login |

A hét dumája

2021. 02. 09. 21:30 - Írta: winnie

16 hozzászólás | kategória: a hét dumája, elmélkedés

One of the reasons Friends and The Office are so popular is because they’re on Netflix.
/Ted Sarandon, a Netflix nagyfőnöke/

Avagy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? De tényleg, ez szó szerint a millió dolláros, vagy száz millió dolláros kérdés, nem? Mert tudjuk, hogy hipernépszerű némelyik klasszikus szitkom, és láttuk, hogy éves szinten 100 millió dollárokat fizettek ki a Friends, a The Office vagy a The Big Bang Theory amerikai streaming jogaiért (amiből a készítők és a megfelelő státusszal rendelkező színészek nagyon sok pénzt kapnak!). De… mi van akkor, ha mindez délibáb?

Ugye újabb és újabb platformok azért adnak ki sok pénzt ezekért, mert annyira nézettek. És nyilván náluk is azok lesznek. De nem ezért veszik meg őket, hanem azért, hogy előfizetőket hozzanak. Azonban, ha Sarandos-nak igaza van, a nézők nem a Friends miatt fizettek előre a Netflix-re, csak ha már előfizettek a Netflix-re, akkor nagyon sok Friends-et néztek. Pihenésképp. Vagy nosztalgiaként. Komfortkajaként. Mert arra volt idő, stb. És ebben lehet valami, mert egy év Friends-elérésért fura 100 dollárt fizetni, ha talán az összes részt olcsóbban meg lehet venni örökre.

Szóval lehet, hogy ott lesz a Friends az HBO Max-on, lehet, hogy nézni fogják az előfizetőik, de egyáltalán nem biztos, hogy rentábilis lesz a sorozat, már ha lehet streamingen ilyesmiről beszélni. A Netflix pedig majd hoz más komfortkaja sorozatot. Ugye egyrészt Magyarországon nem tűnt el a Friends a Netflix-ről, amikor Amerikában (csak egy évvel később), másrészt pedig érkezik oda nemsokára a Seinfeld. (Azt hittem, hogy csak Amerikában, de itthon meg az fog eltűnni az Amazon-ról jövő héten. Nem baj, mert az Amazon-nak meg ott van Magyarországon az Egy rém rendes család. Meg a The Office. Meg a Two and a Half Men. Meg, meg, meg…)

16 hozzászólás Ne habozz!

Venom - 2021. 02. 09. 22:00

“Mi tettük népszerűvé a Jóbarátokat!” – executive out-of-touch with reality.

Amúgy nem hinném, hogy bárki előfizet Netflixre egy sorozat miatt, akármilyen népszerű, és nem is hagyja ott.
Én is rendszeresen néztem a Jóbarátokat Netflixen, egyik top kedvencem, mégsem mondtam le az előfizetésem, mikor levették a műsorról. Az HBOMax-ra elő fogok fizetni, amint lesz Magyarországon, de nem egy sorozat kedvéért.

heidfeld - 2021. 02. 09. 22:11

Ez még az a fazon, aki pár éve úgy vélte, streaming szolgáltatók nem konkurenciái egymásnak, megférnek egymás mellett? Jő nagyot nevettem rajta..
Nem véletlen fizetnek ilyen óriási pénzeket ezekért. Emberek jó része szeret nosztalgiázni. Jó példa, mondjuk Cobrai Kai, ami – tudtommal – Amerikában óriási siker, nagyon bejött a Nelflix-nek.
Igen.van olyan epizód, amit legalább 15-ször láttam, ha nem többször./ Wrecked 1×10/. Mindig jobb kedvre derít.
Nosztalgia, Fiatalabbak voltunk, nyilván másoknak is kötődnek emlékei filmekhez-sorozat epizódokhoz. Sokszor nézek inkább valami régebbit, ha kedvem az újhoz. Elég sokan lehetnek így.
És, a legfontosabb: Friends, The Office, vagy más régebbit nézünk, addig sem a másik szolgáltatót nézzük. Esetleg ajánlanak hozzá valamit, és ott is ragadunk.
Szóval, derék fickó lehet, de tévedni emberi dolog. Akár én is tévedhetek, de a legtöbb ember nem fog előfizetni 6-8 streaming szolgáltatásra. Pénzügyi, vagy rá szánt idő korlátja miatt.

Flanker - 2021. 02. 10. 00:28

Ezt a hülyeséget :D

juhaszvik - 2021. 02. 10. 05:20

Nálam a háttérben duruzsolós sorozatok (Friends, TBBT, stb.) nem streaming kompatibilisek. Én aktívan nézem a netflixet és az hbogo-t is, és az újdonságokért fizetek elő.
Szóval számomra nem csak a fenti szöveg, de úgy általában az alaphelyzet is nehezen megérthető.

winnie - 2021. 02. 10. 06:44

ha már népszerűség, azt mindenképp jó tudni, hogy például az amerikai netflixen a minap a 10 legnépszerűbb sorozatból 4-5 gyereksorozat volt: cocomelon, go dog go, gabbys dollhouse, henry danger – a cocomelon konkrétan tavaly a legtöbbet töltötte a top10-ben, és az ugye fent van a youtube-on is.

ha már háttértévé, akkor jó ideig voltak a netflixen kandalló és vonatos videók – ma már nincsenek talán, lekerülgettek, szóval lehet, hogy mások sem háttérben duruzsoltatják.

Mom - 2021. 02. 10. 07:38

Az, hogy miattuk népszerű, az erős túlzás. Éppen azért vették meg hatalmas pénzért, mert már előtte is népszerű volt… Persze vannak sorozatok, amiket igazán a Netflix tett fel a térképre (Lucifer), de a Friends, vagy a TBBT pont nem azok közé tartozik.

Egyébként, hogy lássatok ilyet is: én lemondtam a Netflixet amiért lekerült az említett két sorozat.

Nem, nem ezekért fizettem elő rá és igen, mást is néztem rajta, de pont ezek azok a sorozatok amik ott tartottak akkor is, amikor éppen nem volt semmi, ami érdekelt volna. Most úgy vagyok vele, hogy várok pár hetet-hónapot és visszajövök, ha már lesz fent pár új dolog, ami érdekel (vagy jön végre a Lucifer 5/B). Viszont a köztes időben ebből a Netflixnek ugye nincs bevétele tőlem… Míg ha lenne valamelyik comfort food-ként funkcionáló sitcom rajta, amit szeretek, akkor az meggátolt volna abban, hogy lemondjam.

Lehet, hogy ezzel kevesen vagyunk így, lehet, hogy nem, de eléggé érthetetlennek tartom, hogy ez miért nem számít a Netflixnek. Mert oké, az új előfizetők tök jók. De pont ugyan annyit fizet egy új előfizető az első hónapjában, mint én a 15.-ben, csak én addigra már 14x annyit kifizettem, ami ugye 14x több… Nem tudom, hogy ezt tényleg nem mérik fel (ami nem túl átgondolt business decision), vagy csak nem kötik az orrunkra?

winnie - 2021. 02. 10. 07:53

“Az, hogy miattuk népszerű, az erős túlzás. Éppen azért vették meg hatalmas pénzért, mert már előtte is népszerű volt… ”

természetesen nem azt mondja, hogy ezek nem voltak népszerűek, hanem arra, hogy ma azért olyan népszerűek, mert többek között fent vannak/voltak a netflixen.

Mom - 2021. 02. 10. 08:22

winnie: kontextus nélkül ezt nehéz megállapítani, de rendben, elhiszem :)
Olyan értelemben egyet is tudok érteni, hogy nyilván segíti az új nézőknek a felfedezést. Bár nem tudom Amerikában hogy megy a kábeles utósugárzás, de ha úgy, mint nálunk, akkor ebben azért nekik is nagy szerepük lehet. Pl itthon a Comedy Central orrvérzésig ismétli a népszerű sitcomjait. A CC pedig szerintem még (csak vélemény)szélesebb körben nézett itthon, mint a Netflix.
A Modern Family pl sosem érdekelt, de hála a CC-nek már legalább a felét láttam…legalább egyszer. (Nálam mondjuk ettől nem lett kedveltebb, de biztos vannak, akik itt kaptak rá).
Szóval nekem azért ez a kijelentés így is túlzás picit. De lehet csak az angolom nem elég kifinomult és a szóhasználat miatt érzem túlzónak. A one of the reasons mekkora hányadot jelent? Mert mondjuk 5-öt adok, de 30-at már nem :D

Shannen - 2021. 02. 10. 09:30

Szerintem alapvetően a fenti idézettel nincs gond. Tök igaza van. Bár szerencsésebb lett volna ha úgy fogalmaz, hogy a Netflixnek (is) köszönhetően vált népszerűvé a fiatalok körében, akik az eredeti futása alatt nem láttak egy részt sem. Mert ez így igaz. Születtek is erről cikkek, hogy a millenial generation ezért is fedezte fel a sorozatot magának.

Az már tök más kérdés szerintem, amit winnie a posztban fejteget, hogy mennyire éri meg nekik ilyen brutál összegeket kifizetni ezekért a sorozatokért, miközben a nagy többség nem csak ezekért fog előfizetni. Pl én se, pedig amíg volt Friends a Netflixen rendszeresen néztem random részeket. De azt el tudom képzelni hogyha valaki csak egy dologra akar előfizetni, és vacillál kettő között, akkor arra fog húzni, ahol a kedvenc komfortsorozata megy.

Plusz azért ezek a sorozatok azért tippem szerint elég jó megtartó erők. Tehát ha épp nincs olyan sok érdekes dolog a platformon az előfizetőnek, de bármikor el tudja indítani a Friends-et, akkor az egy plusz pont és jó eséllyel megtartja az előfizetését hiszen 1-2 hónapon belül úgy is lesz megint egy csomó olyan tartalom, ami érdekelni fogja. És oké, hogy fontosak az új előfizetők, de az is, hogy a már meglévők sokáig azok is maradjanak.

Lajosék a másodikról - 2021. 02. 10. 10:50

Izgalmas téma a jogdíjaké. Példának okáért szerettem volna a minap megtekinteni a Netflixen az Arrested Development utolsó két évadát, amit a Netflix készített el. Hát, Magyarországon nem fogom.

A saját sorozatukat se lehet megnézni náluk, olyan ügyesen sikerült navigálni a jogok tengerén.

winnie - 2021. 02. 10. 11:25

ez igaz, de ez azért nem újdonság, ld. pont a mai hírek első sorát, amit kéthetente kirakok, pont az informálás miatt, hogy mely saját gyártások nem elérhetőek a hazai Netflix, Amazon Prime Video és HBO GO felületén. van 2-3.

az átvett sorozatok (arrested development, killing) esetében olykor nincs mit tenni, ha azok már korábban mentek magyar csatornán. sőt, lehet, hogy eleve csak az amerikai jogok megvételére volt lehetőségük a stúdiótól, hiszen a gyártó fenntarthatta a jogot magának a további szezonok globális értékesítésére.

sorozat/gyilkos - 2021. 02. 10. 20:51

Itt több kérdés van egyszerre.

1. Ugyanaz a korosztály nézte a netflixen, mint eredetileg?

Ha a netflix új korcsoportokat vont be tömegével rajongónak, abban ez esetben (nagyjából) megáll a netflixes érv.

Ha óriási többségében az eredeti nézőket ültette le, akkor kevésbé. Ott nosztalgiáról, a fent már említett háttér/comfort tévézésről van szó. Legfeljebb annyiban igaz, hogy az újranézők a saját ritmusukhoz igazítva a netflixen jobban tudják kielégíteni a fenti igényeiket, ami generál egy nézettségemelkedést.

3. a netflix mint a legnagyobb nézői bázissal rendelkező streaming szolgáltató bármelyik másik streaming szolgáltatóhoz képest jóval nagyobb tömegnek tudja biztosítani a fenti igények kiszolgálását esetleg az új nézők bevonását. Ebben az értelemben megint igaz a netflixes érvelés, de ez nem a netflix egyediségéből, hanem a kiemelkedően sikeres, piacvezető pozíciójából adódik.

2. Mint minden info és szenvedély jószág a rajongóknak a jóbarátok is relatív kevésbé helyettesíthető más sorozattal. Nyilván lehet a kategórián belül valamennyire pótolni a nézői igényeket, de csak részlegesen. A kieső megtekintés számból összevetve a korosztályos statokkal, nézői szokásokkal (időbeosztás, milyen más tartalmak fogyasztása) igen finom modelleket lehet felállítani. Kicsit irigylem a netflixes elemzőket, pedig már tizenéve nem ezzel a foglalkozom.

Mom - 2021. 02. 10. 20:58

Bennem őszinte kétely kezd felmerülni a “netflixes elemzők” létezése kapcsán… Mert az oké, hogy nem teszik közzé az adatokat, de azért gyűjtik-elemzik őket? Legalább maguknak meg tudják indokolni, hogy miért ér többet egy új előfizető bevonzása, mint egy meglévő megtartása?

sorozat/gyilkos - 2021. 02. 10. 21:20

#Mom: Az újak bevonzása a régiek megtartása között legfeljebb budget vonalon van konfliktus, de a jóbarátok nem ezért tűnt el a kínálatból, hanem azért mert a Time Warner elvitte a kizárólagos streaming jogokat az HBO maxra.

Mom - 2021. 02. 11. 07:14

sorozat/gyilkos: Európában is, ahol még nincs HBO max? És a TBBT? Az nem HBO-s sorozat.
De itt most nem is egy konkrét sorozatra/filmre gondolok, hanem pl arra, hogy év végén egy csomó húzócímes szerződés lejárt és nem siettek meghosszabbítani őket mondván, hogy lesz helyette más… De (még) nem lett. Olyan uborkaszezon van a Netflixen, amit én még nem tapasztaltam. Nem csak a friss sorozatok nem jönnek, de slágereket sem hoznak.
Tudom, hogy vannak, akiknek tök mindegy, mert mennyiségre most is van mit nézni, majd csak találnak valamit maguknak, de én gyűlölöm hogy percekig lapozgatom a kínálatot és vagy láttam, vagy egyáltalán nem érdekel amijük van.
Szerintem nagyon kellene pár húzócím, ami miattuk (is) lehetne sikeres! Nem kéne feladniuk ezt a sorozatmentő-akciót, én azt mondom! :)

sorozat/gyilkos - 2021. 02. 11. 13:25

Mom: nyilván tapogatózom, nem látok rá a belső folyamatokra, de a piacon egyértelműek a folyamatok. Minden tartalom előállító, tartalom tulajdonos (és mellesleg lassan a kutyakaja gyártók is) saját streaming szolgáltatót indítanak. Éppen a netflix sikere miatt teszik ezt, ami pár év alatt földbe döngölte a nála sokkal nagyobb tapasztalattal, és főleg saját tartalommal bíró networköket, kábelcsatornákat.

A netflix nagyjából az elmúlt 2-3 évben irgalmatlan tempóban gyárt saját, ill. vásárol fel helyi tartalmakat, és a jóbarátok esete jól magyarázza a miértet. Az ugyanis nem saját tartalom, ahogy a TBBT sem az. A jogok felett csak a szerződéses határidőig rendelkeznek, és mivel minden tartalomszolgáltató saját streamingben gondolkodik, a netflix nem saját tartalmait rövid és közép távon elviszik a jogtulajdonosok.

Amikor a netflix lejáró, vagy hamarosan lejáró tartalmak után fizet brutális díjat, akkor ezért nem csak nézők megtartását kell mérlegelni, de azt is, hogy a platformon dédelgetett sorozat rajongótáborát a szerződés lejártával egy másik szolgáltatónak tutujgatta. Csak tippelek, de azt hiszem ez is súlyos szerepet játszott a döntésben.

Az érvem elejére visszakanyarodva, a netflix a tartalmainak gyors kiürülését látta meg pár éve, és jobb híján előremenekül a kisebb célcsoportokat elérő, de változatosabb gyártott és felvásárolt tartalomdömpinggel. Ebben értelemszerűen kevesebb lesz a már bizonyított húzóanyag, hiszen annak a nagy részét még nem a netflix gyártotta. Ez egy kényszerített modellváltás egy más jellegű tartalomszerkezetre (hosszú farok).

Amikor a netflix döntései érthetetlennek tűnnek, érdemes figyelembe venni, hogy az egyik legnagyobb versenyelőnyük a döbbenetesen pontos, és elképesztően árnyalt (mindenki másnál nagyobb) adattömegük a nézői szokásokról és azok rejtett összefüggéseiről.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz