login |

One True Singer

2022. 04. 24. 15:50 - Írta: winnie

Szólj hozzá | kategória: Európa is létezik, kritika, reality,

Az HBO Max igencsak berúgta április elsején az európai Max Original-okat, hiszen nem elég, hogy elindult a magyar A besúgó, valamint a lengyel Enyhülés, egy cseh utazós gasztrodokut is kaptunk aznap (Apanapok címmel), valamint ezt a román énekeskereső realityversenyt, Az igazi sztár címmel, ráadásul magyar szinkronnal, vagyis ahogy a műfajban már megszokhattuk, narrálással, hangalámondással.

A 2 résszel debütáló valóságshow a folytatásban egyesével kapta az epizódjait, más kérdés, hogy A besúgóval ellentétben itt kevésbé lesznek majd elvonási tünetekről szóló panaszok, mert minden rész 1 óra körüli hosszúságú, sőt, az 1×05 másfél órás lett. A nagy kérdés ennél a műfajnál persze az, hogy míg az biztos, hogy Romániában érdekelni fogja az embereket egy román tehetségkutató, miért gondolják, hogy másokat is megmozgat, akárcsak a KKEU-régióban?

Ettől még kapott esélyt tőlem a One True Singer, mert érdekelt, hogy mi az, amiben más, de valóban nagyon nehéz dolga volt, hogy komolyabban beszippantson, inkább csak kíváncsian szemléltem, mint reality-konásszőr (nem tudom, hogy van magyarul, afficionádó?), és csodálkoztam egyes szerkesztői döntéseken, melyek újra meg újra a román zenei világra utaltak. Mert egy dolog, hogy a zsűri román zenei csillagokból állt, de másokra is utalgattak ezerrel, illetve az énekelt dalok komolyabb része is román volt. Ez persze egyrészt jó a nemzeti jelleg kidomborítása miatt, hiszen sosem baj, ha jó hírneve kél egy ország művészetének, azonban a kívülálló kissé elveszve érezheti így magát, főleg, amikor népdalokat énekeltek.

Jó pont a reality-nek, hogy rögtön belecsap a közepébe, hiszen miután egy ember (Romániában biztos ismert) bemutat négy román zenész, illetve zeneközeli embert, mint zsűritagot, meg is kezdődnek a meghallgatások, amik annyiból állnak, hogy a hosszan kígyózó tömegből valaki a stúdióépület előtt a mikrofon elé áll, fél percet énekel, és ha a benti zsűri lát benne fantáziát ennyi idő alatt, akkor bemehet. Hogy ott, még mindig egy fal előtt énekeljen el egy számot, amire ha kap három igent, akkor továbbjut. (És, ha előadás közben kapja meg, akkor még a fal is felemelkedik, mert egyébként az előadás végeztével is van még 45 másodperce a zsűrinek, hogy igennel szavazzon.)

A csavar az egészben, hogy aki továbbjut, azt (látszólag) már be is zavarják a Házba, hogy ott maradjon. Azért csak látszólag, mert az a zsűri kinézetéből kiderül, hogy külön napokon vannak felvéve a benti éneklések, és a házba való megérkezések nem feltétlenül támasztják alá az idővonalat, de annyi baj legyen.

A lényeg, hogy egy 14-es mezőny alakul ki (amatőrök, egyesek társaik által ismert TikTok-arcok, kezdő szárnypróbálgató előadók), akik ágyakat stoppolnak, buliznak, ismerkednek, még mentort is kapnak, és kamerába beszélnek, többek között arról, hogy milyen kemény munkát végeznek, ami fura, mert mi nem igazán látjuk, hogy pontosan mit is csinálnak bent (énekelnek, dalokat írnak?), csak a feladatokra koncentrálnak a részek az (első két epizód után egyébként drámamentes) együttélés során.

Ezek a feladatok a második részben kezdődnek csak el, amikor is TikTok-videót kell forgatni (akik sosem csináltak ilyet, hátrányban voltak), illetve később utcazenélnek csapatokban, ami kifejezetten érdekes feladatnak tűnt (és az előzetes alapján, később is vannak nem tipikus feladatok), ami után tényleg arra voltam kíváncsi, hogy milyen rendszerben fogják megszórni a népet. Nos, a zsűri összegyűjtötte a ház népét, és volt, akit rögtön hazaküldött, másokat pedig a stúdióban egymás ellen eresztett, hogy aztán egy-egy éneklés után mondjanak róluk véleményt, és ejtsenek ki újabb versenyzőt.

Az egy dolog, hogy engem valahol zavart, hogy nincs kötött keret (másnak meg nyilván pozitívum lesz), az viszont tényleg sajnálatos volt, hogy a feladatoknál nem nagyon kötik a nézők orrára a részleteket, pedig láthatóan voltak keretek, amik között próbálkoztak a játékosok, de így, hogy azokat nem tudtam, egy csomó kérdés merült fel bennem (miért így csinálja?, miért nem úgy csinálják?). Lehet, hogy ez a tempó miatt kellett, de szerintem nem ártott volna.

(Random negatívum volt a mostanság egyre gyakoribb reality-trend, ami szerint a második részben eltűnt az egyik énekes, mert “szabályt szegett”, de bosszantó módon, sajnos szokás szerint, nem kötik az orrunkra, hogy ez mit is jelent pontosan (egyébként már a bejelentés előtti jelenetekből is hiányzik).)

Igazság szerint nem hiszem, hogy ne lenne működőképes a One True Singer, de annyi pluszt nem ad, hogy valaki pont ezt kezdje el nézni, ha nem követ más hasonló realityversenyeket, így én is lemondtam róla, hiszen nekem az együtt élős aspektus nem adott hozzá sokat a végeredményhez – talán, ha több együtt éneklés vagy stúdiózás, bármilyen “szakmázás” lenne, de így nagyon felszínes az egész, inkább időkitöltő, gyakran elég semmitmondó kamerába beszélésekkel.

Nyilván, aki rendszeres nézője a műfajnak, arra hathat az újdonság viszonylagos ereje, de ő gondolom most úgyis követi az American Idol-t, meg mondjuk az ausztrál The Voice-ot (és a Britain’s Got Talent-öt), így nem tudom, hogy bele tudna szuszakolni a nézősei közé egy kicsit nemzetibb próbálkozást.

ui: A szinkron kapcsán nem nagyon van komolyabb megjegyzésem azon kívül, hogy nem egy helyen úgy éreztem, hogy angol szöveg alapján készült, bár lehet, hogy csak a fordító dolgozik szívesen anglicizmusokkal, értelemszerűen nem tudtam megítélni fordítási dolgokat. Az viszont nagyon kellemetlen (és nyilván totálisan lényegtelen) baki, hogy az első részekben az egyik srác nevét egyazon jelenetben kétféleképp mondják (‘Geboászá’ + valami ‘Gebászö’). Nyilván ez részben vagy fordítói hiba, ha nem mellékelt kiejtést, vagy színészi (ha lusta volt a kiejtést megnézni), de a nagyobb sár a rendezőé, akinek azért illene ilyesmire odafigyelni.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz