login |

The Great: a 2. évad

2022. 01. 11. 15:50 - Írta: Shyllard

2 hozzászólás | kategória: kritika,

Véget ért a II. Katalin korai éveit feldolgozó Hulu-s Nagy Katalin – A kezdetek második évadja, ami a folytatásában az előző etaphoz képest kifejezetten éles kanyart vett központi témájában. Szerencsére eközben képes volt megtartani mindazt, amiért annyira jó volt a kezdés, továbbra is számos iszonyat humoros pillanatot, s talán néhány még sötétebb momentumot is szállítva.

Történelmi hitelességet még mindig felesleges keresni a sorozatban, mert nem ez a célja, címe beúszását is rendszeresen kiegészíti azzal, hogy csak néha igaz történetről van szó. A szereplők nagyja valós személy, de a velük történtek kevésbé követik az események igazi menetét. Idő után én fel is hagytam azzal, hogy neten bogarásszam melyik cselekmény hiteles és melyik nem, legtöbb esetben színházi játékokhoz hasonló képletes, lekurtított és egyszerűsített feldolgozásról van szó.

Az első, intrikás évadot követően a folytatásra előző bekezdés hatványozottan igaz, ugyanis a készítők ezúttal a nagyobb volumenű történéseket sokkal inkább háttérzajként kezelték a központi karakterdrámához viszonyítva. Ezúttal az előzőekben csírájában elültetett romantika került a központba, egy kifejezetten jól felépített, még ha megkérdőjelezhető üzenettel is felépített házassági történetet tálalva.

The Great humora még mindig elképesztően abszurd, viszont a két főszereplő együtt, és külön-külön is hatalmas jellemfejlődésen ment keresztül a sorozat második évadjában. Elle Fanning a karaktere hatalomra kerülésével úgy érzem a kezdéshez képest sokkal több érdekesebb pillanatot kapott, hatalmas magasságokkal és elképesztő mélypontokkal övezve. Nem törött bele a bicskája a nagyobb feladatba, ugyanúgy képes volt a humorosabb, vagy erőteljesebb kiállást követelő momentumokban helyt állni, mint az érzelmesebbekben.

Az uralkodónőt első évadhoz viszonyítva nem éreztem már teljesen ledominálva Nicholas Hoult Peter-je által, remekül tükrözve, hogy a sorozaton belüli karaktereik hatalmi viszonya is megváltozott. A férje játéka továbbra is zseniálisan piperkőc, az elmélyítése és a viszontagságos, egyre erőteljesebben lángoló romantikus érzelmei felesége irányába képesek voltak a színész komolyabb képességeit is előtérbe hozni. Miközben néha úgy éreztem, hogy túlságosan is kényelmesen, központi téma okán lett eltolva Peter egy szimpatikusabb irányba, Hoult még a gyengébb fordulatokat is képes volt a vállán hordozni.

S kettejük viszontagságos viszonya fantasztikusan elvitte a hátán az évadot, még a bennem bujkáló ellenérzések ellenére is képes voltam szurkolni nekik, annyira jól felépítették sokszor ellenséges kapcsolatukat. Viszont nem csak ők ketten voltak jók a 2021-es etapban, a tovább mögött pedig spoileresen kitérek ezekre, illetve pár negatívumra is.

Első sorban a kicsit hiteltelen Peter jellemfejlődésnek hála a záró pillanatokban egy, a legelső részben megismerthez képest szinte teljesen transzformált uralkodót láthattunk. Hiába volt szép pillanat kettejük meghökkent, nem teljesen boldog, de tisztábban látó kitekintése az utolsó snitten, úgy érzem ideje lenne az egomániás férfit kiírni a sorozatból. Miközben Hoult és Fanning összjátéka fergeteges, s nem tudom mennyire lenne képes tartani a szintet a sorozat az egyik legfontosabb építőeleme elvesztése nélkül, nem sok potenciált látok már Peter-ben.

Annyira megváltozott az uralkodó, hogy innentől fogva (mint ahogy az évad egyik legfontosabb konfliktusa is), a legtöbb kettejük közötti balhé egyre izzadságszagúbb lenne, így jobb lenne a csúcson leállni ezzel a vonallal, még ha keresnie is kellene a sorozatnak egy másik központi ellenlábast Fanning II. Katalinjának. Szerencsére jelentkező bőven akadna, bár a Peter-t övező segítők soraiból egy szereplőt sem tudok elképzelni, aki annyira erőteljesen képes lenne ellenállni főszereplőnknek, mint Hoult uralkodója.

Georgina (Charity Wakefield) évadközepi távollétének kifejezetten örültem, a végén való visszatérése a karakterekhez hasonlóan nekem is inkább volt zavaró, mint örömteli tényező, hiszen Grigor (Gwilym Lee) megérdemelt boldogságát is képes volt aláásni. Az az érzésem, hogy Marial-t (Phoebe Fox) igyekeznek erőteljesebben áttolni az udvar másik oldalára, bár a végén való „letartóztatása” nem volt túl hihető indokokkal megtámogatva.

Egyedül Archie-t (Adam Godley) érzem erőteljesebb pozícióba II. Katalin ellenségei közül, miközben a második évad során nem gondolom, hogy a készítők túl sokat tudtak vele kezdeni. Sok viccesebb pillanata volt, de a krokodilos húzását leszámítva kevés olyan hatalmi játékban vett részt, mint az első évadban. Marial-lel ápolt viszonya nekem még mindig az egyik kedvenc eleme a sorozatnak, annyira jól képesek ketten árnyalni az amúgy sokszor eltúlzottan fekete-fehérként feltüntetett belső játszmákat.

II. Katalin támogatói között sem volt teljesen zökkenőmentes az évad, Orlo (Sacha Dhawan) és Velementov (Douglas Hodge) eltávolodása a császárnőtől főleg az előbbi esetében volt erőltetettebb, miközben a katonai vezető az előző etaphoz képest inkább kapott több drámai pillanatot, mint humorost. Velementov és Peter kapcsolatának kibontása nekem kifejezetten tetszett, több beszélgetésük is volt az évad során, ami jól működött.

Fő karakterek közül még Elizabeth-et (Belinda Bromilow) szeretném kiemelni, aki a színésznő játéka és a karakter megírása okán nekem továbbra is hatalmas kedvenc. Számomra az írók nála tudták megtalálni leginkább a kellemes egyensúlyt, meghagyva az első évadban felépített furcsa nőt, miközben igen komoly karakterfejlődésen is keresztül tudták vinni Peter nagynénijét.

Végül, de nem utolsó sorban még kitérnék Gillian Anderson-re is, aki II. Katalin anyukáját alakította, s a szereplése még JAws-jelölést is kiérdemelt az oldalon. Sokakhoz hasonlóan én is mindig örülök neki, s ezúttal sem kellett csalódni. Remekül képesek voltak a külső szemponttal szemléltetni a készítők az általunk, s a főszereplők által is megszokott császári udvar abszurd működését, miközben nem csak egyszerű vendégszereplő volt a színésznő, hanem fontos eleme a később kialakuló központi konfliktusnak II. Katalin és Peter között.

S ezen utolsó szerepe miatt sem tudok teljesen örülni Anderson-nak, mert az uralkodóval való lefekvése és az ezt követő halála nekem nem tartozott a sorozat jobb húzásai közé. Nem volt túlságosan erőltetett egyik vonal sem, s igyekeztek felépíteni Peter és Joanna kölcsönös vonzalmát, de mégsem érzem annyira jónak, hogy ez a bonyodalom lett az, ami képes volt erősebb éket vágni a főszereplőink romantikus házasságába.

Ennek, s néhány felsorolt negatívum ellenére egy cseppet sem mondanám, hogy nem élveztem a sorozat második évadját. Az előzőekben többször is kiemelt II. Katalin és Peter-féle romantika nagyon jó volt, s ahogy az 5-6. epizód környékén kezdett átfordulni kettejük kapcsolata, nehéz volt nem örülni a kedves fordulatnak. Annak ellenére, hogy a Joanna-val való lefekvésnek nem örülök, a két karakter közötti megromlott viszony annál élvezetesebb nézői élmény volt, hiszen szomorú voltam látni az esetleges felbomlását kettejük kötelékének. Csupán ennek oka nem volt tökéletesen kivitelezve.

S bár a romantika volt a legfontosabb eleme az évadnak, a politikai játszmák sem szorultak teljesen háttérbe. II. Katalin jobbágyfelszabadítási kísérlete remekre sikerült, talán a legizgalmasabb epizódot eredményezve főszereplőnk szemszögéből. Fanning-nek hatalmas hullámvölgyön kellett átmenni ezen lépése okán, aminek minden egyes pillanatát képes volt remekül szállítani. Emellett az ottománokkal folytatott viszálykodását is kifejezetten szerettem, és baromi izgalmas volt látni mikor a sok viszontagságból tanulva a császárnő végezni tudott az arrogáns szultánnal.

S míg mostanra, legfőképpen Peter karaktere okán inkább érzem hátráltató tényezőnek a történelmi hátteret, azért ezen téren sem túl nagy a frusztráltság a részemről. Kosztümök és helyszínek terén remekül teljesít a sorozat, kifejezetten változatos gardróbot mutatva a főszereplőkön. Talán kedvenc design-om II. Katalin utolsó öltözete volt, ami vérfoltosan remekül képes volt reprezentálni főszereplőnk átváltozását is.

Emellett kulturális érdekességként nekem nagyon tetszik az orosz udvar sokszínűsége, ami nem tudom mennyire szándékos készítői döntés. Persze itt is vannak merészebb lépések, de alapvetően imádom, hogy a színészeken keresztül reprezentálva van az ország sokszínűsége. Úgy érzem sokszor hajlamosak vagyunk Oroszországra egysíkúan gondolni, miközben a birodalom területén belül nagyon sokféle népesség található meg mind a mai napig.

Összesítve The Great második évadja több és jobb volt, mint az első. A két főszereplő történet és játék terén is remek, mind a ketten sokkal több komolyabb momentumot kaptak, mint a kezdő etapban. Mindkét színész remekül helyt tudott állni ennek a kihívásnak, még ha Peter átalakulásával nem is vagyok teljesen megbékülve jellemfejlődési szempontból.

A sorozat maga viszont még mindig abszurdul vicces, rengeteget káromkodó és elképesztően obszcén. A jól megírt széria történelmi háttere kellemes kontextust tud adni a történéseknek, de egy-két történés ismerete egyes esetekben már inkább zavaró, mint elősegítő az évad béli események átgondolásának szempontjából. Kettős érzések vannak bennem, mert szeretném látni, ahogy II. Katalin és Peter romantikája tovább burjánzik, viszont nem látok már Hoult karakterében annyit, hogy örülnék hosszabb távúbb visszatérésének.

Viszont II. Katalin, s az őt övező rengeteg remek mellékszereplő játszmázását még mindig öröm nézni, csupán kellene találni egy új karakteres ellenlábast neki, hogy ne fulladjon ki túlságosan is hamar a sorozat. Ugyanis kosztümös fekete komédiák terén számomra annyira párját ritkítja The Great, hogy szívesen nézegetném ezt a sorozatot még egy jó darabig.

2 hozzászólás Ne habozz!

clegane - 2022. 01. 11. 17:06

nekem továbbra is nagyon tetszett, az első évad nekem az év legjobb sorija volt tavalyelőtt, ez meg tavaly.

heidfeld - 2022. 01. 11. 21:08

Jobb lett a második évad, mert sikerült a karakterek személyiségébe merülni. Talán az érsek tetszett a legjobban. Ja, a szőkéből is lehetne több!
Ami nagyon nem tetszett, ez a szerelmes, erejét vesztett Péter. Csinál az ember nagy őrültségeket – magas lázzal bevásárlóközpontban kóvályog, 2 nappal szenteste előtt – de ez erős pazarlása a karakternek. Hoult zsenialitásáról nem is szólva.
Gillian rutinból jó lehozta a karaktert, már három sorozatban is láttam tőle, hasonló szerepben. Még néztem volna.
Georgina feltétlen kell, pláne egy másik pazarlás miatt.
Ilyenek miatt sem tudok 8/10-et nyugodt szívvel adni rá.
Elle Fanning elképesztően tehetséges. Öröm őt nézni.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz