login |

Kiégés – mi az ellenszer?

2022. 03. 04. 21:30 - Írta: winnie

29 hozzászólás | kategória: a hét kérdése, elmélkedés

Indulhat a terápia? Felmerült egy levelezésünkben a kiégés témája (Gergő vetette fel), és az, hogy esetleg érdemes lenne róla beszélni. A legegyszerűbb, ha be is idézem, kvázi posztként kezelem a dolgot, mert én kívülállóként (kiégés? mi az?) nem nagyon tudnék hitelesen hozzászólni.

Kiégés sorozatokból

Az utóbbi hónapokban tapasztalom, hogy mintha kiégtem volna a sorozatnézésből. 2002 óta vagyok junkie, akkor az Alias 2. szezonja rántott be, azóta is tart a függőség. Folyamatosan nézek új sorozatokat is, meg előveszek újranézésre régebbieket. Emellett a Sorozatjunkie-n követem az aktuális sorozatom cikkeit, kibeszélőit, olvasom a kommentjeit. Stílusra főként ezek a “high concept” sorozatok jönnek be, átívelősek, karakter építősek (Alias, Prison Break, Dexter, Wire, stb), néhány sitcom (Parks and Rec, Superstore, stb), illetve az animációk közül egy pár (Archer, Rick and Morty pl). A kiégést a kedvenceimnél, az első kategóriánál érzékelem elsősorban.

Régebben azt tapasztaltam, hogy izgulok a következő rész, cikk, komment szekció miatt, alig várom, hogy belemerüljek ezekbe. Mostanság a sorozatban inkább a hibákra figyelek, és a kommentek között is mintha a negatívabb hangvételűeket keresném, megerősítve magamban az épp aktuális nyűgömet.

Amit konkrétan meg tudok fogalmazni, hogy a sorozatokban minden “too convenient” (nem nagyon tudom magyarul kifejezni), szóval hogy mindig mindenki pont jókor (vagy épp rosszkor) van jó (vagy épp rossz) helyen, mindig pont azt (nem) látja meg, azt (nem) hallja meg, azt (nem) találja el a golyó, pont akkor csörren a telefon, épp kiesik a kezéből a tárgy, stb, stb, végtelenségig lehet ezeket sorolni. És bár tudom (legalábbis sejtem), hogy ezek kellenek az izgalomhoz, drámához, de valahogy mostanság zavarnak.

Pedig a sorozatok nem változtak, legalábbis nem az elmúlt hónapokban, és ilyen mértékben, tehát bennem változott valami. Amit keresek, hogy mi, és miért, és miért pont most, és hogyan találok vissza ahhoz az önmagamhoz, aki azért ült le sorozatozni, hogy élvezze, nem pedig belső harcolni azon, hogy ez miért szar, az miért szar.

Veletek volt ilyen? Hogyan állt vissza (ha visszaállt)? Mi volt elcsúszva nálatok?

29 hozzászólás Ne habozz!

VanillaSky - 2022. 03. 04. 21:46

Megoldást nem tudok, de nálam másfajta kiégés jelentkezett és ez már másfél éve tart!

Egyszerűen annyi sorozat van – nem csak újoncok – hanem bejáratott sorozataim is, hogy gondolkodok mit kéne nézni, de akkora a választék, hogy ‘jó inkább majd holnap’. Évados elmaradásaim keletkeztek, nem kaszáltam a sorozatokat, hanem egyszerűen egyre csak torlódtak és ‘majd megnézem’ lett belőlük. Megoldásom egyelőre nincs rá, régebben volt 12-15 sorozat amit követtem, most meg az 1883-on kívül nem néztem meg semmit az elmúlt 2 hónapban, de egyszerre 1-2-nél több nem aktuális, pedig időt tudnék rá szakítani.

Pribi - 2022. 03. 04. 22:06

Teljesen megértelek. Valószínűleg az életed is másfelé visz, és szerintem mivel változtak a dolgok, ezért lehet, hogy sok neked az a sorozat mennyiség, ami eddig nem volt sok.

Nekem ezen a mindenbe belekötök, és túl sok logikát keresek egy sorozatban dolgon az segített, hogy elkezdtem szelektálni:
Kevés sorozatot nézek, de azok tényleg tetszenek, megfogtak.
Eléggé indokolatlan a többes szám, mert nálam most pont egy ilyen sorozat van.
Tőlem – aki korábban szinte semmit nem kaszált el semmit – furcsa volt megszokni ezt még saját magamtól is, de ez van.

Így legalább az elé a bizonyos sorozat elé tényleg hatalmas lelkesedéssel tudok leülni. Főleg, ha a zsúfolt napok miatt akár több rész is felhalmozódik.

speranza - 2022. 03. 04. 22:43

Ezt a folyamatot úgy hívják, hogy „öregedés”. :)

De viccen kívül: természetes, hogy idővel telítődsz bizonyos élményekkel, pláne, ha azok ilyen repetitívek, és ha túlzott mértékben fogyasztod őket. Az emberek többsége leragad egy-egy zsánernél, nem is hajlandó keresgélni idegen területeken, így magától értetődő, hogy besokall egy idő után. Én relatíve keveset fogyasztok mindenből, mégis átélem ezt a jelenséget.

(Ezenkívül, az elmúlt évek tükrében azt tapasztalom, hogy amíg az életünk egy megszokott, „unalmas” mederben zajlik, addig keressük az új élményeket, és vágyunk az izgalmak után, de amikor ez megváltozik, és a hétköznapjaink válnak kihívásokkal telivé, akkor elkezdünk vágyakozni valami hétköznapibb, földhözragadtabb dolog után, mert elegünk van abból, hogy kitalált történetekbe meneküljünk a valóság elől.)

Én úgy küzdök ez ellen, hogy tudatosan igyekszek másra is figyelmet fordítani. Vannak időszakok, amikor szándékosan hanyagolom az elektronikus eszközöket, és inkább olvasok, kertészkedek, próbálok a lehető legtöbb időt tölteni a szabadban, a családtagjaimmal – kütyüktől távol – mert az életünk érdemi része az, ami offline zajlik. (Ezt ma már sokan elfelejtik.) Utána jóval több érdeklődést tudok mutatni egy-egy új sorozat/film iránt. :)

Mersby - 2022. 03. 04. 22:53

Velem is volt ilyesmi.

A “túl egyértelmű” dolgok a tipikus murphy törvényei, a való életeben is vannak ilyesmik. Persze a kijelzőn látványosabbra, izgalmasabbra kell csinálni. Ezen korán túl kell lépni ha junkie az ember.

Rengeteg cucc van már majdnem minden kategóriában, érdemes a főbbek közül egyet-egyet elkezdeni és azokat váltogatni (1 scifi után 1 krimi stb). Sokszor jót tesznek pl. a rövid animációsok kicsit szusszanni de mégis nézni valamit. A közepes cuccokat rögtön dobni mert egyre kevesebb az idő de egyre több a választék. Ahol meg csak fennakad az ember dolgokon, azt kukázni kell.

DJackson - 2022. 03. 05. 00:31

Ez egy hobbi, amit CSAK magadért csinálsz, nem egy munka! :) Nincs számonkérés, akkor és annyi sorozatot nézel amennyit csak időd és kedved tartja!
Az ember változik a korral, így a hobbik is átrendeződnek, ez egy teljesen normális jelenség! Idővel mindenkiben egyre nagyobb késztetés lesz arra, hogy alkosson valamit, nyomot hagyjon a világban és ne csak fogyassza az előre elkészített tömeg tartalmakat. A sorozatoknak jó jellem és világkép formáló hatásuk van, sok szociális vonatkozással, de egyszer el kell kezdenünk alkalmazni a tanult dolgokat!

Én is sokkal többet néztem 10-15 évvel ezelőtt, volt hogy egy héten egy tucat részt is, amint csak kijöttek (tudom, rookie numbers…), most meg heti 1-2 részt szoktam általában, néha azt is csak napokkal később (bár időm sem engedi már úgy). Én is úgy tapasztalom, hogy sokkal nehezebben próbálok be újakat, és szívesebben nézek vissza régi, jól bevált klasszikusokat! Igaz főleg a sci-fi érdekel az meg nem sok jó van mostanság. Valószínűleg az extra időigény/kockázat minimalizációja is közrejátszik ebben.

Geza Kovacs - 2022. 03. 05. 02:16

Persze, hogy van ilyen velem is. Tavaly óta. 2009/10 fordulója óta nézem a sorozatokat nagy mennyiségben, és már pár éve éreztem, hogy messze nem érdekel a műfaj általában annyira, mint korábban. Mintha elfogytak volna az eredeti ötletek. Ami mondjuk évi sok száz, vagy akár ezret is elérő sorozatkezdés tekintetében már nem is furcsa. Nyilván válogatni is fárasztó, és az ember is változik idővel. Furcsa ezt tudomásul venni – de ez bizony ilyen.

Divide - 2022. 03. 05. 07:02

Ilyenkor hanyagolni kell kicsit a sorozatozást. Nálam legalábbis működött.
Mostanában inkább olyasmi problémám van, hogy túl sok igéretesnek tűnő sorozattal vagyok elárasztva. Csak dagad a lista, időm meg nem lett több, és azt vettem észre, hogy szórakozásból feladattá vált a filmnézés. Frusztrál, hogy “nem haladok” pedig ennek nagyon nem így kéne működnie. Nekem nincs sorozatos blogom. :-)
Erre egyelőre valamiért az a reakcióm, hogy csakazértis inkább régi kedvenceket nézek újra, azokban legalább biztosan nem kell csalódni. És felértékelődtek a minik.

Platschu - 2022. 03. 05. 07:30

Szerintem a mennyiség/minőség arány megborulása óta nem alakulhat ki olyan mélyebb érzelmi kötelék egy sorozat irányába, mint régen. Ha pusztán függőségként tekintenénk a folyamatra, akkor ez olyan, mint amikor egyszerre behabzsolsz egy komplett tortát, ami akkor ugyan nagyon jól esett, fáj is a hasad, de másnap már megint éhes vagy és egy másik torta nem ugyanolyan ízű. Bezzeg ha szeletenként etted volna és lassan, akkor a kisebb adag hosszabb ideig lefedte volna a sóvárgást. Tehát megy a dara, aztán hiányérzet, amit egy újabb dara nem feltétlenül tud kielégíteni. Nincs már olyan, hogy nézem a tévéújságot, hogy hetente milyen rész jön. Felpörgött a világ, mert mindenki mindent azonnal akar.

Én is bele szoktam esni abba a hibába, hogy túlelemzem az adott sorozatot. Tehát amikor élveznék valamit, de utána csak csinálnak valami olyan kis hülyeségeket, ami után a varázs megtörik vagy megbicsaklik és akkor ilyen cinikusabb, kötekvőbb hangvétellel állok hozzá egy adott műhöz.

Bevallom, hogy én is beleestem az önjelölt sorozatalkotó hibába, amikor lelkes nézőként elhiszed magadról, hogy sokkal jobban is tudnád csinálni az alkotók helyet. Sokan nem is fogják fel, hogy hány ember összehangolt munkája kell egy sorozat megalkotásához, tehát nem csak író, rendező és színészek léteznek. Tehát ez egy elképesztően komplex alkotói folyamat több száz embertől tele előre nem látható akadályokkal, ami egy néző nem feltétlenül lát be és ez is okozhat elégedetlenséget, ami idővel tiltakozáshoz és kaszához vezet.

Mammut - 2022. 03. 05. 07:53

Hasonló volt nálam is úgy 8-10 éve, egyszerűen minden sorozat egy másik kaptafájának tűnt, untam mindet kivétel nélkül. Pedig sok sorozatot néztem, tényleg azzal ment el szinte minden szabadidőm munka után.

Abba is hagytam évekre, kiolvastam pár régi könyvelmaradást, meg képregényeket olvastam és fordítottam inkább, változatosabb és egyedibb volt, főleg a francia felhozatallal.

Majd úgy 4 éve rákattantam egy animére, a One Piece-re, pont azt a kaland feelinget hozta, ami régóta hiányzott már. Szóval úgy két évig ebéd- és vacsoraszünetekben azt néztem, míg fel nem zárkóztam vele.

Utána meg láttam, milyen változatos lett a rendes sorozatok terén is a felhozatal (olyan sorozatok jönnek, amikről álmodni sem mertem 8-10 éve), szóval bepróbáltam párat, és így az utóbbi 1-2 évben visszatértem a sorozatokhoz.

Szerintem neked is csak kicsit pihenned kell, kikapcsolni más műfajokkal pár évre, aztán ki tudja, addigra hátha jön pár új cím, amire nem számítottál.

@VanillaSky: nálad inkább bőség zavara van, nem kiégés szerintem :) az kicsit nálam is, mikor elfogy az aktuális sorozatom, tényleg eltart egy ideig, mire kitalálom, melyikkel is folytassam a most már több mint száz címre duzzadt nézőlistámról :D

Ena - 2022. 03. 05. 08:01

Az én javaslatom: sportolj és olvass sorozatnézés helyett! Ha vizuális élmény kell, akkor nézz sportot ;)

Mammut - 2022. 03. 05. 08:12

Lehet amúgy, hogy a szokás változtatása is segít, régen munka után sorozatoztam este, ma meg megtartottam az animés szokásomat, ebéd- és vacsoraidőben nézek meg evés közben egy epizódot (bár főleg azért is, mert manapság a sok munka miatt csak akkor van időm rá, de ez már egyéni probléma).

De úgy érzem, inkább a paletta színesedése hozta meg újra a kedvemet.

IgorB - 2022. 03. 05. 08:35

Talán csak én gondolom így a fenti kommentek alapján, de nem biztos, hogy benned van a hiba :) Nálam is már pár éves folyamat, hogy egyre kevesebb high concept sorozatot nézek, mert ami nálam szembejött, ott erősen butulnak a dolgok, egyre szájbarágósabb, vagy éppenséggel az írók a könnyebb utat választják (amiket te is említettél). Jó ellenpélda volt az 1883, a most futó sorozatokból én is már szinte csak azt nézem, ott is kiszámítható volt, hogy jönnek indiánok, viharok, stb mégis ütött minden mozzanat, mert a hangsúly nem a történésen volt.

winnie - 2022. 03. 05. 09:00

IgorB: de épp ez az, amit írsz, szerintem pont az bizonyítja, hogy a “hiba” (ami értelemszerűen nem hiba) az emberben van. lehet, hogy nem benne van, de az alapján, amit írsz benne. pont az a lényeg, hogy ha az ember dörzsöltebb, tapasztaltabb, idősebb, több sorozat van a háta mögött, akkor azt tapasztalja, hogy a dolgok “butulnak”. pedig mindig is ugyanolyan “buták” voltak, változás csak relatíve történik, annak köszönhetően, hogy te “okosodsz”. mai szemmel nagyon sok régebbi (és nem is kell olyan régi sorozathoz visszanyúlni) lehet roppant kiszámítható. szerencsére a mai írók már sokkal, de sokkal profibbak, ami persze sokszor nem abban mutatkozik meg, hogy vákuumban írnak “okosabbat”, hanem épp abban, hogy sokszor az emberek “profizmusára” apellálnak, és bizonyos általuk elvárt dolgokat próbálnak megcsavarni, ami lehet, hogy pont mondjuk a nemprofik számára fog kiszámíthatóságot hordozni. remélem, jól írtam le.

egyébként, ahogy írod, a kis minta is ludas lehet abban, hogy így véled. mert ma tényleg eljutottunk arra a szintre, hogy konkrétan azok is írhatnak sorozatot, akik a régi sorozatok kiszámíthatósága ellen ágáltak, szóval a legnagyobb kritikusok kezébe került “toll”, és egy részük nagyon jól szembemegy a konvenciókkal.

persze az is nagy igazság, hogy a hangsúly nem a történéseken van, és ahogy a minap kritikában is írtam, mindenkinek a saját döntése, hogy miképp néz egy sorozatot (nem arra célzok, hogy ki kell kapcsolni az agyat, hanem arra, hogy nagyon sok mindenen lehet gondolkozni. te döntesz arról, hogy az érdekel-e, miért volt nyitva az az ajtó, vagy miért nem mennek az erdőben, vagy az jár a fejedben, hogy milyen lehet a lánynak, akit 2 napon belül 2 tragédia ért, vagy a bosszúálló gyilkost mi hajtja – nem tudom, hogy az korfüggő-e, hogy az ember tényeket figyel, motivációkat keres, vagy éppen az érzelmi háttérbe invesztál – némelyik nagyon faék sorozat is iszonyatosan tud működni akkor, ha a képen látható karakter fejébe képzeled magad), az pedig, hogy mennyire van ideje “hibát” keresni, csakis a sorozat sara. ha valami leköti, ilyesmivel nyilván nem foglalkozik.

winnie - 2022. 03. 05. 09:04

persze valójában sem a régi sorozatokban nem volt hiba, sem az újakat nem lehet az egekig magasztalni, hiszen akkor is, most is arról van szó, hogy mindenki a saját kis buborékjában tud szemlélődni, tapasztalatokat szerezni, és – általánosítani tévesen. mert igazából a sorozatokkal kapcsolatban szerintem minden általánosítás téves, annyira színes a választék minden tekintetben, hogy nem lehet egy vagy két dolgot mindre ráhúzni. ezt még régen sem lehetett, amikor szinte csak szappan, családi szitkom és epizodikus nyomozós volt. de a sajátízlés valóban befolyásol véleményeket. én sosem fogok tudni sorozatokat teljesen megítélni, hiszen animékben vagy történelmi sorozatokban tapasztalható dolgokról nem értesülök.

speranza - 2022. 03. 05. 09:06

@IgorB:
Persze, a minőségromlás ekkora mennyiségű tartalomkibocsátás idejében létező dolog, csak nem ez az egyetlen tényező, ami miatt „túl kézenfekvőnek” érzünk fordulatokat. Aki rengeteget látott, annak egyre nehezebb újat mutatni, de azért a sorozatok között még ma is könnyű minőségi szórakozást találni, csak jobban meg kell válogatni őket és nyitottabbnak kell lenni más műfajok, más zsánerek iránt is. :)

winnie - 2022. 03. 05. 09:20

persze én amondó vagyok, hogy ha előkerült a téma, hogy pont a sajáttapasztalatok miatt nem az az érdekes kérdés, hogy “bennem” vagy a “sorozatokban” van a hiba, hiszen mindenki a saját elfogultsága alapján válaszol. hanem az, hogy mit lehet kezdeni vele, kell-e kezdeni vele valamit? ez tűnik számomra nagyon izgalmasnak.

Ahogy Geza Kovacs is írja: “Furcsa ezt tudomásul venni – de ez bizony ilyen.”

nekem egyébként, ha sorozatoknál nem is fordult elő ez, más dolgokban, például a sportban, igen. és nyilván nem azért, mert nem lennének ma érdekesek a sportok (sőt, tippre még sosem volt ennyi és ennyire érdekes/izgalmas sport) – konkrétan, ahogy a fölöttem szóló esetében, én is csak egy sorozatot, illetve sportot nézek, olyat, ami mondjuk másnak eszébe sem jutna, engem viszont minden szinten kielégít:)

Pribi - 2022. 03. 05. 09:41

Még azt hozzáfűzném, hogy az is előfordulhat, hogy az életed javuló tendenciát mutat. Úgy értem, nekem mindig akkor volt szükségem jobban beletemetkezni a sorozatok világába, mikor rossz passzban voltam, vagy valamiért nem éreztem jól magam. Ilyenkor jó a sorozat történésein kattogni, mint a saját problémáidon, de ahogy helyre jönnek a dolgok, talán kevésbé van rá szükség, hogy egy másik világba menekülj, mert már érdekesebb a sajátod.

Skate - 2022. 03. 05. 09:47

2017 végéig szinte rendszeresen követtem a sorozatokat 12 éve. A munka közbe szólt, így háttérbe szorult két évre ez a tevékenység. Trónok harca utolsó évad, Csernobil, A Tett, amit két év alatt láttam. 2019 végétől ismét volt elég időm sorozatozni és nagy elmaradásokat el kezdtem pótolni. 2020-tól a COVID hatására még több szabadidőm lett. Év végéig legalább 150 új és régebbi sorozatot pótoltam. Veteránok közül az SVU maradt (több, mint 100 epizódos elmaradást pótoltam 4 hónap alatt), nagyon 5 évnél régebbi sorozat nem volt ezen kívül. 1-2 évadokat pótoltam, mivel egyre több sorozat ráállt 1,5-2 évente jön új évad. Rengeteg új élmény mellett és jópár csalódás is akadt. Tavaly pár új sorozatnál (amiben bizonytalan voltam) hetibe kezdtem el nézni, közben pótolgattam. Aktuális évadokat és olyan újoncokat, amik biztos érdekelni fognak, hetibe jöttek, megvártam a teljes évad és egyben pár nap alatt ledaráltam ezeket is. Volt mellette más tevékenység és nem mindig haladtam úgy, ahogy szerettem volna. Még nem merült fel bennem év végéig, hogy váltanom kell. Január óta 5 éves filmelmaradásomat kezdtem felszámolni a legfissebbekkel. Filmek és sorozatok terén a legkörültekintőbb a Netflix-szel vagyok. Sok ott a középszer cucc. Igaz, két hónap alatt 6/10-es arány jön ki a látott filmek átlagaként is. Sokszor ezért volt nálam indok, inkább sorozatot nézek, jobban el lehet benne mélyülni. Idén Book of Boba Fett-et láttam hetiben, Dexter új évadból három részt és Ozark utolsó évad első felét. Mondanom se kell, egyedül a Dexter maradék részeire vagyok ezek közül legjobban kiváncsi, újabb plusz munkalehetőség még kevesebb időt biztosít, ezzel se fogok egy darabig biztosan haladni. Közben év eleje óta hónapról hónapra írom a visszatérők és újoncok listáját, amikből egy részt se láttam persze. Volna ezeken kívül három tucat anime sorozat (a rövidebb fajtából), amit pótolni szeretnék (ezek régiek). Képregény fronton a Marvel hazai megjelenésével haladok araszokbam. Mellette jópár könyvsorozat is kiolvasásra vár (beleértve Tűz és Jég dala). Igazából egy tárhelyes interface állandó internet kapcsolattal hídalhatná át a problémát, még ebben az életben utol érjem magam a mozgókép és nyomtatott papír rengetegben. Az újdonság keresés folyamatos feladat olykor, amire egyre kevesebb időm lesz, a lelkesedés remélem sosem fog kiveszni belőlem.

Shyllard - 2022. 03. 05. 09:55

Szerintem nem szabad erőltetni. Most nekem is inkább back-burner-en van a legtöbb sorozat, ami érdekel és csak azt nézem, ami nagyon izgat. Aztán max pár hónap múlva egyben le tolom az évadokat, amikor szeretném is. Nekem spec. vannak más otthoni chill-es hoppijaim is, s van, hogy inkább azokkal kapcsolok ki. Szerintem ez tök rendben van, pláne hogy mostmar az elképesztő sorozatdömping miatt kb. FOMO sincs ezen a téren.

Cleda - 2022. 03. 05. 10:11

Nekem is voltak hasonló időszakaim, sok év sorozatozás után csak az segített, hogy mindig azt kezdem el nézni, ami tényleg érdekel. Amíg gimis időkben én is vagy 10-15 részt néztem egy héten, azóta inkább bingelek évadokat/sorozatokat, legyen az régi vagy új. És nincsenek hosszútávú tervek, mindig csak a legközelebbin gondolkozom, mert vagy hatszor változni fog addig a véleményem.

Ma már csak kvázi a bepróbálósakat szoktam hetiben nézni (értsd: amiknél nem igazán döntöttem még el, hogy tényleg érdekel vagy sem). De már sokkal keményebb vagyok kaszákat illetően is, 2-3 rész után nagyjából be tudom lőni, hogy marad-e vagy sem.

De ahogy előttem írók is mondták, szerintem egy kis változás nem árthat. Néha tényleg overwhelming lehet, hogy feladatnak érezzük a nézést, nehogy lemaradjunk. Vagy kicsit félre lehetne tenni, vagy pedig többfélét bepróbálni. Én például elkezdtem mellette könyveket olvasni (amit így fiatal felnőttként már bánok, hogy nem hamarabb tettem meg:)). Vagy másfajta műfajokat keresgélni, amiket régen szerettél, vagy akár teljesen újak. Nálam félig-meddig nosztalgiának az anime és különböző filmek tökéletes választás volt, mert rendkívül hanyagoltam, úgyhogy az utóbbi 10 évből volt miből válogatni, plusz régi klasszikusok. Kombinálni is lehet sok mindent.

PS.: Én amúgy a mai napig szeretek néha régi sorozatokat nézni (2000-es évek eleje:)), mert abszolút változó, hogy bejön vagy sem, tehát a release date nem szokott befolyásoló tényező lenni (max kicsit néha gagyibbak). Szerintem a saját elvárások és a tömeg visszhangja jobban meghatározzák, hogy hogyan viszonyulsz egy sorihoz. Magamból indulok ki, de a leghypeosabb sorik nagy része mindig kicsit csalódást okozott utólag, valószínűleg pont a feljebb említett dolgok miatt. Így lehetett az, hogy míg a Lost nem élte túl nálam az első évadot, addig a Prison Break (kvázi nulla előtudással) nagyon tetszett.

Nemkati néni - 2022. 03. 05. 13:07

És azt minek lehet nevezni, ha az ember minden fordulatot kiszámít? Rengeteg krimit/thrillert néztem és már sajnos alig lehet meglepni engem.

Hasonló a telenovellák esetében: minden néző tudja, hogy mire/hova fut ki a sorozat általában. Az ember ezeket azért nézi, hogy drukkoljon: jöjjenek már össze, bukjon már le, adjon már neki egy pofont stb., és hiába fordult elő ezerszer különböző darabokban egy-egy szitu, élveztem. Ma már nem megy, unalmas, soknak tartok 60-120 részt is (mert ugye az utóbbi években redukálták a 180-200 részeket a tempó kedvéért, sokuk már inkább néz ki heti drámának, mintsem napi szappannak).

korum - 2022. 03. 05. 14:15

Velem is történt ilyen, de mivel nem zavar, hogy kevesebb kedvem van sorozatokat nézni, sőt, örülök neki, nem tervezek ezzel semmit csinálni.

_Peter - 2022. 03. 05. 14:56

“a kommentek között is mintha a negatívabb hangvételűeket keresném, megerősítve magamban az épp aktuális nyűgömet”

Ez nekem is feltűnt. Így olyan hibán is bosszankodom, amit nem is vettem észre.

Kissur - 2022. 03. 05. 16:45

Sajnálatos örömmel látom, hogy más is küzd ezzel, amivel én.
Csak nálam az a helyzet, hogy manapság nem érzem egyik sorozatot sem kiemelkedően jónak, bezzeg a 2000-es évek sorozatai mennyire jók voltak, amiket Gergő is említett. És sokszor inkább azokat nézem újra, sem mint, hogy újat nézzek. Mert egyszerűen manapság lejjebb kell vinnem az igényeimet, hogy azt mondjam ez egy korrekt 7/10-es rész volt, holott ha a 2000-es, és korai 2010-es sorozatokhoz nézem, akkor 5/10-re értékelném ugyanezt a részt. De a mostani felhozatalban ez már nézhető. És ez szomorú.
Winnie írja mindig és hallom másoktól is, hogy most van a sorozatok fénykora, én viszont úgy érzem, hogy egyáltalán nem. Manapság hiába csak 10 részes egy évad, nem tudják megtölteni elég tartalommal, pedig a 2000-es években 22 részt simán kitöltöttek, és elvétve volt 1-1 filler rész. Úgy érzem, hogy mostanában azzal tartják a nézőt a képernyő előtt, hogy az 50+ perces (ez is mi már? ez nálam már nem sorozat, hanem rövidfilm) epizódhossz utolsó 5 percére felpörgetik a cselekményt, bedobnak valami őrületes cliffhangert, hogy a néző ne érezze azt, hogy elvesztegetett volt az idő, pedig valójában az volt számomra.
Ahogy Gergő is írta a gondolatindító írásában, hogy mintha patika pontossággal ki lenne mérve, hogy mik a nézők igényei, és aszerint dolgoznának, semmi meglepetés, minden pont akkor történik, amikor kell.
Minőségileg valóban sokkal jobbak napjaink sorozatai, de történetmesélésileg most érzem a legfelületesebbnek. De nem tudom igazán, hogy mi a jó szó arra amit érzek.
Én is ki vagyok ábrándulva a sorozatokból, és inkább megnézek egy 1,5-2 órás filmet, ami egy kerek sztori, mint egy 10 részes évadot, 55+ perces részekkel, amiben csak az utolsó 5-10 perc számít, és lehet, hogy lezáratlanul is marad a komplett sztori.
A 2000-es évekből a mai napig tudom sorolni a meghatározó sorozatokat, de most nem tudok egyet se mondani, ami nagy hatást tett volna rám. Akkoriban minden megihletett írásra, manapság semmi. Anno egy 7/10-es rész is erős volt, most már azért adok 7/10-et egy részre, hogy legalább magamat meggyőzzem, hogy érdemes nézni.
Én is válságban vagyok, remélem ez majd változik, de szerintem még nem értem el a lejtőm alját, mert még tagadom, hogy nem élvezem annyira a sorozatokat, mint régen.

ArpHalliwell - 2022. 03. 05. 19:50

Ahogy írtatok többen is, én is néha kötelezőnek érzem, hogy felhozzam magam a követett sorozataimmal. Nehéz olyat találnom, ami leköt végig és várom is az új részt. Jelenleg a Legends of Tomorrow és a This is Us az ilyen, de ők már veterán kedvencek.
De ha all time kedvencekre gondolok, ahogy fentebb is írták inkább 2000es évekbeli szériák jutnak eszembe többségében, persze 2010es évekből is került a listamra.
Egyébként többet olvasok könyvet én is mostanában mint sorozatot nézek.

Energiavampir - 2022. 03. 05. 21:46

Beledünnyögnék én is

Irigylem azt akinek ez még csak az első sorozatkrízise :)
Nekem már volt több is, évek maradtak ki, első ilyen a nagy West Wing, Lost, Csillagkapu, Sopranos, 24, korszak után jött. Valahogy elég volt, nem érdekeltek az újak. De aztán persze jöttek új sorozatok, áttértem a könnyedebbre, sitcomok, lazább sorozatok, limonádék, Castle, NCIS, komolyabbak zseniálisak is, mint pl a Justified vagy Yellowstone, és manapság megint nem akad olyan új ami érdekelne. Nyilván benne van az ember kora, eltelik 10-15 év..ami azért nem kevés, és már a maiak nem kötnek le, belenézek, de mintha már nem nekem készülnének..nincsenek komoly nagy ívű sorozatok mint a The West Wing volt, vagy olyanok mint a Sopranos (itt winnie biztos megcáfol) de nekem mostaniak már nem olyanok..és tartok tőle, ha megnézném mai fejjel az akkoriakat nem tetszene, jó példa erre a Csillagkapu, amiért akkoriban rajongtam, de 1 éve elövettem a járvány alatt, és nem tudtam már megnézni..nem tetszett, és ez durva felismerés volt, nem a sorozat lett rosszabb (se jobb) hanem én változtam meg. szeintem itt a lényeg..mi változunk..és keressük az olyan sorozatokat amik 5-10-20 éve tetszettek, és ma már nem jönnek be..vessetek rám követ, de télen elővettem a 24 első évadját, és untam..durva mi? ok hohgy láttam párszor, és emlékeztem nagyjából mi lesz..(bő 15 éve nem láttam) de akkor is. Elavult? vagy 21 évvel ezelőtti sorozatstílus már elavult? vagy a téma? megvalósítás? Vagy bennem a hiba?
Azt hiszem, ma más a stílus, mások a prioritások, nehezebb igazi kedvencet találni magamfajta régi motorosnak. Vagy már nem is keresgélek, néha belenézek kedvenc régi epizódokba, fut még pár sorozat ami háttérzajnak jó, (SWAT, Seal, FBI, Superman,) de megint sorozatok nélkül élek :)
Nem is hiszem hogy lesznek olyan nagy ívű sorozatok mint régen..Fantazyk jönnek., egyre inkább a látvány és a nosztalgia uralkodik majd (pl Star Wars) manapság olyan mint a West Wing elképzelhetetlen.(Winnie megint megcáfol majd) :)
Próbálkozások vannak, de rengeteg sorozat bukik el 1-2 évad után, és ez is eléggé behatárolja nekem a sorozat nézést. Ráadásul a platformok elterjedése a netes sorozatozás alapból mássá teszi az egészet valahogy, de ez már magánhülyeségem.

denimatyi - 2022. 03. 05. 22:13

Nálam kiégés nincs, hanem ciklusokban nézek sorozatokat. Egyszer rákapok és akkor 2 hónapig minden nap nézek 1-2 részt valamiből, aztán úgy érzem, hogy pihentetni kell 2-3 hétig, (de volt már 6-8 hónapos kihagyás is) akkor nem nézek semmit, majd ez idő után ismét megjön a kedv, ilyenkor általában 1-2 kaszával kezdek, mert ma már nem folytatok olyan sorozatot ami csak 60% ban érdekel, régebben simán végignéztem ezeket de ma már ez is nagyban hozzájárulna a kiégéshez, nem erőltetek magamra semmit, nézem ami tetszik és így továbbra is, jó sok év után is jól szórakozom.

Mammut - 2022. 03. 06. 08:51

@Energiavampir:

“és tartok tőle, ha megnézném mai fejjel az akkoriakat nem tetszene, jó példa erre a Csillagkapu, amiért akkoriban rajongtam, de 1 éve elövettem a járvány alatt, és nem tudtam már megnézni..nem tetszett, és ez durva felismerés volt, nem a sorozat lett rosszabb (se jobb) hanem én változtam meg.”

Ez szerencsére tényleg emberfüggő. Igaz, nem komplett évadokat, de újranéztem pár részt SG-1-ből, régi Star Trekekből, Herkulesből, Xénából, sőt, még Columbóból, Baywatchból és Knight Riderből is az elmúlt pár évben és nekem ugyanúgy tetszettek, mint huszonx vagy harmincx éve. :)

Teljes évadokat is szívesen újradarálnék belőlük, de így is reménytelenül sok látatlan sorozat van a nézőlistámon, szóval ez várat magára, míg nem leszek időmilliomos.

Ezjolesz - 2022. 03. 07. 08:48

Nincs ellenszer. Egyszerűen túl magas lett az ingerküszöb és egyre többet kell fogyasztanod ahhoz amihez régen kevesebb is elég volt. Akinek erről a “függőség” szó jut az eszébe az jól tippelt. Le kell jönni róla minél hamarabb mert ugyanazt az első élményes ingert már soha nem kapod vissza.

Vicces, hogy az oldal nevében is “junkie” van :D

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz