login |

Pilot-mustra: Van Der Valk – 1×01

2020. 05. 22. 15:50 - Írta: winnie

1 hozzászólás | kategória: Anglia lecsap, kritika, pilot-mustra,

In Amsterdam anything is possible.

Ez aztán velős idézet, megyek is öblögetni… Még szerencse, hogy nem a főhős mondta jelentőségteljesen a kamerába a mondatot, mert akkor végleg röhögésben törtem volna ki. És pont ez az egyik legnagyobb baja az ITV új krimisorozatának, mely egy klasszikus, 1972-es krimi felélesztése, hogy bárhol játszódhatna.

A Van Der Valk Nicolas Freeling könyvein alapul és Marc Warren a főszereplője. Aki egy holland nyomozó Amszterdam városában, de hiába látjuk a várost, hiába az olykor képeslapos snittek, valahogy nem nagyon fogott el a hangulat, pedig már többször is jártam ott. Azonban nem ez volt a legnagyobb baj ezzel a nyomozós szériával.

VAN DER VALK – 1×01 – 4/10

A Van Der Valk-ból számomra ugyanis mindenféle identitás hiányzott. Az az igazság, hogy amikor nekiültem először, akkor is csak 5 percig bírtam, pedig a kezdés egy random akciózós felvezetés után némi karakterezgetésből áll, szóval semmi olyat nem kapunk, amiből ítélni lehetne, mégis már akkor elfogott a méla unalom. Aztán amikor rászántam magam a folytatásra, akkor ugyanígy reagáltam, csak most már 90 percen keresztül.

Azt kellett ugyanis konstatálnom, hogy ebben a sorozatban semmi olyasmi nincs, ami ezzé a sorozattá teszi. Azt akartam írni, hogy “ami megkülönbözteti a többitől”, de valljuk meg, hogy “többi” nem nagyon létezik, ugyanis minden krimi próbál valami pluszt nyújtani, ezért ma már nem nagyon vannak seszínű nyomozósok. És lehet, hogy a Van Der Valk ebbe a piaci résbe akart betörni. A seszínűbe.

Pedig eskü, várós volt, ugyanis amióta szűk 20 éve kvázi kiveszett a moziból a krimifilm műfaja, mert akkorát taroltak a tévés nyomozósok (damn you, CSI!), a Lifetime otthonkás-kötögetős tévéfilm-sorozatai mellett azok a brit szériák tarthatják a műfajért rajongókban a lelket, amelyek dupla epizódokkal jelentkeznek, azaz kvázi filmként bővítik a zsánert. A gond csak az, hogy mostanság ebben a szerkezetben is csalódnom kell, ld. Vienna Blood.

Sem a megvalósítás, sem a körítés, sem a stílus nem fogott meg a Van Der Valk-ban (deja vu-m van, mintha hasonlót leírtam volna más kritikában is, bár lehet, hogy még nem került ki), de mindez talán még nem is lett volna akkora probléma, ha a főhős kompenzált volna. De nem. Warren karaktere kicsit pokróc, cinikus olykor néz, olykor csajozik, olykor bakugrással következtet, mások idegeire megy és láthatóan “múltja van”, de benne sincs semmi megkapó. (Az 1×03 legvégén kap némi elősztorit, amely megoldás elég fura készítői elképzelés.)

Igen, a nyomozó nem magányos farkas, hiszen van egy csapata (Maimie McCoy máris sokkal érdekesebb!), ahova érkezik egy a főhősre felnéző újonc is, és a halottkémük is teljesen süsü (parti arc és szeret hullaházban lepel alatt aludni), a megbeszéléseket pedig egy kocsmában tartják, de mindezek apróságok. Miképp a helyenként elsütött humor és az akciójelenetek is.

Egy krimisorozat kapcsán onnan tudom megítélni a tetszési indexemet, hogy mennyire tudom követni az esetet. Itt egy emberrablás történik, aminek a szemtanúját is bedobják egy furgonba az elkövetők, majd pedig ennek a bedobásnak is betuszkolják a kocsiba a szemtanúját. A rendőrség pedig két utóbbi holttestét találja meg, és kezeli két ügyként, hogy idővel összeérjenek a szálak és politikai körökbe vezessenek.

Az eset tekinthető végülis komplexnek, de ezt nem azért mondom, mert nagyon hamar elvesztettem (az érdektelenségem miatt) a fonalat és nem nagyon tudtam, hogy ki, hol, merre, maximum sejtettem, hogy melyik vendégszereplő lesz a gyilkos, bár a motiváció nem volt tiszta.  Ilyenkor pedig olvasni kell a szobát, és gyorsan dönteni arról, hogy ez a sorozat nem nekem való, és már a második részt sem megnézni, mert különben annak a végén ott fogok állni úgy, hogy láttam a szezont 2/3-át…

Szóval Anglia megint megpróbált egy angol európai nyomozót prezentálni, de míg a Wallander teljesen jó próbálkozás volt Kenneth Branagh részvételével, a Van Der Valk nálam csúfos kudarcot vallott. Olyan semmilyen lett. Ami elfér, ha a tévében zajt generál, de 90 percen át elsőszándékból kizárt, hogy nézni akarjak ilyesmit.

1 hozzászólás Ne habozz!

gromit - 2020. 07. 02. 21:33

a 3. epizód címe “Death in Amsterdam” – de hát mindhárom részben ez van, nem? :)

Jellegtelen. Fő nyomozónk is jellegtelen és az egész is.

Amszterdam jól néz ki, kb ennyi. És itt asszem nem sétálnak át csak úgy Belgiumba akár egy jeleneten belül is :D (a Baptiste-ban előfordult :) ), bár tényleg nem tudott annyira lekötni, h minden képkockát figyeljek is benne.

Kíváncsi lennék, h a sorozat eredetije tényleg olyan jó volt-e, vagy csak az európai színhely volt annak idején merőben szokatlan angol tévében, és a nosztalgia is megszépíti az emléket.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz