login |

The Expanse: kezdett a 6. évad

2021. 12. 14. 21:50 - Írta: Desmond Wallace

126 hozzászólás | kategória: kritika,

(A könyves kibeszélő itt van.) Hat éve indult A Térség még a Syfy-on (az új szezon, mint az előző pár, az Amazonra jött, magyar szinkronnal és felirattal), és már pár rész után annyira beszippantott ez a 23. századi történet, hogy rögtön lecsaptam a könyvekre is. Ezt a világot pont nekem találták ki, de ez nem jelenti azt, hogy kőkemény rajongóvá váltam volna az elmúlt években.

Az első három évadot nagyon szerettem, de az előző kettővel már voltak gondjaim.

Számomra a 4. évad nagy csalódás volt, most azonban eljött az utolsó rövidke szezon, hegyre billentse a Naprendszer egyensúlyát. A tét nem kicsi, hiszen továbbra is sakkban tartják a Földet, miközben a gyűrűkön túl is számíthatunk új fejleményekre. Spoileresen folytatom a tovább mögött.

Nagyjából fél év telt el az 5. évados finálé óta, de a 6×01 nem az Inaros elleni háborúval kezdődött, hanem egy új világ ökoszisztémájával indított. Megismertünk egy kislányt, aki egy Laconia nevű bolygón barátkozik földönkívüli állatokkal. A könyveket ismerőknek ez érdekes jelenet lehetett, de azoknak, akik nem olvasták a 7. kötetet, nem hiszem, hogy túl sokat jelentett volna. Főleg úgy, hogy aztán visszaugrottunk a Naprendszerbe.

Úgy tűnik, a Rocinante továbbra is profi pilóta nélkül maradt, ami azért érdekes fejlemény Alex halála után. A küldetés viszont egyértelmű: meg kell állítani Marco Inarost. Közben a Föld még mindig szenved a kozmikus lövedékektől, bár a legtöbb szikladarabot sikerül kilőniük a becsapódás előtt.

Az a helyzet, hogy ez a premier szépen felsorakoztatta az összes életben maradt szereplőt, mindenki kapott megfelelő mennyiségű játékidőt, de mégsem kaptunk semmi extrát ebben az epizódban. Inaros továbbra is nyeregben érzi magát, Filp viszont kezd kiábrándulni az apjából. Avasarala mindent megtesz a háború megnyeréséért, Bobbie pedig hűségesen követi a trágárkodó főtitkárt. Drummerék próbálnak túlélni, és akkor ott vannak A Térség főszereplői, vagyis Holdenék, akik továbbra sem menekülnek el a nehéz feladatok elől.

Amióta átkerült a sorozat az Amazonhoz, nekem van némi hiányérzetem. Olyan mintha az alkotók csak kötelező jelleggel szeretnék elmesélni ezt a történetet, és nem sikerül igazán élettel megtölteni az epizódokat. Lehet, hogy túl kritikus szemmel nézem a sorozatot, de nekem hiányzik belőle a lélek.

Nem mondom, hogy rossz lett volna ez a kezdés, mert nem volt az, egy 6/10-es szintet most is hozott A Térség, de ennél sokkal többet is mutatott már ez a sorozat. Nem unatkoztam közben, de azért egy eseménydúsabb kezdésnek jobban örültem volna. Főleg úgy, hogy csak 6 részes ez a búcsúévad. Visszafogottan kezdődött tehát ez az utolsó utazás, de bízom benne, hogy a folytatás azért izgalmasabb lesz.

126 hozzászólás Ne habozz!

Enzo - 2021. 12. 14. 23:05

6×01 (pótlás péntekről)

Nagyon bevezető jellegű volt a nyitány: mindenkinek a helyzetét, illetve az érzelmi/mentális állapotát mutatta meg (sőt még a helyszínek státuszát is egy kreatív tévémontázsos kezdéssel), de hát a szétdarabolt előző évad után azért kellett is, hogy rendezzük a sorokat. Akkor ugye az első 3 rész jött ki egyben, az alkotott egy kisebb egységet – most is biztosan van, aki úgy érzi, hogy legalább még egyszer ennyi játékidő belefért volna. De hát eleve sajnos csak 6 részes lesz a teljes szezon, és utána vége… :'(((

Igazából egyik szálon se történt annyi dolog, hogy legalább egy bekezdést tudjak írni róla, szóval nagyrészt felsorolásszerű lesz a kommentem. Egyedül talán Filipnél láthattunk ütős húzásokat: eleve már az, hogy konkrétan egy szexjelenettel kezdi az évadot, megalapozta a hangulatot :D Jasai Chase-Owens remekül hozza a zavarodott tipikus kamaszt, akinek az egyik pillanatban hirtelen elege lesz abból, hogy milyen vérontások miatt dicsérik, a másik pillanatban meg részegen hatalmas arcot növeszt és hősnek kiáltja ki magát, majd lelövi a haverját. Hát vannak bajok, annyi biztos…

A többieknél: Holden most nem gombokat nyomkod, hanem reaktorvezérlést ütöget, a Roci csapata elindul spotter shipre vadászni, Naomi nem bírja Clarissát, a “ki fogja helyettesíteni Alexet” kérdést pedig egy huszárvágással úgy oldották fel, hogy egyelőre senki :D
Drummer csonka policsaládja sajna úgy tűnik, hogy még tovább fog fogyatkozni, amit megmondom őszintén nem értek… hiszen így is csak hárman maradtak, most minek kellett ezt behozni, hogy szegény Michio-nak is kirakják a szűrét, amiért a bénázása következtében elvesztették a maradék két hajójukból a Dewaltot is (a Mowtenget ugye elvitte Oksana és Bertold, amikor leléptek)… én megsajnáltam a csajt, meg hát amúgy is ez a bagázs áll a szívemhez a legközelebb, szóval ez lehetett volna jobb is, na :(

Na innentől viszont tényleg csak darabkák:
– A laconiai “strange dogs” kezdés eléggé elütött minden mástól, de felcsigázásnak kiváló volt már az előzetesben is ;)
– Vannak új hátterek a főcímben, továbbra sem érdemes áttekerni :)
– Jé, feltűnt nektek is, hogy az első évados “tömeghergelős” övbéli csávó is szerepelt? (Kyle Gatehouse, ha megkeresnétek, elég jellegzetes kinézete van)
– A magyar felirat annyira gyalázatos volt, hogy olyan ~10 perc után inkább átváltottam az angolra. Az egy dolog, hogy Peaches-ből Kisbarack helyett Gombóc lett (WTF :DD), a Free Navy meg csak simán “szakadár flotta” Szabad Hadiflotta helyett, de néhol teljes mondatok kimaradtak a fordításból.
– Na, Nico Sanjrani és Rosenfeld is színre lépett, de valamiért mindegyik itt már nő (pontosabban Sanjrani asszem nonbinary)
– Apropó, Marco az “Anderson Dawes is dead” kijelentést nagyon remélem hogy csak képletesen értette, kár lenne, ha nem láthatnánk többet Jared Harris karakterét. Persze az is igaz, hogy a színész baromi elfoglalt volt a Foundation miatt, és ez az utolsó évad…
– Örültem neki, hogy legalább most (Filipék beszélgetésében) kaptunk némi visszautalást arra, hogy hogyan vette át a Medina fölött a hatalmat a Szabad Hadiflotta – ha már ezt a történetszálat ugye teljesen kihagyták az előző évadból…
– Avasarala súlytalanságban lebegős jelenete mekkora már :D

#hétidézetei:
“Earth hasn’t seen a stealth rock in months. No pun intended.” :D /Holden/

“-You should try to impress upon your boss the fact that she has constituents, not subjects.
-She’s aware of the distinction.
-The one thing I always liked about you is you kinda suck at lying.” (Monica-Bobbie szájkarate)

Enzo - 2021. 12. 14. 23:24

@Desmond: köszi a posztot! :) nagyon nem tudok rá mit reagálni, vagy leírtam a kommentben, vagy csak simán egyetértek :D
még annyi kérés feléd vagy @winnie felé, hogy a könyves kibeszélő linkjét ( https://www.sorozatjunkie.hu/2016/01/22/the-expanse-konyves-kibeszelo/ ) bedobjátok valahova a posztba légyszi? (csak hogy egyszerűbb legyen átkattintgatni a szezon során)
(ja meg aki olvasta a könyveket, az jöjjön oda is szokás szerint ;))

DJackson - 2021. 12. 15. 01:25

Kellett már mint egy falat kenyér! :) Hozta az elvárt magas szintet, jó kis évadnak ígérkezik ez is!
Remélem komolyabban is foglalkoznak majd a Laconia szállal. Alex kissé hiányzott, de aránylag jól pótolták a hiányát. Nekem amúgy nem tűnt lélektelennek az utóbbi évadok atmoszférája (no pun intended), sőt úgy éreztem inkább tovább mélyítették a világot!

Sigismundus - 2021. 12. 15. 06:15

6×01

Leírták már a lényeget felettem, nem sokkal tudnám kiegészíteni, valóban bevezető rész, az új helyzet felvázolása mindenkinél. Holdenék, Avarasla, Bobby, Drummer, a szokásos formájuk.

Annyit még pluszban, Inarosékon kezd szerintem meglátszani, hogy ezek nem egy nagy és tudatos Új Világrendépítő szervezet. Hanem utcai banda szintűek csak, akik kaptak pár nagy fegyvert és néhány nagyot ütöttek, plusz jó a PRjuk. De ezen túl szerintem nincs semmi hosszútávú tervük. Ahogy Marco leugatta a gazdasági számokkal előálló nőt, ott lett érezhető.

Philip meg, egy vita hevében legjobb (eddig ismeretlen) haverját lelövi, ez is olyan banda-mentalitás.

Laconia, Laconia, remélem többet is mutatnak majd belőle, lesz ebben az évadban szerepe.

A felirat tényleg gyalázat..

Snoopyzit30 - 2021. 12. 15. 15:44

” A magyar felirat annyira gyalázatos volt, hogy olyan ~10 perc után inkább átváltottam az angolra. Az egy dolog, hogy Peaches-ből Kisbarack helyett Gombóc lett (WTF :DD), a Free Navy meg csak simán “szakadár flotta” Szabad Hadiflotta helyett, de néhol teljes mondatok kimaradtak a fordításból.”

Ez sajnos így van. És a probléma az, hogy ez az amazon hivatalos fordítása. Namármost, aki nem tud olyan jól angolul, hogy mindent megértsen az angol feliratból az bukta. Gondolom az évad összes részének ilyen hulladék felirata lesz.

Desmond Wallace - 2021. 12. 15. 17:29

Én szinkronnal néztem.

Elég fura volt a Szabad Haditengerészet. :D

Kisbarack itt is Gombóc volt.
Ha már magyarul is elérhetőek a könyvek, akkor használhatnák a fordításhoz.

Enzo - 2021. 12. 15. 19:09

Szabad Haditengerészet :D
Elképesztő, hogy ennyi effortot nem tud belerakni egy hivatalos fordító, hogy 5 perc alatt utánanézzem/utánakérdezzen, hogy x dolognak mi volt a fordítása… (urambocsá’ esetleg a könyvet is elolvassa)
A két felhozott példának a helyes fordításához az 5.könyv elég lett volna, ami konkrétan 2016 óta elérhető itthon…

Llew - 2021. 12. 17. 01:29

Sajnos elég rövid lesz az a hat rész. Nekem tetszett az előző évad is és a nyitás is. Mozgalmas volt, de jól egyensúlyoztak a karakterek és a történetszálak között. Alex karaktere azért hiányzik a hajóról. Illetve furcsálltam, hogy Bull sincs. Elég jól bevált helyettesítőnek szerintem. Kár lenne ha nem térne vissza.

Ami nem könyvolvasóként meglepett, az a Naprendszer helyzete. Nekem az előző évadzáróból – most már tévesen – az jött le, hogy Marco odacsapott a Földnek, aztán az elfoglalt kapun keresztül elhúzott egy másik Ringwordbe mint a marsiak. Azok után, hogy övé a kapu, fura, hogy a Naprendszerben szarakodnak, mikor ott van ezer világ. Így egyelőre kibontatlanul olyan nem látja a fától az erdőt helyzetnek tűnik.
Illetve a Ceresen folytatott beszélgetés kapcsán továbbra sem értem, hogy miért kellett kihalás közelbe sodorni a Földet, mikor egyelőre nem problémamentes a naprendszer lakosságának kaja ellátása.

“Anderson Dawes is dead” – Sajnálatos, hogy Harris nem tért vissza, de legalább nem siklott el szó nélkül a karakter sorsa és kaptunk rá ennyit, hogy ugyan úgy járt, mint Fred Johnson.

CrashBoostZoom - 2021. 12. 17. 18:01

@Llew

Nem fura hanem ez volt Marco célja. Ő nem akart elhúzni sehova. Ő elégedett azzal, hogy Ő a szemétdombon kapirgáló kis kakas aki a legnagyobb királynak képzeli magát a Övben.

Neoprimtiv - 2021. 12. 17. 19:23

Llew:
az övbelieknek a kisebb gravitációhoz való alkalmazkodás miatt problémás bármelyik normál gravitációjú bolygó. Más okból, de hasonló cipőben járnak, mint a marsiak – ha letelepülnek máshol és ott megtalálják a számításukat, akkor hamarosan már nem azok lesznek a mozgatórugóik, mint addig voltak. Marconak esze ágában sincs egy elégedett, a saját jólétével elfoglalt belter közösség létrehozása – annak nem lenne szüksége a Lánglelkű Vezetőre.

Llew - 2021. 12. 18. 18:03

Igen, ez igaz. Marco nagy igazságot mondott, amikor azt mondta Ashfordnak, hogy z a bajuk, hogy még az álmaik is kicsik. Még ő sem látja, hogy az övé is az.

A 4. évadban a letelepültek nem belterek voltak? Akik elfoglalták a bolygót a cég előtt?

Most nem volt sok akció, de jó ész volt. A Lakónia szál egyelőre úgy halad mintha még két évad lenne hátra.
Nekem így elég feleslegesnek tűnik (nem olvastam) és nem tudom mit tudnak így kihozni belőle.

Llew - 2021. 12. 18. 18:06

Cara Gee minden jelenete arany. Marha jók volt a kalózok tapogatózó beszélgetése.

Viszont egy jó pilóta nagyon hiányzik a Rociról.

CrashBoostZoom - 2021. 12. 18. 19:57

@Llew

Igen azok voltak de mindenféle gyógyszerrel kell tömniük magukat jó sokáig, hogy a testük hozzászokjuk a gravitációhoz. És a kezelés sem 100%-os és eszméletlen fájdalmas. Lásd: Naomi ugyanabban az évadban.

A vicc az, hogy Marco szándékosan nem engedi, hogy ilyenek legyenek mert az számára kulturális öngyilkosság lenne. Ezt említette is az előző évadban, hogy Ők már nem Belter-ek lennének. Ahogyan Neoprimitiv is írta, érthető okokból.

A Lakónia szál pedig egy nagy foreshadowing/cliffhanger kombóval fog véget érni szerintem mert a könyvekben itt van egy több évtizedes ugrás a történetben.

Enzo - 2021. 12. 19. 01:48

6×02 (pótlás péntekről)

Ez a rész leginkább arról szólt, hogy mindenki készülődik:
Drummerék összeállnak ezzel a Liang Walker nevű aranyágas fazonnal (stílusos arcnak tűnik) a Free Navy raktárait megdézsmálni; Avasarala megbízza Monicát némi földi nyomorvideózással; Marco pedig meglepően nem túl bosszús az Azure Dragon elvesztése miatt, és készül arra, hogy házhoz jön a harc (lehet hogy van egy terve?). Holdenék rajtaütése volt talán az egyetlen akció az epizódban, ami ténylegesen most ment végbe, de az sem sikerült flottul: Naomi bepánikolt, Clarissa meg megmentette Bobbie életét a módosítói aktiválásával. Egyébként valahogy sosem sikerül úgy vágni/ábrázolni Kisbaracknak ezeket a támadásait, hogy az ne nézzen ki baromi furcsán (lásd előző évad), engem legalábbis mindig kizökkent a jelenet, valami nem stimmel vele. Na mindegy, nagyobb bajunk sose legyen.
Még azt furcsálltam, hogy amikor Bobbie megérkezett a Roci fedélzetére, mindenki milyen ellenséges volt vele szemben, amit nem igazán értek. Clarissa nyilván más tészta, maga Bobbie is felháborodott az ő befogadásán – most már viszont hálás lehet neki. (Figyeltétek, hogy Holden is Peaches-nek hívta még a rész elején?)

Darabkák:
– A laconiai sztoriból ezek szerint mindig az epizódok elején fogunk kapni egy kicsit, úgyhogy ott pláne “lépésben haladás” van: most a “strange dog” elcsórta a kis döglött napmadarat Carától, jujjuj. :D
– Vajon akkor az új terv miatt Michio lepasszolását is elnapolták Drummerék?
– Walker “pansetara”-nak hívta Inarost, nem tudom ez mit jelenthet. (A “setara”=”star”, az oké, de a “pan”-előtagot vajon a rendes latin/angol formájában kell értelmezni?)

#hétidézete:
“-You give a really good guilt trip.
-I practice a lot when I’m alone.” :D /Avasarala/

@Llew: pontosan ez volt a deal, Marco megkapja a MCRN hajókat és maradhat kiskirálykodni a Naprendszerben, ahogy szeretné, cserébe a laconiaiaknak odaadta a Fredtől ellopott protomolekulát.
Illetve igen, az Iluson letelepültek is övbéliek, sokan kihajóztak a kapuk megnyílásakor egy jobb élet reményében.

Neoprimtiv - 2021. 12. 19. 20:54

Enzo:
Avasarlára (és Shohreh Agdashloora) csak azért nem mondom, hogy a sorozat fénypontja, mert Drummer vagy Amos legalább akkora figurák.

Enzo - 2021. 12. 19. 23:32

@Neoprimtiv: egyetértek, pontosan :D
(amúgy neked direkt van elírva a nicked? 🤔)

Neoprimtiv - 2021. 12. 20. 08:31

Nem, szerintem egy reg frissítéskor elgépeltem és így maradt :) (Jellemző rám, hogy nekem fel sem tűnt…)

Enzo - 2021. 12. 21. 00:20

Amúgy a részek végén a különböző szinkronhangok felsorolásánál felröhögtem a cseh verzión :D
-> https://i.imgur.com/XYTtwGk.png
Avasaralaová, Drummerová… viccesen hangzik 😅

Neoprimitiv - 2021. 12. 24. 21:12

Ez jó kis rész volt így bejglizabálás mögé. Jó volt látni régi ismerősöket, jók voltak a páros jelenetek a Rocin, az űrcsata, az egész epizód ritmusa. Marco mostanra teljesen bekattant és láthatóan nagyon bízik abban, hogy mindig képes lesz nagyobb erőt felvonultatni, mint a vele szemben állók. Azt azért remélem, hogy Holden döntéséről legfeljebb Naomi szerez majd tudomást, mert egy csapat ide vagy oda, ezzel milliók életét tette kockára.

Stiel - 2021. 12. 25. 14:44

Extra jelenetek megvoltak? Én csak most, a harmadik epizód után tudtam meg, hogy egyáltalán vannak.

Desmond Wallace - 2021. 12. 25. 17:02

Jó volt a 6×03. Most az űrcsata is tetszett, jók voltak a párbeszédek is.

“Extra jelenetek megvoltak?”

Ezek hol vannak?

gunslinger - 2021. 12. 25. 19:07

Extra jelenetek:
Aki az Amazon alkalmazáson ketesztül nézi, ott vannak kis plusz sztorik. The Expamse: One ship.
Nem tudom online hol nézhetö. :(

Enzo: Bobbie fagyos fogadtatása Naomi részéről nekem úgy tűnik annak köszönhető,h az első epizódban előadta Naomi, hogy neki nehéz a volt Belter társaira vadászni, lövöldözni. Bobbie meg azzal indít,h “boom, boom, boom, boom”

Neoprimitiv - 2021. 12. 25. 20:52

Enzo, gunslinger:
Igen, egyértelműen Bobby megjegyzése váltotta ki a reakciót, ami viszont nem Bobby belter-ellenességét mutatja, csak a helyzethez való hozzáállását. Ellentétben Naomival, ő katona. Nem honfitárs-idegen, hanem barát-ellenség vonalon gondolkodik és reagál. Lőtt ő már marsiakra is, amikor azok az “ellenség” kategóriába kerültek. Kivülről nézve az Öv egységesen beállt Marco mögé, aki viszont egy tömeggyilkos terrorista – miért szimpatizáljon azokkal, akik az oldalán harcolnak? (Az Azure Dragon nem egy szimpla belter teherhajó volt, hanem a Free Navy egysége, harcoló fél akkor is, ha éppen nincs felfegyverezve.)

Hozzáteszem: magán probléma, de nem szeretem, amikor regényben, forgatókönyvben a főhős ellágyulásból hoz olyan döntést, amiről pontosan tudja, hogy utána kiszámíthatatlan mennyiségű áldozattal jár. Mindezt csak azért, hogy az írók még egy kicsit elhúzzák a konfliktust. Jelen pillanatban minden további földi, marsi, övbeli áldozat Holden számlájára írható és ellentétben Drummer korábbi döntésével, ő már pontosan tudta, mire számíthatnak Marcotól. Kíváncsi leszek, foglalkoznak-e majd ezzel a morális aspektussal, vagy letudják azzal, hogy de Naomi lelke nem sérült, öröm és bódogság van?

Neoprimitiv - 2021. 12. 25. 21:20

Pontosítanom kell az előző kommentemet:
Ha a klasszikus túszejtős szituáció van, amikor a rosszembert csak ártatlan civilek/rokon/szerető/gyerek élete árán lehetne kiiktatni, azt el tudom fogadni. Elég lerágott csont, de a “hány ártatlan embert van jogom megölni a jó ügyért” kérdés valid.

Itt viszont a legkevésbé sem ártatlan emberekről volt szó. Amennyit Naomi tudott róla, már az is elég gázos. Azt nem tudom, ő vagy Holden ismeri-e annyira a Palla elrendezését, hogy tudják, Philip ült a fegyverkonzolnál, de anélkül is egyértelmű, hogy ő részt vett volna az anyja megölésében. Ebben a szituációban ez a jelenet a rosszabbik típusú időhúzás kategóriába tartozott.

Bobby pedig végképp ne tudja meg, mert pont az előzőben leírtak miatt nem bízna meg többé Holdenékben. Honnan tudja, hogy egy olyan helyzetben, amikor mondjuk az ő és Philip élete között kell választani, akkor számíthat rájuk? Hogy a saját társainak ő a fontosabb és nem az ellenség?

Desmond Wallace - 2021. 12. 25. 22:23

“vagy letudják azzal, hogy de Naomi lelke nem sérült, öröm és bódogság van?”

Nem hiszem, hogy ezzel komolyabban foglalkoznának.

Neoprimitiv - 2021. 12. 25. 23:30

Desmond:
az azért egy elég nagy karakter-cápaugrás lesz. Holden és Naomi egyaránt moralizáló, Hamlet-figurák. Ha Marco megint csinál valami csintalanságot, amiben meghal pár(száz-ezer-millió) ember és rajtuk ez nem csapódik le, az mondjuk úgy, hogy érdekes írói elképzelés…

Llew - 2021. 12. 26. 10:52

Szerintem nagyon jó az évad, jól egyensúlyoznak a részekben a karakterekre jutó idő, a párbeszédek és az izgalmasabb jelenetek között. Időarányosan nem tűnnek hosszúnak az űrcsaták, de olyan intenzívek, hogy egyáltalán nincs hiányérzetem velük kapcsolatban, és jól szemléltetik, hogy elèg gyorsan zajlanak az ilyen dolgok.
A mostaninak a vége azért eléggé zavart engem is. Holden máskor is tett már olyan lépést, ami nem feltétlen volt jó döntés, inkább csak szerinte helyes, de az utóbbi években/évadokban azért ezt eléggé levetkőzte, illetve Marco lépései azért ismertek. Ezek fényében a barátnő lelki nyugalma miatt ezrek-milliók életét kockára tenni több mint botorság. Ezèrt Avasarala keresztre feszítené, de Amos is jogosan anyázna.
Illetve reálisan kb. azonnal tovább kellett vna adniuk a Pelle helyzetét az egyesült flotta felé, hogy ha erősítést kérjenek, vagy hogy ha elbuknak mások leszűkíthessék Marco keresését.

Egyébként olyan sebességnél simán a mozgasi energiával nem kellett volna a torpedónak nagy sérülést okoznia? A PDC lövedékek is elég jól átvittek több fedélzetet. A sínágyús perdülések nagyon jó húzások voltak, jól mutattak, hogy egy tapasztalt kapitány és hajó mennyivel többet ér. Ha Bobby azzal is megküldi őket, akkor nem kellett volna torpedozni se nagyon.
3 rész alatt nem sok esélyt adok neki, de jó lenne egy ilyesmi űrcsatát látni ahol egy harcedzett marsi hajó (éljen a visszatérő kapitanynő) szétszed egy féltucat FN hajót.

Marco eleg nagy pofont kapott a “sima győzelem”-hez képest, amit csak tetézett Filip beszolása.

Lakónia biztos érdekes a könyvolvasóknak, de én továbbra sem èrzem, hogy vezetne valahová ebben a tempoban, és hogy így érdemes rá időt pazarolni.

Llew - 2021. 12. 26. 10:55

Szerintem nagyon jó az évad, jól egyensúlyoznak a részekben a karakterekre jutó idő, a párbeszédek és az izgalmasabb jelenetek között. Időarányosan nem tűnnek hosszúnak az űrcsaták, de olyan intenzívek, hogy egyáltalán nincs hiányérzetem velük kapcsolatban, és jól szemléltetik, hogy elèg gyorsan zajlanak az ilyen dolgok.
A mostaninak a vége azért eléggé zavart engem is. Holden máskor is tett már olyan lépést, ami nem feltétlen volt jó döntés, inkább csak szerinte helyes, de az utóbbi években/évadokban azért ezt eléggé levetkőzte, illetve Marco lépései azért ismertek. Ezek fényében a barátnő lelki nyugalma miatt ezrek-milliók életét kockára tenni több mint botorság. Ezèrt Avasarala keresztre feszítené, de Amos is jogosan ____na.
Illetve reálisan kb. azonnal tovább kellett volna adniuk a Pelle helyzetét az egyesült flotta felé, hogy erősítést kérjenek, vagy hogy ha ők elbuknak is, mások leszűkíthessék Marco keresését.

Egyébként olyan sebességnél simán a mozgasi energiával nem kellett volna a torpedónak nagy sérülést okoznia? A PDC lövedékek is elég jól átvittek több fedélzetet. A sínágyús perdülések nagyon jó húzások voltak, jól mutattak, hogy egy tapasztalt kapitány és hajó mennyivel többet ér. Ha Bobby azzal is megküldi őket, akkor nem kellett volna torpedozni se nagyon.
3 rész alatt nem sok esélyt adok neki, de jó lenne egy ilyesmi űrcsatát látni ahol egy harcedzett marsi hajó (éljen a visszatérő kapitanynő) szétszed egy féltucat FN hajót.

Marco eleg nagy pofont kapott a “sima győzelem”-hez képest, amit csak tetézett Filip beszolása.

Lakónia biztos érdekes a könyvolvasóknak, de én továbbra sem èrzem, hogy vezetne valahová ebben a tempóban, és hogy így érdemes rá időt pazarolni.

_Peter - 2021. 12. 26. 16:25

Szeretném látni Bobbie és Avasarala fejét, amikor (ha egyáltalán) megtudják Holden mit csinált. :)
Nem akart mártírt csinálni belőle, mert akkor a belterek új erőre kapnak. Holden azt akarja a belterek maguktól jöjjenek rá Inaros egy zsarnok. Drummer szála mutatta vannak belter frakciók, akik nincsenek mellette. A haditervhez felhasznált Ceres állomáson éhezni hagyott belterek szeme is felnyílhat. Elég ciki az is 3 az 1 elleni csatából menekülni, Monica készítheti a híradót. Talán előveszik a klasszikus kártyát is, hogy Inaros fia ellene fordul végül. Remélem azért lesz még jó csata, a Rocinante manővereit mindig jó nézni.
Sajnos tudva hány rész van még, úgy a tempó kicsit lassú eddig. Hogy fogják ezt jól lezárni?

Neoprimitiv - 2021. 12. 26. 22:22

_Peter:
“Talán előveszik a klasszikus kártyát is, hogy Inaros fia ellene fordul végül.”

Pont ez a gond, hogy ez és a többi, általad írt dolog is írói kártya. Olyasmi, amiről a karakterek a saját világukban nem tudnak, nem tudhatnak. Pl. Drummerék Holden és a szövetség szempontjából eltűntek, nincsenek a pályán. Philip eddig kétszer közreműködött abban, hogy megpróbálják megölni az anyját, a közte és Marco közti feszültségről Holdenék semmit sem tudnak – mi alapján gondolná, hogy az apja ellen fordul?
Az szép, hogy majd talán a belterek Marco ellen fordulnak, de jelenleg egy forró háború kellős közepén vannak, amikor a Földön folyamatosan vannak áldozatok. Ilyen helyzetben az ellenség főparancsnokának és közvetlen vezérkarának a kiiktatása adu ász, aminél semmilyen “majd, talán” opció nem erősebb.

Holden nem akart Marcoból mártírt csinálni, ha el is foghatta, ami jogos. Viszont ő is tisztában volt vele, hogy futni hagyni még rosszabb, mint ha mártír lesz, ezért engedélyezte Bobbynak már előre a lövést.

karit - 2021. 12. 27. 02:32

Nem olvastam a könyveket, így fogalmam sincs, olvasás után jobban vagy kevésbé aggódnék a “viszonylag” kerek lezárásért… aminek egyre inkább úgy tűnik, lőttek.

Elvileg három és fél hónap telt el a 6. évad 2020. augusztus eleji berendelése és a november végi kasza közt. Nem tudom, ezalatt mennyit haladhattak a sztori írásával, illetve mennyit kellett / voltak hajlandók abból elvetni + újraírni, de számomra értelmezhetetlen, ahogy most állunk 3 résszel a vége előtt.

Persze, simán benne van, hogy én súlyoztam totál félre az eddigieket, és az öv vs. belsősök harca, meg Marcoék kergetése a lényeg, míg a protomolekula, annak megalkotói, azok ellenségei, a gyűrű az új világokkal, a telepesek kalandjai csupán “még scifibb” kulissza, de ezzel együtt bosszantó, hogy a kék izéből idén eddig egy villanásnyira se telt, az egyetlen idegen világon pedig a helyi naposcsibék életét és szomorú halálát követjük Natgeósan, miközben én, a szerencsétlen néző snittenként nyugtázom, hogy újabb percekkel kevesebb maradt már csak a… mire is? :(

Hádész - 2021. 12. 27. 11:26

Karit: Ez a záró évad a 6. könyvet dolgozza fel, van további 3 regény. Szerintem 3 rész bőven elég kell legyen, ameddig el akar jutni a sorozat.

Neoprimitiv - 2021. 12. 27. 11:47

Hádész:
csak ez egy sorozat és nem könyv. Ha megkezdett szálak – ráadásul az utolsó évadban a semmiből megkezdett szálak! – lógva maradnak a levegőben, a nézőknek kevéssé lesz vigasz, hogy “ja, hát a könyvekben folytatódik a sztori”.

Hádész - 2021. 12. 27. 16:39

De pont ezt mondom, hogy ha követik a regényt, akkor kerek lesz, ahogy a 6. könyv is egy jó kilépési pont, a folytatás elég szeparált, de nem akarok spoilerezni.

Neoprimitiv - 2021. 12. 27. 18:13

Hádész: sajnos én is csak spoileresen tudnám megindokolni, miért nem jó befejezés a sorozatnak, ha a regényeket követik, szóval maradjunk annyiban, hogy nem értünk egyet.

Enzo - 2021. 12. 27. 22:13

6×03 (pótlás tegnapról – aztán utána reagálok is, látom pörögnek a kommentek, ezt már szeretem :))

Szerintem ez egy kiváló rész volt, mindent kaptunk ami csak kellett: fontos szálak elindítása/továbbvitele, akciózós látványos és jól érthető űrcsata, plusz meglepően sok ismerős arc visszahozása (jé, Anna! jé, Prax! sőt még Kirino is).

Annak is kifejezetten örültem, hogy rendes adag övbéli beszédet kaptunk a Ceresen: a UN-katonák fordítóról mondják a betanult szöveget, Monica meg fejből :) Amúgy még azért ott nem tartok, hogy hallás alapján értsem a LangBeltát, szóval jól jött, hogy a magyarral ellentétben az angol feliratban benne volt, hogy mit mondtak :O (ja meg láttunk aranyos cicát is :3) A robbanást viszont egyelőre nem tudom hova tenni, újranézve szerencsére Monica a másik irányba távozott a katonáktól.

Marco terve a Ceres otthagyásával zseniálisan gonosznak tűnt az első levezetésnél, de azért láthattuk, hogy nem minden övbéli körében aratott tetszést – és hát Filip is már nyíltan konfrontálódik az apjával, még ha ez a Roci elleni spontán támadás után történt is. A csata tetszett, főleg Bobbie döntő trükkje, hogy beleszámolja a Pella kitérését is a célzásba, és hát Holden utolsó pillanatos torpedó-hatástalanításán meg lehet moralizálni egy csomót + fog még okozni némi belső feszültséget, úgy érzem. Marco viszont ha jól látom, egy Laconián készült hajóval vigasztalódhat?

Darabkák:
– A laconiai kirakós egy újabb darabkája: a “strange dog” ezek szerint életre tud kelteni elromlott/halott dolgokat (drónocska, napmadár)… Xan pedig meghalt? :O
– Funfact: amikor Sanjrani kihallgatásával kapcsolatban Avasarala mondja a marsiaknak, hogy kényszerítő eszközöket alkalmazni tilos, akkor Kirino azt válaszolja rá, hogy “Nem élünk azzal a módszerrel, asszonyom. Nincs rá szükségünk.” -> és ez egy szép visszautalás az első évadra, ott ugye láthattuk egy jelenetben (Lopez kihallgatja Holdenéket), hogy van ilyen fókusz-segítő cuccuk (szóval nem igazságszérum, hanem a kihallgató jobban észreveszi az apró változásokat a nonverbális kommunikációban, valami ilyesmi, nem emlékszem rá pontosan)
– Bobbie és Amos konyhai beszélgetése nagyon hangulatos volt, és csak úgy hemzsegett a jó dumáktól (lásd lent) :D
– Drummeréknél nem sokat haladtunk előre, viszont Michio és Josep között újabb nézeteltérés támadt, őszintén szólva nem tudom, mit akarnak kihozni a csaj elidegenítéséből. (Azért Drummer bevédte Walkerrel szemben, mégiscsak “családtag”.)

#hétidézete:
“-What have you got there?
-Package claimed it was food.” :D /Amos/

“-Anything other than noodles, bars, and brothels?
-I never looked.” :DD /Amos/

“-What’s up?
-I’m not sure. Someone sent me something.
-Could you be more vague?” :DD /Bobbie/

Enzo - 2021. 12. 28. 13:20

@gunslinger, @Neoprimitiv:
Bobbie×Naomi témában ez szerintem jogos, tényleg ez állhatott a dolog mögött :)

@Llew: látom te is kiszúrtad Kirino kapitány visszatérését :)

@Hádész, @Neoprimitiv:
hát akkor gyertek a könyvesbe beszélni a lehetséges lezárásról ;)
szerintem az évad megkezdett szálait legnagyobbrészt le fogják zárni, szóval ilyen szempontból nem lesz hiányérzetünk, viszont amit @karit hiányol, arra még tényleg kéne még 7.(-8.-9.) évad – sajnos pont így van felépítve a történet, hogy a 6.könyv végén lehet ideálisan kiszállni, pedig pont utána jönne a legérdekesebb rész

Extra jelenetek (valami X-Ray on Prime Video):
Ezt már én is akartam egyrészt írni, hogy vannak, másrészt kérdezni, hogy aki magyar Amazon Prime-on nézi, azoknak ez simán elérhető? (vagy csak bizonyos platformon?) Gondolkodom, hogy 1 hónapra megéri-e beregelni, hogy ezeket lássam :)

Hádész - 2021. 12. 28. 15:23

@Enzo: Ehhez az évadhoz csak előzeteseket láttam pluszban a Prime-on, de a korábbi évadoknál is csak 1-1 összefoglaló/magyarázó videó van pluszban, ellenben a The Wheel of Time-hoz például rengeteg bónusz van. Ha másra is ránéznél, akkor szerintem érdemes egy hónapra kipróbálni, az X-Ray miatt is.

Neoprimitiv - 2021. 12. 28. 20:31

Sajnos sem az X-ray epizódokat, sem az előzeteseket valamiért nem rakják fel youtube-ra, sőt az előzeteseket a twitteren sem sikerült megtalálnom, pedig azok elvileg arra készülnek.

Akit érdekelne a legutóbbi X-ray (Amos vs Bobby) és a két rövid előzetes, sok magyarázattal körítve, annak itt egy link:
https://www.youtube.com/watch?v=MUsE1jiH_y0

SPOILER!!!

Úgy néz ki, Drummer eltökélt szándéka, hogy páros lábbal szálljon bele Marco egójába… (Fogalmam sincs, Cara Gee milyen alakítást nyújtana bármi másban, semmiben sem láttam, de a casting director minden prémiumot megérdemel a szerződtetéséért.)

korxi - 2021. 12. 29. 09:57

Hát baromi kíváncsi vagyok, hogy kapunk-e elfogadható magyarázatot arra, hogy Holden az adott helyzetben rendelkezésére álló információk alapján miért döntött úgy ahogyan döntött.
Már most mondom ezzel kapcsolatban, hogy az hogy Filip Marco ellen fordul és majd utolsó pillanatosan megakadályoz egy tömeggyilkosságot, az nem lesz elfogadható magyarázat.
Írjátok hogy Holden arra gondolt, hogy nem lenne jó mártírt csinálni Inarosból. De ahogy szintén írta valaki, meglehet, de még mindig sokkal jobb, mint további milliók életét feláldozni.
A másik pedig az, hogy Holden történetesen nem ezért hagyta futni Inarost, hanem – amint azt egyértelműen bemutatták – azért és csak azért, mert látta hogy ott ül Filip is. Ezzel pedig potenciálisan milliók életét áldozta fel a csaja hülyegyerekének az élete oltárán. Hogy a csaja ne legyen szomorú.
Világos hogy ha már Inarost tették meg főgonosznak a készítők, akkor az évad közepén nem lehet kinyírni. De ettől még nem látom be, hogy miért kellett egy ilyen irracionális baromságot beiktatni.

_Peter - 2021. 12. 31. 10:36

Neoprimitiv – 2021. 12. 26. 22:22

Az írói kártyák ilyenek, csak tippelgetünk. Az is lehet a csávó még fanatikusabb lenne mint a fater, pusztán bizonyításkényszerből.

Egyébként mindenkinek legjobb megoldás lenne, ha a belterek kinyitják a szemüket és fellázadnak, aztán Drummer lesz az új vezér békében.

Neoprimitiv - 2021. 12. 31. 11:51

_Peter:

– ” Az is lehet a csávó még fanatikusabb lenne mint a fater”
Erre elég kicsi az esély, ha mindketten egyszerre felrobbannak egy atomtorpedótól…

– “legjobb megoldás lenne, ha a belterek kinyitják a szemüket és fellázadnak, aztán Drummer lesz az új vezér békében”
A Rossz-belterek (Marco) ellopták az Ingadozó-belterek (Ceres) kajáját-vizét aztán a sorsukra hagyták őket, de a Jó-belterek (Drummer) erről tudomást szereztek és elindultak a készletekért. Ez már az előző rész végére összeállt, a maiban csak még jobban megerősítették. Innen kezdve az lenne a váratlan fordulat, ha NEM Drummer lenne a megmentő és a belterek számára is elfogadható új vezető.

Annak örülök, hogy Desmond tippjével ellentétben azért áldoztak rá időt, hogy foglalkozzanak Holden nagylelkűségével. Elég gyorsan átestünk rajta, de jó volt, hogy végül is három különböző reakciót kaptunk és az is, hogy Naomi nem volt hálás érte. Peaches “soha ne sajnáld, hogy nem öltél meg valakit” szövege szép és jó az átlagember szintjén, de ezzel a gondolkodással ne legyen valaki parancsnok, akik mások életéért felel.

Neoprimitiv - 2022. 01. 01. 11:34

Ja, még valami, ami zavart az epizódban: az elején Duarte megjelenése. A Vezénylő Tábornok, a Mastermind számára nincs fontosabb, mint egy 7-8 éves gyereknek fejtegetni az áldozat/önfeláldozás értelmét? Az a jelenet nekem nagyon olyannak érződött, mint amit hajnal 4-kor, a huszadik kávé után raktak össze, csak lehessen már végre menni aludni.

Neoprimitiv - 2022. 01. 01. 11:52

– Drummer videójában ismerős volt valahonnan az “unbent, unbroken, unbound” rész – nem tudom, hogy véletlen-e, vagy a szerzőknek a Martell ház volt a kedvence a GoT-ban, de ez az ő jelmondatuk.

– a konténerekkel végül is mi lett? Azt gondoltam, hogy Drummerék lenyúlják a depót (akár kalózként maguknak, akár a Ceres érdekében), de ehelyett úgy tűnt a jelenet végén, hogy azok szabadon sodródtak tovább az űrben.

Enzo - 2022. 01. 03. 15:02

6×04 (pótlás péntekről)

Remek kis epizód volt ez is. Pár szálat kiemelnék:

Megérkezett az előző részből fakadó konfliktus a hatástalanított torpedóval kapcsolatban: Clarissa megtalálta a telemetriában a nyomokat, Amos emiatt bele is állt Holdenbe, a legjobban viszont a Naomival való beszélgetés tetszett. Valahol Holden érzéseit is megértem, de Naomi ahogy megfogalmazta, az nagyon találó:
“-If you let Marco escape to spare my feelings, you just made me responsible for everyone he kills from now on.
-You’re not responsible for my choices.
-Then stop making yourself responsible for mine!”

Érdekes adalék, hogy ugye Filipék is megtalálták magát a torpedót, meg a bizonyítékát is, hogy valaki hatástalanította, és ezen a fiú bizony elgondolkozhat… amúgy ha jól emlékszem, még mindig nem értesültek róla “hivatalosan” Inarosék, hogy Naomi túlélte a Pelláról való kiugrást, nem?

A másik, akiről beszélnünk kell, az Marco jobbkeze, Rosenfeld. Nekem nagyon tetszik, hogy egyfelől mintha próbálna egyfajta mediátor szerepet betölteni Marco és Filip között (sőt, külön-külön is hatni rájuk, csillapítani őket, stb.), másfelől mindkettejükkel szemben félelem nélkül beleáll a saját véleményébe és nem hunyászkodik meg (lásd az idézeteket) – most is próbálta csökkenteni a veszteséget, ami Marco értelmetlen kiakadásából (a másik két hajóra) következett. Persze egy ilyen “diktátortól” pontosan ez várható el: az előző részes csata során legyengítették, sebezhetőnek mutatták, és most az elvesztett dominanciát jobb híján a saját “alattvalói” fölötti terrorral próbálja visszaszerezni. Ez azonban egy veszélyes játék, a ceresi övbéliek magukra hagyása már eddig sem aratott osztatlan sikert, Filipnek viszont most az új munkatársán, Tadeon (és annak testvérén) keresztül személyes érintettsége is lett az ottani áldozatokhoz (na meg valszeg tudja, hogy a bombákat ők hagyták ott).

Drummerékről már azt hittem hogy nem is fognak szerepelni, erre övék volt a legakciódúsabb szál az epizódban: a supply depó kifosztásnál eléggé sikerült belesétálni egy csapdába. A velük levő negyedik randomcsávóról mondjuk sejtettem, hogy ő lesz a feláldozható, de Josep kézlevágásán azért meresztettem nagy szemeket :O Michio most bezzeg nem teszetoszáskodott, talán ezzel visszaépített valamit a saját renoméjából. (De komolyan azzal a kis zsebkéssel nyiszálta el a felkarcsontot is? :D)
Drummer üzenete pedig a végén Marconak… simply badass! :)
És akkor még egy gondolat Filipről: mindig amikor azt hinném, hogy végre tényleg kezd elszakadni az apjától, csinál/mond valami olyat, ami elbizonytalanít – habár azért felmerül a kérdés, hogy vajon a végén szívből jött neki ez a kiállás a Free Navy ügyéért?

Darabkák:
– #Laconia: jééé, ez fiatal Duarte? Meglepett a jelenléte, ugyanakkor amennyire kiváló szokott lenni a casting a sorozatban (főleg a mellékszereplőké), most annyira nem jött be a színészválasztás… ebben a fickóban (Dylan Taylor) egyszerűen ránézésre nincs meg a kellő karizma, olyan kis visszafogott jóakaró feje van. De cáfoljon rám nyugodtan…
– Nem olyan egységes ez a Föld-Mars koalíció: az ENSZ-flotta nem akar Marco után eredni, a marsiakat viszont Kirino erre utasítja akkor is…
– Na tessék, Naomi küldött a Pelláról infókat a flottának: @Llew pont ezt hiányoltad múlt héten :)
– Awww, kaptunk Alexről egy kis megemlékezést a zenéje kapcsán, ez egy kedves kis jelenet volt :)
– Monica és az Owain nevű cicás belter beszélgetésének a folytatását is láthattuk, némi szinkronizált övbéli nyelvű video révén, ennek külön örültem :) (Anna Hopkins egyébként megosztotta twitteren a szövegkönyvet a fordítással még a 6×03 után, ha valakit érdekel)
– Jó tudni, hogy a vertigo (~szédülés) mint jelenség ebben a világban is előfordulhat, még az övbélieknél is.

#hétidézeteiből mindkettő Rosenfeldé:
“-You think you know my father? You think you know me? What do you think he would do if I shot you in the face?
-I don’t know. Feel really guilty about it, then send money to my family and pretend it’s remorse.”
:DD

“-You seem to think you have the right to speak to me this way.
-Somebody has to, because all the people that used to are either dead or sulking around below decks, picking up trash.”
:DD

@Neoprimitiv:
Most visszanézve én úgy láttam, hogy mindkét konténercsomagot kíséri legalább 1-1 hajó, ahogy sodródik. Elsősorban remélhetőleg a Ceresre viszik vissza, ott egyrészt elkél, másrészt meg lehetne nyerni pár embert az ügy érdekében.

Neoprimitiv - 2022. 01. 03. 22:50

Enzo:
a kísérőhajó stimmel, de én is azt láttam, hogy a csomagok sodródnak – nem pedig irányítva mozognak, akárhova.

Rosenfeld: ügyesen megoldotta, hogy Marco ne a potenciális trónkövetelőt/puccsistát lássa benne. Azzal, hogy belőtte magát egy fontos, de egyértelműen alárendelt pozícióra (amit ráadásul csak akkor tud megkapni, ha Marco hatalma megmarad), egyszerre biztosította Marcot a hűségéről és tartotta fenn a jogot az önálló véleményre.

Enzo - 2022. 01. 03. 23:01

@Neoprimitiv:
igen, sodródnak, de gondolom idővel rá tud csatlakozni az adott hajó a “kötél” végére és valamennyire irányítani a pakkot (valami terv legalábbis csak volt a kétfelé szakításban)
#Rosenfeld: igen, ez is jó meglátás, a Medina irányítása pont egy ilyen pozíció :)

Enzo - 2022. 01. 04. 19:27

Na jóó, mekkora arcok vannak a NASA soc.médiásainál: övbéliül válaszoltak az Expanse-írószoba támogató tweetjére, imádom ♥
https://twitter.com/NASA/status/1478118356309921792

Neoprimitiv - 2022. 01. 04. 20:47

Na ja, léteznek még profi PR-osok a világban…

Neoprimitiv - 2022. 01. 05. 14:43

Fun fact: a NASA övbéli válasza négyszer annyi lájkot és hétszer annyi megosztást eredményezett, mint az eredeti posztjuk, amire az Expanse írói reagáltak.

Neoprimitiv - 2022. 01. 07. 13:01

Múlt héten volt akció, a jövő héten a fináléban tuti, hogy lesz, szóval semmi meglepetés nem volt abban, hogy ez most csak dumálós rész volt. Mindenki kapott szépen idézhető mondatokat, voltak nagy érzelmek, szóval egy pillanatig sem panaszkodom, de most nagyon olyan érzésem van, hogy az utolsó részre túl sok minden maradt.

– ott van a Laconia, ahol a kétfarkú kutyák elhozták az örök életet, már csak az ingyen sör hiányzik – viszont továbbra sincs semmi értelme annak, hogy miért kellett ez ebbe az évadba. Ha ezt bele akarják illeszteni a sorozat(!) sztorijába, akkor az megint csak idő, méghozzá nem is kevés. (Ha a készítők ezzel próbáltak kizsarolni további évadokat, az más, de ettől nem lesz több értelme a nézőknek.)

– gondolom kell valamennyi időt szánni Drummerre. Ott maradt közvetlen társak nélkül, csinált valamit, amit zsákutcának tart. Nekem az Avasarlával folytatott tárgyalás egy kicsit gyenge volt. Nem színészileg, politikailag. Még emberileg is teljesen meg tudom érteni, hogy igazából csak a kilátástalan keserűség jött belőle, de így az utolsó részben kell(ene) majd időt áldozni arra is, hogy egy “bízzanak meg bennem” ígéreten túl mit tud a belterek felé felmutatni. Ezt egy rámenősebb tárgyalási jelenettel most le lehetett volna tudni.

– gondolom lesz még valami Filip-Marco konfliktus is, arra is kell idő.

– nyilván lesz egy látványos űrcsata, röpködő utasításokkal, feszültséggel. Erre kell valamennyi idő, nem lehet csak a végeredményt breaking newsként kirakni egy monitorra.

– és a végére gondolom ezért kellene valami lezárás, azon kívül, hogy Marco jól megszívja és megdöglend.

Nekem ez soknak tűnik, még úgy is, hogy bízom a készítőkben.

Llew - 2022. 01. 07. 18:07

Hogy a francban lesz ennek egy rész alatt vége?
És miben fogom újra látni Cara Geet és Shohreh Aghdashloot?

Desmond Wallace - 2022. 01. 07. 18:14

“Hogy a francban lesz ennek egy rész alatt vége?”

Nekem is ez jutott eszembe a 6×05 után.
Ha lenne még vagy 3-4 rész…
Na de majd egy hét múlva meglátjuk.

A laconiai események érdekesek, de olyan mintha egy másik sorozatot néznénk a főcím előtt.

Neoprimitiv - 2022. 01. 07. 18:20

úgy látom nagyon egy véleményen vagyunk. (majd csak megkerül a hosszú kommentem.)

babrafax - 2022. 01. 07. 22:07

Elvileg folyamatosan sejtelmeskednek a készítők és a sorozat szereplői , hogy más társaság már érdeklődik a sorozat folytatására. Nekem eddig ez a leggyengébbnek tűnő évad. Érdekese lehetne kibogozni a kapu készítők kiírtását és a másik szuper civilizációt fellebbenteni. Az a más társaság több célzásban az HBO + ,de a részükről semmi visszajelzés.

csdy - 2022. 01. 07. 22:36

Én úgy tippelem közel két órás lesz az utolsó, ha nem akkor óriási csalódásnak nézünk elébe.

Neoprimitiv - 2022. 01. 07. 23:12

babrafax: hírek, meg sejtetések mindig vannak egy erős rajongótáborral rendelkező sorozat kaszálásakor.
Viszont most már régen vége a forgatásnak, lejárt a színészek szerződése és kezdődik a pilotszezon. Igaz, egyikük se akkora sztár, hogy fixen őrájuk akarnának egy új sorozatot építeni, de én kétlem, hogy másodszor is mentőövet kapnának.

Enzo - 2022. 01. 07. 23:14

6×05

Hű, hát én is azt reméltem, hogy ennél azért tovább jutunk el a történetben, és legalább meglesz valami konkrét terv Marcoék ellen, ehelyett egyelőre csak összefogást kaptunk és semmi mást.
Mondjuk az tény, hogy a személyes szálak, beszélgetések erősek voltak az epizódban: Josep és Michio elköszönése Drummertől (“I never loved you because you were fighters. I loved you because you were builders.”), Naomi és Drummer találkozása (elég hűvös fogadtatást kapott Caminától), meg hát a végén a nagy politikai tárgyalás Drummer és Avasarala között… én próbálom nem csak őt kiemelni, de hát mit játszott Cara Gee ebben az epizódban, hölgyeim és uraim!

Még a Naomi-s beszélgetésre visszatérnék egy-két mondat erejéig, mert nagyon szépen ábrázoltak benne két dolgot is:
Egyrészt attól, hogy Marco radikalitásával szembehelyezkedik valaki, még nem jelenti azt, hogy automatikusan a Belsősök oldalára fog állni és minden általuk elkövetett atrocitás el van felejtve, ezt a belső vívódást remekül mutatták be. Másrészt Drummerről lehullott a találkozás végén a kemény, rettenthetetlen vezető és kapitány álarca, és kiadta magából azt a feszültséget, amit érzett az előbb említettek, illetve a kis családjától való elszakadás miatt – valamikor ennek már ideje volt, és szerintem szépen oldották meg. Plusz érdekes azt látni, hogy ki milyen formában oldja fel az ilyen helyzeteket magában (Marco például biztos kirepített volna valakit egy légzsilipen).

Darabkák:
– #Laconia: Xan-t megfixálták a strange dogok, de valami nem teljesen stimmel vele… (ezt a szálat egyébként tippre nem fogják belekötni a főszálba)
– Kirinoékat szépen kilőtték a gyűrűállomásra szerelt sínágyúkkal, ezt a húzást eléggé meglepetésként hozták be a készítők.
– Yay, Elvit is láttuk :) (általa a gyűrűkapus eltűnések ügye tisztázódni látszik kissé legalább)
– Na, ahogy sejthető volt, Drummerék tényleg a Ceresre vitték a raktárból szerzett cuccokat, és ezek szerint nemcsak irányítani, hanem kisebb darabokra bontani is sikerült a konténerhalmazt.
– Josep babakeze a gélben, de cuki, tiszta Deadpool utánérzés :D
– Örülök a konzisztens LangBelta reprezentációnak, most egy-két teljes lefordított mondat is bekerült a részbe (amikor Drummer sétál a Ceresen és beáll a sorba) :)
– Lol, figyelmeztetni Marcot a gyűrűátkelés veszélyeiről? Ez még Holdenhez képest is naiv ötlet :D
– Amos és Bobbie kocsmai jelenete szórakoztató lett, plusz utóbbi is tudomást szerzett (utolsóként) a torpedó-hatástalanításról (de meglepően nyugodtan fogadta).
– Ja hogy Filip nem tudta, hogy ők helyezték el a bombákat a Ceresen! Hoppá, akkor viszont a mostani Tadeo-s beszélgetés lehet akár egy komolyabb fordulópont nála…

#hétidézetei:
“-We should set up an interview.
-Never, ever, ever again.”
:DD /Monica & Holden/

“-When traffic exceeds a certain mass-energy threshold, a ship will disappear in transit. Abruptly vanish without a trace. It’s connected to the artifact we discovered on Ilus, and it’s happened a number of times.
-I think I need to up my dosage.
-What?
-Never mind.”
:DD /Holden & Avasarala/

gafz - 2022. 01. 08. 06:31

Nálam valahogy a részeket bevezető “starange dogs” rész érdekesebb, mint az utána következő Marco adag…

demerzel - 2022. 01. 08. 07:22

Én hálás vagyok a sorozatnak, mert miatta kezdtem el olvasni a könyveket. Az első három évad nekem is tetszett.
Utána mindig hatalmas hiányérzetem volt a könyvekhez képest. A könyvek se egységes minőségűek, de a hosszuknál fogva azért mindig inkább hozzáadtak a nagy egészhez, mint elvettek, vagy felesleges “epizód”-eseményekben fulladtak ki.
A Föld megtámadása az egyik legkeményebb történés volt a sztoriban, Marco figurája ennek kivitelezéséhez tökéletes volt. De annyira rühellem az ilyen megváltót játszó, mindenkire szaró barmokat (nem kell értük messzire mennünk), hogy Marcot már a Föld megtámadása után kinyírtam volna a könyvekben is. Laconia sokkal érdekesebb kérdéseket hozott volna be, de itt nyilván sok szempont miatt nem lépték ezt meg.
Furcsa, hogy éppen egy a könyvben így nem megjelenő, több karakterből összegyúrt figura – köszönhetően az őt játszó színésznek – az egyik legjobb a sorozatban. (Ezzel együtt Bull szuper volt a könyvekben). Én Cara Gee-nek simán adnék valami saját – akár sci-fi – sorozatot. El tudnám képzelni, mint egy női Malcolm Reynolds, egy Firefly-szerű renegát legénység élén.
Míg az első könyvek olvasása során reménykedtem benne, későbbre világossá vált, hogy az Expanse-eposz nem nő fel az Alapítvány-könyvek szintjére.
Viszont a Peter F. Hamilton-féle Nemzetközösség Saga…wow.

winnie - 2022. 01. 08. 07:29

azt valóban mondták, hogy ha lesz lehetőségük, akkor folytatnák. a színészek kapcsán azt érdemes csekkolni, hogy már nagyjából egy éve, hogy ennek vége, és hogy azóta van-e új szerződésük. mert ha senkinek sincs, akkor az akár nagyon beszédes is lehet. még akkor is, ha semmi alapja nincs a szándékon kívül a folytatás lehetőségének. (amit szerintem elég komolyan akadályozhatna a korábbi részek el nem érhetősége egy adott platformon, és nem tudom, hogy az amazon megválna-e tőlük.)

Neoprimitiv - 2022. 01. 08. 09:19

winnie:
no igen, az eddigi részeket ki is felejtettem a számításból. Az Amazon először kifizetett egy summát a SyFy-nak, majd beletolt egy újabb adag pénzt a további évadokba. Akárhogy ér véget a hatodik évad, az Expanse a scifi kedvelők számára klasszikus darab lett. Olyan, miért akár megéri egy Prime előfizetésbe beugrani, ha valaki kedveli a műfajt. Ez nyilván igaz az HBO-ra is, de az esetleges átadásnál az Amazon nyilván nem csak az eddigi költségeit szeretné viszontlátni, hanem a jövendőbeli kieső bevételeit is számolja.

Az HBO-nál meg – ha tényleg őket érdekelné a dolog – gőzerővel kutatják, hogy a sorozat nézőinek mekkora részének van HBO előfizetése már most is? Ha soknak, akkor nekik nem hoz sok pénzt a jogok megszerzése, mert új előfizetőket nem fog hozni.

Llew - 2022. 01. 08. 10:40

Hát egy újabb megmentés az kisebb fajta csoda lenne, megint egy másik csatorna álltal meg kb tv történeti mérföldkő. Én inkább reménykedem egy amazonos tovább vivésben, spinoffban.

Enzo
A kapus info Marcoval megosztása nem teljesen naív dolog Holdentől, ha azt nézed, hogy egy következő kapuátkelés akár a kapuk megsemmisülésevel vagy közvetlenül a “rossz” idegenek támadásával az egész emberiség létét is fenyegetheti.

Kirino nem sokáig volt admirális. Én azt hittem a múltkor Marconak érkező cucc valami szuper lopakodóhajó, vagy egyéb tamadó fegyver. ÍGy a sínágyúkkal helyükre kerültek a korábbi Medinás titaniumos beszélgetések is. Egyedül azt nem értem, ha Marco most roham tempóban tart a Medinára, akkor az elmúlt fél évnek mi értelme volt? Az 5. évados kapu tamadás után már eleve a Medinára mehetett volna és beáshatta volna magát a meteorbombázás védelmében. Ez így nekem kicsit úgy jön ki, hogy bármit érnek el a belsősök (meteor lelövések, Azúr Sárkány elfogása) Marco mindig előhúz egy újabb csodafegyvert a tarsolyából.
A lopakodó meteorok egy zseniális ötlet, ami rengeteg előkészítést igényelt és nyilvan kellett mögé valami cél, de ez a mindenre van egy B terv szintű évekre előre tervezés merőben szemben áll Marco személyiségével.

Desmond Wallace - 2022. 01. 08. 10:51

Én egy Laconia-sorozatnak nagyon tudnék örülni.
Tök érdekes lenne bemutatni a bolygó felemelkedését.

Neoprimitiv - 2022. 01. 08. 11:24

Desmond:
ez elvileg elképzelhető lenne, és – a könyvek időstruktúrája miatt, remélem ez még nem tiltott info – nem is igazán kell hozzá az eddigi hat évad. Vagyis bárki belevághat, ha a könyvek jogait megszerzi. (Arról fogalmam sincs, hogy a még fel nem dolgozott kötetek mennyire szabadok, mi van akkor, ha az Amazon ugyan megvette a jogot, de nem akarja folytatni, stb.)

Ami persze azt is jelentené, hogy a színészek egy része biztosan lecserélődne és nem biztos, hogy pont azok, akiket nem hiányolnék. Sőt, az is szinte biztos, hogy ebben az esetben egy csomó látványelemet (pl. a Roci megjelenését, vagy a kézi terminálokat) is kukázni kellene és újra megcsinálni, hiszen azok az eddigi vizuális tartalomhoz tartoznak, amit viszont csak az Amazon engedélyével lehetne használni.

Malachi - 2022. 01. 08. 13:32

Szeretem ezt a sorozatot, most is nézem, de így egy résszel a vége előtt muszáj leírnom, hogy azért ez már nagyon-nagyon nem az, aminek elkezdődött. Ez a hat rész a világon semmire nem elég. Megvannak a karakterek, megvan a környezet, még új dolgok is történnek oké, de hol van már a sok intrika, a politikai szál, Holden meg a protomolekula hajsza, hol van egyáltalán a protomolekula, mint állandó legnagyobb veszély, az egész sorozat gerince? Esett egyáltalán szó róla ebben az évadban? Minden csak Inaros és a belterek és az innerek harcáról szól, de ez is olyan háború, hogy nem is látunk belőle semmit, egy értelmes csata nem volt még csak két összecsapás, összesen 2 percben talán?

Szóval azt bánom csak, hogy látszik mekkora potenciál lenne a sztoriban, de ezzel a 6 résszel teljesen összecsapottnak tűnik a befejezés, nagyon sok minden kiesett ami eddig fontos volt és a igazából a szereplőkre se maradt idő egyáltalán. Nem is tudom, Marco meg a fia, velük foglalkoznak a legtöbbet, Peachesnek van egy értelmesebb szála, az elnöknő (Avasarlerarlela nem tudom leírni bocs) tépelődik néha, ja Drummer egy kicsit jobban kibontva és a többiek semmi, tényleg nulla.

10 mondat mindenkinek részenként, ebből 5 ami érdekes és nem csak duma, hogy legyen valami. Kár érte, nagyon nagy kár szerintem, rengeteg hiányérzetem van.

Lehet nekiállok a könyveknek, mert ez az utolsó évad nem ér fel a korábbiakhoz egyáltalán.

Malachi - 2022. 01. 08. 13:35

Ja és a hatalmas felfedezés, a kapuk és a rengeteg új világ, mintha nem is léteznének. Az újraélesztő bolygó a kislánnyal, ennyi, de semmi más. Nem is értem, hová fut ki a végén, lesz egy ember-protomolekula hibrid a kiskölyök képében és… És aztán? Mert többre már ugye nincs idő. Vége a sorozatnak.

Remélem, legalább dupla rész lesz a lezárás.

Ezjolesz - 2022. 01. 08. 14:49

Ezt a Laconia dolgokat kidobtam volna a sorozatból. A könyvekben sem érdekelt mert nagyon tucat sci-fi irányba vitte a sztorit a gonosz birodalommal és ultra gonosz idegenekkel, bolygópusztító fegyverekkel és a kicsi de annál ütőképesebbe “ellenállókkal”. Ilyenekből van elég sok más helyen.

Jó évad ez. Minden le lesz zárva és örülni fogok neki. Egy esetleges folytatás már nem fog lázba hozni a fentebb említett dolgok miatt.

Remélem lesz még szerencsém hasonló sci-fi sorozathoz.

Enzo - 2022. 01. 08. 15:04

@Neoprimitiv:
Laconiát szerintem azért rakták bele, mert mindenképpen akartak valamennyit belőle képernyőre vinni, még ha a sorozat nem is folytatódik tovább – ha meg lesz folytatás, akkor egy jó alapot biztosít hozzá ez a szál.

@csdy & @Malachi:
1 órás lesz sajna csak a zárórész, azt nyilatkozta Naren Shankar az évad előtt, úgy tudom.

@gafz & @Malachi:
Igen, ez így szerencsétlenül jött ki, hogy a kevésbé érdekes, protomolekulát háttérbe szorítós szálak vannak kronológiailag előbb (5.-6.könyv és évad), és ami utána jönne, az kívánkozik igazán képernyőre… (ennél konkrétabbakat nem akarok írni, na :D)

@Llew:
oké, ebben van valami, az ellentétet felülíró, Naprendszerre jelentett fenyegetés miatt szólni jobban hangzik, mint ha úgy értjük, hogy “te Marco, vigyázz a kapuknál” :D
És igen, így már érthetővé váltak a korábbi apró jelenetek, meg Marconak szóló jelentések :)

Szóval igen, remek lenne egy folytatás, de a streaming korában így is “szép kornak” számít a 6 évad, és sajna itt volt egy jó kiszállási pont a könyvek felépítése miatt (jön egy ugrás, amit nem nagyon lehet se kikerülni, se jól megvalósítani). A legjobb kompromisszum talán tényleg az lenne, ha egy spinoff készülne másokkal, például Laconia felemelkedéséről, ahogy @Desmond írja. (Eh, baromi nehéz erről a témáról úgy írni, hogy minimálisan érintsem csak a könyves témát…gyertek át a könyvesbe :D) És igen, a jogok és szerződések kérdése is akadályozhatja a folytatást.

karit - 2022. 01. 10. 01:46

Filip arcát látva a végén lett egy olyan érzésem, hogy belsős összefogás ide vagy oda, ő fog pontot tenni a Marco szál végére. Túl sokat beszéltek múlt héten Tadeóval arról a csehovi atomtorpedóról.

A semmiből belógatott Laconiás nyitók egyre szemetebb húzásnak tűnnek, a kasza fényében jobb lett volna akár utólag is kihúzni. Nem értem, mi haszna a zárás előtt 1 résszel annak a mézesmadzagnak, hogy a kétfarkúaké a helyi Kedvencek temetője. Egyetlen mentségük tényleg csak az volna, ha már letárgyalták a folytatást valakivel; adja az ég, hogy ne járjanak úgy, mint a The 100 spinoff.

zolij - 2022. 01. 10. 14:38

Malachi: szerintem te félreérted a sorozatot. A protomolekula mindig is egy háttérszál volt, ami ugyan néha előtérbe kerül, de a fő vonal a Föld-Mars-Öv hármas és az emberi viselkedés. És erre teljesen jól reflektál Avasarala azon mondata, hogy nem tud a kapu anomáliával foglalkozni, mert meg kell nyernie egy háborút. A protomolekula és a hozzá kapcsolódó fenyegetés mindig is Holdenen keresztül jelent meg, a magasabb pozicióban levő embereket nem érdekli, hacsak nincs belőle valami hasznuk (ez alól egy kivétel van, de az könyves spoiler és a kasza miatt már nem is fog bekerülni a sorozatba a teljes szál).

Neoprimitiv - 2022. 01. 10. 21:27

zolij: ez így nem teljesen igaz, az első három évadban a protomolekula megfejtése és birtoklása mozgatta szinte az összes szereplőt. Sajnos itt is beütött az írói hübrisz és amikor a harmadik évad (és a hozzá kapcsolódó könyvek) végére a molekula végre “révbe ért”, megnyitotta a kapukat, akkor az addigi Kék Nagyonveszélyes Ismeretlen Izé helyett be kellett hozni a Piros Borzasztóveszélyes Ismeretlen Izét. Van mááásiiik, nem élhetünk fenyegető felsőbbrendű civilizáció nélkül!

Ezzel viszont már nem tudnak mihez kezdeni, majd az utolsó könyv végére gondolom kitalálják, hogy igazából az elgázolt űrpincsijük miatti bosszúból irtották ki a Pirosak a Kékeket, de ha eljátsszuk nekik balalajkán a No roxa ájt, akkor minket már szeretni fognak. Vagy nem, mert rohadt gyilkos szemétládák. Vagy valami ilyesmi, fő, hogy szeressük egymást gyerekek.

Malachi - 2022. 01. 10. 21:52

Továbbá a későbbi évadokban is az volt a fő szál, hogy kik építették a kapukat, hogyan lehet átmenni rajtuk, mi van a túloldalon, hogyan lehet megkaparintani a kapuk feletti ellenőrzést, milyen idegenekkel kommunikált Holden azon az idegen helyen/átkelés közben, stb. Sorolhatnám, ha még emlékeznék az összesre.

Különben írtam, hogy nem csak ez hiányzik nekem, hanem a politika, intrika, nyomozás, harc is, akármi. Szóval minden, amiről eddig a sorozat szólt. Most arról szól az elvileg utolsó évad, hogy harcolnak Inarossal, ami alapvetően nem gond mert szerintem azért jó ez a szál is, csak nekem bántó, hogy minden más teljesen el lett felejtve és megtalálták ezt az egy konfliktust és csak ezzel foglalkoznak.

Mondom, az utolsó évadban. Miután egy rakás dolog ott maradt a semmiben lógva. Nekem, mivel nem olvastam a könyveket, semmi nem pótolja a hézagokat. Ezért fogok nekilátni szerintem, ahogy írtam is.

Neoprimitiv - 2022. 01. 10. 22:19

Malachi: Valóban “leegyszerűsödött” a világ, Marco tett róla, hogy minden más politikai ellentét a vele vagy ellene kérdés mögé sorolódjon.

Nekem is hiányzik, imádtam Avasarla manőverezését, politikai taktikázását, de ez van. Némi belső ellentétet most is kaptunk (pl. amikor a marsiak belevágtak a Medina elleni akcióba a saját fejük után), de amikor ezeknek nagyon gyorsan a fél flotta elvesztése a következménye, akkor hamar háttérbe is szorulnak.

A protomolekula a harmadik évad után már csak csócsálni való csont volt. Persze, szövegben ment a nagy filozofálgatás, hogy vajon kik, és miért, és kinek, de igazából ezek – számomra legalább is – a mű-mélységet jelentették csak. Muszáj, hogy legyen valami nagy filozófiai tanulság is, erre írtam az előbb, hogy az írói hübrisz közbelépett.

A történetben nagyjából mindenki leszarja most már, hogy miért lettek a kapuk – csak azzal foglalkozik, hogy hogyan használja (ki) őket. Akinek van protomolekulája, az azzal, hogy mire tudja felhasználni. És szerintem ez így jó, ezekkel a problémákkal tudnak az olvasók és nézők is azonosulni. Egy algatelep fejlődési problémáinál sem tudjuk, mit érez közben az alga, nem is érdekel minket. Ha zöldek vagyunk, akkor próbálunk vigyázni rá, ha nem vagyunk zöldek, akkor tojunk rá, ez csak egy kupac moszat – de nem éljük bele magunkat az alga mitokondriumába.

Enzo - 2022. 01. 10. 22:39

@karit:
Na jóóó, a kétfarkúakon felröhögtem, jogos :D (meg a Kedvencek temetője is)

@Malachi:
Azért politikából (meg intrikából) most sincs hiány. Nyomozás a szó szoros értelmében Miller kiszállása óta megszűnt, tágabb értelemben meg most is van.
A könyvek elolvasása egy jó döntés, csak támogatni tudom, tetszeni fognak. :)

@Neoprimitiv:
A protomolekula csak egy eszköz, úgyhogy a történetbe vagy be kellett volna hozni a fajt, akik készítették, vagy meg kellett magyarázni, hogy miért nincsenek a színen, a készítők gondolom az utóbbi mellett döntöttek -> innen az őket kiirtó “másik” idegen faj (ha úgy vesszük, miért ne lehetne ez egy elfogadható szál egy sci-fiben? pont hogy azt az érzetet erősíti, hogy a világegyetem hatalmas, és olyan erőkkel is szembekerülhet a hozzá képest jelentéktelen, szárnyait bontogató pici emberiség, amiről nem tud semmit, és egész csillagrendszereket képesek elpusztítani akár)

És ha már protomolekula: ott van folyamatosan a háttérben, végigvittek vele egy elég monumentális dolgot az Eros megfertőzésétől a Vénuszba csapódáson át a Gyűrű elkészültéig. Nem lehet jelen folyamatosan kéken világító kisgyerekek és egyéb horrorisztikus elemek formájában – néha kevésbé direkt módon, de befolyásolja a történéseket: az Iluson levő szerkezeteken keresztül, vagy Marco és Laconia közti üzlet részeként. Ahogy @zolij is írja, az Expanse-ben nagyon erős a társadalmi szál/mondanivaló is… és valakit ez az aspektus fog meg jobban, valakit meg az erősebb “fiction” rész.
“Marco tett róla, hogy minden más politikai ellentét a vele vagy ellene kérdés mögé sorolódjon” -> és nem csak a politikai kérdések, hanem minden más is :)
“A történetben nagyjából mindenki leszarja most már, hogy miért lettek a kapuk – csak azzal foglalkozik, hogy hogyan használja (ki) őket.” -> így van, pontosan így működik az emberiség :D (kivéve az Elvi/Prax-féle tudósokat, akik látnak fantáziát a “miért” kérdésében is, lásd az eltűnések elemzése vagy a proto-alapú terménynövelés)

Neoprimitiv - 2022. 01. 10. 23:11

Enzo: “vagy meg kellett magyarázni, hogy miért nincsenek a színen, a készítők gondolom az utóbbi mellett döntöttek”

Szerintem pont ez a gond, hogy elkezdték megmagyarázni. Nem kell messzire menni, itt a Földön is voltak civilizációk, amelyek a koruknál sokkal fejlettebb dolgokat alkottak és sutty, eltűntek. Igazából csak abból tudjuk, hogy léteztek, ami ránk maradt. Vannak dolgok, amiket nem tudunk, passz.

Persze, az emberiség kíváncsi, tudni akar látszólag teljesen értelmetlen dolgokat is (ld. James Webb űrteleszkóp), de a történet tökéletesen működött volna egy újabb felfoghatatlan ellenség nélkül is. Ha eltűnnek űrhajók, annak ki akarjuk deríteni az okát. Ha fel lehet vele támasztani embereket, annak ki akarjuk deríteni a módját és kockázatait. Ez teljesen normálisan beépíthető lett volna Nagy Kozmikus Rejtélyes Leszámolás nélkül is.

plüssdenevér - 2022. 01. 10. 23:36

No most, hogy lassan vége az évadnak gondoltam ideje lesz már írnom ide :D

Nem volt rossz rész ez az ötödik, több szempontból sem:
Naomi és Drummer beszélgetése nekem az évad fénypontja volt eddig, annyira tökéletesen volt felépítve, vagy háromszor újranéztem (bár eléggé elfogult vagyok :D, a kettejük között lévő kapcsolat és annak komplexitása mindig is nagy kedvenc volt nálam).
Nagyon jó azt is látni, hogy veszik a fáradtságot, hogy nemcsak egysíkú rosszfiúkként ábrázolják Marco legénységét, hanem fűznek hozzájuk olyan történetet vagy éppen olyan személyiséget, amely abszolút kedvelhetővé teszik őket (esküszöm még sajnálni is fogom párukat, amikor majd nagy valószínűséggel meghalnak).

Legnagyobb problémám viszont (mint szerintem sok más embernek is), hogy egyáltalán nem érződött ez úgy mint a sorozat utolsó előtti része… Nem tudom, hogy néhány dolog kivágásával (rövidebb Laconia, vagy csóri Josep kezére kevesebb időt szánni) talán több időt lehetett volna áldozni a fináléra való felvezetésre.

Laconia kérdése pedig… én értem, hogy valószínűleg szerették volna bemutatni ezt a szálat azoknak is, akik nem olvasták a könyveket, de közben meg pont velük csesztek ki a leginkább. Így tényleg inkább egy mézesmadzag elhúzásnak tűnik. Talán az lett volna a legtisztább, ha az ötödik évad végén nem lógatják be ezt a szálát (persze feltételezem akkor még nem tudták, hogy a hatodik lesz az utolsó).

Felmerült még jó pár dolog, de azokat asszem már csak a könyves kibeszélő bírná el :D

Malachi - 2022. 01. 11. 09:08

Menő, hogy így működik az emberiség, de ha egy sorozat írói belengetnek egy (több) szálat és minden további nélkül átlépnek rajta az évadok során, az kevésbé társadalomismereti és sokkal inkább szakmai/kreatív/anyagi probléma. De annyira, hogy az utolsó előtti részben mondja Holden az elnöknőnek, hogy baj lesz a kapuk használatából és hogy valami gyanúsat érzett már ő korábban is, mert vannak valami lények (kik, mik, hol?) akik dühösek, ha nagy hajók használják a kapukat és már konkrétan hajók tűnnek el. És mondom ez csak egyetlen dolog, amiről semmi nem fog kiderülni és most dobják be az Utolsó Előtti részben, mikor arra is csak 50 perc maradt, hogy lezárják valahogy ezt a háborút.

Ennyit akartam mondani. Kongóan üres lett az egész a korábbi évadokhoz képest. Ami van, az jó, de nagyon-nagyon kevés, elkapkodott. Ez az egész így, ahogy most zajlanak a történések a 3-4 évadban valami mellékszál lett volna.

Neoprimitiv - 2022. 01. 12. 07:58

Malachi: “belengetnek egy (több) szálat és minden további nélkül átlépnek rajta az évadok során”

Komolyan azt kéred számon a sorozat forgatókönyv íróin, hogy a negyedik évad írása során nem tudták előre, mikor fogják elkaszálni a sorozatot és nem húzták ki belőle MÁR AKKOR a hatodik könyv utáni tartalomra vonatkozó részeket?
Tartalmilag a sorozat meglehetősen pontosan igyekszik követni a könyvek fő történetvonalát. Ha kihagytak volna belőle olyan elemeket, amiket a könyvek írói a későbbi kötetekben bontanak csak ki, akkor azon ment volna a hisztéria.

“Ez az egész így, ahogy most zajlanak a történések a 3-4 évadban valami mellékszál lett volna.”
De nem a 3-4 évadban vagyunk, hanem a hatodikban. Tessék felháborodott levelet írni Daniel Abrahamnak és Ty Francknak, hogy tehetségtelen hülyék, akik ilyen kongóan üres könyvet írtak.

Malachi - 2022. 01. 12. 14:31

Megpróbálom rövidre zárni, hátha akkor megérted: a Hobbit egy vékonyka könyv, amiből írtak 9 órányi filmet, ami nem uncsi.

Az Expanse egy tudtommal sok kötetes regényfolyam, gondolom tucatnyi szállal, amiből nem tudták a sorozat hatodik évadát úgy megírni, hogy ne tűnjön üresnek.

Én igazán nem értem, miért nem lehet felfogni/elfogadni, hogy nekem személy szerint ez így kevés és rengeteg hiányérzetem van. Ez a tévés sorozat, arról tudok csak nyilatkozni, tökmindegy milyen a könyv és merre jár éppen a sztori, azt meg lehet csinálni érdekesre, meg unalmasra. Nyilván előbbi volt a cél. Szerintem nem jött össze. Szerinted igen. Oké.

Hádész - 2022. 01. 12. 15:48

Malachi: Ha ez megnyugtat, én olvastam a könyveket, és a 6. regény számomra vontatott és unalmas volt a végét leszámítva, szóval először nem bántam, hogy csak 6 részes lesz az évad, viszont így is sikerült elpocsékolni részeket, nem tudom, hogy zárják le így.

Enzo - 2022. 01. 14. 02:04

Na, már elérhető a sorozatzáró :'(
De még mielőtt elmennénk annak a kibeszélésébe – bepótoltam az Amazon Prime-on a kis X-Ray extra tartalmakat, amik a “One Ship” alcím alatt futnak.

(Ha még meg szeretnéd nézni őket, értelemszerűen ne olvass tovább ;))

1.rész (Ankawala): Drummerékből sosem elég, úgyhogy ez nyilván tetszett :) még ha nem is volt pozitív hangulatú se Michio kémkedése, se Drummer ahogy kitörölte Naomi videóit.
2.rész (Zenobia): Ez az epizód csak még jobban aláhúzza Avasarala gyanúsan romló egészségi állapotát. Az unokája(?), Kiki üzenete aranyos volt :)
3.rész (Win or Lose): Egy jó kis Amos-Bobbie bunyó sose rossz – rendes epizódba bevágva ugyanez talán joggal lett volna időhúzásnak nevezhető, de így extraként remek. Pláne a cukkolás az elején :)
4.rész (Night Watch): Ez a másik érzelmes rész, ahogy Jules-Pierre Mao halálhírére Clarissa bekapcsolja a modjait és rombol egyet a konyhában. “I wish you loved me. I wish I hadn’t love you.” idézet pedig igazán szívbemarkoló…
5.rész (Remember the Cant): Talán a legmeglepőbb mind közül az utolsó, ami stílszerűen a sorozat első része előtt játszódik – érdekes volt látni a fiatal (és részeg) Holden beszervezését, meg naná hogy tetszettek az övbéli beszólások a többi ivócimborájától. (Ja és újra feltűnt a Gaunt Belter fickó!)

Holnap (mármint ma) pedig jöhet a zárás, de majd csak este, nyugiban, nagyképernyőn, megadva a módját. :)

Dóra - 2022. 01. 14. 13:31

Én már megnéztem. :)

SPOILER:

Utolsó képkockák. Fogadni mertem volna, hogy így maradt életben. :D

Hiába vége a sorozatnak, nem éreztem annyira befejező résznek. Lehet azért, mert tudok róla, hogy nem ez lenne vége. Hozzá fogok fogni a könyveknek. :)

Edrick - 2022. 01. 14. 13:55

Ez egy váratlanul jó befejezése volt egy kissé bukdácsoló évadnak, még a sorozatzáró feeling is megvolt, hogy a Belterek helyet kaptak az asztalnál, a többiek meg szépen elrepültek, de közben meg ha valaki mégis folytatni akarná, akkor van pár nyitott szál (mondjuk Laconiával még mindig nem vagyok kibékülve, időbe fog telni hogy ne úgy gondoljam, hogy az egészet ki is hagyhatták volna), amit lehet folytatni. Nem mondom, lehetett volna minden picit jobb, kerekebb, meg fókuszáltabb, különösen az utolsó két évad (a negyediért tűzbe megyek!), de ez most volt olyan jó rész, hogy sorozatként el tudjam engeni, ráadásul jó szájízzel.

Neoprimitiv - 2022. 01. 14. 14:16

Az utolsó részhez:
– Külön megnéztem, már 2020. novemberében bejelentették, hogy a 6. évad lesz az utolsó. Ennek fényében a laconiás jelenetek és az egész szál kifutása teljesen értelmetlen mellékvágány volt. Se lezárás, se magyarázat, se jelentőség. Nem értem, nem értem, nem értem.

– Erre még külön rá is erősített az, hogy senki nem foglalkozott a végén azzal, hogy hé, azért a nagy örömködés közben nem feledkeztünk el arról, hogy itt van még egy szuperfegyvereket előállítani képes másik hatalom is?

– Holden húzása a végén sajnos teljesen a szokásos, a pokolhoz vezető út és a jó szándék kategória volt. Szerencsére vége lett a sorozatnak és nem kell majd végignézni, ahogy megy a kukába. Öt perccel (órával, nappal) korábban se a Föld, se a Mars nem volt hajlandó elfogadni ezt a felállást, most, amikor – joggal – úgy érezhetik, hogy Holden átverte őket, akkor majd belenyugszanak? Persze, végül megkapta a “James, I hope you right” feloldozást, de szerintem Avasarla is inkább úgy volt vele, hogy kapd be, engem már nem sokáig érint majd a dolog.

– Drummer: most nem sokat kaptunk belőle és az se volt túl egyedi vagy emlékezetes. Ha a Laconia helyett több időt fordítottak volna az ő pozícionálására, akkor nem kellett volna Holden húzása. Sokkal szívesebben néztem volna a csörtéket közte és Avasarla meg a tanács között, mint a kétfarkúakat.

– Filip: ezt végül is átemelték és ügyesen is oldották meg a nézők felé.

– Clarissa: először hiányoltam valami folytatását az információnak, de aztán rájöttem, hogy végül is lett. Elfogadta, hogy tart, ameddig tart, próbáljuk meg a legjobbat kihozni.

– Az akciók, űrharcok most is látványosak voltak, ebben nem adták lejjebb. Marcoék sorsát csak az nem látta előre, aki nem nézte az előző részeket, de az alternatíva az lett volna, hogy minden magyarázat nélkül előhúzzák a kalapból, szóval nekem jó volt ez így.

Összességében szerintem szépen, de nem igazán szépen búcsúztak. Jobb lett volna, ha az írók eldöntik, hogy az évaddal a folytatásnak akarnak megágyazni, vagy kerek egészet akarnak adni.

SDF - 2022. 01. 14. 15:27

Egy ötletes könyvadaptációból nagyipari termék lett – ennyit erről a sorozatról.

Peti - 2022. 01. 14. 16:39

A harci jelenetektől eltekintve méltatlan volt ez az évad egy ilyen, kezdetben remek adaptációhoz. Hol voltak az olyan jelenetek, mint a “Donkey Balls”, a flottának beszóló Holden, Amos, mint “I am that guy”, vagy Avasarala szókincsének megvillanása? Az egyetlen magyarázatnak, hogy Duarte-t miért írták bele azt tudom elképzelni, hogy még remélnek valamilyen kiadótól pénzt, aki leforgatná velük az egész estét “lezáró” filmet.
Az Inaros-t játszó színésznek semmi karizmája, akárhogy mereszti a szemgolyóit, teljesen súlytalan, (…mint az űrben bármi, de most nem abban az értelemben.)
És miért van hang az űrben egy olyan sorozatban ami arról híres (méltán), hogy próbál odafigyelni a realizmusra?

_Peter - 2022. 01. 14. 18:07

Nem bírtam ki estig, ahogy hazaértem neki is fogtam. :)
Jó kis népek csatája lett, helyre rakták a belter bonapartét, különösen látványos volt a medinai partraszállás.

Avasarala: “You duplicitous little shit!” :DDD Tud osztani a néni, de mégis mit várt? Csak magára vethet, hogy Holdent bevonta a diplomáciába is, hát úgy ismerte eddig mint aki nem megy a saját feje után? Jogilag nincs fogás Holden és Drummer húzásán.

“miért van hang az űrben”
Ez a hatodik évadban tűnt fel? Mert így jobb nézni a csatajeleneteket és amikor a Rocinante bedurrantja a hajtóművet. Némítsd el a csatajelenetet és csak feliratról nézd mit mondanak közben. Nem olyan jó élmény hang nélkül. Más filmekben és sorozatokban amikor verekednek és a főhős az ötödik fejre mért ökölcsapás után is felkel, az sem reális, mert a valóságban egy jól irányzott ütéstől KO és akár kóma vagy halál és a másiknak simán eltörhet az ujja. A fegyverektől is süket lenne mindenki, valamint a hangtompító sem olyan mint a filmekben. A reggel lakomának megterített asztal sem reális ahogy egy korty a narancsléből, egy harapás a piritósból és rohan a család. Tinis filmekben 25-30 éves színészek játszanak 17 éveseket. A hackerek nem két perc alatt jutnak be, hanem unalmas hosszú sziszifuszi munkával. A jogászok élete nem olyan izgalmas, továbbá a kávéspoharak is üresek. Na, ezért van hang az űrben. :)

Nish - 2022. 01. 14. 22:05

Mennyi év telt el a sorozatban az 1.évad és a hatodik között?

Inaros - 2022. 01. 15. 01:06

Hát gyerekek, csak nekem volt elképesztő csalódás ez az egész évad ezzel a sorozatzáró résszel együtt??
Szerintem a rendezőket villámcsapásként érte, amikor anno megmondták nekik hogy ez lesz az utolsó évad.. ezért lett ennyire koncepciótlan az egész. Egyszerűen annyira vontatottan haladt, és olyan felesleges dolgokra ment az értékes játékidő, hogy az valami kriminális. Mintha 20 részük lett volna lezárni a sorozatot, nem csak 6..

SPOILER

Nagyon reménykedtem, hogy ez a belter-es háborúsdi szál csak egy mellékvágány, és az évad elején le is zárják végre, tekintve, hogy már az 5. évad végére is kifulladt szerintem az egész. Ráadásul azt sejtették az utolsó jelenet alapján, hogy az idegeneken lesz megint a hangsúly. Nem hiszem, hogy egyedül vagyok vele, de engem 1000-szer jobban érdekelt volna, hogy mik azok az entitások akik kiradírozzák a hajókat amikor a kapun átmennek, és mit tudnak velük kezdeni az emberek. Vagy mi a fenék azok a kopasz jószágok a Lacónián akik még halottakat is fel tudnak támasztani, meg úgy unblock hova a fenébe fut majd ki az a történet szál. Na ezeket úgy ahogy van sikerült az egészet lógni hagyni a levegőben, ehelyett nézhettük végig a 6. évadban is Inaros ripacskodását. Így ezeket a szálakat bele sem kellett volna tenni a sorozatba, de még a 4. évad (ami szerintem a legjobb volt) is totál vakvágánynak hatott ezzel a lezárással.

A másik dolog, amin már csak nevetni tudtam az Holden túltolt jószándékú balfaszkodása volt. Igaz, hogy ezelőtt is hajlamos volt nem túl logikus, érzelmektől vezérelt döntésekre, de amikor most Inarost életben hagyta a 4. (?) részben az már egyszerűen minden realitást és logikát nélkülözött, csak mosolyogni tudtam rajta. Ilyen a valóságban egyszerűen nincsen, nem fordulhat elő. Az érdekelne amúgy, hogy ez a könyvekben is így volt?? Ráadásul teszi ezt Naomi érzéseire hivatkozva, miközben ha jól emlékszem pont ő lőtte ki azt a torpedót a fiára amit utána Holden deaktivált. Az évadzáróban viszont meg már pont leszarja, hogy megölik-e Naomi fiát Inarossal együtt, még csak fel sem hozza előtte Naominak egyáltalán beszélni róla.. A rész legvégén a hülyeségéről meg már inkább nem is írnék semmit.

SPOILER vége

Szó mi szó, ha ilyen minőségben tudták volna ezt a sorozatot a folytatni, akkor jó is hogy most vége lett.

Morgonc - 2022. 01. 15. 01:12

Most csak én nem értem,hogy mi volt a lényege ennek a “zombis” gyereknek?

Enzo - 2022. 01. 15. 01:14

6×06

Hát vége van. Hol is kezdjem…

Jó, Laconia, essünk túl rajta: ez bizony valóban nem lett lezárva (még maga a Strange Dogs történet se), de ááá mennyire jól nézett ki az egész! Már persze itt nem arra gondolok, hogy a szülők megijedtek élőhalott-szerű kisfiuktól, hanem főleg a készülő furcsa hajóra, amit Duarte nézett lentről (meg ahogy Xan látta Carát, az is jóféle effekt).
Annyira kéne az a folytatás… de persze megértem, ha valakinek ez csak időhúzásnak tűnt, ezt a témát szerintem eléggé kiveséztük az évad alatt.

Kezdésként megkaptuk a nagy harci terv ismertetését, aztán bele is csapott a lecsóba a sorozat – rendesen megvolt az “utolsó összecsapás” érzés, egyszerre tudta átadni a csatára készülés és a sorozatzárás hangulatát. Persze ahogy az lenni szokott, nem minden ment terv szerint: a “teherhajónak álcázott Pella” húzás tetszett, bár azt nem teljesen tudom, hogy csináltak 97%-osan egyező meghajtó-mintázatot? Csak annyi hogy egy ugyanolyan osztályú hajó és kész?
Rosenfeld RIP, és Liang Walker is egy drámai jelenetben feláldozta magát, Drummerék flottája pedig kiesett az egyenletből… maradt a Roci, a gyűrűállomás, és a közelítő Free Navy. Az állomás elleni támadás baromi látványos és mellette kellően követhető volt, Badass Bobbie neccesen úszta meg. Viszont így a sínágyúk kilövésével újra kellett tervezni mindent, és jött is a várható ötlet Naomitól, a tömeg/energia küszöbérték felhasználása csapdaként. Őszintén szólva ezen a téren kicsit hosszabb felvezetésre számítottam (nem csak könyvolvasó-szemszögből), így nagyon “pikkpakk”-nak tűnt, hogy a következő jelenetben már végre is hajtották a tervet. Gyanúsan nem mutatták, de kezdtem elhinni, hogy Filipnek is annyi, és így Naomi megtette, amire Jim nem volt képes – de végül csak lelépett időben, és még a vezetéknév-cserés gesztust is kipipálhattuk a mit sem sejtő Naomi narrációjával.

Utójáték, Szállítószövetség: furcsálltam is, hogy Holden elvállalná az elnökséget… aztán felröhögtem, amikor bevetette a cselt és lemondott Drummer javára :DD Amúgy ne már, hogy Avasaraláék meg se kérdezték, mik a feltételei, a leokézás előtt, ez nem túl hihető. Na mindegy, Drummer a bosmang, megérdemli.
A záráson sokat gondolkoztam, hogy vajon milyen snitt lesz az utolsó, de alapvetően nagyon szép lett, ahogy Holden és Naomi tartanak egy kis szünetet két világmegmentés között, a távolodó Roci csóvája pedig szép lassan egy apró fényponttá válik a messzeségben, a csillagok között.
Oyedeng! Várunk vissza… :'(

Darabkák:
– Na, nem csak Avasaralának vannak eü. gondjai, Clarissánál endokrin összeomlás (vagy micsoda) lépett fel. Figyeltétek a monitoron, hogy a tünetek közé tartozik a fokozott sókívánás? Imádom az ilyen apró részleteket, a múltkor ugye el is hangzott egy jelenetben, hogy mennyire megsózza a kajáját.
-> Apropó ételek: aranyos, hogy a zárórészre csináltak egy régi csapatot idéző közös kajálós jelenetet :3 (red kibble poénkodás! :D)
-> És ha már a nosztalgiánál tartunk: jégszállítóval indult a sorozat (Canterbury), és valamilyen értelmben azzal is ér véget (Giambattista), szép keretes párhuzam.
-> És ha már a párhuzamoknál tartunk: Walker a “Tenye wa chesh gut” mondattal köszönt el Drummertől és ugyanezt (“Good hunting”) használták Amosék is a kilövés előtt. :)
-> És ha már az övbélieknél tartunk: Marco beszéde se rossz, de azért anno Drummer+Ashford “Beltalowda!” kántálása jobb volt ;)
-> És ha már Marconál tartunk: Duarte mutatta neki a fakkot (ebben a részben egy fokkal karizmatikusabb volt a színész), és elzárkózott egész Laconiával – habár ezt valszeg csak úgy kell érteni, hogy nagy tűzerővel védik a gyűrűt, nem konkrétan becsukják vagy ilyesmi (bár aztán ki tudja… :D)
(Na jó, eddig tudtam láncba fűzni a felsorolás elemeit :D)
– A Medinát amúgy hiányoltam, mint helyszín, az utolsó 2 évadra túlságosan marginálisan jelent meg – ez azért felróható a sorozatnak (bár a történet miatt alakult így leginkább, az előző évadban lehetett volna sejtetni a hatalomátvételt).
– Na, Josep megkapta a robotkezet, a Transport Union ünnepségen látszott :)
– És úgy néz ki, a Rocinak is megvan az új pilótája Bobbie személyében. (Jé, Bull nem is szerepelt az évadban, pedig olyan sok szereplőt visszahoztak.)

Egyelőre ennyi, aztán még válaszolgatok + Desmond úgyis jön majd a záróposzttal (előre is hálás köszönet!) :)

#hétidézetei:
“-How you feeling, brother?
-Like I’m trapped in a portable toilet.
-Try not to dwell on that. You’ll pee in your suit.
-No one dies with a full bladder.” :D /Amos/

“Let’s just stay here for a minute.”

symor - 2022. 01. 15. 01:43

Nem bátor, hanem szép lezárás volt.

Ha 6 epizód alatt ilyet tudnak visszagondolva a 4. évad abszurd időpocsékolás volt viszont, amit sajnálok.

Így kell abbahagyni valamit amit nem tudunk elvarrni teljesen és ez ebben a formában nem okoz hiányérzetet bennem.

Talán pár év múlva visszatér ez is, hisz rengeteg nyitott lehetőséget hagyott, de elegánsan, ami miatt nem kap el a frász.

A csillagok közé eltűnő csillaghajó előtt emelem a kalapom…

Annatar - 2022. 01. 15. 02:25

Morgonc:

A könyvsorozat harmadik trilógiájában lesz jelentősége. Remélhetőleg a kasza ellenére azt a három könyvet is fel tudják dolgozni valamilyen formában, volt az évadzáróban olyan változtatás a könyvhöz képest, amivel felkészültek az esetleges folytatásra. Úgy lenne teljes a sztori.

Nish:

Nehéz kiszámolni, de kevesebbnek tűnik, mint a könyvben, de nehezen is tudták érzékeltetni pl. az utazás közben eltelő időt. De azért legalább 1 évvel lehet számolni évadonként.

Malachi - 2022. 01. 15. 02:29

Ez a rész végre jó volt, nekem az egyetlen jó az évadban. Nem is elemezgetném, az a helyzet, hogy ezek szerint ezt tényleg így akarták, mutatni előre utaló szálakat, amiket egyszer majd valaki folytat, vagy nem. Fura döntés, de oké.

Igazából a kommandósok névsora a monitoron megmentette nekem az egész évadot, ott volt a fél Aliens szakasz, voltak nevek a Battlestar Galacticából, talán Blade Runner is, hirtelen ennyi ugrik be. Éjfél után néztem, nem volt már kedvem keresgélni a többit, de tudom, hogy voltak nevek más filmekből is,

A sorozat összességében az átlagnál jobb élmény marad.

Annatar - 2022. 01. 15. 02:38

Neo:

“Jobb lett volna, ha az írók eldöntik, hogy az évaddal a folytatásnak akarnak megágyazni, vagy kerek egészet akarnak adni.”

Szerintem meg jó volt ez így. Ha kihagyják a Laconia szálat, akkor is ugyanúgy maradtak volna megválaszolatlan kérdések. Gyanús, hogy már erőteljesen házalnak a folytatás tervével akár az Amazonnál, akár más stúdióknál.

winnie - 2022. 01. 15. 08:03

Inaros: nem a rendezőket, gondolom, a készítőkre célzol. de a lényeg, hogy nem volt sietség, a készítők itt és így akartak zárni. ugye sokszor mondták, hogy a 7. könyv “milyensége” miatt a 6. könyv lehet természetes zárási pont is, plusz volt idő megtervezni ezt a zárást, plusz korábban is beszéltek arról, hogy mi lesz, ha 4 évad, ha 6 évad a sorozat.

egy biztos, ők szeretnék még folytatni valahogy.

Neoprimitiv - 2022. 01. 15. 08:42

Annatar: az, hogy a folytatás miért esélytelen, kb. két héttel ezelőtt elég alaposan kiveséztük. Ez a “gyanítom, hogy házalnak” ugyanaz a fanfiction, mint anno hogy Martin készen van a könyvekkel, csak az HBO nem engedte neki kiadni.

Lehet, hogy lesz csatorna, amelyik feldolgozná az utolsó három könyvet és az is lehet, hogy erre pont ezeket a készítőket kérnék fel. De ha évek óta kutyáztunk csatornákat azért, mert elkaszáltak sorozatokat úgy, hogy azoknak nem volt esélyük megírni egy lezárást, akkor had ne mentsem már fel a készítőket akkor, amikor erre minden lehetőségük megvolt és mégse tették meg. Nézőként engem abszolút hidegen hagy, hogy ők miről álmodoznak, ha ott van közben az asztalon a papír, hogy hat rész és vége. Akkor abba ne írjanak bele teljesen értelmetlen és fölösleges mellékszálakat.

DJackson - 2022. 01. 15. 11:06

Az utolsó részt látván, azt hiszem most már magabiztosan ki merem jelenteni, hogy: ez volt minden idők legjobb és egyben legrealisztikusabb Sci-Fi sorozata!
Jobb volt mint a BSG, Babylon 5, Star Trek, Star Gate, Farscape!

Tökéletes finálét kaptunk egy tökéletes sorozathoz, és folytatásként ott a polcon több novella az alkotóktól! Nagyon fáj a búcsú, de ha már a kasza miatt muszáj volt, ettől jobbat kívánni sem tudtam volna!

Most írhatnék ide egy tucat ömlengést, minden dicsérő szó összes permutációjával és azt, hogy milyen kár, hogy a Laconia szálat már nem láthatjuk (bár legbelül azért még reménykedem egy spin-offban), de ezzel nem mondanék semmi újat.

Ehelyett inkább azoknak írnék akik még nem látták, vagy az első pár (valóban unalmasabb) rész után félretették: én is így voltam vele egy ideig, de abszolút megéri kitartani legalább a 4. részig, mert rakétaként emelkedik a színvonal: eleinte lassan, de egyre gyorsulva végül a csillagok közé repül!
Sikeresen ötvözték a könyvek legjobb tulajdonságait a sorozatok és a filmes látványvilág legjobbjaival! Mindent elmond a minőségről, hogy itt a rossz részek definíciója is IMDB 7.6-8.1 között van!

Snoopyzit30 - 2022. 01. 15. 18:37

Lehet neki állok elolvasni a könyveket, mert én egy csomó mindent nem értettem itt a zárásnál. Persze előtte elolvasom ezt a 99 kommentet, hátha kapok válaszokat.

Amúgy sajnálom, hogy vége.

vontod - 2022. 01. 15. 20:19
rodosto13 - 2022. 01. 15. 20:32

Nekem nagyon tetszett az egész évad, és az évadzáró is.
Sorozatos szemmel nem volt lezárva minden szál, de itt most ez nem is érdekelt. Szimpatikusabb volt, hogy követték a könyveket (amiket amúgy nem is olvastam), és ha nem itt volt a (teljes könyves sztori) vége, akkor nem kell mindent is beleerőltetni egy kb. csonka évadba.
Teljesen irreális lett volna egy hat részes évad első egy-kér részében lezárni az Inaros szálat, aztán pedig négy részben az entitásokat, amelyekről amúgy alig tudunk valamit?

Malachi - 2022. 01. 15. 21:02

vontod: kószi, azóta kikerestem!

Elar - 2022. 01. 15. 21:22

DJackson :

Izé bocs, de a BSG-t nem tudta lenyomni az Expanse :)

DJackson - 2022. 01. 15. 21:53

A részek elején felvezetett Laconia szál szerintem csak egy kis kedvcsináló volt a könyvekhez. Ott lesznek jobban kifejtve a kapu idegenek is.

Elar:
Hajszálnyira vannak egymástól: A BSG erősebb drámában, karakterekben és zenében, az Expanse jobb történet vezetésben, realizmusban és látványban. Az utóbbiak nekem kissé nagyobb súllyal bírnak, de meg tudom érteni ha valaki a BSG-t preferálja!

Annatar - 2022. 01. 15. 22:02

Neoprimitiv:

Itt nem akarok spoilerezni, de a könyvesben kifejthetem, hogy hogyan akarhatják mégis megvalósítani a harmadik trilógiát (nyilván eltérve a könyvtől). Aki figyelt, kiszúrhatott egy erre utaló adatot az évadzáróban.

DJackson - 2022. 01. 15. 23:01

Egy nagy plot hole volt csak az utolsó részben: A ring station-re telepített sínágyúk statikus célpontok voltak, így a Roci egymaga működés képtelenné lyuggathatta volna őket a saját sínágyújával (talán még PDC-kel is), amíg közben kaotikusan kitérő manőverez.
A ring station eltalálásának az esélyét is majdnem nullára lehetett volna redukálni, ha a Roci úgy pozicionálja magát, hogy a becélzott sínágyú a gömb látszólagos peremére kerüljön, úgy hogy a tűzvonal ne metssze azt! A Pella 360 noscope snipeolása után ez gyerekjáték lett volna neki!
Akár elég lett volna egyet távolról kilőni és a felszínre manőverezni az így kialakult vakfoltban, majd közvetlen közelről CQB PDC-zni a többit.

Igaz sokkal jobban nézett ki amit kaptunk, szóval nem panaszkodom! :)

Neoprimitiv - 2022. 01. 15. 23:13

Annatar:

Úgy látszik nem érted. Teljesen érdektelen, hogy mi van a következő három kötetben, ahogy az is, hogy miről álmodnak a készítők, ha jól beszívnak. Ez szerzői és kreatív jogok meg üzleti számítás kérdése.

Meg lehet csinálni az utolsó három kötet feldolgozását, de ha abban egy hangyaf*nyit is át akarnak venni az eddigi hat évadból (akár csak azt, hogy Drummer Drummerként folytassa), ahhoz az Amazon engedélye kell. Aki viszont pénzt már nem akar áldozni rá, ha akarna, akkor már megtette volna. Valószínűleg eladni sem akarják a sugárzási jogot, hiszen exkluzív tartalom, ami előfizetőket hozhat, hiszen mindenki dicsőíti.
Másnak meg miért érné meg egy másik streaming cég sorozatának a befejezéséért kifizetni egy rakat pénzt, ha az elejéhez nem férhet hozzá?

Ebből legfeljebb egy önnálló, az utolsó három könyvet feldolgozó opció lehet, gondosan kerülve bármilyen kapcsolatot ezzel a hat évaddal – de akkor meg teljesen mindegy mit raktak be ezekbe.

Annatar - 2022. 01. 15. 23:45

DJackson:
Nem elpusztítani akarták a sínágyúkat, hanem elfoglalni, hogy azokkal vadászhassák le Marco flottáját. Csak miután ez nem jött be, a további emberveszteségek elkerülése érdekében semmisítették meg őket.

Annatar - 2022. 01. 15. 23:48

Neoprimitiv:

Igazad van, a jogi vonzatát nem látom át. De nem tudjuk, hogy mik történnek jelenleg, kikkel és miről folynak tárgyalások, de szerintem nem integrálták volna bele ennyire a folytatás előkészítését, ha nem lenne remény az elkészítésére.

DJackson - 2022. 01. 16. 01:15

Annatar:
Igaz, de ez alapvetően egy taktikailag túl rizikós döntés volt. Jobb lett volna biztosra menni és egyből kilőni Inarosék védelmét, mert ha beássák magukat a ring space-be erre már nem lesz lehetőségük!
Ha később a szövetség blokád alá vonja a gyűrűt azzal elvágják őket az utánpótlástól, valamint meglévő infrastruktúra nélkül új hajókat sem tudnak építeni, míg a Föld és a Mars igen. Így már végképp csak idő kérdése lett volna a győzelem!

Elfoglalás esetén is optimálisabb lett volna elmanőverezni a naprendszer kapujához képest legtávolabb lévő sínágyúig, majd azt semlegesítve leszállni és hajós fedezettel, onnan is embereket indítva elfoglalni a többit.

El Diablo - 2022. 01. 16. 12:50

Alex nélkül már nem az igazi, S06E01 után kaszálva.

Llew - 2022. 01. 16. 20:53

Szerintem irgalmatlanul jó befejezés volt és nekem az egész sorozat bekerült a minden idők kedvencei/legjobbjai közé. Nagyon intenzív volt, mégis mintha én is az űrcsatában lettem volna és az adrenalintól lelassultnak tűnt volna az idő annyi minden történt az elején rövid idő alatt. És a zene valami fantasztikus volt az űrcsatáknál. Az előző részekben is remek aláfestés volt, de itt még fokozni tudták. A vége politika kicsit tényleg idilli mesés volt, de nekem az karakterek sorsának a lezárása, a csata előtti “családi” vacsorával, meg a végén a közösen a csillagok közé hajózással feledtette.
Cara Gee Drummerként remek volt végig, de egyetértek, hogy a Lakónia szál totális kihagyásával kaphatott volna ő is meg még pár dolog időt.
Walker pedig epizodistaként ellopta a legbadassebb jelenetet az utolsó részre, évadra. “Tenye wa chesh gut!”
Nem láttam még a külön videókat, de inkább a Lakónia szálnak kellett volna ilyen extra érdekességnek, bónusz tartalomnak lennie.

comradep - 2022. 01. 17. 09:00

Kiváló lezárás volt – annak ellenére, hogy kb fél évad állt csak rendelkezésükre. Sajnálom, hogy Duarte, Rosenfeld vagy Walker nem kapott több screen-time-ot, vagy hogy Prax csak egy facetime erejéig tért vissza.

Egyetlen dolog vágott alá

comradep - 2022. 01. 17. 09:03

SPOILER

…mégpedig Filip lezárása. Lehet, hogy a könyv jobban tálalja az egész “redemption arc”-ot, de a sorozatban látottak alapján az a kis sz**csimbók nem érdemelte meg ezt a véget. Mondjuk, ezek után nem hiszem, hogy bárhol az univerzumban menedékre tud majd találni, az emberiség egyik felének gyáva áruló lesz, a másiknak háborús bűnös és terrorista.

Enzo - 2022. 01. 17. 15:28

Na, válaszolgatok dolgokra így utólag :D

@Neoprimitiv 2022. 01. 14. 14:16
– “hé, azért a nagy örömködés közben nem feledkeztünk el arról, hogy itt van még egy szuperfegyvereket előállítani képes másik hatalom is?” -> hát, Holden egy félmondattal megemlítette az utolsó megszólalásában, bár az igaz, hogy a Száll.szöv-alakuláskor valóban nem volt róla szó, ott is kellett volna legalább egy említés.

@Peti 2022. 01. 14. 16:39
Ízlések és pofonok, Keon Alexander szerintem kiválóan hozta Inarost, a lelkesítő beszédei (főleg a korábbiak) is kiválóak voltak a fura hangsúlyozásával.

@Nish 2022. 01. 14. 22:05
Elvileg 5 év telt el a kezdés óta (az utolsó One Ship epizód egy 10 éves flashback, és Holden 5 éve volt a Canterbury-n a kezdéskor)

@Malachi 2022. 01. 15. 02:29
Ó igen, a névsor tele volt utalásokkal mindenre, azt olvastam én is :)

@Snoopyzit30 2022. 01. 15. 18:37
Véletlenül se akarnálak lebeszélni a könyvek elolvasásáról, de itt is kérdezhetsz nyugodtan ;)

@El Diablo 2022. 01. 16. 12:50
Hát erre nem lehet mást mondani, mint hogy LOL :D -.-

@Llew 2022. 01. 16. 20:53
Ezt már én is olvastam ötletként, hogy a Strange Dogs szálat kitenni X-Ray videóknak, és azokat behozni – mondjuk szerintem ebben az esetben is időhúzásnak lett volna nevezve a legnagyobb részük, de lehet hogy összességében jobbra jött volna ki a fogadtatás.

ayren - 2022. 01. 17. 19:01

Csatlakozom azokhoz, akik szerint a sehová sem vezető Laconia szálat teljesen értelmetlenül tették bele a 6. évadban, ha egyszer előre tudták, hogy ez lesz az utolsó. Ez egy dramaturgiai nonszensz.
Filip megmenekülésének is mi értelme volt? Nem adott hozzá semmit a történethez.
Plusz az én ízlésem szerint a lezárás is túl hamar le lett zavarva.
Egyáltalán nem vagyok elragadtatva.

jensen1213 - 2022. 01. 17. 20:18

Én ahhoz csatlakozom aki azt mondta hogy ez volt minden idők legjobb sci-fi sorozata, nagyon fog hiányozni.

Peti - 2022. 01. 18. 08:42

@_Peter

“Ez a hatodik évadban tűnt fel?”

Nem, hanem a hatodik évadban is zavart. Ez a sorozat pont attól volt kiemelkedő Sci-Fi környezetben, hogy a többihez képest tényleg nagy hangsúlyt próbált fektetni a realizmusra. Az űrhajók mozgása, az embereké a hajókon, ésatöbbi. Nem tudom mennyire értesz a fizikához, de nem kéne felirattal hallgatnom a beszélgetésüket, mivel 1. a hajón van levegő 2. létezik rádió, Armstrong se képeslapot küldött Houstonba fentről. Valóban jobb? Átgondoltad, kipróbáltad már, hogy egy “űrpárbaj” a külső nézőpontból mennyire hátborzongató némán? Mennyire átadja azt, hogy mennyire végtelen és félelmetes maga az egész? Szóval ez a kettősség az, ami zavart, egyszer nagyon sok munkaórát töltenek azzal, hogy valósnak hasson (oké, végtag regenerálás zselével, meg protomolekula vágom, hogy fikció), máskor pedig rábólintanak hogy legyenek lézer meg torpedo hangok az űrben. ízlések és pofonok :)
De hogy egy jó példát mondjak, az első évadban mikor a Donnager-en raboskodnak, és bentről hallják, ahogy müködésbe lépnek a hajó távolabbi részein a rail gun-ok meg a torpedók, és azt a mechanikus hangot hallják, ami befelé hallatszik, na AZ ütött rendesen. Mint a Das Boot c. filmben kb.
A példáidat (narancslé, hangtompító, jogász unalom) azt értem, de ha egy egy klisé elcsépelt és szar más sorozatokban, akkor miért kell, hogy itt is az legyen?

Duur - 2022. 01. 19. 01:22

Engem ami érdekelne, hogy bár tényleg kilógott a Laconia szál, mi lett a gyerekkel aki felkelt miután meghalt? Mitől lett más? (azon kívül h kutyák csinálták) vagy mi van a hátterében?
(Lehet, hogy ezt a könyvek kifejtik, nem olvastam őket, de nem tudom mennyire releváns mondjuk a könyvekből csak a 7. kötettől elkezdeni, mert ugye ott azért más a cselekmény meg szereplőszálak is elvileg.)

mildi - 2022. 01. 19. 10:02

hello, mi lett a pet semataryvel? könyvesek, help!

Enzo - 2022. 01. 19. 17:06

@Duur & @mildi:
Hát erre a kérdésre félig azt tudnám válaszolni, hogy mivel a 6.évados laconiai szál nem könyves történetszálat dolgoz fel (hanem a Strange Dogs novellát), ezért nem tudjuk – félig meg azt, hogy a 8.könyv alapján azért mégiscsak meg lehet válaszolni valamennyire.
Viszont mivel könyvtéma, ezt nem akarom ide beírni, inkább sztem a könyvesbe fogok írni egy kommentet, és csak azt belinkelem ide (és akkor az viszonylag izoláltan elolvasható) :)

DJackson - 2022. 01. 19. 18:54

@Peti
A hang az űrben (és hogy látszólag fénysebességgel is terjed) engem is zavar, de ez már egy annyira elcsépelt sci-fi közhely, hogy a bolygós léthez szokott inyalowda nézők sajnos már alapnak veszik! :)

A legrealisztikusabb megoldás szerintem is az lenne, mint ami a Firefly-ban, vagy a Serenity-ben is volt: zene mixelve belső hanghatásokkal és rádióval, ahol az ágyútűz badass BSG-s dobszólóval jöhetne!
Ugyan az űrben nincs hang, de a részecske lökéshullámok nagyon is hallhatóak lennének, mint pl: robbanások, vagy kamera a drive plume-ban (ez utóbbira amúgy igyekeztek azért figyelni).

Én amolyan akusztikus emulátor-ként fogom fel az egészet, mint ahogy a Mass Effect-ben is volt. Gyakorlati haszna is lenne egy ilyennek, mivel minden érzékszervükre hagyatkozhatnának, ha a hajóban N.1 surround hangrendszerrel emulálva hallanák ki (frekvencia), merre, milyen távol (hangerő) és mennyire gyorsan közeledik (doppler eltolódás). Ez magyarázná a látszólagos azonnali hang terjedést is (bár a robbanások azért elég gyorsan terjednek).

A végtag regeneráló zselé amúgy nem Sci-fi: extracelluláris mátrix kivonattal növesztettek már vissza ujjakat! Őssejtetekkel kombinálva valószínűleg lehetséges lesz végtagokat is visszanöveszteni, hasonló módon mint itt!

Ezjolesz - 2022. 01. 21. 18:02

@Peti

Igen, még a régi időkben próbálkoztak “autentikus” élmény csinálni és az űrben nem volt hang. De miután kiderült, hogy az átlagnéző nem űrhajós vagy hardcore tudományos pontosság fanatikus ezért nem tudtak rendesen kapcsolódni ahhoz amit látnak. Ezért úgy döntött mindenki, hogy nem kell a hangos kisebbségre figyelni és lesz űrben hang. Ennyit a történet. Lehetne rendesen megcsinálni de egyszerűen nincs akkora igény rá.

_Peter - 2022. 01. 23. 20:31

“kipróbáltad már, hogy egy “űrpárbaj” a külső nézőpontból mennyire hátborzongató némán?”

Számomra nem hátborzongató hatást váltana ki, hanem iszonyú unalmat. Valószínűleg a többséghez tartozom, mert a többség igényeire mennek a készítők. Olyan hatása lenne mint Formula 1 motorhangok helyett Formula E kört “hallgatni”. Az emberi agy szerintem ragaszkodik bizonyos dolgokhoz. Van valamilyen pszichológiája is az ilyen dolgoknak, hogy pl. narancsra gondolok érzem az ízét és más társítások. Az is érdekes fekete-fehér filmet szívesen nézek, de száz éves némafilm nem érdekel, azt is régen úgy vetítették a moziban közben zongoráztak aláfestésnek.

Űr témájú film és sorozat esetében is kell a hanghatás, mert szórakoztatás a fő szempont. Természetesen a valós NASA küldetések felvételeihez nem kérek rákeverni hangot, mivel az nem mese. Viszont szórakozáskor egy Star Wars filmet se bírnék megnézni hang nélkül, amiből nem egy kult lett már. Leírom, hogy TIE fighter és szinte hallod. :)
Stanley Kubrick megmutatta nincs hang az űrben, George Lucas megmutatta, hogy kellene! :)
Kubrick zenével keltett felejthetetlen hatást, ennyi erővel az se legyen, teljesen néma hogy még végtelenebb legyen? Szerintem azt csak párszor lehet eljátszani, Kubrick és néhány más megtette, jó is volt, de ha minden űrbeli filmben némaság lenne, én unnám. Kell a hajtómű, kell a hipertér ugrás, kell a lézer effekt.

Kisebb jelenetekhez szerintem is jó ha nincs hang, talán jól emlékszem amikor Drummer összeszedte Inaros eldugott konténereit, vagy amikor Holden kalapálta a meteorbomba rakétáját, akkor nem volt hang. Viszont nagy csatákhoz kell az izgalom. Szerintem elég jó kompromisszumot kötöttek az Expanse készítői.

korxi - 2022. 02. 02. 12:15

Az S01 E07 és a 3 évad vége között úgy voltam vele hogy majd nagyon sajnálni fogom ha vége lesz.
De aztán ez az utolsó két évad már olyan lett hogy azt mondom hogy ha ilyen lett volna a folytatás is, akkor kicsit sem bánom hogy vége lett.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz