login |

The Woods: vége az 1. évadnak

2020. 06. 23. 21:20 - Írta: winnie

8 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika, minisorozat,

Végül Az erdő nem lett Safe vagy The Stranger, de ettől függetlenül szerettem nézni, tetszett, bár összességében csak olyan 6,5/10-re lőném be, ami nagyon különbözik egy pilotra adott, semmi extra, de simán nézhető, a közepesnél azért mégiscsak jobb 6/10-től – számokkal nehéz körbeírni az ilyesmit, kellenek az árnyalatok, vagy a kontextus.

A Netflix múlt heti premierjének kezdéséről már írtam, most inkább spoilerezni fogok, illetve kiemelni azt, hogy ez a lengyel környezetbe plántált Harlan Coben-történet azért jócskán eltért az előző adaptációktól. Közel sem annyira a történések vezérelték, nem volt annyira pörgős, cserébe viszont felületes sem, hiszen sokkal többet törődött a karaktereivel, vájkált a lelki világukban is.

Bár nem annyira nagy csavarokra épült a krimiszál, az azért kellemesen sok leágazással bírt, közel sem csak arról szólt, hogy “ki a tettes?”, volt vagy négy nagyobb szálunk, és szokás szerint több disznóság volt (és több “disznó”), viszont (talán?) a karaktervezérelt megközelítés miatt nem is nagyon rágták szánkba a megoldásokat és motivációkat, így nem meglepő, hogy a pilotkritika spoilerekkel foglalkozó kommentjeiben szinte mindenki (én is!) dobott fel megválaszolatlannak tűnő kérdéseket, amiken valójában inkább csak gyorsan tovább léptek.

A tovább mögött folytatom spoilerekkel.

A The Woods fő tematikái között a gyászt, a szülő/gyerek viszonyokat, valamint a pusztító bizonytalanságot emelném ki, ezeket elég hangsúlyosan próbálták megmutatni, és ekkor már sejtettem, hogy közel sem annyira a nyomozás lesz a középpontban, hanem az, hogy a gyilkosságoknak milyen következménye van a hozzátartozókra és a közösségre nézve – ilyen szempontból nagyon jó volt, hogy egy KKEU-s közeget kaptunk.

Azonban éppen ezért kicsit fura volt, hogy mégsem hanyagolták el annyira a rendőröket a múltban, és ez nekem egy kicsit kilógott, mert arra utalt, hogy hasonlóan fontosnak kezelik a rejtély szálat, konkréten a fő nyomozó még tényező is volt a személyiségével. Sőt, karakterként is elég jól eltalálták (sajnáltam is, hogy a jelenben már nem volt), de… igazából nélküle sem lett volna sokkal kevesebb a sorozat.

A történetvezetés nyilván nem volt sodró, ez egyeseket el is fog tántorítani, eseménydúsnak sem nevezném (hiszen még az 1×04-ben is az erdőt járták a 90-es években…), de azért valamilyen szinten megkaptuk a feszültséget, illetve a körülményekadta nyomasztó hangulatot, főleg, hogy tudtuk, hogy közel járunk a végkifejlethez, a hat rész ilyen szempontból elég kompakttá tette az élményt.

Először kezdem azzal, ami negatívan csapódott le bennem. Lehet, hogy csak át kéne gondolnom az eseményeket, vagy újranézni a szezont, de az 1×05 nagy felfedezése, Artur gyilkosának személye számomra majdnem összeroskasztotta azt, amit addig felépítettek. Egyrészt a személye (mert bennem  az a kép alakult ki, hogy sokkal nagyobb szigorban él és sokkal magatehetetlenebb), másrészt pedig a fényes nappal történő pisztolyrántás és “akciózás”.

Persze mindez magyarázható lehet az állapotával, de vagy nem figyeltem, vagy nem alapozták meg teljesen azt, hogy hogyan, hol és miért ölte meg az őt felkereső férfit, illetve próbálta utána eltüntetni a holttestet és még a gyanút is terelgetni. Valahogy homályosan megvolt nézés közben, de a rész után nem volt egy hetem, hogy ülepedjem bennem, mert (komótosan) daráltam, lehet, hogy ez is volt az oka, hogy ingattam a fejem. (Kicsit a The Stranger-t is megidézte az erdős jelenet.)

A másik szál, ami valahogy nem állt össze, az a kínai nős vonal volt (az ingatlanos átveréssel és Laura múltjának előszedésével), amire a szkript túl magától értetődően hivatkozott később, hogy szélhámosság történt, itt nem bántam volna egy hosszabb lélegzetű expozíciót, bár lehet, hogy csak dettó újra kéne néznem a vonatkozó jeleneteket annak tudatában, hogy mi folyik a háttérben

Tetszett, ahogy az utolsó részben szépen sorra vették az elvarratlanul lengedező szálakat, és megpróbáltak mindegyik végére pontot tenni (nem feltétlenül konkretizálva, inkább csak sejtetve a dolgokat, egyfajta megoldást kínálva), szokás szerint összehúzódott gyomorral lehetett követni, hogy ismét csak nem egy bűnössel volt dolgunk, hanem sokan sok mindent követtek el, kisebb-nagyobb disznóságokat.

Láthattuk, hogy mi történt a táborban, hogy hálózott be (és manipulált) egy ragadozó ártatlan gyerekeket, hogy azok döntéseik (és a puszta véletlen) révén hogy tették tönkre egyetlen mozdulattal saját életüket, és azt is, hogy szüleik mit tettek meg értük, közvetve saját életüket is feláldozva. És ugye itt jön be a széria egyik fő motívuma, a “gyerekeimért bármit”.

Az érzelmi komponenst több jelenetben is kimaxolták, ami számomra mindig is sokat jelent, a végére a néző szájíze is jó lehetett (mármint nem feltétlenül a minőség, inkább az események alakulása kapcsán), főleg a múlt felvillanásai láttán, bár én speciel azt terveztem, hogy azért valamennyire sírni fogok, egy érzelmi fröccsös finál láttán, de ezt a készítők nem engedték, inkább meglepően visszafogottak maradtak, ami… lehet, hogy jó döntés volt, nem tudom.

Ennek kapcsán, ahogy írtam is a pilotkritika kommentjeinél is, hogy sokkal jobban átérezhettem volna a sorozatot, illetve a főhős motivációit, ha szem előtt tartottam volna, hogy az ügyész ugyanaz az ember, akit tinédzser korában “elhagyott” az anyja, így okozva elég nagy törést az életében, illetve akit hatalmas trauma ért fiatalon, ld. a húga eltűnése és társai halála. Nem tudom, talán több ilyen utójelenet kellett volna vele, amikor az apjával él?

A lényeg, hogy nem mindig jött át, hogy a jelenben mi hajtja Pawel-t, és épp ezért nem feltétlenül volt egyértelmű a motivációja sem annak kapcsán, hogy a végén úgy döntött, hogy helyreállítja felesége hagyatékának renoméját, illetve a sógornője hibájáért is vállalja a felelősséget, annak ellenére, hogy ez a saját (és családja) életére elég nagy kihatással lesz.

Ahogy írtam, kellemes volt a The Woods, helye van a Harlan Coben-féle sorozatos életműben (még akkor is, ha a másik kettő, a The Five és a No Second Chance is elé kerül), azonban nem emlékezetes, számomra nem lesz hivatkozási alap, pedig még azt sem mondhatom, hogy ezt a stílust kevésbé szeretem, mint a The Stranger hullámvasutas, folyamatosan rejtélyeket prezentáló megközelítését.

Viszont azt nem zárom ki, hogy valamikor még újranézzem, mert ez a két idősávos sztori amellett, hogy az egyik kedvenc gimmick-em, a teljes kép ismeretében további mélységekkel képes szolgálni, hiszen másképp fogok nézni olyan jeleneteket, amiknek a felhőtlenül mosolygó és optimista szereplőiről tudom, hogy milyen sors vár rájuk, hogy nemsokára meghalnak vagy gyilkos válik belőlük.

8 hozzászólás Ne habozz!

toxigen - 2020. 06. 23. 22:21

Jól emlékszem, hogy azt írtad ennek készül spanyol változata is?

winnie - 2020. 06. 23. 22:28

nem ennek, hanem egy másik coben adaptáció lesz. El inocente a címe és az ördög játszótere regényből készül.

de emellett david ayer rendez egy filmet a hat évből (six years) a netflixre, plusz most rendelték be a stay close-t (maradj mellettem) sorozatnak, de azt még nem írtuk meg hírben.

toxigen - 2020. 06. 24. 00:47

Remek kilátások!

Lina - 2020. 06. 24. 07:46

Én most éjjel néztem végig.Tetszett,jót tett neki h a lengyelek csinálták.

Spoileres:
“(mert bennem  az a kép alakult ki, hogy sokkal nagyobb szigorban él és sokkal magatehetetlenebb)” -) Bennem is, eszembe nem jutott h ki-be mászkálhat mintha kb. hotelben lenne. A gyilkosságra való motivációjat viszont értem. A kártérítésre inge-gatyája ráment és Artur szülei ezt úgy igényelték tőle h közben pontosan tudták h él a gyerekük. Camila szüleinél dettó.

– A kínai nő: a sorozat nézese közben nekem sem esett le h kb mi ez az egész. Most nagyjából értem: Artur kb. lelki szemetesládaként elmondott mindenfélét a nőnek,az meg egyszerűen az információkat felhasználta haszonszerzés céljából.

Lényegében a bűntény megoldása tényleg összetett volt. A börtönben is az volt,akinek lennie kellett.

Én maradtam le a dologról amúgy vagy Pavel tényleg nem említette h mi van az apjával a jelenben?

Kati néni - 2020. 06. 24. 08:19

Nekem nagyon bejött a hangulata.
Igazából úgy néztem én is utána, hogy kiért van a title card fölé írva, hogy Harlan Coben és akkor esett le, hogy egy amerikai regény lengyel környezetbe adaptálva.

És ez is a hibája: nem igazán közép-európai. Szerintem érződik rajta, hogy nem ide készült.

Bútorösszeszerelés közben kukkantottam rá néha, a végét szándékosan kihagytam, majd megnézem a héten mégegyszer.

szocika - 2020. 06. 24. 16:07

Sajnos ez inkább gyenge megvalósítás lett, mint erős…

Sok rejtélyre a megoldást, egy elejtett félmondattal kapjuk meg. Így nagyon zavaró volt, hogy mi is történt akkor, hogy is volt akkor.

(Persze azt elmondják benne, hogy a csaj családja zsidó, és vannak zsidógyűlölők a lakótelepen, akiknek még a nevét sem tudjuk meg, max annyit hogy zaklatják a főszereplő csajt)

Mintha a megoldás tényleges részletes elmesélése maradt volna ki a történetből….kár érte.
Mintha 8 részre készültek volna, de 6 rész alatt befejezték.

Max 5/10

B - 2020. 06. 25. 20:42

Nekem nagyon bejott osszessegeben a sorozat.

SPOILER:
En is arra gondoltam, hogy azert olte meg Arturt mert tenyleg mindene ráment a végkielégitesre mikozben ketten éltek, viszont en alapbol azt nem ertem hogy miert latogatta meg ot az Artur? Errol IS azert mondhattak volna valamit.

Florabell - 2020. 07. 09. 14:59

Hát igen ez egy teljesen más megközelítés mint a Stranger, de így is jó élmény volt. Kevesebb rejtéllyel, de sokkal több érzelemmel lett megkomponálva. Tetszett a lengyeles vonal is, egyedi hangulatot kölcsönzött a sorozatnak.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz