login |

The Republic of Sarah: az 1. évad

2021. 09. 17. 15:50 - Írta: Necridus

4 hozzászólás | kategória: 2020/21, 2020/21 finálék, kritika, pilot-mustra,

Sajnos a The Republic of Sarah nem kapott pilotkritikát, pedig winnie is imádta, és nekem is kifejezetten bejött – és sajnos folytatása sem lesz (a pilot számait elnézve halálra volt ítélve az első héten már), így feltehetőleg ez lesz az egyetlen írásunk a CW tavaly berendelt, de csak idén bemutatott politikainak mondható drámájáról. Nem szeretném azonban elvenni a lehetőséget azoktól, akik még csak most ismernék meg a sorozatot, ezért a bejegyzés első fele pilotkritikaszerű lesz, s majd a tovább mögött olvasható az évados értékelés.

Ködös már a pilot, hiszen nyár elején láttam, azt azonban kijelenthetem, hogy meglepő újdonságnak találtam a TROS-t. Persze megvannak a tipikus drámai elemek (rossz szülők, szakítások, se-veled-se-nélküled kapcsolat, megcsalás, apaság kérdése), de ezen túl olyat akart mutatni a széria, amit ritkán látunk: hogyan próbál a 21. században egy alig 2700 fővel rendelkező kisváros önálló országgá alakulni.

Az USA a kisvárost gyakorlatilag eltiporta volna egy befektetésével (értékes nyersanyag található az itt lakók házai alatt), a helyi suliban történelmet tanító Sarah azonban talált egy kiskaput, hogy kivédjék az ország fejeseinek döntését: a történelmet bújva rá tudott világítani arra, hogy Greylock városa sosem tartozott jogilag az Államokhoz vagy Kanadához, így ki is kiáltotta a kisváros függetlenségét annak érdekében, hogy megvédje a közösség értékeit.

Engem rögtön felvillanyozott, hiába legyintene a legtöbb ember, hogy lehetetlen az efféle, és fenntarthatatlannak is tűnik első gondolatra (honnan lesz étel, víz, áram, egészségügyi ellátás, oktatás, stb?), annak mindenesetre remek táptalaj, hogy olyan történéseket lássunk, amiket eddig nem vagy csak nagyon ritkán: hogyan birkózik meg a kisváros azzal, hogy két óriás állam közt heverve már csak magára számíthat úgy, hogy a vezetőjét az ország kikiáltása után rögtön elviszi a rendőrség.

Közben azért megalapozott a sorozat jó pár erős drámai szálnak is, hogy ne unatkozzunk: Sarah és legjobb barátja vonzódnak egymáshoz, de az fél újra bárkinek megnyílni megözvegyülése után. Sarah édesapja lelépett már 20 éve, édesanyja (a volt szenátor) pedig alkoholista. Az USA által odarendelt nagyvállalat képviselője pedig nem más, mint az öccse (Danny), aki évekkel ezelőtt hátrahagyta a kisvárost, s most azt kvázi kifosztani tért vissza.

Sarah-n kívül van még egy rendőrnőnk, akinek titkos viszonya van a polgármester feleségével, a főhősnő legjobb barátja és egyben öccsének volt szerelme, aki immáron házas és édesanya, de a mai napig véreznek a Danny-vel való szakítás miatti sebei. Mindeközben tinédzserek magánéleti problémáival is találkozhatunk: pályaválasztás és első szerelem is képbe kerül, miközben az ország jövőjéről is elkezdik véleményüket formálni.

A TROS nem akart semmit sem a véletlenre bízni, bedobott egy halom szálat, amivel megtöltheti az első (és azóta kiderült, hogy utolsó) évadját. A főszereplő Stella Baker egyébként relatíve új a képernyős színészetben (innen lehet ismerős), de remekül megállta a helyét, szinte lubickolt a szerepben, ahogy Luke Mitchell is, bár már a The Tomorrow People, az Agents of S.H.I.E.L.D. és a Blindspot óta folyamatosan kiemelkedő alakítást kapunk tőle.

Erős 7/10-esre értékeltem a pilotot, ami nálam könnyedén elérte, hogy benevezzek a folytatásra, mert különleges. Nem a színészi játék, a dráma, a rendezés miatt lesz egyedi, hanem az országgá alakulós sztori miatt. Hogy ezzel mennyire sikerült egyensúlyozni és valóban az átalakulásra helyezni a hangsúlyt, azt már a tovább mögött beszéljük át spoileresen.

Számomra sajnálatos módon a hátralévő epizódokban egészen sokat drámáztak és kevésbé politizáltak a karaktereink. Volt itt árvíz utáni lábadozás, Sarah-t kipécéző (majd megkedvelő) újságíró, USA által lekapcsolt áram, iskola és klinika jövőjének kérdése valamint egy Sarah-val együttműködő tanács létrehozása, ezekkel mind az egyediségét növelték a sorozatnak, csak azért úgy tűnt, a készítők nem mernek csak ezekre alapozni, szükségük van még a privát életbeli problémákra is, hogy kitöltsék a 13 epizódot.

Azt nem mondhatom, hogy nem működött a sorozat akkor, amikor nem a politikát emelte ki, ugyanis remek jeleneteket tudott hozni a magánélettel kapcsolatos események bemutatásával is, amik között szerencsére pozitívak is voltak, így kijelenthetjük, hogy a sorozatnak igenis van szíve, dobálta a szerethető jeleneteket – a pilotban például Grover és Sarah kártyás játéka is rettentően jópofa volt, de öröm volt látni minden ölelést, szeretettel teli mosolyt és kibékülést is.

A drámai szálak mégis elég kurtákra sikeredtek. Néhány kitartott 5-6 epizódig, majd nyomtalanul eltűnt (de az ebben főszerepben feltüntetett AJ ezután nem is nagyon kapott túl nagy hangsúlyt, benne úgy látszik, ennyi volt), s volt olyan is, ami 20 év fájdalmat 2-3 epizódban fel is oldott. Nem hiszem mondjuk, hogy túl sokan kíváncsiak lettünk volna arra, hogy Sarah tovább duzzog és kitagadja menekült apját, a végén ráadásul elég szépen táplálta Sarah jellemfejlődését, de nem kapott elég időt ahhoz, hogy valóságossá váljon a megbocsátás.

A legnagyobb drámai szál egyértelműen Danny és Corinne volt szerelme adta, ami folyamatosan téma volt az évadban. Egyszer újra fellángolt köztük a szerelem, néha Corinne menekült a múltja elől, az évad utolsó néhány epizódjában pedig kiderült az, hogy a nő megcsalta férjét. Kiváló jelenet volt, ahogy Sarah bevallotta Corinne-nak, hogy hazudott az apasági teszt eredményéről, Danny valójában a fia édesapja, de ezt az egész város előtt tette, ugyanis bekapcsolva maradt a mikrofonja. Sikerült annyira ütős jelenetet összeraknia a két színésznőnek, hogy elfelejthettük ezt a részletet és sokkolhatott a felismerés.

Az utolsó epizód azonban kissé szétesett az eddigiekhez képest. A nagy felfedezésből, hogy Sarah valójában ekkorát hazudott a legjobb barátjának, nem igazán lett semmi, a barátnője haragudott rá, de a város nem tett ellene semmilyen lépést. Közben Grover a temetőben beszélt elhunyt feleségéhez, ami abszolút nem illett az epizódba szerkezetileg, majd szívrohamot kapott az egyik nő, ezért siettek az USA-ban lévő kórházba (mert náluk nincsen), de nem tudták már megmenteni, hiába próbálta újraéleszteni az úton Sarah a hátsóülésen.

Értem én, hogy azt akarta bemutatni, mennyire nehezen áll meg a saját talpán az ország és Sarah végre magába tudott szállni és belátni, hogy hiába bátor, van, amihez nem elegendő ő egyedül, de egy ilyen Cobra 11-hez illő random száguldozós jelenet nagyon kitűnt a drámai zene alatt játszódó heart-to-heart beszélgetések közül.

Végül Danny segített Corinne-nak visszaszerezni a fiát, s úgy néz ki, kezdenek megbékélni egymással, Sarah arra kelt, hogy Groverrel egy ágyban fekszik, édesapja feladta magát, hogy Greylook-ot végre önálló államként elismerjék (ez volt az alku), édesanyja pedig az AA gyűlésen megmutatta, mekkora lépéseket tett az érzelmi stabilitás irányába. Végezetül Bella magántanuló lett, hogy Sarah mellett dolgozhasson és tapasztalatot szerezhessen.

Tekinthetjük cliffhanger nélkülinek a zárást, elvégre innentől ki lehet találni, melyik karakter hova jutna, többnyire ráadásul pozitív eseményekkel zártunk, ugyanakkor a megvalósításon még dolgozhattak volna.

Most mondanám, hogy majd jövőre, de ugye a TROS nem kap második esélyt, így megmarad egy mindössze 13 részes, történetet tekintve nem átlagos, megvalósítást nézve azonban nem túl különleges szériának. Kellemes meglepetés volt, ahogy korábban említettem, valóban a CW egy minőségibb hullámának része a The Republic of Sarah. Szerethető sorozat lett, amire még néhány év múlva is emlékezni fogok, ha feljön, még a rövidsége ellenére is.

4 hozzászólás Ne habozz!

Tibi - 2021. 09. 18. 07:02

Függővéges, cliffhangeres a lezárás, vagy lezártnak tekinthető?
Szeretném megnézni, de ha függővéges, inkább elengedem.

Necridus - 2021. 09. 18. 08:05

Tibi:

Nem áll meg az életük az utolsó percekben, de elég világosan mutatják be, kinek hogyan folytatódik a története a sorozat után. Én inkább tekintem lezártnak, de persze minden folytatás esetében fel lehet tenni több kérdést. De bennem pl. nem maradt több kérdés a végére, mert irányba állítottak minden karaktert, kikövetkeztethető mindegyikük sorsának folytatása.

winnie - 2021. 09. 18. 08:14

Nincs a végén konkrét “ÚRISTEN, EZ MEG MI, MOST MI LESZ?”-dolog.

Tibi - 2021. 09. 19. 00:28

Köszönöm szépen a válaszokat, akkor ez nézős lesz :)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz