login |

The Billion Dollar Code

2021. 11. 06. 15:20 - Írta: winnie

9 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika, minisorozat,

Én még év elején is megismerem a top3-as év végi sorozataimat. És bár idén, ha jól számolom, már több, mint 20 fölött van a zseniálisan jó újoncaim száma, amelyek bármelyikéből lehet dobogós 2021-ban, ha majd megpróbálom sorba állítani őket, már csak eggyel kevesebb a kiadó hely, mert az idei top3-am második fix tagjai októberben érkezett a Netflix-re. Ahhoz, hogy így érezzem, tényleg elég volt a pilot felét látnom A milliárd dolláros forráskód című 4 részes német minisorozatból. És szerencsére végig maradt a színvonal.

Persze ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a David Fincher/Aaron Sorkin-féle The Social Network hatalmas kedvencem, és ez, az egyébként Magyarországon forgatott sorozat abszolút arra hajazott témáját és megközelítését tekintve, csak épp a rendezői és az írói zsenialitás hiányzott belőle. Vagyis hiányzott egy francot, mert abszolút elégedett voltam, csak arra célzok, hogy nem a prezentálás stílusát vagy a karakterek szájába adott szöveget fogjuk utólag emlegetni a sorozat kapcsán, hanem inkább a karaktereket és a történetet. Azt a történetet, ami természetesen valós alapokra épül, egyes bírósági szóváltások pedig konkrét jegyzőkönyvekre.

Lehet, hogy azért vagyok oda ezekért a techvállalatos eredetsztorikért, mert abszolút nem követem ezt a világot, a The Social Network-ben bemutatott Facebook-sztori számomra épp úgy ismeretlen volt, mint a Terra Vision-é, illetve az arra alapozott Google Earth-é. És a The Billion Dollar Code ez utóbbit dolgozza fel a 90-es évek elejétől indulva, ahogy két ambíciókkal teli fiatal megvalósít valamit, ami idővel letarolja a világot, csak éppen ebből nem ők, hanem egy hatalmas vállalat profitál.

1990 körül a technózenétől dübörgő Berlin-ben ismerkedik meg egy bulin egy DJ-skedő művész srác és egy hacker csapat kódere annak kapcsán, hogy előbbi vizuális demója némiképp szaggat, és utóbbi felajánlja segítségét. A két fiatal elég hamar egy hullámhosszra kerül és elkezdenek közös projekteken dolgozni olyannyira, hogy az egyikre még a Deutsche Telekom is felfigyel, és hirtelen a sufniból a komolyabb szcénára kerülnek egy műholdas fényképek révén a világot a felhasználóhoz közelebb hozó program révén.

Ezen a szálon meg is kapjuk a barátkozást és a közös munkát, ahogy a fiatalok ambícióktól fűtve csapatot szerveznek maguk köré és az egész világot a lábuk elé akarják kényszeríteni. Természetesen vannak hullámhegyek és -völgyek, de nem csak ezért nem minden papsajt, hanem azért is, mert elég hamar behoznak egy másik szálat a mából, amiben 20 évvel később azon megy a vita és a pereskedés, hogy vajon ellopta-e tőlük a Google a szabadalmukat, ami révén később megvalósította a Google Earth-öt.

Ez az alaphelyzet: egy a nézőt feldobó sikersztori, és egy elég lehúzós jogi acsarkodás ügyvédekkel, az utóbbi adja a keretet a történetnek, hiszen a főhősök idősebb énjei révén értesülünk arról, hogy mi történt annak idején.

Mondhatnám, hogy szokás szerint a 90-es évek hangulata nagyon jól átjön a sorozatban, az is pozitív volt, hogy nem ment át az egész technoblablába, abszolút a laikusokhoz szól, ráadásul kedvelhető főhősökkel, hiszen például a Social Network esetében Zuckerberg-ről ezt nem feltétlenül lehet elmondani.

A kisemberes outsider sztorik, amikor Dávid vonul Góliát ellen, mindig is a kedvenceim voltak, bár a legnagyobb favoritjaim leginkább a jogi műfajból kerülnek ki a class action-ös, csoportos peres műfajból. És szerintem ebben keresendő az, hogy miért fogott meg annyira, mind a Social Network, mind pedig a The Billion Dollar Code. Hogy nem szimplán elmesélték a sztorit, hogy nem tét nélkül emlékeztek vissza a történtekre, hanem az egészet egy eleve nagyon feszült narratívába pakolták bele.

Ráadásul a két idősáv hangulata nagyon ellentétes, így nem csak az hozta a kötelező elégedettséget, amikor látom egyes karakterek fiatal és mondjuk 20 évvel idősebb énjét, hanem az a nézőpont, ahogy utóbbiak látják az egykor történteket, és ahogy hullámvasutazunk az időváltásoknak köszönhetően. És mindezt úgy, hogy közben a múlt és a jelen története is izgalmas marad. (És ugye annál, aki nem ismeri a sztorit, még bizonytalanság érzete is befigyel.)

Annak ellenére, hogy nem teljesen fiktív karakterekről van szó, muszáj azt írnom, hogy szuperül működött a két főszereplő, még ha furán is hangzik mindez valós emberekre vonatkoztatva – lehet, hogy a színészeket kellene dicsérnem? Vagy a castingot, ha a fiatalabb és idősebb énekre gondolok? Nagyon tetszett, hogy volt íve a kapcsolatoknak mind a múltban, mind a jelenben, ahol még némi rejtéllyel is megfűszerezték azt – a sorozat egyik legjobb jelenete volt, amikor az idősebb ének között előjött az egykori kémia, ahogy összeröhögnek tárgyalás közben, amikor előbújtak belőlük a 90-es évekbeli sihederek. Imádom ezeket a minket a korább látottakra emlékeztető pillanatokat.

Az IRL-sztorik esetében az egyik hátrány szokott lenni, hogy nem igazán lehet csavarokat belevinni a valós eseményekbe, kivéve, ha azok valóban csavarosak voltak. De a The Billion Dollar Code-ban még ezen a téren is igyekeztek a készítők, hiszen például a tárgyalásos narratíva is kapott némi csavart az első részekben. És persze a suspense, a “Ki fog nyerni?”-kérdés is mindvégig ott van a levegőben, a kimenetellel kapcsolatos nézői bizonytalanság, még akkor is, ha olykor magától értetődőnek tetszik az, hogy hova fognak kifutni a történések.

De a The Billion Dollar Code nem a zárás előjele miatt lett jó. Engem tényleg magával ragadott mind a narratíva, mind az idealista, garázscéges sztori, és (csak nem vagyok egyedül) a tárgyalásos körítés az ügyvédekkel. Az efféle csűrés-csavarások miatt szeretem a jogi krimiket és jogi drámákat (The Practice!), ezért volt meghatározó író az életemben John Grisham, és ezért is szerettem a Social Network-öt és a The Billion Dollar Code-ot. De hiszem, hogy azoknak is bejöhet, akiket ez az aspektus nem annyira izgat. Maximum ők egy fokkal kevésbé lesznek lelkesek, mint én, és még az is lehet, hogy az év végi top10-es vagy top20-as újonc sorozatos listájukról is lefelejtik.

Ez azok közé a sorozatok közé tartozik, amit nem biztos, hogy agyon fogok ajánlani, mert nyilván a többségnek tetszene, de kiemelkedőnek már jóval szűkebb réteg találná, de én ide tartozom, nálam tényleg iszonyatosan betalált a The Billion Dollar Code, még a legtöbb apró összetevő is tetszett és hozzáadott az élményhez, kezdve nyilván a magyar forgatási helyszínekkel (Budapest eleve kap szerepet a sztoriban), de a zene is abszolút bejött, nem egy (pozitívan) borzongató pillanatot előidézve. Fantasztikus volt nézni ezt a minit.

(Talán érdemes tudni, hogy a sorozat abszolút a Google közreműködése nélkül készült el, a készítő meg sem próbálták megkeresni őket, tudták, hogy esélytelen lenne az együttműködés.)

9 hozzászólás Ne habozz!

szabot85 - 2021. 10. 08. 16:35

Tegnap hamar végignéztem. Mindenkinek ajánlom, akik kellően naívak, ábrándosak a mai világban. 😊 Jó látni, hogy nem tűnt el a történelemből ez a történet.

Jessica Hyde - 2021. 10. 09. 02:22

Köszi, én is megnéztem gyorsan, és – bár szerintem, mint film nem annyira jó – a sztoriért mindenképp érdemes megnézni.

Érdemes megemlíteni még a Darkos szereplői jelenlétet, valamint, a rengeteg budapesti helyszínt és az amerikai nagytotálba belógó Gellért hegyet… ;)

Happy - 2021. 10. 10. 15:26

Jó kis sorozat ez. Salgótarjánban is forgattak néhány jelenetet a korabeli német helyszíneket ott vették fel.

Norbi - 2021. 10. 24. 22:18

Egyszerre végignéztem a 4 részt, nekem nagyon tetszett.
A vége-stáblista alapján kb. 1/2 – 2/3 részt magyar :)

obscuriloquium - 2021. 11. 06. 19:54

Egy kedves, kedves ismerös statisztált benne, föleg miatta néztem meg, bár a statiszták szokás szerint csak biodíszlet… Mint film, annyira nem volt jó. Inkább a német szempontot, a feszengést találtam benne érdekesnek, a kisebbrendüségi érzést az amerikai mentalitással szemben.

Dave - 2021. 11. 07. 11:25

kb. 2 hete bukkant fel egyszercsak Netflix listán. 2 nap alatt le is csúszott, keserédes film volt, semmit sem tudtam a háttér sztoriról. A hazai helyszínek megmosolyagtattak. :)

Ser_Jorah Stark - 2021. 11. 07. 17:37

lehetett volna nagyon jo is, de el nem hiszem hogy ekkora kockak ilyen techno partikon verettek, ahogy a kockak ma sem ott veretik.

az ugyvedeken jot rohogtem akik azt hittek meg lecsurog nekik vmi a 700m dollarbol.

ott ment a dolog mikor anno a szoke gyerek mondta hogy keressenek meg 1-2 ugyvedet mieott targyalnak barmit is, a programozo gyerek meg felhaborodott hogy minek ugyved hisz Anders akkora kiraly, hogy neki a szava aranyat er.
hat ha aranyat er akkor edd meg…

Feki - 2021. 11. 07. 19:37

Ser_Jorah Stark: Hát, pedig ez nem azon múlik, hogy mi hihető, sok nem hihető dolog történik az életben, és attól, hogy nem hihető, még így volt, mármint a techno. De szerintem ma is találsz ott kockákat, még ha nem is ez a jellemző, bár ma már inkább menő dolog a kockának lenni.

Az ügyvédeken nem tudom, hogy miért lepődsz meg. Ha nem is hallottál Tocsik Mártáról, arról inkább hallhattál, hogy a kártérítési pereknek pont ez a lényege, az erre szakosodott irodák ügyeket kutatnak fel, és legtöbbször ingyen vállalják őket azért a kártérítés egy hányadáért cserébe. Ez bevett gyakorlat, nem annyira vicces, és nem az ügyvédeknek csorog le, hanem inkább a cégnek.

Az viszont tény, hogy ott ment el a dolog, amit írsz (bár konkrétan inkább azon, hogy elpofázta a dolgot részegen), de a programozó gyerek magatartása teljesen érthető volt. Nem csak azért, mert akkor gőze sem volt sokaknak az ilyen ügyvédesdiről, nem nagyon volt net és forrás, amiből tájékozódhatott volna, hanem azért, mert az előző miatt attól tartott, hogy bizalmatlannak fog tűnni, meg sem fordult a fejében, hogy az ügyvéd alkalmazása teljesen természetes. Ő meg inkább a barátsága miatt aggódott. Többszörösen is a naivság volt a vesztük, neki az sem fordult meg a fejében, hogy ha elárulja a program lényegét, akkor azzal akár vissza is élhetnek, és hogy az, aki a barátjának tűnik, simán eladja őt pénzért.

SteeV-N - 2021. 11. 08. 15:37

Éjjel végignéztem mind a 4 részt (szerintem nem is nagyon lehet ezt másként, annyira lebilincselő a sztori). Nagyon korrekt. Telitalálat a casting, meg ugye egy kedvenc is itt van a DARK sorozatból. Minden nagyon jól működött. Jó látni (ha még csak pár másodpercre is) Magyar színészeket, mint pl. Csőre Gábor.
Csak ajánlani lehet.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz