login |

Pilot-mustra: Leverage: Redemption – 1×01 (Leverage: kezdett a 6. évad)

2021. 07. 13. 15:50 - Írta: winnie

7 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra, ,

– Hey, Sophie, come on. Say it.
– You know you have to.
– Let’s go steal a stolen Rembrandt!

Megspórolom az itthon Lépéselőnyben címen ismert rablós-átverős (anno ezt az erőltetett magyarítást találtam ki a heist műfajára – legalábbis szeretném ezt hinni, mert ha 2006 előtt más is használta, akkor nekem is pont ez jutott eszembe) sorozattal kapcsolatos véleményem hosszas ismertetését (hmm, azt hiszem, hogy elég sokat kritikát írtam róla, szóval), röviden egy jól induló, de hamar guilty pleasure-ré váló limonádéról van szó, ami a közelébe nem ér sajnos a műfaj (talán) csúcsát képviselő Hustle-nek. (Oké, a szívemhez valójában a 80-as évekbeli, hamarkasza és lenézett Mission: Impossible áll legközelebb szentimentális okokból, hiszen gyerekként vallásosan felvettem és rengetegszer megnéztem a Szupercsoport epizódjait.)

De aki utóbbi 8 szezonján túl van, az szerintem nem sok olyan heist szériát talál, ami sokat élt volna, szóval jobb híján én is lelkesedtem azért, hogy felélesztésre került a Leverage. Ráadásul egy, vagyis másfél híján az eredeti szereplőkkel – Timothy Hutton helyére Noah Wyle érkezett, míg az azóta azért prémium(abb) sorozatokban szereplő Aldis Hodge által alakított Hardison-t (aki azért megjelenik az első részekben) leváltja egy rokona.

LEVERAGE: REDEMPTION – 1×01 – 6/10

Az első szezon az egyben kiadott első 8 résszel debütált pár napja Amerikában az Amazon ingyenes digitális platformján, az IMDb TV-n annak első saját sorozatként – itthon inkább tévés premierre lehet esélye, de egyelőre nem tudni, hogy lecsapott-e rá valamelyik hazai csatorna. A szezon második fele valamikor ősszel válik elérhetővé, és az az igazság, hogy nem is bánom a teljes(fél)évados kezdést, mert az epizodikus műfajban nincs semmi “nyomás” az emberen, hogy siessen a részekkel, nincs spoilerveszély, így (pár) naponta le tud szaladni egy-egy epizód.

A sorozat (egy tök felesleges flashforward után) valós időben veszi fel a fonalat, amikor is a régi csapat tagjai más utakon járnak, bár még mindig össze-összeröffennek. A rész elején gyorsan felhoznak minket, hogy éppen mit csinálnak az életben, mi pedig megtudjuk, hogy (amellett, hogy franchise-módra amolyan Leverage: International-ként (SPINOFF-ALERT!) már 12 rablócsapatot irányítanak világszerte), hogy Nate meghalt egy éve.

Nyilván az egykori főnök halála leginkább a vele együtt lévő Sophie-t viselte meg legjobban, és a csapat, hogy kirántsa őt az szomorkodásból, némi figyelemelterelés gyanánt felajánlja neki, hogy meglovasíthatnának valami műkincset egy képtárból. Fel is készülnek a festménylopásra, azonban akció közben felfedezik, hogy más is rabolni igyekszik. Pont ugyanakkor és ugyanott.

Ennek köszönhetően találkoznak egy ügyvéddel, aki egy gonoszgazdagembernek dolgozik, és a maga botcsinálta módján próbál jó útra térni hosszú évek rossz útját követően, a csapat pedig úgy dönt, hogy besegít neki a bosszújában, és mindez egy új és (remélhetőleg) hosszú barátság kezdete lesz, hiszen idővel ő veheti át a főnök/stratéga pozícióját, már persze akkor, ha sikerül belenőnie a szerepbe a nagy vezeklés közepette.

So many vents.

Mondanom sem kell, hogy összességében a sorozat tehát ott folytatódik, ahol abbamaradt, szinte semmi sem változott, konkrétan a készítők versenyt is űznek abból, hogy mi mindent tudnak megidézni a múltból, vissza-visszakacsintanak szituációkra, karakterjellemzőkre (Parker és a szellőzőaknák überaranyos) és dumákra, mindössze annyi történt, hogy a karakterek pár évvel idősebbek (és profibbak) lettek, a világ pedig tovább fejlődött az elmúlt fél évtizedben, így lehetőség nyílik új típusú trükköket is bemutatni, például a 3D-s nyomtatás, valamint a hackerkedés helyett is a közösségi média babrálása fog menőnek számítani.

A premier, a kései évadoknak megfelelően nem hoz igazán nagy fineszességet, az ötletesség továbbra is csak visszafogott szinten van jelen (ezt igazából sajnálom, mert nekem a heist műfajban mindig a csavarok jöttek be a legjobban, amikor a célponttal együtt a nézőt is megvezetik – meg persze az, amikor a legvégén a nyakon csípett gonosz előtt a csapatot látva összeáll a kép, ez volt a Mission: Impossible-ben is a kedvencem), leginkább a fő rablásra összpontosítanak, apró ötletecskékkel, de szerencsére a második részben már több kisebb átverést is bemutatnak, ami mindig növeli a szórakoztató faktort, főleg, amikor szerepet játszanak a karakterek és álcát öltenek.

Aki nézte és szerette az eredetit, annak ez a változat (egyelőre) kötelezőnek tűnik, nem nagyon tudom elképzelni, hogy őket ne fogná el a nosztalgia, kizárt, hogy Timothy Hutton hiánya olyan sokat nyomjon a latban, bár tény, hogy a Hardison-Eliot dinamika hiányozni fog az 1×02 után. Aki nem ismerte az eredetit, de szereti a rablós-átverős műfajt, annak pedig érdemes esélyt adnia neki, ha nem tud hozzájutni a Hustle-höz, illetve a korai szezonokhoz. És azt is kétlem, hogy a karakterek előzetes ismerete olyan sokat számítana, de ez nyilván csak megérzés, konkrét tapasztalat híján.

Ja, és a platformnak köszönhetően inkább 50 perc felé közelít a részek hossza, ami ugyancsak jó hír lehet a karaktereket kedvelőknek, szóval nincs miért késlekedni!

7 hozzászólás Ne habozz!

m76 - 2021. 07. 13. 21:05

Ezt nem igazán értem. Én kedveltem anno a leverage-t, de ezt a felélesztést ki kérte? Ennyire nincs már vállalkozó szellem az iparágban, hogy régi leszerepelt sorozatokat rendelnek be?

Mert ha egy BSG-t akarnának újraindítani, akkor azt mondom van benne ráció, nade egy középszar heist sorozatot, ami már eleve meglepően sok évadot élt meg? Ki érti ezt.

Flanker - 2021. 07. 14. 01:21

BTW, én is a 80-s évekbeli Mission: Impossible-t szeretem, jó volt az :)

winnie - 2021. 07. 14. 06:30

m76: a bsg-t újraindítják, de az ugye klasszikus reboot, újragondolás lesz.

a leverage kapcsán nem értem a dolgot. ez nem iparági kérdés. hanem 1, jelen esetben 2 készítő kérdése, akiknek vannak más sorozataik is. amiket gondolom em nézték. de arról az iparágról írsz, ami bármelyik időpillanatban kétszer-háromszor több eredeti tartalommal rendelkezik, amint bármikor az elmúlt bármennyi évben. soha nem volt ennyi vállalkozó szellem benne. az, hogy jön egy felélesztés, még nem tesz semmissé több száz passion projectet, amivel házalnak. (de azt nem kell ecsetelnem szerintem, hogy egy új szolgáltató leginkább egy ismert címmel tud ismertséget szerezni, tehát az imdb tv részvételének még rációja is van. és a kulcs abban van, hogy ennek a létezéséről te is tudomást szereztél, szemben mondjuk a készítő és az egyik főszereplő előző sorozatával, az almost paradise-szal. gondolom.)

de összességében az a lényeg, hogy vannak, akik szerettek együtt dolgozni. akik szerettek egy sorozatot csinálni, írni. és úgy gondolták, hogy dolgoznának még együtt, illetve írnák azt, amit szerettek. kísérletet tettek arra, hogy lenne-e igény az ötletükre. és volt. nyilván sokan fogják nézni (hiszen egy egykor sikeres sorozatról volt szó), sokan fogják szeretni, sokan fognak örülni neki. épp az a lényeg, hogy az ilyesmit nem kérni kell (kér bármikor és bárki valami sorozatfelélesztést?:), hanem örülni akkor, ha kap az ember, illetve egy másodperc alatt továbblapozni, ha nem érdeklődik.

nem hiszem, hogy bárkit zavarna mások öröme vagy egy plusz sorozat létezése.

winnie - 2021. 07. 14. 06:32

(plusz, ugye a bsg-re pláne jöttek “ezt ki kérte” kommentek, de az emberen kívül is van világ, és egyébként is rég rossz lenne, ha a nézők szabnák meg, hogy alkotók milyen műveket készítsenek. majd az írók eldöntik, hogy mivel szeretnének foglalkozni a következő 1-8 évben, az emberek meg szavaznak a “távirányítóval”. ez így megy. ezerszer inkább egy olyan felélesztés, amibe szívüket-lelküket bele tudják önteni, mint egy koncepció, amin azért dolgoznak, mert tudják, hogy lenne igény rá, és számukra anyagi hasznot hajt. jobb, ha a saját motiváció hajtja az írói munkát, nem a külső körülményeknek való megfelelés.)

korum - 2021. 07. 14. 11:35

“plusz, ugye a bsg-re pláne jöttek “ezt ki kérte” kommentek”

Mondjuk azok már az előző felélesztésre is…

m76 - 2021. 07. 14. 18:31

Hát én pont bennfentestől hallom azt hogy eredeti ötletet szinte lehetetlen eladni, bár lehet inkább azzal van bajuk, hogy ki házal vele.

Egyébként ez jellemző hogy annak akinek van már élő sorozata így már bennfentes könnyebb dolga van más sorozatára is berendelést kicsikarnia.

De a hír hogy felélesztik egyáltalán nem hozott lázba, nem kerestem el keresgélni hogy hol lehet nézni. Mindössze azért kommenteltem mert véletlenül megláttam itt a blogon. Azt se tudom mi az az imdb tv.

winnie - 2021. 07. 14. 20:27

m76: az imdb tv új, díjmentes streaming szolgáltató, ami most indítja a katalógusa mellett az első sajátsorozatait. a lényeg, hogy random újonc szolgáltatás. amire ekképp rá lehet találni, ahogy te, ha olyan olvassa az infót, aki szívesen folytatná a sorozatot, szemben, mintha valami random eredetiről olvasna. és máris megvan a plusz egy felhasználó. (meg aztán ugye, aki akar valamit nézni és nicns kéznél nála semmi, az jü eséllyel nem egy új, eredeti, random soorozatot kezd el, hanem egy olyat, amit szeretett vagy ismer, még akkor is, ha nem kérte.

” eredeti ötletet szinte lehetetlen eladni, bár lehet inkább azzal van bajuk, hogy ki házal vele.”

eladni javarészt csak eredeti ötletet tudnak, hiszen szimpla író nem nagyon tud házalni IP-vel, azt általában stúdiók, produkciós cégek veszik, és rájuk raknak írókat, szóval míg előbbi az írótól jön, utóbbi nem írótól. de az tény, hogy 1.) nem eredeti ötletet könnyebb eladni, 2.) sokkal több nem eredeti ötletet rendelnek be, mint amennyi az eladási arányuk az eredetihez képest, bár ma már annyi a sorozat, hogy tippre azért vezetnek az eredetiek.

(az eredeti ötletek kapcsán, egyébként ha megnézed (nem kell – https://www.sorozatjunkie.hu/category/hirek/), akkor minden reggeli hírbe írok 3 berendelést/eladást, így konkrétan lehet látni az elmúlt napokból is, hogy mennyire könnyű eredetit eladni. de az eladás nem jelent semmit, a berendelés a lényeg.

az biztos persze, hogy nagyobb név könnyebben elad sorozattervet, de áltlában ugye az író a produkciós cégnek vagy stúdiónak fejleszt (és ad el), és utána már a projekt kapcsán nem a készítő számít a platformnak való eladásban, hanem a stúdió, ami nyilván bőven rendelkezik hátszéllel.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz