login |

Young Royals: az 1. évad – írta Wintender

2021. 12. 05. 21:30 - Írta: vendegblogger

2 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika,

A Netflix svéd sorozata a (képzeletbeli) királyi család balhéktól sem mentes sarjának beilleszkedését mutatja be az előkelő Hillerska bentlakásos iskolába, ahova a herceg bátyja, a körülrajongott Erik trónörökös is járt.

Érdekes a kettősséget hordozó magyar cím, a Szerelem vagy kötelesség, ami lehet, hogy némiképp spoileres is, legalábbis szerintem túlságosan előrevetíti a cselekményt, rögtön felhívja a figyelmet, hogy se nem szokásos szerelemről, se nem szokásos királyi teendőkről lesz szó. 

Az első részben megismert karakterek alapján – az előkelő bentlakó tanulók kontra ösztöndíjas bejárósok – az embernek rögtön az Elite vagy más hasonló sorozat juthat eszébe. Viszont míg ezeknél a sorozatoknál a sminkeseknek biztos volt dolguk, addig a Young Royals fiatal színészeit meghagyták maguk természetességében, ezzel is kihangsúlyozva, hogy tényleg középiskolás karaktereket látunk.

Az előkelő környezet bemutatása is eltér az előzőekben említett sorozattól, igaz ugyan, hogy a herceg palotában lakik, a bátyja pedig sportkocsival jár, de az iskola a maga egyszerűségében és letisztultságában érdekes ellenpont. Az ilyen jellegű kettősségből több is átível az egész első évadon, ami még közelebb tudja hozni a karaktereket és a történetet a nézőhöz.

A pilot alapján én 6/10-re értékeltem, a nagyon erős más sorozatokból már megismert gazdagok vs csórók felütés miatt, de a fokozatosan kibontakozó történet és a kiemelkedő színészi játék nálam végül feltornázta az egész évadot 9/10-re, egyértelműen az év meglepetése volt. A tovább mögött spoileresen folytatom.

Wilhelm herceg (Edvin Ryding) figyelmét viszonylag hamar felkelti a bejárós Simon (Omar Rudberg), annak ellenére, hogy az unokatestvére, August (Malte Gårdinger) mindent megtesz azért, hogy folyamatosan a felsőbb körökben tartsa. Míg Simon nyíltan meleg (legalábbis a családja előtt), a herceg egyáltalán nem biztos az érzelmeiben. Végül lopott kézfogások, suta első csók, és pár közös program után kapcsolat alakul ki köztük.

Ám mindezt beárnyékolja a trónörökös hirtelen halála, így Wilhelm herceg élete is átértékelődik, hiszen már nemcsak a balhéi miatt a királyi családon esett csorbát kell kiköszörülnie, hanem újdonsült trónörökösként is helyt kell állnia. Ez megingatja őt, ráadásul mindezt tetézi, hogy August levideózza és kirakja egy közösségi oldalra, ahogy meghitt perceket tölt el Simonnal, végképp elbizonytalanítva a herceget, akinek ráadásul a királynő intelmeivel is meg kell birkóznia.

A jól megírt történeten és karaktereken kívül további elgondolkodtató motívumokat is bemutat a sorozat.

Szintén a kettősség kategóriába írható fel, mikor a trónörökös temetése után a királynő, a férje és Wilhelm egy panellakáséval vetekedő méretű konyhában vacsoráznak feltehetőleg a palotán belül.

Vagy az is egy érdekes ellenpont, hogy Simonnak mennyire nem fontos, hogy beilleszkedjen az iskolába, addig a testvérének, az Asperger-szindrómával küzdő Sarának a legfontosabb, hogy a társai elfogadják, amit a betegségéhez fűződő túlzott őszinteségében majdnem el is ront. Továbbá August életében is megjelenik egy válaszút, hiszen ahhoz, hogy ki tudja fizetni az előkelő magániskolában a tandíjat apja halála után, el kellene adni a tőle örökölt birtokot, viszont ezzel kikerülne a nemesi körből.

Mindenképpen ki kell még emelni a színészek játékát, amihez megint a kedvenc kulcsszavamat, a kettősséget tudom hozzárendelni. A pilot alapján teljesen az volt az érzésem, hogy a főbb karaktereket a másik főszereplő színésznek kellene játszani, de rá kellett jönnöm, hogy pont ez a miscast kell végül a karakterek végső megformálásához. Később látszik, hogy Edvin Ryding egy jeleneten belül tud bizonytalan tinédzser és határozott uralkodó lenni.

Malte Gårdinger arckifejezései egy pillanat alatt megmutatják a szavai mögött húzódó kétségekkel teli fiatalt, míg Omar Rudberg első színészi szerepében tökéletesen hozza az egyszerű, de szeretnivaló iskolásfiút. Ő elsősorban énekesként ismert, így természetesen saját maga énekli a kórusban felcsendülő dalokat. De hasonló miscast érzésem volt Sara (Frida Argento) és Felice (Nikita Uggla) karaktereinél is, de őket is igazolta később az idő, na meg a történet.

A Netflix berendelte a sorozat második évadját, amiről a készítő már el is pletykálta, hogy nagyrészt már készen is van a történet. Azért kíváncsi vagyok rá, változni fog-e annak fényében, hogy a holland után nemrég a(z igazi) svéd királyi család is közleményt adott ki arról, hogy ugyanolyan jogok illetik meg a trónörököst akkor is, ha ugyanolyan nemű párt választ magának. Ez pedig a sorozat második évadának egyik fő motívuma lehet, hiszen jelenleg ott hagytuk abba, hogy a (sorozatbeli) királynő elutasító Wilhelm és Simon kapcsolatával szemben.

2 hozzászólás Ne habozz!

mildi - 2021. 12. 11. 19:40

ez őszintén jó lett

nina - 2022. 01. 24. 22:51

igen, ez tényleg nagyon nagyon jó lett, pedig majdnem el se kezdtem

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz