login |

Pilot: The Newsreader

2021. 09. 03. 15:50 - Írta: Shannen

Szólj hozzá | kategória: Ausztrália megmutatja, kritika, pilot-mustra,

Két dolog miatt figyeltem fel előzetesen erre a frissen bemutatott ausztrál sorozatra, az egyik Anna Torv neve volt, a másik pedig a híradós kulisszák mögé bepillantó aspektus. Az egészet ráadásul megspékelték azzal, hogy az 1980-as évek közepén játszódik a sztori.

Az első két, elég sűrű rész alapján egy minőségi, pörgős (persze nem annyira, mint a zseniális The Newsroom volt) sorozatra számíthatunk, ami maxmimum a személyes szálakon tud kicsit elbukni, de ennyi alapján még ezt se venném biztosra. A kezdés így is mindenképp 7,5/10 lett.

A történet egy ausztrál kereskedelmi tévé hírszerkesztőségében játszódik abban az időben, amikor a híradós műsorvezetők arcát mindenki ismerte, ők jelentették a hiteles információforrást az ország lakosságának, igazi sztárok voltak, akiknek a személyisége nagyban hozzájárult az adott műsor sikerességéhez (értsd: a minél magasabb nézettséghez). Ám kereskedelmi csatornaként a cél a minél szélesebb közönség elérése volt, így arra is ügyelni kellett, hogy meg legyen az egyensúly a komolyabb és könnyedebb hangvételű híranyagok között, egyre többször billenve az utóbbi felé.

A Torv alakította sztárműsorvezető, Helen azonban ezt megelégelve folyamatosan bombázza a főnökét, hogy a saját témáit dolgozhassa fel, például az AIDS-válságot, ráadásul több képernyőidőt is szeretne műsorvezetőtársa, a Vietnamot is megjárt veterán tudósító mellett. Helen azonban egy olyan környezetben próbálja átvinni akaratát, ahol nőként sokkal kisebb érvényesítő képességgel bír, mint férfi kollégái, hiába a több éves elismert munkája és nézők sokaságát bevonzó személyisége.

Magabiztos, öntudatos és proaktív jellemét idegesítő és bajkeverő személyiségnek állítják be, akivel nehéz dolgozni, miközben szakmailag mégsem tudnak igazán belekötni. Ezt a folyamatosan konfliktusokkal terhelt karrierjét fel kell valahogy dolgoznia, ám eleinte úgy tűnik, hogy ez kevésbé sikerül neki.

A kamera másik oldalán a Sam Reid alakította Dale áll, aki fiatal feltörekvő riporterként szeretne képernyőre kerülni. Ő még tényleg a karrierje elején tart, de jó meglátásaival képes megmenteni a napot. Elsőre azt hihetnénk, hogy arról fog szólni a sorozat, hogy a srác hogyan tudja Helen helyét átvenni a híradós székben, azonban ez nem a The Morning Show. Ehelyett elég hamar egy váratlan szövetség alakul ki közöttük és együtt próbálják megreformálni a hírszerkesztés menetét, miközben Dale-ből is igyekeznek minél ütősebb riportert faragni.

Míg a két főszereplő története is tartogat érdekes, vicces ugyanakkor fejfogós pillanatokat is, engem a hamisítatlan 80-as évek hangulat és az általam kevésbé ismert ausztrál miliő fogott meg leginkább. Nemcsak a bútorok, a ruhák, a tupírozott hajkoronák hozzák a nosztalgiát, hanem a szerkesztőség mindennapjai is: például amikor a Paul Hogan-interjút tartalmazó VHS kazetta szalagját bekapja a lejátszó és ezért adás előtt 5 perccel kell extra perceket forgatni az anyaghoz, vagy amikor a kézzel írt jegyzeteket írógépen kell bepötyögni, vagy amikor nem megfelelő ütembe teszi be az asszisztens a súgógépbe a mondatonként gépelt szövegeket és csak a néma csend marad a hírblokk végén, vagy amikor… na jó, abbahagyom, értitek a lényeget.

Nemcsak technikailag volt más világ 35 éve, hanem a munkahelyi környezet is elég ellenséges tudott lenni, ahol a fiataloknak, a nőknek és tulajdonképpen a beosztottaknak mindent is el kellett viselniük akkor, ha bent akartak maradni a szakmában. Nem volt hova fordulni, nem volt #MeToo-mozgalom, vagy volt elég kurázsid, hogy kiállj magadért vagy a hierarchia csúcsán lévők eltapostak. És ez nem szerkesztőség kérdése volt, hanem a mindennapok elfogadott valósága. Szerencsére ennek a szexista közegnek a bemutatása nincs állandóan az arcunkba tolva a The Newsreader-ben, sokkal okosabban szemléltek ezt, de mégis sikerül nagyon kellemetlenül éreznünk magunkat közben.

A sorozatot a szakmai vetélkedésen és a személyes problémákon túl a breaking news-ok teszik kifejezetten izgalmassá. Akárcsak a The Newsroom esetében, sokszor már a dátum kiírásából sejthetjük, hogy milyen esemény fog előkerülni az adott epizódban. 1986-ban járunk, a Challenger-katasztrófa, a Halley-üstökös és a csernobili katasztrófa évében, az AIDS-válság közepén, és ezek csak a globális témák, melyek előkerülnek az évad során, az ausztrál hírekről nem is szólva.

Engem elkapott a sodró lendület, a szimpatikus szereplők, a szerkesztőségi kavarások, így biztos végig fogom nézni ezt a hat részes évadot. Ha pedig a személyes drámákat nem viszik túlzásba, akkor tényleg egy igazán remek sorozat lehet belőle.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz