login |

Pilot-mustra: Hunters – 1×01

2020. 02. 21. 21:54 - Írta: winnie

17 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

We’re here. Everywhere.

Kíváncsi leszek, hogy ki lesz az első, aki ledarálja itthon az Amazon Prime új sorozatát, és nem csak azért, mert a 90 perces pilotot kilenc 60 perces rész követi, hanem mert bármennyire is ultraerőszakos, ponyvás/képregény mókát ígér a sorozat, emellett igen súlyos témákat is boncolgat, és nem egyszerű felületesen és kókadozva nézni – az egyik pillanatban az ember azt látja, hogy pár gyilkos ontja a vért, majd nem sokkal később koncentrációs táborok válogatott szörnyűségeivel teszik indokolttá a 18-as korhatár karikát.

A sorozat egyébként (cseppet sem meglepő módon) valós alapokra építkezik, és a 70-es években játszódik (biztosan sok a green screen, de marha jól néz ki a világ), és a legérdekesebb benne az, amilyen stílusban megközelíti a komoly és erkölcsi szempontból sem egyértelmű témát – kíváncsi vagyok, hogy melyik volt előbb, a téma vagy ez a ponyvás műfaj, mert a kettő együtt igen különleges végeredményt ad ki.

HUNTERS – 1×01 – 7/10

Elég ütősen kezd a sorozat, egy kőkemény mészárlással, amit egy magas rangú politikus követ el, mert valaki leleplezi őt, mint náci háborús bűnöst. Ezt követően pedig megismerünk egy zsidó fiút, akit a körülötte zajló események egy rejtélyes és titkos szervezet közelébe sodornak, melynek feltett célja, hogy levadássza az Amerikában bujkáló (és általában jó életet élő) egykori nácikat, akik kezéhez elég sok vér tapadt.

A pilot azonban leginkább a srácról, Jonah-ról szól, a Piszkos tizenkettő-szerű csoportosulás (mindenki különféle háttérrel és szaktudással bír) csak az 1×02-ben mutatkozik be egy küldetés során (sajnos a csapatösszeszedés, illetve -bemutatás elég gyorsan lezajlik, de cserébe nagyon mulatságos és kreatív módon történik), de azért elindulnak egyéb, mellékszálak is: egyrészt a CIA kezd el nyomozni az egyik náci halálának ügyében, másrészt a nácikat is látjuk, ahogy machinálnak – egy kíméletlen bérgyilkost emelnek ki, valamint a Negyedik Birodalom beindításán ügyködő főmuftikat.

Nyilván azzal kell kezdenem, hogy aki a Hunters-t élvezni akarja, annak be kell fogadnia a stílusát. Az olykor szélsőséges humorát, az erőszakosságát és a megvalósítás egyéb kunsztjait. Ez nem mindenkinek fog menni, de az mindenképp pozitívum, hogy egyrészt a sorozat mer kockázatot vállalni, másrészt, hogy elég konkrét nézőpontja van – hogy ez mennyire fog a hátrányára válni (csekk valamelyik előzetest), de én nagyon élvezem ezt az elszállt, a sorozatot látszólag nem komolyan vevő megoldásokat.

A kérdés csak az, hogy a külsőségek, a vizuális kunsztok, a merész snittek és szélsőségesnek ható ötletek elnyomják-e a valódi tartalmat. Ez már sokkal inkább szubjektív lesz, de akármit is érez a néző, az a kérdés mindig előtérbe marad valamennyire, hogy miképp kell eljárni a háborús bűnösökkel, hogy minek kell tekinteni a kvázi önbíráskodókat, hogy elévülhetnek-e bizonyos tettek, illetve, hogy megváltozhat-e az ember – más kérdés, hogy a kisebb rosszat nem biztos, hogy túl nehéz beazonosítani, erről tesznek a készítők.

Ha viszont a külsőségek kapcsán csak a sorozat passzív kinézetét veszem, akkor piszok jó a látvány, a jelmezek és a díszletek engem teljesen lenyűgöztek, nagyon jól átadják a kort, az viszont meglepett, hogy a párbeszédek során a modernebbnek ható szófordulatokkal nem fukarkodtak.

Amiben a Hunters még nagyon jó, az az érzelmek bemutatása – főleg a negatív érzelmeké, a megvetésé, a gyűlöleté. Ahogy ábrázolják a zsidók viszonyát a nácikhoz, és ahogy látjuk azt is, hogy a nácik miképp viszonyulnak az általuk alacsonyabb rendűnek tartottakhoz, az elég hatásos módon “jön át”, és ez az egyik mozgatórugója a sorozatnak. Nyilván lehet nézni a hentelésért is (mindkét oldal kitesz magáért), de nem hiszem, hogy az, akinek csak ez a fontos, mindvégig jól szórakozna alatt.

Olykor jegyzetelek a sorozatok nézése közben, pár szót szokásom papírra vetni, és a Hunters nézése alatt kétszer is leírtam azt a jelzőt, hogy “vérfagyasztó“, szóval ezt mindenképp ki kell emelnem, mert hatással volt rám. És nem csak arra gondolok, hogy flashback-ek során láthatunk II. világháborús kegyetlenkedéseket (amiknek elviseléséhez gyomor kell), hanem a jelenben a Vadászok sem fogják vissza magukat, és nem egyszer előfordul, hogy úgy beszélnek valakivel, hogy mindkét fél tudja, hogy nemsokára kivégzésre fog sor kerülni.

Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz ennek a stílusmixtúrának a megítélése. Nyilván nagyon egyszerű Tarantino-ra gondolni a béfilmesre hangszerelt képsorok láttán, vagy amikor bedobják a karaktereket bemutató kártyákat mindenféle stilizált karakterpózzal, de ő is inkább csak egy hozzávetőleges irány, egy Becstelen Brigantyk is távol áll szerint a Hunters-ről.

Ez volt az a sorozat, aminek 5 perccel a kezdése után azon gondolkodtam, hogy talán megint 10/10 közelire osztályozhatok egy pilotot, de elég hamar kiderül számomra, hogy közel sem lesz ilyen egyszerű a dolgom. Ettől még tetszett a Hunters kezdése, de nem “nézette magát” a rész. Elég sokat alapoztak benne és rá kellett éreznie a hangnemére és a stílusára.

Abszolút hullámvasutas volt a tempója is, hiszen a mélybúvárkodós, valamint sokat beszélős részeket hol eltúlzott erőszakkal kísért akciójeleneteket, hol pedig feszült konspirálások váltották, valahogy minden akar lenni egyszerre a sorozat. Mondjuk nem tudom, hogy komolyabb karakterizálás a főhősön kívül mennyire fér majd bele – gondolom, a csapat tagjai kapnak egy-egy kiemelt részt.

Ez az oka annak, hogy azt sem igazán tudtam belőni, hogy milyen lenne az általános fogadtatása, hogy mondjuk a kritikusok az igényességét vagy a szándékos, ponyvás stílust veszik-e észre benne, illetve, hogy utóbbit nem tekintik-e a komoly téma komolytalan elintézésének. Akárhogy is, még közel sem vagyok meggyőzve, és abban biztos vagyok, hogy ha be is jön a folytatás (az 1×03 előtt állok), akkor sem fogok egyhamar végezni a szezonnal, itt tényleg “meg kell dolgoznom” egy-egy epizód végignézéséért

17 hozzászólás Ne habozz!

noinipo - 2020. 02. 21. 19:50

megnéztem az első két részt, hát nem volt meggyőző, vagy lehet a lécet tettem túl magasra

danNN - 2020. 02. 21. 22:00

Nem volt rossz a pilot, engem egyelőre berántott.

Benjy - 2020. 02. 21. 22:12

Rossza a Hunters tag, csak szólok. :)

winnie - 2020. 02. 21. 22:16

de rossz volt az a másik hunters!

ja, holnap jön majd egy harmadik hunters is:)

Stanlee - 2020. 02. 22. 09:38

A winnie altal irtakhoz nagyon hasonlo a velemenyem a sorozatrol az elso 3 resz utan.

Ezt a sorozatot a stilusa miatt vagy kedvelni lehet, vagy az elso resz fele utan abba kell hagyni. Ami biztos, hogy nem egy a “The man in the high castle” szintjen mozgo sorozatrol van szo. Aki valami nagyon high concept sorozatot var, az csalodni fog. Nem szabad csak Al Pacino miatt nezni, vagy tul sokat varni Pacino szereplesetol. A karakteret sok mas kevesbe ismert szinesz is el tudta volna jatszani…

Nagyon sok szalon indul meg a sorozat, lassan kibontakozik Jonah Heidelbaum karaktere, es lehet hogy pont emiatt a tobbi szereplorol igen keveset tudunk meg.

Nekem tetszik Travis Leich, az amerikai de a nacikhoz nagyon erosen kotodo bergyilkos karaktere – a 3. reszben a repulos jelenet gondolatmeneti durvasaga jol mutatja az erzett felsobbrenduseguket az ujkori nacikanak. Leich nekem erdekesebb, mint a 4. birodalmat szervezo “The colonel” karaktere, akinel mindig azt hizsem, hogy kitorik a bokaja az ultramagassarku cipoiben.

A sorozat kepvilaga nagyon jo, korhu kialakitasa nem hagy hianyolni valot maga utan, ebbe az Amazon biztos sok penzt olt. Zenei vilaga is jo.

Visszaterve Jonah-ra. Szerintem azert is van ez a kisse viccesre szant beutese a sorozatnak, mert ezzel akarjak szemlelteni a keszitok, hogy tobb, mint 30 evvel a II. vh utan, felnott egy masodik generacio az USA-ban, a menekulok ujjonan valasztott hazajaban, es ez a generacio mennyire mas ertekrend es vilagnezet menten el. A fiatalokat az oregek, akik elszenvedtek a koncentracios taborok szornyusegeit, vedeni akartak es soha, vagy csak ritkan beszeltek arrol, hogy mi is tortent, de az unoka (Jonah) sem erdeklodik errol a gyalazatos idorol. A nagymama halala utan viszont egyre tobb dolgot ismer meg a multbol Jonah, es talan ez lesz az o karakterfejlodese.

Jo ez a sorozat, de az biztos, hogy emeszteni kell a mondandojat.

Alain Prosztó - 2020. 02. 22. 11:03

Az írók tuti Family Guy-rajongók. The Nazi who played yahtzee… megvan?

Alain Prosztó - 2020. 02. 22. 11:35

Javítás az előzőhöz: az nem is Family Guy volt, hanem Bojack. Összekevertem.

lalakov - 2020. 02. 23. 20:23

Második részben feladtam. Ez valami morbid vígjáték akar lenni? Nem tudom hova tenni.

Morelight - 2020. 02. 23. 22:15

Nekem nagyon tetszett, le is daráltam most hétvégén. Amit kiemelnék, az a színészi játék, zseniálisak a színészek, nekem tetszett a történet is, bár a végén azért meglepődtem. All in all, nekem tetszett, de egyetértek azokkal, akik korábban már írták… akinek az első rész nem jött be, azoknak sanszos, h.a többi se fog.

Vika Annefors - 2020. 02. 24. 08:07

Totálisan egyetértek. Az első 2rész után 2 nap szünet kellett, hogy újabb 4et darálhassak le. Nagyon tömény, nagyon látványos és sokkoló, de: miért nem sikerült megtanítani a szerencsétlen amcsi színészeket pár egyszerű német szó kiejtésére, főleg a nácikat, akiknek nyilván az anyanyelve? Minden egyes alkalommal kiesek a rajongói szerepemből. A másik a szájbarágóan didaktikus történelemórák – vagy tényleg ennyire tudatlan mindenki? (Tudom, igen, ennyire.)

cash40 - 2020. 02. 25. 12:13

szerintem nagyon jo, de rettenetesen egyenetlen. van olyan resz amelyik 10/10, de messze nem mindegyik.

illetve a stiluskeveresre: nem igazan lett koherens a vegeredmeny, inkabb olyan mintha tobb otlet is lett volna, de eygiket se vittek vegig kovetkezetesen a sorozaton. igy nem olyan mi ntha a zsanerek keverednenek, hanem csak egymas melle vannak teve.

lehetett volna egy picit rovidebb – ilyet ritkan mondok, ha tetszik valami, de ez talan jobban megelt volna kicsit kevesebb resszel.

a szineszek meg a karaktereik is nagyon jok – jonah kivetelevel sajnos. ott a szineszt sem ereztem annyira erosnek, de a karakter is elegge meh. csomoszor azt ereztem hogy azert csinal dolgokat, mert az kell ahhoz hogy a tortenet tovabbmenjen.

de osszessegeben sztem jo, ha megtalalna hogy mi szeretne inkabb lenni, és affele tendalna akkor meg jobb lehetne. hatha a masodik evadban kicsit kikristalyosodik a dolog – mar ha persze lesz ilyen.

Stanlee - 2020. 02. 25. 12:28

Tegnap este megneztem az utolso reszt is es egy nagyon semmilyen lezarassal 5/10-re ertekelem ezt a sorozatot. IMDB-n most 7,1-en van, ami szerintem tulertekelt, a nemet amazonon kozel 400 ertekeles utan 3,3/5.

Habar probaltak az utolso reszt kellokeppen felrazni a vegere hagyott meglepetesekkel, de azert ez igy annyira nem volt utos. Al Pacino-rol valamelyik amazonos velemenyben azt irtak, hogy mar a halottashaznak jatszott, biztos nem illik ilyet irni, de tenyleg igaz. Annyira rossz volt a szerepeben, hogy meg Josh Radnor is jobban jatszotta a Shmosby-ra hajazo karakteret, igaz nala mindig azt vartam, hogy mikor veszi fel a voros csizmat a HIMYM-bol.

A vege fele is voltak neha eleg durva “kitekintesek”, mint pl. a “miert utaljuk a zsidokat?” show.

A vegere csak latszodott, hogy van egy masodik evadra valo otlet is, de ha itt es most befejeznek, akkor sem siratnam meg a sorozatot. Nem hittem volna, de Josh Radnor es a nagyseggu Harriet sister miatt talan megnezem a masodik evadot, ill. az uj helyszin es talan uj karakterek miatt is hatha tudnak valami ujat mutatni.

Ha a pilot 2×40 perc lett volna, ill. a tovabbi tortenet 8×40 percbe lett volna besuritve, akkor se maradt volna le semmi a mondandobol. Tulzottan szet lett huzva, feleslegesen vettek el kozel 2,5 orat az ember eletebol, igaz a vegen mar csak kajalas meg mosogatas, teregetes kozben neztem, mert tul hosszu volt minden.

Talan a Harriet sister-t bemutato reszben, az akkor meg Rebekka-nak hivott kislanyt amikor apja felteszi a vonatra Anglia fele, a keletinek tuno allomason vettek fel a jelenetet. Majd valaki megmondja, hogy igazam volt-e.

Jo lett volna, ha arra a par tiszta nemet nyelvu szerepre (orok a koncentracios taborokban, vagy a visszaemlekezesekben amig fiatalok voltak a mostani idos szereplok) nemetul jol beszelo szineszeket hasznalnak, mert egyik masiknak annyira rossz volt a nemetje, hogy az mar fajt. Vagy ha eppen nemetul kellett beszelnie, akkor valami szinkront tolhattak volna ala.

winnie - 2020. 02. 25. 13:27

stanlee: a német amazon nem biztos, hogy a legjobb hely az értékelések keresésére:) de nagyjából amúgyis hasonlóra számítanék, bár imdb-n szerintem csak azért ennyi, mert bizonyos érzékenységek miatt lehúzzák egyesek, nem a minőség miatt.

Stanlee - 2020. 02. 26. 14:16

@winnie: a nemet imdb azert erdekes, mert ott aki nem egy egymondatos negativ kritikat ir, az altalaban ra szokott mutatni olyan pontokra, amik miatt tenyleg nem erdemes egy sorozatot/filmet megnezni.

Az egyik legbutabb ertekeles az volt, hogy az elejen kiirjak, durva nyelvezetu a sorozat, erre az egyik rogton levagta, hogy azert mert nemetul beszelnek benne meg nem durva a szoveg es mekkora xar, 1 csillag.

Al Pacino jateka gatya => a teljes sorozat gatya.

Na az ilyen velemenyeknek tenyleg nem sok ertelme van, mert attol meg 3 csillagot adhatott volna ra, hiszen a kepi vilaga nagyon jo a sorozatnak, ill. a tortenet is eleg egyedi.

Stanlee - 2020. 02. 27. 09:40

sorry, a nemet amazonra gondoltam.

noinipo - 2020. 02. 27. 15:30

nem voltam elájulva az első két epizódtól, DE nem bántam meg, hogy tovább néztem, mert nálam fokozatosan javult az élvezeti fok (7. résznél tartok most), eddigiek alapján 8/10 simán, és van benne egy-két nagyon erős epizód is

elmebaj - 2020. 03. 10. 02:57

Nemreg fejeztem be, nekem a veget leszamitva tetszett. Kicsit polgarpukkasztoak a direkt full groteszkre vett kozjatekok, de az esetek nagyreszeben kifejezetten jot tett a kontraszt az egyebkent komolyan vett (bar azert hatasvadasz modon fekete-feherre hangszerelt) tortenetszalak mellett.

Pacino szerintem alapbol egy maniros szinesz, itt valahogy megsem zavart, a karakterhez teljesen el tudta adni ezt az eszkozkeszletet, ahogyan az egyetemes faradtsagat is, amikor eppen kellett.

Az utolso reszt nagyon sajnalom, a mar a sorozat felideje korul belebegtetett csavar (Wolf) eleg lelektelenul lett osszeeszkabalva, es a rogton utana feltetlenul szuksegesnek itelt ujabb csavar (a Colonel csalad), mindketto kozvetlen a fed-es csavar (OSS-es kontakt) utan… mar nem egymast erositette, hanem csak atlokte az egesz foszalat abba a dimenzioba, ahol addig csak a direkt elhatarolt kozjatekok voltak. Ezt nagyon sajnaltam.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz