login |

Pilot-mustra: Hotel Margaret – 1×01

2022. 02. 27. 15:50 - Írta: winnie

8 hozzászólás | kategória: hazai termék, kritika, pilot-mustra,

Nyilván már jó pár rész eltelt azóta, hogy bemutatásra került az RTL Klub új napi sorozata (ami ugye nem szappanopera, hanem telenovella, hiszen a napi műfajban lezárt, évados szerkezetű – legalábbis ez volt a terv, a nem túl jó nézettség miatt nem vagyok abban biztos, hogy túl sok bizalmat fog kapni, de majd kiderül), szóval még véletlenül sem leszek aktuális, azonban az első részt nézve és a reakciókat olvasva azért pár kérdés felmerült bennem – és persze az is érdekel, hogy 5, 10, illetve 20 rész után hogy alakultak a dolgok.

Mondanom sem kell (vagy kell?), hogy főleg negatív vélemények érkeztek nálunk a sorozat kezdéséhez, de ilyenkor sosem tudni, hogy ezek a műfajnak vagy magának a sorozatnak szólnak. Mármint nyilván szólnak a sorozatnak, azonban azt nem lehet elválasztani a napi műfajtól, vagy legalábbis nem nagyon hiszem, hogy sok hetisorozat-néző ki tudná egészíteni azzal a véleményét, hogy bezzeg X vagy Y magyar (vagy török, latin-amerikai) szappanopera vagy telenovella mennyivel jobb volt. És ezért van mindig bennem, hogy ha valaki a heti műfajról átnéz a napira (ahol ugye nem 2-3 vagy 5-6 hasznos percet forgatnak naponta, hanem 30-60-at, ami azért nem mindegy), akkor általában a műfajnak (is) szólnak a szavai. Értelemszerűen a napisorozat-profik esetében ez nem áll.

A másik kardinális kérdés, és épp ezért volt merész a Hotel Margaret koncepciója, az a fiatal karakterekre való összpontosítás. Mert az már nem csak napi sorozatos jelenség, hogy általában ők elég komoly össztűzbe kerülnek az amerikai heti sorozatokban, hát még a magyarokban, legyen az akár Aranyélet is, ahonnan egyébként importált is egy főszereplőt a Hotel Margaret. Mint karakterek, a néző (én is!), ha nem tinisorozatról van szó, mindig kétkedve áll a tinédzserekhez, és ez a magyar gyártásokra kiemelten igaz, hiszen sokszor új arcok kapják ezeket a nézőként némiképp ódzkodva fogadott szerepeket, és a színészek teljesítményétől függetlenül szerintem nem sokszor láttam olyat, hogy valamelyikük túlnyomóan pozitív megnyilvánulásokat kapott volna debütálásával. És, ugye, ez a napi műfajra kiváltképp nem jellemző. (Ilyenkor szoktak páran falsnosztalgiával régi fiatal karakterekre mutogatni, pedig mindenki tudja, hogy pl. a Barátok közt vagy akár Szomszédok szereplőire hogy reagáltak a népek.)

És ezzel nem is akarom a sorozatot mentegetni, csak annyit akartam jelezni, hogy sosem egyértelmű, hogy az adott vélemény a konkrét darabnak szól, vagy a jelenségnek, műfajnak, mert mondjuk akad olyan szappanopera, ami láttán az adott véleményező elismerően csettintene, miszerint “ezt valahogy így kéne!”. Szóval semmi meglepő nem volt abban, hogy a Hotel Margaret főleg negatív véleményeket kapott (én is beállok a sorba), illetve, hogy a főleg a fiatal szereplőket érte kritika. Hát még úgy, hogy a manapság új divatos (és előszeretettel utált) influenszer réteg képviselték.

Mert ugye a sorozat arról szól, hogy influenszeres díjátadót rendeznek meg egy szállodában, és amikor a győztes átveszi a díjat, akkor lelövik. Vajon kinek lehetett a bögyében az a srác, aki társairól épp leleplező videót akart közzétenni? Nyilván a társainak, a rendőrség pedig miután kiszáll a helyszínre, gyorsan be is zárja a hotelbe a szereplőket és az alkalmazottakat. Ami tippre tök felesleges, de a sorozat koncepciójához, az együttéléshez és a folyamatos machinációkhoz szükséges –  aki ilyenen fennakad, vagy azon, hogy az “ország legnagyobb” efféle eseményének a nézőterén pár ember ücsörög, plusz a személyzet, az nem célközönség.

Nem voltak illúzióim a sorozat kapcsán, nem hittem azt, hogy igazán a rejtély lesz a középpontban, vagy hogy az komoly kidolgozást kap, de még így is csalódás volt, hogy mennyire laza kereteket kapott, túlságosan lerí, hogy bármilyen irányba toszogatható hirtelen kitalált red herringekkel, hogy bármikor gyanússá tehető valaki, illetve, hogy a valódi tettest elég az utolsó pillanatban kitalálni, és ráverni az egészet azzal, hogy az egyik red herringről kiderül, hogy nem is red vagy herring. (Szerintem csak egy kivétel lehet, amit az utóiratban írok, a poszt alján.)

Persze az üggyel kapcsolatban lesznek csikicsuki bonyodalmak, és mondhatnám azt is, hogy (megint a mentegetés, ehh…!) botorság volt elvárni ilyesmit egy napi sorozattól, hiszen azt mindenképp a szappanos tematika fogja uralni, és egyébként is esélytelen lenne komolyabban megtervezni 40-80 részt. Részemről sem elegáns tehát ilyesmin fennakadni, főleg, hogy a viszonylag archetipikus karaktereket és a dinamikákat sikerült felvázolni fapados, bár korrekt módon az első részben, és még a (jelek szerint hangsúlyosabb szerepet kapó) humoros stílust is megalapozták, amely kissé suta módon ugyan, de azért működgetett.

A gond ennek kapcsán csak az volt, a gárda nagy része egyrészt nem túl érdekes (MÉG?), és nem is túl szimpatikus. Utóbbi pedig elég komoly probléma, főleg az influenszerek terén. Egy rész nem sok mindenre elég, és, mint írtam, az utálat zsigeri reakció lehet egyeseknél a mesterség képviselői kapcsán, de még akkor sem hiszem, hogy nem lehetett pár szimpatikusabb arcot prezentálni (vagy nem a negatív oldalukat kiemelni), ha a cél egyben az is volt, hogy az egész jelenséget valamennyire kifigurázzák és/vagy pellengérre állítsák, hogy aztán a végkövetkeztetés talán az legyen, hogy “az influenszerek is emberek” – valahogy adja magát egy “redemption arc“.

A Hotel Margaret legnagyobb hibája, vagy inkább mondom azt, hogy a nemjóságának a legfőbb tünete az volt, hogy semmilyen szinten nem érdekelt a folytatás, pedig krimirajongóként tényleg abban bíztam, hogy sokkal pozitívabban fogok rá reagálni. Ha már a gyanúsítottak nem túl izgalmasak, akkor sokszor a nyomozókba azért még lehet kapaszkodni, azonban itt még ez sem nagyon ment, egyikük sem volt olyan karakter. Pár jobb alakítás a veterán arcoktól pedig közel sem elég ahhoz, hogy megtartsa a nézőt.

ui: Rögtön az jutott egyébként eszembe, hogy miután az áldozat nem halt meg (csak pár résszel később – nem tudom, hogy mutatják-e?), hogy az efféle húzás mindig csak egy valamit jelenthet, a fináléban való diadalittas felbukkanást. Ami során kiderül, hogy megrendezett volt az egész. És amikor kiderül, akkor megtörténik a valódi gyilkosság, remek lezárást szolgáltatva az S1-nek, és felvezetést egy esetleges, de talán soha el nem készülő S2-nek.

8 hozzászólás Ne habozz!

Deny - 2022. 02. 27. 16:18

Nagyon sokszor iszonyú cringe, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy a kezdeti hate-watching idővel nem fordult át egyfajta kíváncsiságba. Őze Áron és Nyári Dia a kedvenceim a színészek közül, nagyon jól játszanak.

Kroat - 2022. 02. 27. 17:43

19 rész után, szerintem kijelenthető hogy ez egy 60+közönségre optimalizált napi szappan. A szereplők szóhasználata, a nézőnek szóló kimagyarázasok, a tulajdonos Supernagyi karakter, ahogy minden öreg látja magát. Az elképesztően cringe humor, élén az arab és most már mozambiki karakter vicces magyarul nem tudásával. A szálloda személyzeti felépítésével, amit bármelyik szocializmusban létező vatta munkahely megirigyelhetne. Kataszrofaturista vagyok csak, de lassan elengedem.

Zizi - 2022. 02. 27. 23:00

Vártam, a Keresztanyut ki nem állhatom, reméltem, hogy ez jobb lesz… Nos, nem tudom, hogy az számít-e, ha valami a -1-nél eggyel jobb, ha még így is egy szörnyű nagy nulla.
A Poirot és Columbo szerelemgyermeke “nyomozó” meg annyira béna, hogy már-már kiráz tőle a hideg…
Ez a két sorozat olyan blődségekkel van tele, hogy komolyan felidegesítenek. Szóval részemről ennyi volt.

Rocko - 2022. 02. 28. 07:52

jól értem, hogy ez inkább a Barátok Közthöz áll közelebb, mintsem A mi kis falunkhoz?

winnie - 2022. 02. 28. 08:59

attól függ melyik aspektust nézed.

napi a sorozat, mint a BK, nem heti, mint a Falunk – ez nem csak azt jelenti, hogy naponta látni az epizódokat, hanem azt is, hogy naponta forgatnak egyet, és nem hetente, szóval sokkal, de sokkal gyorsabb a produkció.

viszont lezárt, fix sztorival rendelkezik, szemben a Barátok közttel (és a Falunkkal), ami megy a végtelenbe.

és nem is komédia, mint a Falunk, hanem inkább krimi.

Kempesbaba - 2022. 02. 28. 13:44

Szerintem alapvető koncepcionális problémák vannak ezzel a sorozattal. Véleményem szerint a telenovella (vagy szappanopera) mint műfaj nem alkalmas arra, hogy a krimivel házasítsák. Egyszerűen nem lehet a feszültséget így folyamatosan fenntartani. Plusz mint ahogy Kroat írja, a 60+-osok lehet(-nének) a célközönség, akik pont nem tudnak mit kezdeni ezzel az influenszer témával.
És az egész dolog meg van tetézve Hámori Barbara áldásos, szakértő tevékenységével…

Rocko - 2022. 02. 28. 18:27

winnie: köszi, akkor adok neki egy esélyt majd.

Tonyfan - 2022. 03. 04. 11:53

Köszönet a cikkért, már annyi szapulást olvastam erről a sorozatról, hogy örülök végre látok egy ilyen írást amiben nem csak “köpködnek”. Teljes mértékben egyet értek a cikked tartalmával, ugyan ilyennek látom én is a helyzetet.

Én személy szerint nagyon vártam ezt a sorozatot Őze Áron miatt, aki egyik kedvenc színészem. Miatta nagyon sajnálom, hogy nem úgy sikerült a sorozat, ahogy sikerülhetett volna.
Most már valószínüleg végig fogom nézni, ha már belevágtam, csak ne rakták volna ennyire késői időpontra :/

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz