login |

The Bad Batch: vége az 1. évadnak – írta Ayrons

2021. 09. 01. 21:30 - Írta: vendegblogger

13 hozzászólás | kategória: animáció, kritika,

Véget ért a méltán híres Star Wars: The Clone War animációs széria spinoffjának a Star Wars: The Bad Batch-nek az első évadja a nálunk 2022-ben induló Disney+-on. A pilotról írt kritikámat anno azzal kezdtem, hogy a legújabb Star Wars-animációs sorozat semmiben sem különbözik az anyasorozatától. A néző simán azt hihetné róla, hogy a kultikus A klónok háborúja egyik soron következő részét kezdte el éppen nézni.

Ám, ahogy lepörgött az első évad 16 része, egyértelművé vált, hogy bizony a látványon kívül nagyon sok köze nincs a szériának a nagytestvéréhez

Az anyasorozat 3-4 részes egymáshoz kapcsolódó mini történetekkel operált, ezáltal sokkal több karaktert mozgatott, aminek köszönhetően rengeteg nézőpontot ismerhettünk meg. Ezzel szemben a The Bad Batch inkább a Star Wars Rebels-re hasonlít, ahol a fókusz a kis csapaton volt. Az ő történetüket követhettük végig, valamint az ő nézőpontjukon keresztül pillanthattunk bele a messzi-messzi galaxis nagyszabású történéseibe.

Szóval a látvány terén, az új animációs sorozat A klónok háborúja nyomdokaiban lépked, míg felépítésileg a Lázadókat követi. Amivel nem is lenne probléma, azzal már inkább, hogy mind a történések, mind pedig a főbb karakterek teljesen érdektelenre sikerültek. 

Az évad nagyja abból állt, hogy a csapat valamilyen kulimunkát teljesített az éppen aktuális megbízónak. Ezzel még nem is lett volna bajom, hiszen egy ilyen felépítésű sztoriban rengeteg potenciál. Sajnos azonban a küldetések nagyja teljesen érdektelenre és semmilyenre sikerült. Elvétve akadtak olyan missziók, amelyek bepillantást adtak az éppen átalakuló galaxis mindennapjaiba, valamint a frissen alakult Birodalom rendszerébe.

A tovább mögött folytatom spoilerek nélküé.

Lehet, hogy velem volt a baj, de arra számítottam, hogy Dave Filoni legújabb műve bemutatja, hogy miképpen formálódott át a galaxis a frissen létrejött Galaktikus Birodalomnak köszönhetően. Ezzel szemben alig voltak olyan epizódok, amely érdemben érintették volna a témát. Konkrétan csak a Common Ground, Devil’s Deal, illetve a Rescue on Ryloth címűek voltak ilyenek, nem hiába lettek ezek a legkiemelkedőbb részei a sorozatnak.

Hozzáteszem, a többi részben is voltak meghatározó történések, egy-egy jelenet erejéig.  Ilyen volt például Kamino pusztulása, vagy Cad Bane feltünése. Ám összességében ezek a jelenetek csak egy kis szeletét tették ki a nettó 20-30 perces részeknek. Az epizódok nagyja a csapat semmilyen interakcióiból, valamint az érdektelen történésekből tevődött össze. Ha már a Batch tagjai szóba kerültek, beszéljünk egy kicsit róluk

Ugye a csapat tagjai: Hunter, aki egy élő térkép és emellett a kommandó parancsnoka, Tech az informatika zseni, Crosshair a mesterlövész, Echo az egykori 501-es osztag tagja, aki egy élő számítógépként működött, és végezetül Wrecker a tank. 

Mindegyik karakter, mind külsőségben, mind pedig személyiségben jól elkülöníthető. Míg a 7.évadban, illetve a pilotban mind az öten élő és lélegző személyiségként működtek, valamint a kémia is tökéletes működött közöttük, addig az S1 során, a csapat nagyját teljesen érdektelenre és semmilyenre sikerült megírnia a készítőknek.

Konkrétan csak Hunter és Crosshair kapott személyiséget, ők fejlődtek valahonnan valahová. A többiek végig egy helyben toporogtak: Wrecker a vicces tank, Tech a zseni, Echo pedig Echo maradt. Utóbbit egyébként, ha kivennénk a sorozatból, fel se tűnne a hiánya. Omega az új kis klón, pedig John Boyegat megszégyenítő orgánummal ordibálta végig a részeket, csak ő éppen nem Rey nevét kiáltotta a semmibe, hanem Hunterét. 

Sokat elárul továbbá a 99-es osztag tagjairól, hogy az aktuális részek epizódszereplői rendre érdekesebbre és összetettebbre sikerültek. Rex, Rampart, Howcer (instant kedvenc klón lett), Hera, Syndulla, valamint Cade Bane lopta a showt rendre a Batch tagjai elől, ami összességében nem egy jó dolog.

Elviekben a főszereplők miatt kellene néznem a sorozatot, őket kellene megszeretnem, nem pedig az egy-egy rész erejéig feltűnő cameo szereplőkért. A Lázadók egyik legnagyobb erőssége a főbb szereplői voltak: Ezra, Kanan, Hera, Sabine, illetve Zeb. Mindegyikük szerethetőre és izgalmasra sikerült megírni. Ha már felépítésileg a The Bad Batch a Rebels-t követi, akkor illene jól megírt főszereplőket letenni az asztalra, akik miatt mondjuk várnám a folytatást. 

A Star Wars: The Bad Batch-ban rengeteg potenciál lenne, ám jelenleg egy kihagyott ziccer a széria. Ha érdemben nem képesek Filoni-ék fejlődni a második évadra, akkor idővel az útjaink biztosan elválnak. Addig is, mindenkivel az Erő legyen! 5/10

13 hozzászólás Ne habozz!

Enzo - 2021. 08. 17. 21:42

Igazi hullámvasút volt ez a finálé:
:) de szép szimbolika, a 99-es osztag visszatér a régi termébe a meneküléshez…
:( …ahonnan tökéletesen és légmentesen(!) átfúrnak abba a vízalatti alagútba, amire csak ráomlott a szoba…
:) …de legalább az alagútban menekülés közben abajgatja őket egy nagy víziszörny, yay!
:) tök kreatív a kapszulás “kilebegős” ötlet…
:( …de 4 klón kettesével nyomorog egy kapszulában, miközben Omega egyedül megy – ebben pont semmi logika nincs, de hát ugye “plot reasons”, nyilván Omega elindul megmenteni az utolsó energiáját felhasználó AZI-t, akinek így írtak volna egy kifejezetten szép véget (ha már “emberi” áldozatot nem mertek bevállalni a fináléban)… de Crosshair fentről a kapszulában csücsülve tökéletesen látja a koszos vízen keresztül(!), hogy hol van a droid Omegával, és kihúzza őket…
:( … aztán ott marad a platformon, mert még mindig ragaszkodik az elveihez. -.-

Hát nem sok belebegtetés jutott a végére: valszeg tényleg nem tudták a készítők, hogy lesz-e 2.évad, így csak egy minimális cliffhangert kaptunk Nala Se főszereplésével zárójelenetként – mindenesetre érdekesen néz ki ez a hegynek álcázott kupola-szerű hely, ahova megérkezett, tetszik.

Amúgy jó volt az évad, nekem bejött, nézni fogom a következőt is – mindig jó egy ilyen kis huszoniksz perces Clone Wars-stílusú folytatás és univerzumbővítés.

Llew - 2021. 09. 02. 10:09

Szokás mostanában David Filonit a SW megmentőjének tartani, ami az utóbbi évek filmes termése mellett némileg érthető is. Ugyanakkor A Mandalorian és a Bad Batch első évada után, amik már egyértelműen az ő keze alatt születtek, ezt egyre inkább túlzónak érzem. Inkább csak középszerek, amik kiemelkednek a rossz környezetből (az új trilógia).

Teljesen összevágnak az első évadaik. Mindkettőben ott volt a lehetőség, hogy megfelelő adásidő mellett felvázolják és tágítsák egy ismert univerzum helyzetét egy adott korszakban.
Ehhez képest mindkettő megelégedett azzal, hogy fanserviccel és kikacsintásokkal tarkított, részlegesen szórakoztató és érdekes töltelék epizódokkal húzza el az évadot, és az évadzáróban történjen csak minimális előrehaladás.
A szereplők terén is ugyan ez megy kb. alig megismert és mélyített főszereplőkkel és húzó cuki~érdekes(nek szánt) gyerekszereplővel.
A csapatot egyszerűen nem lehet megkedvelni. Tök érdektelenek és igazából Omegával sem kezdtek sokat, a létezése is csak felületes magyarázatot kapott.

Sokkal többet ki lehetett volna hozni a sztoriból. Az egyetlen érdemleges rész az Tipoca pusztulása és vele a megmaradt klónok sorsának előrevetítése, de ez is csak azért működött, mert van előtte 7 évad CW, ami megalapozta az érzelmi kötődést a klónokhoz.

A galaxis változásával sem kezdtek semmit, és a klónok – sorozott rohamosztagosok váltást is szinte csak egy elnyújtott cliffhanger felvezetés lett. És az eddigiek alapján a második évadban is csak pár részben fognak ezzel foglalkozni.

Az külön zavart, hogy a 66-os parancs magyarázatának behozott, általam eleve bénának tartott inhibitor chipes megoldást máris felülírták a Rylothon történtekkel.
Vagyis Filoni már nem csak mások új kánon szerinti történeteit módosítja, írja felül (Kanan sztorija a pilotban), hanem a sajátját is. Teszi mindezt egy-egy epizód vagy jelenet érdekében. Ezek elég gyenge írói megoldások.

winnie - 2021. 09. 02. 10:41

én úgy érzem, hogy filoni sokkal inkább mandalorianozik mostanság és kevésbé bad batch-ezett. és ezt nem a kritikák miatt írom, de ott ő elég kiemelt szerepet kap, hiszen jon favreau mégsem star wars guy, itt pedig ugye nem ő volt a vezető író vagy a főrendező, hanem jennifer corbett és brett rau.

corbett el is mondja, hogy filoni amolyan overseer volt, felülről irányította, felügyelte a produkciót, de persze a koncepció fejlesztése közben bevonták őt. de többször is kiemelték, hogy tök jó volt “being able to work with him so closely”, ami arra utal, hogy annak ellenére, hogy nem volt benne a napi munkában, azért nem hagyta magára a sorozatot, és ahol tudott, belefolyt.

Sheev Palpatine - 2021. 09. 02. 17:24

“Az külön zavart, hogy a 66-os parancs magyarázatának behozott, általam eleve bénának tartott inhibitor chipes megoldást máris felülírták a Rylothon történtekkel”

Excuse me, what?

Te nézed is a sorozatot amúgy? Mert egyáltalán nincs ilyesmről szó

walaki - 2021. 09. 02. 22:49

Igen, akárcsak a többi SW animáció, picit hullámzik a minősége, de összeségében szerintem nagyon jó lett, bátran ajánlom mindenkinek.

A hangulata mindenképpen SW-sebb, mint bármi másnak mostanság. Akárcsak a Madalorian, ott is és ennél a sorozatnál is ez a miliő fogott meg, ami az eredeti trilógia óta csak Filoni műveinél van meg. Egyszerű sztori, nagyon kevés csavarral, hogy a gyerekek is élvezzék, de rengeteg fanservice és remek szórakozás!

Llew - 2021. 09. 03. 08:14

Sheev Palpatine

Hát ugye volt az, hogy a chip feltétlen engedelmességre készteti a klónokat. Nincs kivétel, láttuk Rexnek mennyire kellett ellene küzdenie és semmit nem ért.

Aztán voltak hőseink akiknél nem aktiválódott a “mutációjuk” miatt. Aminek mondjuk önmagában sincs sok értelme, hisz a képességeik leginkább csak felerősített érzékek, nem telepátia pl, amire ráfogható lenne, hogy pl. teljesen uralják az agyukat és azért, de legyen így.

Ezek után jött egy történet szál, ahol kellett egy kétkedő klón parancsnok, aki a saját morális érzeke miatt konkrétan szembe megy a paranccsal, ami sokkal enyhébb, mint a 66-os volt. Ott miért nem kételkedett? Aztán ezt fokozzák azzal, hogy a beosztottjainak egy része az első felvetésre, pillanatnyi mérlegelés után mellé áll.

Ha ez nem felülírás akkor semmi.

motch - 2021. 09. 03. 15:28

Ha már ennyire hasonlítgatjuk a többi star wars sorozathoz akkor jegyezzük meg hogy a rebelsnek, a clone warsnak és a mandaloriannak is az első évada a leggyengébb. Szóval szerintem lesz itt még előrelépés.

Llew - 2021. 09. 03. 16:12

Igen, csak azok önmagukban indultak. Itt meg ez az egyikre közvetlenül építkezik, a másikhoz meg erősen kötődik.

walaki - 2021. 09. 03. 17:47

> Aztán voltak hőseink akiknél nem aktiválódott a “mutációjuk” miatt. Aminek mondjuk önmagában sincs sok értelme

Vedd úgy, hogy a mutáció miatt inkompatibilis lett a csip az agyukkal, ezért a csip megkapta ugyan a 66-os parancsot, de azt nem, vagy csak erősen legyengített formában tudta átadni az agyuknak, emiatt tudtak ellenállni neki.

> Ezek után jött egy történet szál, ahol kellett egy kétkedő klón parancsnok, aki a saját morális érzeke miatt konkrétan szembe megy a paranccsal, ami sokkal enyhébb, mint a 66-os volt. Ott miért nem kételkedett?

Nem tudom, jól értem-e, amit kérdezni akarsz, de Crosshairnek nem volt csipje, kiszedette még a 66-os parancs előtt. Ez az utolsó részben derül ki, hogy saját akaratából, katona-lelkiismerete végett engedelmeskedett a parancsnak, és nem a csip miatt.

Llew - 2021. 09. 03. 21:04

Nem jól értesz, illetve a látottakat is rosszul értetted.
Én Howzerre gondoltam, a Rylothon állomásozó parancsnokra, illetve az embereire.

Crosshairnek pedig volt chipje és aktiválódott is a pilotban azért sált szembe a csapattal. Amit te írsz az arra vonatkozik, hogy valamikor a pilot és a szezonzáró között (~ párhuzamosan a többiekkel), talán pont a ryloth-i akcióban elszenvedett arc/fej sérülés után kiszedette a chipet, de ettől még egyetért a Birodalom eszméivel és önszántából is szolgálná.

CrashBoostZoom - 2021. 09. 04. 11:04

@motch

Szerintem a Rebels minden évaddal csak gyengébb lett és a Mandalorian 2. évada is sokkal gyengébb számomra mint az első. Egyedül a TCW az ami konzisztens tudott maradni számomra.

Ez a sorozat eddig rém gyenge kezdést produkált nekem. A következő évadot már biztosan csak darálva nézem meg. Már ha egyáltalán érdekelni fog még akkor annyira.

Sheev Palpatine - 2021. 09. 04. 14:34

Llew:

Semmi felülírás és ellentmondás nincs. Több 10 milliós tételszámról beszélünk, az lett volna a csoda ha minden klónnak 100%-osan tökéletesen működik a chipje. Azt se mondták soha, hogy örökké hibátlanul fognak működni.

Ez nem felülírás, vagy ellentmondás, csak vittek az egészbe egy kis realizmust a mi világunkból.

walaki - 2021. 09. 07. 17:16

@Llew: igazad van! Tényleg valószínűleg Ryloth után lehetett.

@Palpatine: nem is lenne annyira újdonság. Majdnem minden filmben ellőtték azt a “poént”, hogy a hősök azért kerülnek slamasztikába, mert valami technika elromlik (általában a hiperhajtómű, ajtó vagy áramjárta konzol stb.)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz