login |

The Twelve / De twaalf: az 1. évad

2020. 07. 12. 21:20 - Írta: gromit

Szólj hozzá | kategória: Európa is létezik, kritika, ,

Pénteken érkezett a hazai Netflix-re A tizenkettő című belga sorozat, ami az esküdtekre fókuszálva mutatja meg egy tárgyalás történetét.

Műfajilag nem is könnyű meghatározni, valójában jogi dráma, krimi és (több) családi dráma elegye. A random szálak is elég szorosan kötődnek a történethez, hiszen egyik réteg se csak önmagában, elkülönülten létezik azzal, hogy a tárgyalóterem fix pont.

Belgiumban súlyos bűncselekmények esetében van esküdtszékes tárgyalás (pl. gyilkosság). Én sem tudtam, és kezdetben kicsit úgy éreztem, a flamand közszolgálati csatornán bemutatott sorozatnak a szórakoztatáson felül ismeretterjesztés is célja (később viszont már társadalmi párbeszéd indítását is beleláttam). Bizonyára benne van ez a belga köztudatban, de a témában készült filmek és folyamatban lévő tárgyalásokról szóló híradások általában a tárgyalás menetére, a bűnügyre koncentrálnak és a vádlottra, hogy bűnös-e, nem pedig azokra, akiknek ezt meg kell válaszolniuk.

Érdekes látni, hogy hogyan zajlik egy ilyen tárgyalás. Mi történik, ha az egyszeri belga állampolgárt behívják esküdtnek? Nagyon szépen elmagyarázzák, hogy a sorozatbeli esküdtek és mi nézők is tisztában legyünk a szabályokkal. Fontos kiemelni, hogy itt nem kell egyhangú döntésig eljutni. Az esküdtek megvitatják az esetet, győzködhetik is egymást, de a tárgyalás végén szavazás van, és már döntetlen esetén is felmentő ítélet (hiszen nem állapítható meg egyértelműen a bűnösség). És mint a képen látható (még valaki megszámolta?), a tizenkét esküdt mellett póttagok is vannak, ha esetleg valaki kidőlne a sorból.

A vádlott Frie Palmers elvált iskolaigazgató, akit két, teljesen független, időben is nagyon távoli gyilkosság elkövetésével vádolnak. Az egyik fiatalkori legjobb barátnője 18 évvel ezelőttről, a másik saját kislánya, akit volt férje házában öltek meg nemrég. Frie-t nagyon megviselte a válás, kislánya felügyeleti jogának elvesztése, és egyébként se tűnik könnyű esetnek. De vajon valóban ő volt a tettes, vagy más, és csak rá akarják terelni a gyanút?

Ahogy a tárgyalás halad előre, a vádlott mellett mindenféle tanút hallgatnak meg: nyomozók, orvosszakértők, családtagok, szemtanúk beszélnek arról, hogy mi történt, ők miképpen látták a szereplőket és az eseményeket. Sokszor egymásnak, néha önmaguknak is ellentmondó vallomásokból és rengeteg flashbackből kell szép lassan összerakni a történet. Nagyon jól működik ez az összerakós játék krimiként (részletekben informálódunk a nyomozásokról is), miközben nézőként nem csak azt találgathatjuk, hogy ki volt a tettes, esetleg tettesek, hanem azt is, hogy az esküdtszék hogyan fog ítélni.

Amiben a The Twelve több, mint egy krimi vagy jogi dráma, hogy az esküdtek között is van néhány kiemelt karakter, akiket nyomon követünk a tárgyalás ideje alatt. Leginkább az ő szempontjukból látjuk a tárgyalást, miközben őket is jobban megismerjük, az otthoni problémáikat, dilemmáikat. Csak úgy mellékesen is nagyon komoly témák merülnek fel, amik ugyan nehezebben emészthetővé teszik a sorozatot, de mégsem lenne szabad kihagyni, hiszen az esküdtek sem vákuumban élnek. A médiafelhajtást se lehet teljesen figyelmen kívül hagyni.

Az elején ismeretterjesztést említettem, de egyáltalán nem tanítófilm vagy propaganda. Számomra fontosabb és elgondolkodtatóbb volt maga a kérdésfelvetés, hogy egy (tizenkettő) véletlenszerűen választott felnőtt ember vajon mennyire tud döntést hozni, saját világnézetétől, előítéleteitől, élettapasztalatától függetlenül, amivel komolyan befolyásolja egy számára ismeretlen ember további életét. Kicsit talán hosszú volt a 10 rész, de megérte.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz