évadnak

2020. 01. 31. 15:55 - Írta: Necridus

8 hozzászólás | kategória: kritika,

Nemrég visszatért a zavaróan elmaszatolt képernyő Chilling Adventures of Sabrina, ezúttal csak 8 résszel. A Sabrina hátborzongató kalandjai-rajongók szomorkodhatnak emiatt, mert kevésnek gondolhatják, de azért valljuk be, előnye is van ennek, elvégre koncentráltabb történetekre, a felesleges szálak kiszortírozására ösztönöz a relatíve kis epizódszám. Kár, hogy itt ez annyira nem érte el a hatását…

Az évadnyitós poszt alatt már többen is írták, mi az egyik legnagyobb problémája az évadnak: az első fele jóval gyengébb, szinte csak felvezetés. Itt megindítottak egy halom szálat, amik között valljuk be, igen sok unalmas, felesleges vagy épp kínosan gyenge volt, és csak “foglalták a helyet” a képernyőn az igazán érdekes történetektől. Ezt követően viszont (és főleg a 6-7. részekben csúcsosodott ki) lényegesen minőségibb részek érkeztek, ahol az eddig elhanyagolt karakterek szerephez jutottak.

A tovább mögött kifejtem, miért. Spoilerek következnek.

Az évad első felében például Harvey kapott igen sok szerepet, de abszolút érdektelen szálon, Sabrina meg pompomlánynak állt (és kétszer is előadta egy részen belül ugyanazt a zenés jelenetet), ahelyett, hogy a pokolban tett kalandjaival szórakoztatna.

Többek között (jóval több van még!) ezek miatt sem jutott igazán idő a pogányok megfelelő felvezetésére. Az évad főellenségeivé nőtték ki magukat, de valahol csak a szezon második felében magyarázták el, mit is akarnak, milyen erejük is van. Addig csak a boszorkányokon keresztül közölték velünk, hogy egy veszélyes csoporttal állnak szemben Sabrináék.

Pontosabban Zelda gyülekezete, akiket a készítők se tudták igazán hova tenni. Egyszer Lilith-hez imádkoztak, másszor elzavarták, és nem igazán volt semmi haszna a történetben azon kívül, hogy a Zelda iránti tiszteletünket lerombolták azáltal, hogy a karakter egyszerűen képtelen volt logikusan gondolkodni, ha a gyülekezettel kapcsolatban kellett döntést hoznia.

A Blackwood utáni vadászat pedig az egyik legjobb lehetett volna, mert Prudence és Ambrose duója a legerősebb a CAOS-ban, és már a pilotban is egy alakváltóval találkoztak, így még több kalandban lehetett volna részük, amivel nem csak a boszorkányvilágot bővíthetik, de tényleg szórakoztatnak is. Ehelyett két rész alatt ezt elintézték, Faustus gyermekeit (akik hirtelen tinédzserek lettek, amivel még többet lehetett volna kezdeni) berakták lezsugorítva egy babaházba, Father Blackwoodot meg részenként néhány perces szereplésre degradálták.

Amivel semmi baj nem lenne, ha nem ő lenne az egyetlen, akit nem tudnak elengedni. De a főbb (mondjuk úgy, hogy azok közül, akiknek tudjuk a nevét) karakterek közül szinte senki nem halt meg. Roz kővé változott, de visszaalakult, Nick túladagolás után rögtön jól volt, de még az abszolút hanyagolt Dorcas is kővé válása után ismét élővé változott – na jó, őt végül beáldozták Agatha megtébolyodásának köszönhetően.

Ha már halál. Miután Zeldát lelőtték, miért nem dobták őt is az újraélesztős temetőbe, ahol Hilda már visszatérő vendég? Őt rögtön odavitte Zelda, a családtagok pedig tudnak arról, milyen ereje van annak a helynek, de Zelda halálánál nem lépték meg ezt, egyszerűen csak jött a túlnyújtható dráma.

Ezen kívül további következetlenségek felett egyszerűen nem tudok elsiklani. Amikor a fagyis kocsiból erős fény jön ki, közben jobbra-balra dúlöngél az autó és nagy zajt csap, ahogy Sabrina a pokolba küldi a bűnös fagyi árust, hogy nem észleli egy ember sem? Rögtön a focipálya mellett történik a bejáratnál. Vagy a pompomlányok miért kezdenek el egy szó nélkül együttműködni a boszorkányokkal úgy, hogy azelőtt azt se tudták, hogy léteznek. Egyik sem mondott nemet, nem akadt ki, nem kérdezett vissza.

Néha pedig pofátlanul spórol a sorozat – illetve mondjuk úgy, hogy olyasmiket álmodnak meg, amiknek a jó kivitelezésére nincs anyagi keretük. A skót szörnyet például vagy távolról mutatták, vagy csak a végtagját, a ketreceknél, amikor Sabrina és Caliban fogságba került, gyakorlatilag nem láttunk semmit, csak a ketreceket meg a rabokat. Ha pedig nem a házban, az akadémián vagy a suliban voltunk, ugyanazt a pár száz négyzetmétert járták be újra és újra az erdőben, ugyanazt a termet látogatták meg a pokolban.

A szerelmi szálak is bőven több időt vettek el a kelleténél. Sabrina és Nick 3 részen keresztül folyó szakításának a legvégén egy nevetségesen rossz dialógus volt, amivel csak Nick karakterének sikerült aláásni (utána jól kispadra is ültették). Ráadásul Harvey-val ismét fellobbanni látszik a szerelem, amivel könnyen önismétlő lehet a sorozat, elvégre a szerelmi háromszög történetet már ellőtték korábban.

Az évadzáró pedig egyszerre volt a legjobb és a legrosszabb. Sabrina időutazásos története egyfelől teljesen random érkezett, másfelől nagyszerű lehetőségeket tárt elénk. Kár, hogy nem tartott tovább pár percnél. A posztapokaliptikus világot simán el tudtam volna képzelni hosszabb ideig, ahol szépen lassan újabb boszorkányokra, esetleg régi barátokra talál a lány, és úgy próbálja meg visszafordítani az időt.

De így egyszerűen csak összecsapott volt. Ráadásul a két Sabrina egyszerre létezésével nem csak az időparadoxon veszélyes vizeire eveztek az írók (amibe igen sok sorozatosnak beletörik a bicskája), de Sabrinát is lebutították. Egyszerűen felelőtlen és ostoba döntés volt tőle hagyni, hogy egyszerre két énje létezzen. Egyik a pokol királynőjeként, másik pedig emberi életet élő boszorkányként.

Az évadok során észrevehetően süllyedt lefele Sabrina morálisan, és a kettészakadásával egyre valószínűbb, mi lesz a végjáték: Pokol királynője Sabrina a halandók közt boldoguló Sabrina ellen. Meglátjuk, Kiernan Shipka mennyire bírja majd egyszerre a kettős szerepet. Egyelőre néha nehezen megy neki a nagylány eljátszása.

Talán a legjobbja az évadnak a pogány csapat bevezetése (Hilda átalakulása mellett). A részek előrehaladtával tényleg egyre nagyobb fenyegetést jelentettek (a végén még el is pusztítottak mindenkit saját istenük feltámasztásával), de ez a szál is valahogy félresiklott. És nem csak azért, mert kötelező volt eljátszaniuk a köpönyegforgató kártyát, hanem mert a legyőzésükhöz nem kellett több, mint egy csapat gyerek meg néhány felnőtt morcos nézése. Máris hátrálni kezdtek…

A CAOS harmadik szezonja tehát tudott volna kifejezetten jó lenni, de bármikor is azt gondoltam, hogy onnantól kezdve nagyon jó történet jön, képen törölt Roberto Aguirre-Sacasa, és valami kínosan félresikerült kimenetelt hajított elém. Ezek után nem mondom, hogy tülkön ülve várom a negyedik  szezont, de azért még mindig nem kell annyira rosszra számítani, mint testvérsorozatától. Vajon ez csak a horroros jelleg miatt van?

8 hozzászólás Ne habozz!

Noctix - 2020. 01. 31. 16:31

Hasonlóan vélem én is. Amilyen jól indult és amennyi potenciál volt az egyes szálakban, annyira sikerült a sarokba írniuk magukat hogy aztán egy klisés és súlytalan húzással feloldják a kialakult szituációt. A hangulata viszont továbbra is 10/10.

Mom - 2020. 01. 31. 17:55

Bennem jó pár kérdés felmerült. A hulla-el-nem-ásós mellett például az, hogy ki küldte vissza Sabrinát eredetileg (arra a pontra, ahova másodszorra is mennie kellett volna, de nem tette), vagy az, hogy Sabrina ereje miért fogyott el, ha egyszer ő is részben angyal, miért nincs saját ereje (még ha gyengébb is, mint Lucifernek), de mindenek felett az, hogy miért dolgozik még mindig a sorozaton az, aki ilyen homályosra törölgeti a kamerák lencséit???

Elkezdtem élesebben látnyi a sorozat bugyutaságait. Ami azért nem jó jel, mert ugye valószínűleg eddig is voltak neki, csak nem láttam, mert a fordulatos cselekmény, meg az izgalmas világépítés elfedte őket. Na ezek most nem segítették ki a sorozatot. Sok ostoba párbeszédet és még több, még ostobább döntést láttam a karakterektől.

Helyenként túl sok volt a tini idiótaság, máshol meg érthetetlenül a vesztükbe rohangásztak mindenféle valódi győzelmi esély nélkül (pl a kigyófejű nő, akit Harvey egyedül is biztosan könnyedén le tud győzni, hiszen látta a tévében, hogy kell…).

De ami mostanra a legkínosabb számomra, az pont a Sabrinához kapcsolódó alapkonfliktus: nem tud választani a két világ között és ezért mindkettőt folyamatosan veszélybe sodorja, pedig mindkettőben szerettei vannak. És valahogy nem tanul a rossz döntéseiből, pont ugyan azokba a hibákba esik újra meg újra, épp csak a díszlet változik körülötte.

cegtli - 2020. 01. 31. 18:33

Annyira gagyi a díszlet, főleg a pokol, hogy eszembe jutott az amikor az alsós osztályommal mentünk gyerekdarabokra a helyi színházba, kb az ottani díszlet nézett ki így még kr.e. a 90-es években:D

a képernyő eltorzítása iszonyat idegesítő, így is rossz a szemem de most mintha még jobban ráerősítettek volna. kár. nem lesz tőle chilly-bb a feeling.

motch - 2020. 01. 31. 21:51

Engem nagyon zavar az egész sorozattal az hogy súlytalanok a negatív karakterek. Az első évadban ott volt a sötét nagyúr akit a legfélelmetesebb leghatalmasabb karakternek mutattak be hogy aztán öt perc alatt legyözzék, aztán a második évadban behozták a poklot hogy mennyire veszélyes és rémes hely aztán meg Sabrina egy rész után úgy jár-kel ott mintha a hétvégi nyaralójába menne. Mostmeg felhozták ezt az apokalipszis dolgot hát lefogadom hogy a következő évad első részében lezavarják azt.10/6

Ideális hangyászsün - 2020. 02. 02. 15:39

A cikkhez és a hsz-ekhez nem tudok mit hozzátenni, ugyanígy vagyok én is. Amikor egy részben kétszer is elkezdtek énekelni, meg voltak a kiszenekaros próbák, az egy biztos jele volt a valódi ötletek elhanyagolásának és a gyengébb évadnak (mint a Frozen 2, de ez most nem ide tartozik).

Az pedig csak savanyú hab a tortán, hogy ételfestékes “abszintot” iszik Nick hígítatlanul.

Cardas - 2020. 02. 02. 16:49

Ez a sorozat dagonyázik a írói szennyben.
A főszereplő végig egy felelőtlen kis szerencsétlen maradt. Hihetetlenül ostoba és önző. Fojton a szánkba rágják, hogy Sabrina mennyire törődik a barátaival, erre ráveszi őket, hogy elmenjenek vele a pokolba, ahol bármi megölhetné őket.
Olyan varázslatokat akar mindig haszálni megoldásként, amiről semmit se tud, és mindenki fogyelmeztetni, hogy semmit nem tud róluk, mert még cska tengap hallott róluk először életében. Ő meg úgy reagál, hogy “Hát majd lesz valami, biztos jóra fordul minden”.
Ez a karakter egy lobotomizált majom?

Az időutazás mint megoldás… hát őszintén szólva amint megláttam hogy hullanak a szereplők, és tudtuk hogy a tojás időmanipuláló erővel rendelkezik, én feladtam. Az utólsó két részt áttekerve, 20 perc alatt pörgettem végig, mert teljesen súlytalan és következménymentes hatást keltett. Aztán lám, ki gondolta volna, tényleg az lett, és mindent újraírtak.

Az írók fantáziátlanok, lusták, buták, és kaszálnom kell, mert sajnálom az agysejteimet.

Norbi - 2020. 02. 13. 11:11

Nekem kifejezetten tetszett a sorozat. Bár tény ami tény kicsit szétszórt volt menet közben és azt éreztem néha hogy te jó ég, hogy lehet valaki ennyire naív mint ez a Szabrina. Viszont maga a történet és a váratlan fordulatok mint pl az időben ugrálás nekem tetszett. Mondjuk én sem értem hogy másodjára hogy ment vissza, plusz azt sem hogy ha Blackwood elvitte azt a tojást akkor Szabrina hogy tudott továbbra is az időben ugrálni? Annyi vizet merített az akváriumból előtte ami ennyi utazásra kitartott? Várom a negyedik évadot mert kíváncsi vagyok ezt hogy oldják meg amit a Blackwood tett a záró epizódban. Remélem kicsit egymásra épülősebbek lesznek a sorozat részei mint eddig, mert azért ez a 10 perc alatt megoldok minden problémát kicsit gyors. Nálam 10/8

Mikorra várható a negyedik évad?

winnie - 2020. 02. 13. 11:22

ha kiderül, bekerül ide: https://www.sorozatjunkie.hu/2020/01/21/2020-as-sorozatos-premiernaptar/ – majd kiderül, jó eséllyel pár héttel a premier előtt.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz