login |

From: vége az 1. évadnak

2022. 04. 19. 15:50 - Írta: Shannen

13 hozzászólás | kategória: kritika,

Olcsó húzás ezzel kezdeni, tudom, de az egész évad alatt az járt a fejemben, hogy 12 év várakozás után itt van végre egy high-concept, rejtélyközpontú sorozat, ami többé-kevésbé sikeresen idézi meg a Lost-ot. Nem, nem ez az új Lost, de hasonlóan jól keveri a rejtélyeket, a teljesen elszállt momentumokat és még egész tisztességes karakterépítésre is futja a 10 epizód adta időkeretből.

Az Epix scifi-horrorja az idő nagy részében sima drámaként funkcionál, hogy aztán időnként a folyamatosan jelenlevő feszültség egy-egy brutálisabb és véresebb jelenetben csúcsosodjon ki, ám a történetet mégiscsak a rejtélyek viszik előre. Az egyszerűen kereshető címmel (nem) rendelkező From tipikusan az a sorozat, ami ha itthon streamingen elérthető lenne, sokkal többen kattantak volna rá, hiszen nézeti magát és remek alapanyag a teóriagyártóknak.

Az alapokat human a pilotkritikánál leírta, adott egy romos útszéli kisváros, ahova ha valaki betér, akkor többé nem tudja azt elhagyni, és ha ez nem lenne elég rejtélyes, akkor ott vannak az éjjelente előbukkanó emberszerű lények, akik az ott élőkre vadásznak. A történetünk kezdetén néhány újonnan érkezett lakó szemén keresztül fedezzük fel a kisváros, a körülményekhez képest meglepően nyugodtnak tűnő, mindennapi életét, a túlélés érdekében bevezetett szabályrendszerét, és persze az ott élőket.

Azzal, hogy többen érkeznek egyszerre, láthatjuk a különféle megküzdési stratégiákat, amelyekkel az emberek egy ilyen lehetetlen helyzetet kezelni igyekezhetnek. A sokk persze előbb-utóbb mindenkinél beüt, de van, aki ezt aktív cselekvésbe, más passzív letargiába fordítja át. A régebb óta ott élők mindig elmondják, hogy az tud itt túlélni, aki mielőbb elfogadja a helyzetet és megpróbálja belőle a legtöbbet kihozni. De hogy lehet elfogadni, a felfoghatatlant? 

Az emberi drámák tehát főleg ezen kérdés körül forognak, de a karakterizálás sosem lesz annyira kifinomult és mély, mint amilyen lehetne. Ennek nyilvánvaló oka, hogy az írás inkább arra fókuszál, hogy egy izgalmas, rejtélyekkel teli sztorit meséljen, de persze úgy, hogy néhány kiemelt szereplőt azért megismerjünk annyira, hogy érdekeljen a sorsuk. Tíz rész alatt ennyire sok karakterrel dolgozva többet nem is várhatunk.

Ellenben azért mindenképp jár a pacsi, hogy a From nem igazán nyúl az ilyen sorozatoknál bevett flashbackes módszerhez és egyáltalán nem látjuk a szereplők kisvárosba érkezés előtti életét. Kizárólag a saját (vagy a velük együtt érkezett családtagok/barátok) elmesélésük, no meg a jelenben tapasztalt tetteik alapján tud a néző véleményt alkotni róluk. Egyedül néhány szereplő kap visszatekintést a részek során, de az is legfeljebb a saját érkezésük történetét meséli el dióhéjban, ám mindig kellő gyomrosokkal.

A Lost sikerén felbuzdulva szinte minden évben kaptunk valami rejtélyes, átívelős sorozatot, ahol egy csapat idegennel valami furcsa dolog történik és együtt próbálnak meg megoldást találni a helyzetükre. Azon túl, hogy ezek legtöbbje engem már a rejtéllyel sem tudott megfogni, mindig nagy visszatartó erő volt a karakterek semmilyensége vagy túltolt tipikussága, ami inkább volt idegesítő semmint olyan, amihez kapcsolódni lehet.

A From ezt az akadályt is sikeresen vette, pedig itt is van lázadó tinédzser, kapcsolati válságban lévő házaspár, bogarasnak tűnő férfi, aki valószínűleg többet tud, mint amennyit megoszt a többiekkel, laza, nagydumás csávó, egy pap, és egymásba habaródó fiatal pár. És persze ott van a Harrold Perrineau alakította rendőrfőnök, aki természetesen nem akarta, de mégis ő lett a közösség vezetője. A közösségen belüli dinamikák is remekek. Jó párosokat raktak össze az írók, és a csoportos jelenetek is jól tudnak működni. A karakterek tehát rendben vannak, de mégsem látszik bennük az a potenciál, hogy bármelyikük is olyan ikonikussá váljon, hogy később más sorozatban meglátva őket például azt várjam, hogy elkiáltsák magukat, hogy “Waaalt!”.

Annak ellenére, hogy minimális helyszínen játszódik a történet, a készítők igyekeznek kihozni a legtöbbet a lehetőségekhez képest, és bár nem prémium kategóriás fényképezést és rendezést kapunk, de mégis sikerül jól felismerhető, saját hangot adniuk a sorozatnak. Ehhez rengeteget hozzátesz a pazar főcím (az egyik személyes kedvencem az utóbbi hónapokból a Severance és a Pachinko mellett), ami rögtön megadja az alaphangulatot, de a sorozathoz komponált, nem túl bonyolult mégis kellően baljós zene is jó kiegészítőnek bizonyult.

Az ügyesen felépített évad a fináléban csúcsosodott ki, ahol visszafojtott lélegzettel és libabőrrel a hátamon néztem, hogy mire jutnak hőseink, hogy aztán nem meglepő módon egy (több) jókora cliffhanger zárja a kezdőszezont.

Több most a kérdés, mint az eddigi válaszok? Igen. Be van már rendelve a 2. évad? Még nincs. Érdemes így is egy esélyt adni a sorozatnak? Ha nem csak a rejtélyek megoldása érdekel egy high concept sorozatnál, de az odavezető utat is élvezni tudja a néző, akkor igen. Van annyira szórakoztató, feszült, olykor ijesztő (bár ez persze ízlés kérdése), hogy érdemes legyen követni a karakterek történetét és ötletelgetni, hogy a, szinte már jegesmedvéket idéző, furcsaságok mit is jelenthetnek.

Mostanában már ritkán mondok ilyet, mert jobban szeretem a rövidebb évadokkal operáló szériákat (pedig azt sose felejtem el, hogy anno mennyire ki voltam, mikor a Rescue Me záróévadja csak 9 részes volt!), de jót tett volna, ha 10 helyett legalább 13 részt kapunk, akkor mindenből (karakterépítés, rejtélyek egy részének feloldása, mitológia) egy kicsit több jutott volna és talán mélységre is kicsit erősebb lett volna az összkép. Mindenesetre én szurkolok, hogy egyrészt legyen folytatás, másrészt addigra többen is felfedezzék maguknak a sorozatot, harmadrészt pedig hogy a készítők ne akarjanak túl nagyot markolni és ne szálljanak el a túlzott rejtélyeskedés közben.

13 hozzászólás Ne habozz!

the_daver - 2022. 04. 19. 16:41

Végig az járt a fejemben, hogy ilyen lenne a Lost, ha én vagy valaki olyan tehetségtelen ember írná, aki amúgy nagy Lost rajongó. Volt benne minden, mégsem állt össze, hiányzott az egészből az elegancia, sok rejtély igazából butaság volt (egyik nagy feldobott kérdés hogy nem haltak-e meg igazából, pedig a család balesete KÉSŐBB volt, mint ahogy a városba értek volna). Vagy hogy mennyire nem volt értelme az egész rádiós tervnek, hiszen sehogy nem lett alatamasztva, miért működne egyáltalán azon túl, hogy erősen hisznek benne.

Teljesen elbaltázott volt a felvezetes is, hosszan suspenset építő sejtetes helyett már az első jelenetben (!) szépen megmutatták, hogy kik a szörnyek és pontosan hogy működnek, mit csinálnak. Ha ez a sorozat feléig nem derül ki, vagy esetleg a családdal együtt fedezzük fel a dolgokat, sokkal nagyobbat ütött volna, így csak meh volt.

Nehéz megfogalmazni, de a Lost tökéletesen egyensúlyozott a hihető misztikumok kötelén, itt meg ugyanolyan hangvételt akartak, mégis teleportfák meg bemondásra működő totemek vannak benne. Ezért a válaszok sem annyira érdekesek, mert úgyis az lesz, hogy “valami természetfeletti”.

AcMilanDG - 2022. 04. 19. 17:06

Érdekes, mert szerintem én nem ugyanazt a sorozatot láttam, mint e kritika szerzője. Bár én voltam az ostoba, amiért nem kaszáltam el évad közben, de igazából ez egy olyan sorozat érzetét keltette bennem, aminek az alkotója nagyon sok jó misztikummal operáló sorozatot/filmet láthatott és rájött, hogy ez mennyire hiánytermék manapság, szóval akart csinálni egy sajátot, de a végeredménye egy nagy kapufa lett.

A casting valami annyira jelentéktelen lett mind a színészek “tehetségéből” adódóan mind az írói hiányosságok felszínre törése okán, hogy az első pár hétben, amikor még hetiben néztem, konkrétan folyamatosan a fejemet vakartam, hogy ez, meg az a karakter pontosan ki is, bár darálva már legalább ez a helyzet egy kicsit javult. A vicc az egészben, hogy a Lost-ban szerintem az egyik leggyengébb alakítást összehozó Harold Perrineau, ebben a szériában már-már egy tehetséges színész képét festette le, amiben közre játszhatott, hogy a többiek hozzá képest kegyetlenül gyengék voltak.

Tehát a karakterek sorsai számomra teljesen érdektelenek voltak, a párbeszédeknél is sokszor azt éreztem, hogy egy az egyben átemelték valami sokkal jobb sorozatból, az ijesztgetés nagyjából működhetett is volna, de arra meg nem fordítottak kellő figyelmet és a rejtély tovább görgetése is elég nyögvenyelősen alakult, annyi tanulsága mindenképp volt számomra ennek, hogy legközelebb nem fogok várni a csodára és végig szenvedni 10 epizódot.

Dennis - 2022. 04. 19. 17:57

AcMilanDG: ez gyakori hibás feltetelezés. a sorozat ugyanaz volt, ugyanazt láttad, a másik komponens volt más, a néző. nem mindegy, hogy ki nézi. sokkal több múlik a befogadón, ahogy írod, az a kulcs, hogy számodra érdektelenek a karakterek. gondolom, azok, akik érdekesnek találták őket, a sorozatot is magasabbra értékelték.

Akármi - 2022. 04. 19. 19:59

Szerintem is nagyon gyengére sikeredett ez a sorozat, a Lost-al össze sem lehet hasonlítani. Az első két rész ígéretes volt, de utána nagyon leült az egész. Nem haladt semmit előre a történet, a párbeszédek sehová sem vezettek, a karakterek cselekedetei pedig vagy logikátlanok vagy érdektelenek voltak. Érdemi információk totál elsikkadtak, totál hülyeségeken meg egy csomót rugóztak. Kínlódás az egész. Kasza!

jszkfer - 2022. 04. 20. 09:24

Iszonyú ambiciózus(an indult) sorozat, és menet közben is voltak highlight pillanatok, de összességében a 3-4. rész után fokozatosan összeroskadt, elsősorban írói/történetvezetési hibák miatt. Nem találták a fókuszt és az egyensúlyt (drama, horror vagy thriller, esetleg ezek keveréke?), és az évad második felében egyre gyakrabban ült le, gigászi plot hole-okkal, röhejes fordulatokkal és elkent sületlenségekkel, tanácstalan színészekkel. Akik egyébként nem játszottak rosszul, és nem is voltak rosszul castingolva, csak egyszerűen kiment alóluk a script, sem dialógusokban, sem cselekményes jelenetekben nem volt kapaszkodójuk, így önismétlővé és unottá váltak. Összességében a kezdeti felhype-hoz képest végül óriási csalódás, amit a levezető epizódok céltalanul húzott cliffhangerei is felerősítettek (az utolsó 3 résznél konkrétan érezni lehetett, hogy a készítők úgy voltak vele: oké, hát ez nem fért bele 10 részbe, engedjük el a kezét, töltsük ki az időt, adjunk valamit meg ne is, aztán majd a következő szezonban folytatjuk.) Ha lesz folytatás, biztos megnézem, bár nem lesz olyan őszinte a mosolyom.

Sawyer - 2022. 04. 20. 15:51

Én csak az első részt néztem meg, de szerintem semmi hasonlóság nincs a Losttal, the_daverrel értek egyet.

Van egy rejtély, de teljesen primitív és érdektelen oldalakról közelítik meg. Nem érzem, hogy törekednének rá, hogy elmélyítsék a karaktereket vagy jobban megismerjük őket. A színészi játék és maguk a karakterek annyiból állnak, hogy teátrálisan paráznak, vagy pislogva és megbánást tanúsítva, elnézések közepette beszélnek a másikkal. Nincs egy határozott személyisége a sorozatnak, aki valamiért emlékezetes maradna. Végig zavaró, hogy ők tisztában vannak azzal, ami történik, mégis a pilot konktéran egy 55 perces nagy semminek hatott.
Aki nem pár éve állt neki a filmek világának, annak semmi újat nem nyújt, A és B filmek egyaránt lerágták már ezeket a sablonokat az elmúlt évtizedekben. Azon meg már csak röhögtem egyet, hogy végig erőltették a drónos és darus felvételeket, a lakókocsi első érkezésekor röhejesen szétvágták azt a pár másodpercnyi snittet.

“Michael” és az egy környezetben játszódó sztori miatt pedig vártam, de ezt karakter centrikusan kellett volna megközelíteni. Itt konkrétan minden jelenetben azt éreztem, hogy a színészek semmilyen komolyabb eligazítást nem kaptak, hogy mit kéne előadni. Erőlködés a köbön.

Rannon - 2022. 04. 20. 19:57

Szerintem, ez egy korrekt sorozat, nem világmegváltó ötletekkel, de megfelelő hangulattal, és tisztességes megvalósítással.
Az első évad simán nézhető, de sok fog múlni a remélhető második évad koncepcióján, a válaszok adagolásán.

atalanta - 2022. 04. 22. 08:57

Szerintem is ez egy korrekt sorozat volt, érdekes témafelvetés, korrekt karakterépítés, mindig vártam a következő részt. A főcím és a zene pedig az utóbbi idők egyik leghangulatosabb főcíme lett nálam. Várom a folytatást!

Dzsonzon - 2022. 04. 22. 15:58

MEglep a sok negatívkodás itt. Szerintem ez egy tök jó kis sori, én végig nagyon élveztem, az évad végi cliffhangerek is ülnek, remélem lesz következő évad. Nálam a Station eleven mellett eddig az idei évem egyik legnagyobb meglepetéssorozata.

Kugli - 2022. 04. 26. 20:37

Remek sorozat, csak ajánlani tudom. Izgalmas, rejtélyes pont ilyenre számítottam. Várom a következő évadot. A részek végén a stáblista zenéjét imádom.

zoey79 - 2022. 04. 27. 11:32

Szerintem egy teljesen korrekt sorozat, én nagyon élveztem. Főleg, mert nem hasonlítottam folyton a LOST-hoz. A pókos dolgon kicsit meglepődtem mondjuk…
Időközben berendelték a második évadot, úgyhogy érdkelődve várom.
És igen, egy streaming csatorna nagyon jót tenne az itthoni nézettségenk (is).

ttwnwbd - 2022. 05. 18. 22:21

Én is beállnék a dicsérők sorába: nem hibátlan, de nagyon rendben lévő sorozat. Várom a folytatást!

v0m1t - 2022. 05. 19. 19:58

Még mindig inkább ez mint a 999999999. nyomozós sorozat :) Nem LOST szint de más ilyen nem nagyon van a Debris kasza óta és annál azért jóval jobban van megírva.

Örülök hogy lesz folytatás, aztán hogy a számtalan kérdésből mire tudnak válaszolni majd meglátjuk. Jó lenne ha nem 5 részen át építgetnének egy rádiótornyot meg ásnák a gödröt… Ilyen időhúzások 20+ részes évadokban szoktak menni. Victor központú részek jöhetnének még.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz