login |

1899: vége az 1. évadnak

2022. 11. 18. 21:53 - Írta: Shyllard

39 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika,

Ahogy már winnie is írta, sorozatos körökben mindenképpen nagy várakozás előzte meg a Dark készítőinek új Netflixes alkotását. Mindazonáltal, már az évad elején is egészen kirajzolódott, hogy itt nem szabad ugyanarra számítani, mint Jantje Friese és Baran bo Odar korábbi, már-már klasszikus címénél. A remek, depresszív hangulat, a filozofálgató körítés, karakterközpontú, de mégis elsősorban történetvezetést mindenek fölé helyező megközelítés, illetve egy közismert koncepció (mint a Dark-ban az időutazás) sajátos módon való megkavarása maradt, sok minden más meg le új köntöst és tartalmat kapott.

S az alapvetően egyik legfőbb erénye is a sorozatnak, hogy a készítők nem próbálták meg önmagukat ismételni. Rátették sajátos védjegyüket az 1899-re, de ezen kívül teljesen új irányt vettek, több-kevesebb sikerrel. Sok kreatív, kevésbé tapasztalt megoldást láthattunk mind történetmesélésben, mind vizualitásában, de egy ponton mégis csorbult a sorozat: A karaktereiben. A hőseink útjait jól megalapozták, viszont cselekedeteikben a 8 epizód alatt a legtöbb főszereplő nem viselkedett teljesen következetesen. Mindenki sokat rohangált összevissza, egyik személyes krízisből a másikba ugrándozva a számukra is nehezen érthető rejtélyes helyzetek mentén – bár valamennyire ez is a lényege az egész évadnak.

Viszont szinte lehetetlen mindezekbe spoilermentesen mélyebb szinten is belemenni, szóval maradva rövid előzetes évadösszefoglalónál: Jó, de koránt sem páratlan élmény volt az 1899, az óceánjárós komor környezet fantasztikusan klausztrofóbra – és egy percre sem ötlettelenre – sikeredett, viszont a karakterek útjaira visszatekintve nem mindenki történetével lehetek teljesen elégedett. Az összkép mégis összeállt, rejtély volt és maradt is bőven, így alapvetően nem sokat csorbult egy gyengébb eleme miatt a sorozat. Úgy érzem, legtöbbeknek a központi misztérium felfedésénél dől el igazán, hogy mennyire bejövős az 1899. Ami sajnos számomra nem éppen a leginkább kedvemre való volt, hiába lehetett az évad középpontja felé már sejteni mire megy ki a játék. Ennek eredményeként a végkimenetel enyhén csalódáskeltő lett, de még így sem bántam meg, hogy ilyen gyorsan ledaráltam ezt az évadot. Viszont most már spoileresen folytatom a tovább mögött.

A sorozat dicséretére válik, hogy az említett csalódottság ellenére sem jut még az eszembe sem, hogy ne térjek vissza az esetleges folytatásra. Hiszen annyi mindenben remekelt az 1899, hogy lehetetlen nem pozitívan visszatekintenem számos elemére. Kezdve hőseink a személyes történeteivel, akik bár végkimenetelükben nem minden esetben járták be a legkövetkezetesebb útjukat, tematikában remekül kapcsolódtak egymáshoz. Hiszen elég hamar kiderült, hogy elsősorban nem is sötét titkokat rejtegető, hanem súlyosan traumatizált karakterek kész garmadájáról van szó a sorozatban. S míg így elég hamar kirajzolódott, hogy valamilyen pszichológiai kísérletről van szó a hajó berkein belül, addig viselkedésük ingadozó mivoltára is elfogadható választ kaptunk mindvégig.

Ehhez, pedig fantasztikusan párosult a sorozat európai tekintetben multikulturális megközelítése. A kontinensek közötti hajóút már az első részben elegendő indokkal szolgált arra, hogy miért is van a sokféle nyelvhasználatra szükség, de az igazi zsenialitása ennek az elemnek a tragikus történetekhez való kapcsolódásában kerül igazán felfedésre. Hiszen a szereplők saját, egyedi problémáikkal való küszködéséhez kiválóan párosult az, hogy legtöbben csak korlátozott szinten képesek megértetni magukat a többiekkel, s egyetlen esetben sem mindenkivel. Ez meg szerintem fantasztikusan tükrözi azt, hogy milyen komoly pszichológiai problémákkal küszködni, pláne mikor azok elől elsősorban menekül az adott személy: Mindenkinek meg volt a maga baja, s megfogalmazni ezt mások felé koránt sem olyan könnyű, mint az elsőre tűnik.

Nem is kell ehhez igazából traumákkal küszködni, ugyanis a soknemzetiségű szereplőgárda így véleményem szerint kiváló allegóriaként funkcionált az emberi lét nagyon is jelentős oldaláról. Hiába vagyunk társas, szociális lények, a bennünk zajló gondolatokat, küzdelmeket elsősorban csak mi tudjuk megélni és megérteni, bármennyien is vegyenek körbe bennünket. Ezt az aspektusát az életnek, pedig a multikulturális közeggel extrém szinten felfokozták a készítők, a The Leftovers-hez hasonlóan megteremtve a lehetőséget arra, hogy mindenki a lehető leginkább érezhesse magát magányosnak még a folyamatosan zúduló emberi interakciók kész garmadája között is. Ezáltal, pedig egy elsőre csak érdekes, külcsínbéli megközelítést remekül beépítettek a történetbe a készítők, fantasztikus módon felvázolva kapcsolatot ez és a sorozat témája között.

Viszont nem csak ebben bizonyultak közel zseniálisnak a készítők, hanem technikai megoldásaikban is. A változatos nemzetiségű gárda mellett az előzetes promóciós anyagokban a LED-falak kiemelt használata került még sokszor reflektorfénybe. A sorozat egy részében ez a megközelítés nem került előtérbe, feltűnésmentesen integrálódva a jelenetekbe, alapvetően remek sejtelmes atmoszférát kölcsönözve az eseményeknek. Azonban mikor elkezd kirajzolódni a szimulációs vonal, a sorozat nagyon hamar elkezdi sokat használni a technikai megoldás sajátosságait. A karaktereink reagáltak rá, visszaéltek vele, s a végére már a különböző emlékek között utazgattak összevissza különböző járatokon keresztül. Korántsem egy az egyben LED-falakról van szó a sorozat történetén belül, de jól érezhető módon ihlette meg ez a megoldás a készítőket. Úgy gondolom, hogyha nem találkoztak volna ezen technológiával Friese-ék, sok tekintetben (bár nem a lényegében) máshogy lettek volna bemutatva és felvezetve az események.

A falak szó szerinti áttörése mellett, pedig alapvető céljukat is kiválóan ellátták ezek a mostanában egész sokat használt technikai megoldások. A sötét atmoszférát, a hullámzó óceánt és az extrém időjárást remekül ábrázolta, párosulva az igényes és hangulatos díszletekkel, jelmezekkel. A történet szimulációs mivoltától eltekintve egy pillanatra sem éreztem úgy magam, mintha valamilyen mesterkélt környezetet néznék, hiba nélkül elrepítve engem a századfordulós időszak környezetébe. A vége felé volt egy-kettő jelenet mikor jobban látszódott, hogy itt nem valós képeket nézünk, de ekkorra már annyira előtérbe került az, hogy hőseink sem a saját realitásukban vannak, hogy ez a mesterkélt effektorgia csak rákapcsolódott a történetre, nem pedig csorbította az élét.

Ha csak az allegorikus multikulturalizmusról és az ötletes technikai megoldásokról lenne szó a sorozat esetében, nehéz lenne bármi más szóval, mint kiválóval jellemeznem az 1899-et. Viszont hiába mindez a zsenialitás, ha közben az események sorát nem ábrázoltak a legtermészetesebb módon a készítők. Miközben a végére, mikor összeáll a kép, egészen érthetővé válnak a karakterek különböző cselekedetei, az epizódok nézése közben sokszor csak egy kaotikus rohangálásnak lehettem tanúi. Szövetségek folyamatosan bomlanak fel és alakulnak újra, a játékidő jelentős része arról szól, hogy hőseink A-ból B pontba mennek, hogy aztán kitérjenek a Q-ra, ahol kiderül, hogy mégis az A-ba kellett volna menni. A folyamatos körkörös rohangálás így sokszor értelmetlennek tűnik, melynek bár történet szintjén nagyon sok, addig nézői élmény terén csekély értelme és élvezhetősége van.

Így, pedig az a súlyos hátrány éri az 1899-et, hogy miközben bizonyos elemeiben elképesztően intelligens a sorozat, addig másban inkább hiányosabb. Kicsit úgy érzem magam az alkotással kapcsolatban, mint némely Nolan-filmnél, leginkább a Tenet-nél: Baromi jó és ötletes, amit itt megalkottak a készítők, de élmény terén nem mindig a legszórakoztatóbb az, amit letettek az asztalra. Koránt sem követhetetlen összevisszaságról van itt szó, csupán egy nyilvánvalóan fő történet szolgálatában álló szálak kesze-kusza halmazáról. Néha fárasztó, sokszor történetmesélői szempontból szándékosan rossz döntéseket meghozó karaktereket követhetünk, akiknek ezen oldala a traumáik okán érthető, de így folyamatosan vegyülve egymással korántsem a legorganikusabb és a legélvezetesebb az, amit nézhetünk. S nem is az a jófajta Dark-os depresszióról van itt szó, ugyanis a történet szimulációs mivoltának felfedésével rengeteg történés szimplán elveszti az élét. Számomra egyszerűen nem olyan hatásos egy jelenet, ha tudom, hogy nem a sorozat világának valóságát követem, s vélhetőleg a jövőben nem sok következménye lesz egy-egy halálnak.

Leginkább, pedig ezen okból kifolyólag ért csalódás a sorozat kapcsán. Nagyon kevés esetben szeretem, ha ilyen koncepcióra épül egy történet, s itt sem vált a kedvemre ez a megközelítés. Meglehet, a folytatásban mindez már hanyagolva lesz, de őszintén szólva nekem az a tippem, hogy 2099 is ugyanúgy egy szimuláció, mint 1899. Persze így nyugodtan hátra dőlhetünk és izgatottan várhatjuk, hogy berendelés fényében milyen csavaros történeteknek lehetünk majd még a jövőben a tanúi az alapvetően remek szereplőgárda jelentős részének visszatérése mellett. Akik személyére semmi panaszra sem lehet okom, hiába hanyagoltam a rájuk való kitérést az írásomban. Egyedül azt emelném ki, hogy Into The Badlands után nagyon jó volt ismételten látni Emily Beecham-ot, de a többiekkel sem volt semmi baj sem. Csupán a főhősnőnkön kívül tényleg mindenki a történet szolgálatában állt elsősorban, mely funkciójukat több, mint kiválóan ellátták.

Így összefoglalva a központi rejtély felfedése húzta le nekem nagyon az első évadot, de ismerve a készítők korábbi munkásságát, igazán összképileg majd úgyis csak a történet végleges lezárásakor lehet majd értékelni a sorozatot. Egyelőre nem tetszik, hogy lényegében a mostani 8 epizód minden történése szimuláció volt, de még ki lehet ebből jó dolgokat hozni a jövőben. Hiszen már most is előtérbe kerültek zseniális aspektusai a sztorinak, kiemelve a multikulturális szereplőgárda allegorikus mivoltát és a -majdnem negyedik- falak sorozatos áttörését alkalmazó technikai megoldásokat. A komoly traumák megélésének és feldolgozásának (vagy éppenséggel ezen lépés elhanyagolása) az ábrázolása számomra a legerősebb eleme volt a sorozatnak, még ha nem is volt mindig a legjobb mindezt nézni. A depresszív, századfordulós hangulat ütött, s az űrbéli esetleges folytatás is tartogat magában annyi érdekességet a pár végső perc alapján, hogy kíváncsi legyek majd mire készül a jövőben Friese és Odar. Csupán a központi rejtély felfedése miatt várom kevésbé izgatottan a következő etapot, mint ahogy az mostani évaddal kapcsolatban volt.

39 hozzászólás Ne habozz!

zoliszekely - 2022. 11. 18. 23:01

Két nap alatt én is végeztem a sorozattal. Hát az biztos, hogy elgondolkodik az ember ezen a sorozaton. Egy idézet nagyon megfogott amit szeretnék kiemelni:
-”Amit tudunk az csak egy csepp. Amit nem tudunk, az az óceán.”

SPOILER:

Részről részre egyre többet tudhattunk meg az egész sorozatról, a szereplőkről, tetszett ahogy kibontakozik az egész. Eleinte mást sejtettem, aztán a vége meg is lepett meg nem is. Az, hogy szimuláció volt nem lepett meg annyira. Megértem azokat is akik kissé csalódottak, hiszen a Darkban nem volt szó ilyesmiről. Ennek ellenére nyílván nem hozhatták ide ugyanazt a sztorit és a szimuláció révén szerintem nem nyúltak mellé, sőt meg is leptek hogy a testvér az aki mindent irányít 200 évvel a jövőből. A főszereplő és családja egyiránt érdekes karakterek. Azt érzem, hogy még lehet ott csavar bennük is és akár a mellékszereplők esetében is. Kíváncsi vagyok arra is, hogy utóbbiak esetében a hozzátartozóik maradnak vagy a feledésbe merülnek teljesen. A képi világot szerintem nagyon eltalálták. Egyébként ha már sci-fi akkor ez nálam telitalálat. A szinkron jóra sikerült, viszont úgy hallottam hogy eredeti nyelven több nyelven is megszólaltak az adott karakterek (dán testvérek akik ugye a THe Rain sorozatból és az Eliteből Guzman akik ismerősök voltak, illetve a kapitány a Darkból).

Végszónak csak annyi, hogy kíváncsi vagyok mi sül ki ebből, főleg azért ahogy véget ért. Fogalmam sincss hogy lehetne ezt folytatni, de a Dark készítői kezében van, szóval ebből csak nagyon jó sülhet ki. Úgy olvastam valahol, hogy ezt is 3 évados történetre tervezték. Igazából bármit ki lehet hozni és remélhetőleg nem kell nagyon sokat várni, hogy egy újabb nagyszerű évadot nézhessünk majd.

A tekintetben bajban vagyok, hogy az idei új sorozatok közül ez vagy a LOTR vagy a HoTD legyen előrébb nálam a ranglistán.
Lehet újra fogom majd nézni, mert ez is szintén egy olyan sorozat amit simán újra lehet nézni.

Sheen - 2022. 11. 19. 04:58

Azon töprengtem el hogy ha három évadra tervezték, akkor valószínűleg vissza fognak még ide térni. Elég fura lenne az egész sorozat címének az 1899, ha csupán az első évad játszódik a századfordulón, a többi évad pedig már nem. Viszont ezt a szimulációt lezárták, azt mondták nem lesz több ismétlődés…

Wild - 2022. 11. 19. 08:40

Nagyon rossz sorozat. Nem szórakoztató cserébe unalmas.

evilskati - 2022. 11. 19. 08:48

*** Spoiler ***

Másoktól is olvastam, hogy a szimuláció felfedése súlytalanná teszi a főhősnőn kívüli karakterekkel történteket, de én nem látom így. Szerintem ez csak akkor lenne így, ha felébredve elfelejtenék a szimulációban történteket. A karakterek számára továbbra is az tűnik valóságnak amit átéltek. A többiek még mindig bent vannak, nem véletlen szerintem, hogy Maura hangján halljuk azt, hogy “Wake up!”, gondolom megpróbálja kihozni őket. Arra szerintem vissza fogunk térni, és központi elem lesz, hogy kinek milyen emlékét próbálták törölni az egész eljárással, vagy éppen mit ültettek be, hogy manipulálják őket.

irgum76 - 2022. 11. 19. 09:17

csak annyi, hogy évad kritikánál nem kell kiírni, szpojler

Asidotus - 2022. 11. 19. 12:40

Az, hogy szimuláció, az mit jelent? A benne szereplők valós személyek, vagy csak egy valaki valós személy, és a többi szereplő csak kitalált, mindössze csak a szimulációban létezik?

bvr - 2022. 11. 19. 12:56

Asidotus: ez jelenleg még sokféle lehet, majd a következő évadban többet tudunk erről.

Viszont a szimuláció kapcsán amúgy is akartam írni hogy szerintem itt nem erről van szó, hanem ezt érdemesebb inkább virtuális valóságnak nevezni. És ezt nem szavakon lovaglásnak szánom, merthogy amúgy évad közben volt olyan sugalmazás hogy itt kísérletezésről, vagy éppen uploadingról lenne szó, és akkor szerintem is tök megfelelő lenne ezt szimulációnak nevezni. Viszont aktuálisan most nem így áll a helyzet.

pityu - 2022. 11. 19. 16:01

Én is frusztrációt érzek. A vége felé valamelyik epizódban az apa keserűen mondja a képernyők előtt, hogy a szereplők újra meg újra elbuknak, mert az érzelmeikre hallgatnak, és hozzáteszi, hogy a perspektívájukat kéne megváltoztatni ahhoz, hogy sikerrel járjanak. Ez úgy hangzott, mint valami kulcs a történethez, de minekutána az apának – ha jól értem – nincs ráhatása az eseményekre, ő is elszenvedője az újraindításoknak, a véleménye és mondanivalója teljesen súlytalan. Teszem azt, ha a szereplők inkább elfogadják a múltjukat, pl. a kapitány túllép az elégett családja tragédiáján, és nem téríti le a hajót az útjáról, hanem megy tovább New Yorkba, akkor mégis hogyan változna meg a kellemetlen tény, hogy egy űrhajón utaznak hibernációban?

Nagyon tetszik, ahogyan egy Vilmos-császár-kori hajóútból először rémálom, aztán lidércnyomás, végül szovjet sci-fi lesz, de minden porcikám frusztrált.

stargatelost - 2022. 11. 19. 22:18

“A kontinensek közötti hajóút már az első részben elegendő indokkal szolgált arra, hogy miért is van a sokféle nyelvhasználatra szükség”

Számomra ez végig tök zavaró volt, mennyire nem használták ezt ki, aztán egy szövegátírás rávilágított arra, miért csinálták ilyenre. A szinkronok miatt.

A jelenetek többségében, amikor különböző nyelveken beszélnek, az épp nem beszélők csak nézik a beszélőt, és elég sokszor úgy tűnhet (pl. egy szinkronos nézőnek), mintha értenék is egymást. Nem mondják, hogy “nem értem”, “mit mondott” stb… kivéve egy kirívó esetben.

Amikor a fiút keresik, és Krester anyja meg Sebastian épp be akar törni a szobába, Maurát pont akkor viszik oda, és Sebastian mondja, hogy egy oldalon állnak, ugyanazt akarják, a gyereket. Ugye németül. Maura pedig hátranézve kérdezi, hogy:
“What did he say? What did you just say”?
Na ez az angol subban teljesen más lett (és nyilván a szinkronokban is ez lett lefordítva):
“What is this? No, you can’t take the child.”

No komment, mennyire gáz ez így. Fentebb még rá is csodálkozott egy szinkronos néző, hogy az eredetiben több nyelven beszélnek. Hát ennyire volt lényeges a sokféle nyelvhasználat…

Na de az évadról is akkor, elég fasza lett, meg is van egy jó kis Lost utód? Voltak elég jó wtf pillanatok (pl. amikor eltűnik a hajó, hát ott egyből bevillant a sziget eltűnése :D). Meg a Persons Unkown is beugrott, annak is az évadzáró cliffje a hajós körítés miatt.
Az űrcsavar is bejövős, kíváncsi vagyok, mit találnak ki a második évadra.

A karakterek tényleg nem lettek túl erősek, és írtátok is, hogy a szimuláció miatt súlytalanok a traumák. Na de mik ezek a traumák? 2099 van, egy űrhajón vannak, amit láttak, hogy megtörténtek velük, mind fake memory. Ez csak akkor lehet lényeges, ha majd amikor ők is kijönnek, csak arra az egy loopra emlékeznek majd, és nem a gépbe beszállás előtti életükre. Na de akkor kik is ők? Miért vannak ott az űrhajón? Mondjuk ezt még megcsinálhatják a második évadban, hogy ugyanígy karakterközpontú epizódokban felfedik, kik is voltak ők a való életben, pl. elkezdenek emlékezni.

Ja meg azért itt lehetett volna hétről hétre kombinálni, mint a régi szép időkben, elég jó watercooler alapanyag, hát kár a binge-ért.

mollyhooper - 2022. 11. 19. 23:57

Hűűű, nekem tetszett. De a DARK azért sokkaljobban, ezt meg kell vallanom. Kicsit vissza is köszönt a DARK “a benne maradtak a hurokban”, meg a “minden kezdődik előlről” mondatokban. Ja és lehet, hogy belemagyarázom, de mintha a LOST előtt is tisztelegtek volna (Kim és Sun közös megfulladása, meg a dán házaspár együtt megfulladása). A soroat készítőinek nem semmi agya van, bár az ilyen típusú sorozat azért a nézőtől figyelmet igényel. ( A DARK-hoz nekem kellett segédanyag, hogy értsem ki kicsoda néha) Mindenesetre nekem tetszik ez az egészen fura látásmód. Remélem a 2. évad emeli a tétet majd.

punyapapa - 2022. 11. 20. 03:35

Ha nem idén lett volna a Severance, akkor nálam ez lenne az év sorozata.
Az, hogy szimulációban vannak nem lepett meg nagyon. Az viszont igen, hogy 2099-ben vannak egy űrhajón annál inkább.
Szerintem az a tényleges valóság.
A második évadban ha lesz, akkor gondolom ugyanezt nézzük végig, csak Maura lesz a potyautas.
De még így is rengeteg a kérdés. Mi lett az öngyilkos utasokkal, hányszor játszották el a szimulációt, miért érzem úgy, hogy Maura bátyja a kapitány (tudom ott volt a hibernációs kapszulában), miért vannak egy űrhajón, stb.
A Darkból kiindulva szerintem az alkotók tudják, hogy hova fut ki a sztori, és hogy fejezik be. Emiatt nem aggódom.

Shyllard - 2022. 11. 20. 07:22

irgum76: lehet és szoktam is néha évadkritikát írni spoiler nélkül. YouTube-on is vannak teljesen spoilermentes évad/filmértékelések. Én azon vagyok, hogy inkább kiírom, hogy ne kerüljön elrontásra néhányaknak véletlenül egy sorozat. Pláne ilyennél.

Divide - 2022. 11. 20. 07:26

Pont olyan üres, műanyag csali volt, amitől az első rész után tartottam.
Lehet ájuldozni, hogy mennyire mély, még Platónt is emlegetik, hű, de igazából egy nem túl eredeti ötlettöredékekből összeollózott katyvasz volt az egész. (Mátrix, helló, Lost, helló, Westworld, helló, és igen, nekem is eszembe jutott a Severance is, amit egyébként utáltam). A történet nem haladt sehova, az egyéni drámák szintén nem, nulla magyarázatot kaptunk arra, hogy apának, férjnek, bátynak mik is a motivációi (sebaj, majd öt év múlva hátha).
A kissrác rémesen gyengén játszott, és szerintem a látvány is elég, hát hogy is mondjam… fapados élmény volt. Azért voltak pillanatai, mikor pl. percekig néztük, hogy villogó drótok előtt kirakójátékozik a férj, mert most épp programoz, hát akkor néha azért sikerült elnevetnem magam. :)
Meh.

irgum76 - 2022. 11. 20. 09:12

“villogó drótok előtt kirakójátékozik a férj, mert most épp programoz” :D

áh kösz ezt megakartam coubolni csak elfelejtettem

Layo - 2022. 11. 20. 13:17

Nálam ez a sorozat egy erőltetett katyvasz. Ebben a műfajban sokkal jobban sikerült a Severance vagy a Black Mirror epizódai. Szerintem.

UY Scuti - 2022. 11. 20. 15:49

Engem megvett a pilot, ahogy anno a Dark vagy a Lost is. Maradok.

jucip - 2022. 11. 20. 16:35

Elgondolkodtato a sorozat, de kilora megvett. Nagyon jo volt a zene valasztas es a hangulat, es hat kerdes, hogy vajon a 2099 egy ujabb szimulacio lesz-e? Aki most kezdi nezni, csak is az original nyelvvel nezze, nem tudom ezt szinkronosan, hogy tudjak atadni. Mindenesetre imadtam ezt a sokszinuseget.

Cyberway - 2022. 11. 20. 17:26

A zene kiváló volt,a többi nekem is katyvasz volt,szimuláció,de ki és mit akarnak vele végül is elérni ? Ki küldte a leveket nekik,mi volt a piramis jelentése és miért burjánzott a végén.A mellékszereplőknek mi szerepük van végül is?
Sajnos tipikus netflix sorozat lett,beletettek mindent csak,hogy meglegyen a 8 epizod.

csako - 2022. 11. 20. 19:08

A végén az űrhajó belseje annyira gagyi, hogy még a magyar Pirx kapitányból sem lógna ki.

Shannen - 2022. 11. 20. 19:59

Erősen kezdett, az 1×05-ig nagyjából rendben is volt, aztán egy, ha nem is hatalmas, de elég nagy katyvasz lett belőle és a hangulat is elszállt. Három részen át nézni, ahogy le-föl, ki-be mászkálnak és a srác kirakózik, az enyhe túlzás volt.

Pedig eleinte nagyon tetszett a multikulti csapat (el nem tudom képzelni, milyen élmény lehet szinkronosan nézni), az, hogy bár nem a Dark-ot utánozták, mégis jól felismerhetőek voltak a készítők kézjegyei, volt hangulata, a színészek is rendben voltak, és a részvégi zenékért külön jár a pont. (Ellenben a főcím nagyon nem jött be.)

Ez a szimulációs dolog rögtön a Westworld-öt jutatta eszembe és azt, hogy az miért nem tudott működni nálam. Kicsit talán segítene, ha kiderült volna kicsit több, hogy végülis mi a cél ezzel a szimulációval? Kik azok az emberek valójában az űrhajón?

Igazából valószínűleg visszatérnék a folytatásra, de azért azt jó lenne tudni, hogy 2099 nem egy újabb szimuláció, mert az már túl sok lenne és nem vagyok kíváncsi egy újabb szabadulási kísérletre.

Cifu - 2022. 11. 20. 22:20

Számomra nagy bukta a sorozat.

Ígéretesnek indul, de aztán lesz belőle egy Lost (vagy Battlestar Galatica 2004, Stb.), ahol a készítők csinálnak egy látványos katyvaszt, sok mélyen szántónak szánt megjegyzést, de aztán az egészet nyitva hagyják. A cél az, hogy a rajongók aztán a Redditen és többi fórumon több ezer lehetőség magyarázat felet hosszasan vitatkozzanak.

szabot85 - 2022. 11. 20. 22:25

Végignéztem, mert várakozást keltett, hogy vajon mi lesz a végkifejlet ? Ami lett, nos…. Mint a főelemzés is írja valahogy, teljesen értelmetlenné vált az utolsó résszel az előtte lévő 7 .
Maga a téma több elgondolást megélt már, a Mátrixtól kezdve… sok egyéb formában. Ez a változat sajnos nem tudott igazi pluszt hozzátenni az elme programozott világokban történő mozgásához.
Ami nagyon zavart, hogy nem volt egyetlen szerethető karakter sem, talán a kislányt leszámítva aki elsőként távozott .. Igaz, ez, visszagondolva nem is csoda. Senkivel sem lehetett együttérezni, és hiába hangzik el az érzelmeket lesajnáló bölcsesség, teljesen irreleváns.
Nyilván érdekel, hogy innen majd hova-tovább megy a hajó:) de kicsit csalódottan integettem utána.

Babity - 2022. 11. 21. 10:14

Abszolút kiemelkedő sorozat szerintem. Érdekes, hogy kommentben is sokan írjátok, hogy mennyire nem tetszett, de azért kíváncsiak vagytok hova megy tovább a sztori. A jó/sikeres sorozat egyik fő varázsát akkor el is érte már ezzel szerintem, ha mégis felkelti az érdeklődést.
Azzal pedig semmi gond szerintem, ha az egész első évad tulajdonképpen egy nagy pilot résznek felelt meg. Miért kell minden lehetséges választ vagy fordulatot elsütni az első évadban?
Kérdéseket vet fel, elgondolkoztatja a nézőt, engem abszolút megvett.

Égenjáró Lukács - 2022. 11. 21. 10:18

szabot85: nekem nagyon gyanús, hogy a végső jelenet megegyezik kb az első setuppal – a hajó a-ból b-be megy, 1700 utas tiszta lappal indulna az új (kontinensen) bolygón… csodálkoznék, ha ez nem csak a szimuláció újabb rétege lenne. Sztem a valóságot a 3. évadban fogjuk látni, vagy akkor sem.

Égenjaró Lukács - 2022. 11. 21. 10:29

Ja és tippre a 2. évad 2099 címen fog futni, a Poseidon/Titanic vibe helyett Event Horizon / Alien hangulattal

bvr - 2022. 11. 21. 12:01

A pilotos posztnál csak utaltam rá, itt viszont már megnevezhetem, szóval ami miatt már a közepe felé a lehetséges 2-3 csavar közé az űrhajót vettem (és ezért nem lepődtem meg a végén) az egy P.K. Dick regény.

Viszont pont emiatt a legkevésbé sem tudok egyetérteni azon kommentekkel hogy a virtuális valóság miatt az egész súlytalan lenne (bár ha nem olvastam volna, ezt akkor is így gondolnám). Abszolut nyomasztó volt az egész sorozat hangulata, a főbb karakterek súlyos drámáival, szinte kizárt hogy ezeket a traumákat ne a valóságból hozták volna magukkal (majd a sorozat ezt szinte biztosan kibontja ki miket és hogyan)
Valamint persze hogy miért voltak egyáltalán virtuális valóságban (pl. annál a regénynél nagyon nem könnyed szórakozás erre a magyarázat hanem a lehető legsúlyosabb ok van a háttérben)
Amúgy az eddig is kiderült hogy a virtuálisban kétféle szereplő van (a többség ugye egyszercsak elvesztette a tudatát és elkezdett beugrálni az óceánba, mint kvázi “NPC karakterek”, persze lehet hogy egyszerűen őket csak nem ismerte az irányító a hajón és nem állt mögöttük valós ember, de pl. az is egy lehetőség hogy a valóságban komoly baj történt és nincsenek már életben)

Persze lehet még ezerféle opció, a lényeg hogy az eddigiek alapján egyáltalán nem súlytalan évadokra számítok.

Sragi - 2022. 11. 21. 12:21

bvr – 2022. 11. 21. 12:01
A Darkból kiindulva , sokkal több kérdés fog következni,de a végén remélhetőleg meg is válaszolják őket.
Nyilván az előd közelébe sem ér,de nekem tetszett,mert foglalkoztat azóta is ,hogy vajon az űr is egy szimuláció vagy esetleg az már a valóság,de akkor miért kellett ez az egész? :D
Remélem berendelik a folytatást,a készítők elmondták,hogy tudják a sztori végét és 3 évadban gondolkoznak.

bvr - 2022. 11. 21. 12:38

“vajon az űr is egy szimuláció vagy esetleg az már a valóság,de akkor miért kellett ez az egész?”

pontosan ez a kérdés :) A PK Dick regényben pl. az űrhajón a VR az eredetileg egy unaloműzésnek szánt eszköz volt, aztán végül ide próbáltak menekülni a valóság elől.
Persze itt meg majd lehet hogy más lesz a háttérben, az is lehet hogy az sem a valóság (de legalábbis a sorozat majd játszik azzal hogy minimum egyes karakterek úgy érzik majd nem tudják mi a valóság), stb, stb, rengeteg opció van, nem lehet ezt előre kitalálni. Én pont ezért örülök annak (írtam is már a pilotos posztnál) hogy itt a készítők egy teljesen belátható időtartamban (3 évad) gondolkoznak és hogy előre lefektették maguknak mit akarnak elmesélni, mert akkor nem az lesz (ami ilyen esetben nagy csapda) hogy évadról évadra szoftreboot meg retcon aztán egyszercsak kasza amikor a megrendelő elzárja a pénzcsapokat.

Komplikato - 2022. 11. 21. 13:38

Az, hogy az utolsó rész értelmetlenné tette vagy sem az előző részekben történteket, csak a folytatások fényében derülhet ki.

Nem tudjuk mi volt a szimuláció eredeti oka, mert a végére kiderült, hogy a belengetett megoldások IS kamu emlékekre, szimulációra építettek.
Elhangzik a sorozatban, hogy egy tucatszor indult újra a szimuláció, erre ott figyel az Archívumban több száz hajó?
A szimulációban majdnem mindenkinek van valami sötét múltja, amiről részben vagy egészben tehet, feltűnő volt, hogy ez többnyire gyilkosság. Megjegyzem Olek történetszála nem volt kibontva, de az ő emlékében a szabadságszobor képe mellett ott figyelt egy véres csík a földön. Na most ezekre miért volt szükség? Hasonló dolgok történtek a valódi karakterekkel, vagy ezzel akarták jobban próbára tenni hogyan döntenek érzelmek által vagy pont kizárva?
Lehet a hajó is szimuláció, de érdekes lenne látni, hogy a szereplők szintet lépnek és JÓL döntenek adott szituációkban, kevésbé lenne értelmetlen rohangálás a vége. Tehát akár vissza is mehetnének a gőzhajóra és/vagy teljesen más szimulációba is.
Meg beugrott a Kvantumtolvaj trilógiából a “Dilemma Börtön”, ahol a büntetés alatt lévő személy több ezer másolata be van zárva szimulációs helyzetekbe, a morális döntéseik alapján fejlődőképes változat kerül további másolásra és ugye csak az a verzió jöhet ki, aki a legjobban fejlődött az “eredetihez” képest.

Tehát minden blődsége, naivsága és hibája ellenére várom a folytatást.

Azt csak én nem értettem, hogy a sorozat egy fejlett német stúdióban készült (a dokufilmben elhangzik, hogy itt forgatták az eredeti Metropolist!), de a forgatás előtti látványpróbákat, meg az egy szem zárójelenetet Londonban forgatták. Ennek mi értelme?

bvr - 2022. 11. 21. 14:17

“vagy ezzel akarták jobban próbára tenni hogyan döntenek érzelmek által vagy pont kizárva?
Lehet a hajó is szimuláció, de érdekes lenne látni, hogy a szereplők szintet lépnek és JÓL döntenek adott szituációkban, kevésbé lenne értelmetlen rohangálás a vége.”

pont az ilyenek miatt írtam fentebb hogy jobb nem “szimuláció”ban gondolkozni mert az (akár akaratlanul is) azt sugallja hogy valaki irányítja a szimulációt, sőt mondjuk kísérletezik, stb.
Ez ugyan egy _lehetőség_ (a sorozat közben nálam is ez volt az egyik opció mert voltak erre utaló jelek is) , de ez korántsem biztos.
Mint ahogy persze annál is lehetnek sokkal elborultabb dolgok mint hogy ez egy _komputer_szimuláció (voltak olyan opcióim is közben)
Ezeken szerintem egyelőre fölösleges gondolkozni mert számtalan opció van és nagyon keveset tudunk (és még arról a kevésről is kiderülhet hogy nem az aminek eddig látszott) Mindezeket szerintem csak a következő évad után lesz értelme továbbgondolni.

Zsolt - 2022. 11. 21. 14:21

6.ik résznél tartok. Eddig nagyon bejön a hangulat és
van pár érdekesebb karakter.

Kicsit az zavar,hogy nagyon darkos az egész, akkor is,
ha teljesen más a sztori.

Előre tudom, hogy itt most figyelnem kell minden részletre, jönnek majd a csavarok, mindennek jelentősége van, szimbólumok stb.

Nincs meg az a meglepetés faktor, de ha tartja a színvonalat ez nem olyan, lényeges tényező.

Offtopic: Ungár Péter jól alakít Daniel szerepében.

UY Scuti - 2022. 11. 21. 19:00

csako Ez a Pirx kapitányos hasonlat nagyon jó volt! tetszett:)) jóég mondtam is magamban hová keveredtem?

szabot85 Nálam is egyedül a kis csaj karaktere volt az akivel azonosúlni tudtam. Kár, hogy elsőként lett kiírva.

juhaszvik - 2022. 11. 21. 19:16

Jó volt, de messze nem olyan aprólékos és kidolgozott, mint a Dark. Ráadásul ezzel a zárással le is húztak mindent a vécén. Mármint lehet, hogy nem ez volt a cél, lehet, hogy kitalálnak egy olyan magyarázatot, ami miatt majd a második évadban máshogy fogok érezni, de jelen pillanatban (és a következő 1-2 évben) ezzel a koncepcióval kell a sorozatra gondolni. Szerintem ez egy ma már nem akkora kunszt cliffért túl nagy ár volt.

És van egy csomó dolog, ami szerintem vagy logikátlan, vagy válasz nélkül maradt. Például a fiú miért nem beszélhetett? Mármint a magyarázat az volt, hogy figyelték őket, de csak nem derült ki, hogy miért nem szólalhatott meg. És mi változott onnantól kezdve, hogy mégis beszélt?
És végig lehet menni az egész évadon ilyen dolgokkal kapcsolatban, amikre nem lesz magyarázat, mert elveszik a “majd kiderül, de mire oda jutunk, már rég nem érdekel” örvényben. Mondjuk a Dark is ugyanez volt, bármennyire is tarják sokan kereknek. (És persze a Lost is)

Mindezek ellenére jól szórakoztam, jöhet a második évad.

Sidoka - 2022. 11. 22. 22:43

Nekem tetszett, de azért a Darknál gyengébb eddig. Attól félek én is hogy 2099 is szimuláció, onnantól hogy a férj előkapott egy zseblampát várható volt hogy vagy a jelenbe vagy a jövőbe kötünk ki. Ha tényleg 3 évad a terv akkor én azt tippelem hogy 1999 lesz a vége és az lesz a valóság.

.LnB - 2022. 11. 23. 10:53

Idén nem vártam semmit jobban, mint ezt, a Dark alkotóinak új sorozatát. Számomra a Dark az egyik legjobb sorozat volt, amit láttam. Nagyon tetszett, hogy rendesen megdolgoztatja a néző agyát, és úgy mutat be egy témát, ahogy más még nem. Az 1899 is ilyen, ámbár van egy kis bibi (amit a következő évadokban lehet, hogy simán feloldanak majd).

Az 1899 le sem tagadhatja, hogy kik állnak mögötte. Jantje Friese és Baran bo Odar stílusa szinte összetéveszthetetlen. Nagyon sok motívum megjelenik ebben a sorozatban is, amit a Dark-ban már láthattunk. És az egész nyomasztó, “darkos” hangulat is jelen van. Csak mint a Dark esetében, itt sincs brutalitás, nincs horror elem, ettől nem kell tartani. Csak az a végig nyomasztó hangulat, ami engem kimondotta éberen tart. És jól tudok koncentrálni a részletekre.

A cselekmény nagyon érdekes, ahogy haladunk előre. Elég hamar fel is fedik, hogy itt nem arról van szó, amit látunk. Mert a háttérben valami sokkal másabb, nagyobb dolog van kibontakozóban. És ezt nagyon ügyesen fejtik le, rétegről-rétegre. Minden rész egy kicsit hozzáad, felfed a nagy rejtélyből. Ezért végig leköti a figyelmet. Jó tempóban, szépen vezetik ki a sorozatot az utolsó jelenetre, ami…

Csak úgy mint a Dark esetében, itt is sok szereplőt mozgatnak. Akik egyenként mind érdekesek. Nem üres mellékszereplő karakterekről van szó. Mindenkinek megismerhetjük a motivációját, belső vívódását, múltját. A csavar az ott van, hogy mindenki különböző nemzetiségű, és a maga nyelvén tud csak kommunikálni. Ezért nagyon fontos megjegyezni, hogy ezt csak eredeti nyelven érdemes nézni! Mert sok apróság elvész egy esetleges szinkronos megtekintés alatt. Sok jelenet hülyén is veszi ki magát, és kicsit más élt kap, ha a néző nem érti egy csoport jeleneténél, hogy ki-kit ért meg.

Szóval a történet. Nagyon jó, végig érdekes. Végig szépen bontakozik ki a rejtély, ami nem is kicsi. Nem is visszafogott. Csak úgy repkednek a WTF dolgok. Itt is teljes figyelmet igényel a nézőtől. Kicsit lehet olyan érzésünk, mint ha egy Damon Lindelof sorozatot néznénk. Sokaknak ez pozitívum lehet, számomra az a név szitokszó. Azokra jellemző az, hogy egyre több érdekes dolog történik egymás után. Aztán még több, és több. Majd a végén semmi se lesz megmagyarázva. Nos itt nem ez a helyzet, számomra nem ennyire negatív a végeredmény, de azért ahelyett, hogy a lezárás aláhúzna dolgokat, és megerősítené a nézőt egy egy helyesnek vélt teóriájában. Itt szerintem az űrhajós jelenet teljesen feloldja az egész cselekményt, és súlytalanná teszi. Mert hát ki gondol másra, mint hogy a 2099-es Prometheus is csak egy szimuláció?! Ezért még ha vannak is motívumok, amik fontosak. Nem tudjuk mik azok. Bármi lehet hazugság, bárki lehet halott, de élhet is akit halottnak hiszünk. Lehet valós személy aki a szimulációban van, de lehet NPC is, aki csak kitölti a szimulációt. A lezárás feloldja szinte a teljes cselekményt. Tovább visszük magunkkal azt, hogy a főbb szereplők súlyos traumákkal küzdenek. De még ezeknek a traumáknak a valódisága is kérdéses. Mert az 1899 előtti környezetben bemutatott traumát nem élhették meg akkor és ott, ahogy láttuk, ha valóban 2099-ben vannak egy kolonizációs űrhajón. Nem?! Szóval nem tudjuk, hogy melyik információ volt lényeges az első évadban, és miknek lesz jelentősége a másodikban.

És egy kicsit zavar is, hogy nem nagyon lehet diskurálni a látottakról.

Amit biztosra vehetünk az Maura és Daniel és Elliot családi háromszöge. De az ő cselekményük valódisága is kérdéses. Én úgy gondolom, hogy Elliot halott, Maura pedig a szimulációba zárta őt, és valószínűleg magát is, hogy együtt lehessenek. De annyi kérdés és változó van, hogy bármi lehet. Mert még a sorozat címe is kérdésessé válik a lezárás után.

Nehéz ezt így értékelni. Mert nem tudhatjuk, hogy mi lényeges, mit fogunk hasznosítani a következő évadban, a most látottakból. Ez majd csak azt nézve tudatosulhat bennünk. Addig meg csak lebeg a levegőben ez az évad. Biztos jó lesz ez. Én a Dark után nem kételkedem! Csak elnézve a Netflix mostanában tett ámokfutását, félek, hogy lesz e folytatás. Ha lesz, akkor semmi gond. Friese és Odar előre leszögezték itt is, hogy három évados sztori. Tudják hol a vége. Csak reménykedem, hogy láthatjuk is majd. Mert nagyon fájna, ha a Netflix itt elkaszálná a sorozatot.

Egyébként én vártam valami olyat, hogy összekötik ezt a sorozatot a Dark-kal. Na nem azért mert volt erre utaló jel, csak az állat lett volna. Emiatt nem vagyok csalódott, nem azért írom, csak kicsit, sunyi módon örültem volna neki. :)

dalmar - 2022. 11. 23. 21:50

Sokan mondjátok ,hogy mikor a történet felhozza ,hogy csak szimulációban vannak a karakterek akkor már veszít a súlyából a sztori. Én nem így gondolom, számomra félelmetesebb lenne egy olyan szimuláció amiből nem tudok kilépni. Ha belegondoltok egy szimuláció mindig lekorlátoz míg a valóságban rengeteg lehetőséged van.(még ha elsőre nem is egyértelműek) Sőt extrém esetben ki is “léphetsz”(öngyilkosság) Félre értés ne essék nem pártolom az ilyesmit (öngyilkosság) ,de a lehetőség adott. A legrosszabb rémálom lenne ha egy ilyen hurokba ragadnék és rájönnék ,hogy már több százszor ELBUKTAM!
Mert a remény halna meg, és nincs kiút! Lásd görög mitológia (Sziszüphosz) A szimulációban sok 100 szor átélheted a kudarcodat, halálodat stb,és nincs választásod mert 8 naponta újra indul minden.

Judgement - 2022. 11. 24. 12:19

SPOILER

Az űrhajós csavar nem volt a legjobb, mert ebben az évadban leginkább csak cliffhanger jelleggel használták. A halál útvesztője c. P.K. Dick kisregény jutott eszembe, ahol ugyanez volt a csavar, viszont ott erős filozófiai és spirituális tétje lett annak a szimulációnak, amit az űrhajósok a hosszú út miatt szükséges hibernációban tapasztalnak. Eszerint az ott leélt élet során kitalált vallás és megváltó, végül ébredés után, a valós vilagban is képes megváltani az “álmodókat”.

Itt ehhez képest időhúzásnak érzem a rengeteg többé-kevésbé érdekes karakterdrámát, rengeteg volt a fel alá rohangászás, de végül nem éreztem, hogy mindez mennyi jelentősséggel bírt az egyének vagy a nagy egész szempontjából.

Amennyiben ez nem lesz egy tipikus első évad utáni kasza, akkor is adhattak volna ennél kicsit többet, valami univerzálisabb gondolatot, amit mondjuk a Westworld forgatókönyve az első évadban ügyesen csinált. Bízom benne, hogy a koncepcióban van még legalább ennyi, hogy a folytatás emelje a széria ertékét, mert amúgy a hangulatra nem volt panasz :)

pluhi - 2022. 11. 26. 11:42

A jó öreg nem kommunikáló karakterek, a la Lost. Még a végén kiderülne minden a második részben. Így, hogy bambán nézünk egymásra minden ok nélkül, el lehet húzni hosszabban is. Azért egy évad alatt kiderülhetett volna valami arról, hogy mi a fenére megy ki a játék.

winnie - 2022. 11. 26. 19:53

“ jó öreg nem kommunikáló karakterek”

vannak helyzetek, ahol teljesen érthető a dolog, ld. pár közel került, javarészt egy nyelvet beszélő modern ember az egyik sorozatban vs itt a sok nemzetiséggel, státusszal, idegenekkel, és régi emberekkel.

nyilván konrétumokkal jobban lehet érvelni, és sokszor jogos is lehet a dolog, de néha a nézőnek nem jut eszébe, hogy a szereplők nem tudjak, hogy sorozatban vannak, illetve, hogy bizonyos dolgokra teljes joggal reagálnak a sajat gondolkodásukkal, mint arra mi reagálnánk. ( nem mintha egy random ember életeben nem lenne egy csomó ilyen szitu naponta, főleg akinek gyereke van:)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz