login |

Pilot: Arcane

2021. 11. 08. 15:50 - Írta: Shyllard

37 hozzászólás | kategória: animáció, kritika, pilot-mustra,

A Netflix ismételten egy sokak számára nagyon izgalmas címet szállított le (magyar szinkronnal és felirattal), hiszen a három 40+ perces résszel debütáló (s hetiben ugyanennyivel folytatódó) Arcane a Riot Games League of Legends játékának világában játszódó animált széria. A 2009-ben elindított, folyamatosan új játszható karakterekkel bővülő kompetitív alkotás tökéletes táptalajnak bizonyult egy adaptációnak, hiszen mai napig 100 millió körüli játékos számmal büszkélkedhetnek a készítői.

Miközben a filmes téren hasonló projektek már cinizmuson kívül más érzést ritkán váltanak ki rajongókból, a Netflix bizonyítottan egész jó úton halad ezen a területen. Emellett maga a játék is kifejezetten alkalmas adaptációra, hiszen az évek során minden karakter, illetve az általuk benépesített világ is egy folyamatosan bővülő, egymáshoz sok szálon kapcsolódó háttértörténetek garmadájával büszkélkedhetnek.

Már évek teltek el azóta, hogy jómagam is éveket töltöttem el barátaimmal karöltve a League of Legends izgalmas harcaiban. Így a háttértörténettel kapcsolatos tudásom már meglehetősen ködösnek tekinthető, viszont az ismerős alakok és helyszínek felbukkanásának mindegyike képes volt elképesztő mértékű nosztalgiát kiváltani belőlem.

Előbbiek fényében mindenképp kiemelném, hogy nagyon elfogultan tudok csak tekinteni erre az alkotásra, hiszen még mindig kedves helyet foglal el a játék a lelkemben. Természetesen nagyon érdekelne, hogy a mai napig LoL-ozók körében miféle fogadtatásban részesül a sorozat, viszont jómagam csak a volt-rajongó, és sok tekintetben már laikus szemüvegén keresztül tudok csak tekinteni az Arcane-re.

Így első körben muszáj ki emelnem, hogy az Arcane szerencsére nem egy easter eggek hátán ellovagló olcsó marketing húzása a készítőknek, hanem egy nagyon tudatosan felépített, konkrét történetet elmesélni akaró széria. Az eddigi 3 rész eseményei is a játék történéseihez mérten múltban játszódnak, így előzetes tudást nem gondolom, hogy igényel a széria.

Előtudás ugyan nem kell, de ettől még tagadhatatlanul többet ad azoknak, akik jártasak a világban, hiszen a két főhős, Jinx és Vi jól bejáratott karakterek, illetve a kisebb-nagyobb szerepekben feltűnő szereplők között is találhatók ismerős alakok. Viszont, ha sohasem LoL-oztam volna egy percet sem, kétlem, hogy az Arcane élvezhetősége bármilyen észrevehető mértékben is csökkent volna.

A testvérpáros felcseperedését a tragikus gyermekkoruktól követjük, lassan, fokozatosan felépítve karaktereiket. Mellettük Jayce, illetve Viktor kerül még erősebb rivaldafénybe, de mivel az Arcane történései alatt mind a ketten még pályájuk kezdetén vannak, náluk sem igényelt a háttértörténet tudása.

Az első hírek kapcsán még kicsit aggódtam, hogy mégis mennyire lesz élvezhető Jinx és Vi sztorija, de szerencsére mindketten úgy vannak bemutatva, hogy könnyen képesek voltak együttérzést kiváltani belőlem. Alapvetően nem gondolom, hogy bármi nagy extrát láthatunk esetükben, de a ritka, időben való előre ugrándozásoknak köszönhetően egy unalmasabb momentumon sem időztünk eddig túl sokat.

Az leginkább figyelemre méltó eleme a sorozatnak viszont nem a karakterei, hanem a világ, amit benépesítenek. A felszíni jómódúak és az alattuk ténykedő bűnözők környezete és sztorija szimplán csöpögnek az élettől, minden háttér, esemény egy évek alatt tökéletesített univerzumban foglalnak helyet. A steampunk-os mágikus esztétika remekül mutat a nagy tévén és a választott megjelenítési stílus is kiválóan működik, a képkockák nagyját szívesen kitenném otthon a falaimra.

S míg az animáció rendkívül folyékony, technikai megoldások terén akad itt-ott érdekesebb és számomra nem annyira tetszetős húzás. Ilyenek az események izgalmasságát fokozó néhai összevissza vagdosások, vagy a képernyőt betöltő, szubjektív érzések megjelenítését célzó effektek túlzott használatai. Viszont ezen két apró kis szőrözésen kívül pazar vizuális megvalósítás látható az Arcane-ban, aminek minden képkockájából csak úgy folyik az igényesség és az egyértelműen bele fektetett energia.

Akció jelenetek terén sem szenvedünk hiányt, miközben a csöndesebb, drámaibb momentumokra is hagynak bőven időt a készítők. A részenkénti negyven perces játékidő remek húzásnak bizonyult, hiszen így egy tartalommal rendelkező, komolyabb történetet is képesek elmondani az írók. Főszereplőink mindegyike kap mozgásteret karakterük árnyalására, s a 3. rész vége feléhez érve a felvezetett évados gonosz sem kivétel ez alól.

A sok mozgalmas pillanat ellenére viszont az Arcane-t is lehúzza kissé a klasszikus első évados fantasy sorozatok legnagyobb, szinte elkerülhetetlen betegsége: Míg a felvázolt világ, ahogy említettem izgalmas, érdekes és látványos is, az első három rész minden tekintetben csak egy nagyon alapozó kezdésnek tekinthető.

Az univerzum bemutatása, annak szabályainak feltárására mindig nagy igény van ilyen sztoriknál, de ezen területen elsősorban csak a műfaj ismerői számára jól ismert, ezerszer lerágott elemek egyedi megkeveréséről van szó. Le kell szögeznem, hogy ezt nagyon jól képesek voltak megvalósítani, de azért mégis önkénytelenül elmerengtem az epizódok nézése közben azon, hogy mennyivel jobb lesz egy esetleges második évad, amikor már a kötelező kezdő körök nagyját lefutotta az Arcane.

Így személy szerint, pedig csak azt tudom legnagyobb negatívumként felhozni a sorozat kezdését értékelve, hogy nagyon érezhető rajta az első évadok minden nyűgje-baja. Néhány tekintetben kicsit túl biztonságos talajon mozgatja az Arcane szereplőit, bár azért egy-két merészebb húzást még így is meg tudtak húzni az írók az eddigi részekben. Bár, ha csak emiatt tudok panaszkodni, szerintem bőven elégedettek lehetünk az eddigi felvázoltakkal.

Összességében tehát gyönyörű látványvilággal, univerzummal és érdekes karakterekkel operáló nyitó epizódokat hozott el az Arcane, aminek legnagyobb problémáját tényleg csak az okozza, hogy minden néző számára barátságos módon kell felépítenie sztoriját. Néha vannak érdekes technikai megoldások, illetve a jól ismert karakterek neveinek a kiejtését is elhúzzák ameddig csak lehet, de az összkép fényében ezek csak szőrszálhasogatások még az én szememben is.

Hiszen az Arcane kezdése egyszerre volt képes volt LoL-os lelkembe is számtalan nosztalgikus érzést belecsempészni, miközben a játék történéseivel már jó ideje nem foglalkozó laikus nézői oldalamat is szinte minden tekintetben meg tudta gyönyörködtetni. A Netflix-nél úgy fest egy újabb kiváló animációs adaptációt hoztak el otthonainkba, illetve merem állítani, hogy fantasy rajongóknak kötelezőként felírnám bepróbálásra.

37 hozzászólás Ne habozz!

juhaszvik - 2021. 11. 08. 16:52

Két kérdésem lenne:
1. zéró lol múlttal mennyire köti le az embert? (Ezt nyilván a kommentelőktől kérdezem)
2. Vannak korhatáros elemei? (= Felnőtteknek készült?)

winnie - 2021. 11. 08. 16:57

ír shyllard a posztban az első kérdésről, bár tény, hogy más annak a tapasztalata, aki valóban ismeret nélkül vág bele (én ma fogom nézni), a korhatárt meg írja és indokolja a netflix, bár tény, hogy ez nem mindig valós. de csak az erőszakot emelik ki a 16+-hoz.

Shiwo - 2021. 11. 08. 17:29

első részt láttam eddig, a játékról csak hallottam..

1. engem lekötött, nagyon bejött ez a steampunk-mágia keverékű világ, a karakterek jópofának tűnnek, a sztori meg majd alakul tán

2. akad.. nem feltétlen 18+, de itt – ott fröcsög a vér, megy a brutális verekedés, szóval egy 14+ kamasznak elmegy, kisgyereknek azért nem való..

Miles Teg - 2021. 11. 08. 17:45

Sosem LOL-oztam, de a sorozat nagyon tetszett.
Mind a történet, a karakterek és az animáció is nagyon tetszik.

Gyerekeknek szerintem nem ajánlott.

juhaszvik - 2021. 11. 08. 17:49

Teszek egy próbát, bár mióta fent van csak the office-t nézek a netflixen :)

Isaac - 2021. 11. 08. 17:56

Nekem nagyon tetszett,pedig kb annyit tudok,hogy van ilyen címmel játék. A karakterek jó, a történet megfogott.
Igaz animáció ,de gyereknek semmiképp és inkább idősebb kamasznak ajánlanám,szerintem jól lőtték be a korhatárt és nem csak a erőszak miatt ,hanem a mondanivaló átérzése miatt is.

Neoprimtiv - 2021. 11. 08. 19:01

Már a poszteres hírhez is írtam: nulla LoL tapasztalattal és érdeklődéssel, szintén nullához tartó animációs sorozat vonzódással nekem tegnap egyben lement a három rész és nagyon reméltem, hogy ma már a “következő hét” lesz, hogy jöjjön a folyatás. (Még nincs fent, gondolom majd pénteken.)
Nagyon jó a világ, és a karakterek, a játéktól függetlenül is teljesen élvezhető a történet. Elég öszvér, steampunk, steam-sorcery, de pl. a “lenti” és a “fenti” város nekem pl. az Alitát juttatta eszembe. A grafika inkább képregényes mint videojátékos, hála istennek nem 3D. A 16+ indokolt az erőszak miatt. A grafika miatt ezt azért a gyomor jobban beveszi, mint a realista megjelentítést, de egyértelműen nem gyerekeknek szól.

Deeroy - 2021. 11. 09. 00:48

Azért az is fontos, hogy Vi meg Powder (Jinx), hogy testvérek, eddig csak fanfiction volt a játékban :)

Szóval a készítők beemeltek a loreba egy eddig csak teóriaként létező dolgot.

Neoprimtiv - 2021. 11. 09. 09:06

@Deeroy: ez a játékosoknak fontos, másoknak érdektelen. A sorozat fő erénye, hogy a játék iránti nulla érdeklődéssel is élvezetes.

Hanadix - 2021. 11. 09. 11:12

Nekem is zéró korábbi ismeretem van LoL téren, sosem játszottam a játékkal, csak tudom, hogy létezik. Ennek ellenére régen volt már olyan, hogy egy világ ennyire, és ilyen gyorsan beszippantott volna. Rettentő jó a hangulata az egésznek, végig azt érzem hogy szeretnék minél többet látni ebből a világból. A karakterek nagyon jók, összetettek, a történet is nagyon tetszik így 3 rész után, jól megírt, nem komolytalan, van súlya a történéseknek. Az animáció pedig színtiszta művészet, gyönyörű, és a zene is nagyon sokat hozzáad a dologhoz. Várom nagyon a maradék 6 részt.

Saccperkb - 2021. 11. 09. 12:51

Én nulla LOL-os ismerettel néztem, és őszinte leszek, rossz volt ez a pilot, fam.

A világot nem mutatta be érdekesen. Annyit tudtunk meg, hogy ez egy steampunk univerzum, de hogy mitől különleges, mitől más, mint a többi azt nem.

Nem kaptunk központi konfliktust. Talán lesz valami gazdagok kontra elnyomott szegények vonal, de nem kapott hangsúlyt, nincs direkten kimondva, mi ez az elnyomás, mi hozta létre (pl. hódítás, mágia hiánya, stb.)

Nem kaptunk igazán karaktervonásokat: az egyik figura ügyetlen, a másik a nővére, a többi csak elnagyolt karikatúra.

Még a rosszabb fantasy sorozatok is legalább az egyiket teljesítették (pl. Shadow and Bones-ban megtudtuk, hogy mi a konfliktus és a világnak is adott egy különleges színezetet az oroszos világ), a jobbak pedig az egészet vázolják (pl. Buffy, Avatar TLA vagy akár Avatar Korra legendája).

Nem rántott be, rajongóknak csodás fan service, de nem kezdett el érdekelni a világ.

Shyllard - 2021. 11. 09. 18:08

Saccpeekp:nem tudom, hogy itt most az első, vagy mindhárom részt érted, de szerintem ennél a sorozatnál ez az első három epizód tekinthető kerek pilotnak. És az első végén is megjelent már az évadhoz tartozó fő konfliktusforrás.

HeadHunter86 - 2021. 11. 09. 18:49

Sose lol-oztam.
De ez a három rész. Fuhhh basszus, de jó a világa, a karakterei és a feszültség benne.
Nagyon jól fel volt építve. A harmadik rész utolsó 20 perce annyira durván feszes volt, le se mertem venni a szemem a képernyőről.

walaki - 2021. 11. 10. 10:59

Szintén zenész, én sem LoL-oztam soha, de ez a sorozat nagyon bejön.

TL;DR Jó a sztori, jók a karakterek, kellemes a megvalósítás. Mi kellhet még?

Gondolom az, hogy a látvány olyan amilyen, annak köszönhető, hogy a játék grafikájára hajaznak, de talán majd valaki, aki játszott is vele megerősít (vagy megcáfol). Mindesetre hangulatos nagyon.

Szerintem is remek húzás volt a 40 perces játékidő, ennél kevesebb nem lett volna elég a kifejtéshez, több meg könnyen rétestésztába forulhatott volna. Ez így pont jó.

Nem lehet elmenni amellett sem, ami annyira böki a csőrömet a többi kortárs sorozatnál: itt akármennyire fantasztikus is a világ, de mégis logikus, és a karakterek sem esnek ki a szerepükből: a jellemükhöz és indittatásukhoz híven cselekszenek. Csak annyit tudok mondani, na végre! Így kell ezt!

esel - 2021. 11. 11. 15:05

@Saccperkb

Mivel az ide író emberek nagy része nem lol fan, és mégis pozitívan nyilatkoznak, ezért valószínűleg nem csak fanservice. Persze azzal semmi gond, hogy neked nem jön be.

@walaki

Egyáltalán nem hasonlít az animáció a játék grafikájára, inkább a játékban lévő splash-artokra (kB a hősök tablóképei).

Btw a Riot (a lol fejlesztője-kiadója) nagyon odafigyelt eddig is az animációi minőségére (trailerek, zenei videók, lore videók) Érdemes lehet rákeresni az Aweken című videóra aminek a klipjét magyarok csinálták (Digic Picture) és a zene is nagyon jó szvsz.

A sorozatot nem méltatom mert én nem tudom nem lolos szemmel nézni, de annak nagyon örülök, hogy az a nem-játékos emberek jelentős részének is tetszik. Iszonyat kiterjedt lore-ja van a játéknak, rengeteg releváns témával. Szóval remélem a Riot mostantól nem hagyja abba az animációs sorozat gyártatást :D

työtyö - 2021. 11. 12. 03:20

Hi!

Lehet a magyar szinkron teszi, de 2.rész elején Heimendinger nagyon Joda, aztán kapunk jelenetet Vaderrel is. Én vagyok kretén, vagy ez másnak is feltünt?

walaki - 2021. 11. 13. 23:45

@esel: köszönöm a választ, sejtettem, hogy valami ilyesmi lesz! Nem tudom, mennyire reális, hogy lesz másik animációja a Riotnak, van másik ennyire felkapott játéka is (ezt tényleg nem tudom, nem vagyok gamer)? Az biztos, hogy itt kifogástalan munkát végeztek!

Ha valaki csak azért nem akar belekezdeni, mert azt hiszi, egy játék reklámja, nem kell félni! Ennek semmi nyoma, a sorozat tökéletesen megáll a saját lábán, és bitang jó!

2. etap (3-6)

Nagyon jók a karakterek, ráadásul szépen-lassan mindenkinek bepillanthatunk a múltjába, amitől mélységet kapnak és még közelebb hozzák a nézőhöz.

A karakterek közötti dinamika valami különleges, nincs túlbonyolítva, de mégis piszkosul életszagú és hihető.

A sztori is kezd egyre szövevényesebb lenni (furcsa is lett volna egy főtanács intrikák nélkül, no meg a tudományos felfedezések is érdekes szálat hoztak be), nagyon tetszik! Külön kiemelném, mennyire jó a dramaturg, mert a világot nem ismerőként egyetlen egy pillantra sem éreztem elveszve magam, minden érthető és a helyén van.

Mégvalami, amit egészen hihetetlenül jól eltaláltak, azok a “klippek”. Nem tudom, hogy nevezzem azt, amikor pár percig csak zene megy, és az ütemére képek villanak fel a szereplőkkel, na azokra gondolok. Eszméletlen hangulatosra sikerültek, és egy egészen új dimenzióba emelik a látványt.

A cliffhanger is telitalálat, pont az előző etap cliffhangerének inverze, nagyon klassz! Alig várom a folytatást!

zso17 - 2021. 11. 15. 07:29

@walaki: én mintha azt láttam volna, hogy jelezte a Riot, hogy dolgoznak a következőn. Van másik játékuk, de nem kell azokhoz nyúlniuk, a LoLban még van pár sztori amit el lehet mesélni. Remélem nem kell hosszú éveket várni a következő sorozatukra.

Neoprimtiv - 2021. 11. 15. 12:51

zso17: nagyon remélem, hogy nem egy másik témát vesznek elő, ezt a sorozatot a még hátra lévő három rész alatt lezárni gyilkosság lenne.
A mostani három rész is nagyon jó lett, ebben a világban és ennyi karakterben még sok ilyen 9 részes évad benne van.

walaki - 2021. 11. 15. 15:10

Szóval úgy értitek, nem egy teljesen új animáció, hanem amolyan spin-off ugyanebben a világban? Nem hangzik rosszul az sem, sőt! De ennek a folytatása is jöhet!

A világ szvsz mindegy is (akár Lol, akár nem), ha az új sorozat lesz annyira kidolgozott és legalább olyan minőségű, mint ez, bármi jöhet!

Erre meg piszkosul kíváncsi vagyok, a következő etapban vajon összeáll-e Jinx a végrehajtócsajszival vagy sem (hisz minden ellenségeskedésük ellenére az érdekeik most ugyanazok). Na és ha igen, abból mi fog kisülni? Várós! :-)

esel - 2021. 11. 15. 15:50

@walaki

Ezt írtam fentebb, hogy olyan kiterjedt lore-ja van a játéknak, hogy ebben a vársoban is még lehet számtalan törénetet találni. Még csak nem is ismertünk meg minden lényeges Piltover-Zauni karaktert :)

De el is hagyhatják a várost, más területekre áttérve. Elhangzott a sorozatban Nexus neve, ez is egy város számtalan lehetőséggel. És még mennyi ilyen van… A Shadow-Isles és Void vonalról nem is beszélve.

Annyira a felszínt kapargatja perpillanat az Arcane, mintha a Gyürűk Ura világából csak a Megyében néznék Frodóés kalandozásait. :)

4-6. rész:

Ha mostantól csak Riot animációt nézhetek sorozatban de tartják ezt a minőséget, hát legyen :D Eszméletlenül jó.

troc - 2021. 11. 15. 19:12

Atyaég, mekkorát ütött a 3. rész! A 2013-as Jinx videó máig az egyik kedvencem, erre itt a majom, sőt még annak a zenének az alapjait is picit belebegtették. Imádom! :)

fffff12 - 2021. 11. 16. 19:33

Én sosem játszottam a LoL-val, de a sorozat nagyon bejön, az egész világ, a sztori, a karakterek mind-mind ütnek, és grafika is nagyon jó, elképesztő igényesen csinálták meg az egészet, nálam ha hozza utolsó etap is ezt a szintet lazán az év sorozata.

Malachi - 2021. 11. 20. 23:32

Nekem ez a sori az év meglepetése, azt se tudtam mi ez erre a legnagyobb kedvencem lett pedig látszólag nem vagyok célközönség így 40 felett hehe. Nem tudnék belekötni, a világ, a karakterek, a sztori, a feszültség, a dráma, a komolyság, az egész mélysége, a kivitelezés, 10/10.

clown - 2021. 11. 21. 00:13

Utoljára Dark tudott ennyire megfogni. Sorozat abszolút 10/10 ,a story mélysége drámaisága, a karakterek kibontása, a képi világa a zene mind bámulatos. Egyszerüen minden tökéletes. Egy baj van vele nincs belőle legalább 20 évad

esel - 2021. 11. 21. 11:25

@clown

Reméljük lesz. A második évad biztos jön, bár a cliffhangerrel a végén és a fogadtatással nem is volt kérdés szerintem. :D gondolom kb egy év múlva jön a folytatás :(

walaki - 2021. 11. 21. 15:27

3. etap (7-9)

Na, ilyen az, amikor a készítők nem csak a pénzért összecsapnak valamit, hanem tényleg szívüket, lelküket beleadják, hogy a lehető legjobb legyen.

Tudom, az imdb sokszor nem megbízható, de azt kell mondjam, a 9 feletti pontszám ennél a sorozatnál tényleg reális és megérdemelt.

A történet egész másfele ment, mint gondolotam (az nekem kimaradt a 6. végén, hogy nemcsak Vit rabolták el). De egy csöppet sem bántam, nagyon jó volt! A sztori igazából faék egyszerűségű, és a végkimenetel is borítékolható előre (hiszen konfliktus nélkül nem lehetne játék). Ezzel tisztában voltak az alkotók, ezért nagyon helyesen a hangsúlyt a karakterekre és a drámára helyezték, ami kivételesen jól sült el. Szóval nem az az érdekes, hogy nem lesz béke, hanem az, hogy miért és hogyan nem.

Ha nem lenne a látvány, akkor is elvinné a hátán az egész sorozatot a karakterek sorsa és a világ. De szerencsére van, ráadásul ezek a klippbetétek valami eszméletlenül jók, egészen új magaslatokba emelik az élményt. Külön kiemelném a lezárást, remek véget adott az egésznek, ugyanakkor elgondolkodtató is, tipikusan az a fajta, aminél néma csöndben ülve maradnak a nézők, míg pereg a stáblista. Bár ez így egy kerek egész előtörténet, mégis, ha lehetne, szívesen nézném még!

Ezt tényleg csak ajánlani lehet, aki még nem tette, nézze meg mindenképp!

winnie - 2021. 11. 21. 16:12

walaki: tudom, hogy csak throwaway a mondat és nem az a mondandód lényege, de az ilyen félreértések engem folyamatosan meglepnek – ráadásul egy nagyon, nagyon kommon félreértést is betettél. az efféle önigaolások rém kamuk és nem szabad ennyire naivnak lenni.

ezt lehet, hogy pont neked írtam (ld. 1.), és dokumentálva is van korábbról mondjuk humannal való szóváltásaimnál (2.)

1. nem akkor adnak bele valamibe szívet és lelket, ha neked tetszik valami.
2. hiába adnak bele szívet és lelket, nem fog mindenkinek tetszeni. ha valaki másra rezonál, akkor vesztett ügy.

ilyen hasból szedett dolgokkal sosem érdemes önigazolni. elég megnézni, hogy miképp vélekedtél a cowboey bebopról és az előzményekről olvasnod mondjuk a készítők és a stábban lévő írók részéről, hogy mennyire brutálisan beleadták a szívüket és a lelküket. persze lehet, hogy úgy érezted, hogy mindezt megtették, de a lényeg, hogy a végeredménnyel közel sem voltál elégedett.

ergó: nincs összefüggés. túl sok sorozatba adnak bele szívet és lelket.

a másik a “pénzért”.

ez is értelmetlen önigazolás, a sorozatírás nem így működik.

aki író, az megvan, hogy mettől meddig dolgozik. ugyanannyit dolgozik az is, aki jót ír, az is, aki nem. az író nem a minőségért kap pénzt. ugyanannyit kap az általad utált sorozat írója, és az is, aki a kedvencedet írja. az írónak eleve az az érdeke, hogy kurva jót írjon, ha már úgysem pénz és rászánt idő függő a munkája, a világon semmi értelme nem lenne nem beleadni mindent, hiszen 1. akkor kirúgja a showrunner, 2. neki az a célja, hogy kapcsolatokat építsen az írószobán belül, hogy az, aki vele ott van, később hívja a saját projektjébe, így naná, hogy a lehető legjobb teljesítményt akarja nyújtani a szobában, és a legjobb akar lenni papíron is, amikor szkriptet ír, hogy a showrunner megtartsa őt a második évadra is.

nem kell túlkomplikálni a dolgot: 1. mindenki pénzért ír. 2. mindenki jót akar írni. 3. hiába akar valaki jót írni, az nem fog mindenkinek tetszeni.

a sorozattal pedig ugye nem a készítők vagy az írók keresik a pénzt, hanem a produkciós cég és a stúdió, akiknek nincs köze a kreatív folyamatokhoz. és nekik csak ás kizárólag a pénzkeresés a céljuk, főleg az IP-s sorozatoknál.
(egy hasonló analógia, ha már LOL: a mechs vs Minions című LOL-társasjáték minden idők 51. legjobbja a BGG társasjátékos oldal toplistáján. őgy, hogy a Riot Games-nek ez az egyetlen játéka, sem előtte, sem utána nem csináltak semmit. És nem azért lett ennyire rohadt jó a játék, mert THINGS, vagy nem a pénz motiválta őket, hanem azért, mert nagyon gondosan választották ki a készítőket egy olyan műfajban, amihez ők nem értenek. szerintem itt is ez volt. kurva jó készítőket találtak, akik jó mjnkát végeztek.

bónusz: az imdb tökéletesen megbízható, csak ésszel kell értelmezni. majd jön egy hosszú poszt róla, de nem ez az az aspektus, amiben nem megbízható, anno írtam is twitteren, hogy aki tuti új sorozatot akar, annak az imdb 8/10 fölöttieket kell elkezdenie, mert a tömegek azokat szerették a legjobban.

walaki - 2021. 11. 21. 23:33

@winnie: teljesen félreértetted.

“nem akkor adnak bele valamibe szívet és lelket, ha neked tetszik valami.”

Természetesen, de nem is szubjektivitásról beszéltem.

Azt értettem az alatt, hogy szívet és lelküket beleadták, hogy a készítők igenis vették a váradságot, hogy egy koherens és konzisztens sztorit alkossanak, és radásul még arra is odafigyeltek, hogy jó legyen a dramaturg (azaz a játékot nem ismerők is értsék, miről van szó). Objektív módon látszik, hogy értelmes (logikus gondolkodástól nem visszariadó) emberek tömérdek munkaórát öltek a forgatókönyv megírásába.

Ez sajnos a legtöbb kortárs forgatókönyvíróról egyáltalán nem mondható el, az alkotásaik hemzsegnek az logikátlanságtól és ellentmondásoktól, a nézőknek (nemcsak nekem) nagyon sokszor az az érzésük, hogy csak úgy összecsaptak valamit.

(És akkor itt a magánvélemény része: ahhoz, hogy valami tetszen nekem, ahhoz a konzekvens sztori szükséges, de nem elégséges előfeltétel. Ez a sorozat minden másban is bőven megugrotta a lécet, naná, hogy tetszik!)

walaki - 2021. 11. 21. 23:56

Még egy gondolat a “mindenki jót akar írni”-hez: szerintem te rettenetesen alábecsülöd az emberi lustaságot és kapzsiságot.

Naív dolog azt hinni, hogy az írók mind jó kisfiúk, akik szorgalmasan dolgoznak éjt napallá téve a bérükért és a tehetségük fejlesztéséért. A valóság az, hogy inkább olyanok, mint Gonzo: miután bekokózva átmulatták az éjszakát a showrunnerrel, a határidő előtt pár nappal ülnek csak neki, persze másnaposan, épp csak annyit nyújtva, hogy még ne rúgják ki őket. Persze minek is strapálnák magukat, ha a rossz írásért is ugyanazt a pénzt kapják, a kapcsolati hálót meg bulikon jobban lehet építeni, mint tehetséggel?

Az, hogy elvonulnak a világtól és remeteként élnek, inkább a regényírókra jellemző, és ez bizony az írás minőségén is meglátszik, lásd pl. GoT.

winnie - 2021. 11. 22. 09:13

walaki: az a baj, hogy miközben a forgatókönyvek írója folyamatosan check alatt vannak a nézők részéről, a néző nem részesül ebben – legalábbis nekem régi mantrám, hogy attól, hogy én valamit logikátlanságnak gondolok, az még nem lesz logikátlanság. az én fejemben az, de más fejében, vagy esetleg az adott sorozatban nem az. csak azért, mert nem találok valamire megoldást, nem jelenti azt, hogy nincs is rá megoldás. ezt nyilván mindenre rá lehet húzni és üres kifogásnak hat, de épp ezért próbálok nem arra alapozni kritikában (bár előfordul), hogy valami logikátlan. ha engem kívülről nézne valaki, az még az is logikátlannál tartaná, hogy így, a határidőm hajkurászása közben kommentelek:) de pont ez teszi lehet, hogy izgalmasabbá az életem filmjét. természetesen egyetértek, hogy vannak ordító dolgok, de azzal is, hogy minden megmagyarázható. igazából mindig abból indulok ki, hogy az egyik oldalon egyetlen, a logikátlanságra leo dicaprio meme-ként mutató néző van, a másikon pedig a szkript írója, a 10 író az írószobában, akik összerakták a sztorit, a showrunner, a 10 executive producer, akinek a kezén átmegy a szkript, a rendező és a rengeteg stábtag, sőt, a színészek is, akik sokszor szóvá tesznek fura dolgokat. nyilván lehet az Egy Embernek is igaza, de azért szerintem abban egyetérthetünk, hogy az esetek zömében a többieknek lesz.

walaki - 2021. 11. 22. 16:22

@winnie: “nekem régi mantrám, hogy attól, hogy én valamit logikátlanságnak gondolok, az még nem lesz logikátlanság.”

A legmélyebb tisztelettel, de ebben hatalmasat tévedsz. A logika nem személyfüggő, hanem nagyon is objektív dolog (olyannyira, hogy még formalizálva is van, lásd predikátumkalkulus). Csupán az szubjektív benne, hogy Te észreveszed-e, amikor kilóg a lóláb.

“nyilván lehet az Egy Embernek is igaza, de azért szerintem abban egyetérthetünk, hogy az esetek zömében a többieknek lesz.”

Általában, de kivétel, amikor ezen emberek zöme egy agymosó szektához tartozik. Közismert tény, hogy sajnos a filmiparra rátelepedett egy ilyen irracionális dogmákat erőltető szekta, úgy hívják, szcientológia. Elhiheted, hogy aki nem tag, vagy legalábbis nincs feltűnően jóban velük, azt nem is igen engedik a filmgyártás közelébe. (Persze elsősorban csak az hír, hogy egy színész celeb tag-e, de ettől még a rendezők, showrunnerek és írók éppúgy benne vannak, csak ezt nem verik nagydobra.)

Shyllard - 2021. 11. 24. 11:27

@winnie: “nekem régi mantrám, hogy attól, hogy én valamit logikátlanságnak gondolok, az még nem lesz logikátlanság.”. Ez a kommented nekem nagyon tetszik, így még nem is gondoltam bele a dolgokba, de elgondolkoztatott kicsit, és szerintem jövőben emlékezni fogok erre, mikor épp zsörtölődnék valami logikátlanságon :D

Én sem gondolom, hogy az írók mindig tökéletes sztorikat dobnak össze, de pl. karakterek logikus cselekedeteinek mibenléte nem csak rajtuk múlnak. Ugye sok esetben, akár egy-egy finom színészi mimika is elővetíthet belső dilemmákat. Vagy a film képi, zenei nyelve. Mennyit tud adni, hogy mi zajlik valakiban csak egy-egy jól alkalmazott snitt, vagy zeneválasztás alapján.
Szóval, amire ki akartam lyukadni, hogy hiába lehet jól megírva a karakter, ha a készítés folyamatában valamelyik dolgozó nem képes harmóniában lenni a többiekkel, könnyen kialakulhatnak a logikátlan cselekedetek. Hisz hiába adhat elő egy átváltozást egy színész baromi hitelesen, ha aztán a vágószobán landul pont az a részlet, amiben ezt képes tálalni. Érdekes téma.

Shyllard - 2021. 11. 24. 11:35

@walaki Logikával kapcsolatban az merült fel bennem, hogy az sem teljesen objektív. Sajnos matematikából bevallom, bőven vannak hiányosságaim, de minden tudomány, még a legobjektívebbnek tűnők is eredendően szubjektívek. Hiszen általában ezeket valamilyen gondolkodás, “Logika” mentén építik fel, talán legjobb konkrét példa, amivel érzékeltetni tudom mit is akarok mondani és kb. tudom miről beszélek az az IQ teszt esete.

Ugye az is egy világszerte alkalmazott, viszont eredendően kifejezetten problematikus mérőeszköz. Hiszen egy alapvetően eurocentrikus, minimum középosztálybeli szint alapján megalkotott kérdőív, ami képtelen mérni az olyan intelligenciát, ami nem a nyugati rendszer által fontosnak vélt és díjazott viselkedési mintázat kialakításához szükségesek. Egy IQ-teszt képtelen sikeresen felmérni mennyi is az IQ-ja egy olyan személynek, aki nem a nyugati sztenderd szerint nevelkedett, éli életét. Persze vitába lehet ezzel szállni, de szociológiai szempontból mi mindig arról diskuráltunk sokat, hogy semely tudomány sem objektív teljesen, mert a tudomány gyakorlói sem képesek objektívek lenni. Az objektivitás egy törekvés, nem egy tény. Informatikában szokták mondani, hogy a “kód nem hazudik”. Valóban, a kód nem hazudik, viszont a fejlesztők annál inkább.

Yesname - 2021. 11. 27. 22:32

@winnie: nem akkor adnak bele valamibe szívet és lelket, ha neked tetszik valami

Így van, de ennek a fordítottja is igaz nem így van?Viszont ebbe pedig tényleg belerakták szívüket-lelküket. Aki ismeri a kreatívokat és hogyan-meddig készült a sorozat (és miért), ismeri a loret stb. az nagyon jól tudja ezt.

winnie - 2021. 11. 27. 22:48

persze, persze, nem is vitatni akartam, csak a kovetkeztetes iranya volt fura, vagy legalabbis elfogultnak ható.

lajosmizse - 2021. 11. 30. 16:08

@Deeroy: Jinx 2013-ban jelent meg a játékban, és a voicelinejai azóta egyértelművé teszik, hogy testvérek Vi-jal.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz