login |

Pilot: Foundation

2021. 09. 24. 21:00 - Írta: human

140 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

(Könyves spoilereket a könyves kibeszélőbe érdemes írni.) Bár olvastam az Apple TV+ új, elég drága sorozatának alapjait képező könyveket Isaac Asimovtól, de egyrészt annak már 10 éve, másrészt így is inkább vártam az Alapítványt, mint nem, pedig az előzetesek mutatták azért, hogy miképp álltak az adaptációhoz. Most pedig szembesülhettünk is vele.

A sorozat egy 19 évezrede fennálló birodalom matematikusáról szól, vagyis az általa alkalmazott pszichohistória alkalmazásáról, és annak következményeiről. Gondolom, sok könyvet nem olvasó ül a sorozat elé, de a pszichohistória lényege, hogy a történelmi és társadalmi cselekedetek nagy vonalakban kiszámolhatók, tehát nem közeli apróságokra lát rá, hanem arra, hogy a fent említett birodalom miképp halad majd a távolabbi jövőben.

Hari Seldon ez műveli, és azt számolta ki, hogy a régóta fennálló galaktikus birodalom (amiben rengeteg bolygó van, és emberek milliárdjai), el fog bukni, sőt, ezután olyan barbár, háborúkkal teli időszak következik, ami vagy 30 ezer évig kitart és csak utána jöhet újra béke az univerzumra. Ezt le lehetne rövidíteni 1000 évre egy galaktikus ismerettár létrehozásával.

Igazából a fenti a fő koncepció, és a könyveket sokáig azért tartották adaptálhatatlannak, mert Asimov nem karakterekben gondolkodott sosem, sőt, az Alapítvány-regények azokban kifejezetten nem voltak erősek, hanem érdekes ötleteket bontott ki. Itt is ez áll fenn, egy galaktikus birodalom elbukik, és miképp maradhat életben a remény egy viszonylag szebb jövőre. Mik a lépések ehhez?

A könyvek kőkemény rajongóitól lehet ezért kapni fogok, de a kiadott két rész alapján érdekesen álltak az adaptáláshoz, bár ha én lennék a megrendelő, még mindig nem adtam volna rá pénzt, mert nem elég pop a végeredmény, nincs elég akció – és sajnos a kapott karaktereket akár Asimov is írhatta volna, annyira most bejáratott közhelyek, akiket egyelőre a plot rángat. Ez sajnos pont be is dátumozza a sorozatot, komolyan, 10 év múlva ők lesznek benne a legfeltűnőbbek, míg mondjuk a modern Battlestar Galactica állja az időt. De persze ettől még most kedvelhetjük.

A fenti alapokhoz úgy áll a sorozat, hogy belengeti a jövőt, de utána nyakig merül a birodalom bukását jelentő folyamatba is. Ez a könyvben nem is tudom, vagy 100 oldal, utólag íratták Asimovval, mert az emberek nem értették a történetet a létező Alapítványtól indulva. Tessék, már akkor is követelt előzményt a nép, meg bővebb magyarázatokat – van, ami nem változik! Nem mellesleg a későbbi könyvekben kiderülő dolgok magvait is elvetik a sorozat készítői.

Ez a bukással való foglalkozás kicsit egyszerűbb írói húzás, hiszen érdekes koncepciók helyett inkább a történelmünk sok példáját veszik alapul, és nyilván a Római Birodalom sokszor beugorhat majd nézés közben, hogy tessék nem észrevenni a mai világban fellelhető jeleket, vagy a 9/11 párhuzamot a könyvekben nem szereplő vagy említett jelenetben… Tudom, a sci-fi mindig az aktuális problémáiról is szól, de az egyik készítőre, David S. Goyerre jellemzően ez szó szerintit jelent, nem pedig az általánosabbat.

Írom itt a sorokat, gondolkodom a részeken, és úgy tűnik, továbbra is maradok középen, mert bár nem tökéletesen nyúlt a könyvekhez a sorozat, viszont azt ki lehet jelenteni, hogy ezen két rész alapján nincs az Alapítványhoz fogható sorozat jelenleg tévében. Olyan brutális nagy világgal rendelkezik, ami egyszerűen gyönyörűen van képernyőre álmodva. Érződik a hatalmas birodalom, működik a királydráma, amit az elmúlás is fűt, és működik az Alapítvány létrehozásának szála is.

Konkrétan még az olcsó húzásokat, vagy rossz írói lépéseket is elnéztem simán eddig. A legszembetűnőbbek a random váltások, mert kell az a fordulat. A második részben érhető tetten a legjobban, vagy kivágtak valamit a szövegből, amikor az egyik főszereplő a párjával egy megbeszélésére megy, vagy direkt így volt megírva, de beszélgetnek egy fontos emberi kérdésről, erre hirtelen átváltanak a feszültséget hozó információra, mert az kell majd a cliffhangerhöz is. Amúgy itt rengett meg kicsit a bizodalmam is, amikor történt, ami történt 2. rész végén.

A látvány pedig egyszerűen pazar. Inkább egy gyönyörű világ létrehozására költöttek, nem pedig akciójelenetekre, jó volt nézni a karakterekkel közösen az új dolgokat. A színészekről sem tudnék sok rosszat, nyilván Jared Harris és Lee Peace jó, Lou Llobell pedig remek újonc. Egyedül talán a Seldon segítőjét alakító Alfred Enoch volt gyenge eddig, mert nagyjából 3 arca van. Konkrétan a jó öreg prequel trilógia Anakinja ugrott be róla, kb. Lucas-hoz hasonló színészvezetéssel.

Amolyan 7/10-es óvatoskodás részemről a kezdés, kicsit bomladozik a vakolat, de van rá esély, hogy jó évadot kerítenek belőle.

140 hozzászólás Ne habozz!

Turbo - 2021. 09. 24. 21:11

Könyveket (még) nem olvastam, szóval azoktól kérdezném, akik igen. Mennyre jó eddig alapvetően az adaptálás és mi az amiket változtattak a könyvhöz képest?

Lorci - 2021. 09. 24. 21:31

Olvastam az alapítványt, de sokra már nem emlékszem belőle, de eléggé sokat változtattak.
Maga a sorozat az első két rész alapján rossz. Szép díszlete, szép CGI, jó színészek, de nézem és közben nem érdekel ami történik. Teljesen feleslegesen mutatnak dolgokat amik nem szolgálják a történetet, a látvány leginkább Star wars, az előzmény és az utolsó trilógia meg a spin of-ok és mandaloria sorozatra haja.
Hát én nagyon vártam, de annyira érdektelen az egész, hogy lehet nem folytatom, mert minek, nincs benne semmi érdekes.

human - 2021. 09. 24. 21:38

Turbo: de hát az egész posztban egy csomó szó van erről.

Lordviktor - 2021. 09. 24. 21:58

Eddig erősen közepes , gyönyörű csili-vili világ (tényleg kb a mandalorie szintjét hozz a látványvilág le a kalappal), az első rész első fele pokolian szar de utána beindul szépen, de továbbra is tartom hogy az Alapítvány trilógia olyan nehezen adaptálódik képernyőre hogy érthető hogy meg sem próbálták. Alapötleteket vettek onnan meg egy-két plot pointot de semmi mást, nincs is ezzel baj, csak akkor ne dobjuk már be az első részben az Öszvér nevét akinek ha kicsit is ebben a tempóban haladnak talán a 6.évad tájékán kéne először felmerülnie.

kulup - 2021. 09. 24. 22:15

Salvor Hardin nem lehet nő, ahogy Eto Demerzel vagy Gaal Dornick sem. Az Öszvért én se értem, rendesen összekeverték a kronológiát.
Nyomokban Alapítványt tartalmaz de kb. erre számítottam. Azért nézni fogom, nem rossz.

Energiavampir - 2021. 09. 24. 22:18

Hát nekem kb 10 percig tartott, a szuperjövőben ahol galaktikus birodalom van meg űrhajók, gyertyákkal világítanak..kösz ez nem nekem való.

walaki - 2021. 09. 24. 22:59

Csatlakozom az előttem szólókhoz. Tényleg parádés kivitelezés, de kár volt az “Alapítvány” nevet adni neki. Ha más lenne a címe, azt mondanám, de jó, így viszont rossz szájízt hagy. (Olvastam és imádtam a könyveket.)

Ami különösen zavart, hogy egy-két ponton homlokegyenest ellentmond a könyvnek, mintha a készítők nem értették volna meg az eredeti mű mondanivalóját.

Például ez: “Még mindig hiszel a matematikában?” A matematika sokminden, de semmiképp sem hit kérdése, ezért ez a kérdés orbitális baromság. Ráadásul egyenesen Seldon asszisztense szájából egy matematikus felé, hát, több, mint übergáz.

Vagy hogy a pszihohistória, ami nem egyéb a könyvben, mint színtiszta tudomány, itt mégis vallásként van beállítva, Seldont messiásként követő fanatikusokkal. Áú, ez bizony nagyon fájt, de szerintem nemcsak nekem.

Azt hiszem, felettébb találó human megállapítása, nehéz ennél ütősebben összefoglalni: “kicsit bomladozik a vakolat, de van rá esély, hogy jó évadot kerítenek belőle”.

winnie - 2021. 09. 24. 23:10

walaki: ha más lenne a címe, akkor sokkal többen kiabálnánk plágiumot:)

viccen kívül, azért nagyon sokan közülünk láttunk már mindenféle adaptációt, és tudjuk, hogy nagyon sokféleképp lehet adaptálni, abszolút követve a művet vagy alaphelyzetet, esetleg karaktereket kölcsönvenni, és minden mást kitalálni hozzá. főleg sorozatos formátumban az utóbbi gyakori, amikor egy könyvből kell 10 évadot csinálni. csak azért, mert más iskola egy adaptáció, mág adaptáció marad, maximum a mikéntje és a foka tér el. plusz ugye attól, hogy 2 rész után ezt érzi az ember, még nem lehet tudni, hogy a folytatásban mennyire fog közelíteni a sorozat az alapanyaghoz.

de persze azt nem vitatom, hogy egy dolog a történeti eltérés, és másik, ha mondjuk filozófiailag tér el valami, ahogy írod. más kérdés, hogy nem valószínű, hogy nem megértés forog fenn azok részéről, akik évek óta bújják az alapanyagot, inkább abszolút kiszámított döntések, mert ezek meghozatala a legnehezebb egy adaptáció esetében. nem véletlen, hogy nem nagyon tekintették adaptálhatónak a könyveket. valamit fel kellett áldozni, hogy azok lehessenek.

Shyllard - 2021. 09. 24. 23:30

Energiavampir: kicsit furának tartom ezt a hozzáállást, hiszen jelenlegi bolygónkol belül is kifekezetten nagy különbségű körülmények között élnek az emberek. Mégha néhány eleme kicsit inog is itt a sorozatnak, azért ez a technológiai elteresek, pláne egymástól sok ezer fényévre lévő civilizációk között nem annyira megbotrankoztató gondolat.

Turbo: az eddigi sorozat nagyja nyomokban sincs az x mennyiségű könyvben benne (gondolok itt előzményekre, meg a Birodalmat taglaló könyvekre, a robotokra, stb.).

Amúgy nekem nagyon kellemes csalódás a két rész (a 2. Végét leszamitva), eléggé tartottam a sorozattól, de szerintem egész jól kezelik az alapanyagot. Őszintén én a gender-swappolást elég tökmindegynek tekintem a legtöbb esetben, sci-fik meg alapból is már bizonyítottan jól működnek női főszereplőkkel. A két rész meg Izgalmas, gigantikus, érződik a súlya a történéseknek is, a klón király pl. Alapból tök jó ötlet. Amennyiben fognak időben előre ugrani évadonként, ez tök jól elsülhet.

Energiavampir - 2021. 09. 25. 00:04

Shyllard:

Elfogadom a véleményed, de nekem már a CSK-ban is viccesek voltak a bazinagy fáklyák az űrhajókban :)
A hasonlatod nem áll meg..A földön se a bankokban, vagy a szerverfarmokban állnak a gyertyák :) Egyszerűen nekem ez hiteltelenné teszi az egészet..ez van. Mást nézek :)

zagloba - 2021. 09. 25. 00:08

Ez bűnrossz volt.
Az első részt még meg tudtam nézni, de a másodikat már csak áttekertem.

Unalmas a történet, érdektelenek a karakterek, nincs értékelhető színész játék sem.
Az már látszik, hogy merre tart a sorozat: így lesz a matematikai zseniből kalandor. Sokat elárul, hogy a galaxis jövőjét meghatározó Seldon-terv kifejtése kb. tizedannyi időt kap, mint a románc.
És így lesz egy unikális ötletből tucat sci-fi.
(Bár hozzáteszem, a lány matematikai zsenialitásából semmit nem láttunk, csak azt, hogy kb. 8 mp alatt megoldja Seldon elméletét, és azt, hogy mindenki mondogatja, hogy mekkora zseni.)
Talán egyedül a császár alakja és története lenne érdekes, és ott az ötlet is jó.

És minden pillanat tele van pátosszal. Mindenki szónokol, kinyilatkoztat, nincs egyetlen életszagú beszélgetés sem. A császár beszéde a 2. rész végén, vagy Seldon szónoklata utastársaihoz. Jaj.

Igen, a látvány gyönyörű, és így már tudjuk is, mire ment el minden energia.

Nem gondoltam volna, hogy egy ilyen érdekes alapanyagból ennyire sótlan, agyzsibbasztóan unalmas vackot hoznak ki.

Na, nem ragozom, részemről kasza.

Alterego9 - 2021. 09. 25. 01:04

Nekem bejött.

A 9/11 párhuzam sok sorozatban fárasztó tud lenni, de itt nagyon adta magát, ahogy két évtizede mindannyian lassított felvételben követhetjük egy birodalom hanyatlását, remek eszköze volt annak hogy szájbarágás nélkül is átérezhesse a néző a sorozat tézisét, hogy még amikor úgy is érződik hogy egyének akcióznak meg uralkodók hoznak döntéseket, a háttérben ott a birodalmi gépezet elkerülhetetlen inerciája, de a perifériának a geopolitikából adódó kezelhetetlensége is.

Vagy ez volt, vagy egy covid+klíma párhuzam, akkor meg már inkább ez.

A gender swap egyáltalán nem zavar, Asimov szereplőinek amúgy is csak az expozíció volt a funkciója, ami ma egyszerűen gázul nézne ki ha mindegyikük férfi, még szerencse hogy semleges halandzsa neveik vannak.

Demerzel egyébként különösen pont hogy miért ne lehetne nő? Elvégre eleve egy álnév és egy ál bőr, nincs is igazi neme.

Nóra - 2021. 09. 25. 02:20

Alterego9: Amíg egy embert nem konkrétan a neme (vagy más jellemzője) határoz meg, amíg nem hat ki konkrét cselekedetekre, motivációkra, addig szerintem is teljesen mindegy, hogy milyen író milyennek ír meg valakit. Sőt, sokszor még ezen túl sem annyira számít, ha lehet úgy alakítani a sztorit, mert azt tényleg sosem szabad elfelejteni, hogy bár az ugródeszka más története volt, ez már a sorozat készítőjének a története.

Sidoka - 2021. 09. 25. 02:22

Első két rész alapján nekem bejött.
Arról van valami infó hogy hány évadra tervezik?

Shyllard - 2021. 09. 25. 06:12

Energiavampir: bocs, de az indoklásodnak nincs sok értelme, mert amiről én beszéltem az az, hogy konkrétan bolygónkon belül is vannak helyek, ahol nincsenek bankok, vagy szerverfarmok, de egyéb modern technológia, pl. utazás lehetősége már valamilyen formában elérhető a közelében. Szerintem tök rendben van, hogy neked ez a gyertyás téma nem tetszett a sorozatban, de közben meg figyelmen kívül hagyod, hogy mivel te abbahahytad 10 perc után, hogy egy bizonyos formában meg van valaszolva ezeknek az eltéréseknek az oka
Pl.: a galaxison belüli egyenlőtlenségek, források központosítása számomra egy elég nyilvánvaló mutató is arra, hogy miért hanyatlik a Birodalom. De félre ne érts, megértem, hogy számodra ez nem fér bele, viszont az egyenlő szintű technológiai fejlettség nem tükrözné se a valóságot, se a legtöbb sci-fi sztori világát.

winnie - 2021. 09. 25. 07:04

Majd lesz könyves kibeszélő annak kapcsán, hogy mi van benne, mi nincs, meg minden egyéb.

winnie - 2021. 09. 25. 07:04

” Arról van valami infó hogy hány évadra tervezik?”

8, de ez elég fluid minden sorozatnál, és irreleváns lehet, ha nem siker vagy hamar kasza,

Mr Krabs - 2021. 09. 25. 09:22

A könyv nem egy-egy személy, hanem a birodalom és az Alapítvány történetét mutatja be, évtizedes ugrásokkal. Vannak visszatérő szereplők, de az egyik részben még fiatal, a következőben már öreg és tapasztalt, utána meg csak emlegetik, hogy száz évvel ezelőtt mit csinált.
Ha hűek akartak volna maradni a könyvhöz, akkor ezt csakis antológiának lehetett volna megcsinálni.

(Igaz ez az Én a robotra is. Az is egy téma köré szerveződő történetek gyűjteménye, néhol visszatérő szereplőkkel. A Will Smith-féle filmnek nem sok köze van hozzá.)

Golan Trevize - 2021. 09. 25. 10:24

Nem sok köze van a könyvhöz, rendesen össze van kutyulva. Én ki merem mondani, eddig elég sz@r és csak remélni merem, hogy alakul belőle valami, bár sok reményem nincs.

Szeibert - 2021. 09. 25. 10:27

Ez nem volt semmi, ilyen világépítés kéne minden scifiben, elég nagy vállalás, ha ezt végig tudják vinni. Kíváncsi leszek, hogy milyen a készítők víziója, hogy mi mindenre akarnak kitérni. Remélem, hogy nem akarnak túl sokat markolni. Ez így minimum 9/10 volt.

Dors Venabili - 2021. 09. 25. 10:32

Sok pénzt elköltöttek látványra de itt pont nem az lenne a lényeg. A második rész vége után egyértelmű, hogy ennek semmi köze a könyvekhez. Kölcsönvették a neveket és gyártottak egy teljesen más történetet. Ettől még akár jó is lehet, meglátjuk.

Fegyula - 2021. 09. 25. 11:25

Előttem a “csalódottak” már mindent leírtak, így nem ismételek. 20 éve olvastam utoljára a könyveket, nagyon vártam. Kár volt. Két rész után kasza.
A látvány tényleg szép, de azzal nem lehet eladni egy sorozatot.
Talán túl hamar ítélkezek én is, de most még túl nagy csalódás ahhoz, hogy folytatni tudjam.
Inkább előveszem újból a könyveket.

Lacus - 2021. 09. 25. 13:28

Én nem olvastam az Alapítványt, valahogy mindig kimaradt, de most azt érzem, hogy ugyanaz a gond, mint ami a Dűne körül megy, csak fordítva.
A Dűnét olvastam és kb. megfilmesíthetetlen, ennek ellenére az értékelésekben azt írják, elég könyvhű lett. Úgy tűnik az Alapítvány nem az. Ennek az a vége, hogy a Dűne nem lett eredeti alkotás, az Alapítvány meg nem könyvhű. A válóság inkább az, hogy ma már semmi sem jó az embereknek. Én nem olvastam, így nekem bejön. Az emberek többsége szerintem nem olvasta.

Alterego9 - 2021. 09. 25. 13:37

Egyáltalán nem értek azzal hogy a látvány ne számítana egy ilyen sorozatnál.

Az hogy a galaktikus közösség gigászi méreteit, Trantor komplexitását, vagy a a periféria vadságát néhány festői kép egyből vissza tudja adni, (amik mind kulcsfontosságúak a pszichohistória téziséhez) az elemi funkciót képvisel abban hogy a sorozat el tudja kerülni azokat a leíró monológokat, amik (legyünk őszinték) már a regény műfajban is feszegették az élvezhetőség határait.

Nekem eddig olyan érzésem van, hogy a sorozat abszolút átérzi az eredeti történet szellemiségét, és ahol ki is töltötte valamivel, ott az ezt a szellemiséget szolgálja.

Asimov története egész egyszerűen nem Salvor Hardin térdig érő péniszéről és görögdinnyényi heréiről szólt, de nem is Kleón császár családfájáról, vagy arról hogy az egyes POV szereplők mikor hova szaldgáltak és mennyit akcióztak, hanem a porszemnyi életüket távolabbról formáló dinamikákról.

Ezt pedíg a sorozat remekül képviselte minden esztétikájával, minden dialógusával, kezdve a főcímmel ahol a Nagy Emberek hősies szobrait közelről nézve milliónyi apró kavargó porszem formázza meg, vagy éppen rombolja le.

Dors Venabili - 2021. 09. 25. 13:50

A regényekben nekem a leíró monológok pont emelték az élvezhetőséget de szerencsére nem vagyunk egyformák.

Jansey - 2021. 09. 25. 13:59

Mindamellett, hogy napirendre tértem némelyik szereplő nemváltásán, úgy gondolom, ha a sorozatba belerakják a nemek egyenlőségét, akkor egyben hiteltelenné válik, hogy egy nőnek sikerüljön kiváló matematikussá válnia egy vallás és férfi központú világban(viszonyításként Afganisztán napjainkban), ahol még könyvek sincsenek. Ettől függetlenül azért tovább nézem, érdekel, mi lesz belőle.

Energiavámpír azt mondhatja, hogy ugyan különbségek lehetnek helyekből adódóan – így pl a Földön Etiópiában valószínűleg nincsenek túl fejlett megoldások a technológiában -, de ha már van egy űrhajó, akkor ne fáklyák legyenek már világításnak, hisz annak tervezésekor a fényforrásokra is gondolniuk kell a magasan képzett űrhajó tervezőknek.
Ugyanakkor nagyon is elképzelhető, hogy ha ez az űrhajó elmegy Etiópiába, ott lehetnek gyertyák.

Én az arányokat hiányolom az első 2 részben alapvetően. Nekem is túl sok lett a romantika, mintha a készítők félnének, hogy nem jön be a pénz, ezért kell bele olyan mértékben, ami szerintem a pszihohistoria magyarázatának rovására megy. De ha megnézzük a Holnap határa Tom Cruise féle filmet, akkor azt látjuk, hogy abban sincs, mégis milyen jó film lett.

Egyelőre nem gondolom, hogy jobb sorozat, mint a See, vagy a Mandalorian. Érzésre alattuk van egyelőre, de azért végignézem.

winnie - 2021. 09. 25. 14:00

“mintha a készítők félnének, hogy nem jön be a pénz”

ilyesmiben biztos, hogy író nem gondolkodik, főleg, hogy a mai modellek nem pénzbejövős alapon működnek. a kreatív döntéseket, legyen bármilyenről is szó, nem érdemes túlgondolni, egyszerűen csak arról van szó, hogy az írók azért írják bele, mert bele akarják írni. itt például meg akarják vizsgálni az adott vonalat, hogy hova tudják kifuttatni, mondhatni konkrétan ők is kíváncsiak arra, hogy mi sül ki egyes szálakból, ha elindítják őket, mert érdekes lehet a vizsgálatok, a gubancolásuk.

winnie - 2021. 09. 25. 14:01

“a sorozat abszolút átérzi az eredeti történet szellemiségét,”

abból, amit goyer mesélt a könyvről, hogy hogy kapta az apjától, és hogy ígérte meg neki, hogy egyszer adaptálni fogja, stb., ebben biztosak lehetünk, mint ahogy abban is, hogy az íróstáb (mindig az az első dolgom, hogy egy sorozat stáblistájánál csekkolom, hogy kiket szerződtettek írónak:) is olyan emberekből áll, akiken nem fogott ki a könyv. ilyenkor értelemszerűen, amikor nekiállnak, vagy 10-20 koncepciót is feldobnak, hogy miképp menjenek neki, míg kiválasztják azt az egyet, amit meg is csinálnak. az biztos, hogy az alapítványnál ez a kezdeti döntés az egyik legnehezebb volt, hiszen tényleg át kellett rágni sok mindent, mert lehet, hogy egyfajta megközelítés üdvözítőbbnek tűnik eleinte, azonban míg a néző csak eddig jut el, addig az írók tovább látják, hogy az adott irány mit hozhat és milyen buktatói lehetnek.

human - 2021. 09. 25. 16:29

” nem valószínű, hogy nem megértés forog fenn azok részéről, akik évek óta bújják az alapanyagot”

miért ne foroghatna ez fenn? attól még vannak képességei egy sorozatkészítőnek, hogy évekig bújt valamit. Goyer karrierje enyhén szólva is ingadozó, az adaptációi is.

“abból, amit goyer mesélt a könyvről, hogy hogy kapta az apjától, és hogy ígérte meg neki”

de hát ilyen szívhez szóló sztorik mindig vannak (fogadjunk más-más sorozatokhoz is beírtad bizonyos változatát), és ha elfogadjuk igaznak (miért ne tennénk) akkor sem sokat jelent, mert ez semmit nem garantál.

human - 2021. 09. 25. 16:38

“Sok pénzt elköltöttek látványra de itt pont nem az lenne a lényeg.”

de ez is lényeg! főleg, hogy nem akciós látványra költötték, hanem sikerült a “főbolygót” korrekten életre kelteni, ami már magában nagy vállalás.

“ahol még könyvek sincsenek”

ugyanazt néztük? a kiscsaj olvasta annak a matematikusnak a prózáit, avagy könyvek kell, hogy legyenek, láthatóan van egy réteg a vízbolygón akik kiveszik az imaköveket és kicsit normálisabbak, ez eléggé szájba is volt rágva szerintem. igazából az egész gondolatot nem értem, hogy ha egyenlőség van akkor hiteltelen a férfi világban, lehet félreértettelek.

Saibot - 2021. 09. 25. 16:39

… de meghoztátok a kedvem a könyvhöz … :)

Dors Venabili - 2021. 09. 25. 17:05

Én 5-6 évente újraolvasom az egészet. Úgy látom eljött az idő megint.

walaki - 2021. 09. 25. 17:06

@winnie: “inkább abszolút kiszámított döntések”

Akkor viszont nagyon nagy a baj, ha szándékosan próbálják a tudományt és a tudósokat vallásos szektává degradálni.

@Nóra: “Amíg egy embert nem konkrétan a neme (vagy más jellemzője) határoz meg, amíg nem hat ki konkrét cselekedetekre, motivációkra”

Itt nemcsak hogy kihat, de konkrétan az egész főszálat erre húzták fel.

@Alterego9: “Egyáltalán nem értek azzal hogy a látvány ne számítana egy ilyen sorozatnál.”

Persze számít, de a jó sztori sokkal fontosabb, a látvány másodlagos, csupán kiszolgálja azt. Nézd meg például a “The Man from Earth” című filmet, nulla látvány, mégis a sztorija miatt az egyik legjobb film. Aztán hasonlítsd össze a “Tenet”-tel, ami iszonyat látványos, de rossz a sztorija, ezért bukta film.

winnie - 2021. 09. 25. 17:43

walaki: szerintem arra céloz, hogy itt nem másodlagos a látvány – viszont a szubjektív dolgokat, hogy mi jó és mi nem, ne hozzuk be, mert az csak hitelteleníti a kommentet. (nyilván OFF és mozi, nem láttam, a tenetet, szóval nem vagyok elfogult, de még én is tudom, hogy mind kritika szintjén, mind nézői fogadtatás szintjén messze van a bukástól – mozis szinten pedig tavaly világszinten és amerikán kívül is úgy volt az 1. vagy 2. legsikeresebb amerikai film, hogy a covid alatt mutatták be első fecskeként. szóval bukásról nincs szó, ergó a következtetés sem állja meg a helyét, hogy azért, mert rossz a sztorija. arról nem is beszélve, hogy filmeknél a sztori hol számít a bukásba? ott a reklám a lényeg. a kritikai bukás meg nem ez a kategória..)

Alterego9 - 2021. 09. 25. 17:50

A Man From Earth egy jópofa kis darab, de egyrészt kényszerből olyan amilyen, mint zéró költségvetéses kamaradráma, másrészt a rendező súlyos hiányosságát is tükrözi.

Nem véletlen, hogy Richard Schenkman nevét nem Hitchcock-al, Tarantinoval és Lynch-el emlegetik egy lapon, hanem zs-kategóriás iparosként.

Persze lehet ilyet is játszani, hogy ha erőszakkal megpróbálnánk szétválasztani egy mindenben nagyon jó film sztoriját és képi világát, és fegyvert szorítanál a fejemhez hogy döntsem el melyik felét adjam fel, de ez olyan mint ha azt kérdeznéd hogy a karjaimat vagy a lábaimat adnám-e fel előbb.

Attól még hogy van egy kevésbé rossz válasz, attól még a filmművészet elemi és kulcsfontosságú része, hogy a képi világán keresztül is meséli el a történetét, és a a története is megerősíti, kontextusba helyezi a kéi világát.

winnie - 2021. 09. 25. 17:56

human: tényleg a “mi van, ha az író tényleg hülye és a kommentelő gondolja jól”?-logika:O nyilván, ha eldöntöd, hogy utálni akarod, hogy azt akarod, hogy ne legyen igaza, hogy hazudik a mocsok, akkor tedd azt, de akkor írd le azt, állj bele.

“miért ne foroghatna ez fenn?”

dettó. ne visszakérdezz, azt én szoktam. ki kell mondani: meg van győződve róla, hogy az ismeretlen kommentelő megértette, és pont a készítő, pont az, aki sorozatot meg akarta csinálni, akinek sikerült eladnia, pont ő nem éretette meg, és volt olyan balszerencséje, hogy pont olyanokat szedett össze írónak, illetve pont olyan producerekkel vette közre magát a produkciós cégekből, és pont azt a szerencsétlen asimov rokont sikerült megszerezni executive producernek, akik nem értették meg.

nyilván benne van. de nem logikus feltételezni az ellenkezőjét? már eleve azt, hogy egy random ember nem érti meg, de még inkább azt, hogy a sok másik emberből van, aki megérti. nem logikusabb feltételezni akár még azt is, hogy valaki nagyon sokáig nem értette, de most, hogy meg akarta csinálni a sorozatot, akkor hirtelen mellékerült valaki, aki megértette vele? ha író lennék és nem érteném, akkor mindenképp olyanokat szerződtetnék, akik tudják fogni a kezemet.

az a fura az egészben, hogy valamiért azt érzem, hogy egyesek csak hasból próbálják kitalálni, mit tud, mire gondol és mit akar mondani a “költő” és nem veszik a fáradságot, hogy elolvassanak a pár tucat interjúból 6-8-at, vagy meghallgassanak a már most kijött néhány epizódból egyet vagy kettőt. igazán rá lehetne szánni 2-3 órát, hogy egy olyan komment szülessen, aminek van alapja, nem?:)

viccen kívül, a mondandóm lényege: nem kitalálni kell dolgokat, hanem tényleg valamire alapozni. aki csak a sorozatból indul ki, az ugyan meg tudja állapítani, hogy valami nem stimmel, de ha az okokra csak tippel és nem megy utánuk, akkor jó eséllyel nem fogja eltalálni őket. az túl egyszerű és hanyag dolog, hogy azt feltételezed, hogy “mer’ hülye az író”. sokszor vonjuk kétségbe a műveik minőségét, de az azért alapvetés, hogy a többségük a többségünknél okosabb bizonyos témák kapcsán. csak szerintem azért feltételezi pár ember az ellenkezőjét, mert nem hallgatja meg azt, hogy milyen mélybemenően tudnak beszélni egyes sorozatokról – és nem csak a sajátjaikról.

Lorci - 2021. 09. 25. 19:23

winnie. Az emberek legtöbbször nem ismerik el, hogy ha rosszul valósítanak meg valamit, hanem megpróbálják megmagyarázni.
Akárhogy is, én megnéztem ezt a két részt és egyszerűen nem értettem, hogy miért mutatnak dolgokat, miért érdekes amit látunk. Meg lehet magyarázni, hogy a nézőben van a hiba, de ez olyan, mint mikor a Monty Pythonban az eladó a döglött papagájt nem akarja vissza fizetni inkább megmagyarázná, hogy fáradt és csak alszik.

walaki a Tenet botrányosan rossz film.

winnie - 2021. 09. 25. 20:50

lorci: persze, de direkt ezért nem is írok arról, hogy milyen a sorozat, illeve az első 2 rész. nyilván lesz, aki szerint jó (vannak ilyen kommentek), és lesz, aki szerintem nem jó (vannak ilyen kommentek). és arról sincs szó, hogy most bárki magyarázni akarja a bizonyítványt a készítői oldalról. el sem fogunk jutni ahhoz a fázishoz, hogy bárkinek szabadkoznia kell (egy író általában nem is fog, hiszen mindenki meg van győződve arról, hogy a tőle telhető legjobbat fogja nyújtani), ergó semmit sem elismerni, mert hiába lesz mondjuk vegyes a fogadtatás, pozitív véleményből a sorozatos műfaj sajátossága miatt mindig több lesz arányaiban – és ahogy halad előre az idő, egyre több.

én csakis a meg nem értés emlegetése kapcsán emeltem fel a mutatóujjamat figyelneztetőleg. illetve azt, a szerintem valóban nem annyira elismert dolgoz hirdetem, hogy ha valami valakinek nem tetszik, az legtöbbször nem abból fakad, hogy aki elkészítette a művet, az nem érti a dolgát (ezért írnak egy sorozatot 10-15-en és nem egy ember) és _véletlenül_ lesz olyan, hanem azért, mert úgy dönt, hogy egy bizonyos írányt fog képviselni a sorozata, azaz _direkt_ lesz olyan, hogy mondjuk nem tetszik valakinek.

EvilHedgehog - 2021. 09. 25. 20:53

Tudom hogy adaptáció, tudom hogy nem lehet 100%-ig visszaadni főleg az alapítványt.

De…

Nem stimmel a core message.. új karakterek, új plot, új idősík, Megerőszakolt karakterek (Raych, Seldon), Daneel felfedése az második epizódban!

Sztem joggal lehet most fanyalogni.

GoT 8. évad szintű csalódottságot érzek. Ott a könyv hiányzott itt megvan a könyv de olyan mintha hiányozna.

Lee Pace jó egyébként…

winnie - 2021. 09. 25. 21:01

EvilHedgehog: igen, ott lehet a pont, ha így van, ahogy írtam fent is, pont erre gondolok, hogy ez az, amit viszont igenis számon lehet kérni, ha a “filozófilag” van diszkrepancia. amit írtál, abba szerintem senki nem tudna belekötni. (és rögtön ezért is lehet érdekes utánamenni a miérteknek, hogy mondjuk miért született ez a tudatos döntés.)

winnie - 2021. 09. 25. 21:08

(ahogy néztem, van hivatalos podcast, anno ígérte az apple, hogy mindenhez lesz, de nem nagyon keresgéltem eddig. majd meghallgatom holnap este futás közben, de ha valaki addig csekkolná, kíváncsi vagyok, hogy mi jön le belőle, totális fogalmatlanság, vagy elvakult rajongás, fanboykodás, vagy valódi hozzáértéssel párosuló megfontoltság:

https://podcasts.apple.com/us/podcast/foundation-the-official-podcast/id1586219793

Jason and David S. Goyer break down the first two episodes of Foundation: “The Emperor’s Peace” and “Preparing to Live.” Goyer gets candid about his personal relationship to the material, the process of modernizing Asimov’s works for television, and why a star bridge is a sci-fi lover’s favorite technology.

——

Én Goyer kapcsán pontosan tudom, hogy mi human véleménye és, hogy sokan miért csépelik, hiszen sokszor bizonyos filmeken látva a nevét ő lesz felelős dolgokért, pedig az, hogy 8-10 íróból kié kerül fel a stáblistába, az csak arbitrációs dolog.

nem azért, hogy nem létező elfogultságomat bizonyítsam, de nem nagyon volt anno véleményem óla, csak tudtam, hogy mit gondolnal mások, és emlékszem, hogy anno még az ikrus pályán futottam a köröket és akkor hallgattam a writers panel podcast egyik részét, amiben ő volt a vendég a The Forest című filmje kapcsán (nem láttam, és at hiszem, hogy az a film abszolút az övé, azt rá lehet verni, ha nem jó), és ott beszélt sorozatról is (ugye da vinci’s demons), meg egyébként más írós dolgokról, amik nagyon érdekesek voltak: https://archive.nerdist.com/the-writers-panel-238-david-goyer/

human - 2021. 09. 25. 21:44

“tényleg a “mi van, ha az író tényleg hülye és a kommentelő gondolja jól”?-logika:O”

nem ezt mondtam :D de minden írót úgy beállítani, hogy mert sokat foglalkozott vele már tuti jót csinált sem megy. Szerintem azon, hogy X kommentelő, aki nem író, miképp próbálja megfogalmazni az érzelmeit, azt is olyan empatikusan kéne nézned, mint az írók védését, és “áh biztos csak arra gondolt”, ahelyett, hogy rögtön kap egy fél oldalas ívet.

“nem kitalálni kell dolgokat, hanem tényleg valamire alapozni. aki csak a sorozatból indul ki, az ugyan meg tudja állapítani, hogy valami nem stimmel, de ha az okokra csak tippel és nem megy utánuk, akkor jó eséllyel nem fogja eltalálni őket.”

de nem is kell, a sorozat kiadásával minden ilyet maga az okos író enged el, értelmezi a néző ahogy sikerül. Igen, frusztrálja őket, ha félreértik őket (bár nem Goyer interjúban, de hallottam már ilyet sokszor), viszont tanulnak is belőle, hogy mit rontottak el (jó esetben), de szerintem iszonyat túlzol folyamatosan amikor az írókat tévedhetetlennek állítod be, meg biztos gondoltak mindenre meg mittomén. Igen, hallgattam interjúkat, érdekesek, de a mű magában kell működjön és nem minden kommentelő kell 3 órát utánanézzen, amikor csak máshogy akarja megfogalmazni, hogy “nekem nem tetszett, mert a könyvben nekem fontos dolgokat rosszul adaptálta”, és erre gyárt egy kocsmaelméletet amit egy pia mellett elsütne a haveroknak, de hozzánk írja be.

MÁs: miért ne kérdezhetne vissza más, csak neked szabad? wtf?

“Én Goyer kapcsán pontosan tudom, hogy mi human véleménye és, hogy sokan miért csépelik”

ezt nem is értem, hiszen a Jumpert vagy háromszor láttam már és imádom, és tessék, Supermant is érdekesen adaptálta, bár ki tudja mit ért a Man of Steelen az ő keze. Lol, még a DaVincinél sem szidtam igazán, hanem pont azt mondtam, amit te, hogy az író azt írta amit írni akart, sőt, fenn sem szidom igazán, hanem még védtem is pár döntését, de nyilván utálom (akit utálok az Alex Kurtzman:), de őt sem tartom hülyének, mert ő is DIREKT csinálja amit csinál)
https://www.sorozatjunkie.hu/2013/04/15/pilot-da-vincis-demons/
mindezek kapcsán egyetlen “írói” tulajdonságáról írtam odafenn és a nem túl mély karakterekről, pedig azért 2 órába elfért volna talán.

De azt nem értem sosem, hogy az írók miért vannak mindig félisten mindenre gondolónak beállítva, amikor rengeteg rossz döntést hozhatnak folyamatosan, hiába értik, nem tévedhetetlenek, csak ugye max 15 év múlva merik majd említeni egy podcastben, de csak ha hivatalosan is elismerten rossz a film/sorozat, hiszen a negativitás nem jó karrierút, szóval mindenki csak a pozitívumokról beszél, és még a rosszban is a jót emeli ki nyilván. teljesen érthetően.

winnie - 2021. 09. 25. 21:46

e a mű magában kell működjön és nem minden kommentelő kell 3 órát utánanézzen”

ezt próbáltam kerülni, hogy bárki ilyesmit higgyen. tudom, hogy senki nem tesz ilyet. nem is kell semminek utánamenni. főleg nem valami után kell ezt tenni. de érdeklődni lehet, akár előzetesen is. nem azért, hogy megváltoztassa a saját véleményemet az értékítéletemet. hanem azért, hogy egy másik véleményt ismerj meg. ld. a szokásos mantrám, hogy a 10/10-es filmjeim esetében nagyon érdekes megalapozott lehúzó véleményeket olvasni. illetve általam szapult/utált dolgokról nem csak pozitív véleményeket, hanem azt is, hogy “mire gondolt a költő”. nem azért, hogy magyarázza a bizonyítványát. nem azért, hogy meggyőzzön. hanem azért, hogy lássam miképp alakulhatott ki ekkora szakadék, és észrevegyek nüanszokat a gondolkodásmódokban.

nem spoileres dolgokat olvasok/hallgatok, nem annak révén lehet gyarapodni, ha az ember plotpointok vagy egyéb írói döntéseket magyaráz meg. hanem abból, amiket a sorozat/film ismerete nélkül mond el valaki, hiszen abból jön le a saját gondolkodásmódja. ebből választ lehet kapni bizonyos miértekre.

egyszerűsítve, amit többször is írtam fent: ha valami másképp történik, mint ahogy egy néző számít rá, annak nem feltétlenül az az oka, hogy az író nem értett meg valamit. jó eséllyel inkább az, hogy sajátdöntést hozott. hogy valamiért egymás között döntve ezt látták célravezetőnek. és ilyenkor az a nagyon izgalmas kérdés, hogy vajon MIÉRT történik így.

el lehet hessegetni az efféle érdeklődésre való törekvéseket, de engem tényleg érdekelni szoktak bizonyos döntések hátterei. ezért nem zenéket hallgatok futás közben, hanem szakmázós beszélgetéseket:)

Zoltánka - 2021. 09. 25. 21:47

Nekem nagyon bejött az első 2 rész (még a feleségemnek is aki nem hard sci-fi rajongó, bár a bsg-t imádta) :D
A gyertyák engem spec nem zavarnak. Miért ne gyújthatna valaki én is gyújtok néha… Gender swapp absolute irreleváns legalábbis a jelen formájában, és ne felejtsük el, hogy az alapmű a 40-es években íródott, így szerintem elkerülhetetlen bizonyos dolgok modernizálása, én magam is olvasás közben többször képzeltem bele többet/mást, hogy megálljon….

walaki - 2021. 09. 26. 02:26

Hű, micsoda posztcunami :-)

@winnie: egyetértek, nem jó a szubjektív véleményt behozni, és nem is akartam. Nyilván szélszőséges példákkal próbáltam szemléltetni a mondandóm, de lehet, hogy nem sikerült jól választanom, elnézést.

A lényeg, amit mondani akartam, hogy szerintem hiába a látvány, ha nincs hozzá sztori, amit lefesthet. Persze akad pár kivétel, mint pl a “Tales from the Loop”, ahol tényleg a látvány az elsődleges, de ez azért eléggé ritka szvsz.

Szerintem itt el kell engedni, hogy Asimov adaptációt néz az ember, mindenki képzelje oda az elejére a “Based on characters by Asimov” szöveget, és úgy élvezhető ez a két rész. A további részeknél meg majd kiderül, mennyit sikerül behozniuk a könyvekből, de ha továbbra is odaképzeljük ezt a mondatot, akkor az sem feltétlenül baj, ha nem sokat.

Reamre - 2021. 09. 26. 06:52

Olyan jó lenne, ha nem hordaná mindenki olyan magasan az orrát a könyv miatt. Ez egy sorozat. Aki a könyvet várta viszont az elé naiv.
Ez olyan, mint ahogy az Fargo igaz történt. Ott se hallottam ekkora hisztit, sôt semkkorát, hogy nem is igaz történet.
Engem marhára nem érdekel, hogy ki olvasta a könyvet! Mert ez nem könyvmoly oldala.

EvilHedgehog - 2021. 09. 26. 07:46

@Reamre
Egy könyv adaptációnak hirdetett sorozatot a könyvhöz fogunk hasonlítani.

demerzel - 2021. 09. 26. 08:26

Nekem a polcomon a teljes Asimov-gyűjtemény, illetve Kindle-ön. A könyvek zseniálisak. Éppen attól kortalan írások, hogy nem a táj-, technológia- és karakterábrázoláson van a hangsúly. Az alaphelyzetek felvázolása, párbeszédek, a problémák azonosítása, döntés helyzetek és következmények, az útkeresés, a könyvről-könyvre kibomló összkép, nézőpont-váltásokkal és új távlatokba helyezve új kérdések és új válaszok, döntési helyzetek felé tereli a szereplőket és az olvasót. Folyamatosan izzásban tartja a befogadó gondolatait és bőven szolgál wow-pillanatokkal, amik után lényegében “sakktábla-átfordítások” következnek, és muszáj újra átgondolni az addigi ismereteinket a hatalmas írói világból, élvezettel szedegetve a számunkra elejtett morzsákat, téren és időn át. Most megint kedvet kaptam az Alapítványhoz, de biztosan nem a sorozathoz.
UI: Érdekes, az Expanse esetében a sorozat első évada hozta meg a kedvem a könyvekhez. Ott az első néhány könyv sokkal jobb, mint a sorozat, majd vannak igen gyenge kötetek is, a legutolsó egész jó, míg a sorozat igazából nem tud már mivel nagyokat dobni…sajnos.
Ettől még örülni kell a mai világban a sci-finek, de akkor már inkább az elborult Raised by wolves, mert ott is van – főleg az elején – lehetőség agyalogni rendesen.
Ha már könyves scifi, muszáj itt is ajánlanom a magyar író tollából született Az időutazás napja és Az időutazás tegnapja köteteket. Az agyatokat fogjátok eldobni és még jól is szórakoztok közben :-)

Alterego9 - 2021. 09. 26. 11:22

Reamre:

Van egy olyan érzésem, hogy sokakat az motivál, hogy szeretnének minden spoilert előre tudni a többi nézőhöz képest, úgy mint amikor az ASOIAF rajongók vihogva várták a Red Weddinget.

Például itt is, meg máshol is láttam már a panaszt hogy “túl hamar leleplezték” Demerzel kilétét, aminek egyébként semmi értelme puszta autentikusság szempontjából: Az eredeti trilógiában nem szerepelt, később meg soha nem is volt egy nagy drámai leleplezéses pillanata.

Viszont jól esett volna egy évadon át fölényben lenni, tudva hogy a Demerzel nevű random mellékszereplő később fontos lesz.

Szerintem erre vezethető vissza az amiről winnie is írt, hogy zéró jóhiszeműséget adnak az íróknak olyan dolgokban amiket viszont megváltoztattak: Például azt még nem látjuk hogy Raych utolsó cliffhangerjéből mit akarnak majd kihozni, és ezt a regény-rajongók se tudják, ami frusztráló, amit azzal vezetnek le hogy a lehető legrosszabbat feltételezik az írókról, hogy biztos semmi tervük nincs, csak simán nem olvasták a regényt, és poénból akarják “megerőszakolni” a karaktereket.

Zeon - 2021. 09. 26. 13:35

Kezdek félni… 😁

’80- as évek óta Asimov rajongó vagyok, kb azóta várom, hogy film/sorozat legyen belőle.
A kommentek alapján nem számítok rá, hogy visszakapom a könyvek nyújtotta élményt, de nekikezdek, “lesz,ami lesz” alapon.

CrashBoostZoom - 2021. 09. 26. 14:35

Alig emlékszem valamire a könyvekből, rajongó sem vagyok de tetszett a kezdés.

Alig várom, hogy olvassam ahogyan a kibeszélőben egymásnak feszülnek majd a különféle nézőpontokkal rendelkező “rajongók”. Én persze nem fogok részt venni benne a fent említett okok miatt.

walaki - 2021. 09. 26. 18:34

@Alterego9: nem hiszem. Én legalábbis sosem ezért várom a könyvadaptációkat. Bennem sokkal inkább az van, hogyha jól sikerül az adaptáció, akkor meghozza az emberek kedvét az eredetihez, lásd Dűne, Harry Potter, Gyűrűk Ura, Trónok Harca, stb. Rengetegen olvasták az eredetit, miután látták az adaptációt. Itt nem hiszem, hogy ezt a sorozatot nézve bárki kedvet kapna a könyvhöz, vagy ha mégis, akkor hatalmasat fog csalódni, merthogy tök másról szól. Engem ez zavar, és nem az, hogy nem tudom előre, mi fog történni.

Konkrétan ezzel a sorozattal az a baj (de ez szigorúan személyes vélemény), hogy módosított sztori ide vagy oda, nem várom tűkön ülve, hogy mi fog történni. Sokkal inkább amolyan ehh, nézzünk valamit vacsi mellé kategória, pedig ennél azért többet vártam (de mégegyszer, ez utóbbi csak szvsz, semmiképp sem mérvadó.)

Jamesch - 2021. 09. 26. 20:04

walaki: sztem nem azt akarták mondani hogy a tudomány egyenlő vallás, de egy átlagember számára valójában nem sokban különbözik főleg egy absztrakt tudomány a vallástól, mert valójában nem érted, csak hiszel a tudományos metódusban, illetve hiteles tudósokban, hogy nem kamu amit állítanak.
Te és én a kvarkokban effektíve csak hinni tudunk, hacsak nem a CERNben dolgozol mint tudományos főmunkatárs.
Ezt mondja is Hari a mosodában kb szó szerint.
Illetve Clarke: Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic
(magic meg kb vallás)

Genderswapok nem számítanak, sőt, az hogy Demerzel nő tök jól passzol ahhoz a sztem a zseniális ötlethez, hogy az Emperor mindig egy klónhármas. Így Demerzel van anyaszerepben, apa és nagyapa is van

Amúgy nálam 6-7/10, nem igazán mint Alapítvány (annak csak 4es lenne), hanem mint scifi sorozat.

Jamesch - 2021. 09. 26. 20:15

haha, csak a kommentem után kezdtem olvasni a New York Times értékelőt, de ők is Clarke-al kezdik:
https://www.nytimes.com/2021/09/23/arts/television/review-foundation.html
The science-fiction author Arthur C. Clarke once decreed that any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic. At the core of “Foundation,” the Apple TV+ series based on the novels of Isaac Asimov, is a similar idea: that any sufficiently advanced math is indistinguishable from prophecy.

Zero - 2021. 09. 26. 21:21

Tetszett, amit láttam, felkeltette az érdeklődésemet a sorozat. Az év elején letudtam a teljes Birodalom és Alapítvány összest és bármennyire is a sci-fi nagyja Asimov a munkáiban azért vannak blődségek és gyengeségek.
A Birodalom a könyvekben szinte semmitől dől be,egy az ujító szellem kiveszésére és egy fura szellemi leépülésre utalgat, hogy addig alap technológiai tudás fokozatosan elfelejtődik (A Trantoron! elromlik egy csomó minden, amit nem tudnak megjavítani).
Ehhez képest itt tényleg erős fának tűnik a Birodalom, ha korhadt is. Jó, hogy kap műsoridőt az a szál is, hogyan dől meg.

Mellyssa - 2021. 09. 27. 00:04

Egyetértek azokkal a kommentekkel, hogy naív dolog volt a könyve(ke)t várni. Ebből a szempontból gyakorlatilag minden adaptáció csak bukni tud, és fikázást vált ki. Pláne, ahol ilyen monumentális a könyves háttér.
Sajnos a hozzászólások jelentős részét elvitte ez a vonal.
Nálam teljesen tiszta lappal indult a sorozat, pedig olvastam, ismerem.
Érdekes a felvezetés, a szereplők nagyjából rendben vannak, képi világ is tetszett. A robbantás(ok) viszont eléggé el lettek cseszve. Meghal százmillió ember, de a két főszereplő egy métert sem megy arrébb, miközben a fejük felett dőlt össze minden..

Python - 2021. 09. 27. 00:15

Teljesen rendben van mint Sci-Fi, monumentális díszletek, látványos CGI, pazar kosztümök, jó színészi játékok; bár Alapítványt csak főbb nyomokban tartalmaz eddig.
Egyfajta Star Trekbe oltott Trónok Harcának tűnik 2 rész alapján, amiben bőven van filozofálás is. Maradok, mert a előzetes várakozásaim és a félelmeim ellenére pozitív csalódás lett az eddig látottak alapján az évad.

MiMi - 2021. 09. 27. 00:40

Én nem vártam sokat a sorozattól, viszont azzal nagyon meg vagyok elégedve, hogy behozták a robotos szálat is. Így sokkal komplexebb történetet tudnak elmesélni. Azt viszont nem értem, miért kellet már az elején lelőni, hogy Demerzel robot. Meg utalgattak valamilyen háborúra a robotokkal. Na, majd meglátjuk mi sül ki ebből.

Scoo - 2021. 09. 27. 08:12

Én úgy vagyok vele, hogy majd csak akkor török pálcát ha láttam a teljes évadot, akkor derül ki mit hova akartak kifuttatni, mi az ami szükséges volt és mi az ami béna mellékszál vagy felesleges időhúzás.

Az első rész nagyon a helyén van szerintem, élvezettel, csillogó szemmel merültem el Asimov világába, a készítők szerintem nagyon jól megidézték és csak örömködni tudok, hogy ilyen pazar a cgi.
A második rész viszont huh, nagyon megzavart. Vannak tippjeim miért történtek így a dolgok. Mindenki írja, hogy nagyon nehéz vászonra vinni az Alapítványt. Épp ezért a készítőknek kreatívnak kellett lenniük, hogy valahogy mégis folyamatos sorozat legyen belőle és ne az időben ugráló antológia. (Én minden évad után ugranék csak időben.) Kicsit sok volt a romantika és a szex jelenet, de valószínűleg csak azért, hogy jobban üssön a vége és jobban össze legyünk zavarva, viszont a császári szál érdekes, legalábbis abból a szempontból, hogy kíváncsian várom, hogyan fog összeomlani. A robotot kár volt már most felfedni, de hát nem minden néző könyvolvasó, kell ami behúzza őket.

winnie - 2021. 09. 27. 09:18

“majd csak akkor török pálcát ha láttam a teljes évadot”

igen, ez a kulcs, és ez az, ami ma annyira nehezen megy, amikor annyi a sorozat. főleg a streaminges sorozatok esetében olykor annyira szépen összeáll idővel a kép, helyére kerül minden, de erre nincs semmilyen garancia, hiszen ez az ideális eset, és az ember pár koppanás után nehezebben bízakodik, és ha az első 1-2-3 rész után csalódott, és mellette ott integetnek az új dolgok, akkor lehet, hogy átugrik azokra, és elkönyveli FAIL-nek az ott hagyott sorozatot, amit _lehet_ (de közel sem biztos), hogy egy teljes évad láttán sokkal jobban értékelne.

ezért nagyon fontos, hogy már az elején is leljen olyan dolgokra az ember az új sorozatban, amik erősítik a bizodalmát abban, hogy minden a helyére kerül.

gafz - 2021. 09. 27. 13:29

Van az Alapítvány mint töréntet, meg van egy csomó “drámázás” amiket képtelen vagyok egységként kezelni, a “drámázást” ilyen formában fölöslegesnek érzem mely csak az időt húzza. Egyenlőre egy karakternek sem érdekel az írók és nem Asimov kitalálta magánélete.

Réka - 2021. 09. 27. 14:09

gafz: Engem sem nyűgöztek le a drámázások, de ezek azok a megindított szálak, amiknek lesz kifutásuk, amiknek van céljuk, mert valamit vagy mondani akarnak velük, vagy felépítenek valami történetszálat.

skory92 - 2021. 09. 27. 21:21

Nekem bejön eddig, amit láttam. 12 évesen olvastam először az alapítványok, aztán azóta még vagy 4x oda-vissza, ismerem az alapsztorit. Szerintem az tény, hogy egy az egyben adaptálhatatlan a történet, mert a sci-fi díszlet drága, a jó színészek, akik hitelesen és kellő feszültséggel tudnák átadni a párbeszédekben (amikről az alapmű szól és amelyekből áll) szintén. Úgyhogy kellenek a látványos húzások, meg a pörgés, amikkel bevonzható a kritikus tömeg. Az arány persze kérdéses, de az majd kiderül.

Ami a sorozatot magát illeti: a változtatásokkal nekem eddig vagy nincsen bajom, vagy tetszenek. A császárral kapcsolatos variálás bejött, ötletesnek tartom. Látható, hogy egyelőre azokra az időszakokra mentek rá, amik a könyvben le sincsenek írva. Engem például érdekelne Trantor bukásának teljes története, azon kívül, hogy Gilmer szétprédálta a bolygót.

Terminus lakhatóvá tétele is lényegében egy mondatban le volt tudva, ha jól emlékszem, valami olyasmi volt, hogy 20-30 évbe telt, és fáradtságos munka volt megszervezni a dolgokat.

A kérdés persze, hogy a mindezekkel való foglalkozás öncélú-e vajon, vagy felvezetésül szolgál azoknak, akik nem ismerik a sztorit, de nem akarják elveszíteni őket. Persze valahol reménykedtem, hogy szimplán adoptálják a politikai és gazdasági csűrcsavart a szerthető karaktereken keresztül, de be kell látni, hogy színvonalasan és rentábilisan ez nem megoldható, max. ha milliárdos lennék és megfinanszíroznám.

A második rész végi cliffhanger mondjuk kicsit megütött, nem tudom, hová akarnak menni az előzetesben is látható klónozás-témával, remélem nem ez lesz a sztori habarcsa, mert annak témaidegen, másrészt meg ezerszer elcsépelt klisé, már a hatodik napon is az volt…

Qedrák - 2021. 09. 27. 22:11

Nekem eddig könyvolvasóként vegyesek a benyomásaim, vannak motívumok, amit kifejezetten okosan tettek be (a klónozott császárok) és vannak olyanok, amelyek eddig érdektelennek tűntek.

Apropó, a könyves kibeszélőt írja valaki, vagy lehet jelentkezni rá? :)

Bikuci - 2021. 09. 28. 14:03

Walaki: “Vagy hogy a pszihohistória, ami nem egyéb a könyvben, mint színtiszta tudomány, itt mégis vallásként van beállítva, Seldont messiásként követő fanatikusokkal. Áú, ez bizony nagyon fájt, de szerintem nemcsak nekem.”

Azért később a könyvben rendesen vallásként kezd működni, úgyhogy ezt te nézted be. Már ha feltételezzük, hogy a sorozat összemos időket, szálakat.

Alterego9 - 2021. 09. 28. 15:24

Egyébként én csak most utólag kezdtem el újra olvasni a könyvet, és meglepett hogy több olyan apró részlet is volt benne amiket el is felejtettem, azt hittem a sorozat költötte őket, közben nem, pl. a Gaal-t követő birodalmi ügynök.

Arról például még hallottam is panaszkodni embereket hogy miért “spacer”-eknek hívják azokat a fura arcú űrhajós nőket, a “spacer” egész mást jelent és máskor léteztek. Aztán most jöttem rá hogy de igen, Asimov pont hogy használta elejtve a szót az űrhajós szakmára értve, már az első Alapítványban, jóval a spacer/settler könyvek előtt.

Wine - 2021. 09. 28. 16:51

Én olvastam az összes Alapítvány könyvet. Adoptálható soksok évados formában. Talán legtöbb regény, azzal, hogy a sorozat műfaja komoly fejlődésen ment át, mindent meg lehet próbálni. Egyelőre nem látni mi lesz belőle, de olyan nagyívű a mű, hogy a vállalás nagy, nem lesz mindenki elégedett de szurkolok a sorozatnak.

Diapolo - 2021. 09. 28. 20:39

Én nem olvastam az Alapítványt, így csak a sorozatos tapasztalataim alapján tudok nyilatkozni róla.

+++ képi világ – látszik, hogy rengeteg pénzből készült, grandiózus a látvány
++ zene – kellemes, illik a képhez és a hangulathoz

+ – színészileg nem lesz gond a főbb karakterekkel, ez már most látszik

– történet – nem volt meggyőző az első rész, nem szegezett a képernyő elé, nem tudom nyilván milyen az alap, de ez itt nem volt jobb közepesnél a vásznon

— tempó: kicsit tényleg Mandalorian-érzés fogott el, sok hűhó semmiért, a pilot hosszúságához képest a tartalom elenyésző volt, vontatottnak hatott

— játékidő: 71 perc túl sok, számomra egyáltalán nem vonzó már ez a hosszúság, és alapból hátrányt jelent az indulásnál.

3 részt mindenképp kap, de ennél mindenképp több kell ahhoz, hogy utána tovább maradjak.

korxi - 2021. 09. 28. 20:42

Olvastam a könyveket, de ez egy sorozat kibeszélője. Emlékszem hogy az Expanse kibeszélőt lépten-nyomon hogy szétcseszték az így a könyvben meg úgy a könyvben hozzászólók, még úgy is hogy lett még egy könyves kibeszélő is, ezen az amúgy sorozatos oldalon. Úgyhogy eldöntöttem hogy én nem ilyen leszek.
Viszont belátom hogy nehéz úgy hozzászólni a sorihoz, hogy a könyvtől elvonatkoztatna az ember:)
Azt ugyebár leszögezhetjük, hogy attól még lehet a könyv jó adaptációja, hogy nem követi hűen annak a cselekményvonalát. És még az is egy külön dolog, hogy a filozófiáját és fílingjét sem, bár akkor már joggal adódik a kérdés hogy miért az a címe, ami.
Szóval én igyekszem önmagában nézni, és nem azt értékmérőjének tekinteni, hogy mennyiben jó adaptációja a könyvnek akármilyen szempontból. Itt meg egyetértek azzal, hogy legalább egy évad kell a megítéléséhez (és itt ismét utalva az Expansera, az konkrétan az első évad hetedik részéig kifejezetten szh@r volt, de a későbbi önmagához képest mindenképp, és csak onnantól emelkedett eszméletlen magasságokig, amit aztán tartania is sikerült.)

AuroraBorealis - 2021. 09. 28. 22:57

Nekem azért megakadt a fülem azon, hogy még mindig erőltetik az űrhajók hangját az űrben, vagy a robbanásokat… Ha már ennyi pénzt beleöltek, és komolyan is gondolják, akkor mééééééééééééééér??? Há’ Maúnika, éééén nem bíííírom!!!!!!
Amúgy ha nem az Alapítványról lenne szó, akkor nem hiszem, hogy folytatnám, de a könyveket imádom, így egy db-ig tuti kitartok.

AuroraBorealis - 2021. 09. 29. 08:50

Úgy értem a robbanások hangjait…

ttwnbd - 2021. 09. 29. 10:35

Lehet, hogy ha nem olvastam volna a könyveket, akkor tetszene. Így egyelőre csalódás.

Running - 2021. 09. 29. 17:21

A 2. részben több nyalakodás volt és seggmutogatás, mint magyarázat arra mi miért történik. Olvastam a könyveket, többször. Ez a sorozat egy szégyen eddig, de csak azért mert Alapítvány néven adták ki. Kár érte.

alma - 2021. 09. 30. 19:26

asimov felett eljart az ido , bena kacsa, a sorozatbol rengeteg helyen kilog a lolab, nezegetik ahogy az elpusztult reszek osszedolnek, tobbsege fabol keszult :D
de hol vannak a robotok akik ujraepitik, nevetseges az egesza szerelmi tortenet meg gyalazatos

ttwnbd - 2021. 09. 30. 19:53

alma: Hát, a sorozat gyengeségének nem sok köze van Asimovhoz. Három dologból, amit említesz, kettőnek semmi köze az íróhoz, a harmadiknak (a középsőnek) meg lenne magyarázata, ha követnék a regényeket, de ebben is jelentősen eltértek tőlük.

Abraka dabra - 2021. 09. 30. 21:34

Én nem olvastam a könyveket, bár egyre inkább azt érzem, hogy kellene.
Így az a benyomásom, hogy elég nehezen indult, viszont a második évad végére (no nem az utolsó jelenetektől) egészen az az érzésem volt, hogy nézném még tovább. Szóval én még biztos folytatom, aztán meglátjuk :)

Abraka dabra - 2021. 09. 30. 21:35

*2. rész végére

Illés Gergely - 2021. 10. 01. 01:43

Na én olvasásban most tartok A második alapítványnál és kezdem érteni mi is a baj a sorozattal. Maximum az alap koncepció pár darabját vették át és a többi üres részt maguktól találták ki am szerintem jót tesz a történet mesélésnek mert ezeket a könyveket szinte lehetetlen lenne izgalmasan megfilmesíteni. Olvasni izgalmas mert sok találmány ami a mai napra már valóság itt nem csak sci-fi ként kezeli az író hanem kézzel foghatók de a sorozat, hogy tudna ujjat mutatni hanem a történet megvariálásával.

Zach - 2021. 10. 01. 03:40

Azzal értek egyet, amit az egyik kritikus megfogalmazott, hogy “nyomokban Asimovot is tartalmaz”. Nem egyszerűen kiegészítették a sztorit, hanem sok helyen át is írták. Ez nem Asimov Alapítványa, hanem úgy néz ki, hogy tényleg az új Trónok harca.

Gravedigger - 2021. 10. 01. 11:01

A legunalmasabb látványorgia amit eddig láttam. Kétlem hogy ez sok embert le fog kötni…

winnie - 2021. 10. 01. 11:38

linkeltem a posztba is a könyves kibeszélőt, ottan spoilereket érdemes kerülnek itt, inkább ide: https://www.sorozatjunkie.hu/2021/09/30/az-alapitvany-konyves-kibeszelo/

gafz - 2021. 10. 01. 17:47

Nyomokban Asimovot tartalmaz és a könyveken (így Asimovon) kívüli történettel húzzák el több részre a “3 sorban” leírt történéseket.

walaki - 2021. 10. 02. 00:33

@Jamesch: “sztem nem azt akarták mondani hogy a tudomány egyenlő vallás”

Én szektát mondtam, és ennek megerősítéseként a 3. részben konkrétan le is szektázzák az Alapítványt.

“de egy átlagember számára valójában nem sokban különbözik”

Valóban az a legnagyobb baj a világgal, hogy egy átlagember nem érti, mi az a tudomány és hogy hogyan működik. Ebből ered minden más baj. Emiatt vannak laposföld-hívők, klímatagadók, közgazdászok és ezért düböröghet a fake news. Talán így tudnám összefoglalni: a tudomány az, ami akkor is működik, ha nem hisz az ember benne. Aktuális példával szemléltetve: a covid vakcina nem kéri a megértésed és egy járványtagadót is megvéd, míg az ima semmi védelmet sem nyújt, akármelyik istenhez is fohászkodik az illető.

@Bikuci: “Azért később a könyvben rendesen vallásként kezd működni, úgyhogy ezt te nézted be.”

A hangsúly a “későbbön” van (itt még meg sem érkeztek a Terminusra a tudósok, akik nagyon is tisztában vannak vele, hogy a pszihohistória matek), és azt se felejtsük el, hogy a vallás nem egyenlő egy személyes kultusz alapú fanatikus szektával, mint amit itt láthatunk.

@gafz: “Egyenlőre egy karakternek sem érdekel az írók és nem Asimov kitalálta magánélete.”

Fején találtad a szöget, szerintem is pont ez a legnagyobb gond ezzel a sorozattal.

CrashBoostZoom - 2021. 10. 02. 13:36

@walaki

Az átlagembernek nincs is szüksége arra, hogy nagy tudományos jártassága legyen a mindennapi élethez. Szomorú de ez van. Nem lehet mindenki Enciklopédista.

CrashBoostZoom - 2021. 10. 02. 13:41

@winnie

Akkor most megvárjuk az évad végét, hogy kiderüljön téged idézve “monumentalitásuk, szkópjuk révén (vagy mondjuk annak köszönhetően, hogy a hájpoló rajongók hangja eljut hozzájuk) fel tudják kelteni olyan nézők figyelmét is, akik egyébként nem érdeklődnének az iránt, hogy “alapítvány” vagy asimov” bejött-e vagy sem?

Zoli - 2021. 10. 02. 15:58

Ez a sorozat egy kincs kiérdemli a definitív alapítvány nevetha az öreg élne imádná!

winnie - 2021. 10. 02. 16:00

CrashBoostZoom: az évad megvárása kapcsán, ilyet csak annak szabad tennie, aki megbízik a készítőkben. manapság ez a legnehezebb, hogy a kezdés (esetleg az ígéretek) ismeretében eldöntsük, hogy melyik sorozat esetében érdemes kitartani. és ez nem egyszerű döntés.

ayren - 2021. 10. 02. 17:16

A harmadik részben szinte semmi sem történik. Plusz nem kaptunk választ az előző epizód cliffhangerére sem, bár ezt később nyilván pótolják, de akkor is idegesítő.

Oakshield - 2021. 10. 02. 17:46

Nyomokban Asimovot tartalmaz

Ennek jelenleg semmi köze az eredetihez a tágabb szerkezet és a nevek stimmelnek csak. Persze vannak benne érdekes ötletek , és én se várok el teljes könyvhűséget ,mert lehet majdnem mást csinálni és azt is teljesen jól.Legjobban természetesen a könyv mondandójának és filozófiájának kidobása fáj.

De ne menjünk el szó nélkül a tény mellett hogy lecseréltek két férfi karaktert két nőre amivel nem lenne problémám de eddig ennek pusztán az volt a célja hogy lehessen romantikus szálat is szőni a történetbe.
A matematikáról és logikáról van szó és mégis inkább érzem vallásosnk az egészet. Gaal karaktere inkább üresebb lett meglátásom szerint , azzal érzékeltetik hogy matematikus hogy számokat kántál. Minden képzés nélkül átlátja Sheldon munkáját. Ennek olyan kiválasztottság utóérzete van pont mint Salvornál.

Tömören ez nekem egy Varázslók effektus. Tetszett nekik a setting ,de a mondanivaló már azért annyira nem könnyen eladható ezért inkább kifilézzük az egészet.

Pozitívum: a látvány tényleg ott van, meg a császárság az egész jó ,akár egy saját sorozatot is elvihetne a hátán ez a Trantori történetszál.

winnie - 2021. 10. 02. 18:00

Oakshield: nyilván nem azért tették, mert romantikus szálat akartak, ilyet egy író sem csinálna. viszont, ha már megtették, akkor opció, hogy adhatnak romantikus szálat.

leírtam, tudom, hogy hatástalan és nem mondom, hogy nincs igazad abban, amit írsz, de hiába csapódik le úgy, mintha filézés lenne és eldobják a mondanivalót, ha igazán kíváncsi vagy az okokra, akkor utána tudsz menni, szerintem válaszol a készítő a miértekre. nyilván annak, akit tényleg érdekel, hogy mi miért hogyan és merre.

CrashBoostZoom - 2021. 10. 02. 18:07

@winnie

Oké de az én kérdésem nem arra irányult, hogy ki fogja megvárni vagy sem. Hanem arra, hogy most özönlenek vagy sem az emberek a könyvekért a rajongók hype-ja miatt szerinted? :D Vagy várjuk még ezzel a kijelentéssel az évad végéig?

Oakshield - 2021. 10. 02. 19:44

@winnie

Miért ne tenne? Szerintem naív elgondolás hogy ilyen nagy produkcióknál minden csak kreatív döntés, vannak itt bizony erősen marketing döntések is.

walaki - 2021. 10. 02. 20:12

@CrashBoostZoom: “Az átlagembernek nincs is szüksége arra, hogy nagy tudományos jártassága legyen a mindennapi élethez.”

Ez tévhit. Az írás-olvasásra is azt hitték, hogy nincs rá szükség, aztán nézd meg, mekkorát lépett előre az egész emberiség, miután általános lett.

“hogy most özönlenek vagy sem az emberek a könyvekért a rajongók hype-ja miatt szerinted?”

Én arra fogadnék, hogy nem. De tényleg kíváncsaian várom, hogy mi lesz, érdekes lesz látni, megnő-e a könyv sikere.

Agnes - 2021. 10. 02. 20:25

3 reszt lattam belole. En az osszes alapitvany konyvet olvastam, es mar most az elejen szembemennek tobb dologgal. Spoierek. Gaal Dornick mint no, Raych-sal osszejon?????? R lanyanak, Wandanak nagy szerepe van a 2. alapitvany kialakitasaban. HS a Trantoron maradt, es nem olte meg a nevelt fia….. Mi ez a tripla csaszarkodas? Demerzel ffi volt a konyvben (Gaal is meg Salvor is….) szoval ez lehet, hogy latvanyos valami, de nem Alapitvany.

Wine - 2021. 10. 03. 21:11

Régen olvastam most vagy én nem emlékszem jól vagy nem hasonlít a könyvekre.

Alice - 2021. 10. 04. 00:51

Hmm sokan írják ezt: “Gender swapp”. Miért nem “nem váltás”.
Sosem értem miért menőbb az angol. Nem, nem az. Talán aki leírja okosabbnak hat? Nem tudom, de ez nem fér a fejembe. Sosem kaptam rá értelmes választ.
Főleg az merül fel bennem, hogyha sokak szerint nem zavaró, akkor miért váltottak nemet/nemeket. Ugye?
A sorozatot nagyon vártam, de elmaradt a nagy szerelem.
Azt hiszem mára az usa filmes termékei nem érik el a minimum színvonalat. Bárhonnan is vegyenek ötletet.
Talán mégsem menő annyira az onnan származó divatos dolgok?

human - 2021. 10. 04. 02:53

egyszerű a válasz és szerintem nem fellengő vagy okoskodás: sokan úgy olvastak róla többször, hallottak róla többször, ez lett a fejükben összekötve a jelenséggel, kb “szakmai szó”. nekem pl. mindenképp ez van amikor valami angolként jut elsőnek az eszembe.

walaki - 2021. 10. 04. 17:42

@human: a szó, amit keresel, az a “szakzsargon”. És igen, szerintem is ezért használják, olyan, mint pl. a “guilty-pleasure” vagy a “blockbuster”.

@Alice: “Azt hiszem mára az usa filmes termékei nem érik el a minimum színvonalat.”

Azért ennél árnyaltabb a kép, a megvalósítás, a díszletek, az effektek, a színészek mind kiválóak, szerintem probléma “csak” a forgatókönyvekkel van (ami elég súlyos probléma teszem hozzá). Ennek meg az lehet az oka, hogy nagyon rátelepedett a film- és sorozatgyártásra a szcientológia. Színészeknél (Travolta, Cruise stb.) még hagyján, de egy dogmatikus agymosó szektához tartozó írótól hiába is várnánk következetességet vagy kreativitást, és ez bizony alaposan elrontja az alkotásokat.

Malachi - 2021. 10. 05. 07:40

Nagyon örülök, hogy eltelt vagy 20 év mióta olvastam ezeket a könyveket és szinte semmire nem emlékszem már a főszereplőkön kívül.

Így nyugodtan mondhatom, hogy a sorozat gyönyörű, az első két rész rendben volt, a harmadikkal egy kicsit elvesztettek. A karakterek mintha nem lennének megírva, egyedül a császártrió szála érdekel ami szerintem elég nagy blama. Ja nyilván Hari Seldon is jó volt az első rét részben, de mindenki más egy nulla eddig.

Hogy mi szükség van minden részben a hentergésre/romantikára azt sem értem, mert egyáltalán semmit nem tesz hozzá a történethez, mintha cssak időhúzás lenne. Vagy ami még rosszabb, akartak egy saját GoT sorozatot abba meg kell az ilyen.

Semennyire nem várom a folytatást, de nyilván végignézem az évadot. Faramuci érzés. Hátha lesznek majd rendes karakterek tényleg, mert ez így teljesen üresnek tűnik eddig.

Malachi - 2021. 10. 05. 08:59

próba. pszichohistória. nem kívánt rész törlendő. stop.

Mate815 - 2021. 10. 06. 09:31

Látványos szemét, köze nincs a könyvekhez. Két rész után kasza. Arra jó volt, hogy kedvet kapjak újraolvasni a könyveket.

Bikuci - 2021. 10. 06. 13:03

Human: Alicenak tök igaza van. Pont az írástudókon múlik, hogy mi hogyan terjed a nyelvben. Ha a magyar megfelelőt használnátok többet, akkor az jutna mindenkinek az eszébe.

human - 2021. 10. 06. 13:17

gender swaoppot én sztem még nem írtam le :) egyszerűen csak gondoltam válaszolok a kérdésre, ha már azt mondta, hogy sosem kap rendes választ és szerinte fellengzés, okoskodás.

Bikuci - 2021. 10. 06. 17:09

Human: Jogos, akkor nem neked címeztem, de attól még igaza van:)

Diapolo - 2021. 10. 07. 16:33

Ezt 3 rész után elengedtem. Annyira hosszú, vontatott…A legnagyobb baj, hogy baromi unalmas. Tényleg nem értem, hogy a látványon kívül mit lehetne értékelni. Az már most biztos, hogy ezt a sorozatot az első szemétkupacba hajítanám. Szerintem óriási probléma, hogy laikusként teljesen hidegen hagynak ezek a karakterek, egyik klisésebb, mint a másik, és nézem őket, de semmit nem érzek. Se azt, hogy szimpatikus lenne, se azt, hogy utálom, se azt, hogy… Ez a nagy semmi tényleg, egy látványorgiával agyonöntve. Nem most hozzák meg a könyvvásárláshoz a kedvet, bár a rossz reklám is tud jó, illetve hatásos lenni.

JKJ - 2021. 10. 08. 10:48

Diapolo. Ne vegye el a könyvtől a sorozat a kedved. A könyv kimagasló! Utólag örülni fogsz, hogy nem hagytad annyiban.

CrashBoostZoom - 2021. 10. 08. 16:51

@walaki

Ez igencsak dicséretes dolog, hogy sokan megtanultak írni és számolni de én nem erre céloztam. Az emberek elenyésző hányadának van szüksége bonyolult kémia reakciók, komplex integrálás vagy szubatomi részecskék behatóbb tudásának a mindennapi élethez.

Illetve azt is vitatnám, hogy előrébb lépett az emberiség. A világot ugyan sikerült bonyolultabbá tenni és pont emiatt kell olyan sok osztályt kijárni de az emberek közötti társadalmi, ideológiai, vallási és egyéb különbségek amik szinte már a kezdetek óta velünk vannak megmaradtak.

Ahogyan írtam, nem lehet mindenki Enciklopédista. És nem is szabad, hogy az legyen mert az a világ azon kívül, hogy egy vágyálom még életképtelen is.

És mi van azokkal az emberekkel akit nem érdekel a tudomány. Mármint nem lapoföld hívő és hasonló hanem egyszerűen csak nem az ő világa? Velük mit tennél? Főbe lőnéd őket a nyílt utcán?

walaki - 2021. 10. 08. 21:29

4. rész

Semmi említésre méltó, töltelékrész a javából. Továbbra is hitkérdésnek akarják beállítani a tudományt (narrátor Gaal is és a császár is szándékosan összemossa), ami engem nagyon zavar a sorozatban.

Loptak egy nagyot Herberttől, amire még egy mellékszálat is felhúztak, bár nem igazán értem, minek kellett ez (talán mert jön a Dűne?). Pirkadat nem tudta, hogy pajzsa van, amikor ugrott??? És ha tudta, minek ugrott egyáltalán? Ennek így se füle, se farka.

@CrashBoostZoom: “Az emberek elenyésző hányadának van szüksége bonyolult kémia reakciók…”

Nem Nobel díj szintű tudásról beszélek, hanem alapfokú ismeretekről és a tudományos szemléletmód elsajátításáról.

Nem lenne rossz, ha Pi-vizes csalóknak, meg a víz DNS-ét mikrohullámú sütőktől védő számsorokat áruló áltudományos sarlatánoknak pl. egyáltalán nem lenne célközönsége, akkor a fake-news sem tudna terjedni. Arról nem is beszélve, hogy pl. a csernobili katasztrófa csuklóból megelőzhető lett volna, ha az erőműkezelők legalább alapszinten konyítottak volna az atomfizikához. Ha legalább elvben megértenék az emberek, hogy hogyan működik a COVID-vakcina, nem lenne ennyi oltástagadó sem. És még sokáig sorolhatnám a példákat…

korxi - 2021. 10. 08. 21:53

Minden olyan vélemény komolyanvehetetlen ami azzal jön hogy azért szh@r, mert nem hasonlít a könyvre.
Ez ugyanis egy sorozat, a könyv meg a könyv.
Nekem önmagában véve nem tetszik eddig. Az ugyanis önmagában véve komoly probléma, ha három rész után még mindig nem lehet tudni, hogy miről szól a sorozat.

winnie - 2021. 10. 08. 22:16

kroxi: szerintem ugy ertik, hogy nekik ezert nem jon be. mert szeretnek, ha hasonlitana. nem midnenki akar/tud elvonatkoztatni.

Oakshield - 2021. 10. 09. 10:24

@korxi
Igazából nekem nem a másság fáj hanem hogy az alapmű ismeretében látom hogy bizonyos változtatások mennyire öncélúak és pusztán csak marketinges húzások.

Másnak is az az érzése hogy a könyv sokkal akciódúsabb meg pörgősebb mint ez a sorozat? Azt még megérteném, hogy azért változtatnak sztorit hogy pörgősebb legyen , de eddig csak nyújtják ezt a mint a rétestésztát.

Salvort egyre jobban elrontják, nála látszik legjobban hogy az alapmű szellemisége az a kukában kötött ki,csak a nevek kellettek onnan.

k-10 - 2021. 10. 09. 11:12

Na, a 4. részben végre megcsapott kissé (a moz… ) az ‘Alapítvány’ (könyvek) hangulata.

Nagyon régen olvastam már, és direkt nem is vettem elő, mióta először hallottam rebesgetni, hogy sorozat lesz belőle, de azért meghökkentettek a durva eltérések a sztori fővonalától (és itt legkevésbé sem a klf. színű csajokra gondolok). Kíváncsi vagyok, föl tudnak-e zárkózni, mert eddig nem meggyőző a cucc (aminek az okait már többen kifejtették), ami elég elkeserítő.

korum - 2021. 10. 09. 16:07

“Másnak is az az érzése hogy a könyv sokkal akciódúsabb meg pörgősebb mint ez a sorozat?”

Az alaptrilógia tuti nem.

gafz - 2021. 10. 09. 18:32

“Másnak is az az érzése hogy a könyv sokkal akciódúsabb meg pörgősebb mint ez a sorozat?”

Nem, a könyv nem az akcióról szól, ez a sorozat meg igen.

EvilHedgehog - 2021. 10. 10. 14:09

Nem akciódúsabb a könyv, inkább azt mondanám hogy ott gyorsabban halad a történet… de tényleg… itt az alapsztorit húzzák mint a rétest.

Qedrák - 2021. 10. 13. 10:48

A könyv nem akciódúsabb, csak az időrendje nagyon más, a konfliktusok gócpontjait nagyon elhúzza. A sorozatban viszont kifejtenek olyan eseményeket is, amelyek amúgy a könyvekben egy-egy mondatot kaptak csak.

winnie - 2021. 10. 13. 19:02

A podcastek eddigi témái – szerintem nagyon érdekes hallani, hogy mit gondolnak az írók, hogy miképp gondolkodnak, és ez a tetszési foktól független. Ahogy látom, minden résznek az írója a műsorvezetők partnere. (Nem is tudtam, hogy Jane Espenson is benne van az íróstábban!)

1×01-1×02

Jason and David S. Goyer break down the first two episodes of Foundation: “The Emperor’s Peace” and “Preparing to Live.” Goyer gets candid about his personal relationship to the material, the process of modernizing Asimov’s works for television, and why a star bridge is a sci-fi lover’s favorite technology.

1×03

Jane Espenson—writer, co-executive producer, and Hugo Award winner—joins Jason and David to discuss Foundation episode 3, “The Mathematician’s Ghost.” They reveal the thinking behind Salvor Hardin and what makes her unique as a character. Plus, they dive into the backstory of the genetic dynasty.

1×04

Writer and co-executive producer Leigh Dana Jackson breaks down Foundation episode 4, “Barbarians at the Gate,” with Jason and David. They discuss what’s going on with Brother Dawn, how the Anacreons were conceived and adapted for the show, and why it’s important that space is multicultural.

ANOka - 2021. 10. 14. 19:08

@winnie:

Szerinted, aki magyar felirattal nézi a sorozatot, meg fogja érteni/nézni angolul/angol felirattal a “pótkasztokat”?

tseby - 2021. 10. 15. 07:26

Hmmm, egy pár dolog a helyére került az 5. rész végén, most érzem először hogy kiváncsian várom a következőt és nemcsak a rajongás miatt nézem meg.

walaki - 2021. 10. 15. 10:37

5. rész

Erősen gondolkodom, hogy kukázom. Semmi említésreméltó, már megint. Vemhes csiga sebességével vánszorognak a fő események, hogy fognak ezek így elérni a trilógia végére?

SPOILER
Szépen bemutatták, hogy Gaal jelentkezik a matekversenyre. De minek? Több lett ettől a sorozat? Hozzáadott bármi lényeges infót ahhoz, amit eddig is tudtunk? Sajnos a válasz nem; öncélú, értelmetlen visszaemlékezés volt csupán.
Terminus szálon kizártnak tartom, hogy egy csapat tudós és mérnök ennyire töketlen legyen, és direkt a pajzsgenerátorhoz vigye a foglyot, pláne, miután az őrző figyelmeztette őket. Mintha az az űrhajó csakis azért lett volna ott, hogy legyen mit látványosan felrobbantani az epizódban, más értelme nem volt.
A szálak szétvágása és összekeverése sem tett jót a prezentálásnak, zavaró volt, ahogy ugrált a helyszínek között.

Összeségében nagyon messze van attól, hogy jó sorozatnak lehessen nevezni. (Látványosnak látványos, de ennyi.)

kulup - 2021. 10. 15. 13:03

5. részben :

“they seem a million years away now” , magyar fordítása “mintha fényévekkel ezelőtt lett volna”

Nem egy észlény aki ezt képes volt leírni :-).

Qedrák - 2021. 10. 15. 13:22

@walaki:

Dedikáltan nem akarnak a tíz rész végén elérni a trilógia végére.

ender1112 - 2021. 10. 15. 13:43

Az akciójelenetek elképesztően ostobák.

walaki - 2021. 10. 15. 13:57

@Qedrák: oké, de még az első könyvhöz is túl lassú. No nem mintha bármi köze is lenne a könyvhöz… Mostanra már nyomokban sem tartalmaz Asimov-ot.

SPOILER
A könyvben Salvor ügyesen kijátsza a környező bolygókat egymás ellen, és megmenti az Alapítványt. Ezzel szemben itt meg a legelső arrajáró porig rombolja az egészet? Micsoda?

Elképzelni se tudom, hogy lesz ebből egy tudományos és technológiai felsőbbrendűséggel hóditó hatalom? Nem az évad végére, hanem úgy egyáltalán bármikor is. Értelmesen semmiképp se lehet már innen megmenteni a sorozat sztoriját, de majd biztos jön valami gagyi plot-armour.

Gábor - 2021. 10. 15. 14:43

Nagyon vártam a sorozatot mert az alapjául szolgáló könyveket imádtam.

4 rész megnézése után borzasztóan nagyot csalódtam. Szerintem totálisan elrontották az egészet. Ne értsetek félre nem szóról szóra ugyanazt akartam látni a sorozatban mint ami a könyvekben volt, de ennél sokkal hűebben is meg lehetett volna csinálni. Ez így nem az Alapítvány. Olyan szépen ki lehetett volna tölteni mindenféle dolgokkal Asimov “száraz” beszélgetős sorait, erre baromság követ baromságot, borzasztó színészi teljesítménnyel, teljesen felesleges dolgok bemutatásával.

Szerintem totális hozzá nem értésre utal a készítők eddigi munkája. Ugyanúgy ahogy a miki egeres Star Wars-nál úgy nekik is minden adott volt hogy maradandót alkossanak, de nagyon kevesek voltak hozzá..

4 rész után nem bírom tovább nézni sajnos mert nagyon idegesít. Inkább elővettem újra a könyveket..

kulup - 2021. 10. 15. 16:17

Egyetértek az előttem szólóval, ez nagyon rossz. És nem csak azért mert eltértek a könyvektől. 5 rész után én is inkább újraolvasom.

Oakshield - 2021. 10. 15. 22:35

Kellett erőltetni ezt a drámát, 5 óra alatt nem tudtak úgy felépíteni karaktereket hogy izgulni lehessen értük vagy szeretni lehessen őket. Két szék közé ül , grandiózus akar lenni , sok szálon is futni , közben persze azért jó sok évet kellene haladni , de karakter drámákat is akar.

SPOILER

Volt aki átérezte Gaal fájdalmát vagy megsiratta
Raych-t? Essetleg érdkelen bárkit ha ez a Hugo meghallna , vagy akár Salvor? Nem töltöttük elég időt a karakterekkel ehhez. Lemészárolják a fél Terminust és aztán kérdem magamtól : és? Itt már csak egy nagyon Deus Ex Machina tud segíteni.
Brother Duskkal jobban együtt tudtam érezni.
Ha visszahozzák Sheldon akkor dobom végleg a sorozatot ,mert nem veszi se az alapanyagot se saját magát komolyan.

Zsirmo - 2021. 10. 16. 00:22

párhuzamot vélek felfedezni, mint ha a Ghost in the shell-t látnám…

ANOka - 2021. 10. 16. 01:50

@walaki:
“Mintha az az űrhajó csakis azért lett volna ott, hogy legyen mit látványosan felrobbantani az epizódban, más értelme nem volt.”

Ezek után már azt gondolom, hogy szerintem előbb rombolják porig a fél galaxist, minthogy a történet érdemi lépésekkel haladna előrébb!
Az 5. epizód valóban csak “rágógumi volt a szemnek” sok logikátlan eseménnyel/cselekedettel!

Kezdem azt érezni, hogy ne várjunk ettől a sorozattól nagyobb gondolati mélysége(ke)t, mint pl. egy Csillagok Háborúja epizódtól: csihi-puhi ‘oszt csá!

humorpalanta - 2021. 10. 16. 20:17

Én nem olvastam a könyvet, de a sorozat nagyon bejön. Tetszik, érdekes, kíváncsi vagyok hova lyukadnak ki. Hajrá. A klónoknak meg saját sorozatot.

schray - 2021. 10. 16. 21:50

Érdekes olvasni a sok negatív kommentet, nekem személy szerint nagyon tetszik.

Örülök, hogy eltértek a könyvektől, mert így nem tudom előre, hogy minek mi a szerepe és meg tudok lepődni. Tetszik, hogy van egy scifi ami nem a “nagy rejtély megoldása” vagy a “nagy ellenség legyőzése” sémára építkezik. Relaxáló, hogy nem siet a konfliktusokba és a megoldások után, hanem képes 20 perceket elidőzni az uralkodókon vagy egy-egy karakteren. Tény, hogy nem sikerült a karaktereket kellően közel hozni a nézőhöz, kissé modoros néha az egész, de ugyanakkor valahogy nekem mégis működik. És elképesztően jól néz ki, még úgy is, hogy mostanában akadt azért pár szinte mozis minőségű scifi.

spedway - 2021. 10. 16. 22:45

Én most egyben néztem meg a 3-4-5. részt úgy, hogy a harmadikat kétszer is, annyira tetszik ez a tripla klón császár vonal. Amennyire fanyalogtam az első két rész után, pár hét szünet után az “újrakezdés” annyira jó élmény volt hogy már egyáltalán nem érdekel, mi van a könyvben, beszippantott a sorozat. Picit jobban odafigyelek a zenére is, zseniális. Olyan gyönyörűen ábrázolnak, hogy most már elhiszem, ez egy g.ci nagy birodalom, kozmikus jelentőségű eseménysorozattal. Ugyanazt a hangulatot érzem, mint a könyvnél és most már nem akarom görcsösen annak megfeleltetni. Félre is raktam azokat, majd olvasgatom két évad között, ne zavarjon most be.

gafz - 2021. 10. 17. 15:15

Lehet földhöz ragadt vagyok, de

SPOILER!

az, hogy a birodalmmi szárazföldi pajzsot áttörni nem tudó embercsoport egy lövéssel leszed egy hadihajót, kissé illúzióromboló.

EvilhedhgeHog - 2021. 10. 17. 16:48

Egyébként csak nekem fura maga Terminus City…? ami valóban nem volt nagy… de ez egy falu, vagy max egy MadMax díszlet…

zolij - 2021. 10. 18. 00:53

EvilhedhgeHog: szerintem reális, 30 évvel járunk a kolónia alapítása után és gyakorlatilag csak az állt rendelkezésükre, ami a hajók szétbontása után keletkezett, mert a Terminus ásványkincsekben szegény és a Birodalomtól se kaptak komolyabb segítséget. Az elsődleges cél most még a túlélés, nem egy világváros építése.

k-10 - 2021. 10. 18. 11:10

“Na, a 4. részben végre megcsapott kissé (a moz… ) az ‘Alapítvány’ (könyvek) hangulata”

‘… de már elmúlt!’ :(

Joco1114 - 2021. 10. 18. 16:26

Az a “fényévekkel ezelőtt” nekem is kib*ta a biztosítékot, vissza is hallgattam, mi volt az eredeti.
Egyébként végre az 5. rész elkezdett tetszeni, Gaal része tetszett, amikor “küzdött” a hajóval. :)
A termunisi rész, hááát… Logikátlan és gagyi, de csak lesz jobb is.

Elar - 2021. 10. 19. 00:12

Khmm, khmm
Idei év csalódása nekem.
Én Alapítvány sorozatot vártam.
Nem ezt.

ttwnbd - 2021. 10. 19. 11:19

Nekem ennyi volt, kidobott idő, kasza.

reatard - 2021. 10. 20. 02:59

Nem olvastam a könyveket, csak egy jó sci-fi sorozatot vártam, de ez nagyon nem az. Csak a tavalyi raised by wolves-al összehasonlítva ordító a minőségbeli különbség. Borzalmas színészek, ostoba karakterek, rétestészta időhúzás, dagályos de hatástalan dráma, coelho szintű “bölcsességek”, szépen lerenderelt de bántóan generikus dizájn. Évad felén túlvagyunk, már részek óta csak azért nézem, hogy legalább a történet haladjon, mert az érdekelne, de ha a 6. részben nem lesz valami érdemi elmozdulás akkor kasza.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz