login |

Luna Park: az 1. évad – írta speranza

2021. 12. 25. 14:50 - Írta: vendegblogger

18 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika,

Az idei évben a Netflix számos új szériával bővítette olasz sorozatainak palettáját, szeptember végén például egy romantikus drámával, amely az 1960-as évek Olaszországába kalauzol bennünket. A korhatáros (16+) cselekménye Rómában játszódik.  

A címszereplő vidámpark egy amolyan békebeli, cirkuszra emlékeztető szórakoztató központ, ahol az artistákon kívül céllövölde, hullámvasút, kísértetkastély és még sok egyéb várja a nagyérdeműt. Nora (Simona Tabasco) – a park vezetőjének lánya – gyerekkora óta dolgozik mindenesként a vállalkozásban. Ha kell, akkor jósol, ha meg arra van szükség, kísértetté avanzsál a családi biznisz érdekében. Egy napon éppen a jósdában unatkozik, amikor betér hozzá Rosa (Lia Grieco) – egy gazdag, római család gyermeke – hogy a kártyákból a rég elveszett ikernővére sorsáról tudakozódjon. 

Gyorsan lelövik a „poént”, ezért én is le fogom: egy jellegzetes formájú anyajegynek köszönhetően kiderül, hogy Nora az eltűnt nővér. A kérdés már csak az, hogy hogyan lehetséges ez? A lány ekkor még semmit sem árul el Rosának, viszont elhatározza, hogy utánajár a rejtélynek. Ennek érdekében mindent elkövet, hogy közelebb kerüljön a „valódi” családjához, és egyidejűleg a sajátjában is elkezd puhatolózni.

Ez a nyomozás képezi a történet gerincét. Az ügy kezdetben egyszerűnek látszik, de persze nem az, a megoldás a messzi múltban gyökerezik. Hogy a jelenben se veszítsük el az érdeklődésünket, a mellékszereplők oldalán is akadnak izgalmasnak szánt átívelő szálak és bohém karakterek. 

Rosának van ugyanis egy öccse, Giggi (Guglielmo Poggi), aki színészi ambíciókat dédelget, egy lagymatag vőlegénye, Matteo (Edoardo Cohen), és a társasághoz tartozik még az utóbbi testvére, a fotóriporter Simone (Alessio Lapice) is. Az egyikük tanúja lesz egy gyilkosságnak, és általa a többiek is belekeverednek az ügybe.

Apránként mindkét lány családi háttere bemutatásra kerül, de amíg Nora tipikusnak mondható vándorművész famíliájáról részletesen kiteregetik a szennyest, addig Rosa oldalán csak annyit tudunk meg, hogy a gazdag, könnyelmű szülők szeretik a fényes partikat és főként a kedvteléseiknek élnek. No meg azt is, hogy apuka titokban kommunisták után kémkedik. Ebből sejthetjük, hogy még a legkevésbé gyanús karakter is rejteget valamit. 

Nagy elvárásaim nem voltak, amikor nekiültem, hogy megnézzem, mert a trailer alapján egy könnyed limonádét vártam, és tulajdonképpen azt is kaptam. Drámának nem elég mély, szinte a végéig felszínes marad, és a romantikus szálak is olyan langyosak, hogy a korhatárt nem tudom mire vélni. Igazság szerint a mellékvágány (a gyilkossági ügy) jobban felcsigázott, mint a központi rejtély, de ezen a vonalon is csalódás ért. 

Elismerem, hogy megvannak a maga értékei, nekem mégis inkább a kihagyott lehetőségek miatt marad emlékezetes a Luna Park. A sztorit egy érdekes közegbe és egy még érdekesebb történelmi korszakba helyezték el. Ekkoriban vitte véghez ugyanis az ország az „olasz gazdasági csodát”. Kár, hogy ezzel semmit sem kezdtek a cselekményben. Remekül ábrázolják a két lány világa közötti szakadéknyi különbségeket, de mindezt úgy teszik, hogy kizárólag ezt a két „buborékot” látjuk az egész korszakból, mintha más életforma nem is létezne.

A színészekről még nem ejtettem szót, de túl sok mindent nem is lehet kiemelni róluk. Ismerős arc nem akadt közöttük. A „híres színész” sráccal (Giulio Corso) kapcsolatban meg voltam győződve arról, hogy a karaktere szerint ő egy ripacsot alakít, de idővel beláttam, hogy rosszabb a helyzet, mert nem csak játssza, tényleg az. A többiek nagyjából rendben vannak, a forgatókönyvről meg nem ők tehetnek.  Furcsa módon a legviccesebb mondatokat a kommunista házaspár szájába adták, kár, hogy keveset vannak képernyőn.

A sorozat legnagyobb pozitívuma a hangulat lehetett volna, amit külsőségeiben meg is teremtenek, de csak azért, hogy aztán bosszantó módon agyoncsapják az illúziót egy-egy oda nem illő, modern zenével. Sajnos a legtöbb jelenet stúdióban forgott, igazán szép külső helyszínekkel csak ritkán örvendeztetnek meg bennünket, ettől viszont steril marad a látvány.

A koronát az egészre a befejező epizód teszi fel, ugyanis – ilyet még nem láttam korábban – egyetlen történetszálat sem varrnak el. Konkrétan úgy ér véget az évad, mintha az izgalom tetőfokán az operatőr egy random pillanatban egyszer csak kikapcsolta volna a kamerát, mondván: Ennyi! 

Letaglózva ültem a gép előtt, nem akartam elhinni, hogy csakugyan ennyi volt. Nyilvánvalóan készülnek a folytatásra, de azon én már nem leszek ott, akkor sem, ha valami csoda folytán megvalósul. Megnézésre elsősorban a súlytalan időtöltést keresőknek ajánlom, mert a megvalósítás egyszerűen elveszi az élét még a komolyabb drámai eseményeknek is.

A jóindulatú, 6,5/10-es értékelésem is jobbára a díszleteken és a kosztümökön dolgozó stábtagok erőfeszítéseinek szól. 

18 hozzászólás Ne habozz!

Kati néni - 2021. 12. 25. 15:43

Nem is hallottam róla még, a Netflix se ajánlotta fel, de bizony isten, az alapszituból olyan jó modern (és nem ám konzervatív!), Mexikó hetvenes-nyolcvanas évek fordulójára időzített telenovellát tudnék írni, hogy nocsak. Tkp. dramedy lenne, mint a Casa de Las Flores, rejtélyes gyilkossággal, humorral, sok-sok szennyessel.

winnie - 2021. 12. 25. 15:56

nem kell várni, hogy a netflix feldobja: https://www.sorozatjunkie.hu/2021/09/23/delelotti-video-3-luna-park/

mindenről írunk külön, plusz: https://www.sorozatjunkie.hu/category/ujdonsagok/

Neel - 2021. 12. 25. 16:41

Mindig mosolygok azon a felvetésen, hogy nem dobta fel a netflix. Ahogy winnie is írha, nem is kell arra várni.
A kritikával egyetértek, én sem fogom folytatni.

Scat - 2021. 12. 25. 17:01

Mindig egyetértően bólogatok azzal, hogy nem dobja fel a netflix.

Bár napi szinten nézem a junkie-t, de nem listázom itt a sorozatokat, szóval számít, hogy mit dob fel a netflix.

Divide - 2021. 12. 25. 18:49

Főleg a nyelv miatt ugrottam neki, de hetek óta nem tudom rávenni magam a második epizódra, valahogy taszít az egész világa (mind a két buborék). A színészek borzalmasak, bár nekem kezd gyanús lenni, hogy alapvetően az olasz játékmóddal lehet problémám, mert eddig minden sorozatuknál így éreztem.

speranza - 2021. 12. 25. 19:14

Pedig az olaszok is tudnak jó drámákat készíteni, de hozzánk ezek valamiért nem, vagy ritkán jutnak el. A televíziók zömmel csak epizodikus nyomozós sorozatokat vesznek meg tőlük. Nem értem az okát.
Ezt a korszakot, az 1960-as évek elejét is láttam már egy sokkal jobb ábrázolásban, a L’onore e il rispetto c. dráma sorozatban, amiből idehaza sajnos csak egy évad ment le, Tisztelet kérdése címmel. De ugyanilyen erős az Elena Ferrante könyvei alapján készült Briliáns barátnőm is. :)

Neel - 2021. 12. 25. 19:30

A Briliáns barátnőm (mikor jön a harmadik évad, tudja valaki?) valóban zseniális, de a könyvek is azok.

winnie - 2021. 12. 25. 19:41

amint lesz időpont, jelezni fogjuk hírben és a naptárban. szerintem hamarabb jön a netflixre tőle A felnőttek hazug élete.

plusz az elkövetkező 3 hónapban lesz 3 másik olasz premier is a netflixen. többek között az ugyancsak könyvadaptáció hűség.

Neel - 2021. 12. 25. 20:10

Igen-igen, én mindig figyelem a premierdátumokat itt nálatok.

A felnőttek hazug életéért kár, az nem egy erős könyv szerintem. A kortárs olaszok amúgy nagyon ajánlottak, Ferrante mellett Mazzucco, Avallone, Mazzantini mind nagyon jól írnak.

speranza - 2021. 12. 25. 20:33

Egyetértek. :)
Én éppen Luca Di Fulvioval készülök megismerkedni, és a közelmúltban fejeztem be Andrea Camilleri két Montalbano novellákat tartalmazó kötetét, amikből a sorozat is készült. Kitűnő alapanyagok vannak az olaszoknál, és örülök neki, hogy ezt mások is így látják. Ferrante köteteit is sorra dolgozzák fel film, vagy sorozat formájában.
Sajnos ezek nem változtatnak azon, hogy a Luna Park nem lett egy maradandó alkotás, de aki keres, az talál. És érdemes keresni. :)

Vattacukor - 2021. 12. 25. 21:23

Az első rész után kaszáltam,nekem kínszenvedés volt,pedig érdekesnek tűnt a trailer alapján.

Neel - 2021. 12. 25. 22:00

Speranza, ahogy látom, adhatnánk ötleteket, hogy miket lenne érdemes sorozatban feldolgozni. Gyakran az az érzésem mostanság, hogy eleve átlagos vagy középszerű könyveket filmesítenek meg. Di Fulvio-tól még nem olvastam, valahogy mindig az inkább romantikus kategóriába soroltam magamban.
Ferrante nagyon felkapott mostanában, igen. Kíváncsi leszek a the lost daughterre is. De az film, úgyhogy ez már itt nagyon off.
A Hűséget olvastad, amiről winnie írta, hogy jön?

speranza - 2021. 12. 25. 22:25

Nem, sajnos még nem olvastam Marco Missiroli Strega-díjas könyvét. :)

Neel - 2021. 12. 25. 22:59

Én sem sajnos, ahogy látom, magyarul nem lett siker.

Kati néni - 2021. 12. 26. 00:00

Heh, alig van időm tévézni, ide is csak azért járok, hogy képben tudjak maradni.
= Nem dobta fel = amúgy be sem kell lépni a Netflixbe, mert az okostévé rögtön egy olyan menüvel indít, ahová kiteszi “csíkokba” a számomra készített vagy félbe hagyott tartalmakból a listát: felső sor Netflix, utána jön a Prime, aztán ARD (általában Tagesschau), ZDF (dokuk), RTL Plus, Joyn, Spotify, Deutsche Welle usw.

Florabell - 2021. 12. 26. 23:49

Olyan könnyed szappan volt mint a Hölgyek paradicsoma. Nagyon élveztem, de a befejezés tényleg hatalmas csalódás.

annabella - 2022. 01. 18. 14:20
winnie - 2022. 01. 18. 17:38

igen, itthon is megjelent az hbo oldalán, 02.07

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz