login |

Pilot-mustra: Wednesday – 1×01

2022. 11. 24. 15:50 - Írta: winnie

30 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

Igen, van, amikor nem talál az ember és a sorozat egymásra. Tény, hogy nem volt túl várós számomra az élőszereplős Addams Family (illetve Wednesday Addams) sorozat, hiszen például a filmeket sem láttam soha – egyszerűen ez a morbid megközelítés nem az én stílusom. De az, hogy az Into The Badlands készítői megszerezték rendezőnek Tim Burton-t, a főhőst pedig Jenna Ortega alakította, azért elég komoly bizakodással töltött el.

De nem, sajnos még így is érdektelenséget váltott csak ki belőlem a Netflix természetfölötti iskolás krimije. Pedig nagyon jól néz ki, a látvány első rangú (jelmezek és díszletek szempontjából), a hangulata is rendben van, a szereplők pedig ugyancsak nagyon jó, főleg az Addams-família tagjai (akik mondjuk nagyon keveset szerepelnek a címszereplő kivételével). Nem irritált a sorozat aktívan, mint mondjuk a Chilling Adventures of Sabrina (hogy valami szőrmentén hasonlót említsek), szerintem simán el tudtam volna nézni a teljes szezont, és abban is biztos vagyok, hogy bőven lettek volna számomra élvezhető részei, de van, amikor érzi az ember, hogy minél hamarabb elenged valamit, annál jobb lesz neki – azaz több ideje jut másra.

WEDNESDAY – 1×01 – 5/10

Amilyen egyedi stílusú az eredetileg képregényként induló, később filmes és animációs adaptációkat is kapó szatíra, annyira mai és tipikus megközelítést kapott a Netflix-sorozat. hiszen mégiscsak egy átívelős, “ki a gyilkos?” nyomozást kapunk egy kitaszítottakat befogadó bentlakásos iskolában, ami erős közelítéssel a mostanság 3-4 sorozatban is látott “mutánsos iskolát” jelenti – nem feltétlenül full lénysulit, inkább csak lénymentit. (Wednesday normális ember, csak éppen elég véres látomásai vannak.)

Az iskola egyébként úgy jön a képbe, hogy Wednesday eléggé egyedi gyerek (nem épp a megszokott módon vélekedik az életről és a halálról, azok szépségeiről és borzalmairól, és nem csak a ruhatára teljesen fekete), akit jó pár iskolájából kicsaptak már “erőszakos” viselkedése miatt, és anyja úgy gondolta, hogy régi alma materében majd jól rendbe szedik őt. Kapunk mellé sok iskolatársat, pár tanárt, egy igazgatót, külön bejáratú pszichiátert , és még az iskolára ferde szemmel néző közeli kisváros, Jericho pár lakóját is többek között rendőrökkel, bullykkal és romantikus célponttal – mindenkit persze saját sztorival.

A rendőrök úgy jönnek képbe, hogy az elmúlt időszakban pár elég brutális gyilkosságra került sor a környéken, és a vadállatias tettek mögött a seriff egyértelműen az iskola növendékeit sejti, a pilot végére pedig az egészbe Wednesday is elég komolyan bekeveredik annak ellenére, hogy rohadtul nem fűlik a foga ahhoz, hogy az isten háta mögött tanuljon. Valami szerencsére meggyőzi a maradásról, annak ellenére, hogy többször is az életére törnek.

A készítők elég komolyan veszik a mitológiát, mind a már meglévőt, mind pedig a sajátjukat, amikkel kibővítik ezt a világot. Ez azt jelenti, hogy jó pár ismerős Addams-karakter megjelenik (szinte egytől egyig tökéletesek!), illetve, hogy az iskola, valamint Addamsék is megkapják saját hátterüket, mindezt nagyon alaposan megtervezett látványvilággal, morbid humorral és más abszurd randomságokkal. Tényleg szuper a látvány, és nagyon beszédesek a kontrasztok is benne.

Hiszem, hogy akinek ez a száraz, gótikus stílus bejön, az kifejezetten élvezni fogja a Wednesday-t – és Wednesday-t, mert bármilyen sokan is veszik körül a címszereplőt, azért ez mégiscsak eléggé egyszemélyes sorozat, és Jenna Ortega tökéletes választás erre a szerepre. Lehet, hogy konstans ugyanazt az arcot kell vágnia, és a pengeélesen elevenbe vágó szövegeit, narrációját sem ő írja, de ettől még toronymagasan viszi a prímet, totál eggyé válik a karakterrel, aki a sorozatos színtéren elég egyedinek hat.

Ha valamiért maradtam volna a Wednesday-jel, akkor azért, hogy lássam, miképp és milyen irányba változik az Addams család kislánya, mert izgalmas kihívás lehet az írók előtt a formálása, másfelől viszont elég merész dolog lenne megváltoztatni egy ennyire fixen megalkotott karaktert, és nehéz elképzelnem, hogy méhkasba akarjanak nyúlni, szóval még ezt is kilőttem az indokok közül.

Szóval, akinek jól jönne most egy morbid, rejtélyes tinisorozat (a tinis aspektus volt az egyetlen, amit élveztem – full klisé, de Addams-csavarral működött), halálos humorral és sok vérrel, meg persze Grim Reaper Barbie-val, annak nem érdemes kihagyni. Azon szerintem túl lehet lépni, hogy nagyobb léptékeiben eléggé kiszámítható.

30 hozzászólás Ne habozz!

Dani - 2022. 11. 24. 16:36

Két drámai, komoly sorozat között (amiket általában fogyasztok), nekem most pont tök jól ismert esik ez a kis Tim Burton szösszenet:)

winnie - 2022. 11. 24. 17:50

tényleg csak annyi kell, hogy az ember tudja élvezni ezt a humort. ez tipikusan az a stílus, ami valakit minden egyes percében elszórakoztat, mert annyira morbidan játékos, kár, hogy belőlem csak fapofát váltott ki pár elismerő bólintás kíséretében.

hallak65 - 2022. 11. 24. 18:22

Hát…
Én az előzetes alapján vártam. A látvány Tim Burtonösen csodás. Wednesday casting telitalálat. Bár vicces, hogy Jenna Ortega alig 155 centi és mindig vagy 5 centi talpú cipőkben járattál. Bár lehet ez célzás arra, hogy nagy cipőt kellett megtöltenie Wednesdayt alakítva… Még Gwendoline Christie alakított hatalmasat, de ő egy jelenség, bármiben és bármennyire kis szereplő is, nem lehet mellette elmenni magasztalás nélkül.
Ennyit a pozitívumokról. Valószínű, hogy elfogult vagyok, mert a két Addams Family gyerekkorom kedvencei voltak, ahol bár a történetek sose sikerültek jóra, a casting és gag-ek elvitték a hátukon az egészet.
Addams Family az eredeti képregénytől kezdve nem a természetfölöttiról szólt, hanem a nonkonformizmusról. Addamsék azt szerették, amitől a hétköznapi ember félt, megvetett, vagy megbotránkozott.
A casting a fent említett két választást kivéve pocsék. Gomezt alakító Luis Guzmánból hiányzik a Gomezre jellemző gyerekes lelkesedés, Pugsleyból az elpusztíthatatlanság, Lurchból a félelmetesség. Komolyan Lurch úgy néz ki, mint egy tök átlagos, de magas ember.
Már a kezdetekkor szétesik a sorozat világa, amikor Wednesday kirugják a 8. iskolájából, akkor hirtelen úgy döntenek a szülők, hogy csak beíratják a gyereket abba az iskolába, amibe ők is jártak és imádták és az olyan különcöknek van kitalálva mint ők. De miért vártak eddig?
Ezután a sorozat megpróbál egy teljesen szokványos természetfeletti tini-gimi-dráma világot felépíteni, és ezt teszi a legáltalánosabb módon. Vannak itt vérfarkasok, vámpírok, szirének, medúzák, és később hyde, telekinézista, látnokok. Amit persze tini-gimi-dráma módon klikkek bemutatásával közölnek az emberrel. Milyen eredeti… Egyébként mi Gomez szuper képessége, ha már abba az iskolába járt? Persze még ott vannak a muglik…akarom mondani a normik. Akik elvileg normális, képesség nélküli emberek, akik kicsit sincsenek kiakadva, hogy a szomszéd iskola szó szerinti szörnyetegeket nevelget… Majd ebbe csöppen bele Wednesday, akit megpróbálnak a sok furcsa fölé emelni, hogy ő még nekik is furcsa. Mi van? Utána ezt pár rész múlva félresöprik és átmennek Szálemi boszorkány üldözősdibe. Komolyan a sokat szidott Sabrina jobb világot tárt elénk. Addams Family nem a Munsters vagy a Dark Shadows. Feleseleg még egy természetfeletti világ. Miért nem kaphatott egyedi világot? Hiányzik Hogyishívják Kuzin és a hozzá hasonló furcsaságok. Hatalmas lehetett volna a sorozat, ha hoznak legalább egy anti-harry potter iskolát, ha már mindenképp gimis sorozatot akartak csinálni. Szóval nagy csalódás volt. Teljesen jogos az 5/10.

Komplikato - 2022. 11. 24. 19:59

Én még nem értem a sorozat végére, így nem lenne illő osztályoznom, de az első 3 rész után rácsodálkoztam, hogy nekem bejön. Azért fura, mert az Addams család kalandjai eddigi formáikban nem igazán tudott fikarcnyit sem érdekelni, de lehet pont ezért tetszik vagy teljesítette felül a várakozásomat. Persze azért is teljesítette felül elvárásaimat, mert kedvelem Tim Burton agymenéseit, viszont mostanában egyik filmje sem sikerült annyira.
A főhősnő többségében tényleg egy darab arcot visel, de pont ezért elég vicces és vagy hangulatilag meghatározó mikor egy egy pillanatra ez megváltozik. Gondolok főleg olyanokra mikor mindenféle szado-mazo gondolatok villannak át az elméjén, amikre egy pillanatra felvidul, felélénkül. :D
Mindezt a létező legkevesebb mimikával és szemmozgással eljátszva.
Zene, díszlet oké, viszont a többi “gyerek” szereplőtöbbsége meg nem igazán. És itt még nem is az a baj, hogy megint 20 évesek játszanak tiniket, mert Jenna Ortegaval működik a dolog. Simán nem maradt pénz tehetséges fiatal színészekre?

Endymion - 2022. 11. 24. 20:01

Score perfomed by: Budapest Scoring ;)
és a digital image technicians között is 3ból 2 magyar.

Platschu - 2022. 11. 24. 20:28

A mozifilmeket érdemes pótolni. Régen persze lehet polgárpukkasztó volt Morticia-Gomez erősen BDSM jellegű kapcsolata, de a 50 Shades óta már ez sem tabutéma.

David33 - 2022. 11. 24. 21:13

Szerintem a tény, hogy 1 nap alatt ledaráltam mindent elmond. Nem tökéletes sorozat, sok a klisé, nyilván direkt mert a sorozat valmilyen szinten társadalmi kritika és szatíra is ahogy anno az Addams Family is volt, de ettől függetlenül baromira szórakoztató. A Sabrinás hasonlat jól illik ide mert gyakorlatilag ugyan az a körítés csak az egyik csaj aranyos és kedves a másik meg egy sötét humorú, szatírikus goth csaj. Jenna Ortega az alakításáért simán megérdemelné az Emmy-t egyébként. Igen, ahogy Winnie írta, sokszor fapofával kell elmondania zseniális egysorosokat amikre 2 oldal se lenne elég egyébként mert még most is fáj a gyomrom a nevetéstől, de azért a széria során megismerjük más oldalát is és elég jól kibontják a karaktert. Ne feledjük el, hogy a képregényekben, a régi sorozatban és a filmekben mindig csak kislány volt Wednesday és nem volt nagyon előtérben, most először látjuk tiniként szóval ugyan azt elvárni irreális.

Ami még pozitívum a sorozatban, hogy Wednesday és Enid ketten viszik a hátukon a sorozatot, nagyon jó köztük a dinamika, viszont a többi szereplő eléggé semmilyen, akik feltűnőbbek azok is inkább csak átlagosak. Mondjuk ez már megszokott az Alfred Gough és Miles Millar párostól. Konkrétan minden sorozatukban csak 2-3 kiemelkedő karakter volt a többiek mindig háttérben voltak és néha feltűntek valamilyen érdekes módon.

A látvány, a zene, szintén 10/10. Ez a sorozat tényleg azoknak fog bejönni akik nem valami nagyszabású dolgot várnak hanem egy igazi feelgood, dark humorú, szarkasztikus agymenést némi szatírával. Egyébként akiknek nem jön be Wednesday karaktere még a táncolós (4.) rész után sem, azok jobb ha tényleg kaszálják. Hihetetlen hogy az a jelent amúgy 100%-ig “impro” volt Jennától, nem volt tánctanárnál meg semmi ilyen nem volt koreográfia, legalábbis csak az amit ő maga talált ki régi 80-as évekbeli goth zenei klipek segítségével. A csellós jelenetei nálam toronymagasan a legjobbak bár elfogult vagyok e-téren mert oda vagyok a vonóshangszerekért.

Remélem, hogy lesz folytatása mert bevezetőnek jó volt az 1. évad, a folytatásban viszont már jobban belemerülhetnek a dolgokba. Egyébként ritkán esik meg velem de sokszor megkérdőjeleztem magam a krimi szálat illetően pedig elsőre kitaláltam aztán valahogy mindig elérte a sorozat hogy meggondoljam magam. Ráadásul a halálozások is megleptek néha azért. Főleg egy bizonyos.

Egy erős 8/10 nálam az 1. évad!

Cápi - 2022. 11. 24. 21:17

Szvsz zseniális lett. Jenny Ortega tökéletes casting lett, aki szerint csak egy arcot vág folyton, kicsit figyeljen oda jobban. Wednesday karaktere alapból ez a balta-arc, viszont egyenes jeleneteknél azért előkerülnek az érzelmek bőven, ha más nem is, akkor a szemeivel elég jól átadta őket. Imádtam minden percét, nagyon de nagyon jó kikacsintások voltak a filmekre is. Külön pirospont, hogy nem derül ki már a legelején az összes csavar, végig volt miért izgulni. Remélem folytatják.

winnie - 2022. 11. 24. 21:37

az egy arc kapcsán csak tisztáznám, hogy nem ortegát kritizálom, hanem tényleg csak arra célzok, hogy wednesday 90%-ban ugyanúgy néz ki, de ennek ellenére szuper jól csinálja, és nem csak a 10% miatt, hanem konkrétan a 90-be is tud pluszt belevinni.

bele akartam írni, hogy kissé set piece-jellegű lehetett, a “wednesday ezt csinálja, utána meg azt” megközelítés, nyilván a táncolásra is így került sor, de annyira király az egész jelenet, hogy nem csak megbocsátom, ha így gondolkodnak, hanem egyenesen támogatom is, hogy legyen a sztori és a részek megírása előtt az írók fejében, hogy “ebben a részben wednesday csinálja ezt”

SPOILER

a csavarok kapcsán egyszer majd leírhatja nekem, hogy mi minden derül ki (pl. a pszichiáternek volt sztorija, illetve, hogy gomez mit csinált?), de egy valamit sajnos a technikai infók alapján gyanítani lehetett: a szereplőcsere esetében az újraforgatott jelenetek utaltak arra, hogy nem véletlen

K. - 2022. 11. 24. 23:51

5. részt fejeztem be

a sztori és körítése döcög nekem kicsit,tipik láttuk már nem egy csoda, de a főszereplő stílusa…imáááádom :)
Minimálisan de hajlok/hajaztam ez a stílus felé és ez a első sorozat ahol ez visszaköszön.Örök klasszikus nem lesz de abszolút élvezem.

plusz pacsi a soundtracknek :)

chris.london - 2022. 11. 24. 23:52

Elso reszben kicsit furcsa volt Wednesday, de masodik resztol nagyon bejott a stilusa. Nem tudom, hogy valtozott, vagy csak en ereztem ra a humorara. Attol tartottam, hogy langyos lesz, mint a Sabrina, de eddig eleg edgy. (4 reszt lattam.)

Tele van jobbnal jobb idezetekkel. “I’d rather stick needles in my eyes. I’ll probably do that anyway.”

Rajzfilmet lattam valamennyit gyerekkent, a Christina Ricci-s filmre nem emlekszem, ugyhogy ha valami nem a mitologianak megfelelo, azt en nem veszem eszre, de nem is erdekelne kulonosebben.

8.5/10 eddig. Nezzetek, hogy legyen 2. evad.

Trallala - 2022. 11. 25. 07:15

Nagyon vártam, nagyon tetszett. Mind a szereposztás, mind a humor, tökéletes. Remélem lesz méltó folytatása.

LevyZidane - 2022. 11. 25. 12:10

@hallak65
Én úgy értelmeztem, hogy a család szerint Wednesday-nek nincs képessége, ezért járt normális iskolába. Mondja is az elején, hogy nemrég kezdődtek a látomások, nem tud róla senki. De mivel nem tud normális iskolába beilleszkedni, megpróbálják Nevermore-t. Gomez esetében viszont jogos a kérdés, az nem derült ki, hogy ő mire képes.

Magáról a sorozatról: nekem tetszett ez a fajta humor, így a sorozattal sem volt problémám. De igazából ez jobban működne, ha csak egy évaddal terveznek és konkrét lezárást kap vagy ha már így lett vége, lezárják a következőben. Valahogy nem érzem azt, hogy ebben még sok van. A karakterépítés jól sikerült és a főhős kezdeti jelleme és fejlődése adja a sorozat magját. De ha már a fejlődés miatt teljesen megváltozik, akkor pont a lényeg fog elveszni.

Noximilian - 2022. 11. 25. 13:02

Ez egy olyan sorozat, aminél az embernek nagyon el kell magában választani a végterméket az alapanyagtól…

4 rész alapján ez. Nem. Addams. Family.

Ahogy hallak65 írta: hányzik belőle minden ami Addams.
Az általa említett jellembeli hiányosságok mellett az egész már az alapfelállásnál borul.

Addamsék valamilyen szempontból tökéletes ellentétei a Bundyknak az Egy rém rendes család-ból: míg utóbbi egy tök átalgos amerikai család akik utálják, megvetik, kihasználják egymást, addig az Addams család semmilyen szempontból nem átlagos, viszont minden sötét, morbid tettük, szokásuk ellenére igen erős közöttük a családi kötelék.

Itt meg az egész azzal indul, hogy Wednesday épp utálja az őt amúgy manipulálni próbáló szüleit? Nagyon nem működő koncepció, és erre csak rátesznek egy lapáttal a természetfeletti lények, a kiherélt karakterek (Pugsley, mit tettek veled te jó ég…) és az egész gimis-drámás vonal. Mint Addams Family, még ha csak egy karakterre koncentráló mellékágként is tekintünk rá, teljsen és menthetetlenül bukik a sorozat.

De mint említettem, el kell választani a végterméket az alapanyagtól. Ha elfelejtem hogy minek próbálják beállítani, ha morogva bár, de elfogadom hogy az Addams nevet csak azért húzták be hogy legyen egy kész réteg aki megnézi… akkor egy egész jó kis sorozat képe kezd el kirajzolódni. Lehet, hogy az egész nem több egy tinidrámánál, és a csavarokat már messziről lehet látni, de a hangulata, a színészek, és a sötét humora azért elég löketet ad neki, hogy valahogy mégis működjön és bejöjjön annyira, hogy folytassam. Nagy, újranézős kedvenc nem lesz, de ha a második fele nem kezd mélyrepülésbe, akkor egyáltalán nem fogom sajnálni a rászánt időt.

Endymion - 2022. 11. 25. 14:55

Először is szögezzük le az elején, ez a sorozat se nem “tökéletes”, se nem “zseniális”. Lehet szeretni, imádni a stílusa miatt, de a zseniális és a tökéletes jelzőket hagyjuk már meg azoknak, amik valóban azok, könyörgöm!
hallak65 és Noximilian nagyon jól megfogalmazták a sorozattal kapcsolatos meglátásaimat.
Ennek a sorozatnak vajmi kevés köze van az Addams family-hez. Fogtak egy jól ismert IP-t, annak közkedvelt szereplőjének nevét és belerakták egy történetbe, amit el akartak mesélni. Ez ezerszer inkább Sabrina hátborzongató kalandjai vagy akár Harry Potter misztikus horrorként, mint Addams family, amiben a természetfelettinek nem volt szerepe, csak mint a normálistól eltérő, furcsa és szokatlan. Az Addams family lényege, hogy pont fordítva működnek benne a dolgok, mint a “normális”, ahogy fentebb is írták, non-konformista.
Amúgy a sorozatot én 6 és 7 közöttire pontoznám, ha eltekintek attól, hogy parazitaként használja az ismert neveket. A misztikum a sorozat műfajában jól működik, a részek érdekesek, díszlet, zene jó (Danny Elfman elvégre).
A színészekkel nincs gond, viszont egészen nevetségesnek tartom, hogy ajnározzák Jenna Ortega játékát. Nem tudom, hogy képesek belelátni azokat a dolgokat, amik nincsenek ott, de vicces. A csaj amúgy se egy hatalmas tehetség, de ebben a sorozatban nem elég, hogy 90%-ban fapofával vagy kigúvadt szemekkel néz (igen, ennyit művel), de ezeket végtelenül modorosan csinálja. Nagyon nem jó! Míg Christina Ricci teljes TERMÉSZETESSÉGGEL adta elő a sztoikus arcot, amitől olyan hátborzongató és népszerű lett, addig Ortega mindvégig ezt a durcás pofát vágja. Jönnek itt azzal, hogy teli találat az ő castingja, pedig egyáltalán nem jó. Külsőre elmegy, de amit művel, ez a durcás nézés és a kigúvadt szemek, amikor transzba esik, mint egy rossz iskolai eladás.
Ettől eltekintve a 8 részen keresztül viszi a nézőt a rejtély, jó a tempója a történetnek, telis-tele van red herringgel, amit én élvezetem.
Viszont ami fölött nem tudok szemet hunyi, az hogy mennyire öntörvényű a sorozat a saját szabályrendszerével. És itt köpi szemen azt, hogy elvileg ez Addams family lenne. Akkor Addams family, amikor akarja, de amikor a dramaturgia úgy kívánja, akkor átvált normálisba. Mint pl a tetőn vívott párbaj jelenet egésze. Az Addams family esszenciája, hogy azokat a dolgokat szeretik, amiktől a normális emberek félnek vagy írtóznak. A gyerekeknek gyilokszerszámokat adnak, imádják a halált, a kínzás, a félelmetes dolgokat, heccből halálra menő párbajt vívnak, a sérüléseket, a vért, a halálfélelmet szeretik. Erre egy csomó jelenetben pontosan mindent úgy tesznek, reagálnak, éreznek, mint a normális hétköznapi emberek. A tetőn folyó párbaj bármelyi hétköznapi sorozatban lehetne, annyira nincs benne az, ami Addams family-t azzá teszi, ami. Aztán az egész átvált megint fordítottba, mert a dramaturgia megengedi.
Ezek engem mindvégig nagyon bosszantottak a sorozatban. Ha már beleállnak egy koncepcióba, akkor ahhoz legyenek mindvégig konzekvensek. És akkor elnézem, hogy egy ilyen szuperképességes, fantázia és varázslényekkel telepakolt misztikus, okkult Sabrina koppintás sorozatra húzzák rá, az Addams family álarcot.

Nóra - 2022. 11. 25. 15:11

Ez a sorozat abszolút Addams Family. Ezt onnan lehet tudni, hogy valaki ránéz, és azonnal megmondja, hogy Addams Family. Lerí róla.

Mert nem az az Addams Family, ami betűről betűre ugyanaz, mint azok a groteszk rajzok. Hanem az, ami fogja az alapot, ahogy a Barry Sonnenfeld film is tette, és utána saját szája ízére formálja.

Vagy itt mindenki akkora szakértője a régi comic stripeknek? Mindenki a régi fekete fehér szitkomon nőtt fel és azt tartja etalonnak? Hány részt láttatok belőle? Elég vicces lenne, ha jönne valaki és beszólna a sorozatnak vagy a modernebb filmeknek csak azért, mert nem annyira idióta, mint a régi sorozat.

https://www.youtube.com/watch?v=Dm7_DS0yf1k

Vagy tök véletlenül (kinek nem inge, ne vegye magára) láttatok egy sokadik adaptációt és azt veszitek etalonnak? Csak azért, mert sokan azt ismerik és azt látták először? A film is épp úgy adaptáció, mint nemrég az animációs film, és mint ez. Ez elég ügyes lett, mert miközben egy csomó mindent átvettek az eredetiből, ahogy a többi adaptációnál, egy csomó sajátot is beleadtak. (Aki Ricci alakításáról ír, az komolyan eredetiben nézte meg a filmet már 30 éve is? Vagy a magyar szinkron alapján tartja annak? Vagy nem emlékszik, hogy mennyire nem lett természetes mondjuk a természetellenesen mosolygós jelenete?)

Endymion - 2022. 11. 25. 16:49

Nem, ez a sorozat nem abszolút Addams Family. Azzal indokolni ezt, hogy ránézésre leír róla, elég nevetséges. Nem attól lesz egy sorozat hű az alapanyaghoz, hogy lemásolja a szereplői külsejét, hanem attól, hogy az szereplői önazonosak, úgy viselkednek, cselekszenek és beszélnek, ahogy azt a karakteik megkövetelik. Attól, hogy ránézésre olyanok, még baromira nem lesz abszolút Addams Family.
Olyat senki sem írt, hogy betűről betűre ugyanolyannak kellene lennie. Viszont amit Barry Sonnenfeld baromi jól elkapott, azt Tim Burtonnek egyáltalán nem sikerült. Nem is értem hogy lehet a kettőt összehasonlítan, amikor a filmek és ez a sorozat nem hogy hasonlítanának, hanem totálisan másmilyenek. Főleg humorban. A filmekben remekül működik az az akasztófa humor, ebben a sorozatban meg csak be van néha dobva, de amúgy egy teljesen tradicionális sorozat.
Fentebb világosan kifejtették a kollégák, hogy mi a probléma a sorozat alapanyag-hűségével. Pugsley karakterét totálisan kiherélték, köze nincs az eredeti karakterhez, semmilyen személyiség vagy viselkedésbeli ismertetőjelét nem hordozza (nem, nem elég hogy úgy néz ki, ami még csak nem is teljesen igaz). Morticia 1-2 poénos beszóláson kívül szintén karakteridegen módon viselkedik.
Az egész egyáltalán nem Addams family-s. Ezek a karakterek nem félik a halált, nem ijednek meg egy párbajtól, nem sírnak magukba roskadva, ha bebörtönzik az egyiküket. Pont ez a lényeg, amit ez a sorozat isznyatosan rosszul csinál. Az Addams család tagja totálisan hétköznapi emberekként viselkednek, kivéve amikor a forgatókönyv valami poént megenged nekik. A valódi Wednesday Addams nem így viselkedne, ahogy a sorozatbeli, aki azon kívül hogy folyton durcás, valójában mindent pont úgy tesz, mint egy hétköznapi hősnő. Tisztázza az apja nevét, felveszi a küzdelmet a gonosszal, küzd az ártó szándék ellen, a végén tipikus epic küzdelemben megment mindenkit a nagy gonosztól.
Javaslom megnézésre újra a mozifilmeket, ordító a különbség azok és a sorozat között. Azok végig konzekvensek maradnak a koncepcióhoz és az alapanyag szellemiségéhez. Ami aztán tényleg nem ilyen young adult fantasy világról szól varázslással meg fantasy lényekkel. Sikerült az Addams Familyből egy X-men-be oltott young adult okkult fantasyt csinálniuk, hurrá! Ez tényleg abszolút Addams family, hiszen ránézésre leír róluk! :D
És igen, én például néztem a fekete-fehér sorozatot is, nem csak a filmeket, amik amúgy meg vannak DVD-n, eredetiben is néztem őket és ilyen marhaságot szerencsére nem is hallottam még, hogy Ricci alakítása vagy bármelyik jelente mennyire ne lett volna természetes, javaslok egy újranézést vagy egy jobb szemüveget!
hallak65 és Noximilian továbbra is, akik legalább egy kicsit vágják az alapanyag szellemiségét és karaktereit. Legalább vannak ilyenek is köztünk.

Heidi - 2022. 11. 25. 17:19

Eddig csak az elso reszt neztem meg, es sirni tamadt kedvem a karakterektol (Pugsley jezusom), meg az egesz tinidrama-misztikumtol… abszolut nem ezt vartam.

Majd megprobalom magam meggyozni, hogy amugy nezheto ez, ha nem Addams Familykent tekintek ra, es akkor hatha lecsuszik.

David33 - 2022. 11. 25. 17:25

Endymion: Értjük, nem tetszik a sorozat és nincs is ezzel baj, de elég csúnyán lebuktál abban a tekintetben, hogy valóban ismered-e az Addams Family világát. Íme pár példa.

“Addams family, amiben a természetfelettinek nem volt szerepe”

Ez úgy ökörség ahogy van. Rémlik, a nagymama? Csak mert ő boszorkány volt, rendszeresen használt bűbájokat és bájitalokat. És akkor ott van még Thing (Izé) is aki ugye csak egy kéz, ami már önmagában is bőven kimeríti a természetfeletti fogalmát. És máig nem tudják miféle. Ott van még Lurch, aki ugye szupererős és nem csak úgy néz ki mint Frankenstein szörnyének mása.

A másik dolog, hogy Jenna játékát kritizálod amihez szintén jogod van de ez is alátamsztja hogy nem ismered a karaktert. Wednesday pont olyan amilyen módon ő alakítja. Ha ismernéd a karkatert tudnád, hogy ő mindig fapofát vág az esetek 90%-ban. Ez így volt a képregényben, a tv sorozatban, a filmekben és most ebben a sorozatban is. Nem tudom hány dologban láttad egyébként Jenna Ortegát de ajánlom az elmúlt 2-3 évben készített bármelyik filmjét vagy sorozatát. Nem véletlen dícsérik ennyire.

Értem hogy a fantasy eleme a sorozatnak sokaknak nem jön be mert klisés és már ezerszer láttunk ilyet de ha valamihez illik akkor az az Addams Family világa. És ahogy fentebb is írtam ez a család mindig is egy szatíra volt. Aki odafigyel annak azért valószínűleg feltűnik hogy elég sokszor kifigurázza a szokásos fantasy elemeket a sorozat meg úgy általában a valóvilágot is. Ez az Addams Family nem szimplán annyi hogy ők egy fura család.

winnie - 2022. 11. 25. 19:37

Endymion: itt most szerintem azon megy a vita, hogy kinek mi. ez nem univerzális dolog, hogy majd pistike eldönti (ez nem bántás senki irányába:). de a “vajmi kevés köz” tipikusan ellendrukkeri megállapítás:) ne essünk túlzásba. egy fokkal jobb, mint bármelyik random adaptációfób, pl. “ennek SEMMI köze a star trekhez” komment. azzal nem lehet érvelni, hogy “én döntöm el, hogy XY művének mi az esszenciája”. valakinek a gondolatiság egyenlő vele. valakinek a hangulat. másnak a külsőségek, és még vagy száz dolog szóba jöhet. nyilván az a legideálisabb eset, ha minden a helyén van. de egyik kellék sem képvisel nagyobb súlyt, nem lesz addams familysebb valami attól, ha helyén van a gondolatiság, de nincs helyén a külsőség. szívesen mondanám, hogy ez fordítva is igaz, de az abszurd lenne… az a helyzet, hogy nem. mert a többség ránézésre ítél. (mármint vitatná valaki, ha a kinézet nem fekete-fehér, hanem lila sárga lenne, akkor azt kevésbé tartanák annak?)

de ezen kár vitatkozni. tök érthető, ha valakinek nem hozza azt az esszenciát, amit az eredeti IP – mint ahogy az is, hogy valakinek hozza. a kavar ott van, hogy ez nem az alapanyagon, hanem a nézőn múlik.

az viszont nagyon kínos, ha valaki úgy kezd, hogy “szögezzünk le valamit”, majd a végén konkrétan leírja, hogy “én mindent tudok, és még az a két ember, aki egyetért velem, tud ezt-azt, de nem nálam mindenképp kevesebbet, és mindenki más hülye, de legalább vagyunk mi páran, akik értelmesek vagyunk”

nem kéne leírnom, de ez az a szint, aminél csuklóból törölnék egy kommentet a személyeskedés miatt (csak ennyit kérünk lejjebb, a kommentszabályoknál. de nyilván sok minden másról, értelmes dologról is szólt a hozzászólás, így nem éreztem volna fairnek, de akár úgy érzed, hogy nem kár ezen vitatkozni, akár egyetértesz, hogy kár, mert mindenki elmondta, hogy mit gondol, azért tartsunk meg egy szintet, ilyesmi miatt kár konfrontálódni. elég a sorozatok esszenciája miatt, mert az legalább érdekes.

winnie - 2022. 11. 25. 19:40

(egyébként az egész kapcsán ahogy a nézőnek is más az alapanyag, úgy a készítőknek is. akiknek az a célja, hogy hűek maradjanak az esszenciához. és számukra más az esszencia, mint számomra, számodra, vagy más számára. nekik saját magukhoz kell hűnek maradni. nem pedig kompromisszumokat kötni, hogy minél több embernek megfeleljenek.)

David33 - 2022. 11. 25. 22:39

Ezt itt hagyom mert érdekes dolgokat mond Jenna arról, hogy készült a szerepre és hogyan vált belőle Wednesday. Sok kiderül belőle arról is amit fentebb írtak páran vagy kifogásoltak és amit Winnie meg én is írtunk.

https://www.youtube.com/watch?v=m0aG6urHpSI

Endymion - 2022. 11. 25. 23:19

David33, én olyat nem írtam, hogy nem tetszik a sorozat, pont azt írtam, hogy 6-7 közöttre pontoznám winnie 5/10 ellenében. Mint Addams Family sorozat abszolút fiaskó, nem sok köze van az alapanyaghoz, pont ahogy Noximilian is leírta.
Ettől függetlenül, ha nem Addams Family sorozatként nézzük, sokkal működőképesebb. Én kifejezetten szeretem a misztikus, okkult, gótikus horror sorozatokat, ezért a sorozat műfaja közel áll hozzám és szívesen nézem, noha bosszanatanak a karakteridegen húzások és hogy ennyire hiányzik belőle az alapanyag esszenciája. A rejtély számomra működött, de a címadó nem Wednesday Addams, hane inkább egy durcás Sabrina, aki sorozatának világát valóban jobban tálalták anno, ebben is egyetértek hallak65-tel.

hallak65 - 2022. 11. 25. 23:33

Winnie SPOILER

A pszihiáter csaj red herring volt. Próbálták ráterelni a gyanút, de a főgonosz NAGYON SPOILER Christina Ricci karaktere volt. Gomez magára vállalta a gyilkosságot, és meg akarta Morticiát védeni, aki véletlen leszúrta Ricci bátyát. De utána jól felmentik, mert a bátyó megakarta mérgezni az egész iskolát, csak dulakodás közben szétört a méreg és saját magát mérgezte meg. Lényegében erre hivatozva kicsit nyakatekert módon a polgármester segítségével felmentik és szabadon engedik Gomezt, és még a Sherif is bocsánatot kér tőle.
Egyéb fordulat, hogy Ricci karaktere fel akarja támasztani az ősének a szellemét és ezért gyilkolt random ebereket és lopta el random testrészeiket, aki egy gonosz boszorkányvadász volt, hogy elintézze az iskolát bosszúból a bátyáért, plusz a családja generációk óta utálják a “furcsákat”. Ebben segítségére van a sherif fia, mert mint kiderül, ő is “furcsa”, mert az anyja is “furcsa” volt és a “furcsa” iskolába járt, plusz tök véletlen még Morticia osztálytársa is volt. A sherif fia egy Hyde, egy nagy csúnya lénnyé tudja változtatni magát és ő gyilkol, de nem önszántából, mert Ricci irányítja(Sleepy Hollow film lenyúlása rendesen. Plusz a Teen Wolf másod évadja is pont ez volt, csak ott kanimának hívták a lényt…)
A végén Ricci sikerrel jár, a szellem gyújtogat egy kicsit, majd legyőzik. The end.

Endymion - 2022. 11. 25. 23:35

winnie, rendben bármiféle személyeskedéstől mentesen megfogalmazom.
ha egy sorozat bevállal egy koncepciót, akkor nézőként elvárhatom, hogy konzekvens maradjon mindvégig ahhoz a koncepcióhoz. ha egy sorozat vállaltan használja az Addams family karaktereit, akiknek mindenféle normálistól eltérő morbid értékrendjük van, pl szeretik a halált, a félelmetes dolgokat, a gyerekeknek veszélyes és halálos játékokat adnak, a párbaj, veszély, fájdalom feltüzeli őket és élvezik, stb. – mindaz amit a filmek remekül bemutattak – akkor ezekben legyen végig konzekvens a sorozat és ezek a karakterek ne kezdjenek el teljesen normális hétköznapi emberként viselkedni amikor a dramaturgia éppen úgy kívánja. ezeket a karaktereket pont hogy felizgatja a szenvedés és a kín, értékelik az álnokságot és cselszövést, élvezik a gyötrelmet, ami remek humorforrás volt a filmekben. ebben a sorozatban viszont a karakterek és a címszereplő ide-oda ugrálnak az eredeti és a normális között. sőt, valójában csak akkor karakterazonosak, amikor valamilyen poént sütnek el, amúgy tök normális személyként viselkednek. ebben pedig igenis csorbul az alapanyag esszenciája. ez nem szubjektív vélemény. elég megnézni néhány jelentet, amikben annyira hétköznapi normális személyként viselkednek ezek a fordítva bekötött karakterek, hogy bármelyik sorozatban lehetnének, senki sem mondaná meg, hogy Addams family, hiszen nem úgy viselkednek, ahogy a karakterük megkövetelné és még a humor is hiányzik belőlük.
Amit a filmek általában végig jól vittek, a sorozatnak nem sikerült.

Gabe - 2022. 11. 26. 05:25

Akik szova teszik, hogy Wednesday miert nem teljesen olyan, mint a filmekben, azok azt is vegyek figyelembe, hogy itt mar nem egy kislany, hanem egy tini… Raadasul bekerult egy ugymond normalisabb kornyezetbe, nem otthon van nonstop a hasonloan fura csaladjaval. Igy szerintem egyaltalan nem meglepo, hogy nemileg maskepp viselkedik, illetve hogy kisse “tinisse” valik.

winnie - 2022. 11. 26. 06:43

“ha egy sorozat bevállal egy koncepciót, akkor nézőként elvárhatom, hogy konzekvens maradjon ”

ez az, amivel lehet vitatkozni! így van.

winnie - 2022. 11. 26. 06:52

hallak65: köszi!

David33 - 2022. 11. 26. 12:25

Endymion: Hát nem tudom, abból amit írtál nekem nem az jött le, hogy tetszett a sorozat hiszen pozitívumot alig írtál konkrétan. Úgy tűnik elsiklottál afelett amit fentebb írtam hogy a régi filmek és a fekete-fehér sorozat is tartalmazott bőven természetfeletti dolgokat csak nem ennyit. És azt sem mondhatod hogy az Addams család tagjai érzéketlen lények. Nagyon mások mint az átlag ez tény, szeretik a halált, nem félnek tőle stb, ez is igaz, és ez itt is meg van. Viszont nem érzéketlen lények. Elvégre akkor alapból nem lenne családjuk sem. És ahogy már írtam Wednesday sosem volt igazi főszereplője egyik adaptációnak sem és amikor láttuk akkor is 10 éves volt max, ahogy azt már többen is leírták. Így nem várható el tőle, hogy mikor végre ő kerül a történet közepébe ne árnyalják a karaktert. Olyan dolgokból vonsz le következtetést ami irreális hiszen a 2. Ricci féle filmben sem volt érzéketlen. Ez egy Wednesday sorozat de nem csak ő van a képernyőn így elvárni, hogy 100%-ig olyan legyen az esszenciája a sorozatnak mint a filmeknek irreális szintén. Ahogy Gabe is írta, tegyél be bárkit egy normálisabb környezetbe, más emberek közé és meg fog változni akár akarja, akár nem. Ez az emberi természet velejárója. Az, hogy be akarunk illeszkedni az ösztönös. De a sorozat készítői nem változtattak a természetén csak tovább fejlesztették. Nem muszáj elfogadni de ettől még nincs vele baj, sőt jobb is így mert máskülönben nem lehetne több évadot kitermelni ebből de igazából még egyet is alig.

“ha egy sorozat bevállal egy koncepciót, akkor nézőként elvárhatom, hogy konzekvens maradjon ”

És ezt véghez is vitték hiszen a sorozat a saját világán belül konzekvens maradt. Wednesday egy pillanatig nem félt a haláltól. Magát sosem féltette, annyi változott, hogy sok év után végre lett egy igazi barátja, sőt igazáből kettő is. Erre pedig magyarázat amit fentebb is írtam. Ez a család sosem volt érzéketlen hisz egymást is szeretik így nem áll tőlük távol hogy mást is szeressenek. Morticia és Gomez sem születésükkor kerültek össze ergo ők is változtak. Az emberi természetet elnyomhatod de elfolytani nem lehet örökre.

Még egy fontos dolog, ez egy Wednesday sorozat de nem Addams Family sorozat!

Cave - 2022. 11. 26. 19:28

Luis Gúzmánt kedvelem, de Raul Julia után elég groteszk volt Gomez szerepében.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz