login |

Pilot-mustra: Hit & Run – 1×01

2021. 10. 23. 14:47 - Írta: winnie

8 hozzászólás | kategória: Ázsia sorozatozik, kritika, pilot-mustra,

Még egy megkésett pilotkritika (hátha lesz majd évados írás, de nem akartam most már várni, hiszen a siker ellenére lecsapott a kaszás) arról az izraeli sorozatról, mely Cserben hagyva címmel (és magyar szinkronnal) került fel a Netflixre – ez sem nagyon fordulhatott volna elő régen, hogy a magyaroknál, meg úgy mindenfele egy közel-keleti széria tarol. A globális premiereknek köszönhetően azonban egyre gyakrabban fordul elő, hogy nem csak Amerika diktál.

A Hit & Run persze némi hátszéllel indult, hiszen itthon az ugyancsak izraeli Fauda már a Netflix-re való felkerülése előtt elég ismert és kedvelt volt, azóta pedig csak még jobban elterjedt, és ugye ennek az újoncnak a promóképeiről rögtön ismerősnek tűnhetett az ottani főszereplő, Lior Raz, aki ezúttal felesége gyilkosa nyomába ered, és miután disznóságok felsejlenek előtte Amerikában köt ki.

HIT & RUN – 1×01 – 5/10
HIT & RUN – 1×02 – 6,5/10
HIT & RUN – 1×03 – 7/10

Alapvetően egy bosszúállós, igazságkeresős történetről van szó, melyben az izraeli, természetesen katonai múlttal rendelkező főhős élete a feje tetejére áll, miután elég random módon elgázolják amerikai feleségét. Be is torzul és nyilván megpróbál utánajárni a dolgoknak kapcsolatai révén, de hiába akad nyomokra, elkezd gyanakodni, hogy az okok a múltban keresendőek, meg talán nem is az asszony volt a célpont, hanem ő.

Valójában eleinte nincs szó betorzulásról, Segev nem megy át azonnal full Liam Neeson-ba, inkább csak gyász és kétségbeesés hajtja, azonban az otthonában felfedezett dolgok, a fenyegetések hatására úgy dönt, hogy Amerikába utazik (ahol volt szeretője és egykori társa, jóbarátja segíti), ahol igen meglepő dolgokra lel többek között feleségével kapcsolatosan, és idővel rádöbben arra, hogy bizonyos dolgokat eltitkoltak előtte.

Vállalom a köveket, de a pilot alapjába véve nem adott többet, mint bármelyik műfajtárs. Ez nem lehúzás, hiszen a legtöbb hasonló szériát megnézem (idén is volt már vagy egy tucat újonc ebből a zsánerből), így ez nem csoda, hogy kevésbé taglózott le, mint azokat, akik kevesebb ilyet látnak. Szóval egyértelmű volt, hogy a premier napján elkezdem nézni (le is szaladt a 3 rész), az csak az én rémes időkezelésemnek köszönhető, hogy ilyen sokára lett belőle kritika…

Nagy pacsi jár azért, hogy a globális vetület és az amerikai (másod)helyszín ellenére a Hit & Run egy percig nem felejti el a gyökereit, és bár megtehetné, hogy bizonyos héber jegyeket nem emelne ki (például a temetést nem lett volna kötelező így és ennyire megmutatni, és mégis!), de a készítőkben van annyi lojalitás, hogy kihasználják azt, hogy most a nemzetközi közönség elé állhatnak. Így bőven kapunk kulturális sajátosságokat, amik révén azt is megerősítik bennünk, hogy a főhős nem csak egy random férj/családapa/volt katona, hanem egy másik kultúrkörből származik.

A tipikus, azonban mindenképp ígérettel teli, elég lassú kezdést, ha tempóban nem is követte erősebb folytatás, viszont a karaktereket és a rejtélyt nagyon ügyesen mélyítették, és én észre sem vettem, beszippantott a Hit & Run. Míg az elején inkább csak a rejtélyaspektus kötött le, a folytatásban már maga a főhős, sőt, még az őt körülvevő figurák némelyike is őszintén foglalkoztatni kezdett, így kell ezt csinálni.

Más kérdés, hogy talán jogos kritika lehet a mellékszereplők kapcsán némelyik túlzásba vitt jelenléte, mert nem mindenki kaphat olyan sztorit, ami leköti a nézőt. Amire kíváncsi leszek, hogy a titokzatos férfi és a visszatekintős komponens hogy fog működni a későbbiekben.

A Hit & Run lehet, hogy nem hoz többet a műfaj felső rétegének átlagszínvonalánál, de ez is bőven elég volt ahhoz számomra, hogy az adott hónap újonc sorozatai közül a legjobbak közé kerüljön. És tényleg az a legjobb benne, hogy nem csak az “összeesküvős” thriller zsáner rajongóinak szól, hanem azokat is megfoghatja, akik (valamiért) általában kerülik az efféle sorozatokat – talán pont azért, mert olykor a karakterek cselekedetei az erősen megkérdőjelezhető tartományba kerülne.

(Egy dolgot mondjuk sajnáltam a casting kapcsán: amikor megjelent egyetlen jelenetre Gregg Henry, akkor (minden alap nélkül, amúgy) azonnal arra gondoltam, hogy “itt van a szemétláda”. Utálom ezeket a karakterszínészekkel kapcsolatos prekoncepciókat, és már a pilotnál is reménykedtem, hogy ezúttal nem valami rosszban sántikál.)

Ja, és még egy utolsó technikai információ, ha már kommentben is szóba került: a sorozat kétnyelvű, javarészt héberül és angolul beszélnek benne, ami azt jelenti, hogy a magyar szinkron is kétnyelvű (ezt csak így lehet csinálni), és tényleg javaslom a hithű szinkronpuristáknak, hogy ne mondjanak le csak azért róla, mert még a magyar változatban is bőven vannak feliratozott, eredeti hangos részek. Megéri maradni.

8 hozzászólás Ne habozz!

skb - 2021. 08. 10. 17:58

Hát gyerekek, ez a sorozat nagyon ott volt! Azért azt el kell ismerni, hogy ezek az izraeliek nagyon értenek a sorozatkészítéshez. Nem azt mondom, hogy Lior Riaz tökéletes színész vagy forgatókönyvíró, de az ő nevéhez általában magas színvonal párosul a sorozatok kapcsán. Két nap alatt ledaráltam az egészet.

Lior Riaz itt is keménykedik nonstop persze, mint a Faudában, talán sokkal durvábban is, de külön tetszett, hogy nem maradt meg a “Doron skatulyában”. A színészek rendben voltak, pláne Ron, Naomi meg Tali fogott meg. A Ron-nal folytatott baráti jelenetek külön tetszettek, jól működött köztük a kémia, kicsit a Fauda bajtársias közege jutott róla eszembe.

A zenék is passzoltak a jelenetekhez, a vágás és az operatőri munka is nagyon a helyén volt (azok a szupertávoli, majd rázoomolunk snittek eléggé adták). A Csúcshatásban és a Mr. Robotban láttam még talán ilyet.

A feszültség meg a történetvezetés is szépen alakult, a végére minden a helyére került. Pörgött az egész és beszippantott. Az tuti, hogy lesz kövi évad, aki látta tudja miről beszélek. Itt nem zárhatják le az egészet.

Végül a sokat taglalt szinkron és felirat kérdés. Megmondom őszintén én nem vagyok szinkronellenes, de itt valami kegyetlen pocsék volt, nem is illett igazán a szereplők eredeti karateréhez és hangjához. Itt pláne javasolt az eredeti nyelv és felirat kombó.

Ui.: itt is igaz, hogy amerre Segev/Doron jár (kis párhuzam haha), mindenhol csak hullákat bajt és káoszt hagy maga után… :)))

King Leonidas - 2021. 08. 12. 17:24

Túlnyújtott-az össz játékidő valahol 8 óra körül van, lassú, ezért nem képes a feszültséget, ezáltal a figyelmet folyamatosan fenntartani és sokszor unalomba fullad. Ezen nem javít az operatőri munka sem, aki olykor olyan képeket használ, mintha valami művészfilmet fényképezne. Túl sok karaktert mozgat, akik feleslegesen osszák meg a néző figyelmét, ezért ezzel elvesznek a részletekben. És hát valljuk meg, főhősük nem egy Sherlock Holmes, ezért a forgatókönyvíróknak időről időre fatális véletleneket kell beleszőniük a történetbe, hogy a nyomozásnak csak nagy jóindulattal nevezhető véres ámokfutás ne akadjon meg. Az utolsó rész végi cliffhanger pedig a világ legfeleslegesebb dolga. Jobb lett volna szépen lezárni a storyt, mert nagyon meglepődnék azon, ha készülne ebből második évad.

carlos - 2021. 08. 16. 16:05

Nekem is az tetszett,h nem annyira instant,mint a mai sorozatok, operatőri munka,vágás és szinészek is szerepet kapnak,amihez idő kell és pont emiatt jó. (Azt elhiszem,hogy a mai világban már sokan egy unalmas percet se bírnak ki,mert bármilyen inger nélküli perc már elvesztegetett idő az agynak.) Felüdülés volt számomra.

Sigismundus - 2021. 08. 30. 15:44

Nem vagyok elégedett vele.

Egyrészt, ha izraeli, akkor Izraelből szeretnék többet látni, nem New Yorkból. New York a világ fővárosa, láthatom ezer más amerikai sorozatban is. Kedvenc részeim Tali jelenetei voltak így hát. De ez egyéni szoc. problem.

Ami a nagyobb gond, hogy már máshol sokszor látott karakterek, sokszor látott cselekmények.

Mindenkit csak kinyíró titkosszolgálatok. Igazságot megírni akaró, de akadályozott riporter, aki férjével is összevész a sztori miatt. Szimpla gyilkossági ügyet kezdő nyomozó, aki aztán hinni kezd a gyanúsítottnak, hogy nagyobb az ügy. Minden józan érv ellenére állandóan visszatérő, majd meghaló családos haver.

És a titkosszolgák olyan fájdalmasan könnyen átverhetők, hogy nézni is döbbenet. Segev a hamis hívásával Naominak amit Wexlernek nem jut eszébe azonnal leellenőrizni, amint visszakapta a mobilját? A mosdóba kimenet trükkje, meg hogy a Moszad titkos raktárát mobilon bemérve találta meg Segev a végén… Assaf hótbiztos benne, hogy barátnője nem beszél héberül, mert vele soha nem beszélt héberül? Titkos papírok csak úgy a hátsó csomagtartóban? Daniella csak úgy megfojtja a testőrt a parkolóban, és erre nem vertek riadót a Moszadosok?

Ja igen, és csak úgy osztották a főszereplők a halált mint a redshirt-eknek a Star Trekben. A főszereplők csak úgy lelőnek, megölnek bárkit erőszakorgia látványosan.

Szóval csalódás, semmi eredeti, egyszerű klisékből épült fel.

Aqua - 2021. 08. 30. 21:14

Egyetertek @Sigismundus -szal.

Nalam 7,5 / 10

Nem mondom h oriasi csalodas, de kulonosen jonak sem mondanam. Lehet h megnezem a kov.evadot, ha kijon, de az is lehet h passzolom. 😁

Szilárd - 2021. 09. 30. 18:28

Megnéztem, összességében mozgalmas. Fordulatos az biztos, a Fauda jobb volt, igaz másabb. Viszont jó pont hogy lehet jó filmet csinálni nem csak Amerikában. Várom a második évadot.. mert jönnie kell…

atalanta - 2021. 10. 23. 22:15

Nagyon jó volt!
Üde színfolt a hasonló témájú sorozatok között (amikből nincs túl sok)!
8,5/10

winnie - 2021. 10. 24. 10:02

atalanta: szerintem ez a műfaj elég gyakori a jelenlegi sorozatos színtéren, mármint a thrilleres, igazságnak utánamenős, összeesküvős.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz