login |

Your Honor: vége az 1. évadnak. És a sorozatnak is.

2021. 02. 21. 21:10 - Írta: Shannen

11 hozzászólás | kategória: kritika, minisorozat,

A Showtime limitált sorozata/minisorozata tökéletes példája annak, hogy ha fogsz egy csapat kiváló színészt és technikailag jól néz ki, amiről mesélsz, akkor ezek szinte majdnem képesek befoltozni azokat a kisebb-nagyobb lyukakat, amivel a forgatókönyv egyébként tele van. Bryan Cranston családi/tárgyalótermi drámája ugyanis hiába kezdett nagyon ígéretesen, valahogy mégsem tudott felnőni önmagához vagy legalábbis beváltani a kezdés alapján hozzáfűzött komoly reményeket.

A történet alapjait a pilotnál leírtuk, és nagyon leegyszerűsítve a fő szál annyi, hogy egy köztiszteletben álló new orleans-i bíró próbálja megvédeni a tinédzser fiát, aki egy cserbenhagyásos gázolás során véletlenül megölte a helyi gengszter család fiát, akik nyilván brutális bosszút állnának, ha tudnák ki a tettes. Így a Cranston által alakított főhős kénytelen hátrahagyni erkölcsi normáit és bepiszkolni a kezét (bizonyítékokat eltüntetni, tanukat manipulálni), aminek idővel egyre súlyosabb, nem várt következményei lesznek mások életére.

Ezek a következmények kitárják a sorozat látószögét és a szimpla családi dráma mellett komolyabb társadalmi kérdések is fókuszba kerülnek, úgy mint a rendőrségi korrupció, rendszerszintű rasszizmus és úgy általában a társadalmi egyenlőtlenségek, ami például egy fehér, mégiscsak privilegizált helyzetben levő, valamint egy fekete fiatal felelősségre vonása között húzódnak. Mindezek mellett pedig egy-két személyes, romantikus szálat is kapunk.

Szóval az vitathatatlan, hogy a készítők egy komplex sztorit raktak össze, ám sajnos nem minden réteget tudtak vagy akartak rendesen kifejteni. Ilyen volt például a Baxter család, akiktől mindenki rettegett a városban, és hiába tud Michael Stuhlbarg nagyon félelmetesen nézni, az ő háttérsztorijuk nem volt kidolgozottabb egy átlagos maffiacsaládnál, így összességében súlytalanok maradtak. Ráadásul több olyan szereplő is volt, aki inkább csak lógott a levegőben és csak arra kellettek, hogy a történet egy adott pontján előrébb billentsék a sztorit (lásd Margo Martindale karakterét vagy Adam tanárát).

A sorozat esszenciája a szűkebb és tágabb értelemben vett családban, mint a feltétel nélküli szeretetet, biztonságot és gondoskodást adó közösségben rejlik. Három család élete fonódik össze váratlanul a baleset következtében és miközben mindenki csak a saját gyerekét akarja megóvni, a végén mégis mindegyikük élete tragikusan megváltozik.

A Your Honor tulajdonképpen két szinten működik igazán, egyrészt a személyes vonalon a családi dráma nagyon átérezhető és abszolút lehet azonosulni az indulatokkal is. Ez nagyban köszönhető a színészeknek, Cranston-t és Stuhlbarg-ot már említettem, de az Adam-et alakító Hunter Doohan is remek. Mint ahogy Hope Davis is abban a néhány percben,amiben feltűnik.

Másrészt a legjobb részek a tárgyalótermi jelenetek az évad második felében. Nem véletlen, hiszen a készítő Peter Moffat (Criminal Justice, Silk), aki elég otthonosan mozog ebben a környezetben. Igazi feszültség és izgalom van ezekben a jelenetekben, ráadásul Maura Tierney személyében egy szuper vendégszereplőt is kaptunk hozzájuk.

Ami kevésbé működött az a fentieken túli körítés, amire tényleg nem szántak elég figyelmet, hogy kellőképpen kidolgozzák, a red herringekből egy idő után sok lett és feleslegesen vitték el az időt, egy sor nagyon komolynak gondolt történés volt abszolút hiteltelen (gondoljunk a titkos találkozókra, amelyek fényes nappal, nyilvános helyeken történtek meg), és a koronavírus-járványt is abszolút értelmezhetetlen módon sikerült beleírniuk a sztoriba.

Ahogy a kritikám elején írtam, a technikai megvalósítás ettől még kiemelkedő lett, a human által is emlegetett filmes kivitelezés az egész évadra jellemző volt. Nálam külön plusz pont volt, hogy kimozdultak a French Quarter-ből és New Orleans kevésbé ismert, de nagyon is valós arcát mutatták meg. Na és persze a zene, Volker Bertelmann vonós tételei nagyon jól passzoltak ehhez a drámai történethez.

Mielőtt a tovább mögött spoileresen szót ejtenék a kifejezetten jól sikerült végkifejletről, azt még azért itt leírom, hogy a hibái ellenére érdemes esélyt adni a sorozatnak, csak nagy elvárásokat nem kell vele szemben támasztani. Az összkép így is olyan 7/10.

Megmondom őszintén, nem számítottam erre az utolsó pillanatos fordulatra. De hiába volt brutális gyomros, valahogy helyénvalónak érződött. A pillanat tragikumát egyszerre adta Adam váratlan halála, akit végül az apja csak nem tudott megmenteni, hiába áldozott fel érte mindent, másrészt Eugene sorsa, aki talán tényleg az igazi áldozat volt ebben a történetben.

Ő volt az, aki az elejétől kezdve, tőle teljesen független körülmények miatt, belekerül egy olyan szituációba, ahonnan nincs igazán remény a kijutásra és amiben egyik pillanatról a másikra fel kell nőnie. Hiába a segítő szándék az ügyvédnő részéről, valójában őt sem igazán a fiú sorsa érdekli, hanem, hogy szimplán igazságot szolgáltasson az egykori védencének. De ha igazán akart volna, akkor is csak nehézkesen tudott volna érdemben segíteni a társadalmi különbségek miatt, amelyek pont, hogy ezt az egész helyzetet megteremteték Eugene körül.

Bár fentebb problémáztam az írás minőségén, azért azt még én is elismerem, hogy a dedikált baseball-labda “útja” elég szép kört írt le. (Miközben azért a finálé pofozkodós, “You can never have me now” jelenetét nekem volt kellemetlen nézni.)

Sajnálom, hogy (jelen állása szerint) csak egy évadot kaptunk, mert közben többször is azt éreztem, hogy hosszabb távra terveznek (lásd a Baxter család vs. Desire banda szembenállását), de a készítői interjú is azt erősítette meg, hogy kezdettől fogva csak ez a 10 rész volt a terv.

11 hozzászólás Ne habozz!

Nimand - 2021. 02. 21. 22:12

Bár egyáltalán nem volt rossz sorozat, tipikusan az az alkotás, ami egy jó ötletre épül és amit az alkalmazott színészek visznek végig a hátukon. Az ötlet, történet remek, a színészek kiválóak, a kidolgozás azonban elég gyengére sikerült. Csapongó, befejezetlen történetszálak, kidolgozatlan karakterek, ezért a dráma sem működik igazán, képtelenség aggódni, együttérezni a szereplőkkel. Kár érte, sokkal többet vártam.

SSY986 - 2021. 02. 22. 09:03

Huh ez egy emlékezetesen jó sorozat lett volna 15 éve, de most csak egy feledésre méltó darab 2021-ben. Jó ötlet, jó színészek a képi és zenei világ eszméletlen de valahogy a sok sebböl vérzö forgató könyv a rakatnyi logikai Baki semmisé tette az egészet. Sajnálom pedig drukkoltam ennek a sorozatnak.

Alain Prosztó - 2021. 02. 22. 09:14

A Your honor tipikus példája annak, mikor a készítők sokat akarnak markolni, de keveset sikerül fogniuk. Ráadásul azt hiszik, hogy a jó színészek pótolják a silány írói munkát.
Így jött ki egy erősen hullámzó színvonalú, de az összképet tekintve fájdalmasan középszerű, és a végére érdektelenné és unalmassá váló sorozat.

6/10-nél többet nem tudok rá adni.

winnie - 2021. 02. 22. 09:24

“Huh ez egy emlékezetesen jó sorozat lett volna 15 éve”

ugye az eredeti 2017-es, szóval annyira nem régi, viszont ennek fényében az érdekes, hogy most is egyre másra veszik meg az adaptációs jogokat, legutóbb a német változatot jelentették be.

Divide - 2021. 02. 22. 13:24

Az első rész után kaszáltam, főleg azért, mert szó szerint felfordult a gyomrom a gengszter família iszonyúan geil, szappanoperás zenére végrehajtott szappanoperás gyászfetrengésétől, pedig a történet érdekesen hangzott volna, de ez nem az én világom.
Ahogy olvasom, nem olyan nagy baj, mert mostanában úgyis túl voltam adagolva az ilyen “gyengén megírt, de a színészek elviszik a hátukon” című élményekkel.

bvr - 2021. 02. 22. 13:44

hát engem a pilot se ragadott meg, nem is folytattam, és a kritika és a kommentek alapján ez nem is fog változni.

Levike - 2021. 02. 22. 15:23

Ez az a sorozat, ahol a végén úgy érzem mindenki megkapta, ami jár, kivéve szerencsétlen Kofi -t és az első részben meghalt srácot.
A színészek nagyon jók voltak, voltak részletek, amikor mindenkivel együtt tudtam érezni, még a maffiavezérrel (Michael Stuhlbarg) is, aki legalább olyan jól játszott, mint Cranston.
Nem kiált folytatásért, de szívesen néztem.

serra - 2021. 02. 22. 18:19

Teljesen egyetértek a kritikával. Ez egy elszalasztott lehetőség volt, hogy egy nagyon emlékezetes sorozatot hozzanak össze de a végeredmény azért semmiképpen sem nevezhető rossznak.
Django volt a legértelmesebb, többször is próbálta tisztázni a helyzetet. :)
Kíváncsi lennék, hogy mi van az izraeli sorozat második évadjában.

Geza Kovacs - 2021. 02. 22. 20:08

Egy nagyon rondán elpuskázott lehetőség. Remek színészek, király első rész, utána folyamatos lejtmenet az utolsó részig, ami hatalmas csalódással ért véget nekem.

Shannen - 2021. 02. 22. 20:39

“Django volt a legértelmesebb, többször is próbálta tisztázni a helyzetet.”

Ezen most hangosan felnevettem. :D

“most is egyre másra veszik meg az adaptációs jogokat, legutóbb a német változatot jelentették be.”

Ezen nem lepődök meg. Az alapsztori abszolút jó, és ha valaki tud belőle írni értelmes forgatókönyvet, akkor ebből az alapanyagból egy kiemelkedő sorozatot simán össze lehet rakni. Csak ez itt most nem sikerült.

Ser_Jorah Stark - 2021. 02. 23. 00:54

igen, az iroi munka silany volt, ahogy a vegen hirtelen kipattanhatott az iroi szobaban hogy az ugyvedno jojjon ra az ajto nem csukodik trukkre, amirol igazabol video is volt korabbrol, illetve a rendorno meg micsoda valoszinu modon a datumot kinyomozza, jajj man…

nekem Baxter ur is rettento ripacs volt, a ronda lanya, tokkelutott idegbeteg fiaval, na meg az az urno feleseg…

a vege jo fordulat volt, nem is ertem hogy talalta el a golyo pont Adamet, “figyeljetek vegyetek kameraval hogy a srac oleli az anyjat es a kis srac rajuk celoz, de csinaljunk egy barbatrukkot es ki mast mint epp Adamet talalja nyakon a golyo a tobb tucat masik vendeg helyett”
szolhatott az otlet az iroi szobaban.

kar hogy csak egy ilyen jutott Cranstonnak a Breaking Bad utan, o ebbe is beletette amit lehetett.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz