login |

Crash Landing On You – írta Csanád

2020. 04. 28. 17:50 - Írta: vendegblogger

8 hozzászólás | kategória: Ázsia sorozatozik, kritika,

A Netflix 2020-ba átcsúszó, egyik első nagyobb koreai – itthon is megjelent – sorozata, a Chocolate mellett A szerelem siklóernyőn érkezik volt, ami már csak a témáját tekintve is sokkal érdekesebb, hiszen Észak-Koreához jó érzékkel nyúlnak hozzá benne. (Az alapsztoriról és a koncepcióról már volt poszt, erre most nem térnék ki.)

A széria során korrekt betekintést nyerhetünk a kommunista ország mindennapjaiba, a fontos dolgokkal nem mismásolnak: a pártkáderek mindenhatósága, élelmiszerhiány, infrastrukturális hiányosságok, de például a Kim-dinasztia megboldogult tagjainak képei is többször visszanéznek ránk, más kérdés, hogy mindezzel szemben a kortárs diktátorra még egy enyhe utalás sincsen.

Ugyanakkor szerencsére az egészet humorral tálalják, ezzel kivédve a valóság kellemetlen szájízét. Biztos lehet kifogást találni itt-ott, de ne felejtsük el, ez Kelet-Ázsia, nem pedig Európa vagy az USA, emellett nem is egy dokumentarista alkotásról van szó. A sorozat legzavaróbb hibáját egészen máshol kell keresni.

Általánosságban még azt tudom mondani, hogy mindenképpen ajánlom a szériát, ami némelyik hozzá hasonlóval már simán túlmutat az átlagos nyugati minőségen. A hibái pedig nem sokkal súlyosabbak, mint amit a kategória megenged. 8/10

A tovább mögött eléggé spoileresen írok a történet egyes részleteiről.

Előreszaladok, de amikor a gátlástalan északi tiszt és a főhősnő sértett sógornője egymásra találnak, az kicsit csalódáskeltő. Kézenfekvőnek tűnik, de minek? Ráadásul úgy, hogy a tisztet egy olcsó húzással, rántják vissza a történetbe. Érezni, hogy ezzel rendesen megizzadtak és szerintem az írók sem tudják megmagyarázni, miért kellett mind a tizenhat részen keresztül életveszélyben tartani a főhősöket. Ez pedig szerintem pont, hogy leginkább az ő rovásukra megy.

Ki lehetne békülni egy hasonló hanyagsággal, de mivel a sorozat második fele szinte teljesen ezen alapszik, így engem kifejezetten zavart. Miközben a másik párnál, ugyanezt sikerült sokkal befogadhatóbban megoldani és őszinte leszek, ő értük egy picivel jobban is izgultam a végén.

A sorozat legüdébb színfoltja, a kapitány egységének négy tagja. Egyszerű észak-koreai srácok, akik végig hitetlenkednek a dél-koreai bőség és gazdagság láttán, a humor nagy része is ebből az ellentétből ered. Egyszer-kétszer ugyan a szájbarágásig húzva, de ezt is bőven az ízlésesség keretein belül. Nagyon aranyosak és jószívűek, és igaz, típuskarakterek, mégis rendkívül megindító szereplők. Főleg, amikor a szinte az anyjukká vált főhősnőtől kell elbúcsúzniuk.

Rögtön utánuk pedig, az északi falu női lakóit említeném, rajtuk keresztül láthatjuk a rendszer problémáira találékonyságukkal megoldást kínáló nép sorsát. Nem egyszer vontam akaratlanul is párhuzamot a hasonlóságok miatt…

A nyolcadik résznél kapunk egy váltást, a lány visszajut délre. És itt csuklik szerintem a legnagyobbat a cselekmény. Egyrészt életben marad a „gonosz” tiszt, sőt Szöulba utazik, hogy elrabolja a csajt. Ennek folytán, először a főhősünk átszökik, majd az egysége is egy titkos akció keretein belül leutazik délre. Innentől sziporkázik a leginkább a négy srác, a különféle kapitalista szörnyűségekre való rácsodálkozásuk közepette.

Másrészt, a lánynak az egyik sógornője, aki végig mindent megtesz, hogy férjét juttassa az igazgatói székbe, sokadik lebukása után is, simán folytatja a csaj tönkretételét, a többi szereplő közömbösségével karöltve. Itt lehet érezni a leginkább, mennyire nem tudták feltalálni magukat.

A főhősnőnk családja egyébként se lett túlságosan átgondolva. Nagyon gazdagok, ez szerintem alapvetően egy kibúvó, hogy ne kelljen megmagyarázni az ellenségeskedést, de elnézhető, mert nem igazán befolyásol semmit a cselekményben. Az anyukájával, aki igazából csak mostohaanyja, van egy érdekesnek ígérkező konfliktus, de ezt is követetten oldják meg.

A főhős apjáról is kiderül, hogy Észak-Korea egyik legbefolyásosabb embere, és itt is hasonló problémáim lehetnének, de náluk történik valamiféle, valós karakterfejlődés, a titkos kedvencemmé téve az édesapát.

A lezárás minden hiányosság, ötlettelenség ellenére példás. Nem feledkeznek meg senkiről, becsületesen el vannak varrva a szálak. És többé-kevésbé hihető megoldást kapunk arra is, hogyan lehet az északi szélesség 38. fokának két ellentételes oldalán élők párkapcsolatát megoldani: évi két hét a svájci Alpokban?!

8 hozzászólás Ne habozz!

LasDen - 2020. 04. 28. 20:29

Én az alapfelvetésnél kiszáltam. Az hogy valaki csak úgy be ejtőernyőzik észak-koreába az sok. Ennyire nem tudom elnézni a dolgokat… :D

DarkEagle - 2020. 04. 28. 20:35

@LasDen: Ezen mi az elképzelhetetlen amúgy? :D Mármint azért ez nem fatasy vagy képregény adaptáció hősökről azért. :D

heidfeld - 2020. 04. 28. 20:40

Óriási kampány folyik a második évadért, Sok ázsiai, ország, Netflix top 10-listáin, hetekig szerepelt, és máshol is népszerű.
Nagy erénye, hogy egy titokzatos ország hétköznapjait mutatták be, szimpatikus-szerethető, egyszerű emberekkel. Sokat lendített a dolgon, hogy Észak-koreai, emigráns írók is kivették a részüket a munkából. Phenjani elitből is kaptunk, kemény harcok vannak a háttérben..
Sok vicces helyzet forrása, Észak-Dél forrása, illetve Se-ri, igen erős személyisége. Julius Cézár jutott róla eszembe, ahogy a kalózokkal beszélt. Mintha az ő foglyai lennének.. Oké, Se-ri – maga módján -hamarabb alkalmazkodott.
Észak-koreai piac minden perce aranyat ért. Különösen az exkluzív, 5 darabos, dizájner-óra:D:D:D Könnyeztünk a nevetéstől. Nézzétek meg, feltétlenül!
Dál-Koreában, már nagyon mesébe hajlott a történet. Észak Koreai, elit-katonákkal közel sem így bánnának.
És szereplők, 30. éveik elején járnak. Nagyon zavaró volt a százados nők iránti tapasztalatlansága. Nagyon nem volt reális. pláne, ahogy fiatalon ábrázolták/fiatalabb színésszel/, hová el nem jutott. Viszont Sao Dan alakítója/Seo Dzsihje/ nagyon csinos, és a 4 katona, falusi asszonyok roppant szimpatikusak, szórakoztatóak.
7.5/10. Vannak hibák, de gyönyörűen fényképezett, és kiválóan váltakoznak az érzelmes-humoros részek.
Ritkán mondok ilyet, de kár lenne folytatni, bár Észak-Korea, igazi, nagy lehetőségeket tartogathat.

heidfeld - 2020. 04. 28. 21:38

Észak-Dél közti különbségek, igen humorosak, de roppant szomorú is, ahogy egy nemzet, határ két oldalán – távolodik egymástól.

DarkEagle - 2020. 04. 28. 22:01

“És szereplők, 30. éveik elején járnak. Nagyon zavaró volt a százados nők iránti tapasztalatlansága. Nagyon nem volt reális.”

Ami azt illeti pont hogy reális mivel keleten nem csak Japánban vagy Kínában de Koreában és nagyjából mindenhol az van hogy a többség addig nem is létesít kapcsolatot amíg nincs komoly munkája. Ez szinte elvárás, pláne Koreában. És ez nyilván hatványozottan igaz az Északi oldalra hiszen ott már gyerekként besorozzák őket szóval nem igazán van idejük csajozni. Ebből is látszik mennyire más kultúra kelet és nyugat. Nyilván vannak kivételek de nagyon kevés olyan ember van akinek 21 éves kora előtt volt bármilyen tapasztalata az ellenkező nemmel.

Egyébként a romantikus úgymond szappanoperák is jól példázzák ezt hiszen ott van igazán kihangsúlyozva hogyan is épül fel egy szerelmi viszony. Pl amit beküldtem nem rég cikket a koreai Good Doctorról abban is az van hogy megfogják egymás kezét és onnantól már egy pár. És ők is ugye már rezidensek szóval bőven 20 év felett vannak.

heidfeld - 2020. 04. 29. 07:29

Igaz, más világ, szokások. De a zene révén eljutott sok országba, és igen komoly munkája lett, százados, és 7 éve menyasszonya.. Ez utóbbi, még ott sem általános, ahogy pár szereplő említette is.Konkrétan ez volt az első, koreai sorozat, amit be is fejeztem. De ennyi elég is volt.

LambSkewers - 2020. 04. 29. 18:16

Minden valamire való koreai drámában vannak szuper gazdag szereplők. Általában a férfi főszereplő gazdag, valamilyen cégvezető szokott lenni. Ez nem kibúvó, hanem bevetett szokás, ami jó plot pontokat ad a sorozatnak.

Az egyik kedvenc dolgom az ázsiai drámákban, hogy az általam preferált lassú, romantikus románcra építik a párok interakcióit. Nem feltétlenül rossz, hogy nem egymás ágyában kötnek ki 2 rész után, hanem tartják magukat valamihez.

Linni - 2020. 10. 12. 15:24

Ennyi önfeláldozás, sérülés, halálközeli élmények, életveszélyes helyzetek, szerelmi vallomás és mértéktelen sírás után mindössze 2 hét eltáv jár nekik évente? De meddig? Nekem kicsit csalódás, (vagy ettől lesz életszerű), de annyi szenvedés után valami tartalmasabb ígéretet, kapcsolati lezárást érdemeltek volna, vagy érdemelne a néző. :) Nem ésszerű vagy a valóságot bármilyen tekintetben tükröző jövőkép, bár mondjuk az alapfelvetés és a dramaturgia se volt túlságosan az, szóval ennyi dráma után, a realitástól elrugaszkodott történetnek adhattak volna egy legalább ennyire valószerűtlen befejezést, és Ri parancsnok az apja kapcsolatai révén, dél-koreai zongoristaként éli le hátralevő életét. Ettől függetlenül megvan minden pozitívuma, ami egy dél-koreai sorozattól elvárható.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz