login |

Pilot-mustra: Rebel – 1×01

2021. 04. 15. 15:50 - Írta: winnie

1 hozzászólás | kategória: 2020/21, kritika, pilot-mustra,

She’s not a lawyer, she’s just loud.

Ha azt mondanám, hogy az ABC új drámája az Erin Brockovich: A sorozat, akkor némiképp félrevezető lennék, mert ugyan elég sokan emlékeznek Julia Roberts 20 évvel ezelőtti filmjére, és a stílus is stimmel, de a Rebel nem az akkori aktivistával foglalkozik, hanem azzal, akivé vált mára. Aki továbbra is megszállottja a disznóságok felderítésének, akit az igazságtalanságok töltenek fel energiával. Szóval inkább Erin Brockovich: 20 évvel később-ről van szó.

A Katey Sagal által alakított főhős (aki a sorozatban Annie névre hallgat, de mindenki csak Rebel-nek hívja – igazából ezt nehezemre esik megszokni, furán természetellenesnek és fellengzősnek hat, de mit tudhatom én! nyilván Brockovich-ot is hasonlóképp szólították) hol lyukra vetődve, hol pedig teljesen jogosan száll a nagy cégekre, illetve olyanokra, akik a kisembernek ártanak a minél nagyobb profit reményében.

REBEL – 1×01 – 6/10

Ha human a The Nevers pilotját túlzsúfoltnak tartotta (szerintem nem volt az annyira), akkor vajon mit mondana a Rebel-ről, aminek 40 percbe kellett beleerőltetnie a karakter bemutatása mellett, az átívelő eset felvezetését, epizodikus ügyeket, valamint a kifejezetten összetett kapcsolati hálót és a karakterek közötti dinamikát. Nesze neked, komplikált viszonyok! Ennél nem nagyon lesznek komplikáltabbak, kérdés, hogy a komplikált megegyezik-e az érdekessel?

Szóval a főhősünk egy… aktivista? Jogi tanácsadó? Egy olyan ember, aki egész életében az igazságtalanságok ellen lépett fel, és aratott ezzel elismeréseket, valamint teremtett magának megélhetést. Most épp egy orvosi eszközöket gyártó cégre vetődött rá, melynek mesterséges szívbillentyűi gyanúja szerint megbetegedéseket okoznak, és ennek az ügynek a vállalására akarja rábeszélni jóbarátja őt alkalmazó ügyvédi irodáját.

A komplikáció pedig ott jön be a képbe, hogy Rebel éppen a harmadik házasságát tapossa, és az előző házasságaiból mindhárom gyereke elég komoly szerepet kap a szakmai életében. Az orvos fiát például eleve bevonja éppen aktuális ügyébe, a jogász lánya az ügyvédi irodánál dolgozik (de azt tervezi, hogy apja hívására átáll a sötét oldalra, a vállalatokat védeni), a harmadik, drogfügéséből gyógyulófélben lévő gyereke pedig éppen egyik botrány/felhajtás-okozásában játszott kiemelt szerepet.

Rebel ugyanis ezt teszi, médianyilvánosságot generál különféle ügyeknek, s mindezt egészen pofátlanul teszi, és tippre ez lesz a karakternek az egyik fő vonzereje, és Sagal-nak ez a stílus nagyon ül. Az meg pláne nagyon hatásos, ahogy ez a karakter úton-útfélen (például az éjszakai börtönlétének társai, vagy a kórházi folyosón tétován ténfergők közül) szed fel kéretlenül kuncsaftokat a lányának, hogy azok személyes ügyeit elintéztesse vele.

Mindebben elég sok szövetségese akad, mondhatni egy nagy családra számíthat, ami szó szerinti családtagjaiból áll (és mindenki “ért valamihez”), azonban a fent említett sötét oldalra állás, valamint más fejlemények az egység szétesésével fenyegetnek, többek között annak köszönhetően, hogy Rebel tényleg mindenkivel törődni akar, és ennek leginkább a hozzá közel állók iszik meg a levét.

Hiába van tele ismert arcokkal állandó vagy vendégszereplő terén a Rebel, a sorozat csak és kizárólag egy színészé, és szerintem aki szereti Sagal-t, azt az sem fogja annyira zavarni, ha a harsány és tolakodó karakter mindenbe beleüti az orrát és ezért nem találja túl szimpatikusnak. Persze a többség biztosan szimpatizálni fog vele, hiszen jól beint a nagy cégeknek, segít a kisembereknek, nem lesz semmi, ha a sok karakter és történés mellett a készítők komolyabban akarnak karakterizálni, akár a főhősnél, akár a többi karakternél.

Nem volt rossz a Rebel kezdése, a pörgés eladta, de valami hiányzott benne számomra, hogy mindenképp vissza akarjak térni a folytatásra. Nyilván egy-két epizódra vissza fogok, mert kíváncsi vagyok, hogy mennyire sikerül integrálni az epizodikus szálakat az átívelésbe, valamint a személyes viszonyokat hogy alakítják, de már előre tartok attól, hogy sokat akarnak markolni. Persze előttem a How To Get Away with Murder és a For The People (vagy a Scandal) mintája, ahol a kisebb jogi ügyeket nagyon érdekesen tálalták, miközben a karakterekkel is foglalkoztak, és Krista Vernoff, a készítő ugye Shonda Rhimes-tanítvány, szóval nem reménytelen a helyzet.

ui: Nem is emlékeztem rá, hogy 2017-ben már kijött egy Rebel című sorozat.

1 hozzászólás Ne habozz!

Diapolo - 2021. 04. 15. 18:11

Mindig várom ezeket a pilotírásokat, mert bújkál bennem a kíváncsiság, hogy ti miként láttátok és értékelitek a helyzetet.

A Rebel kapcsán a legnagyobb nehézség számomra az volt, hogy műfajilag nem tudtam hova sorolni. Az első 15-20 percben simán azt mondtam volna, hogy egy szitkomként megállná a helyét, de utána kicsit komorabb hangvételre váltott, és kicsit értetlenkedve álltam előtte. Bár nem láttam még a The Nevers pilotját, de ez nagyon túlzsofolt volt, ami szerintem passzolt Rebelhez, őt is túlságosan dinamikusnak éreztem. Talán a 2-3. részt megnézem, de azt hiszem, ez nem az én sorozatom lesz. Ha ez a kritika akkor lát napvilágot, amikor láttam részt, biztosan rosszabb osztályzatot kap, mert kicsit dühös voltam rá, így a 6/10 szerintem kijár a Rebelnek, nem volt rossz, de van még hova fejlődni.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz