login |

Formula 1: Drive to Survive: a 2. évad

2020. 03. 03. 16:50 - Írta: Qedrák

17 hozzászólás | kategória: doku, kritika,

A Netflix a sportdokuk terén is erősített, és a tavalyi szezon egyik kellemes meglepetésének számított a Forma-1-ről szóló sorozatuk, a Formula 1: Hajsza a túlélésért, amely annak ellenére, vagy talán pont azért, aratott sikert, mert a két legnagyobb csapatot, a Mercedest és a Ferrarit teljesen kihagyták belőle.

A széria sikerére jellemző, hogy olyan, egyébként addig kevésbé látott “hősöket” emelt a reflektorfénybe, mint a Haas istálló keresetlen szavairól elhíresült csapatfőnöke, Günther Steiner. A két említett csapat píárosai alighanem rájöttek, hogy nagy baklövést követtek el, amikor kimaradtak ebből a buliból, így idén már gyarapodott a kamerák által követett csapatok száma. Tegyük hozzá rögtön, hogy egyből magyar feliratot kapott a széria, így bárki élvezheti, és Szujó Zoltán rajongóinak sem kell beérniük a sportkommentátor tematikus Youtube-podcastjával, hiszen az S2 már szinkronnal érkezett.

Rögtön az elején meg kell jegyeznem, hogy a sorozat nem vesztette el a legfontosabb erényét, ti. hogy hangulatot teremteni nagyon ügyesen tudott. Már a felvezetésnél is elkapja az embert a motorok, a falhoz csattanó autók és a pikírt beszólások egyvelege, és a nézőt megszállja a darálás türelmetlen szelleme.

Ha hátrébb lépünk két lépést (na jó, hármat), akkor könnyen beláthatjuk, hogy ez egyáltalán nem könnyű, hiszen sokak számára a Forma-1 csak egy múlófélben lévő technológia zajos és monoton csúcsterméke, amely nagyjából pont arra jó, hogy az ebéd utáni sziesztához a duruzsoló hang biztosítsa az aláfestő zenét, mert a rajton kívül úgysincs benne semmi érdekes. A sportág szerelmeseit azonban simán hangulatba hozza ez a sorozat két héttel a szezonnyitó ausztrál futam előtt, egyúttal pedig emlékeztetőt szolgáltat a tavalyi szezonhoz.

A sportdokuk általában egy történetet próbálnak elmesélni, felkelteni egy érzelmi viszonyt a nézőben a kiválasztott főszereplő iránt, bemutatni a drámai csúcspontot, majd egyfajta következtetést adni a történetnek. Az előző évad általában egy-egy, maximum két történetet mesélt el részenként. Bevallom, hogy az egyik félelmem az volt, hogy a két topcsapat csatlakozásával a világbajnoki címért folyó küzdelem eluralja majd a képernyőn látható történetet, pedig tavaly a sorozat pont azzal tudott hódítani, hogy olyan küzdelmeket mutatott be, amely valamelyest távolabb állt a média érdeklődésétől.

A másik félelmet pedig a sűrűbb történetmeséléssel kapcsolatban tápláltam, mivel plusz két csapat négy újabb versenyzőjével szükségszerűen több téma merülhet fel, és a 2019-es szezon, ha a világbajnoki címet tekintve nem is volt izgalmas, elmesélhető sztorikban azért bővelkedett. A tovább mögött folytatom.

Az első epizódban egyébként valóban három szállal foglalkoztak, de attól fogva inkább az vált jellemzőbbé, hogy egy-egy kihívást mutattak be, és aköré építettek fel egy egész részt. Ezért cserébe viszont akadtak olyan versenyzők vagy csapatok, mint például a Racing vagy az Alpha és a pilótáik, akiknek nagyjából fél mondatuk volt az egész műsorban, az is az utolsó epizódban, amikor a vicces momentumokat szedték össze.

A másik változás nem strukturális, inkább a tartalomra volt hatással. Az a helyzet, hogy a Formula 1: Drive to Survive nemcsak a nézők között aratott sikert, de a sportágban is. A hagyományaihoz egyébként ragaszkodó, és ebből kifolyólag némileg konzervatív, kissé brit modorú sportág mintha rácsodálkozott volna a dokusorozatra, hogy “Jé, ezt így is lehet?”. Márpedig a Netflix egy globális multi, amely lassan minden Forma-1-ben érintett szereplő otthonában megtalálható, a nézőkről nem is beszélve, így értelemszerűen hatással volt a sportág szereplőire is.

A topcsapatok vagy a sportág egyéb píárosai alighanem kissé szédülten pislogtak, amikor Günther Steiner körül megszaporodtak a mikrofonok és a riporterek meg a szurkolók a sorozatban elhangzottakat kérdezték meg a pilótáktól vagy a csapatban dolgozó emberektől. Gyorsan kapcsoltak és a Netflix végül (csaknem) mindenhol forgathatott. (Azért akadtak olyan “szobák”, ahova nem engedtek kamerákat).

Ebből viszont az következett, hogy a pilóták, a csapatfőnökök és a többiek, akik végig be voltak mikrofonozva, néha mintha egy kicsit a “kamerának játszottak” volna. Elvégre ki ne szeretné magát egy sorozat hősének érezni? Így sok bohóckodás vagy sok kiszólás mintha kissé mesterkéltebb lett volna, mint az előző szezonban, de az is igaz, hogy ezt legfeljebb csak a szőrösebb szívű nézők vethetik a készítők szemére. Günther Steiner egy alkalommal meg is jegyezte egy bevágásban, hogy be van mikrofonozva, de kib*szottul nem érdekli. És néhány poénra is sor került, ezeket főleg Ricciardo meg Hülkenberg szállította.

Ugyanakkor némileg az állandó tökéletességre törekvő csapatok PR-gépezetének a nyomát láttam abban, hogy mondjuk Vettel és Leclerc bemutatott párharcában alig volt valamiféle feszültség vagy érzelem, pedig ez a szezon egyik meghatározó történetének bizonyult. Mintha megmondták volna nekik, hogy a kamerák előtt viselkedni illik, és ők ezt szorgalmasan teljesítették is. (Talán egy kicsit erre utalt az a belsős megbeszélés a Ferrarinál, ahol pont ezekről esett szó).

Talán ebből is következik, hogy kicsit mintha kevesebb lenne az a felvétel, ahol igazán a kulisszák mögé látunk, és még ezekben a jelenetekben is gyakran a csapatok kommunikációs paneljeit ismételgették. Azt hiszem, ez az egyetlen olyan hiányosság, amelyet felróhatunk a széria idei évadának, mert egyebekben egyébként hozza az előző évad színvonalát.

Az, hogy a készítők, valamint a pilóták és a csapatok között mennyire működött a kémia, arra jól utalnak azok a cselekményt olykor megszakító, a kamerának vagy a Netflixnek szóló poénok és bevágások. Ezek egyúttal kicsit el is veszik a komolyságát a szériának, pedig akadtak szomorú pillanatok. Niki Laudáról például egy jelentőségteljes visszaemlékezést adtak, ahogy a Formula-2-ben balesetben elhunyt tehetséges francia pilótáról, Anthoine Hubertől is. (Ugyanakkor ebbe a sorba beleilleszkedhetett volna Charlie Whiting halála is, de róla a sorozat érthetetlen módon hallgatott). Ami nekem még tetszett, az Ricciardo első “munkanapjának” bemutatása, hiszen az, hogy miként kezd valaki egy teljesen új helyen és új csapatnál, a banális, de ritkábban megosztott információk közé tartozik.

A széria egyébként idén is rálelt azokra a szereplőkre, akiket szeretett a kamera. Günther Steinert, a Haas főnökét vagy a már emlegetett Ricciardót tavaly és idén is megtalálták. Ugyanez vonatkozik a kíméletlen profira, Christian Hornerre, aki a mikrofon előtt ülve is képes a legmélyebben beleélve előadni, hogy miért rúgja ki az egyik pilótáját, és mit gondol az újoncról, akit a helyére hozott. Emellett a Geri Halliwellel közös családi életébe is bepillantást nyerhetünk, talán egy kicsit azért is, hogy a kérlelhetetlenség imázsát némileg ellensúlyozzák.

Tavaly a “gonosz pénzember” szerepét Lawrence Strollra osztották, róla most még vágóképeket sem kaptunk, pedig már csapattulajdonos, úgyhogy idén a Haas viking szakállat viselő főszponzora játszhatta el ezt a hálátlan figurát. Az S1-ben Ocon, idén Albon tündökölhetett a “mélyről feltörő újoncként”, a sort pedig folytathatnánk a hasonlóságokkal.

Maga a sorozat egyébként a felismerhető sémák ellenére, vagy talán pont azért, idén is kiváló szórakozást nyújtott. Ráadásul mindezt pont a szezonkezdet előtti hetekre időzítve, ami kellően felcsigázhatja a rajongókat az első futam előtt, vagy éppen visszahozhatja a kedvet azoknál, akik az elmúlt években fejezték be a sportág naprakész követését. Mert a Netflix sorozata pont arra alkalmas, hogy megmutassa: ebben a sportágban mindig akadnak érdekes, elmesélhető és átélhető történetek.

17 hozzászólás Ne habozz!

Peter Wiggin - 2020. 03. 03. 17:14

Nekem annyira nem jött be, mint az előző szezon, valahogy mintha több lett volna sz időbeli ugrálás és pár pilótát (Gasly, Leclerc, Hülkenberg) nekem egy kicsit túltoltak, de azért gyorsan lecsúszott és valóban jó alapozás volt az idei szériára.

Never - 2020. 03. 03. 18:47

tobbet vartam. Ami tetszett az Albon es a Williams tortenete. Albon anyuka bortonben volt, Williamsnel erdekes volt nezni ahogy Claire Williams probal kedvess lenni Paddy Lowe-val kozben erezni lehetet a feszultseget – talan ez a ketto tortenet volt oszinte es “igazi”.

Sajnos a tobbi erdektelen volt. Vettel vs. Leclerc parharcbol semmit sem tudtunk meg azon kivul hogy Vettel lenézi (vagy inkabb kacag rajta) fiatalabb csapattarsa zenei izleset. Ferrari ilegalis motor hasznalata tabu volt, Kanadai Vettel buntetes is kimaradt (az elsot megertem a masikat nem).

Robert Kubicarol is megfeletkeztek pedig az ő tortenete is megerdemelet volna egy egesz reszt nem csak par mondatot. De pont igy kimaradt miliok kedvence Kimi Raikkonen (jelenleg a legidosebb a mezonyben biztos lehetet volna egy tortenetet krealni neki is) vagy Hamilton es Bottas “parharca” is (érezheto hogy a nagy csapatok mindent titkolnak es cenzuraznak. Nem ertem miert, ciki az egesz).

10/5nel tobbet nem adok. 26 eve nezek F1et, napi szinten kovetem ezt a cirkuszt szoval tobb backstage “tabu” temat vartam de nem kaptam. Ez igy keves.

unrealnoise - 2020. 03. 03. 20:04

Szerintem nem volt nagy szám, az első évad egy 7-8/10 szintjén volt, ez meg egy 6/10-et ha ért, mármint az első része a szezonnak.

Sok felesleges infó, remélem a 20. évadban is elmondják, hogy jajj, a győztes ennyit a többiek meg annyi pontot kapnak, stb..stb… /Értem én, hogy lesznek mindig új nézők, fiatalok, stb, de nah…/

Én ezt elkaszáltam, aki követi a híreket és nézi az F1-et, annak ez szvsz sok újat nem fog tudni mutatni, az első sem nagyon szolgáltatott “húdeérdekes”, szinte felejthetetlen dolgokkal.

Ez az első rész meg totál felejthető volt.

Akár F1 fan az illető, akár nem, szerintem lehet ennél jobb néznivalót is találni: inkább nézném újra a futamokról készült highlightsokat, mint ezt.

LoGi - 2020. 03. 03. 22:30

Ellenvélemény: nem tetszenek a szájbarágós történet szálak amik köré az egyes részeket próbálták felhúzni. (általában 2 pilóta közötti rivalizálás) Ehhez kamu kommentátori snitteket is alávágnak a verseny pillanati alá, amik az igazi kommentátorok szájából sose hangzott el (és az ilyesfajta megtévesztés szerintem nagyon nem menő), meg azt is kinézem a sorozatból, hogy az interjúztatott alanyok szájába adják azokat a dramatikusnak szánt catch phraseket, amiket valahogy mindegyikük tol. Ez a sorozat fake gerjesztett drámára koncentrál, mint egy reality show, és nem nyújt igazi betekintést a sport világa mögé, amit tényleg kevesen tudnak csak, vagy érdekes technikai dolgokról.

winnie - 2020. 03. 03. 22:40

logi: én nem értek hozzá, de hogy nem hangozhat el valami? minden elhangozhat, nem? egyrészt annyi platform van, másrészt emberfüggő – plusz, ha kommentátorok, akkor annak utána is lehet nézni, ha nem igaz, illetve talán még kreditet is kell adni nekik. nem tudom, hogy mi hogy volt, de ezen fennakadtam. (az all or nothingban, ami az amazon amerikai focis dokusorozata, például rengeteg rádiós közvetítést tolnak a képek alá.) aki hamisítana, az sokat kockáztatna, a hitelét is. sokkal kifinomultabb eszközökkel is lehet manipulálni, hazugság nélkül (nyilván valakinek az ábrázolását könnyű többféleképp megoldani – ld. verstappennek sem tetszik, ahogy megjelent az s2-ben, plusz amit mond, azt máskor is el lehet lőni, mint amikor mondja, mást kommentálve), de a kérdés ekkor az, hogy kinek lenne ez érdeke, ki mit nyer, és mitől érné meg valakinek jobban, mint az, ha csak simán visszaadná azt, ami történt. valahogy az egész nem tűnne túl racionálisnak.

viszont, amihez hozzá tudok szólni az az, hogy nem nagyon lehet mit közben szájba adni, vagy nagyon tervezni, mert akkor még senki nem tudja, hogy mi kerül a sorozatba, hiszen szinte minden csak utólag áll össze, utólag alakítják a sztoriszálakat, stb, közben nem nagyon tudnak szerkesztgetni, főleg, hogy sokszor eleve nem olyan dolgozik tűzközelben, akinek erre módja lenne.

a sztoriszálak kapcsán a dokuk és a realityk is úgy építkeznek, mint a szkriptelt sorozatokat, a történeteknek felépítésük van, struktúrájuk – kitalálják (a meglévő anyagból), hogy mi legyen, és megírják a vágás segítségével. bár nem tudom, hogy mi a különbség a szájbarágós és nem szájbarágós sztori között – mármint nem ironizálok, hiszen egy dokuban ezt szériatartozéknak gondolnám, hiszen konkrétan nem csak életképek vannak benne, hanem narráció és/vagy beszélő fejek, amik eleve a “szájba rágásnak” számíthatnak. de ha valamit el akarnak mesélni, akkor ebben a műfajban ki kell mondatni valakivel, az úgy hiteles. legalábbis hitelesebb, mintha egy éteri hang közölne információkat, ezért az a céljuk, hogy mindent elsőkézből kapjon a néző.

bandrew12 - 2020. 03. 03. 22:50

Régen mindig néztem a forma1-et de az elmúlt 6-8 évben egy kezemen meg tudom számolni hány futamot láttam. Valamiért mostmár nem köt le, de az első évad nagyon tetszett és magával ragadott. Ez is kellemes szórakozás volt, de nem volt maradandó. Amiről olvastam/hallottam sokat még a versenyek követése nélkül is (Vettel vs Leclerc), azokat vártam kibontva. Emellett ahogy Never mondja Kubica vagy Raikkonen történetét szívesebben néztem volna. Plusz ami posztban is van, sokszor éreztem én is hogy a kamerának meg a netflixnek “szerepelnek”, ahelyett hogy azt csinálnák ami őszintén jönne.
Nem bántam meg, hogy megnéztem, de sokkal jobbat vártam. Nekem ez 10/6.5

Scat - 2020. 03. 03. 23:32

Az első évad sokkal jobb volt. Pont.

A mostanit sokkal felszínesebbnek éreztem. De kezdjük az elején.

2004 óta nem nézek forma-1-et. Schumacher éveken át tartó nyerő szériája megutáltatta velem az egészet.
Emiatt nekem ez a dokusorozat csak újat tud mondani, mert szinte semmit sem tudok a mai forma-1-ről.

Ami legelőször szemet szúrt, hogy nincsenek lezárások. Az első évadban minden történet végén kaptunk egy feliratos összefoglalót arról, hogy kivel, mi lett. Ezek most teljesen eltűntek. És nem, nem fejtik ki eheleyett szóban. Talán csak Hülkenbergnél.

Az ő történetét amúgy marha jól felépítették, komolyan mondom, semmit sem tudtam róla, de szorítottam neki, hogy jöjjön össze a dobogó. Azonban ez a rész a mercedes epizód után volt, ahol éppen Hockenheim volt a középpontban. Emiatt már tudtam, hogy renault versenyző nem lett dobogós (ugyanis abban bevágtak egy képet róluk és nem stimmeltek a színek). Magyarul a sorozat spoilerezte el nekem azt, amire egy egész részt felhúztak. Szép munka!

A mercedes és ferrari rész egébként elég semmilyen volt a többihez képest. Klassz, ott voltak, de azon kívül, hogy a két ferraris pilóta nem kedveli egymást, nem tudtam meg semmi olyat, ami elhitette volna velem azt, hogy ezt csak itt láthatom. De olvasva a fenti hozzászólásokat, ez az ellentét is felszínesen lett kezelve. Kár.

Az sem tetszett, hogy voltak részek, amikor csak hivatkoztak dolgokra, de nem láthattuk. Igen, itt elsősorban a halálos balesetre gondolok, amit egy távoli kameraállás mutat csak, holott sokkal jobb felvételek is vannak róla youtubeon. Nem értem minek kell finomkodni, ha eköré épül a rész tematikája.

Szintén nem tetszett, hogy sok dolog lógva maradt a levegőben. Erre a legjobb példa a fentebb említett Kubica esete. Beharangozták, hogy (ha jól rémlik) hét év után tér vissza, elmondta, hogy miért, majd soha többé nem került szóba. Ha nem ovlasok utána, akkor azt sem tudtam volna, hány pontot szereztek a williamses autók, és, hogy Kubica le is lépett.

Tavaly sokkal alaposabb volt a sorozat, ez az igazság.

Ami tetszett, hogy a Red Bull továbbra is a legérdekesebb csapat. Legalábbis ebben a sorozatban. Fordulatos és számomra váratlan elemekkel. Gasly is szimpi volt, bár megértem, hogy kettő egy milliós autó összetörése után már nem volt olyan bátor. Sajnáltam.
Albont viszont nagyon bírtam, neki is szurkoltam. Szintén nagyon sajnáltam, mikor Interlagosban megszívta.

Ezek tök jó tüörténetek, mert lehetett szurkolni.

A Haas most alig kapott szerepet, pedig tavaly nagyon kihangsúlyozták, a csapatfőnök mennyire utálja Grosjeant. Idén ennek nyoma sem volt. Az utálat nem így működik. Helyette elég semmilyen szponzor témát kaptak. Hát kösz.

Annak viszont örülök, hogy Ocon visszakerül versenyzőként, az első évadból őt kedveltem a legjobban. Szurkolok neki, hogy összejöjjenek a dolgok.

Amúgy őszintén, Ricciardónak miért érte meg a Renaultba menni? A Red Bullhoz képest gyenge az az autó, nem gondolom, hogy nem tudta volna, hogy ott alig lát majd dobogót. Vagy ennyire jó ajánlatot kaphatott?
Kifejezetten meglepne, ha idén hosszabítana náluk.

Scat - 2020. 03. 03. 23:35

Hű, mennyi elütés került bele. Azokat ne vegyétek figyelembe :)

Never - 2020. 03. 04. 01:50

scat

Ricciardo Mclaren es Renault között vacilalt. Sorozatban elhangzik hogy azért ment a Renaulthoz mert nagyobb potencialt latt bennük. Ezzel le is zartak a tortenetet. Red Bullnal nem lehetett volna elso szamu ezert lepett le + tobb mint 20milio euro/ev elej jo érv :)

Amugy most jutott eszembe hogy Kubica volt az egyetlen Williamses pilota aki a kaotikus Nemet nagydijon pontot szerzett. Ilyen jelentos tortenetet kihagytak.. hihetetlen.

btw: Steiner jo viszonyban van Grosjeannal. 2019ben olyan rossz volt az auto hogy nem volt mérges a pilotakra (pedig hibaztak boven) inkabb az autot kritizalta. Az is poen (elhangzik a sorozatban) hogy Grosjean volt az aki jó útra terelte az auto fejleszteset… gondolom ezert lehet meg mindig F1es pilota 2020ban is

unrealnoise - 2020. 03. 04. 02:43

Never:

Kubica pontjáról németben inkább ne is beszéljenek. Bemákolta. Pont. Erről nem kell nagy sztorit csinálni. Egész évben botrányos teljesítménye volt. Ritkán vernek meg úgy pilótát, mint őt tavaly, egy tőmodatot kár lett volna rá pazarolni.

Szerintme valahol gáz, hogy nem mondta azt: “gyerekek ez nem megy, sajnálom”. Mert nem ment.

A csapattársa szarrá verte minden téren…

idioty - 2020. 03. 04. 06:27

Még csak az első részt láttam a második évadból. Az elsőt egyedül néztem, mert a 8 éves gyermekemet nem érdekelte szinkron nélkül. Egyből megörültem a szinkronnak, és tetszik is neki nagyon, de!!! Nagyon kiábrándító volt, hogy tele van káromkodással az egész. Nem, hogy kiadtak volna még egy szinkront, ahol kisípolták volna ezeket és gyermek baráttá tették volna így a sorozatot. Most az van, hogy nem fogom a gyerekkel nézni, mert nem akarom, hogy hallja a káromkodást, szinkron nélkül meg nem érdekli… Számomra szomorú…

LoGi - 2020. 03. 04. 07:45

Winnie: úgy néz ki az igazi BBC rádió kommentatorral vettek fel a show kedvéért mondatokat. egy csomó olyat, amit egy normális közvetítésben nem mondott volna, mert kutyát nem érdekli startnál az, hogy a Haas pilóta a mezőny vegeny éppen mit szenved össze, vagy hogy Gastly hányadik verstappenhez képest, és a többi…

LoGi - 2020. 03. 04. 07:47

egyértelműbben fogalmazok: szerintem utólag vettek fel azokat a mondatokat csak a show kedvéért, a rádiós elő közvetítésben szerintem sose hangoztak el.

winnie - 2020. 03. 04. 08:04

aha, értem. mondom, csak általánosságban írtam, bár itt akkor kvázi narrátori szerepet adtak akkor neki, azt az illúziót keltve, mintha akkor lett volna szó róla. (mondjuk ennek kapcsán lehet, hogy írnak valamit a stáblista végén.)

Adamo - 2020. 03. 04. 09:42

Szerintem jó volt ez az évad is, hozta amit vártam, olyan oldalát mutatja a sportnak és a résztvevőknek továbbra is amit nem látunk amúgy.

Qedrák - 2020. 03. 04. 11:38

Igen, a magyar kommentátor egyértelműen utólagos felvétel volt, de ez mondjuk érthető. Az MTVA közvetítésében, ha meg is szerzik arra az engedélyt, hogy felhasználják, nem is biztos, hogy találtak volna megfelelő részeket arra, hogy a pályán zajló eseményekre vonatkozzon. (Főleg azért, mert gyakran a mezőny hátsó feléről szólt). És ha találnak is, akkor a hangsúlyozás vagy a mondathosszak nem biztos, hogy megfelelnek.

Én angolul néztem végig, de kíváncsiságból egy-egy részt letoltam magyarul is. A kommentátori részeknél azt tapasztaltam, hogy Szujó Zoltán aránylag jól megoldotta az utólagos felvétel feladatát, Wéber Gábornak viszont ez az utólagos szinkron kevésbé ment. Talán azért, mert nehéz ismert versenyek eredményét izgalomtól fűtötten kommentálni, talán azért, mert amíg Szujó kommentátorkodott, addig Wébert alapvetően egy szakértői szerepben szoktuk meg, itt viszont az ő hangjával nem ilyen mondatokat szinkronizáltattak. Szerintem első körben nem rossz a szinkronos végeredmény, de nyilván ha több sportdokut készítenek magyar szövegekkel, akkor a több tapasztalat jobb végeredményt fog szülni.

Xenophilius - 2020. 04. 08. 01:33

Idén “normál” F1 sem lesz, úgy néz ki.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz