login |

Pilot-mustra: Grand Army – 1×01

2020. 11. 09. 15:50 - Írta: winnie

4 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

Pár hetes Netflix-premierről van szó, amiről eddig valamiért nem írtunk, pedig többen is végignéztük a sorozatot, szóval nemsokára jön az évados írás, mert a Grand Army szerintem megérdemli, hogy ráduplázzunk. Még akkor is, ha biztos, hogy valamilyen szinten megosztó lesz, mondjuk abban a tekintetben, hogy ki fog bele egy Euphoria-t látni, és ki egy 13 Reasons Why-t.

Igen, egy tiniso…, egy tinédzserekről szóló sorozatról van szó, aminek semmi köze a hadsereghez, talán a nem magyarított címből következtethető, hogy egy tulajdonnév a címadó, ez annak a brooklyn-i iskolának a neve, amely pallérozni próbálja a sorozat főhőseit, például akkor, amikor a pilotban egy öngyilkos bombamerénylő által keltett detonáció hozza a frászt mindenkire.

GRAND ARMY – 1×01 – 7/10

A robbantást követő pánik alatt mindenkit jól megismerhetünk, diákokat, tanárokat egyaránt (nyilván főleg diákokat), feltárulnak az egymáshoz fűződő viszonyok, hogy nagyjából mi téma napi szinten a fiatalság ezen new york-i szeletét képviselő tagjai között (a közösségi média, a külsőségek és a lázadás aktivizmus, naná!).

Az első két rész révén szinte filmes hosszúságú alapozással vezetik fel a sztorit, ami csak a folytatásban fog konkrét irányt nyerni, de persze addig is kialakul előttünk a kép az Instamenőségről, a képernyőkön élt életről, a folytonos megfelelési kényszerről, az egyenlő bánásmód iránti elkötelezettségről, a társas kapcsolatok iránti vágyról és az azok kapcsán jelentkező közösségi nyomásról (meg annak ezer fajtájáról) – és persze a rendszernek való beintésről, mert nehogy már más mondja meg, hogy ki mit tegyen.

Kellemes meglepetésként az egymás között olykor igen éretlennek tűnő szereplők komoly öntudatosságról is tanúbizonyságot tesznek olykor, mondjuk amikor lehetőségek híján dolgozni kényszerülnek a pénzért, másokat látnak el, vagy olyan kérdésekben, ügyekben nyilvánulnak meg, amiket inkább tartanak a felnőttek terepének. De azért mégiscsak a tinis tinilét határozza meg őket. Még ha eggyel magasabbra is van tekerve annak fordulatszáma, mint idehaza. Tippre.

A Grand Army-nak van egyfajta, számomra igen vonzó hangulata. Nagyon átlengi a fiatalos szellem, pedig nyilván nem tinik írták – ennyit tesznek a színészek? Valahogy a szabadság (vagy a felszabadultság) érzése nagyon erősen lejön belőle (annak ellenére, hogy nem egy szereplő eléggé keretek közé van szorítva), pedig még véletlenül sem feelgood sorozatról van szó – a nyitójelenet pedig, amiben az egyik lány kvázi könyékig matat a társában, hogy egy benne ragadt óvszert kiszedjen, azt is azonnal tudatosítja a nézőben, hogy a tálalás módja helyenként elég nyers lesz. És olykor kínos is.

De mi más is lehetne, hiszen bármennyire is felvilágosultak ezek a fiatalok, bármennyire is olvasztótégelyben nőnek fel, azért a brooklyni közegi igencsak meghatározza őket, hogy miképp bánnak velük, illetve azt, hogy mit csinálhatnak.

Ahhoz képest, hogy a sorozatnak egy színdarab az alapja (nem néztem utána, hogy pontosan miben), a Grand Army-ban van egy, a műfajra nagyon nem jellemző (én sem tudtam hová tenni…) hozzávaló. Az egyik főszereplő ugyanis néha animációkat képzeleg, ráadásul zombiapokalipsziseket. Nyilván áthallások meg minden, és van is egy hangulata, és talán funkciója is, hiszen egy elég szendének tűnő karakterből jönnek elő, de számomra a világon semmi pluszt nem hoztak ezek a jelenetek, olykor totál feleslegesnek éreztem őket.

Visszatérve az elején feltett kérdésre, hogy Euphoria vagy 13 Reasons Why, én inkább az előbbit kedvelőknek ajánlanám a Grand Army-t. Nem Euphoria-szerű, nem is biztos, hogy Euphoria-szint lesz végig, de számomra mégis ahhoz áll közelebb. Persze lehet, hogy csak azért mondom ezt, mert még csak két részt láttam, és ennyiből még nem derül ki a fő csapásvonal, és akár azt is gondolhatnánk, hogy nem is lesz, csak sodródó fiatalok történetére fogunk koncentrálni. Azonban az előzetes sztorileírások némiképp ellövik, hogy nemsokára történni fog valami – ha a robbantás nem lett volna elég.

Kíváncsi vagyok a mi? és hogyan? kérdésekre adandó válaszra, és egyelőre nem tudom elképzelni, hogy ne érjek gyorsan az első évad végére, mert szinte minden pozitívan csapódott le bennem, bár nem feltétlenül A+-os módon. Mármint a már említett animációk kivételével.

(Egy személyes megjegyzés: színészileg nem biztos, hogy (csak) őt emelném ki, de a sorozat legnagyobb meglepetése számomra a Joey-t alakító Odessa A’zion volt, aki itt az egyik kedvencem lett  azok után, hogy nem is olyan régen a Fam című Nina Dobrev-szitkomot konkrétan miatta kaszáltam. Van ilyen. (És olyan is, hogy bár azt láttam, hogy akkor még Odessa Adlon néven futott, az viszont csak most esett le, az IMDb-ben a névváltást firtatva, hogy ő Pamela Adlon lánya.))

4 hozzászólás Ne habozz!

lalakov - 2020. 10. 18. 10:11

Ledaráltam. Érdekes volt.

Tom Vajner - 2020. 11. 09. 16:25

Ledaráltam én is, jó volt. Én a leírás alapján azért kicsit mást vártam. Kicsit viszont olyan érzésem volt, hogy túl sok fontos társadalmi problémát akar feszegetni de így egyikre se volt elég idő rendesen kifejteni. Mintha 3-4 külön sztori lenne. De ettől függetlenül is lekötött. Ja nekem teljesen 13RW első évad érzetem volt végig.

Eltiron - 2020. 11. 10. 10:32

Jónak tűnik, ránézek.

Marla - 2020. 11. 10. 19:23

Ledaráltam, elkapott a hangualata bár tényleg töredezett volt.
3-4 részig úgy tünt Joey az abszolút főhős, az ő sztorija a csapásirány, de aztán hirtelen lepihentették (teljesen logikusan jött az eseményekből) és másokat hoztak előtérbe. Ez nem volt feltétlenül rossz, de kicsit megtörte a hangulati egységet.
Érdekes karakterek voltak, útkeresések, nekem bejöttek az animált részek, vártam hogy kirobbanjon a valóságban is belőle ez a sok harag és düh, ne csak képzelje.
Érdekes hogy a két fekete zenész srác kálváriája annyira nem hatott meg a részek alatt, mégis egyikőjüknek volt köszönhető az egyik legjobb és leghatásosabb sorozatzárás amit idén láttam!
És nagyon szépen mutatták meg rajtuk keresztül mekkora lehet a külöbség két fekete fiú sorsa között csak az anyagi háttér miatt, mindennapi rasszizmus ide vagy oda.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz