login |

Mythic Quest: Raven’s Banquet: az 1. évad

2021. 02. 12. 21:30 - Írta: Shyllard

20 hozzászólás | kategória: kritika,

Csak az én vagyok így vele, vagy mások radarja alatt is elrepült az It’s Always Sunny in Philadelphia készítőinek AppleTv+-os sorozata? (Ami, ahogy nézem winnie 2020-as toplistáján a legjobb újonc lett, és természetesen itthonról is nézhető magyar felirattal.)

Esküszöm, enyhén szólva sem mozgatott meg anno, mikor ez a streaming szolgáltatás elindult, de a Netflix, meg az Amazon mellett talán pont, hogy a 2019-ben rajtoló platform szolgálja ki legjobban az sorozatos vágyaimat. Rob McElhenney (az említett FX-es széria atyja), Charlie Day és Megan Ganz még ha nem is forradalmit, de valami nagyon kellemes alkotást tettek le az asztalra.

A Mythic Quest középpontjában az azonos elnevezésű MMORPG-t (közösségi online szerepjáték, mint a World Of Warcraft) fejlesztő stúdió és annak mindennapos tevékenysége áll. A 10 részes első évad legjobban munkahelyi komédia (The Office), technológiai fejlesztőcéget humorosan bemutató (Silicon Valley) és Felhőtlen Philadelphia stílusát felelevenítő hármas ötvözeteként leírható alkotás.

Az HBO-s Judd Apatow-os szériától átvéve a stafétabotot, nagyon jó érzéssel McElhenney-ék pont egy olyan aspektusát mutatja be a fejlesztő –és játékiparnak, amit az említett szériánál sosem láthattunk. A Mythic Quest világelső szerepjáték, az azt gyártó cég is ennél fogva egy sikeres csapat, így amolyan Silicon Valley-szellemi örököseként a siker kapuján való átlépés után vesszük fel a fonalat.

A klasszikus underdog-sztori helyett itt elsősorban munkahelyi komédiát láthatunk, aminek középpontjában egy új kiegészítő indítása, és annak javítgatása áll. Átívelő szál ennél fogva nem annyira erős, de játékbéli hibák, újítások mindig felütik fejüket. A részenként megoldandó problémák általánosan természetes módon ütik fel a fejüket.

Szereplők közül elsősorban Ian (Rob McElhenney) és Poppy (Charlotte Nicdao) kerül a rivaldafénybe. Előbbi esetében a vége felé egy meglepően érzelmes történetet kaptunk, ami erősen tükrözi a Felhőtlen Philadelphia egyedüli igazi visszatérő dramaturgiai elemét is – a 13×10-et szerintem annak, aki látta, nehéz elfelejtenie. Nem sokszor kerül előtérbe, de mikor igen, a készítő által jól láthatóan fontosnak tartott apa-fia kapcsolat képes ütni.

Poppy karakterénél viszont sokkal problematikusabb a történet. Esetében egy ezerszer látott huzavonát láthatunk, ami a hasonló munkahelyi komédiákat ismerőknél nem sok meglepetést tartogat. Úgy érzem, a készítők is tudták, hogy jól ismert elemről van szó, ezért is igyekeztek minél gyorsabban elintézni azt, s remélem, jövőben nem is fogja felütni újra a fejét a téma. Nem volt vele probléma, de az amúgy jó karakter sokat látott évadközepi nyűglődése szimplán fárasztó volt.

A többiek a rövid játékidő miatt sokkal kevesebb oldalukat tudták megmutatni – inkább csak röpkébb sziporkák erejére kerültek előtérbe. Viszont a zsánerből fakadóan, ha kap elég évadot majd még a sorozat, ezek úgy is ki lesznek simítva. Alapozásnak mindenesetre remek 10 részt kaptunk, senki sem idegesít olyan szinten, hogy szeretném, hogy kiírnák, illetve legtöbben szórakoztató, ha nem is egyedi jellemzőkkel is rendelkeznek.

Poppy mellett, David (David Hornsby) remek „straight man”, illetve Philadelphiás karakteréhez (Cricket) hasonlóan a színész itt is általában a viccek elszenvedője. Rachel (Ashly Burch) és Dana (Imani Hakim) aranyosak és adják a romantikus töltetet, Jo (Jessie Ennis) élvezetes „wild card” és C.W. (F. Murray Abraham) is működik, mint az öreg, aki nem tudja tartani a lépést a modern technológiával. Mellékszereplők közül Danny Pudi-t emelném ki leginkább, akit a Community óta most először láttam szerepben, ami nem az ottani karakterére emlékeztetett. A színészt alapból kedvelem, itt meg örültem, hogy viszonylag új oldalát is képes végre megmutatni.

A karakterek mellett persze egy komédiánál a humor a lényeg, ami többé kevésbé működik is a Mythic Quest-nél. Nem sokszor fogtam a hasam a nevetéstől, de legtöbbször legalább meg tudtak mosolyogtatni. Nem sok viccnél éreztem, hogy mellé lőttek volna. A munkahelyi poénok egytől egyik ütöttek, illetve amolyan visszafogott Felhőtlen Philadelphiaként a szereplők abszurd, antiszociális viselkedésének közjátéka is bevált. Minden eddigi kipróbált párosítás működött, illetve a behozott kisebb szereplők is remekül feldobták a hangulatot.

A 10-ből pedig 2 igazán különleges és kimagasló részt is sikerült leszállítaniuk, ami arányaiban meglehetősen biztató a sorozat jövőjét tekintve.

Az 1×05-ös múltba visszatekintő epizód egy szép és érdekes, alapvetően többi eseménytől független történetet mesél el, Cristin Milioti és Jake Johnson tálalásában. Egyedüli probléma, hogy az évad legjobb részét kaptuk velük, és utána többször is azon kaptam magam, hogy hiányolom a két színészt. Remélem, visszatérnek majd jövőben, még ha csak flashback formájában is. Mindenesetre, mint világépítő elemek, fantasztikusan működtek, későbbi visszakacsingatások a történetbeli elemeket is képesek voltak magasabb szintre emelni.

A másikra, a Karanténos különkiadásra viszont még ennyi panaszom sem lehet. Vicces volt, talán csak C.W. technofób viselkedését láttam már túl sokszor más sorozatokban, miközben egy nagyon jó érzelmi központtal is meg tudták toldani a részt. Valamit McElhenney nagyon tud, mert ezer meg egy ökörködés közepette is, ha kívánja, képes úgy gyomorszájba vágni, hogy nehéz nem belekönnyeznem.

Mivel nem nézek sok komédiát, a Staged 2 évadja mellett a Myhtic Quest különkiadása volt az egyedüli karanténepizód, amit láttam, és piszkosul jól működött, nem kicsit odaszúrva pár valós történésnek is. (pl. színészek „inspirálónak” szánt éneklése)

Az ezer meg egy dicséret között viszont mégis volt, ami nagyon bökte a csőrömet: az átvezető bevágások. A sorozat az Ubisoft (egy valós játékfejlesztő cég) támogatásában készült. Ennek köszönhetően, a szériától függetlenül, a való világban létező játékokból átvett videókat kaptunk jelenetek között. Igyekeztek valamennyire a történésekhez igazítani ezeket a reklám(osabb) tartalmakat, de legtöbbször inkább azt éreztem, hogy kitaszítanak, mintsem jobban berántanának a sorozatba. Az első részben még élveztem valamennyire, mikor rájöttem, hogy mi honnan van, de azt követően már iszonyatosan irritált. Szerintem arcátlan és borzalmas reklám, ami egy alapvetően remek sorozatot élvezeti értékét ronthatja. A szponzoráció magában a szériában is párszor felüti a fejét, de sosem ennyire zavaróan, illetve néha még viccesen is odaszólnak az Ubisoft-nak is.

Mint valaki, aki rendszeresen játszik, a sorozatban létező játék megjelenítésével sem voltam igazán elégedett, hiába látta el a feladatát. Alapvetően fölösleges költségnövelés lenne ez esetben az animáció minőségének lényeges javítása, de 2020/21-ben nehéz elhinni, hogy bárki is játszik ennyire ronda és játékmechanikailag iszonyat következetlen alkotással.

Összefoglalva az egyedüli tényleges negatívumként az átvezető reklámokat tudom feltüntetni, minden más remekül működött a sorozatban. Könnyed, szórakoztató, Silicon Valley-nél visszafogottabban fejlesztő, és azon belül játékiparra fókuszált, illetve Felhőtlen Philadelphiánál jóval családbarátibb munkahelyi komédiát szállítottak le McElhenney-ék.

Az 5. epizód a sorozattól függetlenül is élvezhető, így aki kellemes fél órás, nosztalgikus, videójátékos kikapcsolódásra vágyik, szerintem könnyen bepróbálkozhat azzal is. Ki tudja, lehet azt látva meg jön a kedv a többi 9 részhez is. Sok csalódást nem tartogat a kellemesen humoros Mythic Quest, és kíváncsian várom a már berendelt 2. évadot is.

20 hozzászólás Ne habozz!

winnie - 2021. 02. 12. 21:50

nuff said, imádtam, a legjobb 2020-as nálam, pont a napokban sírtam arról, hogy nem írtam róla, az év egyik legjobb epizódját hozta tavaly, poppy zaeniálisan eltalált volt, de mindenki szuper, mcelhenny naná, az asszisztens iszonyat eltalált, dar adal teljesen kész, és még ashly burch is szerepelt?? ja, ami a legdurvább, david hornsbyt nem elég, hogy életemben először elviselhetőnek találtam, még kifejezetten be is jött a karaktere. i mean… tényleg nagyon tetszett. és még zeneszámot is adott az alltime lejátszási listámba:

https://youtube.com/watch?v=oB13wqesv_g

heidfeld - 2021. 02. 12. 23:25

Nem volt jó a pilot. Egy pilot be kell, hogy húzza az embert, meg kellene ragadnia figyelmünk! /Móló 1×01, például 20/10!/
Szimpatikus karakterek, kicsivel több, ismertebb arc, és 4-5 mosoly.. Vígjátéknál nem szokásom, de félre is tettem, vagy fél évre..
“Leporolva” elképesztően tetszett, és többször sírtunk rajta a nevetéstől. Elképesztően vicces, de ennél is fontosabb, hogy hosszú sorozatos éveim alatt, még nem láttam ennyi kedvelhető karaktert – Egy szériában.
David Hornsby, mindenben kedveltem. Itt is. Nem finomkodó, öreg író, HR-es, Me-Too világtól Plútó távolságban élő tesztelő/ Craig Mazin- Csernobil írója/, Poppy, az ausztrál, két tesztelő lány, Michelle, szarkasztikus beszólásai..
2 karakter ellopta a show-t:
David asszisztense: Jo. Jessie Ennis karakteréhez stílusához semmit nem tudok hasonlítani, pedig sokat láttam. Szinte féltem..:D
Tényleg nincs kis szerep. Sue, 4 rész, de sokkal-sokkal többet belőle!! Közösségi kapcsolatokért felelős, nagyon kedves :D:D Caitlin McGee nagyon-nagyon jó!
Karantén-epizód, vagy az 1×05, igen megható lett. Le a kalappal. Nálam, messze 1×03 jött be a legjobban. Olyan zseniálisan megírt, előadott rész lett, ami ritkaság. Rengeteg nevetés mellett, igen jól figurázták ki, hogy manapság már minden témához, mindent tízszer átgondolva lehet lépni, azon aggódva, kit sértesz meg, ki támad miatta. Zseniális epizód 10/10 És itt kiemelt szerepe lett a játéknak.
Nem tökéletes sorozat, sajnos. Poppy nyűglődése a góréval, tényleg nagyon fárasztott, de családi dráma is lehúzta-
Egészen egyedi munkahelyi légkör, szimpatikus-fura karakterek, jó színészek. És gyomron is tud vágni vagy el is gondolkodtat, sok nevetés mellett.
Erős 8/10

CrashBoostZoom - 2021. 02. 13. 08:39

“2020/21-ben nehéz elhinni, hogy bárki is játszik ennyire ronda és játékmechanikailag iszonyat következetlen alkotással”

Bár így lenne. Ugyan az MMO-k korának már leáldozott de sok olyan játék van ami rondább grafikával és iszonyat szívatós és átgondolatlan mechanikákkal is komoly rajongótábort mondhat magáénak. És ezek egyike sem a múlt évezredből visszamaradt alkotások.

Amúgy a sorozatbeli játék nagy része csak Heroes V modellekkel való ökörködés. Nem igazi játék mert az eredetiben totál máshogy vannak a dolgok, reklámra sincs már nagyon szüksége mert 2006-ban jött ki. Már csak az nem játszott vele akit tényleg nem érdekel.

Scat - 2021. 02. 13. 13:11

Érdekesnek tűnik. Felírom magamnak későbbre.

Shyllard - 2021. 02. 13. 13:53

winnie: köszi a zenét, fel is vettem egy listámra, darálás közben eszembe sem jutott lementeni :D

CrashBoostZoom: persze, vannak bugos meg rossz játékmechanikával rendelkező játékok, de nem ennyire. Nyilván, itt alárendelik a poénoknak a játékot, ami annyira nem nagy baj szerintem. Grafika meg alapból ízlés kérdése szerintem, főleg Nintendo Switch-en játszok utóbbi időkben, amire még mindig pumpálnak ki 2000-es évek elejét idéző kinézetű játékokat.

Luther - 2021. 02. 13. 17:00

Nagyon jó volt, az utolsó pedig szuper!

zagloba - 2021. 02. 13. 21:43

Zseniális sorozat, de McElhenneytől mi mást várhatnánk?

Én soha nem játszottam semmilyen játékkal, nem kötnek le egy percre sem, legyenek azok bármilyen témájúak, régiek vagy újak.

Így aztán mondhatni külsős szemmel nézhettem, és éppen ezért gondolom azt, hogy ez egyáltalán nem munkahelyi komédia. A játék és a játékipar csak a hátteret adja ahhoz, napjaink sok égető problémáját, kérdését, bizonytalanságát bemutassa. (Ahogy azt pl. a Phillyben is megszokhattuk. Akinek ez bejött, nyugodtan próbálja be napjaink talán legegyedibb sorozatát.)
Épp az említett 5. rész az, amelyik ezt a legjobban bemutatja. Egyáltalán nem lógott ki a sorból, hanem éppen alátámasztotta, hogy ez a sorozat miről is szól.

Remek karakterek, jó színészek, kiváló poénok, és közben görbe tükör világunknak.

A tavalyi év egyik legjobbja.

Reaml - 2021. 02. 13. 22:58

Ezt a reklámos dolgot, szerintem totál benézted. Totál nem ez volt a funkciója egyik epizódban sem, így egy kicsit félrevezetô az írásodban, mivel nem is tud reklámként mûködni… szóval akkor mitôl reklám?

fajro - 2021. 02. 13. 23:09

Köszönöm!!!
Mármint az ajánlót. Egyben lecsúszott négy rész, alig várom, hogy folytathassam.

CrashBoostZoom - 2021. 02. 14. 07:58

@zagloba

“A játék és a játékipar csak a hátteret adja ahhoz, napjaink sok égető problémáját, kérdését, bizonytalanságát bemutassa.”

Öööö. nem. Számos olyan helyzet volt benne ami csak a játékipar sajátja és az úgymond civil életben egyáltalán nincs jelen.

Ezt nyilván nehéz megítélni külsős szemmel de akkor legalább ne akarjuk beállítani úgy mint ha csak a saját nézőpontunk lenne az egyetlen igaz.

És amúgy ja. A játékok biztos nem reklám céllal vannak benne. Ha így lenne akkor a sorozat idején legújabb játékait nyomatta volna a Ubisoft és nem a 2000-es évek elején készülteket.

Shyllard - 2021. 02. 14. 08:57

@Reaml
Bármilyen reklám reklám, nem véletlenül költ mindenféle cég pénzt csak arra, hogy mondjuk az ő kv-jukat igya valaki egy filmben.

@CrashBoostZoom
Nem tudok egyetérteni, pl. nagyon sokat mutatták benne a For Honor-t is, ami még mindig fut és igényli is a promózást. Nem minden reklám célja új vásárlókat szerezni, vagy eddig ismeretlen információt közölni. Elég az emlékeztetés arra, hogy továbbra is létezik a produkt. Sosem játszottam a For Honor-ral, el is felejtettem kb. hogy létezik, de a sorozat miatt most is arról beszélek, illetve ha máskor nem is, a bevágások alatt is eszembe jutott. Ez is reklám. Ezt nagyon sok mindenre felhasználhatják, de nem akarok itt spekulálni, hogy mire fogják.

Ahogy beillesztették ezeket a reklámokat a Mythic Quest-be, engem nagyon zavart, de nyilván mindenkinek más az igénye, tűréshatára ez ügyben. Számomra nem voltak jól beillesztve, szinte minden esetben megszakították a történet folyását. Érdemes arra gondolni, hogy utóbbi időkben nem igen jött ki az Ubisoftnak releváns, középkori játéka, egy Watch Dogs: Legion még inkább kiütött volna. Legalább ennyiben visszafogták magukat. De van egy olyan érzésem, hogy következő évadban vissza fog köszönni pár Assassin’s Creed: Valhalla-s képkocka is. De persze, az hogy ez engem zavar, csak az én problémám, hiszen közben meg lazán eltűrök másfajta reklámokat, más médiában.

CrashBoostZoom - 2021. 02. 14. 09:28

@Shyllard

A For Honor szintén nem érdekel már senki, két hónap után beleállt a földbe az egész már csak egy apró kemény mag tolja, nem egy sorozatban látott pár képkocka fogja megváltani a játékot, pláne nem egy 2016-ban megjelentet. A mainstream játékiparban és a mai játékpiacon az már réginek és elavultnak számít.

Szerintem pedig nagyon is sokat hozzátett a sorozat alapfelállásához. Megmutatta, hogy mennyire abszurdak tudnak lenni az emberek az online térben például. A 3. rész a személyen kedvencem de a fiktív játékbeli ökörködések nélkül biztosan nem tetszett volna ennyire. Az, hogy csak beszéltek volna a problémáról és semmit sem látunk belőle az elég száraz epizód lett volna.

Mire kijön a következő évad már nyugodtan promózhatják benne a Valhalla-t mert addigra szintén csak az nem játszott vele akit nem is érdekel.

Shyllard - 2021. 02. 14. 09:54

@CrashBoostZoom

Az, hogy mennyire effektív, az más kérdés, de ahogy te is írod, promózás attól még. Ha úgy vesszük a mainstream trend követése a játékiparban csak egy bizonyos réteget érint. Én úgy érzem átlagnál többet kockulok, de nagy rendszerességgel csak 1-2 év múlva veszek meg egy “új” játékot. Ahogy sokan mások is. Visszatérve a Switch-re, pl. az egész platform a casual gamerekre építi az image-ét. A konzol eladásait tekintve pedig ez a réteg sem elhanyagolható bevételt tekintve. Steam, meg Epic Games Store leárazások is rendszeresen felhoznak rég elfeledett játékokat a toplistára, szóval bevételt tekintve egy játék nem csak akkor releváns, amikor megjelenik és csúcson van a player base.

De visszatérve a fő témához, ezért is jó mások véleményét olvasni, mert nekem annyira egyértelműen zavaró volt az egész, hogy sokkal kevésbé voltam képes látni mit ad a sorozathoz :) Ízlések és pofonok, szokták írni sokszor itt az oldalon winniék, hogy egy kritika nem szent írás, csak egyéni vélemény. Nemrég az American Horror Story 9. évadánál is nagyon meglepett, hogy bizonyos nézőknek mennyire jó volt az évad.

CrashBoostZoom - 2021. 02. 14. 10:18

@Shyllard

Oké, ezen nem veszünk össze mert tényleg sok mai játék egyáltalán nem éri meg (szubjektív vélemény megint) az árát.

De attól még reklámnak pocsék. :D Legalább valami minőségibb termékük lett volna bevágva ami tényleg felkerül a vásárlólisták élére egy-egy sale alkalmával. A pénz amit termelnek vele így max arra jó, hogy kifizessék a sorozaton dolgozó konzultánsok extra óráit :D

Shyllard - 2021. 02. 14. 10:42

@CrashBoostZoom

Na mondjuk az érdekes lehet, hogy az Ubisoft támogatása mit jelenthettt a befektetett összegen felül. Rob McElhenney ez ügyben interjúkban eléggé úgy fogalmazott, hogy nagyon szabad kezet kapott.

Ream - 2021. 02. 14. 11:24

@Shyllard

Te ezt most kocaként elemezted. Egy mezei film és sorozat fogyasztó azt se tudta, hogy ez mi, nem is érdekelt. Jelen esetben neked van egy plusz tudásod amit mindenképp át akartál adni. Ezzel nincs baj, csak nem kell túlzásba vinni és általánosítani. Szerintem a nézôk 1% se tudta, hogy ez valaha valami volt, csak átkötés volt sokszor a jelenetek között, ahogy a Barátok köztben is a házholokzat muzsikás képsora. Ez pedig bevett dolog, képlet. Minden film és sorozat használja, mert különben megfulladnánk a folyamatosságban. Ha meg a filmben maga a játék is ilyen volt, akkor nem alap, hogy nem írnak a filmnek valamit, ha tele a padlás ingyen kóddal?! Pont hogy szerintem az újrahasznosítás bizonyíthatná, hogy nem reklám.
De persze minden lehet reklám, a kilincstôl a bögréig, ha van türelmed kimazsolázni.

Ream - 2021. 02. 14. 11:27

*kockaként
Bocs, persze, hogy elírtam.

Shyllard - 2021. 02. 14. 12:42

@Ream

Nekem reklám volt, első pillanattól kezdve, elemezgetés, meg mélyebb belegondolás nélkül. És továbbra is, szerintem már bőven kifejtettem miért tekintem annak. Marketing szempontból minden produktmegjelenítés az. Felveszel egy Nike pólót, amiért ráadásul még fizettél is, az is reklám. Nem figyeltem meg a sorozatban milyen gépeket használnak, de biztos egyszer-kétszer ügyesen beframelték, ami természetes.
Az ilyenekhez hozzá vagyok már szokva, valamiért Mythic Quest-féle átvezetőkhöz nem. Lehet másfajta sorozatokat nézünk, de én az animéken kívül sehol sem tapasztalok meg ilyen áttűnéseket. Igen, szoktak átvezetőket alkalmazni filmekben és sorozatokban is, de számomra van különbség, aközött mikor a helyszínről szolgáló városról kapok egy snittet, és mikor egy létező, de számomra csak halványan releváns játékképkockát vágnak be. De már szerintem ez nagyon túl van itt tárgyalva, engem kiemelkedően zavart a sorozat nézése során, ezért megemlítettem az írásomban. Nem kell egyet érteni, sőt én örülök is, hogy úgy fest egyedül vagyok ezzel a véleménnyel, hiszen amúgy egy iszonyat király sorozatról van szó, úgyhogy csak remélni tudom minél többen élvezik :)

CrashBoostZoom - 2021. 02. 14. 13:22

Azt azért megemlíteném, hogy a hozzászólásaim ellenére nekem nagyon bejött a sorozat. Kb. a Felicia Day féle The Guild webes sorozat óta várok valami ilyesmire.

Sokszor nevettem rajta és sok helyen elismerően bólogattam mert látszott, hogy foglalkoztak a témával még ha nem is annyira valósághű ez a fejlesztősdi amit a sorozatban csinálnak.

Jence4 - 2021. 02. 15. 22:01

Most kezdtem, zseniális, új kedvenc.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz