login |

Dark: vége a 3. évadnak. És a sorozatnak is.

2020. 06. 30. 19:30 - Írta: winnie

86 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika,

You’ll understand it all when it’s time to understand.

Szombaton elkezdtem, és magamhoz képest még így is gyors tempóban hétfő délre már végeztem is a Sötétség 3. évadjával. És nem csalódtam. Nem mintha felmerült volna bennem, hogy ez lesz az a sorozat, ahol elbénázzák a befejezést, de azért valahol megkönnyebbülést jelentett látni itthon és netszerte a zömében pozitív visszajelzéseket.

Ahogy írtam az évadnyitó kritikájában, hét közben, amikor újranéztem az első szezont és hozzácsaptam a másodikat is, a sorozat szépen felkúszott az all time rangsorom élvonalában, és az S3 során ott is maradt. Sőt! Remek élmény volt a szezon, tele nagyszerű pillanatokkal. Persze konstans odafigyelést igényelt és annak fejben tartását, hogy ki éppen hol/mikor van és mit és miért  csinál, de magam is meglepődtem azon (talán a felhozó dara miatt?), hogy nagyjából sikerült követnem a történéseket.

There is no hope. There is no solution. There is no paradise.

Mivel nem a történet fogom kitárgyalni, hanem csak a szezon kapcsán fejembe tóduló gondolataimat írom ki magamból, ezért lehet, hogy csapongani fogok, de annyira komplex volt a Dark (és nem csak sztori, hanem érzelmi hatás terén is), hogy brutális meló lenne összeszedetten beszélni róla. A lényeg az, hogy nagyon magasra értékelem a szezont (de azért valami hiányzott a 10/10-hez), abszolút elégedett vagyok, örökre emlékezetes marad a végignézése. Legutóbb talán a The Killing S4 szállított hasonló élményt.

Le lett zárva a sztori, elvarrták a szálakat, s mindezt mindenféle kompromisszum nélkül tették a készítők, bevállalósak maradtak, végigvitték saját elképzeléseiket, kiteljesítették a mitológiát, megválaszolták a kérdőjeleket (oké, az egyik kapcsán trollkodtak egyet, de belefért), tudományos és filozófiai hátteret is kreáltak, kiterítették a lapjaikat, minimálisra szorították a fan service-t.

A tovább mögött folytatom spoilerekkel.

This is the origin.

Ez a szezon volt az eddigi legmonumentálisabb. Itt már nem csak idősíkok között ugráltunk, hanem egyik világból a másikba – majd a harmadikba is. Az ismert idősíkok közötti réseket pedig a 3×07-ben az idővonalat ide-odacsévélve betömködték. (Annak mondjuk némi krónika jellege volt a múlttal és a két Claudia-val, amit akár kapkodásnak is lehetne mondani, de én nem így éreztem. A montázs pedig tökéletes volt.)

Ahogy írtam, a lezárás valódi lezárás lett, ha akadt is pár kérdőjel (lehet, hogy csak valami fölött elsiklottunk?), ebbe a sorozatba nem fog belekötni senki sem azért, mert nem kapott elég választ. Ennek ellenére nem mondanám azt, hogy tökéletes lett a befejezés, lehet, hogy még vártam volna valami habot a tortára, de a konzisztenciáját nem lehet vitetni, mint ahogy azt sem, hogy érzelemdúsra sikeredett, beleadták szívüket és lelküket a közreműködők.

Sok téren tetten érhető volt ez a következetesség a sorozatban, többek között a borongós hangulatot sem adták fel kósza pillanatörömökért cserébe, így az évadnyitós írásban emlegetett apró hepiendekből inkább egy egyszeri, nagyobb, össznépi fellélegzés lett – a jelek szerint roppant naiv dolog volt azt hinnem, hogy bármelyik karaktert hagyják is az első világban örülni bárminek is – a jelöltem erre a tisztségre ugye Ulrich és Katharina lett volna 86-ban, de utóbbi reményeinek az anyja és egy kő vetett véget. Mocsok egy húzás volt. De konzisztens.

És ennek megfelelően a többi szereplőt sem nagyon hagyták apró örömökhöz jutni. Most talán legjobban Elizabeth sorsa rázott meg, nála reménykedtem, hogy talán nem fog annyira rosszul kijönni, de elég hamar eldőlt, hogy nem adnak neki esélyt – az apja megölésével kezdték, a gyereke elrablásával fejezték be… (És láthattuk azt is, hogy szegény Egon-ból miképp lett az iszákos énje.)

Korábban sok minden aspektusát dicsértem már a Dark-nak, és bár biztosan említettem a castingot is, de most még egyszer kiemelném, hiszen még több alteregót kaptunk, és megint döbbenetes telitalálatok voltak – ez leginkább a 3×05-ben Peter láttán ugrott be, akiért nagy plusz pont jár, mert ő is egy példa volt arra, hogy elvarrták a legtöbb szálat, megválaszolták a legtöbb kérdést. (Én mondjuk konkrétan a 2. évadban elhittem, hogy az Ulrich-ot játszó színészt maszkírozták el, hogy 30 évvel idősebb legyen, de ugye ilyesmivel csak a pár éves átmenetek esetében éltek, egyébként inkább az új színész behozása mellett döntöttek.)

És, ha már casting, akkor a gyerekszereplők kapcsán is elismerés illeti a sorozatot, mert sikerült a történetet ahhoz igazítani, hogy a forgatás alatt eltelő évek alatt a gyerekek is nőnek. Némelyikük tényleg észrevehetően nagyobb lett, de gondot ez maximum az utólagos flashback-eknél okozhatott volna (nem nagyon volt, és ott is lehetett trükközni), egyébként az idősebb gyerekek is az idősebb énjüket játszották, ld. Mikkel.

Sometimes we make decisions in our lives that we can never undo.

(Hogy konkrét példát prezentáljak a fent ígért csapongásra, erről az jut eszembe, hogy milyen érdekes lehetett IRL a sorozat színészeinek látni (nyilván utólag) saját karaktereiket, hogy milyenek más korban, hogy miképp viselkednek, hogy mit csinálnak. Nyilván olvassák a szkriptet, de csak a végeredményt látva állhat bennük össze a kép. És persze ennek kapcsán eszembe jut, hogy vajon miképp tudták a készítők az újonnan érkezőket szintre hozni a karaktereikkel – tippre sokan totál homályban hozták a szerepüket, mert esélytelen lett volna elmagyarázni egyeseknek a teljes mitológiát.)

We are the glitch.

Most jönne az, hogy elkezdem sorolni a szezon remek pillanatait, de esélytelen, hogy minden eszembe jusson. Az idő megállása, a Katharina-t hiába váró Ulrich, a 3×05-ben saját gyalog mivoltára rádöbbenő Jonas, ahogy felálltak egymással szemben a “seregek” (itt el is gondolkoztam azon, hogy vajon a legtöbb nézőnek van-e preferenciája oldalt tekintve, illetve, hogy azok a preferenciák mennyire vágnak egybe), vagy ahogy megölik Jonas-t – az azért elég ütős pillanat volt, még akkor is, ha tudtunk, hogy azért ez nem így működik.

Kicsit kiszámítható és talán kusza is volt egy idő után, ahogy mindenki hazudik mindenkinek és mindenki felhasználja a saját céljai elérésére a másikat, de szórakoztató volt követni a nézőpontokat, a sötét és a világos oldalt, a determinista lépéseket, hogy ki jár túl a másik eszén, no meg ahogy behozták az időelágazásokat, bedobták a hurok és a csomó fogalmát (és, hogy ki min fáradozik), a switchpoint-ot (nem tudom, mi volt a magyar megfelelője), bár a “Jonas-t nem lehet megölni”-motívumon nehezebb volt tovább lépnem.

Ebben az évadban is volt részünk jó pár meglepetésben a családfák tekintetében, hogy ki kinek mikor és hol az apja, anyja, gyereke, nem is sorolom a példákat, de ezek bizonyos megdöbbentő folyományokkal bírtak. És itt nem a vérfertőzés menti vonalakra, valamint az egymást előszeretettel gyilkoló gyerekekre és szülőkre gondolok, hanem adott esetben korábbi interakciókra is, amik a mostani tudásunkkal teljesen más fényben tűnnek fel.

Még mi volt? A zene. A hangszeres zene és a visszatérő témák szokás szerint iszonyat hangulatosak voltak, és talán most sikerült a legtöbb számot a lejátszási listámra csempészni a rész végi montázsokból. Megint volt Agnes Obel és Soap & Skin, az A What a Wonderful World szíven ütött a legvégén, de a prímet ezúttal Asaf Avidan vitte a The Labyrinth Song-gal, ami piszkosul illett melankolikusságával a jelenetben (és még Ariadnét is van a szövegében), valamint a Block Party-féle The Pioneers-remixe, ami az előzetesben is hallható volt. (A klasszikusokat, mint Nena vagy a You Spin Me Round-ot nem említem.)

A párhuzamos világ behozataláról már az évadnyitónál írtam, hogy mennyire bejöttek az apró változások, de ott talán nem jegyeztem meg, hogy az ismerős díszletek másképpen mennyire furcsa hatást keltettek bennem (és az is meglepő érzelmi reakciót váltott ki, amikor lerombolva, elpusztítva láttam őket). Az pedig, hogy visszatért a szezon a vége felé az első évadhoz, sőt, az első részekhez, hatalmas payoff volt.

Ahogy korábban, úgy most is megváltozhattak a szemünkben egyes karakterek. Nyilván első helyen Noah-t érdemes említeni, akit jobban megismerhettünk (ember legyen a talpán, aki végig tudja gondolni az ő szálát, egészen a creepy, papos énjéig), de többen is kaptak rétegeket, illetve változhatott meg róluk a véleményünk.

Everything repeats itself.

És persze a fókusz is változott. Mondjuk Claudia már a 2. évadban is központi lett, de most ugye konkrétan is kiemelték, hogy végülis mindennek a motorja az volt, hogy megmentse Regina-t, illetve láthattuk azt is, hogy Tannhaus fájdalma mennyire központi szerepet kapott – erre kíváncsi lennék, hogy vajon az első évadban mennyire tudták, hogy a készítők, hogy behozzák ezt a szálat.

Negatívumok? Az a kis plusz a legvégén, ami a koronát feltette volna. Nem tudom…, szerettem volna egy ütős utolsó jelenetet, amit kaptunk, az inkább csak olyan kacsintós, epilógus jellegű volt. Az 1888-as szál a jelentősége ellenére eléggé partvonalon maradt, nem nagy pörgött fel, és persze a túlzott komolyság, főleg a fontoskodónak ható narrációnál olykor kényes mezsgyén mozgott.(A narráció egyébként nekem működött így, ahogy használták, ahogy különböző karaktereket vetettek be, és nem mindig szájba rágás vagy magyarázás volt a funkciója.)

Everything is interconnected.

Kommentben írtátok, és csak egyetérteni tudok, hogy bár nagyjából sikerült mindent lekövetnem (ahogy írtam, csak olykor-olykor feledkeztem meg arról, hogy ki merre jár éppen, illetve, hogy kit mi hajt), és a karaktereket elkülönítenem, a jövőben Charlotte és Claudia a sötétben, a koszban, a frizurával kicsit megkavart, de ez tényleg jelentéktelen dolog. Mint ahogy az is, hogy a sok lihegést mintha kicsit túlzásba vitték volna Jonas-ék.

Nem ragozom tovább, nagyon tetszett a 3. évad is, hatalmas élmény volt, és a legnagyobb pozitívum az, hogy a részek 60 perces hosszát sem éreztem meg, szinte kivétel nélkül addig tartottak, amennyi volt bennük. Azért ez nem túl gyakori.

ui1: Csak megtrollkodtak minket Wöller kapcsán a legvégén, de szerintem meg lehet bocsátani, mert kit érdekel a dolog (meg aztán másik világ, másik válaszok, nem?) Bár annak örültem, hogy nem hagyták válasz nélkül a nézői kíváncsiságot, illetve, hogy jelezték, hogy tudják ők is, hogy “van valami”, illetve a Marta-féle világban normálisan nézett ki a feje.

ui2: Már a 2. évad során is eszembe jutott a Counterpart, azaz a Képmás, de itt végképp felsejlett bennem a Starz sorozatának némely motívuma. Teljesen más a két sorozat, de abban is van a 80-as években párhuzamos világokra hasadó fő világ, és ennek megfelelően alteregók is akadnak. Ha valaki még nem látta, akkor adjon neki egy esélyt.

This is the end we’ve reached.

86 hozzászólás Ne habozz!

walaki - 2020. 06. 30. 20:08

Letudva. Közel sem volt tökéletes, de remek volt. Üde színfolt a jelenlegi egy kaptafára menő felhozatalban!

Reagálva a másik topikban írt véleményekre:

A készítőkkel határozottan elszaladt a ló. Belekeveredtek kicsit a saját világukba, és nem tudták rendesen lezárni, összecsapott lett picit a vége. Nem panaszkodom, még így is fényévekkel jobb a befejezés, mint a többi tipikus sorozaté, de simán lehet volna jobb. Azért így is bőven megéri megnézni!

Áltudományosság: ezzel szerintem nem volt gond. Persze, bedobtak itt-ott egy-két tudományos kifejezést meg létező tézist, hol jól használva, hol meg nem, de ez csupán csak só volt a sztorin. Ami a legfontosabb, nem akartak áltudományos maszlagot legyömöszölni a nézők torkán, ami mindenképp dícséretes.

SPOILER:
Amit viszont nem értek, miért beszél mindenki két világról? A hozzászólók is, és az utolsó részben Clauda is. Tök nyilvánvaló, hogy sokkal több létezett. Most az egyszerűség kedvéért csakis az évad első felére koncentrálok (mielőtt rájöttek volna a pillanatállj kihasználására), és csakis Martha szemszögére, hogy érthető legyen:
Világ A: amiben Adam lelövi a fiatal Marthát.
Világ B: amiben Adam kivégzi a terhes fiatal Marthát.
Világ C: amiben Martha nem hal meg, hanem Evává válik.
Ez kapásból három, az eredeti világon túl. Ráadásul a Világ A-ból tutira van még kettő, mert ahonnan elvitte a fiatal Jonas-t, és ahova visszatért 1888-ba, az nem ugyanaz. Mondja is az idősebb Jonas 1888-ban, hogy nem emlékszik rá, hogy átvitte volna másik világba, és nem is emlékezhet, mert az a fiatal Jonas, akit átvittek, azt lelőtte a fiatal Martha, tehát nem lehet ő.

Szóval, ha az egész évadot nézzük, akkor:
Világ 1: első két évad világa, ahol fiatal Marthát lelővi Adam, és Jonas-t átviszi Martha egy másik világba.
Világ 2: ahol fiatal Marthát lelövi Adam, Jonas a pincébe menekül, mert Marthát megállítja Bartosz
Világ 3: ahová a fiatal Martha visszatér 1888-ba, és ahol az öreg vak Tanhaus pénzeli a középkorú Jonast (és ahol Adam kivégzi a terhes Marthát)
Világ 4: ahol az öreg vak Tanhaus-t megöli Jonas és Martha fia a kocsiban (aki így biztos nem tudja pénzelni Jonas kísérleteit 1920-ig), így nincs időutazás se
Világ 5: ahol Adam lelövi az idős Marthát
Világ 6: ahol Adam viszi át másik világba Jonas-t
Világ 7: az eredeti, ahol sem Jonas, sem Martha, sem időutazás nem létezett
Summa summarum akkor is jóval több világról beszélünk, mint az a bizonyos 3, ami a sorozat zárása szerint a “megoldás” lenne…

MacFky - 2020. 06. 30. 20:30

Szerintem csak a ciklusok (volt ami beletartozott, és más pedig nem) és az alteregók közlekedése, interakciója, plusz a k9vetkezmények miatt bonyolítod túl, nem volt ennyi világ. Az nem másik, ahol más történt.

kekizs - 2020. 06. 30. 20:31

SPOILER
szerintem itt csak 3 világ van. Egyszerűen a hurkok folyamotsan erősítették egymást aminek mi már csak a végkifejletetét látjuk az 2 db fakevilágban

2 kérdésben kérném a segítségeteket:

1. hogy az eredeti világban amikor tannhaus létrehozza a párhuzamos világokat az hogy eredményezi martha es jonas születését?

2.Az “eredet” gyermeknek mi volt a celja? Az ő gyilkolásai valahogy kilógtak. Illetve amikor adam megöli marthat és őt az elvileg már sokszor megtörtént. Melyik idösíkban maradnak életben?

SPOILER OFF

Jól átgondolt okos sorozat. A túlbonyolítás határán volt de megérte végignézni.

Mersby - 2020. 06. 30. 20:32

walaki:

Világ A = Világ B, ahol Adam lelövi Martha 1-et, majd Jonast megmenti Martha 2 az ugyanaz például. (és azt a Marthat nyírja ki Adam később az anyaggal)

Adam ahogy át viszi Jonast mielőtt megmenti őt Martha 2 az apokalipszistől az egy új dolog, ami addig sosem történt, de ugyanaz a világ.

Éva beszélt a switchpointról, ahogy a kritikában is le van írva, két lehetséges futam van pl Jonas számára is, de egy világon belül. Tehát a szereplőkét kéne igazából úgy jelölni hogy Jonas A és B vagy Martha2 A és B (illetve ugye mindkettőnek a C változata az ami az új dolog és ők állítják meg az autó balesetet az eredő világban)

Florabell - 2020. 06. 30. 21:02

A legutolsó jelenetre én is vártam valami csattanót,de ez a csöndes, nosztalgiázós búcsú is jó volt. A tetőpont nálam Claudia kitárulkozása volt,ahogy megvallotta, hogy valójában egyik oldalon sem állt, csak mindenkit összevissza befolyásolt.

Az erdeti világba való átmenetelnél a kicsi Martha és kicsi Jonas betekintős jelenetét a fény alagútba, nem nagyon értettem.

Plusz az eredet gyermek gyilkosságai engem is érdekelnének, azok végül tényleg nem nagyon lettek megmagyarázva.

Amúgy minden nagyon szépen összepasszolt. Örülök, hogy a készítőknek sikerült egy kerek lezárást adniuk a sorozatnak.Zseniális sorozat volt, élveztem, hogy folytonos agyalásra késztetett.

Ghostika - 2020. 06. 30. 21:04

A szineszekkel kapcsolatban, egy videoban meselte a fiatal Jonast alakito szinesz, hogy egyaltalan nem beszeltek ossze a “Stranger” Jonast alakitoval, de hogy tobb felvetel utan is latszott, hogy mennyire hasonloan mozognak es tesznek dolgokat.
A casting valami fenomenalis volt vegig. Nagyon sok szinesz fordult meg, de hogy szinte egytol egyig elmennenek fiatal kori enjuknek, leginkabb Alexander. Le a kalappal.

Az utolso 2 resznel nekem is az volt az erzesem, hogy picit gyorsitottak a dolgokon, ott lehet meg 1 resz megerte volna.

We’re a perfect match. Never believe anything else.

Kati néni - 2020. 06. 30. 21:24

Már leírtam a véleményemet. A közepét simán átaludtam. Tetszeni tetszett, de már elegem volt a sok kegyetlen halálból, illetve a közepén abból is, hogy ki kivel vagy ki ellen.

Valahogy sejtettem a végét, esküszöm, meg az is eszembe jutott, hogy Ádám és Éva kap egy katartikus összeborulós jelenetet, amely meg is történt. Valahogy gondoltam, hogy egy hurok képződött és ugyanazok az események mennek végbe számtalanszor, s ezt a hurkot kell megtörni valahol. Innen már csak azon filóztam, hogy mi lehet ez az esemény. Jonas meg a Márti + Órás bácsi pereputtya jelenetén vártam, hogy mikor jön az LKW es hogyan trancsírozza szegény fiatal szülőket agyon, de hála Istennek nem így történt, hanem lezárták (végre).

A CGI vacak volt és figyeltétek, hogy alig forgattak új külső, korlefestő jeleneteket?

Szuper kalandnak bizonyult, a castingot is überfaszán válogatták össze. A vége meg olyan keserédesre sikeredett. (XD, amúgy a Jonast alakító fiú eléggé alacsony, a másik két énje meg 180 centi felett van, eléggé kibukott ez itt-ott.)

Florabell - 2020. 06. 30. 21:24

Egy slusszpoén a végére az apokalipszis dátumával:
Ha összeadjuk a hónapnak meg a napnak a számát pont 33-at kapunk:) (6+27=33) (ez a bűvösszám az 1.évadban, ennyi telik el az egyes idősíkok között)

Annatar - 2020. 06. 30. 22:38

winnie:

(Wöller) “a Marta-féle világban normálisan nézett ki”

Nem egészen, ott az egyik karja hiányzott ;)

Az is egy érdekes apróság volt, aminek nem derült ki a jelentősége, hogy az “utolsó” Marthának másik oldalon volt a sebe.

Aldo - 2020. 06. 30. 23:11

Az 1888-as idővonal inkább egyfajta érdekesség és fehér foltok kiradírozására volt jó. Kiderült, hogy az Apokalipszis elől a felnőtt Jonas, Franciska, Magnus és Bartosz ide menekültek. Mivel a 2. évadban 1921-ben bukkantak fel, idősen, sejthető volt, hogy itt öregedtek meg és, hogy Jonas hiába próbálkozott, nem sikerült beizzítania a gépet és meg kellett várni míg újra letelik a 33 éves ciklus 1921-ben. Ráadásul a barlangban is ki kellett ásni az alagutat.
Érdekességként megtudhattuk, hogy itt született Noah és Ágnes. Az végül kiderült, hogy ki volt Ágnes férje, Tronte apja? Mert még az első évadban említették, hogy rossz ember volt és el kellett menekülni előle .

Python - 2020. 06. 30. 23:24

@Aldo: Nem láttam rá utalást, hogy ki lehetett Tronte apja. De ez alapján sem derült ki a sorozatból:
https://dark-netflix.fandom.com/wiki/Tronte_Nielsen

kla - 2020. 06. 30. 23:47

Tronte apja az Origin volt, a ∞, Martha és Jonas fia. Ez látszik a családfán, illetve a Trontéval való interakcióiból is nagyjából kiderül.

De az Agnes-szel való kapcsolat amúgy nagyon homályos, nagyon csodálkoztam rajta, hogy ez ennyire kifejtetlen maradt, ha közben annyira alapvető jelentőségű volt a történet szempontjából. Agnest összességében nagyon hanyagolták, és alig láthattuk, és nekem ez volt a legnagyobb hiányosság az évadban – olyasmi érzésem van, mintha a színésznőt csak alig egy forgatási napra tudták volna megszerezni, annyira semmi jelenléte sem volt, miközben mások sokat beszéltek róla.

walaki - 2020. 07. 01. 00:19

@kekizs, @Mersby: na akkor mégegyszer nekifutok.

Az a Martha, akit fiatalon lelő Adam az egyik világból jött. Az utazó Martha, aki megmenti Jonast, egy másikból, ez nyilvánvaló. Ez eddig kettő világ, igaz?

Nade, ahonnan elvitte Jonast, illetve ahova 1888-ba visszatért, az semmiképp nem lehet ugyanaz a világ! Ugyanis az elvitt Jonas fiatalon meghalt, nem öregedethetett volna meg 1888-as Jonassá egy és ugyanazon ciklusban. Ugyanígy, a középkorú Jonasnak kellett volna, hogy legyen emléke arról, hogy jött érte a megmentő Martha, de nem volt neki. Tehát ahonnan elvitte Jonast és ahova visszautazott, az is két külön világ, és egyike sem az a világ, ahová a megmentett Jonast vitte. Ez bizony már három világ egy cikluson belül. That’s elementary. :-)

walaki - 2020. 07. 01. 00:44

@Annatar: “Az is egy érdekes apróság volt, aminek nem derült ki a jelentősége, hogy az “utolsó” Marthának másik oldalon volt a sebe.”
De, kiderült, a párhuzamos világokban ellentétes oldalon volt a seb (nemcsak Marthának, a fiának is). Amikor ugrott, mindig átkerült a másik oldalra a seb, nézd meg mégegyszer a 3×01 elejét alaposan, meg a végét, amikor az eredeti világba ugranak, akkor is “átvándorolt”.

Aldo - 2020. 07. 01. 01:24

Ha az origin lett volna Tronte apja, akkor az már megint ilyen én vagyok a saját apám paradoxon lenne.

kla - 2020. 07. 01. 02:05

Na eljutottam oda, hogy írok egy hosszabbat is. Nekem nagyon sokat jelentett ez a sorozat – ahogy többen írtátok, a hangulat, a casting (ezerszer aláhúzva), az átélhető karakterek, a zene, az európai környezet, a szép lassan epikussá bővülő lépték, és persze a tényleg átgondolt, az érzelmi hatás és a cselekményvezetés szempontból is annyi erős pillanatot nyújtó történet valahogy egy nagyon különleges élményt adott ki, ami sokáig velem marad. Vegyíti a Lost WTF-jait a The Leftovers egzisztenciális fájdalmával, a mindkettőre jellemző csavaros dramaturgiával és szerethető karakterekkel együtt – egy ideális világban lesz még valamikor Damon Lindelof – Baran bo Odar @ Jantje Friese kollaboráció. :)

Szóval egy kicsit rossz, hogy nekem is hiányzott az a bizonyos hab a tortán a 10/10-hez. És ez pedig szerintem onnan jön, hogy a finálé teljesen megfeledkezett mindenki másról Jonasékon kívül, pedig adta volna magát. Tudom, hogy nem szerencsés az előzetes elvárások alapján megítélni egy finálét, de basszus, annyira meg voltam győződve róla, amikor látszott, hogy mire megy ki a játék, hogy minden zenés montázsok zenés montázsaként azt láthatjuk majd az utolsó rész végén, ahogy sorra mindenki, akinek a léte a loophoz kötött, mindenféle korú verziójával, megszűnik létezni… Ehelyett csak Jonast és Marthát mutatták, meg a családfát a falon, a szerintem borzasztó elhasznált What a Wonderful Worldre – csalódás volt. (És egyébként az is, hogy az end credits alá az amúgy korábban faszán használt Nena számot tették, szerintem nagyon zavaró volt – megvalósítás szempontjából hagyott maga után kívánnivalót a finálé, lásd még gagyi dimenzióalagút.) Itt azt még el tudnám fogadni, ha az lenne a készítői szándék, hogy szándékosan nincs igazi búcsú, nincs igazi lezárásérzet – ez az utolsó gyomros a végén, ezek a karakterek megszűntek létezni, pont, csak a hirtelen elvágás marad, és a “túlélők” egyetlen jelenete, és direkt ezzel az érzéssel akartak elengedni minket. De az már nagyon zavar, hogy maga Jonas és Martha sem reflektál arra, hogy azok, akiért végig küzdöttek, Mikkel, Ulrich, Magnus és Franziska, stb., ők mind véglegesen eltűnnek, és végül nem tudják őket megmenteni! És ez az ára annak, hogy legalább annak a pár embernek megteremtsenek egy boldogabb létet (köztük a saját anyjaiknak: annyit foglalkoztak mindkettejük eléggé terhelt kapcsolatával az anyjával, és általánosságban a szülő-gyermek kapcsolatokkal, Hannah és Katharina végsorsa is kiemelt hangsúlyt kapott az évadban, hogy ezt is érdemes lett volna jobban körbejárni a végén). Annyi szó volt az évadban az elengedésről, és borzasztóan zavar, hogy itt volt egy ennyire jó lehetőség a téma végigvitelére, és a főszereplők ívének egy erős lezárására, és mégis kihagyták – bármennyire tényleg szép is lett a Jonas – Martha kapcsolat.

kla - 2020. 07. 01. 02:54

(folyt.)

Az évadról: összességében király volt, nagyon élveztem nézni, de valahogy az 5-6. rész után elveszett valami. Túl sokat zsúfoltak már bele tényleg, túl sok volt a manipuláció, túl sok rejtélyt ütöttek el annyival, hogy “így kell történnie”, néha fájóan vázlatosan, pl. a Charlotte-loop lezárása (ha 2-3 mondatnyi párbeszéd jutott neki talán?), és ez a kvantumösszefonódás is már talán feleslegesen bonyolította el a sztorit (bár a legnagyobb wtf, Jonas halála, is ennek köszönhető, és utánaolvasva már kezdek megbarátkozni vele). Az origin egy baromi jó ötlet volt, de miután kiderült, hogy ki is ő, semmit sem kezdtek vele, nagyon sok a lyuk a sztorijában, nem igazán tudom hová tenni, pl. ha Martha gyereke a szeretett Jonastól, akkor miért volt ennyire semmibe véve? Ha ennyire nem emberi, akkor mégis hogy volt valamilyen kapcsolata Agnes-szel? Szóval: ” ebbe a sorozatba nem fog belekötni senki sem azért, mert nem kapott elég választ” – De! :D A lyukkitöltő 3×07-től is többet vártam, az origin sztorija mellett pl. a Bartosz-Noah kapcsolat mélyebb kifejtése is eléggé hiányzott. Az alt worlddel meg szerintem túl sokat foglalkoztak, az első rész nagyon jó volt, kellett is, meg az apokalipszises montázs is ütött, de a kettő között feleslegesnek éreztem, hogy az 1. évados párbeszédek ismételgetésével teljes folyamatában be akarták mutatni az apokalipszishez vezető utat meg a Helge utáni nyomozást, bőven elég lett volna csak 1-2 jelenet. Ez elég fanservice jellegű volt, és azzal együtt, hogy más szálakat meg mennyire gyorsan lezavartak, eléggé félrementek a hangsúlyok. De főleg jobb lett volna, ha 1-2 résszel több van az évadban.

Na de azért ezekkel együtt is nagyon jó évad volt: Jonas Strangerré és Adammá válása teljesen kerek és hiteles lett, Claudia, Noah sztorija szintén. A Katharina-Ulrich és a Peter-Elizabeth szálak, meg ahogy ezek egyre inkább minket is szinte Adam pártjára állítottak abban, hogy tényleg megérett ez az egész a pusztulásra… hát, nehéz elfelejteni. Az is tetszett, amikor az alt worldöt arra használták, hogy az ismerős karaktereket árnyalják, pl. Bartoszt vagy Alexandert. És minden problémám ellenére azért maximálisan le a kalappal, ahogy az egészet lekerekítették, és összeállt a teljes kép, sok elsőre plothole-nak tűnő dologra is van válasz, ha megpróbálja végigkövetni az ember (a darknetflix.io elég jó segítség ehhez, érdemes ránézni). És bár az előbb panaszkodtam a válaszok hiányára, de az nagyon tetszett, ahogy Peter vagy Alexander hátterének rejtélyét, amiken évadokon keresztül pörgött mindenki (“_nyilván_ nem jönne össze senki Helgével”), kvázi megválaszolás helyett inkább “leszerelték” – csak dolgok, amik megtörténtek az életben, de a sztorihoz nincs közük, ezek így tök jól kivitelezett red herringek lettek. Egon mint bennfentes időutazó meg a legjobb cameo ever. :)

Szóval na, mindennel együtt nagy élmény volt ez az évad is, a sorozat maga pedig nagyon fog hiányozni.

Hogy én is winnie kedvenc PS-ével fejezzem be: Wöller színészének amúgy elvileg valami valós balesete volt, ezért volt bekötve a szeme az 1. évadban. :D De gondolom, azt már akkor is gegnek szánták, hogy senki szóvá sem teszi. A “Wöller szeme” szócikket is érdemes megnézni az említett honlapon. :)

kla - 2020. 07. 01. 02:56

“Ha az origin lett volna Tronte apja, akkor az már megint ilyen én vagyok a saját apám paradoxon lenne.”

Na de az is, pont ezért (is) ő az origin. Illetve csak a saját szépapja, ez már igazán semmiség ahhoz képest, amik egyébként történtek.

winnie - 2020. 07. 01. 05:12

annatar:

“winnie:

(Wöller) “a Marta-féle világban normálisan nézett ki””

igen, pontatlanul fogalmaztam, a fejére gondoltam. az évadnyitós kritikában utaltam is rá, hogy mekkorát röhögtem, amikor láttuk, hogy nincs karja.

winnie - 2020. 07. 01. 05:16

kla: azért elég sok a válasz, még ha lesz/lehet is bizonyos mennyiségű hiányérzet:)

Shannen - 2020. 07. 01. 17:17

Tökéletes volt a lezárás. Szerintem ennél jobban megírt high-concept sorozatot mg nem láttam. Valahogy minden úgy állt össze benne, ahogy kell.
Imádtam a zenéket idén is (bár a Wonderful World helyett találhattak volna valami eredetibbet is), megint fantasztikus volt a casting, Eva kifejezetten remek volt.

Az nagyon szép volt, ahogy Jonas és Martha története véget ért. Ahogy látták egymást gyerekként, aztán ahogy eltüntek….

A legutolsó jelent a maga visszafogottságával és a visszautalással Ulrich és Hannah beszélgetésére az 1.évadból nekem tetszett. Valahogy passzolt az egész sorozathoz, nem kellett ennél ütősebb húzás.

Csak néhány dolog nem volt teljesen tiszta, de ezek többségét már a kommentekben megválaszolták. Az egyetlen kérdésem, ami maradt, hogy Charlotte és Elisabeth miért is rabolták el a kisbaba Charlotte-t? Ott egy kicsit lemaradtam.

Illetve még egy kérdés, az hol derül ki, hogy Jonas és Marta gyereke lett Agnes férje és Tronte apja? Szívesen visszanézném ezt a részt, de most még arról sincs fogalmam, hogy ez kb. mikor derült ki. :)

Kietle - 2020. 07. 01. 17:43

Spoiler
Más is gondolt a végén arra, hogy ők fogják okozni az autóbalesetet? Igazából nem értem, hogy hanyadik klaudia jött rá, hogy 3 világ van/lehet. (A 3világból kettő két világból áll.)

Bpo-169 - 2020. 07. 01. 20:55

Shannen:

“az hol derül ki, hogy Jonas és Marta gyereke lett Agnes férje és Tronte apja? ”

– 3. évad 2. rész vége, Eva megmutatja Jonasnak a családfát a padlón, ott érdemes megállítani a videót és nézegetni egy kicsit.

– Illetve sugallat-szerűen is történik rá utalás: az a jelenet, amikor a sebhelyes találkozik a gyerek Tronte-val a barlang előtt, és utána Tronte azon gondolkozik, hogy talán ő az apja.

“Charlotte és Elisabeth miért is rabolták el a kisbaba Charlotte-t?”

Pont azért, amiért minden más “embermentés” is történik: hogy a ciklus újra tudjon folytatódni azzal, hogy Charlotte felnő, megszüli Elisabeth-et és így tovább. Ugye a ciklusnak nincs igazán eleje és vége, de a lényeg – Eva számára – hogy mindig fenn legyen tartva, azzal hogy átmentjük az embereket és így fent tartjuk a körforgást.

Bpo-169 - 2020. 07. 01. 21:04

Kietle:

/spoiler/

Hogy érted, hogy hanyadik? Számszerűen nem tudjuk megmondani, hogy hány ciklust élt meg mire rájött.

Ami számomra kiderül, az az, hogy a Jonas világából származó Claudia jött rá. Idősödő korában először is megölte az Eva világából származó Claudiát, majd titokban annak a szerepébe lépett, Eva-t megtévesztve.

Ezután pedig az apokalipszis másodpercnyi megállását kihasználta mindig, hogy egy kicsit informálódjon, módosítson. Közben úgy irányította a fiatalabb önmagát és másokat, hogy mindenképpen megtörténjen majd az a gyilkosság, amit ő véghez vitt a másik Claudián.

Így mindig egyre többet és többet tudott meg a világokról az adott ciklusban lévő “Jonas világa-féle” Claudia, míg végül már annyira ki lett okosítva sok ciklus múltán, hogy felfedezte ezt a 3. világot.

Shannen - 2020. 07. 01. 21:56

@Bpo-169 Köszi a magyarázatokat. Azért az kicsit erős, hogy kb. csak az alig látható családfán derült ez ki. De hát jó, ez is valami. :D

A Charlotte-Elisabeth dolog kapcsán én is erre gondoltam, csak olyan fura volt az a jelenet, ahogy ott megjelentek.

Mersby - 2020. 07. 02. 09:19

Igen, szinte annyi kérdés és teória keletkezett az első
két évad után, hogy csak válaszokkal volt tele az egész
lezáró évad és elvitte a hátán az egészet.

Szerintem is elfért volna még 2 rész maximum, hogy ne legyen ilyen tempós. Az első világ (1-2.évad) itt bele volt sűrítve 8 részbe, plusz az új dolgok ugye. A 3/7-ben már kénytelenek voltak az évek között végig ugrálni.
Persze imádtam azt a részt is.

Mindent összevetve valahogy úgy fogalmaznék, hogy az elkapkodást így kell tökéletesen véghez vinni. Egyszerűen elveszi a negatív élét.

Az a durva, hogy Adam csak a végén dönt szabadon amikor átöleli Eve-t, egészen addig egymás ellen harcoltak. És egymásért is.

dezmond - 2020. 07. 02. 12:29

SPOILER

Számomra tök csalódás volt. Az első évad az valóban over the top volt, lassan indul be, az első részt sokadik nekifutásra néztem csak végig, de utána elkapott, valami 1, max 2 napos dara volt. A második már valamivel gyengébb volt számomra, Ulrich szála abban volt talán kifejtve? Az emlékezetes volt, meg hogy nagyon Claudia köré hegyezték ki, OP lett, meg mindenki utazgatott össze-vissza. Hát ez a 3. meg, no comment… Tényleg, az hogy a végén már Egont is belekavarták… A családfát én már meg se próbáltam követni, szerettem volna hogy elkapjon a flow, vigyen a sorozat magával, de inkább kínkeserves volt, kb egy szenvedéspron, mindenki meghal, mindenkinek nagyon rossz, ugyanazokat a mondatokat puffogtatjuk. Mikor már sokadjára akarnak változtatni valamin, de ó jajj hát előre elrendeltetés van, végül úgyis minden ugyanúgy történik mint eddig (aztán erre utolsó részben persze rácáfolnak)… Jövőbeli *guglizik* Franciskának, Bartosnak, Magnusnak így elfelejtettek szöveget írni? Totál felejthetőek voltak, a 1880-as évekbeli szálban kb csak Bartos szerepelt, ő is tényleg csak kötelező jelleggel, hogy meglegyen a családfa. Ez, hogy saját magunknak mondjunk el infókat így az időutazós paradoxonok alappéldája, a Charlotte/Elizabet anya/lánya már főleg no comment..

Nekem annyi kérdésem maradt:
– Mads meg a vöröske gyerekek visszaküldözgetésére a szoba mikor volt? Valahogy nem áll össze, néztem a wiki, 1986-87, akkoriban senki nem járt bunki felé? Meh.. Meg most akkor az gondolom szintén Adam mesterkedése volt, mondjuk azt se értem igazán minek, volt vagy 3 időgépük… De mi értelme volt, miért oda/akkorra küldték őket vissza? Tudom, nem lényeges, engedjem el, nem lett ez se kifejtve. Meg idős korában Noé miért követné Adam utasításait, mikor elárulta őt. Kik építették a gépet (Noé, Helge)? Ha ők össze tudták rakni, akkor a bőröndös géphez miért kellett az órásmester?
– Ha már Tannhaus: akkor ő most így a családi örökség (sic mundus) miatt órásmester/tudósprofesszor volt 2-in-1? Oké, a könyvet az utazóktól kapja, de aztán ki is kupálja magát belőle, hogy -az alapvilágban is már- időgépeket épít? Sőt, az alapvilágban meg se kapja a könyvet, Jonasék se mennek vissza a vak Tannhaus-hoz, honnan az időgépes kötődés?
– Nem is az a kérdés Helge hogy csajozott be, de az Unknown? Hálószobában is ott állt mellette összefont kézzel a fiatal meg az öreg énje? >:D Illetve biztos az idézetekkel csábította el Agnes-t, mert saját szövege neki se sok volt.
– Wöllert már írtátok, hogy nem derült ki végül, de Elizabeth-nek mi lett a szemével?
– Én az apróbb, nüansznyi változásokat hiányolom, a végén tényleg kiderül, hogy nem csak 1 loop van, el nem hiszem hogy pl Jonas az 1880-as években egyszer nem hagyott fel a kísérletezgetésekkel, meg “á nem baj ha leég a bőrömről a hús”, meg nem köti össze hogy így lesz belőle Adam… Ebből az idősíkból pl akkor hogy kerültek ki? Látjuk hogy próbálkozik, de csak nem sikerül itt az időutazás, megvárták míg 1954-ben megnyílik az átjáró? Vagy mikor/hogy kerültek a felnőtt Franciska, Magnus-ék a posztapok világba?
– Most hogy ezt írom esik le, hogy nekem igazából szerintem azért nem jött be, mert az időutazás szabályairól egy szó nem esett, a barlangnál kb egyértelmű, van 3 időpont, mész amerre látsz. De az atomerőműves gépből kb mindenhova küldözgettek embereket, akkor ott van amit az unknown is használt valami barlangban (az hol is van pl?), a táska, a végén a gömbről már ne is beszéljünk, ami kb egy plot device lett (a meg sem született, nem létező anyagot [Jonas, Martha] berepítette az OG világba… a fényalagútról már ne is beszéljünk, ahhoz nem tudományos iratokat tanulmányoztak gyanítom, hanem valami trip szüleménye lehetett)

.LnB - 2020. 07. 02. 13:30

Nekem nagyon tetszett az egész. Az írás is jó róla.

Spoiler:

Egy aprócska dolgot nem értek, de lehet, hogy elnéztem valamit.

Martha világában, amikor először mennek el a barlanghoz, akkor Martha mögött feltűnik valaki, és megszólítja. Elvileg az is egy Martha. De melyik? Hogy került oda? Nem tekertem vissza megnézni rendesen, lehet az segítene.

Csigusz - 2020. 07. 02. 15:19

Mindig kicsit megkacagva olvastam amikor valaki már az első évadban nem értett semmit, meg a(z akkor még elég kicsi) családfákat sem, pedig ugye később mi lett…
És újra is néztem mindkét évadot most előtte.
Azt hittem felkészült néző vagyok.

Bevallom a 3x05re teljesen elengedtem a dolgot. Továbbra sem a családfa okozott gondot, meg a melléksztorik, de én már nem tudtam követni, hogy Adam/Eva vonalon ki mit is akar valójában, ki hazudik direkt, hogy ezáltal az történjen ami, teljesen homály volt az egész a “nagy” szálon. (pl amikor megölik Jonas-t, egy óriási nagy twistként, a következő részben pedig megint ott van, mondom, teljesen elengedtem :D)

Szerencsére a legvégére, ez okafogyottá válik, mert az eredetvilág behozásával úgymond érdektelenné vált a kavar előtte, így már annyira nem haragszom emiatt.

Tetszett, és hagyott egy ürességet maga után, de pontozni nem tudnám. Az biztos, hogy nekem az első szezon nyújtotta élmény volt az, amit akkor már évek óta nem adott sorozat. Itt meg szerintem nem a színvonal lett rosszabb, csak már hozzászoktam a jóhoz :)

Aldo - 2020. 07. 02. 20:05

@Kietle

Nekem is az volt az első gondolatom, hogy megjelennek az úton és pont ők okozzák a balesetet, majd elsötétül a kép – ha már dark a címe – és vége.
Bár többször is említették, hogy egy másik kocsi szorította le őket a hídon. Itt viszont se híd se kocsi meg volt.

Én utána azon agyaltam, hogy elvileg a párhuzamos világok megszűntek létezni. Jonas és Marta mégis egy ilyen világból érkezett. Akkor hogyan tudták megmenteni őket, ha elvileg nem is létezhettek? Mert így az öreg Tannhauser nem kísérletezik tovább az időutazással és a világokat sem teremti meg, így onnan senki sem tud átjönni megváltoztatni a múltat.

Ha maradtak megválaszolatlan kérdések. Aleksander Tiedeman múltjáról kiderült valami? Mert csak annyit tudtunk meg, hogy egy másik városból érkezett, Boris Niewald az igazi neve és egy rég eltűnt – gondolom időutazó – fiú nevét vette fel. Ezért szállt rá a nyomozó a második évadban, mert az ő testvére volt az a fiú és ezért szabadult ki a sötét anyag az atomerőműből, tehát az apokalipszis is ezért történt. Elvileg nem időutazók leszármazottja, mégsem volt ott az asztalnál.

Aldo - 2020. 07. 02. 20:10

@dezmond

1921-ben nyílt meg újra a kapu nem 1954-ben.

bettygirl - 2020. 07. 02. 23:18

Aldo
Aleksander Tiedemanról annyit tudtunk meg, hogy véletlenül megölt valakit, és menekült a rendőrség elől. A végén azért nem ül az asztalnál, mert Regina nem menekült a nem létező Ulrich és Katharina elől azon a bizonyos napon, így nem találkoztak az erdőben. Valahol biztos létezik abban a világban, csak nem találkozott Reginával.

Aldo - 2020. 07. 03. 00:38

Én is arra gondoltam, hogy létezhet abban a világban, csak nem jött Windenbe. Csak elég misztikusnak tűnt az egész szál és végül nem foglalkoztak vele annyira.

Bob - 2020. 07. 03. 03:15

Miert gyilkolta Noah meg a gyerekeket a multban es a jelenben, utolag semmi jelentosege nem volt.
Ulrich csak az egyik univerzumban megy vissza 66 evet, a masikban csak 33at, akkor Helge miert lesz serult marmint szellemileg, hogy Noah rajta is elvegezze a fura kiserletet, majd maga melle allitsa, sot Noah nem is letezik Eva univerzumaban. Ha Ulrich nem megy 66 evet vissza, akkor Hannah sosem koveti es nem szuletik meg senki ebbol. Jonas es Martha gyereke, csak ugy letezhet, ha Jonas at lesz hozva, szoval Eva univerzuma nem is mukodokepes, mert nagyon sok minden hianyzik mig a gyerekuk csak Eva univerzumaban letezik, bar annak sincs ertelme hogy egy heteves forma mitol ilyen kattant, es miert kell a 33, es a 66 evvel idossebb verzio egyszerre mindenhova, kiveve mikor beinditjak a reaktort, ami megint faszsag, mivel az oreg megy a gyerekkel, mikozben o mar elvileg tudja mi tortenik, megis felolvas kozben, ha jol emlekszem.

Az apokalipszis is eleg fura, mert ugye sose latunk semmit Windenen kivul, alig par szereplo erkezik kivulrol, nem okoz tul nagy pusztulast, lasd Jonas haza elegge ep marad, pedig tobbszor is mutatjak, ahogy vegigsopor rajta a robbanas, sot az egyik verzioban Martha kimenti, mig a masikban csak lemegy a pincebe, de mindenkepp tuleli.
Annak se volt jelentosege, hogy az uj nyomozo keresi a tesveret, mire gondolt, hogy az egyik hordoba rejtettek?
Van engedelye, hogy kutakodjon, de persze feltoreti a betont, es meg kis is nyittat egy hordot, egy nukleraris eromuben, sure.

dunkel1 - 2020. 07. 03. 12:11

Az eddigi egyetlen sorozat/film élményem amire azt tudom mondani: 10/10.

A karakterek, a sztori összetettsége, a misztikum tökéletes adagolása, a tempó, a dráma, a soundtrack, A CASTING!!!! és az, hogy valaki képes volt előre összerakni már az első évadtól kezdve, ezt a rettenetesen összetett történetet… minden FERGETEGES!

Nem sokszor éreztem még ilyet, de igazán hálás vagy mindenkinek aki közreműködött, ezen sorozat elkészüléséhez, hatalmas élményt ajándékoztak.

Mégis szomorú vagyok, mert tudom, hogy ehhez hasonlót talán soha nem fogok már látni.

Nleva - 2020. 07. 03. 17:13

Dunkel1
Minden szavaddal egyetértek! Konkrétan irigylem azokat az embereket, akik most kezdik nézni… :)

.LnB:
SPOILER
Igen, volt ott egy Martha, ráadásul folyt le róla valami fekete izé. És a sorozatban még legalább kétszer feltűntek emberek, ugyanígy fekete folyadékkal beborítva. Úgy tűnik, erre nem kapunk már magyarázatot. :(

De ezt találtam, pár dologban segített:

https://dark-netflix.fandom.com/wiki/Mysteries?comments_page=1

Bpo-169 - 2020. 07. 03. 19:36

Bob :
“Miert gyilkolta Noah meg a gyerekeket a multban es a jelenben, utolag semmi jelentosege nem volt”

– kísérleteztek velük, egy olyan időgép kialakításán dolgoztak, ami tetszőleges időbe elvisz (nem csak 33-as ciklussal) – akkor még nem volt meg nekik az Adam féle “gép”.

– a kísérletek nem sikerültek, a gyerekek meghaltak és 33 évvel ide-oda repültek

– annak, hogy eltűntek-meghaltak, nagyon sok jelentősége van. Ha nem tűnik el Erik, nem mennek a fiatalok a barlanghoz, ha Mads nem tűnik el és repül át az időben, Ulrich nem fog gyanút, stb..

“Helge miert lesz serult marmint szellemileg”

– ugyanúgy szétverik a fejét, szóval megzakkan, csak később. A kísérleteket úgyis csak 1986-tól csinálják Noah-val, Helge akkor már mindkét világban zakkant.

“Noah nem is letezik Eva univerzumaban”

– de létezik, mutatják is többször.

“Ha Ulrich nem megy 66 evet vissza, akkor Hannah sosem koveti es nem szuletik meg senki ebbol”

– Eva univerzumában Hannah elvetél Ulrich terhességéből az apokalipszis perceiben, és megjelenik az öreg Egon aki visszaviszi az 50-es évekbe, ott is biztosított a szál. Ulricchal meg nem kell találkoznia feltétlen a végkifejlet szempontjából

Most ennyire volt időm válaszolni

szocika - 2020. 07. 03. 20:59

Katyvasznak is nevezhetném….

Ha ez nem így lenne, akkor az előttem lévő kb 15 kommentelő, egységesen írná lenne mi is történt a 3 évad alatt, de NEM, mert kb mindenki a nyitott kérdéseit fogalmazza meg. Attól függetlenül, hogy lezárták a storyt, csomó kérdésre nem kaptunk választ. Itt a forumban TI is felteszitek ezeket a kérdéseket.

-Én a 3×04 engedtem el, nem a családfa okozott gondot, hanem hogy ki kivel jatszik össze, ki mit akar elérni.

-Most akkor ki volt az eredet? Jonas és Martha, miért nem Tannhaus?

-Ha Tannhaus létrehozta az időgépet, miért nem ment vele megmenteni a gyerekét?

– Az senkinek nem jutott eszébe, hogy az elején kasztrálják a fiatal Jonast és akkor nincs közös gyerek Márthaval. :-) :-)

-1890-ból miért nem tudtak visszajönni, ha már volt az a kis időutazó gömb, bármikor értük mehettek volna a jövőből.

Amugy top sorozat volt addig amig időutazásról szólt, de mikor behozták már a párhuzamos világokat és az azok közötti utazást, szerintem onnantól kezdve kicsúszott a kezük közül az irányítás…..

Nekem is az első évad volt az, ami olyan élményt adott, amit rég nem adott egy sorozat….lehet ott kellett volna abbahagyni

Valhalla - 2020. 07. 03. 22:20

szocika: ha egységes választ akarsz, akkor elmész egy Wikis oldalra, ahol mindent megtalálsz, a közösségi válaszadás hatékonyabb. De van olyan kérdés, ami valaki számára kérdés, más számára nem. Van olyan kérdés, amire valaki tud válaszolni, más meg nem – cserébe ő másra fog válaszolni. Sőt, nyilván olyan is van, amire nem tudnak megingathatatlan választ adni közösségi szinten, de arra meg lehet, hogy a készítők fognak. Arra gondolj, hogy nem csúszhat ki a kezükből a készítőknek az irányítás, ha nem a sztori megy magától. Addig tekerik, amíg tudják tekerni, olyan nincs, hogy elszabadul magától. Amikor tesznek egy lépést, akkor azért teszik, mert megtehetik (el lehet képzelni, hogy nézett ki az írószoba cetlikkel meg táblákkal), ha konkrétan el akarnak jutni valahova, akkor a folyamatábrájukon megnézi, hogy juthatnak el. Akkor lehet bibi, ha ezt nem 100%-osan magyarázzák el a részekben, mert ott veszíthetnek el embert.

Bob - 2020. 07. 04. 01:45

Most, hogy kezd leulepedni, egyre inkabb ugy erzem, hogy a harmadik evad nagyon osszecsapott.

Leegyszerusitett, es jobb idogep, Eva dimenziojaban allithato, nem kell telefon, nem kell megtervezni.

Claudia hogyan eli tul, amikor a sajat unokaja megoli?
Miert nem mukodik egyutt sajat magaval, inkabb lepuffantja, pedig o a leginteligensebb.
Hogyan tud az eredet dimenziorol, odautazik?
Ott teljesen mas okozza a katasztrofat, valoszinu, hogy atomeromu sincs.

Bob - 2020. 07. 04. 01:52

Bpo-169

Dehogy kiserleteztek, az adam fele gep, ahogy te irtad mindig is letezett, mert ugye azert hozta letre az oras, mert a jovobol athoztak a sajat konyvet, es a sajat terveit.
Tudom, hogy Helge megserul mindket dimenzioban, de az Adam feleben Noah gyerekkent allitja at, attol lesz full zakkant.

Geza Kovacs - 2020. 07. 04. 01:54

Az első évada még tetszett, mert ott érdekesnek tűnt a sztori, de sok bajom volt már ott is az érthetőséggel. A 2. már kifejezetten nem volt jó, de ez a harmadik még a Legionön is túltesz agybajban, ha nem a 3. évad volna, azonnali kasza volna az első résznél. 3 részt 3 különböző nap alatt, irtózatos kínszenvedéssel tudtam megnézni, valami hihetetlen, ahogy a talán 2 dimenzió franc tudja hány idősíkját átlag 3 percenként váltogatják. Borzalom.

Aldo - 2020. 07. 04. 04:00

Mondjuk Helge már gyerekként az Ulrich-féle kezelés előtt sem volt teljesen normális. Igaz a szülei – főleg az anyja – se nagyon.

feleki - 2020. 07. 04. 04:58

Bob: Amiket írsz, azok egy részét (időgép, nyomozó, Helge) konkrétan el is mondják a sorozatban. Egy újranézés (kinek van arra ideje) szerintem elég sok mindent tisztázna.

szocika - 2020. 07. 04. 09:24

@Valhalla “nem csúszhat ki a kezükből az irányítás”

– azért van jó néhány (amerikai) milliárdos produkcio, ahol bőven találunk logikai bakikat, hiába vezetik az eseményt táblán, cetliken
– láttunk már olyan sorozatot is ahol a 2. évadtól elgurult az irók gyógyszere
– de jól írod, “nem 100%-osan magyarázzák el a részekben” mi történik

Az a baj, hogy az időutazást nagyon meg kell tervezni, hogy ne maradjon benne logikai baki. Először csak 33 évet mentek a múltba, utána már volt a kis golyó gép, de ha volt gép akkor bárhová mehettek volna. És honnan jöttek rá, hogy lehet párhuzamos világba is utazni?

Totál apokalipszis után, honnan van áramuk, számítógépeik?

DE szerintem is a fő baj az volt, hogy nem értetted kinek mi volt a szándéka, ki kit akart átverni, miért akarta átverni.

Annak örülök, hogy lezárták a storit.

Bpo-169 - 2020. 07. 04. 11:30

Bob

Az “Adam féle gép” nem azonos Tannhaus gépével. Tannhaus gépe a bőröndös cucc, ami csak 33+33 éveket tud ugrálni tetszőleges irányba, ez Adamnak is megvan, igen.

Adam “gépe” viszont az amit 1921-re sikerül megalkotni a fekete anyagból, a gömb, amibe beleugrasz és tetszőleges időbe eljuthatsz, ahova akarsz.

1920-ban Noah-t elküldi Adam, hogy kísérletezni kezdjen a gyerekekkel, és 1921-re ez alapján sikerült megcsinálni a gépet. Nézd meg, a gyerekkísérletek pont annyi ideig tartanak 2019-ben, míg Adamnak sikerül végre megcsinálni a gépet(bő fél év 1920 és 1921 között)

Gabacs - 2020. 07. 04. 11:52

Én csak egy dolgot nem értek. Mikor az eredeti világban létrejött a törés akkor a másik két világban hogy jöttek létre a karakterek, mivel Bartos és Silja volt a legtöbb karakter “őse”. Az oké, hogy mi a végtelen ciklus végèt látjuk és mindig adódott hozzá valami. Vagy ennek is olyan magyarázatot adnak mint az időgèpnek, hogy egyszer bekerült a hurokba és már nem számít ki hozta létre….

Bob - 2020. 07. 04. 12:44

De pont ezert mar tul sok variacio volt az idoutazasra, alagut, isteni reszecskekbol formalt gomb, ket fele mobil idogep, nem is volt szukseg a 33 eves ciklusra.
Szerintem Eva dimenzioja tovabbra is osszecsapott, es nem letezhet Jonas nelkul, mig Adam vilaga letezhetett volna, egeszen addig, amig ki nem derul, hogy az ismeretlen es Agnes gyereke Tronte.
Es hol magyarazzak el a Claudias valaszokat, mert azon kivul, hogy o azt mondja sok cikluson keresztul tanulmanyozta a ket dimenziot, nem tudhat a harmadikrol, ha sosem volt ott.

McDave985 - 2020. 07. 04. 18:15

Nem árt ezt még párszor újranézned…

Claudia Tiedemann elég érthetően elmagyarázza a zárórész elején Jonas/Adamnek, mi volt a terve, miként valósította meg.

“Claudia hogyan eli tul, amikor a sajat unokaja megoli?”

Schrödinger macskája… Mint Jonas esetében megmutatták. Az egyik idősíkban megvalósult a gyilkosság, a másodikban nem.

Hepi7 - 2020. 07. 05. 03:03

Mindenkinek,akiben maradt kerdes,hogy ki,mit,mikor,miert, csinalt! :)
http://www.darknetflix.io

kla - 2020. 07. 05. 15:06

Hehe, másnak is feltűnt a hasonlóság: a Charlotte-ot játszó színésznő volt Claudia dublőrje. :)

https://i.redd.it/ujixc7ycxz851.jpg

winnie - 2020. 07. 05. 20:18

https://www.youtube.com/watch?v=lc5r-n9VOKg

Mindig, amikor meghallom ezt a számot, eszembe jut, hogy nálam nem a high conceptsége vagy bármilyen flikkflakkja miatt lett all time a dark.

Hanem azért, amilyen érzelmeket felszabadít bennem a sorozat miatt a dal, ami egyébként nem a stílusom. És amikor látom a montázst a 3×04-ből, ami alatt szólt, akkor emlékszem, hogy milyen volt először nézni, és hogy szakadt meg a szívem olyan, valójában mellékkarakterek miatt, mint Doris (ahogy szagolja a ruhát tudva, hogy mindennek vége) vagy Egon53 (ahogy az italhoz fordul). Vagy akár ott van Trontéék jelenete.

https://www.youtube.com/watch?v=lc5r-n9VOKg

Azt mindig tudom, hogy amikor egy sorozat átlép nálam abba a fázisba, hogy nem csak sztori szinten érint meg, nem csak a vargabetűk és a történetszövés nyűgöz le, hanem a karakterek ennyire megérintenek, akkor valami nagyon jól sült el. Pedig a Dark kifejezetten plotcentrikus, nem a karakterekre koncentrált, és mégis.

Bob - 2020. 07. 05. 22:49

Sosem nezem ujra, egynek jo volt, amugy minden idosikban meg kellett volna halnia, mivel ismetlodik es o sem lathatott elorebb a tobbieknel.

feleki - 2020. 07. 06. 07:33

Bob: Pont, hogy nem kellett volna – azért ezt a részét szerintem nem annyira bonyolult megérteni. Egyébként pont ez bizonyítja, hogy elég sok minden elmehet az ember mellett, amíg csak egyszer nézős számára a sorozat. Más kérdés, hogy hülyeség is lenne újranéznie vagy komolyabban belemélyednie ebben az esetben, hiszen akkor nem az ő sorozata annyira.

Bob - 2020. 07. 09. 17:14

Szeretem mikor vki megprobal kimagyarazni egy paradoxont -marpedig szinte minden idoutazasos tortenet tele van vele-, azzal hogy te nem erted…

Goxi - 2020. 07. 10. 21:11

Aztakuu! Ez a sorozat bekúszott az agyam lehtátsó tekervényibe, szívem minden bugyrába. Elképesztően komplex intellektuális és érzelmi élményt adva.
Bár kicsit haragszom a S3-ra mert érzésem szerint a széria leggyengébb darabja volt (a 10es 1.évadtól 1.5 értéket veszített nálam minden évadra), mégis hálás vagyok érte hogy ekkora katarzist adott. A Leftovers után kedvenc sorozatom.

Ami negatívum volt számomra a 3. évadból az a kissé önzélú dramázás volt. Míg az előző évadokban óriási érzelmi hatásokat tudott kiáltani belőlem egy-egy jelenet, addig S3-ban inkább azok helyei voltak meg, ahol a készítők könnyekkel (sok könnyel) próbálták jelezni azt.

Nincsen bajom a szerelmi szállal a képernyőn, de az évadban, főleg az utolsó részben már időnként a giccs határait surolta (a végén a világok közti lebegős jelent és Tannhaus és fia közti jelenet nam igazán volt ízléses).

A 3 zenében is gyengébb volt. Egészen a 6.részben hallható zenéig ami valami fantasztikus volt! Talán csak a S01e03 ban lévő Familiar volt erősebb.

A főcím pedig… A képekkel együtt annyira erős hatás hogy azt hittem leszakad az arcom minden megnézése/hallgatás után.
Egyszer sem untam és szinte mindig végighallgattam.

Ritka hogy egy sorozat minden területen ekkorát üssön : casting, forgatókönyv, smink zenék, fényképezés.

Nem tudom meddig kell várnom még ekkora sorozatélményre. Ha az előbb említett Hátrahagyottakat nézem, akkor még lehet hogy pár évig.

winnie - 2020. 07. 10. 23:00

bob:

“Szeretem mikor vki megprobal kimagyarazni egy paradoxont -marpedig szinte minden idoutazasos tortenet tele van vele-, azzal hogy te nem erted…”

onnan látszik a hozzáállásod a témához, hogy zömében nem érdeklődve kérdezel, illetve jelzed, hogy mit nem értesz, és teszed fel a kérdést, hanem kijelentesz. (pár kérdést feltettél igaz a legutóbbi x kommentben, de választ is kaptál talán rájuk) – szerintem, ha további kérdéseket teszel fel, nem csak azt feltételezed, hogy az írók a nem értenek hozzá, akkor _lehet_, hogy választ kapsz rájuk. ha nincs, akkor nyilván nem.

igazából nincs abban semmi szégyen, ha valaki valamit nem ért. én nagyon sok mindent nem értettem, ezt nem nemmenő beismerni – a többségét, miután megmagyarázták vagy utánanéztem, megértettem.

nyilván melletted is sok minden elment, de a paradoxonok némelyike kapcsán nem is kell mit megmagyarázni, mert a sorozat konkrétan tisztában volt ezekkel, direkt ki is tértek némely paradoxonra, többek között ez volt benne a kifejezetten egyedi.

walaki - 2020. 07. 10. 23:56

Nem találtam nagyon semmit, ezért megnéztem újra. Minden hibája és bakija ellenére ez egy piszok jó sorozat!
Bárcsak több ilyen minőségű sorozat lenne! Először zavart, hogy mindenki mindenkivel kufircol, nagyapával, nagymamával stb., de második nézésre már annyira nem, inkább érdekes volt, hogy akkor ki is kinek a kicsodája. (Ha csak ez a vonal érdekelne, akkor néznék Eszmeralda szerelmeit vagy mittomén). Szerencsére itt ennél sokkal többről van szó, a hangulat pedig, na az valami nagyon telilalálat! A posztok miatt direkt figyeltem az utolsó zenét, tényleg kissé mellényúltak, szvsz a szándék az jó volt, csak rossz feldolgozáshoz sikerült jogokat szerezni. Azért még így is örültem neki.

Megértem, hogy nem mindenkinek jön be, mert tényleg nem az átlagnézőnek szól. Akinek viszont bejön, annak tutira többszörnézős! :-) Ezt simán elő fogom venni még évek múlva is.

winnie - 2020. 07. 11. 07:45

a ritka készítői interjúk egyike az amerikai sajtóból, jó pár érdekességgel, pl. a párhuzamos világot már az s2-ben behozták volna: https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/dark-final-season-explained-baran-bo-odar-jantje-friese-interview-1302171

vagy pl. a tükörvilág díszletet nem tudták megépíteni, inkább tükrözték a kameraképet és a színészek balkezesen játszottak el mindent, angliából hoztak autókat, stb.

We mirrored the image in the camera. The actors had to act like they are in a mirrored world. If they are right-handed, they had to act with their left-hand, though it would appear as though they are right-handed. I love challenges, and I get bored very easily, even on set. That was a challenge I really loved. It was something to give to the actors. At first, they were like, “Really? We have to do this?” But then they loved it, too. It was such an interesting challenge. Very simple things like opening a door, you have to do it with your left hand. You can try that for a day, and it’s really awkward to do if you’re not left-handed. We had to get cars from England for some shots where the steering wheel had to be on the other side. It was really fun. Sometimes on set, the actors would deliver a really great performance, but they used the wrong hand. They would go, “God damn it! I used the wrong hand!” (Laughs.) That was very fun.

vagy a fő kérdés, amit tényleg meg akartak válaszolni az s2-ben:

How did Woller lose his eye?

Odar: The question about Woller’s eye is the question about, is there a god or not? That, for us, is a metaphor. You can never give a satisfying answer. You will never know the answer. It’s what we love about this thing. We know people will be going insane about it, but we always knew this would be our answer: we don’t have an answer, because we do not know if there’s a god or not.

Friese: There was supposed to be a scene in season two that got cut out. There are some stories that live on when there are still questions left open. That’s why we decided against showing it.

végül:

“It would have felt like selling our souls and not delivering on what we wanted to do [if we had more seasons]. It feels quite right and satisfactory”

Candy - 2020. 07. 11. 21:30

uh én imádtam..mikor anno láttam az első évadot, tudtam,hogy ez az én sorozatom(nem gondoltam volna,hogy pont gy német sorozatnál érzem legjobb sorozat-élményemet)
szerintem nagyjából követhető volt, bár a 3X5 után már kuszálódott nekem is..:)
nem néztem vissza és itt is csak felületesen olvasgattam a kommenteket(majd pótolom) egy dolog kiesik. Hannah 1911-ben mit keresett ott a kb.8-9 éves forma kislányával Silja-val? Az ötvenes években lett terhes Egontól,de hogy ment(illetve mikor és milyen módon mehetett az 1900 évek elejére?

_Peter - 2020. 07. 12. 16:28

Ezen nem lehet elszundítani, úgy kell figyelni ki kicsoda, mikor és hol. Jó volt egy kis német gyakorlásra is.

“Der Anfang ist das Ende und das Ende ist der Anfang.”

Antje Traue lehetett volna még!

Dávid - 2020. 07. 12. 19:59

SPOILER

@Aldo Pont ez a lényeg. Az, hogy az “Ursprung” Tronte apja, szépen illeszkedik a “Der Anfang ist das Ende und das Ende ist der Anfang.” alaptézisbe.

Egyébként meg:
Olyan szerencsém volt, hogy pont a 3. évad megjelenése után kezdtem el nézni a sorozatot, el se tudom képzelni, hogy aki régebben nézte az első két évadot, hogy tudta követni a harmadikat.

Ugyanakkor így egyszerre az egész elég önismétlő, néhol (igen, leírom) unalmas, kiszámítható volt. Többen írták, hogy csak úgy eltelt az egy óra, nálam viszont a részek eleje/közepe többször is “csúszkanézegetéssel” párosult. (Lost-tal és Mr. Robottal a hátam mögött) Csak néhány helyen tudott igazán meglepni. A részek vége viszont többnyire felpörgött.

A szereplők motivációi szinte kivétel nélkül egyértelműek voltak, a karakterek kidolgozottsága(figyelembe véve a számukat is) elfogadható szinten volt. Arra mindenképpen elegendőnek bizonyult, hogy érzelmileg tudjak velük azonosulni. Ami hiányzott viszont szinte minden szereplőből, az a szkepticizmus. Naívan elfogadtak minden útmutatást olyanoktól is, akik már számtalanszor átverték őket. És aztán kisiskolás módjára hisztiztek, ha újfent kiderült a turpisság. Ebből a szempontból voltak olyan periódusok, amikor a Dark saját maga paródiájáva vált.

Számomra a másik negatívum a családi kapcsolatok túlbonyolítása volt. Értem én, hogy ebben nagyon sok “hűha” potenciál van, de miért kell odáig eljutni, hogy google nélkül abszolút esélytelen nyomon követni ki kivel van.

Egy bekezdés erejéig a zenéről, hanghatásokról. Nekem is tetszett, mint sokaknak, de azt azért el kell mondani, hogy nem volt túlságosan eredeti. Leginkább egy Lost/Utópia szerelemgyerekről beszélhetünk véleményem szerint. Nyilván nem a poposabb részre gondolok, az ilyen szempontból rendben volt (kivéve az Somewhere over the rainbow, ami a katarzisból visszaküldött a földre-agyonelhasználtságának köszönhetően).

Mindezek ellenére tetszett a sorozat. Leginkább az érzelmi részével vettek meg, Jonas és Marta között nagyon működött a kémia. Végig drukkoltam nekik. Nekik a legjobban, de szinte kivétel nélkül mindenkivel tudtam szimpatizálni. Ebből adódóan a vége katartikus élmény volt, megkönnyeztem a befejezést. És mi más lehetne egy sorozat célja, ha nem ez. Nálam elérte a célját, ezért jár a jeles, tovább nem számszerűsíteném, az nem lenne Hozzá méltó.

Kriszti - 2020. 07. 12. 20:51

Szerintem egy kiemelkedően jó sorozat, a lezárás nagyon tetszett, bár azért a 3. évad során már kezdett kicsit sok lenni a hazudozás és irányítgatás.

A tükördimenzióban pedig kifejezetten tetszett, hogy tükröztek mindent, a színészeket is beleértve.

Altemidor - 2020. 07. 13. 14:56

A sok jó kritika miatt megnéztem, de sajnos nem volt olyan jó, mint hittem.

Az első évad első fele konkrétan szenvedés volt, egyáltalán nem rántott be. Azután kezdett a történet beindulni, és tudtam érdeklődéssel figyelni.
Viszont hiába néztem minden percét odafigyeléssel, 3 évad végére sem tudtam egy szereplőt sem megszeretni, vagy szurkolni neki. (Talán Claudia, meg a végén Katharina volt az akinek tudtam picit drukkolni.) A többi szereplőt akármikor akárhogyan írták volna ki, nem tudott volna meghatni.
Az olyan a húzások, amikor pont akkor, pont ott volt egy szereplő, hogy találkozhasson valakivel akit már ismerünk, de amúgy az esély csekély lett volna, az egyenesen olcsó húzás, és csak fogta a fejem, teljesen feleslegesek voltak az ilyen jelenetek.
Illetve a párhuzamos világ behozása nekem nem tetszett, “csak” az időutazásos rész nekem jobban tetszett volna, talán a már megismert karaktereket jobban meg lehetett volna szerettetni úgy.

Érdeklődéssel néztem az elém lerakott, gondosan kiszámított, megcsavart történetet, de sajnos semmi érzelmet nem tudott kiváltani belőlem.

winnie - 2020. 07. 13. 15:16

Ebben a sorozatban, ha találkozott valaki olyannal, akit ismerünk, vagy az alteregója, azért elég sokszor nem csak véletlen volt, hanem pont az ismert dolgok miatt tervezett (ember vagy sors által:), meg aztán a kisvárosi terep és a fix helyszínek azért sokat segítettek ebben.

Az pedig igen, teljesen érthető, ha az érzelmi érintettség nincs meg, akkor értékelni is sokkal nehezebb bármit. Én ezért örültem, hogy számomra sok esetben még nagyon jelentéktelen szereplők sorsa is számított (közel sem mindenkié persze), plusz az időutazós tematikában az mindig hat rám érzemileg, amikor látok valakit fiatalon és idősebben, hiszen akkor megjelenik előttem egy teljes életút, és már az is elég az érzelmekhez, ha látok egy kisgyereket, akiből elcseszett felnőtt lesz.

(Amúgy szerintem ma már nem érdemes olyasmivel törődni, ami nem ránt be az elején, bár nyilván az ember lehet, hogy reménykedik, ha jók a vélemények. Én úgy vagyok vele, hogy annyi a néznivaló, hogy nagy kedvenceket is simán elengedek, ha egy szezon kezdése nem jön be, vagy két-három közepes epizódok kapok belőle.)

.LnB - 2020. 07. 14. 08:19

Nézem másodszorra az egészet. Tegnap jutottam el a harmadik évadig. Jó látni, felfedezni a sok utalást. Teljesen más így néha a szereplők mondandója is. Adam-é például.

Annyira örülök, hogy a készítők az első rész forgatása előtt is tudták már, hogy hol lesz a történet vége. Nagyon sokat számít ez, főleg egy ennyire komplex történetnél.

juhaszvik - 2020. 07. 14. 08:34

Kicsit megkésve értem a végére, de azért leírom a véleményem: nekem sok lett. Azzal, hogy behozták a plusz dimenzió(ka)t, elszabadult az eddig sem egyszerű kapcsolati lánc, és a fonalak összefésülése helyett csak újabb csomókat kaptunk.
Másrészről a sorozat az időutazásról szól, ami önmagában egy paradoxon, ezért nem is lehet elvárni, hogy minden a helyére kerüljön (nem is került). Rengeteg megválaszolatlan kérdés maradt, amit annyival elintéz a sorozat, hogy azért van úgy, hogy a ciklus fennmaradjon (paradoxon). Remek példa erre, hogy Adam a bunkeres időgép kidolgozására veszi rá Noah-ékat, miközben neki már van időgépe. Erre hol magyarázat az, hogy Tannhaus létrehozta az idősíkokat?
De van sok apróság is, amire lehet, hogy volt eredetileg valami ötletük, de aztán annyiban hagyták a dolgot. Pl. miért gyerekekkel kísérleteztek? Mi volt a története a vérben (vagy miben) ázó Marthának az erdőben?

De ami a teljes sztorit hazavágja, és nem apróság: Claudia hogyan fedezte fel az eredeti világot? És ha járt ott, akkor nem változtatta meg azt? (pillangó-hatás). Ő miért tudott tenni dolgokat az eleve elrendelés ellen?

Ha összességében nézzük a sorozatot, akkor a karakterek és a mikrotörténetek jók voltak, a hangulat csillagos ötös, de a fősztorit hagyjuk…

Altemidor - 2020. 07. 15. 12:27

Winnie: Igen, ismerem a szabályod, hogy 3 rész után kukázod, ha nem érdekel, és eszembe is jutott nézés közben. :) De kíváncsi voltam, hogy hova fut ki a sztori és összességében nem bántam meg, hogy megnéztem, mert érdekelt ez a fajta történetmesélés.

Carapace - 2020. 07. 16. 18:26

Én is végigtoltam az egészet, és észrevettem valamit. A Tiedemann családnév szerintetek is egy Végső visszaszámlálás Easter Egg?

roberto - 2020. 07. 23. 10:59

Én csak most értem a harmadik évad végére, sajnos az előző évadokat sokkal korábban láttam, és féléves kisgyerek mellett nem volt időm ledarálni az első kettőt újra előtte. Ezért csak a 15 perces imdb-s előzmény videót nézem meg (nagyon durva mennyire darál a csávó, sokszor le is kellett állítanom, hogy felfoghassam/átgondoljam, hogy mi is volt), illetve az első 2 évad családfáját néztem végig.

Jó volt ez az évad is, de nekem ez kicsit túlzsúfoltra sikerült, még 2-3-4 részt simán elbírt volna a sorozat. Viszont nekem pár dolog nem tiszta.

SPOILER!

A vége nagyon király lett volna, amit már többen is írtatok, hogy mikor visszamennek, hogy megakadályozzák a balesetet, akkor ők maguk okozzák újra (csak másként) és kiderült volna, hogy a csomó feloldhatatlan. Nekem kicsit happy end volt így, jobb lett volna valaki fekete befejezés.

Plusz nem értettem, hogy miért látták a végén egymás gyerek énjeit? És miért csak az egyik verzióra emlékeztek? Hogy a gyerek Martha látta a szekrényben a Jonast. Az alagsorosra miért nem?

Plusz több karakter is valami fekete trugyis volt. Pl mikor a Martha találkozik magával az erődben, vagy még az első évadban a Jonas középkorú énje.

Mi szerepe volt az Origin gyilkolásainak? Ezzel akarták megtartani a csomót a végéig?

Plusz a legvégén, mikor az eredeti világban vacsoráznak a végén. Mitől lesz áramszünet meg Deja Vu-ja és “Glitch in the Matrix”-a Hannah-nak? Az időben akkor lehet, mikor visszamennek megmenteni a Tannhaus családját? Vagy utalás arra, hogy valami mégse lett annyira rendben azzal a világgal?

jason - 2020. 07. 28. 13:01

valaki mondja meg, lécci, hogy claudiának miért kellett meghalnia a végén, ő miért párolgott el?

Gumbo - 2020. 07. 30. 13:24

Az az egész világ elpárolgott, szerintem így akarták mutatni, hogy megkönnyebülhet, sikerült beteljesíteni a tervét.

Sawyer - 2020. 08. 09. 16:30

Az első évadot imádtam, a másodikban a jövő és Darth Vader Jonas és a csodacsapat/apokalipszis nem annyira jött be, a befejező évad pedig kínkeserves borzalom volt.
Eddig ha nehezen is, de becsülettel követtem, hogy ki kinek a kije, mi mikor történik, de ez az alternatív világ + a sok időutazás már sok volt. Az, hogy a készítők gondoltak egyet, és a Jonas-Martha szerelmi szálat hozták középpontba, a többieket meg nagyrészt le se szrták, nálam az egész sorozatot lehúzta. 8 rész dögunalom, fele felesleges rinyálás, idézgetés (dááás cáááit…), a Vader Jonas csak áll és bölcsességeket magyaráz, alig lépnek előre bármit is a “sakkbábuk”. Behoztak több tucat karaktert, akikben rengeteg potenciál volt, de inkább fecsérelték az időt (hehe) olyan szálakra, ami inkább idegesítő volt, ettől a hamleti Jonas-Martha száltól már okádni tudtam volna.
A képi világ és a casting nagyon bejött, de nálam ez az utolsó évad annyira mellément, hogy semmi kedvem újranézni.

karit - 2020. 08. 10. 18:40

Csatlalozom Sawyer kollégához, az utolsó évad a rengeteg balos-jobbos szimmetriájú helyszínnel és alteregóval már erősen “túlkészült”. (Zárójelben: szívesen megnéznék egy Sawyeres Dark összefoglalót a békebeli Lost-videók vidám stílusában.)

Na jó, a fizikai magyarázat egyszerre volt erőltetett és tetszetős, és onnan nézve végül is indokolható a brazil szappanoperákat alázó picsogás melletti szüntelen jövés-menés (mármint, hogy az órás első készüléke afféle részecske-antirészecske párkeltés formájában két “világméretű virtuális tükörkép-részecskét” hozott létre, amelyek végül annihilálódtak, miután a valódi világban a virtuális Martha és Jonas megszüntették a létrehozásuk okát, miközben a zömében virtuális szereplők igyekeztek őket megakadályozni ebben).

Engem különben nagyon megvezettek: mikor az órás elmesélte, hogy a balesetben az unokája eltűnt és azóta se lett meg, ezer teóriát gyártottam ezer szereplőre, hogy melyikük lehet, de ez az infó végül piros tengeri halnak bizonyult.

Összességében azért jár a pacsi, 9 pontot simán megér a Dark, mert a végére kissé kaotikussá hízott motivációrengeteg ellenére jól egyben tudott maradni, és a nagy alap logikai bakin túllépve a részletekben végig konzekvens maradt a saját szabályaihoz. (Még ha a három világra adott ‘Végül is három dimenzió van, nem?’ magyarázat helyett a ‘Három a német igazság, nem?’ is ugyanúgy megállta volna a helyét.)

Slow - 2020. 08. 11. 12:01

Lehet tök nem így van, de ha valaki visszamegy a múltba és ezáltal ott valami megváltozik, akkor létrejön egy új világ, párhuzamosan azzal, amibe még nem ment vissza (mert ugye annak is meg kell maradnia, azért hogy az utazó előtte felnőjön és visszamenjen…).
Tehát minden egyes időutazós esemény egy új réteget hoz létre.
Legalábbis én így vettem, ezért olyan bonyolult lett nekem az egész, hogy… nem nagyon értem a zárást és az eredet jelentését se… :)
De persze kedvenc sorozat lett sok egyéb ok miatt és majd egyszer megnézem egyszerre a 3 évadot.

winnie - 2020. 08. 11. 12:04

nem válasz, csak mejegyzés, miszerint igazából, mivel nincs (a világunkban) időutazás, ezért szabályai sincsenek. illetve vannak, csak éppen minden sorozat sajátmaga találhatja ki azokat. a lényeg, hogy azoknak megfeleljen, és más szabályokat nem kérhetünk számon tőlük.

Sawyer - 2020. 08. 11. 15:31

@karit

Csak nem nézted anno a Lost paródiákat? :D

@Slow

Én is azzal értek egyet, hogy hiába megy vissza valaki a múltba és “töröl ki” egy szülőt, attól még a gyerek az én jelenemben létezik, mert már megszületett, azaz onnan létrejön egy alternatív világ.
Az időutazós témákat imádom, a Dark plakátja alapján nem is sejtettem, hogy itt is erről lesz szó, lestem is egyet a második részben.

Mate4182 - 2020. 08. 15. 14:31

Engem egy a nyari daralos post alatt talalt komment vezetett ehhez a sorozathoz.
Maximum egy het volt amig vegigneztuk egyben a harom evadot. Az elso evadot 10/10nek mondtam a masodikat 10/10nek viszont a harmadik mar csak egy 9es mert szamomra mar tul volt bonyolitva.

Spoileres

Biztos csak en voltam tul faradt a vegere neha de meg mindig nem ertem pontosan hogy hogyan olhette meg Adam Marthat ha annak mar van idosebb enje, es ugyanigy miert tudtak a Marthak kinyirni Jonast akinek tok nyilvanvaloan voltak idosebb verzioi is… na mind1 sanszos hogy csak atsiklottam par dolog folott

Spoiler vege

Ettol fuggetlenul baromi jo hetem volt a sorozatnak koszonhetoen :D

Sheen - 2020. 08. 22. 09:31

“meg mindig nem ertem pontosan hogy hogyan olhette meg Adam Marthat ha annak mar van idosebb enje”

Magyarázták összevissza, de ennek ellenére orbitális hülyeség volt hiszen korábban Noah szájbarágósan bebizonyította hogy ez nem történhet meg.

A végére egyébként teljesen elvesztettem a fonalat, rettentő hálás lennék ha valaki elmagyarázná azt, hogy Regina miért nem párolgott el. Claudia ugyebár megszűnt léteznu, akkor Reginát ki szülte meg? Senki? Csak úgy ott ült? Ezt most hogy?

Henrik - 2020. 08. 22. 11:24

Ne keverjük, hogy kivel mit lehet csinálni az időutazós sztorival és ugyanezt a párhuzamos világosokkal. Adam nem erről beszél.

És Regina miért párolgott volna el attól, hogy Claudiával ez történt? Akkor nem csak neki kellett volna.

Sheen - 2020. 08. 23. 09:53

Henrik, pont ezt nem értem mert Claudia nem időutazások miatti anomália volt hanem teljesen normális személy, Doris és Egon Tiedemann lánya. Regina már lehet akár anomália is, mivel az ő apjáról semmit nem tudunk. Namost ennek ellenére a végén Regina él, Claudia pedig “kitörlődik” aminek ahogy fentebb leírtam nem értem az okát, másrészt ha Claudia soha nem létezett akkor Reginát sem szülhette meg. Bár ha már itt tartunk, Bartosz sem tudom miért törlődött ki, bár az eredet világban nem volt atomerőmű így Regina nem találkozott Alekszanderrel, szóval ez így még belefér.

Kritikus - 2020. 08. 23. 20:00

Huhh, most értem a végére. Már többen leírták, de igaz: aki kb. érteni akarja, mi történik, az egyben nyomja le a 3 évadot. Még így is volt sok visszanézés, megállítás, gondolkodás, ki kinek a kije és egyébként meg wtf már megint?? Persze nem tudom, jó-e, hogy ennyire igénybe veszi az ember agyát egy sorozat, de így egyben az alkotók egy olyan szintű high concept-et raktak le az asztalra, mint még senki. Mert jó, volt a Lost – de most komolyan, én végigtoltam, de a zseniális első 3 évad után már az alkotók sem tudták, hova akarnak kilyukadni. Az utolsó évad meg az egésznek a meggyalázása volt rómaiakkal, füstszellemekkel meg bazi nagy szobrokkal. A Lost egy óriási blöff volt, random dobált fel iszonyat izgalmas kérdéseket, aztán azok ottmaradtak a levegőben. Persze népszerű volt, de szerintem a mai streaminges darálós korszakban ez már nem menne el, túlságosan feltűnnének a korábban éveken át hétről hétre benyomott ellentmondások. Aztán persze ott van a Leftovers, na az már valami! Másodszorra azért színvonalasabbat sikerült gurítani. Mégsem volt olyan kerek, mint a Dark, mert ott mindegyik évad újra kezdett egy mesét, a korábbi évad történetszálát pedig elhajította jó messzire. És akkor elérkeztünk a Darkhoz, amiről el lehet mondani, hogy rettenet bonyolult, tele van következetlenségekkel, 3×054-05 környéken már az ember agya eltompul és kikapcsol (a 3. évad közepén egyszer elvéreztem és újra kellett kezdenem az évadot 1 hét pihenés után), de itt éreztem azt, hogy ezek az alkotók az első forgatási nap elején pontosan tudták, hova fog ez az egész kifutni. Szóval le a kalappal a srácok előtt! Mondom, nem biztos, hogy jó, ha ennyire dolgoztatják az embert. Volt néhány pillanat, amikor már én is majdnem kihajítottam az ablakon a tabletemet (pl. SPOILER amikor 3×06 környékén Adam benyögi, hogy Silját elküldte a helyére – wtf? ki az a Silja? eddig még senki nem említette ezt az embert, nézem az imdb-t, nincs ilyen nevű karakter, google kép alapján hálistennek kidobta a kiscsajt, de azért…) Csomó kérdésem volt, a fentiekben sok választ kaptam, gondolkodom még én is rajta, meg utána is olvasok
Engem nem zavart, hogy Jonas-Martha kapcsolat van a középpontban. Emberi volt, hogy szinte mindenkinek megvolt egy személyes motivációja, amiért küzdött, s ez általában pozitív volt, kivéve pl. Hannah, aki mindkét mellékvilágban bosszút akarta állni valakin, mondjuk a saját gyereke jól ki is nyírta, szóval elnyerte méltó bûntetését.
Egészen a végéig zavart, hogy a kedvenc szereplőm, Jonas miért lesz egy gonosz ronda vénember, de a legvégére megértettem a motivációt, vagyis hogy Adam valójában jót akart, megállítani a ciklust, Marthat is azért akarta mindig kiiktatni, hogy a fiatal énjéből kiölje azt az érzelmet, ami a cikkusok egyik mozgatórugója volt. Ez szépen ki is jött, hogy az öreg Claudia szépen elmagyarázta Adamnak, hogy azt akarja, amit ő, de mivel tudta, hogy nem tudná meggyőzni Adamot és Évát sem az igazáról, ezért neki, Claudiának mindkettejüket be kellett csapnia, hogy sikerüljön végre lerázni a ciklusokat, sőt megszüntetni a két felesleges mellékvilágot.
Valaki írta, hogy Regina hogyan élhet, amikor Claudia is elfoszlott. Igen, de a való világbeli utolsó jelenet egy képpel indul: Regina, az anyja, Claudia és az ő apja, Doppler egy boldog családi képen. Ők nem voltak a részei a vérfertőző családi mókának, ahogy Katharina és Hanna sem meg a nemi irányultságat felvállaló Peter sem, így ők valóban léteznek a – remélhetőleg – pozitív Hannával együtt. Mindenki, aki a ciklusokban a Tronte-Agnes-felvarrt szájú stb. vérvonalon volt, az kiesett (tehát Ulrich, Martha, Magnus, Mikkel, Jonas, Tronte, Agnes, Silja, Bartosz, Charlotte, Franziska, Elisabeth, Noah, hogy a főbbeket említsem).
Összességében egy aprólékosan kidolgozott és hibáival is kiemelkedő sorozat lett. Nagyon sajnálom, hogy vége, mert az utazás néha fontosabb, mint maga a végcél, de ebből további évadokat már nagyon fölöslegesek lettek volna. Ja, és nagyon örülök annak, hogy nem úgy ért véget, mint az utóbbi 15 évben minden horror vagy természetfeletti film/sorozat, hogy minden újra kezdődik, a gyilkos mégsem halt meg stb. Lezártak, ezt már nem lehet/nem érdemes újranyitni és nem maradtak kétségek, hogy mi lesz a jövőben. (Bár ha jobban belegondolok, ha egyszer valaki fel tudta találni az időutazást, Tannhausert hiába tántorították el a szándékától, más még feltalálhatja azt, s előidézhető a csomót, a hurkokat, a ciklusokat stb. Nem kell ahhoz egy családtag elvesztése, hogy valamit feltaláljanak. Talán a való világbéli Hannah fia, amajdan megszületendő Jonas lesz a feltaláló? ;-) SPOILER VÉGE

Sheen - 2020. 08. 23. 21:25

“a való világbeli utolsó jelenet egy képpel indul: Regina, az anyja, Claudia és az ő apja, Doppler egy boldog családi képen”

Basszus, visszanéztem és tényleg. Kösz! :-)

abelh - 2020. 08. 31. 07:36

a második évad utolsó percéig az összes ismerősömnek reklámoztam, hogy ezt látni kell, zseniális, csodálatos, a “mindenidők” csarnokában a helye stb. Tegnap végeztem a 3. évaddal és majd körbeírok mindenkinek, hogy felejtsék el.

ez az a sorozat, ami a 2 évad végéig 10/10, utána viszont én ekkora lejtőt még soha nem éltem meg. botrányosan pocsék és szörnyű élmény volt az alternatív idősík mejelenésétől és megkockáztatom annyira, hogy az első két évad csodáját is romba döntötte.

SPOILER !!!!

imádtam a sorozatot az elején, hogy tényleg figyelni kell, gondolkodni, nem rágnak a szádba mindent és a legzseniálisabb talán az volt, hogy mennyire működött a sorszerűség – bárki bármit tett, hogy megakadályozza a személyes (és/vagy globális) katasztrófáját, valahogy önmaga váltotta azt ki (pl. Jonas az apja öngyilkosságát, Claudia megöli az apját stb.) És valahogy teljesen logikus volt az összes történeti szál, csodálatos és fájdalmas találkozásokkal minden idősíkban – amikor pedig párhuzamosan láthattuk a snittekben, hogy miként váltották ki az eltérő történések az eseményeket, az tényleg életre szóló élmény.

és amikor már szinte szertartásosan vártam minden esete munka után a következő epizódot, akkor jön Martha a másik világból és minden megy a levesbe. Amiért igazán gyűlölni tudtam a 3. évadot:

1. alternatív világ – hagyjuk már. Ez minden sorozat, film, képregény rákfenéje, mert onnan kezdve, hogy vannak párhuzamos világok, semminek nincs tétje, mert ide-oda mozog mindenki és minden karakter kvázi pótolható. Ezt pofátlanul el is lőtték sokszor itt is.

2. Adam – kapsz egy már-már végletekig karikaturisztikus főgonoszt, ami nem gond, de ha már ennyire misztifikálják, akkor könyörgöm legyen felépítve. Végig arra húznak fel mindent, hogy milyen személyes tragédiák vezetnek oda, hogy Jonasból Adam legyen. erre fel az egész transzformáció Bartosz szemén keresztül történik meg, amikor ugrunk 10+ évet az időben és hirtelen már Adamként nézi a festményt. Végig a sorsa ellen küzdött Jonas, elment a végsőkig, hogy ne legyen belőle Adam – erre snitt, ő már Adam és másfél perccel később a saját anyját is megöli.

3. a csomó – két évadon keresztül mindig mindenki a csomót akarja feloldani és hogy kimásszon ebből a végtelen körforgásból. beszélnek sorsszerűségről, erre fel kiderül, hogy a végén már komplett elit alakulatot dobálnak szanaszét az időben, hogy manipulálják az eseményeket. értem én, hogy mindig minden meg fog történni, de talán nem ugyanolyan formában, mégis a komplett 3. évad a manipulációról szól, és hogy iszonyatos erőfeszítésbe kerül fenntartani a történéseket. ez az egész koncepciót megölte nálam.

4. a harmadik évad második felétől azt éreztem, hogy van egy random Dark idiótaság generátor, amivel húzkodták elő a kalapból a hülyénél hülyébb ötleteket.

– ebből a legfájdalmasabb az volt , amikor Adam kb Frankenstein módjára öli meg Marthat gyerekestül, mert hogy két világ szülötte és ezért speckó kill kell hozzá. ott már tényleg csak fogtam a fejem, hogy szánalmas ez az egész mizéria és sajnálok minden plusz percet, amit utána még eltöltöttem a sorozattal.

– de lehetne még sorolni sokáig, pl. Jonas megölése, aztán annak a mutogatása, hogy meghasadt az univerzum, amikor Martha kimentette és ezért ő már kétszer létezik. mintha az lett volna a cél, hogy ki tud több cápát megugrani az írószobában.

5. Jonas – mint központi karakter az első évad végétől mást sem csinált, csak vagy bambán nézett, vagy üvöltött valakivel, hogy nem érti mi történik maga körül. ez a színészvezetés hibája, de nagyon irritálóvá vált.

6. a harmadik évadban mivel az eredeti történet jelenje megsemmisült, ezért az ottani karakterek életét követjük többnyire. de kit érdekel? felépítettek két évadon keresztül egy kábé konzekvens és érdekes idősíkot, hogy aztán abból kilépjünk és nézzük Ulrich éppen kit csal meg máshol? vagy hogyan szenved a tápos Holló klón Magnus? az ő mindennapjaik teljesen érdektelenek voltak.

SPOILER VÉGE

long story short – aki jót akar, szálljon ki a második évad végén. nem a követhetetlenséggel van a gond, vagy hogy gondolkodni kell végig, ezek miatt volt eleve jó. az a probléma, hogy a 3. évad egy következetlen klisé halmaz, ahol egymásra licitálva hozzák be a pocsék ötleteket és elrontják az egészet.

winnie - 2020. 08. 31. 10:35

abelh: attól, hogy mi valamit következetlennek érzünk/látunk, nem biztos, hogy az. ebben szerintem egyetérthetünk, és direkt nem erre a sorozatra mondom, mert nem vitát akarok indítani, hanem mondjuk olyasmire, ami szerinted nagyon rendben van összerakva, és mégis kap ilyen vádakat. inkább csak arra reflektálok, hogy szerintem felelőtlen saját véleményre alapozni egy kiszállási ajánlást főleg azok után, hogy ilyen sok pozitív vélemény van.

ha pár interjút vagy a háttérről beszélő anyagot nézed meg a készítőktől, akkor nagyon nem az jön le, hogy bármi licitálás lett volna, és abban is biztos vagyok, hogy a sok folyamatábra és minden más, amiket mutogatnak a sorozat írószobájából, arra utal, hogy minden céljuk a következetesség volt, és hogy a saját szemükben végig azok is maradtak.

abelh - 2020. 08. 31. 16:23

Winnie:

“ha pár interjút vagy a háttérről beszélő anyagot nézed meg a készítőktől, akkor nagyon nem az jön le, hogy bármi licitálás lett volna, és abban is biztos vagyok, hogy a sok folyamatábra és minden más, amiket mutogatnak a sorozat írószobájából, arra utal, hogy minden céljuk a következetesség volt, és hogy a saját szemükben végig azok is maradtak.”

nem a cselekmény szintjén értettem, ezt írtam is feljebb, hogy szépen fűzték a dolgokat (habár Jonas oda-vissza pálfordulásai még ezen a szinten is zavaróak), inkább a zsáner dimenziójában érzem következetlennek.

ha az első évadban, vagy a második közepéig valaki azt mondja, hogy itt majd kikötözve elektromossággal gyilkolják a várandós főhőst, mert a két világ szülöttét csak így lehet elpusztítani – lehet abban a pillanatban kiszállok. annyira Sharknado szint volt sokszor a 3. évad, hogy tényleg az első kettő tükrében volt igazán zavaró és emiatt bosszantott, mert többet vártam volna az alkotóktól. a több kevesebb lett volna sokszor, csak nem tudták hol kéne kiszállni.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz