login |

Pilot: Barbarians

2020. 10. 24. 14:50 - Írta: Qedrák

34 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika, pilot-mustra, ,

A német történelmi sorozat olyan, mint a német pornó: tudjuk, hogy létezik, de nem biztos, hogy pont erre vágyunk.

A történelmi filmeknek és a történelmi sorozatoknak van egyfajta reneszánsza. A történelmi tárgyú vizuális tartalmak felett való kesergésnek pedig szintén mostanság van reneszánsza. Ezt nagyjából úgy lehetne összefoglalni, hogy míg a vizuális megvalósításra komoly energiákat fordítanak a készítők, addig az egyéb vonatkozások tekintetében már van mit javítani. Ez részben vonatkozik a történelmi hűségre, részben pedig arra, hogy egy történelmi filmnek lehet-e bármilyen komoly mondanivalója azon túl, hogy legyőzzük a nagy és gonosz ellenséget.

Érdemes végiggondolni ezt, ugyanis Magyarországon is úgy tűnik, hogy komoly robbanás előtt áll a történelmi filmek és sorozatok világa, az igény már régebb óta megfogalmazódott, és mostanság úgy tűnik, hogy a kultúrpolitikai akarat is megképződött az igények mögött. Hogy a történelmi sorozatok mögött milyen koncepciók és milyen szándékok húzódnak meg, az pedig többnyire hatással lesz a végeredményre is.

A Barbárok című darabról talán itt, talán máshol olvastam azt, hogy a Róma rajongóinak ajánlott. A Rome az a történelmi sorozat, amely tulajdonképpen etalont állított fel azzal, hogy a látványosság és a történelmi hitelesség között úgy egyensúlyozott, hogy az ne menjen a nézhetőség rovására. Ráadásul az első olyan tévés széria volt, amely igazán tudta hozni azt a fajta grandiózusságot, amely manapság szinte elvárt a történelmi sorozatoktól. Ezt a fajta egyensúlyt azóta csak nagyon kevés történelmi sorozat tudta hozni.

A Barbarians egy olyan témához nyúlt, ami amúgy elég közkedvelt sztori: Kr. u. 9-ben a teutoburgi erdőben a fénykorát élő Római Birodalom seregét a germán törzsek tőrbe csalták és lemészárolták. A német nacionalizmus a romantika korától kezdve szívesen kacérkodik a témakörrel, hiszen a párhuzam tulajdonképpen kézenfekvő, adott egy nagy és hatalmas birodalom, mint a rómaiaké, a franciáké vagy a Habsburgoké, és velük szemben ott van a széthúzó germán (német) nép, amely ha egyesül, csodákra képes. A második világháború után azonban nem véletlenül kerülték el ezt a példázatot, de mi mással próbálnának betörni a német produkciók a történelmi sorozatok közé, mint a német történelem egyik első hőstettével?

A Netflix sorozata nem félt ennek a témának nekivágni, ami önmagában egy dicsérendő dolog, ám a végeredmény inkább emlékeztetett a történelmi filmjeikre, a Shakespeare-adaptáció The Kingre, vagy az Outlaw Kingre, semmint egy német nacionalista öndicséretre.

A fenti példák tipikus popcorn mozik abban az értelemben, hogy a történelmi események relatív látványos és szórakoztató bemutatása mellett más célt egyáltalán nem tűz ki maga elé, beleértve ebbe a cselekmény és a szereplőik bármilyen mélységét is. Bátor férfiak, csinos és harcias nők, elnyomó birodalom, ez a recept már évtizedek óta működik, és itt sem hagy cserben bennünket. (Csak itt nem birodalmi rohamosztagosok, hanem legionáriusok vannak, és a főhősnőről is több ruha kerül le). A jól bevált recepten nem érdemes változtatni, így a cselekmény esetünkben is tulajdonképpen követi a sablonokat.

Adott egy fennhéjázó, idegen és a helyi viszonyokat a saját érdekei miatt lábbal tipró birodalom, amely folyamatosan átlépi a korábbi határokat. Emiatt néhányan arra gondolnak, hogy harcolni kellene, de az erőviszonyok egyensúlytalansága többeket arra sarkall, hogy alávessék magukat a rómaiaknak, sőt, együttműködjenek velük. Ebbe persze nem mindenki nyugszik bele, úgyhogy az első epizód lényegében arról szól, hogy a magányos hősök megtörik a beletörődő attitűdöt.

A színészek hozzák a kötelező köröket, nehéz feladatok nem igen kellett megoldania senkinek. Számomra inkább az nyújtotta a szórakozást, hogy német és latin nyelven forgatták a sorozatot, így a gimnáziumi nyelvórákat idézte fel bennem az, amikor azon tanakodtam, hogy vajon jól ejtik-e ki a latin nyelvű szavakat és hogy figyelnek-e a jelzők nemben, számban és esetben történő egyeztetésére. Mindezt nem azért írom, hogy karikírozzam a sorozatot, hanem azért, hogy jelezzem: ezen a téren sem kiemelkedőt, sem pedig szembetűnő hiányosságot nem lehetett felfedezni.

Nem kizárt, hogy a későbbi részekben majd látunk megjegyezhető alakítást, de a sematikus történetnek és a sablonos történetvezetésnek van egy olyan hátránya, hogy ha jól működik, azt nehéz erényként értelmezni. A forgatókönyvbe azért becsúszott egy kisebb gikszer: a sas elrablása után a főhős és a főhősnő alaposan ráizgulnak egymásra, de az obligát szexjelenet előtt még kapunk egy lamentáló tárgyalást a főhős meg a törzsfő között, ami ebben a formában úgy nézett ki, mintha utólag szuszakolták volna bele az egész jelenetet az epizódba.

A történelmi hitelességről leginkább a külsőségek tudnak árulkodni, miután a sorozat végefőcíme emlékeztet bennünket arra, hogy egy fikciót nézünk, nem pedig egy dokumentumfilmet. Ebben nagyjából egy erős közepest hoz, ha a Magyarországon is népszerű ókoros újrajátszó csoportok felfedezik maguknak a szériát, akkor fognak találni benne, főleg a klisékkel dolgozó germánok megjelenése kapcsán. Ha valami, akkor ez igazán tükrözött valamiféle “német ízlést” és gondolkodást, mintsem a valóság iránti igényességet, de az vesse rá az első követ, aki nem ugyanezekkel az eszközökkel és ruhákkal dolgozott volna a sorozaton.

A latin és a német nyelv használatának amúgy volt egy szórakoztató hibája: ha a római legió amúgy alkalmazott germán segédcsapatokat, akkor nehezen hihető, hogy folyamatosan latinul karattyoltak volna az abból semmit nem értő helybéli törzsekkel. Az ilyen apróságok nem jelentenek tartós kibillenést az élvezhetőségből, csak az embernek mellékesen eszébe jutnak a nézés közben ezek a megoldások.

Összességében a Barbarians nem tűnik egy hatalmas és világmegváltó történelmi sorozatnak, biztos vagyok benne, hogy még a németek is tudnak ennél jobbat készíteni (és remélhetőleg azt is nálunk készítik majd), de ha valaki éppen töris néznivalót keres magának a Netflixen és unja már az angol középkort, akkor nem árt tudnia, hogy a német ókorhoz is nyúlhat a szolgáltatónál.

34 hozzászólás Ne habozz!

speranza - 2020. 10. 24. 15:26

Látatlanul is az a határozott megérzésem támadt, hogy a kritikád szórakoztatóbb, mint maga a sorozat, de mivel szeretem a történelmet, ebbe feltétlenül bele kell néznem. A Róma nekem is nagy kedvencem volt, azóta is visszasírom. :)

Snoopyzit30 - 2020. 10. 24. 15:30

A Rómát én is szerettem, de németül képtelen lennék végignézni ezt.

Qedrák - 2020. 10. 24. 15:33

@Snoopyzit30:

Van hozzá angol szinkron.

winnie - 2020. 10. 24. 15:36

Snoopyzit30: no need, angol szinkron mindenhez van, ami világpremier és netflix original.

Caligvla - 2020. 10. 24. 16:13

Szerintem nagyon jó volt. Leültem elé és észre sem vettem, hogy a végére értem. Megvolt az íve, nem veszett el a felesleges intrikák sűrűjében, ha a főszereplő elkövetett valami érthetetlen marhaságot, érdekes mód azt nem a dráma fokozására, hanem a sztori továbbvitelére használták. A valós történelmi ismeretekhez képesti változások nem voltak zavarók. A rövid évadot előnyére fordította a sorozat. Mondjuk én ezt minisorozatnak hittem, de egyértelműen megágyaztak a folytatásnak. A Rómához hasonlítgatás pedig annyiban nem állja meg a helyét, hogy ez a sorozat a germán törzsekről és belső ügyeikről szól, nem Rómáról. Még annyi, hogy az angol-latin hangsávval néztem.

heidfeld - 2020. 10. 24. 16:14

Nemrég jöttem vissza, Szlovákiából, még a zárás előtt, este derbi, így holnap nézem meg.
Németül-latinul forgatták? Nagy piros pont. Nekem a halálom, amikor történelmi sorozatban, különböző nációk, közös nyelven beszélgetnek. Mondjuk, németek, egymás közt – angolul:D

Geza Kovacs - 2020. 10. 24. 16:33

Az tény, hogy nem világmegváltó, de nagyon tisztességes darab. Semmi Britanniaszerű formabontó baromkodás, egyedülálló a rómaiak latin beszéde, és a németek helyében bennem csúcsra járódna a nemzeti öntudat, pedig még csak a 3. rész közepén vagyok. Valami ilyesmiért könyörgünk sokan 10(vagy 30?) éve itthon magyar viszonylatban, abszolút eredménytelenül. Én erre nagy piros pontot adok a Netflixnek meg a készítőknek is eddig.

coligny - 2020. 10. 24. 18:20

Kifejezetten szórakoztató volt. Mondjuk, ha már latin, akkor a mai hochdeutsch helyett is lehetett volna valami archaikus német nyelv.
Ja, és nem létezik olyan, hogy “jó latin kiejtés”, mivel nem tudhatjuk biztosan, hogyan ejtették a latin szavakat az 1. században. Én örülök, hogy a németek az erasmus-féle kiejtésnél maradtak, a hideg kiráz az amerikai filmekben általános olaszos változattól.:)

Desmond Wallace - 2020. 10. 24. 19:32

Az első rész elég jó volt. Valószínűleg a többit is megnézem.

történelmi hűség: ha nem térnek el nagyon a valóságtól, akkor nincs gond, hiszen egy élőszereplős sorozatnak/filmnek nem az a feladata, mint egy törikönyvnek vagy dokumentumfilmnek.

Róma: anno pár részt láttam belőle, de nagyon untam, pedig odáig vagyok a történelmi témájú sorozatokért/filmekért.

Alarikman - 2020. 10. 24. 21:30

Nem értek egyet a cikk íróval.
Ez egy szépen felépített sorozat. Nem várható el a hétköznapi embertől, hogy történelmileg tájékozott legyen. A barátság háromszöge jó húzás volt, energetikailag elvitte a sorozatot a hátán. A bizonytalanságot jól adagolták. Nem tudtuk, hogy éppen ki kire rág be és megy vérre. Habár az áruló életben maradását senki sem gondolta talán.
Szerintem ez egy élvezhető, jól építkező sorozat; ami nem high concept, de amit akart jól hozta. Persze vannak vak foltok. Lásd profeciak, természet feletti dolgok. Na azok nem lettek kidolgozva.

Snoopyzit30 - 2020. 10. 24. 22:35

@Qedrák, @winnie

Köszi, angol szinkronnal elkezdem.

zagloba - 2020. 10. 24. 22:40

Nevetséges volt az 1. rész.
Olyan az egész, mintha a készítők a Rómá-t, a Vikingek-et, és Az utolsó királyság-ot összemixelték volna, csak sajnos épp azok legjobb komponenseit hagyták ki.

Klisés karakterek, túljátszás, előre kiszámítható történések.
(A rómaiak latin beszéde olyan volt, mint amikor a diák bemagolja a szöveget és darálja ész nélkül feleléskor. Érdemes figyelni.)

A Róma továbbra is utolérhetetlen. (Ez persze nem jelenti azt, hogy azóta nem voltak jó történelmi sorozatok.)

Töri szakosként természetesen kasza a Barbároknak.

Vodor - 2020. 10. 24. 23:22

Egy pozitivuma can hogy a romaiak latinul beszelnek, bar az is kicsit furcsa mert gondolom kozepkori egyhazi latin, de attol meg erdekes. A tobbi resze a sorozatnak nezhetetlen romantikus klise-cunami.

DarthMalgus - 2020. 10. 25. 03:27

Sztem remekül sikerült!!
Leültem és egyben ledaráltam az egészet!!
Nekem a Rómánál is sokkal jobban tetszett!
Ahogy előttem írták egy ilyen nemzeti öntudatot erősítő film 75 éve ugyanúgy hiányzott a németeknek mint nekünk!!!

Ja és nem is tudtam hogy itt forgatták míg meg nem láttam a stáblistába hogy a légiósok nagy része magyar statiszta volt! Külön plusz

Zsombi2002 - 2020. 10. 25. 05:03

Német pornót még nem láttam, de 2 rész után ez a sori bejön. 😁 Nagyon fura volt sulin kívül is latint hallani élőbeszédben. A látvány is tetszik, csak igazából azt nem értem, ez mennyire lehetett jellemző, hogy egy római méltóság, megszálló hatalomként pont egy germánt nevel saját fiaként?

Balumedve - 2020. 10. 25. 06:11

Kevés dolgot utálok jobban, mint amikor a rosszfiúk azért gonoszak, mert CSAK! 10-15 éve még nagyon hatásosak voltak számomra az ilyen faék egyszerű húzások, de mára már szükségem van az árnyalásra. A második részt még megnézem, mert kiváncsi vagyok a törzsfő és a fia közti beszélgetésre.

Crow - 2020. 10. 25. 08:01

Ezt nálunk forgatták? Tele van magyarokkal a stáblista…

winnie - 2020. 10. 25. 08:33

Balumedve: de… általában azért gonoszak, mert csak, mert ők nem gonoszak a saját szemükben, nem? úgy értem szerintem épp az a(z erőltetett) tévésorozatos húzás, amikor kell valami bajos gyerekkor (és társai) bizonyos nem pozitív tettek mögé, holott az ember alapból is lehet “gonosz”, mert ő ilyen. és még akkor is lehet jó más tekintetben, simogathat kiskutyákat, átsegíthet néniket az úttesten, nem kell feltétlenül buktatnia őket. mármint nyilván kell árnyalás, ha karakterizálnak, de az ilyen expozíciós infóadagolásra biztos, hogy nem a pilot szolgál.

16noise - 2020. 10. 25. 08:40

Crow: igen nalunk forgattak.

fregattfőhadnagy - 2020. 10. 25. 08:48

speranza: ugyanezt éreztem, a legjobb lenne, ha Qedrák minden részről írna, így nem kéne megnézni… :D Valószínűleg a Róma nyomába sem érhet az eddigi vélemények alapján.

rapator - 2020. 10. 25. 10:33

Hogy szokták mondani? Nem rossz, de a jó nem ilyen. Tömören ezt tudnám elmondani a sorozatról.
A történet faék egyszerű, klisés, többször logikátlan döntések. Pl. “madárlopás”. Az első rész végén elhangzó mondat után, teljesen kitalálható az egész story. Semmi váratlan vagy meglepő nem volt benne. Történelmileg mennyire volt hiteles azt nem tudom, Arminius és Varus létező személyek voltak és maga a konfliktus is, de ennyiben szerintem ki is merült.(500 barbár lemészárol 15 ezer római légióst?? Naaa LoL)
Hogy jót is mondjak, a látványvilág tetszett és a rómaiak jelmeze is rendben volt. A harci jelenetekkel sem volt igazán gond. Jó, nem egy Trónok Harca szint, de élvezhető volt nekem. Az, hogy a romaiak latinul beszéltek, különösen tetszett. A kiejtést meg 2000 év távlatából kritizálni, háááát…. hagyjuk. :D
Szóval nem egy nagy durranás a sorozat, lesz hova fejlődnie, ha folytatják. Itt a borongós, esős hétvégén egyszer elmegy. De, aki a méltán sokat emlegetett HBO-os Roma szintet vár, az csalódni fog. Bele se kezdjen.

Balumedve - 2020. 10. 25. 14:45

winnie: értelmezhetjük naphosszat a kérdést, de a nap végére ugyanúgy rosszul esik. Biztos van egyfajta tökösség abban, amikor egy irószoba ennyire lemegy zenbe, de én nem tudom értékelni.

bandido - 2020. 10. 25. 15:11

Sajnos gyenge volt az első rész.

Elvileg “barbárokat” kellene látnunk, de én nem látok mást csak jollakott, német, nyugdíjasokat/középkorúakat, frissen mosott hajjal és gondosan vágott szakállal/borostával.
Meg amolyan amatör színtárslat feelingje van az egésznek.

kron0s - 2020. 10. 25. 17:12

Hát az, hogy ez nem Roma minőség, sőt, azt hiszem evvel a 99% egyetért persze lehet akinek ez jobban bejött,(mondjuk annak javaslok egy Rome újranézést :) de legalább a politikát ne hozzátok már ide (is ) be még ha szaloncukorpapírba van csomagolva akkor se.gondolok itt egy-két hozzászólás bizonyos mondataira.

Desmond Wallace - 2020. 10. 25. 18:07

“Elvileg “barbárokat” kellene látnunk, de én nem látok mást csak jollakott, német, nyugdíjasokat/középkorúakat, frissen mosott hajjal és gondosan vágott szakállal/borostával.”

Ki a barbár?

Aki nem római. Ennyi. A rómaik lenézték az összes népet, aki nem úgy élt, mint ők. Ahogy előttük a görögök is hasonlóan gondolkodtak a többi népről.

gromit - 2020. 10. 25. 18:20

Terry Jonesnak volt egy dokfilmje vagy sorozata a barbárokról, hogy igazából a barbárok nem is voltak annyira ‘barbárok’, mint a rómaiak (mai szemmel).

winnie - 2020. 10. 25. 19:39

balumedve: nem tudom, de nekem fura az effele elvaras. abban igazad van, hogy hollywood erre megy, mindig meg kell magyarazni, hogy valaki miert tepkedi kisallatok labat, de valamiert az sosem tema, hogy valaki miert “jo”. de mondom, eleve az alapfelteves hibas ott, hogy mar az elso reszben elvarod, hogy megmagyarazzanak mindent nyilvan, ha kesobb sem fogjak, akkor jogosabb a szamonkeres, de aznirokmpont kerulnek akarnak minden expoziciot. kiirhatnak a kepernyore, hogy mi miert olyan amilyen, flashbackezhetnek, de… lehet, hogy nem adna hozza,. inkabb a jelen cselekedtekkel kell arnyalni evadszinten.

Desmond Wallace - 2020. 10. 25. 20:27

“hollywood erre megy, mindig meg kell magyarazni, hogy valaki miert tepkedi kisallatok labat, de valamiert az sosem tema, hogy valaki miert “jo”.”

Ezzel nagyon egyetértek. Néha már sokallom, amikor magyarázzák, hogy valaki miért lett gonosz. Nehéz gyermekkor és a többi hasonló megoldás.

Qedrák - 2020. 10. 25. 21:39

“de valamiert az sosem tema, hogy valaki miert “jo”.”

Feltételezem amúgy ez azért van, mert az emberképünk arra épül, hogy az ember alapvetően jó. Így ha egy gonosz szereplőt mutat be egy popkulturális alkotás, akkor magyarázatot kell találnia arra, hogy az illetőre hogyan “ragadt rá” a gonoszság.

leslieb - 2020. 10. 27. 08:09

rapator: Senki se mondta, hogy 500-an voltak a barbárok ténylegesen. Arminius mondja ezt a számot Varusnak, hogy nevetségessé tegye az árulás vádját.

Csak a római sereg létszámát lehet belőni pontosabban, hiszen tudjuk , hogy 3 légiót vezetett Varus + pár száz fős lovasság + segédcsapatok. 20k+ ember.

A germán törzsek közül sokan, de nem mindegyik csatlakozott a harchoz és nem “szabályos, jól dokumentált” egységes sereg volt, így elég nagy a szórás tippelésben a létszámukat illetően, 15-40 ezer fő közé teszik őket. (a 15 tűnik inkább valósnak szerintem)

A jelenlegi történelmi ismeretek szerint meglehetősen pontos volt a film. Arminius apja, a gyerek római fogsága, Varus személye, Arminus cselszővése, az áruló személye, Varus nem hisz az árulásban, a csata körülményei stb. mind pontosak.

Marcipáncica - 2020. 10. 29. 10:55

Lenyomtam egy (na jó, másfél) nap alatt. Nem volt rossz, de kiemelkedő sem. Pl. a The last kingdom-ot meg sem közelíti. Ami a leginkább zavart és fentebb valaki egész jól megfogalmazta, az a mellékszereplők kinézete, ez a “jóltáplált német nyugdíjas” steril feeling tényleg elég sokszor körbelengte a sztorit. Amúgy ettől eltekintve szórakoztató volt, egyszer teljesen kellemes kikapcsolódást nyújtott, a német-latint meg kifejezetten élveztem.

polovcev - 2020. 10. 31. 19:34

Én tegnap végeztem vele s olyan 6-7 pont körül lőném be. A történet valóban kiszámítható volt, de ennek egyik fő oka, hogy vagy százszor találkoztunk hasonló szituációkkal a filmvásznon.

Az mondjuk továbbra is szórakoztat, hogy a nézők többsége a középkori embereket mosdatlan, büdös “parasztnak” tartja, holott az elmúlt 20 évben jelentek meg olyan szakkönyvek, amelyek a középkori emberek mindennapjaival foglalkozva eloszlatták már ezeket a tévhiteket.
Persze, ha az ember utoljára az általánosban vett a kezébe történelemkönyvet, akkor ez a tájékozatlanság korántsem meglepő.

Ami pedig a barbár szót illeti, a rómaiak mindenkit barbárnak neveztek, aki nem volt a birodalom polgára, független attól, hogy germánpkról, hispánokról vagy egyes afrikai népcsoportokról beszélünk.

Aether - 2020. 11. 02. 11:22

Szemléletformálásnak bizony egész jó sorozat.

Több olyan kritika érte fentebb is, hogy “kiszámítható” és már ezerszer láttuk a filmvásznon- ennek az is lehet az oka, hogy a történelmi ihletésű filmek jó része bevallva vagy sem, valós csatákból merít többnyire.

Most pedig az egyik”forrásról” csináltak sorozatot- mily meglepő, hogy ismerős :)

Összességében nagyon korrekt, az ismert tényeket figyelembe vevő, szórakoztató sorozat.

A szemléletformálással kezdtem- “barbárok” igen, a barbár szó az nem a cserzetlen bőrben futkosó büdös Conan-t jelentette az ókorban/kora-középkorban,hanem amit kb láttunk, a random, nem is olyan hülye, de nem római állampolgár germán parasztot. Például.

Két dolog viszont az én szememet is bántotta: Az első 2 részben az angol szinkron nagyon el volt csúszva a szájmozgástól.

A másik pedig a végén maga a csata.
Azt tudni kell, hogy méltatlanul keveset emlegetik a csatát, holott az addig legyőzhetetlennek hitt, hadvezetésileg, taktikailag, emberszámban kb mindig felsőbbrendű Római Birodalmra mértek megalázó vereséget. Nagyon brutális vereséget.
Ráadásul, a légiók után a “kiszolgálószemélyzet” és a légiósok egy részének családjai stb. is vonult az “oszlop” után. Ők is csúnya véget értek.
A csata pontos helyszíne(i) a mai napig vitatott(ak) de korabeli források alapján a teutoburgi erdő jópár része évekkel később is “horrorfilmbe illő” volt, a fákra szegelt koponyák, csonthalmok miatt.
Ez a grandiózus mészárlás kimaradt.

Diapolo - 2020. 11. 02. 15:45

Nem volt rossz a kezdés, még érdekesnek is mondanám. De volt valami, ami miatt nekem ez furcsa volt. Annyira in medias res volt, hogy a pilot után egyik szereplő sem fogott meg, és csak a szőke hölgy nevére emlékszem egyáltalán. Mintha valaminek a folytatása lett volna. Lehet folytatom, mert ókori Róma, de amúgy sima 7/10.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz