login |

Long Way Up: az első 3 rész – írta Shyllard

2020. 09. 27. 15:50 - Írta: vendegblogger

5 hozzászólás | kategória: kritika,

Múlt hét pénteken került bemutatásra az AppleTv+-on a legutóbb 13 éve sugárzott Long Way-sorozat folytatása, a Hosszú út felfele, amiben immáron harmadik alkalommal követhetjük Ewan McGregor-t és barátját, Charley Boorman-t, ahogy motorra pattanva több dél-amerikai országot átszelve, változatos időjárási és környezeti akadályokkal megküzdve teszik próbára nem csak járműveiket, kitartásukat, de barátságukat is. 

Az indulása óta nagyon nem akarom szeretni a platformot, már csak azért sem, mert a nagyon sokadik streaming szolgáltatás az egyre növekvő tengerben, de basszus, mikor olyan szériákat sorakoztatnak fel a palettájukon, mint a For All Mankind, vagy a közelgő Alapítvány adaptáció, megtoldva régi nagy kedvenc utazó sorozatom folytatásával, egyre nehezebb negatívan nyilatkozni róluk.

A továbbiakban, a bemutatott első három részre fogok reflektálni, enyhe spoilerekkel, bár doku-jellegéből adódóan semmi elárult tény sem igen tud rontani az élvezeti értékén a szériának.

Ahogy a címből is sejthető, a baráti társaság ezúttal nem lefelé, vagy oldalra halad járműveivel, hanem lentről felfelé, Argentínából kezdve, az Amerikai Egyesült Államok szívét megcélozva. A kezdő epizódban McGregor lelkesen újságolja, hogy mindig is 3 etaposra tervezték a szériát, így vélhetően folytatásra nem számíthatunk, bár az egész ad-hoc jellegéből adódóan ki tudja mi fog történni 10-20 év múlva.

A színész státusza, illetve vagyoni helyzete miatt már az elődökben is érezhető volt egyfajta valóság fölött lebegés, amit a két főszereplő karaktere, kapcsolata és velük történő események tartottak a realitás talaján. Ezúttal, a legtöbb hétköznapi ember számára elérhetetlen helyzet még jobban fel van fokozva, hiszen olyan magas presztízzsel rendelkező cégek együttműködését sikerült megszerezniük McGregor-éknak, amikről legtöbben csak álmodhatunk. 

Nem tudom, hogy mindez az Apple jóvoltából, vagy egyéb okokból történtek, de egész elképesztő dolgokat visznek végbe csupán a széria megvalósításának érdekében. Ennek ellenére, az első három részben bemutatott események remekül képesek továbbra is elérhető közelségben tartani a szereplőket, hiszen remekül láttatják, hogy hiába a pénz és ismertség, problémák ilyen utazások során elkerülhetetlenek.

Dramaturgiai szempontból is remek ötlettől vezérelve, a társaság ezúttal a teljes utat elektromos motorral akarja megtenni, ami a dél-amerikai körülmények, illetve a technológia mai állapota miatt is hatalmas kihívást jelent.

Az ezáltal környezetvédelmi üzenetet is magába hordozó sorozat így vélhetően végig képes lesz feszültséget és izgalmat fenntartani, hiszen már az első epizódban remekül felvázolják mégis miféle akadályok gördülhetnek a motorosok elé. S elég hamar fény derül arra is, hogy a vélt nehézségek csak a töredéke a valósaknak. 

Mindez természetesen számtalan bosszús pillanatot okoz, mind az utazóknak, mind az őket kísérő stábnak, akik közül számtalan visszatérő „karakter” található, egy nagyon is családias légkört eredményezve. Elődjeihez hasonlóan pedig ez a barátságos, könnyed hangulat az, ami miatt hiába egy hollywood-i sztár utazását követjük végig, mégis elég hamar a cipőjébe tudjuk képzelni magunkat.

Mindig is szerettem azt gondolni, hogy nem szkriptelt sorozatról van szó, amely véleményem mellett továbbra is kitartok, bár a rendezés és vágás jó minősége miatt az epizódok nagyon szép íveket írnak le, egyenként mind saját történettel rendelkezve.

A lényeg természetesen nem az eddigieken van, de úgy érzem a légkör, ami a társaságot jellemzi, teszi ténylegesen élvezhetővé is a Long Way Up-ot. A sokszor cukormázas társalgásokat számtalanszor megtöri káromkodás, hiszti, fáradt megjegyzések tömkelege, amik azért jól érezhetően meg vannak vágva, de pont eleget láttatnak, ahhoz, hogy hiteles embereket mutassanak be

Jó road movie-khoz hasonlóan tehát a karakterek adottak, mindehhez csak egy jó történetre és környezetre van szükség. Előbbi, mint említettem, az elektromos motoros kihívás miatt adott, míg utóbbit Dél-Amerika országai szolgáltatják. Az első három részben pedig a tájakra nem lehet panaszunk, megismerünk számtalan új várost, helységet és kies utakat is, megfelelő időtartamig időzve természeti csodákon, miközben egy pillanatra sincs természetfilmes érzése a sorozatnak. 

A lényeg az utazás, a kaland és a baráti kötelék, amit csupán ebben a három részben is nagyszerűen be tudtak mutatni. Sehol sem találtam infót, hogy pontosan hány részre is számíthatunk, de eddigiek alapján vélhetően még jó pár epizódot élvezhetünk, szépen kitoldva az élményt.

Az optimista, életvidám, ámde barátságos hangulat remekül megidézi elődjeit, míg a korral haladva az új kihívás modern környezetbe hozza a szériát, nagyon is aktuális környezetvédelmi üzenetet hordozva magában. Dél-Amerika tájai gyönyörűek, bemutatott kulturális sajátosságok érdekesek, amihez végig képesek a szereplők nyitottan fordulni, számtalan humoros, de szép pillanatot is eredményezve.

Mindenképp ajánlom az utazásokat, kalandokat kedvelőknek, akik szeretik kihívások elé állítani magukat, mert bőven lehet részese benne a sorozat alatt. S, ahogy Ewan McGregor is remekül megjegyezte a harmadik epizódban:

Satisfying solving problems, isn’t it? Kinda good. The interruptions are the journey after all.

5 hozzászólás Ne habozz!

Peter - 2020. 09. 27. 20:57

Nagyon színvonalas és szerethető sorozat, nem utolsó sorban Ewan és Charley miatt. És hála Istennek, az Apple felpakolta az első 2 szériát is mellé, teljes egészében!

Orso-borso - 2020. 09. 28. 09:02

10 részes lesz. És egyetértek a cikk írójával, tényleg nagyon jó kis sorozat.

Shyllard - 2020. 09. 28. 09:31

Orso-borso: köszi az infót, reménykedtem kicsit többen, de majd max újra darálom a régieket :D örüljünk, ami van.

Matthew - 2020. 09. 30. 17:41

Argentínából indultak, nem Chiléből. Nagyon a csücskéből, de Argentínából :).
A legnagyobb változás számomra az előző két sorozathoz képest, hogy Claudio kapott egy drónt, illetve valószínűleg a support csapatban is valakinek van drónja, így vizuálisan teljesen más hatása lett ennek a szériának. Nagyon látványosak a drónfelvételek, de nekem valahogy hiányoznak kicsit a régi Caludio-féle lemaradós/előremenős beállítások.

Shyllard - 2020. 09. 30. 23:34

Matthew: Jah igen, ezt elrontottam sajna, én is gyorsan rájöttem hibámra visszaolvasva :D A Claudio-s klasszikus részekért cserébe viszont kaptunk jópár kézikamerás felvételt. Nekem a negyedik részben, pl. a gátas jelenetnél nagyon tetszettek a felvételek, amiket a srácok csináltak, megint egy kicsit házivideós közelségbe hozva az egész szériát.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz